جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در واکنش به نامه‌ یکی از نمایندگان مجلس در حمایت از متهمان پرونده حقوق‌های نجومی به رئیس مجتمع قضایی کارکنان دولت و ارائه این استدلال که موضوع حقوق‌های نجومی قبلاً در دیوان محاسبات رسیدگی شده و پرونده مختومه گردیده، ورود دادسرا به موضوع بلاجهت است، گفت: «اصل تفکیک قوا ایجاب می‌کند که قوای سه‌گانه به‌ویژه قوه قضائیه از دیگر قوا مستقل باشد و دخالت نماینده مجلس در پرونده‌های قضایی مغایر با استقلال قضایی است.»

 شیرین زارع‌پور/ اهداف آموزشی برابر و فراگیر مورد تعهد رهبران کشورهای عضو سازمان ملل که در دستور کار جهانی توسعه پایدار، در سیاست‌های کلان خود، آموزش مادام‌العمر با کیفیت! را مد نظر خود دارد، در ادامه تعهدش که همان (آموزش جنسیتی) است، همچنان و به صورت زیرپوستی و به تدریج در حال اجرای بند 4 سند 2030 در مدارس کشور است. سال گذشته پس از حذف درس شهید فهمیده از کتاب درسی پایه ششم، با پیگیری و مطالبات مردمی، انتظار می‌رفت این درس به جای خود بازگردانده شود، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد؛ بلکه هر روز شاهد خبرهایی مبنی بر تغییر صفحاتی از کتب درسی یا توزیع کتب و بروشورهایی با محتوای جنسیتی هستیم و نکته قابل توجه اینجاست که پس از مطالبات مردمی از آموزش و پرورش، همچنان با بی‌توجهی مسئولان این نهاد مواجه هستیم. 
هفته گذشته وقتی بروشورهایی در دانشگاه صنعتی قم بین حاضران منتشر شد که در آن عنوان شده بود؛ «اطلاعات جنسی که کودکان زیر پنج سال باید بدانند» و مستقیماً به والدین می‌آموخت که باید تمام اطلاعات جنسی را در اختیار کودکان زیر پنج سال قرار بدهند تا کودکان با آگاهی کامل! رشد کنند، یا وقتی خبر توزیع کتاب «کشف بدن انسان» (بخوانید آموزش‌های جنسی مردانه) در یکی از دبستان‌های خراسان رضوی به دختران دبستانی (که با تکذیب اداره کل آموزش و پرورش استان صورت گرفت)، منتشر شد و همین‌طور خبرهایی مبنی بر آموزش جنسیتی در مدارس به بهانه جلوگیری از ابتلا به ایدز و حذف تدریجی برخی دروس از کتب درسی و... حاکی از این است که سند 2030 در سایه بی‌خبری مردم، در حال اجرایی و عملیاتی شدن است و تدریجی بودن آن هم فقط به دلیل برانگیخته نشدن حساسیت‌ها و ایجاد نشدن مانع است.
هدف چهار از اهداف توسعه پایدار؛ «تضمین آموزش با کیفیت برابر و فراگیر و ترویج فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر برای همه»، متضمن نکات مهم و جدی در زمینه مبانی، محتوا و اهداف و کارکردهای آموزش و نیز گروه‌های هدف آموزشی است. یونسکو در رابطه با هدف چهارم از اهداف توسعه پایدار و سند آموزش 2030، طی دو سال اخیر قلمروی وسیعی داشته که در نتیجه آن، کتاب‌ها و کتابچه‌های متعددی مرتبط با این سند منتشر کرده است. برخی از الگوهای آموزشی یونسکو و نکات مندرج در محتوای تولید شده آن به شرح زیر است.

تحول بنیادین در محتوا 
و برنامه‌ریزی درسی
از منظر یونسکو الگوی آموزشی 2030 به صراحت، بازبینی نظری و عملی برنامه آموزشی موجود را ایجاد می‌کند. برای نمونه، اجرای سند 2030 در حوزه آمریکای لاتین اهمیت بازاندیشی در برنامه درسی با توجه به یک چشم‌انداز جامع انسانی و تحول‌گرا از آموزش و پرورش را مورد تأیید قرار می‌دهد؛ چرا که متون برنامه‌ریزی درسی یک ابزار آموزشی قدرتمند قلمداد می‌شود. برنامه‌های درسی به مثابه اهرمی برای توسعه پایدار فراگیر، عادلانه و منسجم دارای اثر مثبت برای یک کشور است.
