حسین عامریان، دبیر کارگروه شاهد ستاد مرکزی اربعین درباره طرح نائب‌الشهید گفت: طرح پیاده‌روی اربعین به ‌نیابت از شهدا از سال گذشته به ‌شکل آزمایشی و محدود اجرا و بیش از 350 هزار کارت نیابت از شهدا صادر شد که 150 هزار کارت مربوط به شهدای ایرانی و 200 هزار کارت مربوط به شهدای عراقی بود. امسال با گردآوری تعداد بیشتری از شهدا، بانک اطلاعاتی شهدای ایرانی، عراقی،‌ فاطمیون، زینبیون، لبنانی، شهدای عربستان و نیجریه تکمیل شده است.
پای صحبت‌های حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناصری، سفیر ایران در واتیکان
  وحید قاسمی/ در حالی که روز به روز شاهد تنزل فعالیت‌های فرهنگی کشورمان در داخل و خارج هستیم و بودجه‌ها کاهش می‌یابد، تولیدات فرهنگی کم‌رنگ می‌شوند و اعزام سفیران فرهنگی به خارج از کشور محدود و انگشت‌شمار می‌شود، شاهد‌ آن هستیم که واتیکان با هزینه‌های گزاف در حال ترویج مسیحیت است. درباره این موضوع با حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناصری، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در واتیکان گفت‌وگو کردیم تا درباره این موضوع بیشتر توضیح دهد.

فعالیت‌های واتیکان
واتیکان دولت شهری است که مرکز جهانی یک میلیارد و دویست میلیون مسیحی کاتولیک است. امروزه پاپ رهبر مسیحیان کاتولیک جهان و همچنین رئیس دولت واتیکان با 180 کشور جهان روابط دیپلماتیک و تبادل سفیر دارد. واتیکان به رهبری پاپ کارهای مذهبی و فرهنگی مختلفی را در سطح جهان انجام می‌دهد و نزدیک به 50 میلیون دانش‌آموز و دانشجو را در سطح جهان مدیریت می‌کند. همچنین، حدود 200 هزار مراکز درمانی و کارهای خیریه را در سطح جهان زیر نظر دارد. واتیکان‌ها با بهره‌گیری از ارتباطات گسترده توانسته‌اند فعالیت‌های بسیار چشمگیر فرهنگی در میان پنج قاره جهانی انجام دهند؛ آنها از یک نظام خاصی برخوردار هستند و بودجه‌های خود را از طریق موقوفات، نذورات و شرکت‌های بزرگ اقتصادی که زیر سهم هستند، به دست می‌آورند. همچنین از 1000 در 8 مالیاتی که شهروندان اروپایی پرداخت می‌کنند، مجاز هستند به واتیکان کمک کنند. برای نمونه، یک سال در کشور آلمان افراد به صورت داوطلبانه 5 میلیارد یورو از 1000 در 8 مالیاتی که به دولت آلمان می‌دادند، به واتیکان کمک کردند. آنها بودجه‌های خوب، مهم و کلانی دارند. گفتنی است، پاپ، رهبر واتیکان را کاردینال‌ها انتخاب می‌کنند. وقتی پاپ انتخاب می‌شود، دیگر کاردینال‌ها بر پاپ نظارت ندارند. در واقع، پاپ را به منزله مقام عالیه دینی و همه کارهایی که براساس ثواب است، قرار می‌دهند. نخست‌وزیر، وزرا و بقیه افراد زیر نظر پاپ قرار دارند و مرکزیت واتیکان در شهر روم ایتالیا است.

سفر کاردینال به قم
ما در آنجا به حساب دو دین بزرگ ابراهیمی اسلام و مسیحیت، همایشی را با عنوان «رُم و قم» که دو مرکز جهانی اسلام اعتدالی تعاملی خردورز شیعی قم و مسیحیت کاتولیک روم است، برگزار کردیم و از این طریق رفت‌وآمدهای بسیاری صورت گرفت که این مسائل برای آنها بسیار جالب بود. آقای کاردینال توران، وزیر دیالوگ واتیکان که از کاردینال‌های عالی‌رتبه و باسابقه واتیکان است، در سفری که به قم داشته، از ملاقات‌های خود با شخصیت‌ها و مراکز دینی کشور صحبت می‌کند. وقتی کاردینال توران از ایران برگشته بود، در جلسات مختلفی که شرکت می‌کرد، می‌گفت استان قم جمهوری اسلامی ایران مکان بسیار مهمی است که از شخصیت‌ها و فرهیختگان بزرگی بهره‌مند است و ما باید از طریق ارتباطات، با آنها مسیحیت کاتولیک را مطرح کنیم.

