آیت‌الله محمدرضا ناصری
آیات 23 تا 26 سوره انسان، دهر، هل اتی؛ که هر سه اسم بر این سوره اطلاق می‌شود، مورد بحث ماست.
خداوند خطاب به رسولش می‌فرماید: «إِنَّا نَحْنُ‏ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ تَنْزِيلاً، فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ كَفُوراً (23و24)
ما قرآن را بر تو نازل كرديم. در (تبليغ و اجراى) حكم پروردگارت شكيبا باش و از هيچ گنهكار و كافرى از آنان اطاعت مكن.
در این سه آیه خطاب به پیامبر(ص) به چند دستور سخت اشاره می‌فرماید: 
 1ـ اینکه پیامبر اکرم(ص) باید استقامت کند.
2ـ غیر از خداوند از دیگران تبعیّت نکند.
3ـ حرکتش باید بر اساس اطاعت و عبادت خدا بوده و مسیرش، مسیر خدایی باشد.
در آیه 23 با تأکید فراوان می‌فرماید: فقط ما قرآن را برای تو نازل کردیم! این در مورد کسانی است که به پیامبر(ص) می‌گفتند؛ اینهایی که تو می‌گویی شعر است و به صورت شعر و داستان از کتب یهود و نصاری برداشتی و نمی‌خواستند قبول کنند که سخنان پیامبر(ص) از ناحیه خدا نازل شده و خدای متعال به او وحی کرده است. 
همچنین از آیات بعد معلوم می‌شود که تأکید است برای پیامبر(ص) که ای پیامبر بدان! ما قرآن را برای تو نازل کردیم و در مقابل این نزول قرآن، از تو چیزهایی را می‌خواهیم. قرآن را برای تو فرستادیم، نه برای اینکه نگاهش کنی و بخوانی! نه برای اینکه ابزار دست داشته باشی! چون پیامبر(ص) مسئولیت‌پذیر است. قرآن، احکام خدا در مقابل مشرکان و دنیای جهالت و انسان‌های لجوج و متعصّب است، حال پیامبر(ص) چه باید بکند و چه توقّعاتی از پیامبر اکرم(ص) هست؟ مسئولیت خیلی مهمّی است.

صبر در اجرای احکام
لذا آیه بعد می‌فرماید: «فَاصْبِرْ لِحُكْمِ‏ رَبِّكَ» اولین دستور اینکه تو باید صبور باشی و مقاومت کنی در مقابل حکم پروردگارت؛ آن کسی که تو را آفریده و تربیت کرده ا ست. رهبر و مسئول یک امت باید خیلی صبور باشد و در مقابل مشکلات شرح صدر داشته باشد.
مخصوصاً در پیاده کردن احکام و اجرای فرمان و دستور الهی صبور باشد و پافشاری و ایستادگی و مقاومت کند تا درست اجرا بشود.
خیلی موارد ما دیدیم که حکمی می‌دهند و رها می‌کنند، یا قانونی را می‌گذراند و دنبال نمی‌کنند، یا خوب به آن عمل نمی‌شود. گرفتاری ما در کشور این است که ممکن است یک دستور از احکام الهی به عنوان قانون تصویب یا ابلاغ شود، ولی برای اجرای حکم خدا پافشاری نمی‌کنیم! رها می‌کنیم. چرا که گاهی راحت‌طلبی کرده و در توجیه آن گفته می‌شود: شرایط ندارد، نمی‌شود، مقدور نیست. گاهی هم تنبلی و بی‌حالی است، یا گاهی از عواقب آن می‌ترسد. شاید این اجرا علیه خودم باشد یا علیه من موضع بگیرند.
خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید: حکم را اجرا کن. حکم دیگران و هوای نفس و ترس از عدم پذیرش دیگران و نه برای رضایت دیگران، دشمنی خدا را انتخاب نکن؛ «مَنِ التَمَسَ رِضَى‏ النّاسِ بِسِخَطِ اللهِ سَخَطَ اللهُ‏ عَليهِ و أَسخَطَ عَلَيهِ النّاسَ»؛ هرکس رضاى مردم را طلب کند به وسیله کاری که موجب سخط و خشم خداست؛ خداى تعالى بر وى خشم گيرد و مردم را بر وى به خشم آورد. روایت هم دارد؛ کسی که رضایت خدا را بر رضایت مردم انتخاب کند و اگر دشمنی مردم به دست بیاورد، غصه‌ای ندارد که خداوند او را کمک می‌کند. بنابراین کسی که حکم خدا را اجرا کند و رضایت خداوند را داشته باشد، خداوند او را در برابر مخالفان یاری می‌کند.
