حسن ابراهیمی/ حجتالاسلام والمسلمین سعیدی گفت: «علمای اسلام در دفاع از کیان اسلام هیچ مرز و صفبندی را نمیشناسند و در صف واحد برای مقابله با دشمن همبستگی لازم را دارند و این را در دفاع مقدس اثبات کردهاند؛ چرا که شهدای روحانی ما هم از علمای شیعه هستند و هم از علمای اهل سنت.»
به گزارش صبح صادق حجتالاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم اجلاسیه شهدای روحانیت کنگره سرداران و 12هزار شهید استان آذربایجان غربی که در حسینیه اعظم ثارالله ارومیه برگزار شد، با اشاره به رسالت علما در تاریخ اسلام، گفت: «پس از دوران نبوت و امامت سه مسئولیت اصلی بر دوش علمای جهان اسلام قرار گرفت که اولین مسئولیت تبیین اسلام ناب بر مبنای گفتمان بعثت بود.»
وی افزود: «خداوند منان طرحی را برای بشر پیشبینی فرموده بودند که دو جهت عمودی و افقی دارد که جهت عمودی آن پوشش کل تاریخ بشر از آدم(ع) تا آخرین انسانی است که روی این کره زمین باشد.»
نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه افزود: «یک جهت افقی هم این طرح دنبال میکند و آن، پوشش همه لایههای زندگی بشر است.»
وی با بیان اینکه بنا بود دین همه عرصههای افقی و عمودی زندگی بشر را پوشش دهد، ادامه داد: «بعد از دوران امامت تبیین این دین و آیین بر عهده روحانیت قرار گرفت. مبنای طرح افقی و عمودی بعثت بود و مجرای تحقق این اراده الهی هم بعثت بود، در واقع ولایت الهی مجرا میخواهد و مجرای تحقق ولایت الهی بعثت بود.»
حجتالاسلام والمسلمین سعیدی با تأکید بر اینکه تداوم بعثت با امامت محقق میشود، افزود: «در طول دوره بعد از امامت اولین مسئولیت علما تبیین اسلام بود، همان مسئولیتی که پیامبر(ص) بر عهده داشتند. در واقع اولین رسالت تبیین شریعت و تبیین این طرح جامع است و دومین رسالت علما که برگرفته از رسالت پیامبر بود، بحث ساختارسازی و شکلدهی حکومت دینی است.»
وی افزود: «بدون حکومت دینی نمیتوان طرحی را پیاده کرد؛ از این رو تکامل بشر منوط به حاکمیت دینی است؛ بنابراین پیامبر اعظم(ص) پس از طی کردن سه مرحله، زمینه شکلدهی حکومت دینی را فراهم کردند.»
نماینده ولی فقیه در سپاه اولین مرحله زمینهسازی شکلدهی حکومت دینی از سوی پیامبر اسلام(ص) را فردسازی عنوان کرد و افزود: «همه رهبران الهی از فردسازی شروع کردند، حضرت امام راحل(ره) هم همین شیوه را دنبال کردند.»
وی ادامه داد: «پس از فردسازی مرحله ملتسازی است و پیامبر اعظم(ص) در مدینه در میان نظام شرک و کفر جاهلی سرزمین حجاز ملت اسلامی را شکل دادند.»
حجتالاسلام والمسلمین سعیدی مرحله سوم زمینهسازی شکلدهی حکومت دینی را دولتسازی دانست و افزود: «پیامبر اعظم(ص) در درون مدینه دولت اسلامی را شکل دادند و بعد این ملت و دولت را ساماندهی و دستهبندی کردند و به سمت مکه حرکت دادند. سپس نوبت ساختارسازی و حکومتسازی شد و با سقوط رژیم جاهلی حاکم بر حجاز زمینه حاکمیت دینی فراگیر فراهم شد.»
وی با اشاره به اینکه این روند تنها به زمان پیامبر اسلام(ص) اختصاص ندارد، افزود: «این وضعیت باید در هر دورهای باشد و علما هم در دوران غیبت چنین رسالتی را داشتند و دارند که البته در طول بیش از هزار سال زمینه آن فراهم نشد و آنچه به منزله معجزه در زمان ما اتفاق افتاد، حاصل تلاش و مبارزه بیش از هزار سال در جبهه دینمداران و دینداران بود که زمینه تحقق حاکمیت دینی را در این سرزمین فراهم کرده است.»
نماینده ولی فقیه در سپاه دیگر رسالت روحانیت در دوران غیبت را پاسداری و صیانت از دو امر حکومت دینی و شریعت و آیین الهی برشمرد و افزود: «تلاش علمای اعلام در طول بیش از هزار سال برای پاسداری از شریعت و پاسداری از حکومت دینی صرف شده است و امروز آنچه در جبهه نبرد مشاهده میکنید، در راستای پاسداری از شریعت و حاکمیت دینی است.»