تغییر کتب درسی در نظام آموزشی ایران در دو سال اخیر، بسیار قابل توجه بوده و در راستای همین هدفِ یونسکو به تدریج در حال تحول است، به طوری که ابعاد مختلف این سند به صورت محرمانه در کشور اجرا می‌شود و غرب‌محور بودن متون آموزش در مراکز آموزشی پیش از دبستان و مهدهای کودک گویای این مسئله است؛ زیرا تمامی منابع و کتب استفاده شده در مدارس ابتدایی و مهدهای کودک و پیش‌دبستانی عملاً ترجمه آثار غربی بوده یا بر محور استانداردهای غربی در کشور باز تألیف شده است. در ادامه به نمونه‌هایی اشاره شود:
ـ کم شدن چهار درس از کتاب دین و زندگی پایه دهم در سال جاری  که از 16 به 12 درس تقلیل یافته؛
ـ حذف درس 13 آبان و واقعه طبس؛
ـ حذف درس رهبر کوچک (شهید فهمیده) از کتاب پایه ششم؛
ـ حذف بیت شهید و شهادت از کتاب فارسی دوم دبستان؛
و درج مباحثی از آموزش جنسیتی.
به طوری که در آبان ماه سال ۹۵ در مهدکودک‌های شهر تهران ۹ هزار جلد کتاب مصور آموزش مسائل جنسی به بهانه پیشگیری از بیماری ایدز و کودک‌آزاری توزیع می‌شود.
یا در آذر ماه سال ۹۵ به مناسبت روز مقابله با ایدز با صرف بودجه‌های هنگفت، میلیون‌ها پمفلت و بروشور آموزشی برای نشان دادن راه‌های انتقال بیماری ایدز و جلوگیری از گسترش آن در مراکز بهداشتی و مدارس سطح کشور توزیع می‌شود.
همچنین در سامانه سیب ماما، بهورز و پزشک حاضر در مراکز بهداشتی الزاماً باید برای دانش‌آموزان دبستانی تا پیش‌دانشگاهی پرونده سلامت تشکیل دهند و در قسمت ارائه خدمات بهداشتی برای دانش‌آموزان کلاس چهارم به بعد باید از دانش‌آموز درباره سابقه ارتباطات جنسی، تعدد شریک جنسی، بیماری‌های مقاربتی و... پرسیده شود. که این مسئله نیز به نوعی آموزش مسائل جنسی برای کودکان و نوجوانان به شمار می‌آید.

جنسیت در نظام آموزشی
 و متون درسی
تدوین متون درسی با رویکرد پیشرفت و توزیع و اقدام در زمینه برابری جنسیتی واقعی و عملی، تغییر و تحول الگوهای خانوادگی مانند اشتغال پدران و مادران، تقسیم کارهای خانه و مدیریت منابع خانواده و تصمیم‌گیری جمعی مورد نظر است. درج کلیشه‌های جنسیتی در متون درسی، منع و تلاش برای محو کلیشه‌های مزبور است. همچنین احترام به افراد دارای گرایش‌های جنسی مختلف از جمله همجنس‌گرایان به عنوان گروه‌های آسیب‌پذیر از افراد و تأمین کامل حقوق ایشان در مدارس و محیط‌های آموزشی مورد تأکید است.

تغییر نگرش به مذهب در نظام آموزشی و متون درسی
کاربرد ترمینولوژی دقیق و اجتناب از خلط مذهب با بنیادگرایی در بازنگری یا تألیف متون درسی تأکید شده است. همچنین تلاش بسیاری برای ارائه شناسایی گرایش‌های مختلف در مذاهب و بررسی تفاسیر مختلف افراد از مذهب و اجرای آن دیده می‌شود و اینکه در مورد امکان زندگی افراد بدون مذهب و اعتقاد ایشان به ارزش‌های معنوی باید بحث و در مورد افرادی که اظهار به هیچ مذهبی نمی‌کنند، آگاهی کسب کنند. اجتناب از مفروض گرفتن دین واحد برای همه مردم و تأکید بر کثرت‌گرایی به منزله ویژگی معمول و رایج جوامع معاصر، از دیگر محورهای مورد تأکید یونسکو است و نکته قابل توجه اینکه از بهائیت به عنوان یک مذهب در کنار اسلام نام برده شده است.

