حسین شریعتمداری نوشت: پرسشی از شورای عالی امنیت ملی، هیئت نظارت بر مطبوعات و دادستانی تهران مطرح است و آن اینکه نزدیک به ۱۰ میلیون نفر از مردم که عمدتاً از اقشار محروم و شریف کشورمان هستند؛ یعنی قریب به 5/12 درصد جمعیت کشور در ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکن مهر ساکنند. سؤال این است که آیا ایجاد دلهره و ترس از تخریب احتمالی مسکن و فرو ریختن آوار بر سرشان که روزنامه‌های زنجیره‌ای آن را در شیپورهای فریب خود می‌دمند، «خلاف مصالح و منافع ملی» نیست؟!
گزارشی از موکب‌داری ایرانی در اربعین حسینی
  علی محمدی*/ دو سال پیش یک پروفسور فرانسوی سخنرانی کرده و گفته بود پیش از اینکه بیایم و اینجا را ببینم، فکر می‌کردم اربعین را دولت‌های دو کشور ایران و عراق اداره می‌کنند؛ ولی در حال حاضر همه از حسین(ع) صحبت می‌کنند. هیچ کس از خودش نمی‌گوید. همه از حسین(ع) می‌گویند. وقتی به چشمان آنها نگاه می‌کنم، با همه وجودشان از حسین(ع) می‌گویند.

شروع کار موکب‌داری
 از یک ماه پس از پایان اربعین جلسات خود را دایر کرده، محاسن و معایب کار خود را بررسی می‌کنیم. آنگاه شروع به جمع‌آوری نذورات و این‌طور کارها می‌کنیم و آماده می‌شویم تا یک ماه پیش از اربعین وسایل را کم‌کم خرید کنیم. وسایل در ایران ارزان‌تر است. برای آوردن وسایل با عتبات هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم. موکب‌های ما زیر نظر هیئت رزمندگان اسلام است. اگر موکبی بخواهد تشکیل شود، در تهران طی هماهنگی‌های صورت‌گرفته زیر پوشش ما قرار می‌گیرد و به آنها برنامه داده می‌شود و بقیه کارها را خودشان انجام می‌دهند. مکان استقرار موکب از سوی هیئت رزمندگان مشخص و هماهنگ می‌شود و بقیه کارها را خود اشخاص انجام می‌دهند. روادید آنها را هم ما برای‌شان می‌گیریم. این حرکت بسیار عظیم و ارزشمند است؛ از این رو تلاش می‌کنیم کمترین آسیبی به آنها نرسد؛ یعنی واقعاً در اربعین همه برای امام حسین(ع) که آن همه عظمت به درگاه خدا دارد خاضعانه خدمت می‌کنند.

انتخاب اسم احباب الامام رضا(ع)
انتخاب نام مواکب هیئت رزمندگان اسلام به پیشنهاد یکی از دوستان عراقی به نام آقای ابوعلی، نماینده سابق نجف انجام شد که در حال حاضر وزیر ورزش عراق است. او پیشنهاد داد که نام موکب‌های هیئت رزمندگان اسلام به نام «احباب الامام رضا(ع)» باشد که همه بدانند موکب‌های حال حاضر برای ایرانی‌ها است.

تدابیر رهبر معظم انقلاب
 درباره اربعین حسینی 
تدبیر اول: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «این سنت حسنه اربعین و پذیرایی از زائران از آن مردم عراق بوده و باید ما در کنار آنها در پذیرایی از زائرین ایشان را همراهی کنیم.»
تدبیر دوم: ایشان فرمودند که عکس من را پخش نکنید. به دنبال آن، آیت‌الله سیستانی هم تأیید کردند که از توزیع عکس ایشان هم جلوگیری شود.

تعداد موکب‌ها
چهارده موکبی که زیر نظر ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام کار می‌کنند، با نام موکب احباب الامام رضا(ع) شناسایی می‌شود. کار دومی که هیئت رزمندگان اسلام انجام داده، این است که حدود 30 مرکز به نام مراسمات که آن را آقای مداحی مدیریت می‌کند، فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌دهند. موکب‌های احباب الامام رضا(ع) در کربلا و نجف قرار دارند.