حالا در کارهای ما رضایت خدا کجاست؟ همین مسئله هسته‌ای، واقعاً «فَاصْبِرْ لِحُكْمِ‏ رَبِّكَ» خطاب به کیست؟ دستور پروردگار را در اجرای آن به کار گیرید، و رضایت خدا را جلب کنید، چرا که اگر بخواهیم رضایت دیگران را جلب کنیم، موجب خشم پروردگار می‌شویم.

نمونه‌ای از استقامت امام(ره)
امام(ره) در اجرای فرمان خدا صبور و مقاوم بود. قبل از رفتن به سفر کویت سروان شاکر مسئول استخبارات عراق، با پنجاه نفر به دیدن امام(ره) آمد که امام(ره) اوّل اجازه نمی‌دادند. بالاخره وقت گرفته شد، این سروان گفت: ما با دولت و شاه ایران قرار گذاشتیم که شما دیگر در عراق فعالیتی به جز درس و بحث نداشته باشید. میهمان ما باشید و ما پذیرایی می‌کنیم، اما امام(ره) فرمودند: «من به ملّتم و مردم تعهد دارم و کارم را انجام می‌دهم.» خیلی به اینها برخورد. آن کسی که رئیس استخبارات آن روز عراق بود جهنمی درست کرده بود که واقعاً کسی جرئت نفس کشیدن نداشت؛ امّا امام ایستادند، نترسیدند و فرمودند من کاری به شما ندارم، من با مردم هستم. ما از شجاعت و جرئت امام در مقابل این شرور، تعجب کردیم، نگران شدیم که اینها قرار است چه بکنند؟ نقشه هم کشیدند و فردا خانه امام(ره) را محاصره و تلفن‌ها را قطع کردند و به ما همراهان امام اجازه ورود ندادند، حتی مانع حاج‌احمد آقا شدند. بعد مردم وارد شدند که تلفن‌ها را وصل کردند.
در پاریس وقتی رفتیم و یک مقدار کارهای نهضت شروع شده بود و در نوفل لوشاتو مردم جمع شده بودند، شاه احساس خطر کرده بود که تمام دنیا توجه‌شان به آنجا جمع شده است. در آنجا وزیر خارجه فرانسه و برخی دیگر آمده بودند و گفتند که آقا ما تحت فشار آمریکاییم و شما میهمان ما هستید، سعی کنید که شما کار به مسائل ایران نداشته باشید. امام(ره) فرموده بودند: «من فکر می‌کردم که فرانسه یک کشور دموکراسی است. فکر نمی‌کردم که فرانسه هم مستعمره ایران باشد!» این حرف خیلی برای آنها سنگین تمام شد. آنها دیدند فایده ندارد و رفتند. بعد در پیام خصوصی به حاج‌احمد آقا گفته بودند به آقا بگویید هر کار می‌خواهند بکنند. 
استقامت جمعی با رهبر الهی
در ارتباط با استقامت و بیان قرآن و احکام آن در سوره شورا آمده است؛ «واسْتَقِمْ‏ كَما أُمِرْتَ»؛ ای پیامبر! همانطور که مأمور شدی استقامت کن و بایست؛ یعنی همان‌طوری که ما به تو دستور دادیم به دستورهای ما عمل کن؛ نه کم نه زیاد. در سوره هود می‌فرماید: «فَاسْتَقِمْ‏ كَما أُمِرْتَ‏ وَ مَنْ تابَ مَعَكَ» اینجاست که پیامبر(ص) می‌گوید: «شَيَّبَتنى سُورَةُ هُودٍ». یعنی در مسیر اسلام با همراهانت تو باید مقاومت کنی، در مسیر پیاده کردن دین، از هیچ چیز نترسی و همه آنهایی که همراه تو هستند «مَنْ تابَ مَعَكَ». این همراه کردن همراهان به مراتب سخت‌تر است؛ یعنی وقتی بخواهد انسان خودش یک کاری بکند، ممکن است بخواهد که دیگران را هم وادار و مأمور به استقامت بکند و آنها را هم بیاورد در راه. این خیلی سخت است. دیگران را هدایت کردن و دیگران را وادار به استقامت و مقاومت کردن، سخت است. تا حدی که فرمود: «شَيَّبَتنى سُورَةُ هُودٍ»؛ سوره هود مرا پیر کرد! علمایی مانند امام(ره) می‌فرمایند که این مربوط به همین «مَنْ تابَ مَعَكَ» است.