سخن پایانی
سکولاریزه کردن فرهنگ اسلامی و تربیت نسلی بدون هویت دینی، از برنامه‌های مشخص نظام سلطه است که در هر برهه‌ای قالبی متفاوت با همان پایه و مبنا به خود می‌گیرد و امروز هم با وجود ابطال سند 2030 همچنان شاهد اجرا شدن آن به صورت پنهان در لایه‌های مختلف آموزشی هستیم که در کشور اسلامی ما، بر اساس معیارهای یونسکو پیش می‌رود و بر همین اساس، با تغییر محتوای آموزشی، فرایند تربیتی نیز تغییر خواهد کرد و به عبارتی، نظام آموزشی کشور در راستای خواست و برنامه‌ریزی غرب، سکولاریزه شده و در مسیر مخالف آموزه‌های اسلامی حرکت خواهد کرد. به همین دلیل هوشیاری بیش از پیش مردم را می‌طلبد که با مشاهده هر نوع تغییر یا آموزش جنسیتی در فضای آموزشی کشور، روش مطالبه‌گری را در پیش بگیرند و مانع اجرایی شدن اهداف غربی‌ها شوند.

 محمدرضا مرادی/ محمد‌بن‌سلمان تا سه سال پیش جوانی ناشناخته و بی‌تجربه بود؛ اما با قدرت رسیدن پدرش، یعنی سلمان‌بن‌عبدالعزیز به تخت پادشاهی عربستان، وی به سرعت توانست پله‌های قدرت را طی کند و اکنون وی ولی‌عهد عربستان است. در این مسیر، وی مخالفان خود را یک به یک حذف کرده و همه موانع احتمالی را از میان برداشته است. به عبارتی، می‌توان گفت برای آنکه بن‌سلمان به ولی‌عهدی برسد، دو ولی‌عهد، یعنی مقرن‌بن‌عبدالعزیز و محمدبن‌نایف از کار برکنار شدند، ده‌ها شاهزاده و عالم وهابی دستگیر شدند و اقدامات سرکوب‌گرایانه بسیاری صورت گرفت؛ اما بن‌سلمان که هنوز نسبت به پادشاهی خود در عربستان مطمئن نیست، شنبه شب 13 آبان ماه آخرین گام کودتای خود را برداشت و بزرگ‌ترین دستگیری نیم قرن اخیر را در تاریخ عربستان رقم زد. پادشاهی سعودی به بهانه مبارزه با فساد مالی، دستور بازداشت ۱۱ شاهزاده و ۳۰ مقام سابق و فعلی را صادر کرد که برجسته‌ترین آنها «متعب‌بن‌عبدالله» وزیر گارد ملی بود. پس از آن، یعنی یک‌شنبه شب یک بالگرد حامل مسئولان بلندپایه عربستان در منطقه «عسیر» واقع در جنوب این کشور سقوط کرد! منابع خبری گزارش دادند، این بالگرد حامل مسئولان بلندپایه سعودی از جمله «منصور‌بن مقرن بن‌عبدالعزیز» شاهزاده سعودی بود. برخی کارشناسان و رسانه‌ها این اقدامات را با هدف «تقویت مواضع محمد‌بن‌سلمان» و «حذف آخرین بقایای مخالفان وی» می‌دانند و برخی دیگر معتقدند، این اقدامات می‌تواند به جنگ داخلی در عربستان بینجامد و حتی فروپاشی کشور را به همراه داشته باشد.