خاطرات ورود به قصر واتیکان
وقتی با تشکیلات خاصی وارد قصر واتیکان شدیم و استوارنامه را تحویل دادیم، در جلساتی مواضع دیدگاه‌ها بین یکدیگر رد و بدل شد. صحبت‌هایی درباره آمریکا مطرح شد مبنی بر اینکه سال‌هاست آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران به دنبال جنگ و انواع توطئه است. جالب است که آقای پاپ گفت حق با شما است. وقتی موضوع مهم انرژی هسته‌ای را مطرح کردم، پاپ گفت بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز که زیر نظر آژانس، دوربین‌ها و بازرسی قرار دارد، اشکالی ندارد و انرژی هسته‌ای حق مسلم شما است. آقای معصومی‌نژاد، خبرنگار جمهوری اسلامی ایران مجموعه این رفت‌وآمدها را فیلم گرفته بود؛ از این رو موضوع تأیید انرژی هسته‌ای از سوی پاپ تیتر خبری صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. خبر تأیید انرژی هسته‌ای از سوی پاپ که رهبر یک میلیارد نفر در جهان است، موضوع مهمی در جهان محسوب می‌شود. 

بیان احادیث امیرالمؤمنین علی(ع) در نزد کاتولیک‌ها
در همایشی به نام «مرکز انجمن احسان» به سخنرانی دعوت شدم؛ در آنجا با آقای سفیر پروفسور لوچانی صحبت شد که در سخنرانی درباره ابعاد وجود امام علی(ع)، شاخصه‌های اعتدالی و عهدنامه مالک اشتر صحبت شود که مورد توجه قرار گرفت.
در آنجا گفته شد که ایران یک مدل موفق هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با ادیان و اقوام است و اقلیت‌های دینی در ایران حقوق شهروندی کاملی دارند تا جایی که با وجود نداشتن حدنصاب جمعیتی، سهمیه ویژه نمایندگی در مجلس را دارند. در حال حاضر، سه نفر از نمایندگان مجلس ایران از مسیحیت، یهودیت و زرتشت است،‌ برای نمونه نماینده یهودی‌ها با حدود دو هزار رأی نماینده مجلس شد. نماینده مسیحیت در داخل مجلس با رئیس مجلس و دیگران تفاوتی در طرح سؤال و ابراز نظر ندارد که این موضوع تجربه بسیار موفق در کشور ما محسوب می‌شود. در این زمینه، نمونه‌هایی از صدر اسلام آوردم که تأثیرات خوبی داشت. امروزه، با اینکه در آمریکا رنگی‌پوستان صاحبان اصلی آمریکا هستند؛ ولی متأسفانه در آمریکا تبعیض شدیدی بین سرخ‌پوست‌ها و سیاه‌پوست‌ها با سفیدپوستان وجود دارد که این طور ناروایی در قرن بیست‌ویکم نادر است. در این زمینه، امیرالمؤمنین علی(ع) فرموده‌اند که حقوق، کرامت و حق حیات باید برای همه حفظ شود.

