آیت‌الله حسین مظاهری می‌گوید: داشتن یک زندگی که از ضروریات تشکیل شده برای مسئولان واجب است، کسی که می‌خواهد مسئولیت بپذیرد، باید به ضروریات اکتفا کند؛ سیره پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) این‌گونه بوده است؛ حضرت علی(ع) در نامه‌ای به یکی از استاندارانش می‌نویسد: وقتی برای من نامه می‌نویسی قلمت را ریز کن؛ کنایه از اینکه کوتاه و مختصر بنویس و بین سطرها فاصله نینداز، چون اگر در نوشتن‌ها از من تعریف کنی و بین سطور فاصله بیندازی اموال مسلمین را پایمال کرده‌ای.
آیت‌الله عبدالنبی نمازی
یکی از آثار و برکات و دستاوردهای تقوا، اهتمام عالی به صله‌رحم است. یکی از گروه‌هایی که بر عهده انسان حقوقی دارند و انسان باید آن حقوق را رعایت کند، ارحام هستند. بعد از پدر و مادر ارحام؛ یعنی برادران، خواهران، عمه‌ها، دایی‌ها، حتی در روایت دارد که تا چهل پشت اینها رحم حساب می‌شوند و خداوند در آیات قرآن در چند سوره و تقریباً در ده آیه اهمیت و ضرورت رعایت صله‌رحم را بیان کرده است.

لعنت بر قاطع رحم
یکی از آیات، آیه 21 در سوره رعد است که خداوند می‌فرماید: «وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَآ أَمَرَ اللهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ يَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ».
خداوند در این آیه چند موضوع را مورد توجه قرار داده است. می‌فرماید یکی از نشانه‌های صاحبان عقل و اولواالألباب، این است که صله‌رحم را انجام می‌دهند؛ مراقب رعایت حقوق خانواده و بستگان و ارحام هستند. می‌فرماید صاحبان عقل و اولواالألباب نشانه‌شان این است: «يَصِلُونَ مَآ أَمَرَ اللهُ بِهِ أَن يُوصَلَ» آن چیزی را که خداوند دستور داده است رعایت کنند، رعایت می‌کنند.
«وَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ» دارای موقعیت و مقام خشیت هستند؛ خشیت یعنی تواضع در برابر خدای سبحان که این از خصوصیات عالمان و عارفان است. «إِنَّمَا یخْشَی الله مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ» انسان‌های عالم و عارف دارای مقام خشیت هستند.
«وَ يَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ» از روز قیامت و عالم برزخ و حساب‌وکتاب خائف هستند. خوف یکی از مقامات است. «وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى‌ فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوى‌»
در ادامه آیه خداوند در آیه 25 روی این مسئله تأکید می‌کند: «وَ الَّذينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللهِ مِنْ بَعْدِ ميثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ» کسانی که نقض عهد می‌‌کنند، یعنی پیمانی را که با خدای خود بستند عهدشکنی می‌کنند و به آن تعهداتی که در برابر خدای خود و مؤمنان دارند عمل نمی‌کنند. آن چیزی را که خداوند دستور داده‌‌اند انجام بدهند که صله‌رحم باشد، انجام نمی‌دهند. قطع رحم می‌کنند و کسانی که مفسد فی‌الارض هستند و در زمین فساد می‌کنند؛ این سه گروه «أُولئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ» مورد لعن خداوند قرار می‌گیرند و عذاب آخرت را خواهند داشت.
بنابراین معلوم می‌شود که نقض عهد با خدا، قطع رحم و فساد روی زمین از گناهان کبیره است. 

آسانی حساب آخرت
نبی اکرم(ص) می‌فرمایند: «صلةُ الرَّحِمِ تُهَوِّنُ الحِسابَ و تَقِي مِيتَةَ السَّوءِ» صله‌رحم حساب‌ و کتاب را در قبر و قیامت آسان می‌کند. کسانی که در دنیا صله‌رحم می‌کنند در قیامت حساب‌شان خیلی روشن است؛ خیلی راحت از گذرگاه‌ها و ایست و بازرسی‌هایی که در قیامت هست عبور می‌کنند. 