خبرگزاری «رویترز» اعلام کرد، بازداشت شاهزادگان، وزیران و مقامات کنونی و پیشین عربستان اقدامی پیشگیرانه برای حذف چهره‌های قدرتمند سیاسی است. «بروس ریدل» تحلیلگر ارشد اندیشکده «بروکینگز» نیز که سابقه‌ای طولانی در بررسی تحولات عربستان دارد، با‌ اشاره به بازداشت‌ها و برکناری‌های صورت‌گرفته در عربستان، بیان داشت که این کشور «بی‌ثبات‌ترین» وضعیت نیم قرن اخیر خود را تجربه می‌کند. سايمون هندرسون، مدير برنامه سياست انرژي در مؤسسه واشنگتن هم با ‌اشاره به اقدام حکام عربستان در بازداشت شماري از مقامات پيشين و بازرگانان اين کشور، گفته است: «هدف اصلي ولي‌عهد سعودي از اين اقدام، مهار متعب بن‌عبدالله بن‌عبدالعزيز، وزير گارد ملي عربستان است.» پايگاه اينترنتي «گلوبال ريسرچ» نیز اعلام کرد: «عربستان در حال تجربه نشانه‌هاي فزاينده بي‌ثباتي است، این کشور برخي مشکلاتي را تجربه کرده است که به بي‌ثباتي داخلي منجر مي‌شود.» 
تحلیلگران معتقدند، برخورد شدید اخیر ولی‌عهد، عملیاتی پیشدستانه برای دور کردن افراد قدرتمند از قدرت است و به او اجازه می‌دهد تسلط بیشتری بر قدرت داشته باشد و آزادانه به صورت فردی امور کشور را به دست بگیرد. سال گذشته، بن‌سلمان اختیار اتخاذ تصمیم نهایی در امور ارتش، سیاست خارجی، اقتصادی و اجتماعی را به دست آورده بود که خشم گسترده‌ای را در میان خانواده پادشاهی به وجود آورد. اقدام اخیر او در بازداشت شاهزاده‌های عربستانی سبب شد تا وی بتواند خیز بلندی برای تصاحب قدرت و کوتاه کردن دست رقیبان بردارد. تحلیلگران معتقدند، هدف از تصمیم تشکیل شورای موسوم به مبارزه با فساد رهایی از دست مخالفان احتمالی برنامه‌های بن‌سلمان است. به طور کلی می‌توان گفت، کودتای اخیر بن‌سلمان با دو هدف عمده صورت گرفته است؛ در درجه اول بن‌سلمان با بحران‌های اقتصادی مواجه است و به نوعی سعی دارد با مصادره اموال این شاهزاده‌ها که بالغ بر 1100 میلیارد دلار است، مشکلات خود را سروسامان دهد در درجه دوم وی به دنبال آن است که پیش از رسیدن به تخت پادشاهی همه مخالفان را به حاشیه براند؛ چرا که متعب‌بن‌عبدالله مهم‌ترین فرزند ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان همچنان یکی از مهم‌ترین رقبای وی بود. بنابراین به نظر می‌رسد، این راند پایانی کودتای دو ساله بن‌سلمان بود که با هدف رسیدن به تخت پادشاهی صورت گرفت، البته بی‌شک این برخورد چکشی وی در ادامه سبب مخالفت‌های زیادی با وی می‌شود و حتی طبق تحلیل رسانه‌های غربی، احتمال جنگ داخلی در عربستان نیز وجود خواهد داشت.

 مهرداد تاجیک/ بحث درباره طبقه‌بندي انواع دانش اهميت بسیاری دارد؛ چرا که انواع مختلف دانش داراي کاربردهاي گوناگوني در مديريت دانش هستند و همچنين مستلزم به‌کارگيري مدل‌هاي ویژه در مديريت دانش مي‌باشند. با مقايسه انواع دانش مي‌توان درک بهتري از دانش به دست آورد.
انواع دانش از نظر نوناکا
يکي از معروف‌ترين طبقه‌بندي‌ها از دانش را «نوناکا» انجام داده که اين طبقه‌بندي، مبتني بر نگرش پولاني درباره دانش است. نوناکا در اين طبقه‌بندي، دو نوع دانش را معرفي مي‌کند که عبارتند از:
1‌ـ دانش آشکار؛
دانش آشکار دانشي عيني است و مي‌تواند به صورت رسمي و نظام‌مند بيان شود. نوناکا معتقد است که اين نوع دانش مستقل از کارکنان بوده و در سامانه‌هاي اطلاعات رایانه‌ای، کتاب‌ها، مستندات سازماني و مانند اينها وجود دارد. 