 امام(ره) خیلی خوب از پیامبر اکرم(ص) یاد گرفت و خیلی خوب این دستور را اجرا کرد. طوری عمل کرد، طوری تربیت کرد، طوری بیداری در جامعه ما دمید، با آن اخلاص خودش، با آن ارتباطش با خدا، انسان‌هایی را تربیت کرد که مقاومت کردند، ایستادند و می‌ایستند در مقابل حمله‌های دشمن و هجمه‎های بیگانه، مشکلاتی که دشمن ایجاد می‌کند، مردم واقعاً مقاومت می‌کنند. در برابر این همه خباثت‌هایی که دشمن بر سر راه پیشرفت انسان و پیاده شدن احکام قرآن ایجاد می‌کند، ملت ایستاده است.


 هاشم‌بن‌عتبه‌ـ6
يعقوب‌بن‌سفيان از طريق زهري نقل كرده است، عمار‌بن‌ياسر و هاشم‌بن‌عتبه در جنگ صفين به شهادت رسيدند. ابن‌السكن از أبي‌عبدالرحمن‌سلمي نقل كرده است، ما در صفين در ركاب حضرت علي(ع) حاضر بوديم، هر دو نفر بر يك اسب سوار مي‌شديم و با هم به دشمن حمله می‌کردیم، كسي بر نمي‌گشت؛ مگر اينكه شمشيرش را از خون آغشته مي‌كرد. «عمار» در آن روز جلودار اصحاب رسول خدا(ص) بود؛ چنانكه در هيچ وادي از وادي‌هاي صفّين قدم نمي‌گذاشت، مگر اينكه اصحاب رسول خدا پشت سر او بودند. آن روز در مسير خود به «هاشم‌ بن‌عتبة ‌بن‌ابي‌وقّاص» كه پرچمدار حضرت علي(ع) بود، رسيديم. «عمار» به او گفت: اي هاشم اعور! تو و ترس؟! خيري نيست در اعوري كه نتواند مردم را به شور و هيجان درآورد. «هاشم» ناراحت شد، پرچم را برافراشت و گفت:
أعور يبغي أهلي محلا/ قد عالج الحياه حتي ملا/ لا بد أن يفل أو يفلا
اعور كسي است كه براي كسان خود محل و مقامي مي‌طلبد و زندگي را تا آنجايي سپري كرده كه اظهار خستگي می‌کند، اکنون چاره‌اي ندارد از اينكه شمشير بكشد و دشمن را شكست بدهد يا شكست بخورد.
عمّار گفت: اکنون پيشتازی کن كه ورود به بهشت در سايه شمشيرهاست و حورالعين همراه پيغمبراكرم(ص) و همدستان پاكيزه سرشتش، خود را براي هرگونه پذیرایی در رفيق اعلي آماده كرده‌اند.
گفته شده است در میان جنگ پاي او قطع شد؛ با وجود این با هر كسي كه به او نزديك مي‌شد، مي‌جنگيد و او را به زمين مي‌زد و زير سينه‌اش قرار مي‌داد و مي‌گفت:
مرد از بستگان خود دفاع مي‌كند، حتي اگر در بند باشد.
هاشم آنقدر جنگيد كه به شهادت رسيد. ابوطفيل عامربن‌وائله درباره او سروده است:
يا هاشم الخير جزيت الجنه/ قاتلت في الله عدو السنه/ أفلح بما فزت به من منه
اي هاشم نيكوكار، پاداشت بهشت باشد. تو در راه خدا با دشمنان سنت جنگيدي، چقدر مايه رستگاري است، آن منتي كه تو به آن دست يافتي.
درباره جایگاه هاشم نزد امیرالمؤمنین علی(ع) همین قدر بس که هنگامی که خبر شهادت محمدبن‌ابی‌بکر، استاندار مصر به حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) رسید، حضرت سوگند یاد کرد که در نظر داشتم هاشم مرقال را برای حکومت مصر بفرستم، اگر او به مصر رفته بود، نمی‌گذاشت عمروبن‌عاص و یارانش بر مصر مسلط شوند.