وظایف موکب‌ها
بعضی از موکب‌های موجود ما در مسیر به جز کار عمومی غذا درست می‌کنند؛ برای نمونه، موکب نجف اشرف که از شهرستان ساوه است، در هر وعده غذایی حدود سه هزار غذا بین مردم توزیع می‌کند. دانشگاه امام حسین(ع) در صبح نزدیک به دو هزار وعده آش بین مردم توزیع می‌کند. موکب ورامین روزی پنج هزار غذا در هر وعده توزیع می‌کند. در کربلا موکب هیئت رزمندگان یزد روزی حدود 60 هزار غذا بین مردم توزیع می‌کند. در مسیر کربلا نیز موکب شهرستان خشت فارس بهترین خرما را توزیع می‌کند.
خدمات ایرانی در طول مسیر بسیار زیاد است؛ ولی متأسفانه درباره اسکان و سرویس بهداشتی تدبیر لازم صورت نمی‌گیرد و باید در این زمینه با همکاری شهرداری کربلا مکان‌هایی برای استراحت و سرویس بهداشتی مهیا شود.

چلوکباب ندهیم
اگر بخواهیم نگاه واقع‌بینانه‌ای به این حرکت عظیم و ارزشی داشته باشیم، باید دل‌های‌مان به یکدیگر نزدیک باشد تا کارهای‌مان خوب پیش برود. عراقی‌ها در مکان‌های که موکب زدیم، بسیار استقبال کردند و با بچه‌های ما دوست شدند. آنها پس از اربعین به ایران می‌آیند؛ از این رو باید این حرکت جامع‌تر و وسیع‌تر باشد و توسعه پیدا کند. برای نمونه، یک موکب در عمود 655 که آن را هیئت رزمندگان اداره می‌کرد، با دیگر مواکب‌ها تا حدود 50 متر جلوتر ارتباط برقرار می‌کرد. کار خوب دیگری که باید ایرانی‌ها به آن دقت داشته باشند، این است که خیلی غذای خود را تشریفاتی نکنند؛ چون عراقی‌ها فقیر هستند و امکانات کشور ما را ندارند. باید سطح خود را با عراقی‌ها نزدیک کنیم؛ چون در این مورد عراقی‌ها ناراحت هستند و می‌گویند قبیله‌ای هستیم که در اینجا فقط زمین داریم؛ به همین دلیل حداکثر می‌توانیم بین مردم چای توزیع کنیم؛ اما وقتی شما کنار ما چلوکباب می‌دهید، به طور مسلم مردم به چلوکباب نگاه می‌کنند. یکی از کارهای خوب دیگری که صورت گرفت، بحث رفتن هیئت‌ها به داخل حرم امام حسین(ع) بود. در شب اربعین هیئت رزمندگان اسلام دسته خود را به سمت حرم امام حسین(ع) به راه انداخت. عراقی‌ها در شب اربعین هیچ دسته‌ای را به داخل حرم راه نمی‌دهند و دو شب قبل این کار را می‌کنند؛ دلیل آن هم به ترافیک زیاد مردم برمی‌گردد. معمولاً بعضی از هیئت‌های ایرانی از جاهای دیگر کشور با مجوز وارد عراق می‌شوند؛ ولی قوی‌ترین و بزرگ‌ترین دسته عزاداری، متعلق به هیئت رزمندگان اسلام است که به مرقد امام حسین(ع) و حضرت عباس فرستادیم که حرکت خیلی خوبی بود. دسته عزاداری‌های ایرانی به صورت سالیانه صورت می‌گیرد.