دانش صريح، قابليت کدگذاري دارد و بيان از طريق گويش است. علوم جهادي نمونه بارز اين نوع دانش است.
2- دانش نهان(نهفته)؛
دانش نهان دانشي است که انتزاعي بوده و دستيابي به آن آسان نيست. «لي و چوي» به نقل از «پولاني» دانش نهفته را به اين صورت تعريف مي‌کنند: «دانشي که منابع و محتواي آن در ذهن نهفته است و به آساني قابل دستيابي نبوده و غير ساختارمند است.»
اين دانش از طريق تجربه و يادگيري عملي کسب می‌شود و کدگذاري شده نيست. اين دانش، دانش نانوشته سازمان است که ميزان تجربه و مهارت کارکنان را نشان می‌دهد. در اين زمينه زيباترين تعبير را خود پولاني ارائه داده است. وي در اين باره مي‌گويد: «ما بيشتر از آنچه مي‌گوييم، مي‌دانيم.» (مشبکي و زارعي، 1382) 
نوناکا به نقل از پولاني درباره اهميت دانش نهفته گفته است که دانش آشکار يا متکي بر دانش نهان است يا ريشه در دانش نهان دارد. (ابطحي و صلواتي، 1385، 16)
دانش ضمني، دانش شخصي و ابراز نشده‌اي است که يک فرد دارد. دانشي که در ذهن افراد است‌ـ آگاه بودن از چگونگي چيزي، ترفندهاي ظريف، بينش، نظر و مواردي که مي‌تواند مفيد واقع شود. به بيان ساده‌تر، دانش؛ تجربه‌اي است که يک فرد در طول سال‌ها از طريق تعامل با ديگران و آزمون سعي و خطا به دست آورده است. اين دانش تنها در ذهن افراد يا در يادداشت‌هاي شخصي، فايل‌هاي رايانه‌اي يا کشوي ميز آنها مستقر است. به عبارت ديگر، دانش ضمني، دانشي است که هرگز به طور کامل و قابل فهم براي دیگران بيان، ثبت، مستند يا مدون نشده است؛ اما دانش صريح به طور قابل فهم براي دیگران بيان، ثبت، مستند يا مدون مي‌شود.(سرلک،1387، 4)
انواع دانش از نظر ماشلوپ
ماشلوپ دانش را به پنج گروه دسته‌بندي کرده است؛
1‌ـ دانش عملي: که در کارها، اقدامات و تصميم‌گيري‌ها استفاده می‌شود. دانش سياسي، دانش حرفه‌اي، دانش مربوط به کسب‌وکار و دانش‌هاي تجربي ديگر در اين طبقه قرار دارند.
2‌ـ دانش هوشي: ارضاکننده کنجکاوي‌هاي عقلاني و منطقي انسان است. اين دانش بخشي از دانش انسان‌گرايانه تلقي مي‌شود.
3‌ـ دانش روحاني (مقدس): با دانش مذهبي انسان در ارتباط است و سبب رهايي او از گناه مي‌شود.
4‌ـ دانش غير ضروري: خارج از علايق انسان است و بدون هدف حفظ و نگهداري مي‌شود.
5‌ـ دانش سرگرمي(امور روزمره): به دلیل جنبه تفريحي و احساسات، داشتن آن مطلوب است و شامل داستان‌ها، ضرب‌المثل‌ها، بازي‌ها، شايعات، اخبار، حوادث و اتفاقات و مانند آن مي‌شود. 
(ابطحي و صلواتی، 1385، 17) 


روحانی گنبدی فعال در پرورش شتر در گفت‌وگو با صبح صادق
 اکبر کریمی/ دامداری همواره یکی از ارکان مهم اقتصادی همزاد با شکل‌گیری روستاها مطرح بوده است. امروزه این شاخه اقتصادی در کنار کشاورزی یکی از فعالیت‌های انفکاک‌ناپذیر روستاهای کشور ما محسوب می‌شود. «پرورش شتر» طی سال‌های اخیر به مثابه یکی از پرسودترین بخش‌های دامداری در مناطق بیابانی و نیمه‌بیابانی کشور مورد توجه قرار گرفته است. شتر به دلیل شرایط خاص فیزیکی، برای مناطق سخت آب و هوایی کشور دام بسیار مناسبی است. این حیوان به علوفه و آب کمی نیاز دارد، به همین دلیل پرورش آن طی سال‌های اخیر در این مناطق گسترش یافته است. این حیوان در مقابل بیماری‌ها و همچنین اختلاف دما بسیار مقاوم است. بیمارهای شایعی که هم اکنون بین دام‌های سبک و سنگین کشور رایج است در این حیوان وجود ندارد.