پس از شهادت هاشم مرقال حضرت علی(ع) بر بالین او و یاران شهیدش توقف کرد و برای آنها دعا کرد و چنین سرود:
جزی الله خیراً عصبه أسلمیه/ صباح الوجوه صُرِّعوا حول هاشم
«خدا گروه اسلمیان را جزای خیر دهد که با چهره‌های تابناک پیرامون هاشم به خاک افکنده شده‌اند.»
با وجود اینکه شهادت هاشم در صفین قطعی است؛ اما برخی منابع متأخر از شخصی به نام هاشم‌بن‌عتبه در واقعه کربلا یاد کرده‌اند که در روز عاشورا به شهادت رسیده است. شهید مطهری جریان شهادت وی در کربلا را از تحریف‌های لفظی واقعه عاشورا می‌داند. برخی دیگر از دو نفر به این نام یاد کرده‌اند که یکی در صفین و دیگری در کربلا به شهادت رسیده‌اند.
بنا بر گزارشی، هاشم فرزندی به نام عبدالله داشته است که به دستور معاویه، زیادبن‌ابیه او را به زنجیر کشید و به شام فرستاد و گفت‌و‌گوی تندی بین او و عمروبن‌عاص صورت گرفت.
پس از شهادت هاشم در صفین، عبدالله پسرش عَلَم پدر برگرفت و بر اهل شام حمله كرد و چند كس را كشت و عاقبت او نيز شربت شهادت چشيد و به پدر بزرگوار خود رسيد.


آیت‌الله طبرسی گفت: انسان پس از مرگ بعد از چند سال نام و یادش فراموش می‌شود، اما نام واقف پس از مرگش به واسطه موقوفه‌ای که بر جای گذاشته هیچ‌گاه نمی‌میرد. فناناپذیری در ذات بشر است و واقفان با وقف اعمال خود به این مسئله دست پیدا کرده و خود را ماندگار کردند. نیت وقف‌های جدید باید به ‌سمت نیازهای روز جامعه سوق داده شود و در این راستا باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد. برای مثال زمین‌های بلااستفاده موقوفه باید احیا شده و با تبدیل به احسن موقوفات در مواقع ضروری به کار گرفته شوند.
 احسان آیتی/ در اسلام بر اجتماع و همدلی مؤمنان بسیار تأکید شده و اعتصام به ریسمان الهی و تشویق مؤمنان به شرکت در کارهای گروهی از توصیه‌های روشن قرآن و روایات است.
امیرالمؤمنین علی(ع) در کلامی نورانی می‌فرماید: «انَّ يَدَ اللهِ (عَلَى) مَعَ الْجَمَاعَةِ وَ إِيَّاكُمْ وَ الْفُرْقَةَ فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّيْطَانِ كَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ»؛ دست خدا با جماعت است و از تفرقه حذر كنيد؛ زيرا كسانى كه از جماعت كناره مى‌گيرند، طعمه شيطانند مانند گوسفندى كه از گله جدا مى‌افتد و گرگ او را مى‌درد. آگاه باشيد.»
در تفسیر آیه شریفه «یدالله فوق ایدیهم» (فتح/ 10)، از آنجا که بیشتر مسلمانان اعتقاد دارد خداوند جسمانی نیست، دست را به معنای قدرت الهی معنا کرده‌اند، چنانکه در «تفسیر نمونه» آمده است: «عضوى كه انسان با آن اعمال قدرت مى‏كند دست‌هاى اوست، به همين جهت يد (دست) كنايه از قدرت است، مثلاً كسى مى‏گويد؛ فلان منطقه در دست من است، يعنى در سيطره قدرت من قرار گرفته» با این بیان هرگاه مؤمنان با هم اجتماع داشته باشند و از جدایی و اختلاف دوری کنند، در آن اجتماع قدرت خداوند جلوه‌گر خواهد شد و به یقین در این صورت هیچ قدرتی یارای مقابله با مؤمنان را نخواهد داشت. از آن‌سو تفرقه و پراکندگی، امت اسلام را از نعمت والای قدرت خداوند به حضیض دامان شیطان می‌اندازد. به همین دلیل است که حضرت با هشدار شدید امت را از افتراق نهی می‌کند و در ادامه درباره کسانی که با وحدت مخالفت می‌کنند و شعارهای تفرقه‌آمیز می‌دهند، بیان می‌دارد: «هر كه مردم را به اين شعار دعوت كند، بكشيدش اگر چه زير اين عمامه باشد.» این تعبیر شدید نشان از این دارد، هر رفتار و گفتار تفرقه‌آمیزی باید فوری از بین برود، هر چند ظاهر مقدس و وجیه داشته باشد.