«و تَقِي مِيتَةَ السَّوءِ» نشانه اهل ایمان این است که موقع مرگ خیلی راحت جان می‌دهند؛ فرشته و ملک‌الموت با چهره نورانی و خیلی زیبا می‌آید و خیلی راحت مثل آب خوردن روح را از تن جدا می‌کند؛ اما کسانی که اهل گناهان کبیره به‌خصوص قطع رحم باشند، جان دادن سختی دارند. شاید دیده و شنیده باشید که بعضی‌ها در موقع قبض روح خیلی راحت مثل خوابیدن چشم روی چشم می‌گذارند و به اطرافیان و ارحام و بستگان می‌گویند خداحافظ من رفتم؛ خیلی راحت. اهل تقوا این‌گونه هستند. اما کسانی که اهل گناه کبیره هستند جان می‌کنند به‌سختی روح از بدن‌شان جدا می‌شود که پیامبر می‌فرماید صله‌رحم، هم حساب را آسان می‌کند و هم قبض روح را آسان می‌کند.

آبادی شهرها
در روایت دیگری درباره برکات معنوی صله‌رحم می‌فرماید: «صِلَةُ الرَّحِمِ تَعمُرُ الدِّيارَ» صله‌رحم باعث آبادی شهرها می‌شود. «وَ تَزيدُ فى الأعمارِ» صله‌رحم عمرها را زیاد می‌کند و عمرها بلند می‌شود. در مقابل قطع رحم باعث ویرانی و کوتاهی عمر می‌شود.
امیرمؤمنان علی (ع) می‌فرمایند کسی از خدمت پیامبر اکرم(ص) سؤال کرد؛ آیا در مالی که داریم غیر از پرداخت زکات چیز دیگری هم هست که ما بپردازیم؟ پیامبر(ص) فرمودند یکی از چیزهایی که به مال انسان تعلق می‌گیرد نیکی کردن و رسیدگی به ارحام است. گاهی رابطه رحم با شما خوب است و گاهی به هر دلیلی قطع شده است؛ بین خانواده اختلاف پیش آمده و قطع رحم کرده و می‌رود و برنمی‌گردد. پیامبر(ص) می‌فرماید اگر کسی از ارحام را دارید که قطع رحم کرده است شما با هدیه او را جذبش کنید و دل او را به دست بیاورید.  
«بّرُّ الرَّحِمِ اِذا اَدبَرَتْ وَصِلَةُ الجارِ المُسْلِم»ِ؛ رسیدگی به همسایه مسلمان، مراقبت از او، حل مشکلات او، محبت به همسایه؛ یکی از ذو‌الحقوق در نگاه توحیدی ما رسیدگی و مراقبت و احترام و تکریم و رعایت حقوق همسایه است. سپس پیامبر(ص) فرمودند کسی که در حال سیری بخوابد، در حالی که همسایه‌اش گرسنه باشد، ایمان نیاورده است. 
احسان به ارحام، رسیدگی و محبت کردن و به عیادت و دیدار یکدیگر رفتن است که باعث عمران و آبادی خانه و خانواده می‌شود.

احترام در سخن گفتن
خداوند سبحان در سوره مبارکه بقره، آیه 83 می‌فرماید: «وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَ بَني‏ إِسْرائيلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ ذِي الْقُرْبي‏ وَ الْيَتامي‏ وَ الْمَساکينِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» در این آیه شریفه خداوند پنج مطلب مهم را متذکر می‌شوند. مخاطب این آیه پیامبر اکرم(ص) است. پیامبر به یادآور که با بنی‌اسرائیل میثاق و تعهد و پیمان امضا کردیم. میثاق، یعنی عهد و پیمان و وعده و قرارداد. با بنی‌اسرائیل وعده کردیم که غیر از خدا کس دیگری را عبادت نکنند. احسان و محبت و تبعیت از فرمان پدر و مادر. «وَ ذِي الْقُرْبي» یعنی نزدیکان؛ آنهایی که با هم ارتباط خانوادگی و پیوند دارند. «وَ الْيَتامي» هوای یتیم را در جامعه اسلامی داشته باشید. «وَ الْمَساکينِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» به بنی‌‌اسرائیل گفتیم که با مردم خوش‌رفتار باشید. قول حسن داشته باشید.