در وضعیت فعلی که کشور با بحران کم‌آبی، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و ذخیره‌ای مواجه است و با خشکسالی در بیشتر استان‌های کشور مواجه هستیم، علاوه بر مدیریت مصرف آب و اجرای الگوهای مکانیزه کشت در حوزه کشاورزی، با یک مدیریت برنامه‌محور می‌توان پرورش شتر را نیز در برخی مناطق روستایی کشور توسعه داد و علاوه بر حفظ مراتع و مصرف بهینه از آنها، موجب تقویت اقتصاد روستاها به مثابه پایه اقتصاد جامعه شد. در حال حاضر آمار شترهای کشور بیش از یک میلیون و 600 نفر است که این آمار، ایران را در رده هفتمین تولیدکننده آسیا قرار داده است. در کشور ما 13 استان کشور در زمینه پرورش شتر فعالیت دارند که از جمله این مناطق شترخیز در کشور استان‌های یزد، کرمان، اصفهان، سیستان‌وبلوچستان، خراسان، کرمان، هرمزگان، گرگان، گنبد، قم، سمنان، خوزستان و اردبیل هستند.
علاقه‌مندان به پرورش این حیوان بابرکت لازم است بدانند که از تمام محصولات این حیوان می‌توان بهره اقتصادی برد. شیر، دوغ، پوست، گوشت، کرک، روغن کوهان و... از جمله محصولاتی هستند که جنبه اقتصادی، خوراکی و درمانی داشته و فعالان عرصه پرورش دام را به شغل شترداری متمایل می‌کند.

شهرستان گنبد 
یکی از قطب‌های پرورش شتر
شهرستان گنبد به دلیل آب و هوای سازگار با پرورش شتر، یکی از قطب‌های مهم پرورش این حیوان در کشور است و تعدادی از روستاهای آن از سالیان گذشته به این حرفه مشغول‌ بوده‌اند. روستای یارتیقایه با 250 خانوار جمعیت یکی از این روستاهاست که در کمربند مرزی ایران با کشور ترکمنستان قرار دارد. شغل اصلی اهالی روستا کشاورزی است. حاصلخیزی زمین‌های روستا موجب شده تا کشت برنج، گندم و جو در سال‌های پرباران رونق بگیرد. اهالی در سال‌های کم باران نیز پنبه کشت می‌کنند.
افزون بر این، بیش از 70 نفر شتر در روستا نگهداری می‌شود که به صورت نیمه‌پرورشی، در فصولی از سال به آنها خوراک دامی می‌دهند و در برخی ایام سال نیز برای چرا به صحرا برده می‌شوند. روحانی روستای مرزی یارتیقایه نیز در کنار پیگیری دروس حوزوی، در حوزه پرورش شتر و کشاورزی نیز فعال است.
آقای غفور ساده معتقد است: «این حیوان کمترین هزینه ممکن برای نگهداری را در بین دام‌های مختلفی مثل گاو و گوسفند دارد» و به دلیل دستگاه گوارشی منحصربه‌فرد، بی‌ارزش‌ترین گیاهان مانند خارهای صحرا را در فرایند هضم به سلولز و انرژی تبدیل می‌کند؛ این درحالی است که در شرایط کم‌آبی نیز این حیوان تا مدت‌ها هیچ نیازی به آب پیدا نمی‌کند.
نژاد شترهای روستا، ترکمنی یک‌کوهانه است. در روستا بیشتر محصولات لبنی شامل شیر، دوغ و ماست شتر تولید و روانه بازار مصرف می‌شود. اهالی روستا در ایام و جشن‌های بزرگ مذهبی مانند عید سعید قربان و ماه مبارک رمضان شتر ذبح می‌کنند و گوشت آنها معمولاً به مصارف خود روستاییان می‌رسد.