فرماندهان میدانی سپاه در مناطق زلزله‌زده در گفت‌وگو با صبح صادق
 علی‌رضا جلالیان /  پس از حضور در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه که با همت لشکر نبی‌اکرم(ص) توانستیم عازم این مناطق شویم، سردار ریحانی فرمانده سپاه نبی‌اکرم(ص) اولین مسئولی بود که توانستیم با وی پس از جلسه‌ای که با دهیاران روستاهای منطقه داشت به گفت‌وگو بنشینیم. وی که از روز اول حادثه در قرارگاه سپاه در این منطقه مستقر شده بود، درباره فعالیت‌های امدادی سپاه در این حادثه گفت: «اولین اقدامات سپاه اعزام رده‌ها و یگان‌های همان محل‌ها برای کمک به مصدومان و مجروحان و آواربرداری بود که در ساعات اولیه لشکر نبی‌اکرم(ص) با همه تجهیزات مهندسی و عمده نیروهای سپاه در منطقه فعال شدند.»
سردار ریحانی در توضیح اقدامات صورت گرفته در شهرها و روستاهای استان گفت: «گردان‌های بیت‌المقدس، امام حسین(ع) و رده‌های لشکر نبی‌اکرم(ص) در شهرهای استان‌ در آواربرداری و انتقال مجروحان به بیمارستان و تدفین و غسل کشته‌شدگان حادثه که کار دشواری هم بود، با همکاری عده‌ای از روحانیون فعال شدند.
 البته عمق فاجعه در روستاها بود و این موضوع کار را برای ما سخت‌تر می‌کرد. در تقسیم کار هم به سبب عمق زیاد حادثه در روستاها و استقرار نیروهای ارتش در اطراف شهر سرپل‌ذهاب شهر سرپل‌ذهاب قرار شد به ارتش واگذار شود و سپاه، حومه و روستاها و سایر مناطق را 
پوشش بدهد.»
وی افزود: «در اقدام بعدی، بیمارستانی را که در مهران برای ایام اربعین مستقر شده بود، فراخوان کردیم تا در منطقه مستقر شود. در کمتر از 24 ساعت کار انتقال مجروحان به بیمارستان انجام شد و تا الآن روزانه حدود 3700 نفر مراجعه به این بیمارستان وجود داشته است. البته بهداری نیروی زمینی سپاه در این حوزه فعالیت چشمگیری داشته است.
فرمانده سپاه نبی‌اکرم(ص) در ادامه گفت: «اقدام بعدی تأمین امنیت مناطق و حفاظت از اموال مردم بود که از گردان‌های بیت‌المقدس برای تأمین امنیت و گشت‌زنی در شهرها استفاده کردیم؛ چرا که همیشه پس از بلایای طبیعی از این دست برخی افراد سودجو وجود دارند که از شرایط سو‌ءاستفاده می‌کنند؛ لذا امنیت نسبی به وجود آمد و این امر با همکاری نیروی انتظامی بسامان‌تر شده است.»
وی خاطرنشان کرد: «گردان‌ها و نیروهای ما علاوه بر روستا‌ها در شهرها نیز کمک کار دیگر دستگاه‌ها و همکاران ارتشی نیز هستند.»
سردار ریحانی افزود: «ما در روستاها استقرار موقت داشتیم؛ اقدامی که بسیار مهم است. الآن در این قرارگاه 165 روستا تحت پوشش هستند و دهیاران یا مسئول شورای روستا را فراخوان کردیم و در حال توجیه آنها برای ادامه کار امداد و اسکان هستیم. هدف اولیه ما هر خانواده یک چادر و تأمین سایر امکانات حداقلی است.»