در جامعه توحیدی، در جامعه ایمانی، در جامعه اسلامی انسان‌ها باید به یکدیگر احترام بگذارند. حرمت و شخصیت همدیگر را حفظ کنند. هنگام سخن گفتن با زبان خوش‌صحبت کنند. ادب کلام را رعایت کنند. احترام افراد را رعایت کنند. 
روایات زیادی درباره مسئله صله‌رحم آمده و بر آن توصیه شده است. پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند در قیامت و در بهشت درجه‌ای وجود دارد، مقام وجود دارد که این مقام را به هر کسی نمی‌دهند. این مقام و درجه را به سه گروه می‌دهند: 1‌ـ کسی که در دنیا رهبر بوده است؛ رهبر عادل، امام عادل. 2‌ـ کسی که صله‌رحم کرده است؛ در دنیا هوای پدر و مادر و برادر و خواهر و عمو و عمه و خویشاوندان را داشته است. 3‌ـ کسی که عائله سنگین دارد، اما سختی اداره زندگی و خانواده را تحمل می‌کند.
در روایت دیگری فرمودند: کسی که رعایت صله‌رحم را کند خداوند در قیامت یک میلیون درجه به او امتیاز می‌دهد که فاصله بین هر درجه با درجه دیگر صد سال مسافت است.
امام سجاد(س) فرمودند: دو گام در پیش خدا محبوب‌ترین است؛ گامی که رزمندگان برای رفتن به جبهه و پشتیبانی کردن از نیروهای مسلح برمی‌دارند، گامی که کسی بردارد تا به دیدن پدر و مادر، برادر و خواهر و اقوام برود. خداوند این دو گام برداشتن را دوست دارد.
در روایت دیگری پیامبر اکرم(ص) فرمودند؛ کسی که قطع ‌رحم کند، وارد بهشت نمی‌شود. کارت سبز ورودی در بهشت پس از داشتن ایمان و تقوا و پاکی و نماز و روزه، صله‌رحم است. کسی که در دنیا ترک رحم کند، اجازه ورود به بهشت به او داده نمی‌شود.
خداوند سبحان خلقت و عالم هستی و انسان را بر اساس محبت آفریده است. فلسفه هستی مهر و محبت و رحمانیت خداوند است. بنابراین ارزش دارد که انسان در دنیا با همه خوب و مهربان باشد، به‌ خصوص ارحام و بستگان.

شاخصه‌های امروز استکبارستیزی در گفت‌وگوی صبح‌صادق با حسن عابدینی و بهروز نعمتی
مجتبی برزگر/ سیزدهم آبان یادآور استکبارستیزی مردم ایران است، در این روز مردم مؤمن ایران همچون همیشه باید فریاد نفرت و انزجار خود را از ستمگران عالم سر داده و دشمنی همیشگی خود را با استکبار و استعمار جهانی که در رأس آن آمریکای خائن قرار دارد، ثابت کنند. روز سیزدهم آبان روزی ماندگار در تاریخ انقلاب عاشورایی ملت بزرگ ایران و روز فریاد، مبارزه و اقدام عملی علیه استکبار جهانی و روز بزرگ مرگ بر آمریکاست. همان‌طور که می‌‌دانید در این روز دانشجویان مسلمان پیرو خط امام برای همیشه دست آمریکا را از منافع ملی ایران قطع کرده و کانون توطئه را در تهران تسخیر کردند. از همان روز، مبارزه ضد آمریکایی مردم ایران ابعاد جدیدی یافت، تا امروز که مردم از لحن گفتمان رئیس‌جمهور جدید آمریکا و ایادی‌اش می‌توانند خوی استکباری‌شان را بهتر از دیروز لمس کنند؛ چرا که همواره استکبار به دنبال نفوذ و تحقیر ملت‌ها بوده است. به گفته کارشناسان، استکبار از دو راه تحقیر ملت‌ها و بهشت جلوه دادن غرب بر روی افکار مردم تأثیر می‌گذارد و هدف آنها جز تسخیر اذهان مردم و ضعف ملت‌‌ها نیست. همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ عزتمندی ملت در گرو مبارزه با استکبار و عزت ملت در گرو اتحاد و انسجام اسلامی است. به بهانه این رویداد بزرگ و بررسی ابعاد جدید استکباری دشمنان به ویژه آمریکا به سراغ دکتر حسن عابدینی کارشناس مسائل سیاسی و قائم‌مقام خبرگزاری صداوسیما و دکتر بهروز نعمتی سخنگوی هیئت‌رئیسه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی رفتیم و با آنها به گفت‌وگو نشستیم، مشروح این مصاحبه در ادامه از نظرتان می‌گذرد.