فعالیت‌های خیریه و آموزشی 
برای کلیساهای واتیکان یک حوزه مشخصی تعریف می‌شود. برای نمونه اگر کسی در محله‌ای پانصد خانوار را خرجی دهد، به دلیل همین موضوع آن منطقه تحت پوشش کلیسا قرار می‌گیرد. آنها با چنین مجموعه‌ای ارتباط عاطفی، کاری، پیامی، تلگرامی و... برقرار می‌کنند. افزون بر این، در کنار کلیساها مراکز آموزشی، مانند دبستان وجود دارد؛ آنها در این زمینه بحث آموزش و کارهای مختلف را در حال و هوای دینی به نونهالان القا می‌کنند. پاپ در روزهای یک‌شنبه و سه‌شنبه در میدان سن‌پیترز رُم جلوی واتیکان که میدان بسیار بزرگی است، سخنرانی می‌کند. در گذشته پاپ بندیکت شانزدهم می‌گفت از اینکه اروپا از مذهب بومی خسته و د‌ل‌زده شد، متأسفیم؛ ولی به هر حال در تلاش هستند که ارتباط خود را با مردم حتی از طریق ایجاد مراکز درمانی و آموزشی حفظ کنند. آنها نشریات، روزنامه و کتاب‌های خود را با چهل زبان مختلف در سطح جهان توزیع می‌کنند. همچنین درباره مسائل اخلاقی، فرهنگی و کارهای رسانه‌ای به طور گسترده فعالیت می‌کنند. از نظر آموزشی، وزارت علوم واتیکان کارهای مربوط به مسائل دانشگاه و آموزش مدارس را انجام می‌دهد. حتی مشابه مدارس غیر انتفاعی در سطح جهان، دانشگاه‌های فراوان دارند. 

اعتقاد به شفادهندگی پاپ!
در این زمینه معلولان و کسانی که مشکل دارند، به جایگاه می‌آیند تا با دست کشیدن پاپ شفا پیدا کنند. وقتی پاپ با مردم ملاقات دارد، صف‌های طولانی معلول و مریض تشکیل می‌شود که پاپ دعا کند یا اگر فرصتی باشد، دستی بر صورت آنها بکشد.
معمولاً، دبیر سفرا کارهایی، مانند جلسات، نامه‌ها و مواضع پیام‌ها را تنظیم می‌کند. دبیر سفرا مربوط به سفیری است که سابقه سفارت بیشتری داشته باشد. در اروپا سفیر واتیکان را «دبیر سفرا» می‌نامند. متأسفانه، در مقابل سیاست‌های ظالمانه، سیاست نامعقول و نامشروع و ظالمی که در جهان سلطه‌گری دارد، سکوت می‌کند. رهبران دینی جهان مسئولیت دارند که در مقابل قضایای فقر و جنگ‌افروزی‌ها بایستند.

 مهرداد تاجیک/ برخي از جنبه‌هاي فرهنگ سازماني مانند رفتار فردي، ارزش‌هاي گروهي، قابل رؤیت هستند. سختکوشي در کار، لباس پوشيدن به طرز محافظه‌کارانه يا برخورد دوستانه با مشتريان نمونه‌هایی از ابعاد قابل رؤیت فرهنگ سازماني هستند. دیگر ابعاد فرهنگ به سختي قابل رؤیت هستند؛ زيرا اين ابعاد بیان‌کننده مفروضات پنهان، ارزش‌ها و اعتقادات بنيادين هستند. نمونه‌هايي از اين سطح کمتر آشکار فرهنگ عبارتند از؛ اهميت انجام کارها در بار اول، صداقت و اخلاق در تمامي ارتباطات متقابل، فراتر از حد انتظار مشتريان عمل کردن و... . (منوريان، قرباني، شريفي، 1387، 21)
در شکل زير فرهنگ سازماني به يک کوه يخ شبيه شده است که در سطح خارجي آن، جنبه‌هاي آشکار (آنچه به صورت رسمي مانند هدف، فناوری، ساختار، سياست، رويه و منابع مالي بيان مي‌شود) وجود دارد و در سطح پاييني آن، جنبه‌هاي پنهان (جنبه‌هاي غير رسمي زندگي سازماني) که عبارتند از؛ پنداشت‌ها، نگرش‌ها و احساسات مشترک و نيز مجموعه‌اي از ارزش‌هاي مشترک درباره ماهيت انسان، ماهيت روابط انساني و آنچه سازمان مي‌تواند به ياد آورد و به ياد خواهد آورد.(همان منبع)
مدل‌هاي فرهنگ سازماني
صاحب‌نظران، فرهنگ سازماني را بر اساس ويژگي‌ها و عوامل مختلف طبقه‌بندي کرده و مدل‌هاي متعددي را ارائه کرده‌اند که در ادامه برخي از اين مدل‌ها توضیح داده مي‌شود:
مدل براون
در اين مدل فرهنگ سازماني به چهار نوع تقسيم‌بندي شده است:
‌1ـ فرهنگ بوروکراتيک: سازماني که رسميت، رويه‌هاي عملياتي و هماهنگي سلسله مراتبي را به کار مي‌گيرد.