هزینه‌های موکب‌داری
 بیشتر هزینه هیئت‌های رزمندگان به صورت مردمی است. در مراسم اربعین هیئت رزمندگان اسلام برای 14 موکب نزدیک به 500 میلیون تومان هزینه کرده است؛ ولی شهرستان ورامین خودش به تنهایی به جز 50 میلیون تومانی که از طرف ما هزینه کرده، به تنهایی حدود 400 میلیون تومان کمک‌های مردمی آورده و هزینه کرده است. برای نمونه یک نفر بانی می‌شود و مبلغ 50 میلیون تومان کمک می‌کند. در همین موکب فردی گفت که حاضرم کل هزینه را پرداخت کنم. 
برای نمونه شخصی برای اسکان در چادر مبلغ 30 میلیون تومان هزینه می‌کند. مردم در این زمینه هزینه می‌کنند که دلیل آن به باورهای مردم برمی‌گردد. در این زمینه سپاه، بسیج و اوقاف یک ریال هزینه نکرده‌اند. آنها بودجه خارج از شمول ندارند که اینجا هزینه کنند. ممکن است بعضی از شرکت‌ها هزینه کنند؛ چون خصوصی هستند و بودجه خود را در دست دارند. وقتی بودجه دولتی است، کسی نمی‌تواند در این مسیرها هزینه کند. وقتی اعتبار مشمول قانون شد، باید به ذی‌الحساب جواب دهد.

حضور کم‌رنگ شهرداری تهران
 شهرداری تهران در بحث‌هایی که با شورای تهران اختلاف پیدا کرده بود، در اربعین حسینی امسال حضوری کم‌رنگ داشته است.
*عضو مرکزی‌ هیئت رزمندگان اسلام

مدیریت دانش‌ـ ۵
 مهرداد تاجیک/ در ادامه مبحث مدیریت دانش، در این شماره به ویژگی‌های دانش می‌پردازیم.
«الی» ویژگي‌هاي زير را براي دانش برشمرده است:
۱ـ دانش، نامرتب و به هم ريخته است. اين ويژگي از خصلت انتزاعي بودن دانش نشأت گرفته است. با وجود به هم ريختگي دانش، در جست‌وجوي نوعي وحدت و انسجام است. در حقيقت اين ويژگي دانش تابعي از يک نوع نظم غايي است.
۲ـ دانش خود سامانده است. دانش برخلاف اطلاعات، قدرت سازندگي خود را نيز دارد. دانش شبيه موجود زنده‌اي است که در تعامل با محيط رشد مي‌کند.
۳ـ مهم‌ترين عامل انتقال دانش، زبان است. برخلاف اطلاعات و داده‌ها که از طريق سامانه‌های رایانه‌ای و اسناد و مدارک و کتاب‌ها انتقال می‌یابند، زبان، مهم‌ترين عامل انتقال دانش است. اين ويژگي اهميت تعامل‌هاي رودررو، تيم‌ها و گروه‌هاي کاري را در سازمان آشکار مي‌سازد.
۴ـ دانش مانند ماهي لغزنده است. ضرب‌المثل معروفي مي‌گويد که نگه داشتن ماهي آسان‌تر از گرفتن آن است. سازو کارهاي لازم براي حفظ و نگهداشت دانش بايد در سازمان‌ها تعبيه شوند.
۵ـ دانش چند بعدي است. چند بعدي بودن دانش سبب پيچيدگي اين مفهوم شده است. براي درک دانش بايد ابعاد مختلف آن از جمله فردي، گروهي، سازماني، فني و تکنولوژيکي، نهفته و عيني را مدنظر گرفت.
۶ـ دانش يک پديده اجتماعي است. دانش پیش از آنکه يک پديده فني و تکنولوژيکي باشد، يک پديده اجتماعي است، يعني انسان‌ها مهم‌ترين عامل شکل‌گيري و انتقال آن هستند.
۷ـ رشد دانش خود به خود اتفاق نمي‌افتد. رشد دانش در افراد، گروه‌ها و همچنين سازمان‌ها مستلزم وجود بسترهاي مناسب است.
۸ـ احتمال از دست دادن دانش زياد است. سازمان‌ها بايد به اين نکته مهم توجه کنند که اگر نتوانند دانش‌هاي نهفته افراد را مورد شناسايي قرار داده و به دانش آشکار تبديل کنند، در اثر فراموشي اين دانش‌ها را از دست خواهد داد؛ بنابراین بايد در کدگذاري و دانش‌نگاري تبحر پيدا کنند. 