*امام(ره) و رهبر معظم انقلاب با چه شاخصه‌هایی یک دولت را استکباری می‌دانند؟
عابدینی: استکبار و مستکبر دو واژه قرآنی هستند؛ بنابراین ریشه در ارزش‌های دینی ما دارند و طبیعتاً هم  امام خمینی(ره) و هم رهبر معظم انقلاب اسلامی وقتی که واژه‌سازی می‌کنند، اینها را از مبانی دینی به ویژه قرآن کریم عاریه می‌گیرند. هم حضرت امام(ره) و هم حضرت آقا به صراحت این موضوع را بیان می‌کنند که خوی استکباری برگرفته از سلطه‌جویی که در نظام سلطه متبلور است، در موضوع استکبار هم تبلور پیدا کرده است. به نظر می‌رسد بهترین تعریفی که می‌توانیم برای واژه استکبار داشته باشیم، همان هژمون نظام سلطه در دهه دوم قرن بیست‌ویکم است؛ یعنی یک دولتی با تمام ویژگی‌های خودش تلاش می‌کند دیدگاه‌های مداخله‌جویانه‌اش را در قبال کشورها و ملت‌های دیگر اعمال کند و این بحثی است که ما به صراحت در دیدگاه‌های حضرت امام(ره) و رهبر حکیم انقلاب مشاهده می‌کنیم.
نعمتی: بنده فکر می‌کنم یکی از مباحثی که همیشه روحیه استکباری را در برخی از دولت‌ها ایجاد کرده تمامیت‌خواهی است که برای خودشان قائل هستند و خودشان را برتر از مجموعه‌های دیگر می‌دانند، ولی در فضاها و دوره‌های مختلف دیدیم که مبادی استکبار با شکست مواجه شدند. شما ببینید در دوران مختلف چه آن زمانی که آمریکایی‌ها به ویتنام حمله کردند، یا در موارد دیگر با توجه به بیداری مسلمانان و ملت‌ها با شکست مواجه شدند. آمریکایی‌ها، غربی‌ها و انگلیسی‌ها با نقشه‌هایی که صهیونیست‌ها دارند، حضور پررنگ‌تری با لباس مداخله‌جویانه داشته‌اند، آنها با خوی استکباری و برتری‌طلبی به دنبال این هستند نقشه جدیدی را در منطقه ایجاد کنند؛ اما رزمندگان ما با عملکردشان ثابت کردند که زهی خیال باطل! و دیدیم با حضور رزمندگان اسلام و مشاوران ارشد نظامی ما در مناطق مختلف، در عراق و سوریه آمریکایی‌ها با چه بن‌بست مفتضحانه‌ای روبه‌رو شدند و قطعاً هم پس از این راه به جایی نخواهند برد. 