2ـ فرهنگ قبيله‌اي: سازماني که داراي ويژگي‌ها و صفات سنتي، وفاداري، تعهد شخصي، جامعه‌پذيري گسترده و جامع، کار تيمي، خودمديريتي و نفوذ اجتماعي است.
3ـ فرهنگ کارآفريني: به کار بردن سطح بالاي خطرپذيري، پويايي و خلاقيت. اين نوع فرهنگ نه تنها با سرعت به تغييرات محيطي واکنش نشان مي‌دهد؛ بلکه تغيير را ايجاد مي‌کند و انعطاف‌پذيري و آزادي در سازمان تشويق مي‌شود و به افراد نوآور پاداش داده مي‌شود.
4ـ فرهنگ بازار: نيل به اهداف قابل اندازه‌گيري و مورد تقاضا، به ويژه آنکه مالي و مبتني بر بازار باشد. در فرهنگ بازار روابط بين فرد و سازمان قراردادي است. (منوريان، قرباني، شريفي، 1387، 66)
مدل شاين
ادگار شاين، مدلي را ابداع کرده که سطوح فرهنگ و تعاملات آنها را نشان مي‌دهد: با استفاده از مدل ادگار شاين نيز مي‌توان تفاوت فرهنگ و جو سازماني را بيان کرد. جو سازماني در سطح يک و قسمتي از سطح دو خودنمايي مي‌کند، حال اينکه فرهنگ بيشتر در سطوح دو و سه ظهور مي‌کند، جو سازماني پاسخي به نوسانات کوتاه‌مدت درون سازماني و برون سازماني است و بر حسب مقتضاي موقعيتي و تعاملات گروهي آشکار مي‌شود و نهايتاً اينکه جو سازماني کم‌عمق‌تر و سطحي‌تر از فرهنگ سازماني است.
(مقيمي، 1389، 172)
مدل دنيسون
پروفسور دانيل دنيسون (2000) تحقيقاتي در زمينه فرهنگ سازماني و اثربخشي سازمان انجام داد. وي در مدل خود ويژگي‌هاي فرهنگي را اين‌گونه برشمرد.
 (ژنگ و همکاران، 3، 2009)
1ـ درگير شدن در کار، 
2ـ سازگاري، 
3ـ انطباق‌پذيري،
 4ـ مأموريت يا رسالت.

 ابوذر احمدی/  هفته گذشته بود که «بنیامین نتانیاهو» رئیس دولت جعلی صهیونیستی به ارباب کازینودارش، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل تأیید نکردن توافق هسته‌ای (برجام) تبریک گفت. این اظهار نتانیاهو این ادعا را به اثبات رساند که مواضع ضد ایرانی رئیس‌جمهور ایالات‌متحده تماماً در تل‌آویو تدوین شده و همان زبان نتانیاهو است. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در این باره می­‌نویسد: «می‌توان بنیامین نتانیاهو را جمعه‌ شب در حال تماشای سخنرانی دونالد ترامپ، در حال روشن کردن سیگار و سپس نوشیدن شامپاین و لبخندی که کل صورت او را پوشانده است، تصور کرد.»
اما آنچه در این میان مهم است، اینکه مقامات جانی صهیونیستی در یک حرکت هدفمند و از پیش برنامه‌ریزی شده، به دنبال اظهارات سخیف و صهیونیستی رئیس‌جمهوری آمریکا، مجدداً علیه برنامه هسته‌ای ایران مواضع تندی گرفتند. برای نمونه، نفتالی بنت، رئیس آموزش رژیم صهیونیستی، در جلسه‌ای رسانه‌ای با روزنامه‌نگاران مسیحی در قدس اشغالی اذعان می‌کند: «این واقعیت که ایرانی­ها در حال حاضر در حال ساخت بمب هسته‌ای نیستند؛ خوب نیست، بد است به این دلیل که آنها در حال ساخت تأسیساتی هستند که آنها را به یک ابرقدرت تبدیل می‌سازد. قصد آنها ساختن یک بمب اتم نیست؛ بلکه ساخت تأسیساتی است که بتواند در عرض یک ماه، زرادخانه عظیم اتمی بسازد. ما نمی‌توانیم به آنها اجازه ساخت آن را بدهیم و این همان کاری است که رئیس‌جمهور ترامپ انجام داد و من او را به خاطر آغاز این روند ستایش می‌کنم.»