زنجيره دانش
مسئله اساسي در تعريف کاربردي مديريت دانش، مفهوم زنجيره دانش است. زنجيره دانش را ابتدا «کولوپولوس»، «تامز» و «اسپينلو» مطرح کردند. 
چهار رابطه در زنجيره دانش وجود دارد که انسجام و بقای هر سازماني را تعيين مي‌کند. آنها عبارتند از:
آگاهي دروني (داخلي)، پاسخگويي دروني (داخلي)، پاسخگويي بيروني (خارجي) و آگاهي بيروني (خارجي) 
توانايي عبور سريع از چهار لايه زنجيره به دانش، مهم‌ترين مزيت و فايده مديريت دانش است. 
پاسخگويي درونی:
پاسخگويي دروني (داخلي)؛ توانايي بهره‌برداري آگاهي دروني است. پاسخگويي داخلي به اين موضوع توجه مي‌کند که چگونه قابليت‌ها به سرعت در سازمان به عمل تبديل مي‌شوند تا بتوانند محصول را وارد بازار کرده يا به نياز مشتري پاسخ دهند. 
پاسخگويي بيرونی:
به بيان ساده، پاسخگويي بيروني؛ توانايي پاسخ دادن به نيازهاي بازار است. وقتي که همه کارها انجام گرفت توانايي سازمان براي هرچه بهتر شدن اين بخش از زنجيره دانش بيش از رقبا، ميزان موفقيت يا شکست سازمان را در تحقق اهداف تعيين خواهد کرد. 
آگاهي بيرونی(خارجي):
آگاهي بيروني؛ تصوير آيينه مانند آگاهي دروني است. آگاهي بيروني، نشان‌دهنده توانايي سازمان در شناخت و درک اين موضوع است که چگونه بازار ارزش‌هاي موجود در محصولات و خدمات را درک مي‌کند، مشتريان او چه کساني هستند، اين مشتريان چه چيزي مي‌خواهند، رقباي آنها چه کساني هستند، قابليت‌هاي اين رقبا چيست، نشانه‌ها و علائم بازار چيست، اقدامات رقابتي کدامند و همچنين قوانين دولتي و ديگر نيروهاي مرتبط بازار که بيرون از سازمان وجود دارند. (سيف‌اللهي، 1388، ۴۵ـ۴۲)

 ابوذر احمدی/ با شکست پروژه صهیونیستی‌ـ سعودی داعش و گروه‌های تکفیری در منطقه، جریان صهیونیسم بین‌الملل برای پیشبرد مقاصد سلطه‌طلبانه خود و نیز ملتهب ساختن معادلات امنیتی غرب آسیا دامن‌زدن به اختلافات و مناقشات قومی، مذهبی و سیاسی را در دستور کار قرار داد و در ابتدا با پیش کشیدن مسئله همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق تلاش داشت تا وضعیت سیاسی و داخلی را متشنج و بحرانی نگه دارد. با نگاهی به اقدامات تجزیه‌طلبانه، خودسرانه و بدون پشتوانه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی مسعود بارزانی، می‌توان این مسئله را به وضوح دریافت که هر عقل سلیم و منطقی می‌توانست از همان روز اول متوجه غایت این برنامه شود که هیچ‌گونه افق روشنی دال بر موفقیت همه‌پرسی و خودمختاری مدنظر خاندان بارزانی وجود ندارد. 
جریان صهیونیسم و نظام سلطه پس از ناکامی در سناریوی همه‌پرسی استقلال در کردستان عراق، تلاش کردند تا در راستای استمرار آتش خشونت، جنگ، ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه، با آوردن جوان جاهل و ناپخته سعودی به میدان و باز کردن پرونده­ای جدید در پازل سیاسی لبنان، غائله‌ای جدید به پا کنند و معادلات سیاسی و امنیتی منطقه را عوض کنند. استعفای ناگهانی سعد حریری، نخست‌وزیر سعودی لبنان، شیوه و مکان قرائت استعفانامه وی، لحن و شتابزدگی وی، محتوای سرشار از اتهام‌زنی و افترایی که متن استعفای حریری از آن برخوردار بود، همگی حکایت از آن دارد که این مسئله نمی‌تواند بدون هماهنگی برخی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی بوده باشد.
