سردار غیب‌پرور گفت: بسیج مستضعفین از ساعات اولیه زلزله کرمانشاه برای امداد و کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان حادثه ورود پیدا کرد و تا به امروز در خدمت زلزله‌زدگان کرمانشاه است. کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان دارای دو مرحله است که مرحله امدادرسانی به آسیب‌دیدگان حادثه زلزله کرمانشاه صورت گرفته و بسیج در حال اجرای برنامه ساخت خانه برای زلزله‌زدگان است. اکنون بسیج مستضعفین برای اسکان موقت زلزله‌زدگان در حال ارسال، کانکس‌های اسکان به مناطق زلزله‌زده است.

نماینده ولی ‌فقیه در سپاه در اجلاسیه شهدای روحانیت استان آذربایجان غربی

 حسن ابراهیمی/ حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی گفت: «علمای اسلام در دفاع از کیان اسلام هیچ مرز و صف‌بندی را نمی‌شناسند و در صف واحد برای مقابله با دشمن همبستگی لازم را دارند و این را در دفاع مقدس اثبات کرده‌اند؛ چرا که شهدای روحانی ما هم از علمای شیعه هستند و هم از علمای اهل سنت.»
به گزارش صبح صادق حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم اجلاسیه شهدای روحانیت کنگره سرداران و 12هزار شهید استان آذربایجان غربی که در حسینیه اعظم ثارالله ارومیه برگزار شد، با اشاره به رسالت علما در تاریخ اسلام، گفت: «پس از دوران نبوت و امامت سه مسئولیت اصلی بر دوش علمای جهان اسلام قرار گرفت که اولین مسئولیت تبیین اسلام ناب بر مبنای گفتمان بعثت بود.»
وی افزود: «خداوند منان طرحی را برای بشر پیش‌بینی فرموده بودند که دو جهت عمودی و افقی دارد که جهت عمودی آن پوشش کل تاریخ بشر از آدم(ع) تا آخرین انسانی است که روی این کره زمین باشد.»
نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه افزود: «یک جهت افقی هم این طرح دنبال می‌کند و آن، پوشش همه لایه‌های زندگی بشر است.»
وی با بیان اینکه بنا بود دین همه عرصه‌های افقی و عمودی زندگی بشر را پوشش دهد، ادامه داد: «بعد از دوران امامت تبیین این دین و آیین بر عهده روحانیت قرار گرفت. مبنای طرح افقی و عمودی بعثت بود و مجرای تحقق این اراده الهی هم بعثت بود، در واقع ولایت الهی مجرا می‌خواهد و مجرای تحقق ولایت الهی بعثت بود.»
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی با تأکید بر اینکه تداوم بعثت با امامت محقق می‌شود، افزود: «در طول دوره بعد از امامت اولین مسئولیت علما تبیین اسلام بود، همان مسئولیتی که پیامبر(ص) بر عهده داشتند. در واقع اولین رسالت تبیین شریعت و تبیین این طرح جامع است و دومین رسالت علما که برگرفته از رسالت پیامبر بود، بحث ساختارسازی و شکل‌دهی حکومت دینی است.»
وی افزود: «بدون حکومت دینی نمی‌توان طرحی را پیاده کرد؛ از این رو تکامل بشر منوط به حاکمیت دینی است؛ بنابراین پیامبر اعظم(ص) پس از طی کردن سه مرحله، زمینه شکل‌دهی حکومت دینی را فراهم کردند.»
نماینده ولی فقیه در سپاه اولین مرحله زمینه‌سازی شکل‌دهی حکومت دینی از سوی پیامبر اسلام(ص) را فردسازی عنوان کرد و افزود: «همه رهبران الهی از فردسازی شروع کردند، حضرت امام راحل(ره) هم همین شیوه را دنبال کردند.»
وی ادامه داد: «پس از فردسازی مرحله ملت‌سازی است و پیامبر اعظم(ص) در مدینه در میان نظام شرک و کفر جاهلی سرزمین حجاز ملت اسلامی را شکل دادند.»