حال یک پرسش جدی در پس اظهارات مقامات جانی نهفته است و آن اینکه چرا صهیونیست­‌ها در این وضعیت فعلی منطقه، تلاش دارند تا دوباره بحث برنامه صلح‌آمیز هسته‌­ای ایران مطرح و برجسته شود. پاسخ به این پرسش را باید در پیروزی­‌های محور مقاومت و شکست پروژه «داعش و گروه­های تکفیری» در منطقه جست. پس از پیشروی نیروهای مقاومت و رسیدن جبهه حق به پشت مرزهای فلسطین اشغالی، به یکباره مقامات صهیونیستی امنیت رو به زوال رژیم منحوس صهیونیستی را در مخاطره جدی دیدند و به شکست پروژه چندوجهی رسیدند؛ بنابراین بر آن شدند تا با اجرای سناریوهایی دیگر به نوعی منطقه را ملتهب و برای خود حریم امنیتی ایجاد کنند؛ سناریوی برگزاری همه‌پرسی استقلال در شمال عراق، یکی از آنها بود که به شکست انجامید. 
با شکست سناریوهای امنیت‌سازی، مقامات صهیونیستی بر آن شدند تا با کلید زدن مجدد سناریوی «ایران‌هراسی» ضمن اینکه منطقه را در حالتی امنیتی نگه دارند، از طرفی، برای مقابله با محور مقاومت و مهار آن، ائتلافی منطقه‌ای ایجاد کنند. بنابراین اینجاست که پس از سخنان دیکته شده و مغرضانه ترامپ علیه ایران، مقامات جانی صهیونیستی به طور هماهنگ و همراه با امپراتوری رسانه‌­ا‌ی نظام سلطه، بر طبل ایران‌هراسی کوبیدند و جوی روانی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداختند. به همین منظور «عاموس یادلین» فرمانده سابق سرویس اطلاعات نظامی رژیم اشغالگر قدس در اظهاراتی می‌گوید: «سوریه برای اسرائیل، منطقه‌ای عملیاتی در همسایگی آن است؛ اما برای ایران، میدان نبردی درجه‌دو و دور است... با این حال، عاقلانه است که نسبت به کوشش‌های ایران برای تغییر قواعد بازی، هوشیار باشیم.» گزارش اخیر روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» به طور عینی­تری از پشت پرده این مواضع ضد ایرانی صهیونیست­‌ها خبر می‌دهد. عاموس هارل، در این گزارش تحلیلی می‌نویسد: «وضعیت در سوریه تغییر کرده است؛ دولت اسد و متحدانش ممکن است قواعد جدید را بر اسرائیل در منطقه شمالی، تحمیل کنند.»
لیکن آنچه در این میان اهمیت دارد، اینکه با وجودی که نتانیاهو و دیگر مقامات رژیم غاصب صهیونیستی بر عیوب و خطرات توافق هسته‌ای ایران متمرکز شده‌­اند؛ اما مقامات ارشد نظامی و امنیتی صهیونیستی بیشتر بر تحولات سوریه متمرکز هستند و از حضور رو به رشد محور مقاومت در بلندی‌های جولان احساس نگرانی می­‌کنند. این مسئله مؤید این نکته مهم است که رژیم غاصب صهیونیستی بیش از پیش دچار بحران­های امنیتی شده و اجرای مجدد سناریوی ایران‌هراسی را تنها راه نجات خود می­‌بیند؛ البته ایجاد ائتلافی منطقه‌ای را هم علیه جمهوری اسلامی ایران در دستور کار خود دارد که افشای توافق اطلاعاتی امارات و شرکت اطلاعاتی‌ـ جاسوسی صهیونیستی «ویرینت» گواه متقنی بر این ادعا است.  

گفت و گو با کارآفرین کاشانی
 اکبر کریمی/ بازیافت لاستیک یا تایر که امروزه به طلای کثیف شهرت یافته، فرایندی است که طی آن تایرهای تعمیرنشدنی و فرسوده بازیافت می‌شوند. امروزه، لاستیک‌های خودرو یکی از بزرگ‌ترین زباله‌ها و معضل‌های تهدید‌زای محیط زیست شناخته می‌شوند. با راه‌اندازی صنایع بازیافتی در این حوزه، این تهدیدات قابل تبدیل به یک فرصت اقتصادی چشمگیر هستند. 