*با توجه به بی‌اعتمادی که نسبت به آمریکا پس از برجام ایجاد شد، آیا جای آن نیست که موضوع استکبارستیزی جدی‌تر گرفته شود؟
عابدینی: موضوع تعارض میان استکبار و نظام جمهوری اسلامی ایران یک اختلاف ماهوی است و ربطی به موضوع هسته‌ای، یا موشکی و یا حقوق بشر و مؤلفه‌هایی از این دست ندارد؛ بلکه اینها نمود عینی پیدا می‌کند. اگر موضوع هسته‌ای بود، طبعاً این انتظار می‌رفت که با پایان مباحث هسته‌ای، نظام سلطه، خصومتش با جمهوری اسلامی ایران را کنار بگذارد، اما چون نظام سلطه و نظام دینی و اسلامی اختلافات ماهوی دارند؛ بنابراین در موضوع برجام یا غیر برجام فرقی نمی‌کند. اما امروز در موضوع برجام یک بیداری مجدد برای جوانانی که اوایل انقلاب، رژیم شاه،‌ دوران دفاع مقدس، کودتای پایگاه نوژه و کمک تسلیحاتی آمریکا به رژیم بعث را ندیدند، ایجاد شد. در موضوع برجام همه‌چیز مشخص شد و استکبار روی خصومت، بی‌تعهدی و نقض عهد خود را (در تفاهم‌نامه بین‌المللی) به همگان نشان داد. 
نعمتی: ملت‌ها به خوبی دریافته‌اند که دیگر حنای آمریکایی‌ها برای مردم رنگی ندارد. ممکن است با دولت‌ها ارتباط خوبی داشته باشند که به باج‌ها و لابی‌های سیاسی برمی‌گردد؛ اما با مردم این فضا را نخواهند داشت. در گذشته، در روز قدس به غیر از مردم ایران کسی برای حمایت از مردم مظلوم و مستضعف فلسطین راه‌پیمایی نمی‌کرد، اما امروز به مناسبت روز قدس در سراسر جهان شوری ویژه ایجاد می‌شود و اصلی‌ترین شعارها هم «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» است. من فکر می‌کنم در 13 آبان هم این طور بشود و کشورها و مردمان بیدار جهان قطعاً با توجه به این خوی استکباری و بیداری که ایجاد شده به میدان می‌آیند.

*با توجه به تحریم‌های جدید، باید در روز مبارزه با استکبار چه اقداماتی انجام شود و چگونه این رویداد بزرگ گرامی داشته شود؟ به عبارت دیگر، امسال همایش بزرگ 13 آبان چه تفاوتی با سال‌های گذشته دارد؟ 
عابدینی: تحریم‌های ایالات متحده ضد جمهوری اسلامی ریشه دیرینه‌ای دارد و قدمت آن به شکل‌گیری جمهوری اسلامی برمی‌گردد. اولین دور تحریم‌ها هفدهم یا هجدهم آبان ‌ماه سال 58 بود. بنابراین، تحریم‌ها موضوعی نیست که به الآن ارتباط داشته باشد. نکته بعدی دخالت‌ها و جاسوسی‌هایی است که آمریکایی‌ها به طور مستمر در موضوعات مختلف انجام می‌دهند؛ از جمله ترور شهدای هسته‌ای و حمایت از گروه‌های تکفیری‌ـ تروریستی که در کشورهای مختلف از جمله سوریه، لبنان و عراق تدارک دیدند. اگر اینها را به وضوح بیان کنیم، به نظر می‌رسد می‌تواند انگیزه کافی را برای مردم فراهم کند تا در حقیقت 13 آبان امسال با شکوه بیشتری برگزار شود؛ چراکه اساساً موضوع اصلی نظام سلطه با استقلال و آزادی و در حقیقت زیرسلطه بردن کشورها و ملت‌هاست. دفاع از استقلال، آزادی و کیان کشور، وطن و دفاع از ارزش‌های دینی از جمله موضوعاتی است که با فطرت انسان عجین شده است. به نظر می‌رسد، افکار عمومی از این موضوعات آگاهند؛ از این رو می‌توانیم 13 آبان را با شکوه بیشتری برگزار کنیم 13 آبان امسال، ما به اندازه کافی موضوعاتی داریم که برای افکار عمومی حالت عینی پیدا کرده است؛ برای نمونه موضوع نقض عهدی که در قبال مسائل هسته‌ای انجام دادند؛ صحبت‌های ترامپ و سیاست‌هایی که آمریکا در قبال نظام جمهوری اسلامی دنبال می‌کند و تحریم‌های مستمری که علیه ملت ایران تدارک می‌بینند. به نظر می‌رسد اگر این موضوعات را برای مردم شفاف‌سازی کنیم، می‌توانیم 13 آبان بسیار متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم. 