وی ادامه داد: «متأسفانه به دلیل نبود مدیریت در بحث اختصاص کمک‌ها از سوی دستگاه‌های متولی، در روزهای اول حادثه برخی از مردم بدون چادر مانده بودند، علیرغم اینکه تعداد چادرهای فرستاده شده به منطقه بیشتر از تعداد مردم بود، در این میان عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب هم وجود دارند. البته با مدیریت نیروهای سپاه بر روند توزیع امکانات، چادر را به همه رساندیم. در این زمینه دهیاران بازوان اصلی ما برای توزیع درست و عادلانه امکانات هستند.»
فرمانده سپاه نبی‌اکرم(ص) در ادامه افزود: «در مواردی هم ما در جاده‌های منتهی به منطقه یا خود منطقه اقداماتی چون حمله به کاروان‌های تجهیزات و کمک‌ها را داشتیم که عمدتاً برخی مردم منطقه به جهت نیاز یا در برخی موارد گروه‌های موتورسوار به کاروان یورش برده و اموال آن را غارت کردند که دو مورد را بنده خودم شاهد بودم؛ لذا با اجرای اسکورت برای کاروان‌ها تا پیش از حضور نیروی انتظامی در منطقه توانستیم به این امر نظم بدهیم. ما کاروان‌های امکانات سپاه و غیر سپاه را پشتیبانی امنیتی کردیم و الآن وضعیت عادی است. 
وی تأکید کرد: «جامعه هدف ما در این قرارگاه حدود 20 هزار نفر است که جمعیت آسیب‌دیده روستاها و حومه شهر سرپل‌ذهاب را شامل می‌شود.»
سردار ریحانی گفت: «در بحث پشتیبانی از مردم، مؤسسات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با تعیین ده سر حد در منطقه در سه وعده ده هزار غذا را پخت کرده و توزیع می‌کنند. در قصر شیرین نیز روزانه پنج هزار غذا توزیع می‌شود. »
وی با بیان اینکه آنچه در توان مجموعه سپاه برای پشتیبانی در منطقه وجود داشت، به طور کامل استفاده شده است، افزود: «برای امدادرسانی بهتر با کمک سه بالگرد نیروی هوافضای سپاه امکانات را از ستاد لشکر نبی‌اکرم(ص) به مناطق منتقل می‌کنیم و در این کار از همکاری‌های خوب نیروی هوافضا و نیروی زمینی سپاه بهره می‌بریم. الآن پایگاه‌های گردان‌های ما در مناطق مرزی همگی افزون بر مأموریت تأمین امنیت مرزها، مقری برای امدادرسانی شده است. رده‌هایی از توپخانه سپاه، تیپ انصار‌الرسول(ص) و چند رده دیگر همکاران لشکر نبی‌اکرم(ص) هستند.»
وی افزود: «منطقه دالاهو، سرپل‌ذهاب، ثلاث باباجانی، قصر شیرین و گیلان‌غرب درگیر زلزله شده‌اند که افزون بر شهرها، حدود 1900 روستا را شامل می‌شوند.»
فرمانده سپاه نبی‌اکرم(ص) ادامه داد: «الآن دهیاران توجیه شده‌اند که آمارگیری دقیقی انجام بدهند و پس از کارهای اولیه امداد باید به مسائل مهم مردم توجه شود. شروع بارندگی و سرما، نگهداری دام‌ها، آغاز بازسازی خانه‌ها و... همگی از دغدغه‌های بعدی مردم است که ما سعی داریم خود مردم را در این امر دخالت بدهیم و خودشان مدیریت کنند. در این زمینه دهیاران و مسئولان شوراهای روستاها کمک‌کار ما خواهند بود.»
سردار ریحانی در پایان تأکید کرد: «الآن عمده همت سپاه حل مشکلات مردم منطقه است و برای این منظور عده زیادی از فرماندهان و مسئولان سپاه در منطقه حضور یافته و بررسی‌های میدانی را صورت داده‌اند.»
تعیین چهار محور عملیاتی
 برای امدادرسانی سپاه
سردار احمدزاده، فرمانده لشکر عملیاتی نبی‌اکرم(ص) کرمانشاه هم که در محل قرارگاه تاکتیکی سپاه در شهرستان سر‌پل‌ذهاب در مقر گردان تکاور لشکر نبی‌اکرم(ص) مستقر است، با بیان اینکه مردم ولی‌نعمتان انقلاب و در واقع اصل انقلاب و کشور هستند، گفت: «مرزنشینان ما هم همواره حافظ کشور بوده‌اند و در این حادثه نیز عمدتاً مرزنشینان ما درگیر مصیبت شده‌اند. سپاه که از جنس مردم و با مردم است وظیفه خود می‌داند که تا آخرین لحظه و تا پایان دردها و آلام مردم با آنها باشد و امدادرسانی کند.»