اما آنچه در این میان اهمیت دارد و عمده تحلیلگران سیاسی بر آن تکیه دارند آن است که جریان صهیونیسم با ایجاد ائتلافی عبری‌ـ سعودی به دنبال آن است که برای جبران شکست‌هایش در منطقه، با ایجاد کانون‌هایی بحران‌ساز در غرب آسیا، محور مقاومت منطقه را همچنان در فشار و شکنندگی نگه دارد؛ بنابراین، مسئله‌سازی‌های اخیر در اقلیم کردستان عراق و لبنان در همین راستا ارزیابی می‌شود. 
حال جای دارد تا با نگاهی موشکافانه‌تر، رویکرد جریان صهیونیسم در دوران پس از داعش در منطقه راهبری غرب آسیا بررسی و تحلیل شود. در همین راستا، ذکر چند نکته مهم ضرورت می‌یابد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. 
اول اینکه، با پیروزی مقاومت و رسیدن جبهه حق به پشت مرزهای اراضی اشغالی، جریان صهیونیسم تلاش دارد تا به هر نحوی، حزب‌الله لبنان، بازوی قدرتمند مقاومت منطقه را محدود و در وضعیت شکننده و جنگ داخلی قرار دهد؛ بنابراین با توجه به حمله شدید سعد حریری به حزب‌الله، می‌توان گفت؛ این سناریو، مقدمه‌ای است برای تضعیف هر چه بیشتر حزب‌الله که با محوریت عربستان و همراهی غرب و رژیم غاصب صهیونیستی کلید خورده است. 
دوم اینکه، به دنبال شکست پروژه داعش و به آتش کشیدن منطقه، تمامی تلاش‌های نظام سلطه بر افزایش فشار بر ایران و بازوی توانمند آن در منطقه، یعنی حزب‌الله لبنان تمرکز یافته که با هدف محدودسازی نفوذ و قدرت مقاومت در غرب آسیا صورت می‌گیرد این مسئله را می‌توان بارزترین ویژگی اقدام اخیر حریری دانست.
نکته پایانی اینکه، همان‌طور که سید مقاومت در سخنرانی اخیر خود گفت؛ رژیم تکفیری سعودی به دنبال ناکامی‌هایش در یمن، از مقامات صهیونیستی خواسته به لبنان حمله کند و رژیم صهیونیستی هم‌اکنون در حال بررسی این مسئله است و جالب توجه اینکه، سران جانی صهیونیستی به این مسئله پاسخ مثبت نداده‌اند؛ اما فرصت را غنیمت شمرده و در تلاشند با استفاده از ابزارهای علنی و سرّی خود، لبنان را وارد  بحران سیاسی کنند و حزب‌الله را در دل این هرج‌ومرج سیاسی زمینگیر کنند. روزنامه صهیونیستی «معاریو» در این باره در گزارش اخیر خود نوشته است: «اسرائیل بیشترین بهره را از حوادث لبنان می‌برد.»

حسین حسینی بازنشسته فعال اقتصادی
 اکبر کریمی/ در کشور ما به دلیل مصرف بالای گوشت مرغ، وقتی سخن از پرورش طیور به میان می‌آید، بی‌درنگ ذهن‌مان به سمت پرورش گوشت مرغ می‌رود، در حالی که ما پرندگان زیادی داریم که هم نسبت به مرغ دارای مقاومت بالایی هستند و هم گوشت با کیفیت‌تر و باارزش غذایی بالاتری دارند. پرندگانی مانند بلدرچین، کبک و بوقلمون از این دسته هستند. در گزارش‌های قبلی به شیوه پرورش برخی از این پرندگان پرداخته شد، در این شماره با حرفه پرورش بوقلمون گوشتی آشنا خواهید شد.