نعمتی: همواره ما در طول این سال‌ها تحت تحریم بوده‌ایم. هیچ‌گاه نبوده است که آمریکایی‌ها ما را تحت فشار و تحریم قرار نداده باشند؛ یک مواقعی شدیدتر و برخی مواقع‌ دیگر کمتر! آنها در زمان جنگ حتی سیم خاردار را برای ما تحریم کردند. بنابراین، این تحریم‌ها همیشه وجود داشته و دارد؛ حالا یک دیوانه‌ای به نام ترامپ موضوعاتی، همچون اعمال تحریم‌های جدید یا بازدید کارشناسان سازمان ملل از مناطق نظامی و غیرنظامی را مطرح می‌کند اینها بیهوده‌گویی است. نه به آنها اجازه خواهیم داد و نه این فرصت‌ها برای‌شان ایجاد خواهد شد. همواره در این چند سال فریاد انزجار و استکبارستیزی بنابر فضاهای سیاسی روز پیش رفته؛ به ویژه امروز که ترامپ فضای جنجالی ایجاد کرده است، حضور مردم به ویژه اندیشمندان، دانشجویان و دانش‌آموزان ما می‌تواند اثربخش‌تر باشد.

*نگاه راهبردی آمریکا به موضوع انقلاب اسلامی، «تغییر نظام» بود، به نظر شما چه عواملی سبب شده است که پس از چهار دهه توفیقی حاصل نکرده‌اند؟
عابدینی: از ابتدای انقلاب اسلامی ایالات متحده در برخورد با جمهوری اسلامی یا هر کشور و ملتی که خواهان استقلال است و نمی‌خواهد زیرسلطه شرق و غرب برود، به راهکارهای گوناگونی متوسل می‌شود؛ از جمله حمایت از گروه‌ها، نهادها یا افرادی که در داخل و خارج از کشور زمینه برای استحاله نظام را فراهم کنند. این استحاله در دو محور می‌تواند متبلور بشود؛ اول، سبب تغییر رفتار بشود و دوم، اگر تغییر رفتار را نتوانستند ایجاد کنند، منجر به تغییر رژیم یا ساختار بشود. بنابراین، تغییر رفتار و تغییر ساختار دو موضوعی است که از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون مطرح شده است و آمریکایی‌ها چه در دوران جمهوریخواهان و چه در دوران دموکرات‌ها به صراحت بر این مسئله تأکید داشته‌اند؛ اما همواره در محاسبات‌شان درباره جمهوری اسلامی دچار اشتباه بوده‌اند؛ به همین دلیل نتوانستند به اهداف خود برسند.
نعمتی: اینها از روز اول با انقلاب ما مخالف بودند و هشت سال جنگ را بر ما تحمیل کردند. صدام می‌توانست به مثابه یک سرباز به کشور ما حمله کند که آمریکایی‌ها این کار را کردند. موضوعاتی چون طبس، ترور شخصیت‌های والامقام و عالی‌رتبه نظام، مانند شهید بهشتی و رجایی را فراموش نکنیم. همه اینها طرح‌های آمریکایی‌ها بود. آنها در ادوار مختلف هزاران جنگ را علیه ما ایجاد کردند. گاهی هم بحث تهاجم فرهنگی را مطرح کردند. در واقع، هیچ‌گاه نبوده است که آمریکایی‌ها به دنبال تحریم و فشار و خوی استکباری نباشند. حالا اینها اندکی واضح‌تر این روحیه و راهبرد استکباری را مطرح کردند؛ اما رهبری‌های حکیمانه امام(ره) و رهبر معظم انقلاب و اتحاد و یکدلی ملت بزرگ ایران جلوی توطئه‌های آنها را سد کرده است.