توسعه صنعت بازیافت در کشور افزون بر جلوگیری از اتلاف منابع ملی و آلودگی‌های زیست‌محیطی گسترده، موجب اشتغال پایدار در حوزه‌های فناورانه و ساخت تجهیزات به‌‌روز و شرکت‌های بازیافتی، تولید مواد اولیه مورد نیاز برای بخشی از صنعت و مانع خروج ارز از کشور می‌شود.
معمولاً لاستیک‌ها برای استفاده در زمین‌های ورزشی، مانند زمین بسکتبال و دوومیدانی، محصولات جدید صنعت کفش و کفپوش‌ها، چمن‌های مصنوعی و ... بازیافت می‌شوند.
علیرضا خبازی، 51 ساله و ساکن شهر کاشان است. او که مدرک کارشناسی ارشد کارآفرینی دارد و مدرس این حوزه است، برای بازیافت لاستیک‌های نخی، از سال 86 اقدام به دریافت مجوزهای زیست‌محیطی و ثبت «شرکت تولیدی فرصت‌سازان کاشان» کرده و در محیط 900 متری، کارگاه اقتصادی خود را راه‌اندازی کرده است. 
خبازی درباره ایده راه‌اندازی این فعالیت می‌گوید: «در سفری که به مناطق جنوبی کشور داشتم، با یکی از فعالان اقتصادی آشنا شدم که در چندین حوزه اقتصادی فعالیت می‌کرد. یکی از این حوزه‌ها بازیافت لاستیک بود که بنده علاقه‌مند شدم در این حوزه فعالیت کنم. به همین دلیل با کمک وی و مشورت‌گیری و مشاوره با کارشناسان اداره صنایع و مراکز رشد دانشگاهی کاشان به این فعالیت روی آوردم.»
علیرضا خبازی فعالیت خود را با خرید دستگاه‌های ساخت داخل و تولید چیپس لاستیک شروع کرده است. حداقل سرمایه مورد نیاز برای شروع چنین فعالیتی 40 میلیون تومان است؛ ولی علیرضا با سرمایه اولیه 15 میلیون و خرید اقساطی برخی تجهیزات فعالیتش را آغاز کرده است.
او می‌گوید: «حوزه بازیافت لاستیک به فناوری و دانش بالا و به تناسب آن به سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارد. دلیل موفقیت برخی کشورهای اروپایی در این حوزه، به‌کارگیری روش‌های فناورانه بوده است. در کشور ما فناوری به کار رفته در حوزه بازیافت به‌روز نیست و هزینه تعمیر و نگهداری صنایع این حوزه نیز بالاست.»

انواع بازیافت لاستیک
روش‌های بازیافت لاستیک به دو شاخه مکانیکی و شیمیایی تقسیم‌ می‌شود. در روش مکانیکی، لاستیک تایر در چند مرحله و به وسیله دستگاه‌های خردکن و آسیاب به تکه‌های کوچک‌تر تبدیل می‌شود که در کارگاه آقای خبازی نیز روش بازیافت مکانیکی روی لاستیک‌های فرسوده انجام می‌شود.
در روش دوم که روشی شیمیایی است یا تایر سوزانده شده و از زغال و سیم‌های فلزی باقی‌ مانده استفاده شده یا تایر پیرولیز می‌شود. در روش پیرولیز، تایر در خلأ سوزانده شده و از آن محصولاتی، مانند سوخت (گازوئیل)، روغن و... استخراج می‌شود. البته مواد اولیه مورد نیاز در روش شیمیایی نیز همان محصولات روش مکانیکی (لاستیک‌های خرد شده) است که به «crumb» معروف هستند.
مراحل بازیافت لاستیک در روش مکانیکی
مرحله اولیه برای بازیافت لاستیک، جمع‌آوری مواد اولیه یا همان لاستیک‌های فرسوده است. برای شروع به کار ماشین‌آلات کارگاه، باید به میزان مشخصی لاستیک جمع‌آوری شده و دپو شود.