شاید در ابتدای امر سهم ارزش ریالی این پرنده در میزان درآمد اقتصادی کشور خیلی کمتر تصور شود، ولی اگر بدانیم که کشوری چون آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده بوقلمون در جهان مطرح است و ‌نیمی از احتیاجات جهانی به گوشت بوقلمون را این کشور تأمین می‌کند، می‌توانیم به اهمیت تجاری‌سازی و ارزآوری این حرفه به ظاهر ساده و کم‌اهمیت پی ببریم.
حسین حسینی یکی از فعالان عرصه پرورش بوقلمون است که پس از بازنشستگی و برای تأمین بخشی از هزینه‌های زندگی به این شغل روی آورده است. او اکنون پنج سالی می‌شود که در شهر بوئین‌زهرا بوقلمون گوشتی پرورش می‌دهد.
او که 65 سال دارد ابتدا قصد راه‌اندازی گاوداری گوشتی را داشته، اما به توصیه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی به این حرفه روی آورده است. 
حسینی از همان ابتدای شروع فعالیت، مجوز پرورش 2000 قطعه‌ای بوقلمون را از سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی می‌گیرد و با دریافت 40 میلیون تومان تسهیلات، این فعالیت را در سالنی 400 متری شروع می‌کند. او اکنون سالن پرورش خود را به 550 متر توسعه داده است.
حسینی درباره نحوه یادگیری و شروع این حرفه می‌گوید: «این فعالیت برای من یک فعالیت کاملاً جدید بود و من نه آموزش عملی در این زمینه دیده بودم و نه تجربه قبلی داشتم. با مطالعه و مشاهده سی‌دی‌های آموزشی و کمک گرفتن از افراد کاربلد توانستم این حرفه را شروع کنم.» وی برای افراد مبتدی و علاقه‌مند به این حرفه پیشنهاد می‌کند حداقل یک دوره عملی پرورش را نزد پرورش‌دهندگان بوقلمون، آموزش ببینند.
حسینی به همراه یک کارگر دائمی تمامی کارهای لازم سالن پرورش 2000 قطعه‌ای بوقلمون را انجام می‌دهد. او به دلیل شرایط سنی و نداشتن سرمایه مورد نیاز قصد توسعه بیشتر فعالیتش را ندارد، ولی درباره میزان درآمد در این رشته می‌گوید: «درآمد این شغل به میزان زیادی به تقاضای بازار بستگی دارد. اگر تقاضای بازار برای گوشت بوقلمون در حد متعارف و متوسط باشد، درآمد خوبی می‌توان در این حرفه کسب کرد.»
نحوه پرورش بوقلمون گوشتی
در روش تجاری، دوره پرورش بوقلمون گوشتی (جنس نر) چهار ماه است که پس از این مدت و با رعایت استانداردهای لازم، بسته به نژاد بوقلمون، وزن آن به ۱۳ تا 18 کیلو می‌رسد.
در پرورش بوقلمون گوشتی، از هورمون استفاده نمی‌شود، چرا که ساختار بدنی این پرنده به صورتی است که استفاده از هورمون سبب فلج شدن آن می‌شود. به همین دلیل گوشت آن یکی از پاک‌ترین گوشت‌هاست. گوشت بوقلمون به نسبت گوشت مرغ کلسترول بسیار پایینی دارد و پروتئین و فسفر موجود در آن حتی از ماهی و میگو نیز بیشتر است.
وسایلی که برای پرورش و نگهداری جوجه بوقلمون به کار می‌رود، تقریباً شبیه همان وسایلی است که برای پرورش جوجه‌های مرغ به کار می‌رود.
پیش از جوجه‌ریزی در سالن پرورش، مثل پرورش مرغ گوشتی، باید تمام وسایل نگهداری و حتی کف، سقف و دیوارهای سالن کاملاً شست‌وشو و ضدعفونی شود. همچنین در زمان پرورش نیز سالن باید دستگاه گرمایشی و تهویه مناسبی داشته باشد. برای جلوگیری از تلفات و رشد مناسب جوجه‌ها باید از افزودن جوجه‌ها به تعداد بیش از حد استاندارد در هر متر مربع خودداری کرد.