*هرچند کاپیتولاسیون وجود خارجی ندارد؛ اما مدل‌هایی که اجرا می‌شود بی‌شباهت به کاپیتولاسیون نیست؛ مانند تشکیل سازمان‌های محدودیت‌ساز FATF یا اسنادی همچون 2030 و...، نظرتان را درباره این نوع رویکرد مستکبرانه بفرمایید.
عابدینی: موضوع کاپیتولاسیون، یعنی ارجح دادن دیدگاه‌های کشورهای خارجی و نظام سلطه بر یک کشور دیگر؛ درست است که الآن در ایران اسلامی ما نمی‌توانیم نمونه‌های آن را پیدا کنیم؛ اما در قبال ژاپن اعمال می‌شود. وقتی سربازان آمریکایی یک تجاوز یا نقض قانونی در خاک ژاپن انجام می‌دهند، به داخل مرزهای ملی ایالات متحده برمی‌گردد که این همان کاپیتولاسیون است. وقتی در عراق فاجعه‌ای تحت عنوان زندان ابوغریب ایجاد شد، آیا در دادگاه‌های عراقی رسیدگی شد؛ اگر نامش کاپیتولاسیون نیست، پس چیست؟ اما امروز نظام سلطه از طریق نهادسازی تلاش می‌کند دیدگاه‌های خود را بر دیگر کشورها مسلط کند. پس از جنگ جهانی دوم در حوزه اقتصاد می‌بینیم از طریق صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و الان سازمان تجارت جهانی، این هژمون خودش را بر دیگر کشورها مسلط می‌کند. در حوزه فرهنگی هم با بحث جهانی‌سازی، سیاست‌های خودش را اعمال می‌کند. در حوزه نظامی‌گری با ایجاد ناتو تلاش می‌کند دیدگاه‌های نظامی خودش را به دیگر کشورها مستولی کند. البته الآن موضوع FATF یک کاپیتولاسیون مدرن است که از طریق آن تلاش می‌کنند بر همه شریان‌های نظام پولی و مالی یک کشور مسلط شوند. این درست است که این کار به اسم شفاف‌سازی صورت می‌گیرد؛ اما در حقیقت قصد دارند اطلاعات همه شریان‌های مالی و پولی آن کشورهای دیگر را زیر سیطره خودش قرار بدهند یا در حوزه اسناد 2030 که در راستای جهانی‌سازی به مرحله اجرا درمی‌آید، کوشش می‌کنند تا نظام فرهنگی کشورها را به سوی چارچوب نظام فرهنگی استکبار سوق بدهند؛ یعنی به جای اینکه فرهنگ کشورها مبتنی بر فرهنگ‌های بومی، ارزش‌های دینی و مؤلفه‌های ملی باشد؛ تلاش می‌شود اینها براساس فرهنگ‌های غربی وارداتی و نظام سلطه شکل بگیرد که الآن با بسیاری از آنها مواجه هستیم. 
نعمتی: در بحث اسناد 2030، با توجه به اینکه کشور ما اسلامی است و نظام ما جمهوری اسلامی است، به طور حتم اجازه نمی‌دهیم فرزندان‌ ما تحت تأثیر فرهنگ و سبک زندگی آمریکایی‌ها قرار بگیرند، در موضوعاتی مانند FATF و... اگر جهان بخواهد به سمت‌وسویی حرکت کند که منافع کشور ما را درنظر نگیرند، به طور حتم ما هم از آن موضوعات حمایت نخواهیم کرد. ما ثابت کرده‌ایم که از بسیاری از کشورها دیپلمات‌تریم.