وی با اشاره به علمای تاریخ معاصر گفت: «در 200 سال اخیر، شاهد بودیم برای احیای بیداری اسلامی و بیداری دینی چه شخصیتهایی بر تارک تاریخ معاصر درخشیدند. سیدجمالالدین اسدآبادی، شیخمحمد عبدو، کواکبی، کاشفالغطا، سیدشرفالدین، سیدقطب، آیتاللهالعظمی بروجردی و سرآمد همه این بزرگان حضرت امام خمینی(ره) نمونههایی از این علما هستند که حاصل تلاش همه یکجا جمع شد و زمینه حاکمیت گفتمان دینی در این منطقه به وجود آمد.»
حجتالاسلام والمسلمین سعیدی با تأکید بر اینکه در تاریخ معاصر منطقه و در ایران نقش علما به وضوح دیده میشود، افزود: «نقش مرحوم ملاعلی کنی در مقابله با قرارداد رویتر، نقش میرزای بزرگ در ماجرای مقابله با استعمار انگلیس، نقش میرزای شیرازی دوم در تقابل با استعمار انگلستان و سلطه بر عراق، نقش شیخ شهید نوری در مقابله با مشروطه وابسته به انگلستان و دفاع از مشروطه مشروعه و نقش مرحوم آیتالله کاشانی در نهضت ملی ایران و نواب صفوی به وضوح نشان میدهد، علما همواره در مقابل خط نفوذ و استعمار قد علم کردهاند.»
وی افزود: «اگر به یک صد سال پیش از انقلاب منطقه برگردیم، میبینیم که ما دچار چه مسائلی بودیم، چرا مرحوم شهید صدر در عراق فلسفتنا را نوشتند، چرا مرحوم علامه طباطبایی اصول فلسفه و روش رئالیسم را نوشتند و چرا مرحوم مطهری این کتاب را شرح دادند.»
نماینده ولی فقیه در سپاه ادامه داد: «فلسفتنا کتاب روز خود بوده است و تعبیری که برای علمای ما بیان شده که مرزبانان و مرزداران دین هستند، در این کتابها به وضوح دیده میشود. کتابهای مرحوم شهید مطهری دقیقاً در برابر هجمههایی است که در برابر اسلام ایجاد شده و حرکت مادیگری متوجه اسلام شده؛ مرحوم مطهری کتاب انسان بین مادیگرایی و اسلام را مینویسد، از آن طرف بحث لیبرالیسم متوجه اسلام میشود و مرحوم مطهری در برابر این هجمه میایستد، حالا یکی از این شخصیتها مطهری است، ولی شخصیتهای دیگری هم هستند که دست به قلم شده و وارد عرصه شدند و برای دفاع از کیان اسلام و دیانت اقدام کردهاند، اما بالاخره در اوج ناباوری انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت.»
وی به استناد سخنان هنری کیسینجر که «انقلاب اسلامی ایران سونامیای برای منطقه و جهان بود که دنیا را به لرزه درآورده است»، افزود: «هانتینگتن هم که صاحب نظریه جنگ تمدنها است، در یکی از اندیشکدههای آمریکایی در سال 2002 میگوید بزرگترین خطری که امروز در برابر غرب وجود دارد، آغاز حرکت تمدن اسلامی با محوریت ایران است و یکی از حضار از او سؤال میکند که اسلام از 15 قرن قبل بوده، چطور امروز خطرناک شده است؟ او در پاسخ میگوید اسلام تا پیش از انقلاب رابطه بین فرد و خدا بوده است؛ اما انقلاب اسلامی ایران دارد آییننامه اداره زندگی بشر را ارائه میکند که این با تمدن غرب در تقابل است.»
حجتالاسلام سعیدی تأکید کرد: «اگر میبینید آمریکاییها، اروپاییها و ارتجاع منطقه حدود 40 سال است که در برابر ایران و انقلاب اسلامی ایستادهاند، برای این است که بزرگترین خطر را برای تمدن در احتضار غرب در مقابل خود حس کردهاند که حرکت در حال تعالی اسلام در پس پیروزی انقلاب اسلامی است.»
وی با اشاره به امر وحدت، گفت: «امروز علمای اهل سنت عراق، لبنان، ایران و سوریه در کنار علمای شیعه هستند و در یک جبهه مبارزه میکنند. همانطور که ما در جمع شهدای روحانی این استان هم شهید روحانی شیعه داریم و هم سنی که در دفاع مقدس و بعد از آن در حال مبارزه بودهاند.»
نماینده ولی فقیه در سپاه تأکید کرد: «علمای اسلام در دفاع از کیان اسلام هیچ مرز و صفبندی را نمیشناسند و در صف واحد برای مقابله با دشمن همبستگی لازم را دارند.»