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی مرحله سوم زمینه‌سازی شکل‌دهی حکومت دینی را دولت‌سازی دانست و افزود: «پیامبر اعظم(ص) در درون مدینه دولت اسلامی را شکل دادند و بعد این ملت و دولت را ساماندهی و دسته‌بندی کردند و به سمت مکه حرکت دادند. سپس نوبت ساختارسازی و حکومت‌سازی شد و با سقوط رژیم جاهلی حاکم بر حجاز زمینه حاکمیت دینی فراگیر فراهم شد.»
وی با اشاره به اینکه این روند تنها به زمان پیامبر اسلام(ص) اختصاص ندارد، افزود: «این وضعیت باید در هر دوره‌ای باشد و علما هم در دوران غیبت چنین رسالتی را داشتند و دارند که البته در طول بیش از هزار سال زمینه آن فراهم نشد و آنچه به منزله معجزه در زمان ما اتفاق افتاد، حاصل تلاش و مبارزه بیش از هزار سال در جبهه دین‌مداران و دین‌داران بود که زمینه تحقق حاکمیت دینی را در این سرزمین فراهم کرده است.»
نماینده ولی فقیه در سپاه دیگر رسالت روحانیت در دوران غیبت را پاسداری و صیانت از دو امر حکومت دینی و شریعت و آیین الهی برشمرد و افزود: «تلاش علمای اعلام در طول بیش از هزار سال برای پاسداری از شریعت و پاسداری از حکومت دینی صرف شده است و امروز آنچه در جبهه نبرد مشاهده می‌کنید، در راستای پاسداری از شریعت و حاکمیت دینی است.»
وی با اشاره به علمای تاریخ معاصر گفت: «در 200 سال اخیر، شاهد بودیم برای احیای بیداری اسلامی و بیداری دینی چه شخصیت‌هایی بر تارک تاریخ معاصر درخشیدند. سیدجمال‌الدین اسدآبادی، شیخ‌محمد عبدو، کواکبی، کاشف‌الغطا، سیدشرف‌الدین، سیدقطب، آیت‌الله‌العظمی بروجردی و سرآمد همه این بزرگان حضرت امام خمینی(ره) نمونه‌هایی از این علما هستند که حاصل تلاش همه یکجا جمع شد و زمینه حاکمیت گفتمان دینی در این منطقه به وجود آمد.»
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی با تأکید بر اینکه در تاریخ معاصر منطقه و در ایران نقش علما به وضوح دیده می‌شود، افزود: «نقش مرحوم ملاعلی کنی در مقابله با قرارداد رویتر، نقش میرزای بزرگ در ماجرای مقابله با استعمار انگلیس، نقش میرزای شیرازی دوم در تقابل با استعمار انگلستان و سلطه بر عراق، نقش شیخ شهید نوری در مقابله با مشروطه وابسته به انگلستان و دفاع از مشروطه مشروعه و نقش مرحوم آیت‌الله کاشانی در نهضت ملی ایران و نواب صفوی به وضوح نشان می‌دهد، علما همواره در مقابل خط نفوذ و استعمار قد علم کرده‌اند.»
وی افزود: «اگر به یک صد سال پیش از انقلاب منطقه برگردیم، می‌بینیم که ما دچار چه مسائلی بودیم، چرا مرحوم شهید صدر در عراق فلسفتنا را نوشتند، چرا مرحوم علامه طباطبایی اصول فلسفه و روش رئالیسم را نوشتند و چرا مرحوم مطهری این کتاب را شرح دادند.»
نماینده ولی فقیه در سپاه ادامه داد: «فلسفتنا کتاب روز خود بوده است و تعبیری که برای علمای ما بیان شده که مرزبانان و مرزداران دین هستند، در این کتاب‌ها به وضوح دیده می‌شود. کتاب‌های مرحوم شهید مطهری دقیقاً در برابر هجمه‌هایی است که در برابر اسلام ایجاد شده و حرکت مادی‌گری متوجه اسلام شده؛ مرحوم مطهری کتاب انسان بین مادی‌گرایی و اسلام را می‌نویسد، از آن طرف بحث لیبرالیسم متوجه اسلام می‌شود و مرحوم مطهری در برابر این هجمه می‌ایستد، حالا یکی از این شخصیت‌ها مطهری است، ولی شخصیت‌های دیگری هم هستند که دست به قلم شده و وارد عرصه شدند و برای دفاع از کیان اسلام و دیانت اقدام کرده‌اند، اما بالاخره در اوج ناباوری انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت.»