سردار احمدزاده تأکید کرد: «عمق فاجعه بیشتر در روستاها بوده و عمده مشکلات هم در روستاها است؛ از این رو سپاه روستاها را برای امدادرسانی انتخاب کرد که کار بسیار سختی است.»
وی افزود: «سپاه از دقایق اولیه در کلیه مناطق وارد شد. پیش از تقسیم مناطق و حتی پس از آن در سرپل‌ذهاب گردان‌های بیت‌المقدس بسیج و نیروهای سپاه وارد عمل شدند و هنوز هم حضور دارند و در شهرها هم کمک‌کار ارتش هستند.»
احمدزاده افزود: «در کل مناطق درگیر با زلزله ما چهار محور را برای ارائه خدمات و امدادرسانی در روستاها که عمق فاجعه بیشتر در آنجا است، مشخص کردیم که نیروهای لشکر نبی‌اکرم(ص) با یگان‌های دیگر سپاه در منطقه اقدامات خود را به سرعت شروع کردند.»
وی ادامه داد: «توان مهندسی سپاه به سرعت عازم مناطق شده است. مهندسی لشکر، گروه‌های تخصصی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) و دیگر یگان‌های مهندسی سپاه مستقر در منطقه کار آواربرداری، دفن احشام تلف شده و اصلاح فیزیکی جاده‌های مسیر را شروع کردند.»
احمدزاده در پایان گفت: «در حوزه بازسازی روستاها برادران عزیز ما در بسیج سازندگی گویا در حال بررسی وضعیت و نحوه کار هستند تا بتوانند با همکاری نهادها این کار را به سرعت انجام دهند.»
سردار ریحانی افزود: «یک بیمارستان فوق تخصصی مجهز در دانشگاه پیام‌نور سرپل‌ذهاب برپا شده است و روزانه هزاران نفر از مردم این منطقه را که مصدوم و بیمارند، ویزیت می‌کند.»
وی عنوان کرد: «ما خود باید به سراغ بیماران می‌رفتیم؛ چون برخی از بیماران و حادثه‌دیدگان نمی‌توانستند به مراکز درمانی مراجعه کنند؛ به همین منظور اکیپ‌های پزشکی و حدود 40 دستگاه آمبولانس را تقسیم‌بندی کرده و به مناطق آسیب‌زده فرستادیم تا همراه با  اکیپ‌هایی که کار پشتیبانی را انجام می‌دادند، کار را انجام ‌دهند.»
فرمانده سپاه نبی‌اکرم(ص) اظهار داشت: «بسیج این‌گونه برنامه‌ریزی کرده است که هر چند استان، ‌مسئولیت چند روستا را برعهده بگیرند که حدود چند صد روستا خواهد بود. به این ترتیب، خود استان‌ها مدیریت روند امداد‌رسانی منطقه تحت مدیریت خود را برعهده می‌گیرند که این به روند کمک‌رسانی و بازسازی مناطق زلزله‌زده کمک شایانی خواهد کرد.»
وی افزود: «نیروهای سپاه کرمانشاه به ویژه یگان‌هایی که در مناطق زلزله‌زده خدمت و زندگی می‌کنند، دو چندان متحمل رنج و سختی شده‌اند؛ زیرا در وضعیتی که خانواده‌های خودشان هم دچار رنج و مصیبت زلزله بودند، همگی در چند روز در محل یگان‌ها یا روی دستگاه‌های مهندسی حاضر بودند و اقدام به خدمت‌رسانی به دیگر هموطنان‌شان می‌کردند که ما در این میان حتی نیروهایی از گردان تکاوری داریم که همزمان با زلزله فرزندش هم به دنیا آمده و هنوز نتوانسته است فرزندش را ببیند.»
ریحانی در پایان تأکید کرد: «سپاه حافظ امنیت کشور و نگهبان انقلاب است و همه امکانات و توان خود را برای رفع رنج‌های مردم گذاشته است. در این میان همکاران بنده در سپاه نبی‌اکرم(ص) صحنه‌هایی از خدمت را آفریدند که باید به همه این عزیزان خسته نباشید و 
خداقوت بگوییم.»