سعید مهدوی/ از زمان روي كار آمدن دولت يازدهم در سال 92 با اظهارات و سخنرانيهاي مسئولان دولتي انتظارات ناشي از توافق و مذاكره با كشورهاي غربي و اروپايي بر سر مسائل هستهاي پديدار شده و شروع به رشد کرده است. به این ترتیب، ضمن مهار نوسانات شدید بازار ارز، شاخص بورس نیز از ماههای ابتدایی سال 92 تا اواخر پاییز همان سال رشد جهشی داشت. این فرایند به توافق ژنو در آذر 92 منجر شد و در این میان اگرچه بازار بورس به دلیل رشد هیجانی و حبابی ماههای گذشته با روند نزولی مواجه شد؛ اما در مجموع اقتصاد ایران با خوشبینی فضای مذاکرات را دنبال میکرد. اینجا بود که خطر گره خوردن سرنوشت اقتصاد ایران به مذاکرات هستهای از سوی رهبر معظم انقلاب به صراحت عنوان شد و این معضل همچنان تاکنون اقتصاد ایران را تحت تأثیر خود قرار داده است.
انتظارات ناشي از مذاكرات هستهاي در سالهاي 93 و 94 با گره زدن اغلب مشكلات اقتصادي و حتي اجتماعي و سياسي به این مذاکرات، به اوج خود رسيد تا جايي که حسن روحاني رئيسجمهور وقت، تمامی مشکلات، حتی مشکل آب خوردن را نیز به مسئله مذاکرات و تحریمها گره زد. پس از اين، مسئولان دولتي اعلام كردند كه براي رسيدن به مرحله برداشته شدن تحريمها كه باید با اقدامات دو طرف همراه باشد، حداقل به بيش از شش ماه زمان نياز دارد به همين اندازه يا بيشتر زمان براي تأثير لغو تحريمها بر اقتصاد مورد انتظار است. در اين بازههاي زماني آسيبهاي جدي به بسياري از بخشهاي اقتصادي به علت معطل ماندن و انتظار كشيدن و بلاتكليفي وارد شد و فعالان اقتصادي و سرمايهگذاران با سردرگمي كمنظيري روبهرو بودند. اين جو در حالی ايجاد شد که رهبر معظم انقلاب مدام سياستهای اقتصاد مقاومتي را تبيين و اجراي آن را گوشزد میکردند؛ اما وضعيت بلاتكليفي بسيار بدي را براي اقتصاد كشور به ارمغان آورد و بخش عظيمي از بدنه توليدي كشور را در ركود فرو برد.
خطمشی رهبري
در ديدار رهبر معظم انقلاب با سران قوا و مديران ارشد (2/4/1394) برخي خطوط قرمز براي مذاكرات هستهاي به صورت كاملاً صريح بيان شد؛ از جمله اين موارد كه رهبر معظم بر آن تأكيد كردند و از نظر اقتصادي نيز قابل بررسي است، موضوع لغو همه تحريمهاي اعمال شده در زمینه پرونده هستهاي است. حضرت آيتاللهالعظمی امام خامنهاي درباره لغو تحريمها چنين ميفرمايند: «بنده تصریح میکنم، تحریمهای اقتصادی و مالی و بانکی، چه آنچه به شورای امنیّت ارتباط پیدا میکند، چه آنچه به کنگره آمریکا ارتباط پیدا میکند، چه آنچه به دولت آمریکا ارتباط پیدا میکند، همه باید فوراً در هنگام امضای موافقتنامه لغو بشود؛ بقیّه تحریمها هم در فاصلههای معقول [لغو بشود]. البتّه آمریکاییها در زمینه تحریمها یک فرمول پیچیده چند لایه عجیب و غریبی را مطرح میکنند که اصلاً اعماق آن معلوم نیست؛ از انتهای آن چه در میآید، هیچ معلوم نیست. عرض کردم بنده بیانم بیان صریح است، تعبیرات دیپلماسی را بنده خیلی بلد نیستم؛ آنچه ما میگوییم صریح و همین [است] که گفتیم؛ این مورد نظر ما است.»
قفل چرخه دلار و انتظارات بیهوده از برجام
ممنوع بودن همکاریهای بین بانکی موسوم به «مبادلات چرخه دلار (U-Turn)» امکان استفاده ایران از خدمات دلاری در مبادلات خارجی را سلب کرده است. کارشناسان بارها تصریح کردهاند که امکان برخورداری از آثار برداشته شدن تحریمهای هستهای برای ایران، با توجه به سلطه دلار در مبادلات خارجی بدون دسترسی محدود این کشور به آنچه در نظام بانکی «چرخه دلار» خوانده میشود، وجود نخواهد داشت. منظور از مبادلات چرخه دلاری، استفاده بانکهای ایرانی از خدمات دلاری بدون ارتباط مستقیم با نظام بانکی آمریکا است. تا پیش از سال 2008 بانکهای ایرانی با واسطه بانکهای خارجی (مانند بانکهای سوئیسی) مجاز به استفاده از اینگونه مبادلات بودند؛ اما واشنگتن از نوامبر آن سال استفاده بانکهای ایرانی از این خدمات را ممنوع اعلام کرد. هر چند در این زمینه گروهی معتقدند که تیم مذاکرهکننده در جریان تنظیم متن برجام به این موضوع توجه لازم را نداشته و گروه دیگر معتقدند به دلیل مخاطرهای که رفع تحریم یو ترن (Turnـ U) میتوانست به همراه داشته باشد، این موضوع به طور مستقیم در متن برجام قید نشد.
حقیقت تلخ
به اذعان مسئولان دولت
از مهمترین ارکان و دلایل لزوم شروع مذاکرات هستهای برداشته شدن موانع و تحریمهای مالی و بانکی بود؛ اما ایران هنوز در مبادلات و نقل و انتقالات پولی خود با مشکل مواجه است و در بسیاری از موارد این امکان برایش فراهم نیست. در همین زمینه طی روزهای اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در نشست وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 با اشاره به اینکه «هنوز نمیتوانیم در انگلیس یک حساب بانکی باز کنیم» این حقیقت تلخ را بازگو کرد که برجام به جز هزینه برای ملت ایران تقریباً هیچ دستاوردی نداشته است. وزیر امور خارجه ایران، دولت آمریکا را به دلایل مختلف از جمله خودداری از صدور مجوزهای لازم برای فروش هواپیماهای «بوئینگ» و «ایرباس» به ایران به نقض توافق هستهای متهم کرده و گفته است: «نمیخواهیم در این مورد بحث کنیم. اگر دنبال بهانهای برای نقض توافق بودیم، انبوهی [از بهانه] داشتیم.»
حال با توجه به شرایط موجود و بدعهدیهای مکرر و نقضهای پیاپی در برجام از سوی اروپاییها و غربیها، به ویژه دولتمردان آمریکایی دیگر مجالی برای فرصتسوزی باقی نمانده و روا نیست که بیش از این اقتصاد کشور را در بلاتکلیفی برای به ثمر نشستن درخت برجام (که هیچ وقت هم به ثمر نخواهد نشست) معطل گذاشت. لازم است که مسئولان دولت دوازدهم اقتصاد کشور را به سمت استفاده از ظرفیتهای داخلی در قالب سیاستهای راهگشای اقتصاد مقاومتی سوق دهند.