وی به استناد سخنان هنری کیسینجر که «انقلاب اسلامی ایران سونامی‌ای برای منطقه و جهان بود که دنیا را به لرزه درآورده است»، افزود: «هانتینگتن هم که صاحب نظریه جنگ تمدن‌ها است، در یکی از اندیشکده‌های آمریکایی در سال 2002 می‌گوید بزرگ‌ترین خطری که امروز در برابر غرب وجود دارد، آغاز حرکت تمدن اسلامی با محوریت ایران است و یکی از حضار از او سؤال می‌کند که اسلام از 15 قرن قبل بوده، چطور امروز خطرناک شده است؟ او در پاسخ می‌گوید اسلام تا پیش از انقلاب رابطه بین فرد و خدا بوده است؛ اما انقلاب اسلامی ایران دارد آیین‌نامه اداره زندگی بشر را ارائه می‌کند که این با تمدن غرب در تقابل است.»
حجت‌الاسلام سعیدی تأکید کرد: «اگر می‌بینید آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و ارتجاع منطقه حدود 40 سال است که در برابر ایران و انقلاب اسلامی ایستاده‌اند، برای این است که بزرگ‌ترین خطر را برای تمدن در احتضار غرب در مقابل خود حس کرده‌اند که حرکت در حال تعالی اسلام در پس پیروزی انقلاب اسلامی است.»
وی با اشاره به امر وحدت، گفت: «امروز علمای اهل سنت عراق، لبنان، ایران و سوریه در کنار علمای شیعه هستند و در یک جبهه مبارزه می‌کنند. همان‌طور که ما در جمع شهدای روحانی این استان هم شهید روحانی شیعه داریم و هم سنی که در دفاع مقدس و بعد از آن در حال مبارزه بوده‌اند.»
نماینده ولی فقیه در سپاه تأکید کرد: «علمای اسلام در دفاع از کیان اسلام هیچ مرز و صف‌بندی را نمی‌شناسند و در صف واحد برای مقابله با دشمن همبستگی لازم را دارند.»

مادر شهید مدافع حرم علی رحیمی

 احسان امیری/ زهرا رحیمی متولد سال 1334 شمسی در افغانستان مادر شهید مدافع حرم «علی رحیمی» از لشکر پر افتخار فاطمیون است که 18 محرم سال 1394 در حلب سوریه در مبارزه با تروریست‌های تکفیری به شهادت رسید. وی درباره فرزند شهیدش می‌گوید:
«سال 64 وارد ایران شدیم. در این آوارگی‌ها باردار شدم. در حاشیه قم ساکن شدیم. تا اینکه پاییز سال 65 از راه رسید، هوا سرد شده بود. در افغانستان به دلیل سیاه‌سرفه پنج فرزندم را از دست دادم؛ خیلی غصه می‌خوردم و این غصه کار دستم داد. بالاخره فرزندمان در هفت ماهگی متولد شد. چشمانش کور بود. پسری بود نحیف و لاغر و سرخ که امیدی به زنده ماندنش نداشتم و گریه می‌کردم. گذاشتیمش روی پارچه‌ای تا بخوابد، بعد از مدتی استراحت وقتی رفتم به بچه سر بزنم دیدم پشت بچه به پارچه چسبیده و جدا نمی‌شود باز گریه سر دادم، رفتم از داروخانه پنبه خریدم، پهن ‌کردم و بچه را روی پنبه ‌خواباندم و شیر را در دهانش ریختم. این روال ادامه داشت تا اینکه پس از 40 روز کم‌کم رنگ سرخش به سفیدی گرایید و چشم باز کرد و وقتی اولین بار صدای گریه‌اش را شنیدم از خوشحالی گریه کردم.