صنعت شترداری فواید بسیاری دارد و عواید بالای را نصیب بهره‌برداران خود می‌کند. از جمله این موارد زاد و ولد این حیوان است که اهمیت اقتصادی زیادی در این حرفه دارد. شترها همانند آدمیزاد، دوره زاد و ولد 9 ماهه دارند. اگر تغذیه شتر مناسب باشد، سالیانه می‌تواند یک بچه به دنیا بیاورد. در روستای یارتیقایه معمولاً برای استفاده از محصولات لبنی شتر، خرید و فروش این حیوان به همراه بچه شتر انجام می‌شود و حداقل قیمت هر شتر ماده به همراه بچه‌اش 10 میلیون تومان است. وزن بچه شتر در سال سوم پرورش، بیشتر از پانصد کیلوگرم می‌شود، به همین دلیل پرورش و استفاده از گوشت آن بسیار مورد توجه است.

چه شتری خوب است؟
بهترین سن برای شتر پنج تا هفت سالگی است. در این سن کوهان شتر حالتی پر دارد و ران‌های آن قوی و بقیه قسمت‌های بدن هم عضلانی و قوی شده‌اند. خریداران شتر در زمان خرید دقت می‌کنند که شتری شاداب و سرزنده بخرند و هنگام خرید به نشستن و خوابیدن و راه رفتن شتر توجه می‌کنند. برای جلوگیری از انتقال بیماری به گله، شتر خریداری شده را معمولاً یک ماه جداگانه نگه می‌دارند و سپس آن را وارد گله می‌کنند.
به علاقه‌مندان خرید و پرورش این حیوان توصیه می‌شود هنگام خریدن شتر با اداره دامپزشکی محل زندگی خود مشورت کنند؛ زیرا کارشناسان دامپزشکی با انجام برخی آزمایش‌ها آنها را از سلامت یا بیماری شتر آگاه می‌کنند. 
با توجه به زمینه‌های گسترده توسعه صنعت شترداری در کشور، سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار سودآور است. طی سال‌های اخیر بسیج سازندگی در برخی شهرستان‌های مستعد اقدام به اعطای تسهیلات راه‌اندازی و توسعه شترداری کرده است که در نوع خود قابل قدردانی و الگوبرداری از سوی نهادهای مسئول در دولت است. با توجه به بازار فرامنطقه‌ای در این حوزه، دستگاه‌های اقتصادی و بازرگانی دولتی و خصوصی باید از پرورش‌دهندگان این حیوان حمایت‌های ویژه داشته باشند و افزون بر تلاش برای رونق صنایع اقتصادی مربوط به حوزه شتر، زمینه صادرات محصولات آن به بازارهای هدف را مهیا کنند.
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981  تماس بگیرید.

دانسته‌ها و بایسته‌های حقوقی ـ ۶۲

 شهریار اقتصاد /اشتباه در لغت به معنای تصور غلطی است که آدمی از موضوعی دارد و در مبحث معاملات عبارت است از؛ تصور نادرست معامله‌کننده درباره یکی از ارکان و مؤلفه‌های عقد و چنانچه اشتباه به ارکان عقد لطمه بزند و اراده یا توافق اراده را نابود کند، معامله باطل است. برخی اشتباهاتی که موجب بطلان معامله می‌شود به اجمال به شرح زیر است:  ۱ـ اشتباه در وجود علت تعهد؛ ۲ـ اشتباه در نوع عقد؛ ۳ـ اشتباه در هویت موضوع عقد؛ ۴ـ اشتباه در صورت عرفیه موضوع عقد؛ ۵ـ اشتباه در هویت جسمی شخص طرف معامله.
*در چه مواردی اشتباه موجب خیار فسخ معامله می‌شود؟  اشتباه در موارد زیر که اهمیت کمتری دارد، موجب خیار فسخ شناخته می‌شود.  ۱ـ اشتباه در قیمت؛ ۲ـ اشتباه در اوصاف موضوع در صورتی‌که به ‌طور صریح یا ضمنی وارد قلمرو قرارداد نشده باشد؛ ۳ـ اشتباه در اوصاف اساسی طرف معامله در صورتی ‌که صریحاًً یا ضمناًً وارد قلمرو قرارداد نشده باشد؛ ۴ـ اشتباه ناشی از تدریس. 