مصرف دان بوقلمون گوشتی طی یک دوره ۱۵۰روزه، ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم است که به چهار دسته تقسیم شده و در چهار مرحله به بوقلمون خورانده می‌شود.
بوقلمون پرنده سخت‌جانی است و حساسیت‌های مرغ را ندارد و پرورش آن هم مانند پرورش مرغ، تخصصی نیست، بیماری خاصی هم آن را تهدید نمی‌کند تا نیازی به دریافت واکسن داشته باشد.
تنها موضوعی که در پرورش بوقلمون باید رعایت شود این است که محیط آنها باید از ترس و اضطراب به دور باشد. تا وقتی که مکان پرورش بوقلمون گرم و نرم باشد و ترسی به بوقلمون وارد نشود، حیوان آرام و بی‌دردسری است. دشمن اصلی سلامتی بوقلمون گرد و خاک است؛ چرا که خاک ریه‌های این حیوان را سفت کرده و کم‌کم به بیماری برونشیت و تنگی‌نفس مبتلا می‌شود. جوجه بوقلمون حتماً باید از شرکت‌های معتبر خریداری شود؛ چون جوجه بوقلمون‌های شرکت‌های نامعتبر اغلب نطفه‌ ضعیفی دارند و زود می‌میرند.
بوقلمون تنها حیوانی است که دو نوع گوشت دارد؛ گوشت سینه این پرنده، سفید و گوشت رانش قرمز است و به طور کلی از هر بوقلمون آماده برای کشتار، ۶۵ درصد گوشت به دست می‌آید. از چرم خام پاهای این پرنده نیز برای تکه‌دوزی روی انواع کیف و کفش استفاده می‌شود.

نقص عمده پرورش بوقلمون در ایران
تجاری‌سازی بوقلمون به پرورش گونه‌هایی با وزن بالاتر نیاز دارد. بوقلمون‌های محلی موجود در کشور در طول دوره پرورش و در بهترین حالت به هشت کیلو می‌رسند که در مقایسه با نژادهای خارجی بین 40 تا 50 درصد کم‌ وزن هستند. یکی از نواقص عمده در حوزه پرورش بوقلمون گوشتی در کشور نبود مراکز تولید تخم نژادهای برتر بوقلمون است و تمامی نیاز کشور در این حوزه از طریق واردات برطرف می‌شود. در حال حاضر کشورهای آلمان و فرانسه تنها تولیدکنندگانی هستند که تخم بوقلمون از این کشورها به ایران صادر می‌شود. در نژاد فرانسوی، بوقلمون نر، ۱۵ تا ۱۷کیلو و در نژاد آلمانی، بوقلمون نر، ۱۸ تا 20 کیلو در یک دوره چهار ماهه رشد می‌کند.
تخم این پرنده پس از ورود، در کشور به مرحله جوجه‌کشی می‌رسد و تنها در اختیار سالن‌هایی قرار می‌گیرد که مجوز پرورش بوقلمون داشته باشند.
وارداتی بودن تخم این پرنده مشکلات بسیاری را برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است. تغییر قیمت تخم و جوجه پرنده به تناسب نوسان قیمت ارز و کمبود جوجه و دسترسی نداشتن آسان و روزانه به آن از جمله مشکلات پرورش‌دهندگان در این حوزه است.
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981  تماس بگیرید.

دانسته‌ها و بایسته‌های حقوقی ـ ۶۳
 شهریار اقتصاد / یکی از اصطلاحات حقوقی «اهلیت» است.
اهلیت در لغت به معنای شایستگی است و در اصطلاح حقوق عبارت است از توانایی قانون شخص برای انجام اعمال حقوقی. 
اهلیت بر دو نوع است: 1ـ اهلیت تمتع؛ 2ـ اهلیت استیفاء.