خبازی می‌گوید: «شرکت‌های بزرگ بازیافتی برای جمع‌آوری لاستیک فرسوده از سطح شهرها، معمولاً اقدام به خرید کامیون و به‌کارگیری چندین نفر نیروی کار می‌کنند. به‌دلیل بالا بودن هزینه این روش، ما با پخش آگهی اطلاع‌رسانی در سطح شهر و خرید لاستیک‌های فرسوده از مردم و ارتباط‌گیری با مراکز جمع‌آوری زباله‌های بازیافتی، مواد اولیه مورد نیازمان را جمع‌آوری می‌کنیم.»
لاستیک‌ها انواع مختلفی دارند. بازیافت لاستیک‌های ماشین‌آلات راه‌سازی و کشاورزی به دستگاه‌های پیشرفته‌تری نیاز دارد؛ به همین دلیل در کارگاه این کارآفرین لاستیک‌های نخی یا همان لاستیک‌های کامیونی و خودروهای سواری بازیافت می‌شوند.
طی یک فرایند سه مرحله‌ای، این لاستیک‌ها به چیپس تبدیل می‌شوند. برداشته شدن طوقه لاستیک، پوست‌کنی و نواری شدن لاستیک و قطعه‌ قطعه شدن مراحلی است که برای تبدیل لاستیک به چیپس انجام می‌شود. محصول به دست آمده در نهایت به مصرف صنایع مختلف، مانند کارخانه‌های لاستیک‌سازی و شرکت‌های تولیدکننده کفپوش‌های گرانولی ویژه محیط‌های ورزشی و پارک‌های تفریحی می‌رسد. یزد، لرستان، تهران و کرج از جمله مناطقی هستند که محصولات کارگاه آقای خبازی را می‌خرند.
وی با خرید و راه‌اندازی دستگاه‌های جدید، توانسته است طی سال‌های اخیر فعالیت خود را گسترش دهد و افزون بر تولید گرانول در سه سایز، پودر لاستیک صنعتی نیز تولید کند. پودر لاستیک در صنایع قطعه‌سازی و ایزولاسیون (برای تولید عایق‌های حرارتی) استفاده می‌شود.
یکی از مشکلات اصلی کارگاه خبازی که می‌توان گفت مشکل امروز بسیاری از کارگاه‌های کوچک تولیدی کشور است، نبود نقدینگی و سرمایه در گردش کافی است؛ به همین دلیل کارگاه وی یک‌شیفته کار می‌کند. این شرکت با همین توان 30 درصدی و با چهار نیروی کار مستقیم، روزانه به طور متوسط سه تن لاستیک را بازیافت می‌کند.
خبازی نیز مانند بیشتر فعالان اقتصادی کشور از تشکیلات عریض و طویل اداری و زمان‌بر بودن صدور مجوزهای اداری برای راه‌اندازی فعالیت اقتصادی در کشور گله‌مند است. او یکی از عوامل رونق نگرفتن کارگاه‌های اقتصادی کوچک در کشور را این معضل پر پیچ‌وخم اداری و علت وجود این معضل در نظام اداری کشور را وجود سازمان‌ها و نهاد‌هایی با مأموریت‌های موازی می‌داند.
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981  تماس بگیرید.

دانسته‌ها و بایسته‌های حقوقی ـ ۶۰
 شهریار اقتصاد / در شماره گذشته، درباره نظریه نخست مربوط به زمان انعقاد معاملاتی که با مکاتبه انجام می‌شود، توضیحاتی ارائه شد،‌ در ادامه نظریه‌های دیگر بررسی می‌شود. 
نظریه دوم،‌ نظریه ارسال/ طبق این نظریه، عقد زمانی تشکیل می‌شود که قبول برای طرف ارسال شده باشد؛ مانند آنکه نامه حاوی قبول به‌ وسیله قبول‌کننده برای ایجاب‌کننده ارسال شود. 
نظریه سوم، نظریه وصول / به موجب این نظریه، برای تشکیل عقد لازم است قبول به ‌دست ایجاب‌کننده برسد، هر چند که از مضمون نامه آگاهی نیافته باشد. 