*در چه مواردی اشتباه سبب بطلان معامله می‌شود؟  در مواردی که اشتباه سبب شود ارکان عقد به‌هم بخورد و اراده یا توافق اراده طرفین از بین برود، معامله باطل خواهد بود.  و مواردی را که می‌توان از آن به اشتباهی که سبب بطلان عقد می‌شود نام برد، عبارت است از:  ۱ـ اشتباه در هویت موضوع عقد؛ ۲ـ اشتباه در نوع عقد؛ ۳ـ اشتباه در وجود برای تعهد. ۴ـ اشتباه در هویت جسمی و شخصی طرف معامله، در صورتی ‌که شخصیت طرف علت عمده عقد باشد. 
*در چه صورت اشتباه در قیمت موجب خیار فسخ می‌شود؟  با استناد به مواد 416، 417 و 418 قانون مدنی می‌توان گفت که با تحقق شرایط زیر خیار فسخ برای هریک از متعاملین حادث خواهد شد.  1ـ هریک از متعاملین در معامله غبن فاحش داشته باشند که در این صورت پس از علم به ‌غبن می‌توانند معامله را فسخ کنند؛ بنابراین هرگاه کسی بر اثر اشتباه در قیمت، مالی را که 800 هزار تومان قیمت دارد به مبلغ 8 میلیون تومان خریداری نماید، طبق ماده 416 قانون مدنی می‌تواند قرارداد را فسخ کند.  2ـ در صورتی که غبن عرفاًً مسامحه نباشد.  3ـ و شرط اینکه مغبون در حین معامله عالم به قیمت عادله بوده نباشد که در غیر این‌ صورت خیار فسخ نخواهد داشت. برای نمونه اگر شخصی اتومبیلی را که می‌داند قیمت آن عرفاًً یک میلیون تومان است را به مبلغ 5/1 میلیون تومان خریداری کند، در این‌صورت دیگر خیار فسخ نخواهد داشت. 
*هرگاه اوصافی برای مورد معامله ذکر شود که مورد نظر طرفین و مقرر بین آنان باشد و بعد معلوم شود که مورد معامله دارای اوصاف منظور نبوده، آیا معامله باطل است یا خیر؟  با توجه به ماده 235 قانون مدنی که مقرر می‌دارد:  هرگاه شرطی که در ضمن عقد شده است، شرط صفت باشد و معلوم شود آن صفت موجود نیست کسی که شرط به نفع  او شده است، خیار فسخ خواهد داشت و همچنین نظر به ماده 410 قانون مدنی که مقرر می‌دارد:  «هرگاه کسی مالی را ندیده و آن را فقط به وصف بخرد، بعد از دیدن اگر دارای اوصافی که ذکر شده استنباط شد، مختار می‌شود که بیع را فسخ کند یا به‌همان نحو که هست قبول نماید.» می‌توان گفت؛ در چنین حالتی معامله قابل فسخ خواهد بود برای نمونه اگر کسی یک تخته فرش بخرد به‌شرط اینکه بافت تبریز باشد و پس از معامله معلوم شود که فرش خریداری شده بافت یزد می‌باشد،‌ در این حالت معامله قابل فسخ از جانب خریدار خواهد بود. 
*آیا اشتباه ناشی از تدلیس در انعقاد قرارداد سبب بطلان عقد است یا اینکه موجبات خیار فسخ را فراهم می‌آورد؟  اشتباه در اوصاف موضوع یا شخص طرف معامله در بسیاری از موارد ناشی از فعالیتی است به این معنا که گفتار یا کردار مخفیانه یکی از طرفین اشتباه را به‌ وجود آورده است.  با عنایت به ماده 428 قانون مدنی که تدلیس را عبارت می‌داند از:  صفاتی ‌که موجب فریب طرف معامله شود و در نتیجه همین اشتباه طرف دیگر حاضر به عقد قرارداد شود موجبات خیار فسخ برای طرف دیگر فراهم می‌سازد.  برای نمونه اگر فروشنده ‌از مال خود تعریف و توصیف غیر واقعی کرده و مشتری را به اشتباه بیندازد و او را به خرید ترغیب کند، مشتری حق فسخ بیع را خواهد داشت.