اهلیت تمتع: عبارت است از شایستگی شخصی برای دارا بودن حق یا توانایی قانونی برای دارا شدن حق که هر انسان زنده‌ای از اهلیت تمتع برخوردار خواهد بود. اهلیت تمتع را حق تمتع نیز می‌گویند. 
ماده 956 قانون مدنی مقرر می‌دارد: 
اهلیت برای دارا بودن حقوق با زنده متولد شدن انسان شروع و با مرگ او تمام می‌شود. 
اهلیت استیفاء: عبارت است از توانایی قانونی برای اجرای حق و انجام اعمال حقوقی به ‌طور مستقیم. ممکن است کسی اهلیت تمتع داشته باشد؛ ولی اهلیت استیفاء نداشته باشد؛ برای نمونه صغیر و محجور اهلیت تمتع دارند؛ ولی اهلیت استیفاء ندارند. 
به استناد ماده 210 قانون مدنی، متعاملان باید برای معامله اهلیت داشته باشند و هر کجا قانون از اهلیت نام می‌برد، منظور اهلیت استیفاء است، مگر آنکه قرینه‌ای برخلاف آن وجود داشته باشد و با عنایت به ماده 211 قانون مدنی برای آنکه متعاملان اهل محسوب شوند، باید بالغ‌، عاقل و رشید باشند. 
به‌ موجب ماده 211 قانون مدنی، اهلیت در صورتی محقق می‌شود که شخص بالغ، عاقل و رشید باشد که اکنون هر یک از شرایط سه‌گانه ذکر شده را بررسی می‌کنیم. 
بلوغ: بلوغ کلمه‌ای عربی و در لغت «رسیدن» را گویند؛ ولی در اصطلاح فقهای اسلام عبارت است از رسیدن ذکور یا اناث به سنی که تمایل جنسی دارند. در اصطلاح حقوقی بلوغ عبارت است از رسیدن شخص به سن معین که در آن عادتاً شخصیت او شکل می‌گیرد و از نظر جسمی و روحی یک انسان کامل می‌شود و با احراز رشد در این سن از حجر خارج می‌گردد و می‌تواند مستقلاً در اموال و حقوق مالی خود تصرف کند. با استناد به تبصره 1 ماده 1210 قانون مدنی، سن بلوغ در پسر 15 سال تمام قمری و در دختر 9 سال تمام قمری است. 
عقل: عقل اولین شرط تحقق اهلیت است و عبارت است از نیروی فکری که شخص به کمک آن می‌تواند رفتار و اداره امور خود را به‌طور متعادل تنظیم کند و شخصی که عقل نداشته باشد، مجنون نامیده می‌شود. رشید: رشید کسی است که تصرفات او در اموال و حقوق مالی خود عقلایی باشد؛ یعنی عقل معاش داشته باشد و هرگاه اداره دارایی‌اش به او واگذار شده باشد، در اموال خود تعدی و تفریط نکند. ماده 1208 قانون مدنی مقرر می‌دارد، غیررشید کسی است که تصرفات او در اموال و حقوق مالی خود عقلایی نباشد. 
برای حصول اهلیت اجتماع دو مؤلفه لازم است؛ بلوغ و رشد. 
بنابراین اگر شخص به ‌سن بلوغ رسیده باشد، طبق تبصره 2 ماده 1210 قانون مدنی باید رشدش ثابت شود تا بتوان اموالش را به ‌او تسلیم کرد. در واقع، هرگاه پس از رسیدن به ‌سن بلوغ رشد ثابت نشده باشد، شخص نمی‌تواند اموال خود را از منصرف بگیرد. 
همچنین هرگاه رشد شخص پیش از رسیدن به سن بلوغ اثبات شده باشد، از او رفع حجر به ‌عمل نخواهد آمد تا اینکه به‌ سن بلوغ برسد. پس هرگاه پیش از بلوغ رشد او احراز شود، محجور تلقی خواهد شد تا اینکه به ‌سن بلوغ برسد. پس برای رفع حجر احراز رشد و بلوغ ضروری است.