نظریه چهارم، نظریه اطلاع / مطابق این نظریه، صرف وصول قبول به دست ایجادکننده کافی نیست؛ بلکه عقد زمانی منعقد می‌شود که ایجاب‌کننده بر آن اطلاع یابد. به نظر ما، در بین عقاید چهارگانه مذکور، قول دوم با قواعد کلی انطباق دارد؛ زیرا با ارسال قبول اراده جدی قبول‌کننده بر انشاء معامله و محقق شده و با اجتماعی آن با ایجاب عقد تشکیل خواهد شد. 
مکان وقوع عقد چه محلی است؟ / در واقع، مکان وقوع عقد محلی است که آخرین جزء عقد در آنجا به‌ وقوع پیوسته است. بنابراین اگر زمان وقوع عقد تاریخ صدور قبول باشد، باید محل صدور قبول را مکان وقوع عقد تلقی کرد؛ برای نمونه اگر ایجاب در تهران و قبول در شیراز صادر شده باشد، شیراز محل وقوع عقد خواهد بود؛ بدین‌ سان در قراردادهایی که با تلفن بسته می‌شود، مکان وقوع عقد محلی است که قبول‌کننده از آنجا قبول خود را اعلام می‌دارد. 
تعیین زمان وقوع عقد چه فوایدی دارد؟/ تعیین زمان وقوع عقد فوایدی به شرح زیر دارد: 1ـ مادام که عقد واقع نشده باشد، موجب می‌تواند از پیشنهاد خود عدول کند؛ ولی پس از انعقاد قرارداد عدول از ایجاب مجاز نیست. 2ـ هرگاه نظریه اطلاع در قراردادهای با مکاتبه پذیرفته شود، قبول‌کننده تا زمان آگاهی ایجاب‌کننده از قبول می‌تواند از قبول عدول کند. چنانکه می‌تواند پیش از آگاهی ایجاب‌کننده از قبول تلگرافی به او اطلاع دهد که نامه قبول را کان‌لم یکن اعلام می‌دارد. 3ـ قرارداد تابع قانونی است که در زمان انعقاد آن لازم‌الاجرا بوده است. بنابراین، در صورتی که قانون جدیدی وضع و منتشر شده باشد،‌ لازم است زمان وقوع عقد تعیین شود تا معلوم گردد کدام قانون حاکم بر قرارداد است. 
تعیین مکان وقوع عقد چه فوایدی دارد؟1ـ از نظر صلاحیت محاکم تعیین مکان وقوع عقد حائز اهمیت است که به استناد ماده 13 قانون آـ‌ د‌ـ م‌ـ در دعاوی بازرگانی و همچنین در دعاوی مربوط به اموال منقول که از قرارداد ناشی شده باشد، مدعی می‌تواند به دادگاه محلی رجوع کند که قرارداد در آنجا واقع شده است. 2ـ در حقوق بین‌الملل خصوصی نیز تعیین مکان وقوع عقد به‌ کار می‌آید که در روابط بین‌الملل طبق ماده 968 قانون مدنی تعهدات ناشی از عقود تابع قانون محل وقوع عقد است. 
نمایندگی برای انجام معامله چند گونه است؟  نمایندگی برای انجام معامله بر سه گونه است؛ عهدی (قراردادی)،‌ قانونی‌ و قضایی.  نمایندگی عهدی یا قراردادی آن است که کسی برای انجام معامله به‌ دیگری وکالت داده باشد. نمایندگی قانونی آن است که به‌ موجب قانون نه ؟؟؟؟ قرارداد بتواند برای دیگری و به ‌نام او اعمال حقوقی انجام دهد. برای نمونه ولی قهری صغیر (پدر و جد پدری) اختیار دارد در صورتی که مصلحت محجور اقتضا کند، معاملاتی به حساب او واقع سازد؛ در واقع، نمایندگی وی برای انجام معاملات نمایندگی قانونی است. نمایندگی قضایی عبارت است از آن نمایندگی که مبتنی بر تصمیم دادگاه باشد. در بعضی از موارد قانونگذار به ‌دادرس اختیار می‌دهد که برای انجام پاره‌ای اعمال حقوقی به‌ حساب شخصی ثالث نماینده‌ای تعیین کند.  این‌گونه نمایندگی از نظر اینکه نماینده منصوب از طرف قاضی است، نمایندگی قضایی نام دارد. 
* منبع: حقوق مدنی 3‌ـ تعهدات و قرارداد‌ها‌ـ تألیف شیرزاد گرجی‌نژاد