وقتی علی هفت ساله شد او را در مدرسه عسکریه نام‌نویسی کردم. درسش خیلی خوب بود، ولی خیلی شلوغ می‌کرد. علی تا کلاس پنجم درس خواند، بعد از آن بردمش درس طلبگی حوزه. یک‌سال هم آنجا درس خواند، استادانش از او راضی بودند، خودش هم خوشحال بود. به دلیل کهولت سن همسرم مجبور شدم از علی بخواهم به پدرش کمک کند، او هم با پدرش همکاری می‌کرد. با علاقه‌ای که در هر کاری داشت در کار بنایی استاد شد.
آقای روحانی‌‌ای دوست خانوادگی‌مان بود، به او سپردیم برای‌مان دختر خوبی پیدا کند تا علی را داماد کنیم. آن بنده خدا هم دختر خانمی به نام لیلا را معرفی کرد. در سالروز ولادت حضرت زینب(س) عروسی‌شان را جشن گرفتم. در طول زندگی مشترک آنها صاحب دو پسر شدند. همسرش می‌گفت علی می‌رود و فیلم‌های شهدای مدافع حرم را یواشکی نگاه می‌کند. من خیلی ناراحت شدم و این فکر ذهنم را مشغول کرد که مبادا هوای سوریه رفتن به سرش بزند. اما با خود گفتم هرگز اجازه نمی‌دهم که به سوریه برود.
روزی پدر علی گفت من اجازه داده‌ام که علی به سوریه برود. علی مجبورم کرد و به حضرت زینب(س) قسمم داد. گفت: «بابا! اگر نگذاری به سوریه بروم روز قیامت جواب حضرت زینب(س) را چه کسی می‌دهد؟» من هم با پدرش دعوا کردم. در حال گفت‌وگو و دعوا بودم که علی از پله‌ها پایین آمد و با صدای بلند گفت: «مادر! اگر تو در کربلا هم بودی روز عاشورا اجازه نمی‌دادی به کمک امام حسین(ع) بروم؟ برای یزید اجازه می‌دادی که برو پول می‌دهد در مقابل حسین کشته هم شوی اشکالی ندارد. گفتم: نه خدا نکند! بعد گفت همسر و فرزندانم و شما خدا را دارید، نگران نباشید. این را که گفت بدنم لرزید و دیگر چیزی نگفتم. همه اینها گذشت تا اینکه روزی خبر شهادت علی را برایم آوردند، از هوش رفتم و سر از بیمارستان در آوردم. وقتی به معراج رفتم با خودم کفن و تربت کربلا بردم. در تابوت را که باز کردند به صورتش که رسیدم خودم کفن را کنار زدم. صورتش را دیدم که آرام و نورانی خوابیده. فقط پیشانی‌اش سوراخ شده بود و مابقی سرش مثل نوزادی‌اش در پنبه پیچیده شده بود.»


 علیرضا جلالیان/ حادثه زلزله اخیر در استان کرمانشاه نشان داد، هنوز فاصله زیادی تا رعایت صد درصد اصول پدافند غیرعامل وجود دارد. ضعف دستگاه‌های دولتی خدمات‌رسان در امدادرسانی موجب شد تا نیروهای مسلح با تمام توان وارد کارزار شده، به کمک مردم بشتابند، چیزی که رهبر معظم انقلاب حدود هفت ساعت پس از وقوع زلزله بر آن تأکید کردند. نیروهای مردمی و بسیج هم در این روند نقش پررنگی داشتند؛ اما مشاهدات میدانی و آمار و برآوردهای بعدی از وسعت آسیب‌های زلزله نکاتی را نمایان کرد که در ادامه به برخی از آنها که ارتباط مستقیم با نیروهای مسلح دارد، اشاره می‌کنیم. 
از آنجا که مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اماکن در حوادث و بلایای طبیعی، مانند سیل و زلزله مراکز امدادی و مراکز نظامی و امنیتی و سپس مراکز دولتی هستند، و حساسیت بالایی از نظر امحوادث غیرمترقبه و  پدافند غیرعامل
 علیرضا جلالیان/ حادثه زلزله اخیر در استان کرمانشاه نشان داد، هنوز فاصله زیادی تا رعایت صد درصد اصول پدافند غیرعامل وجود دارد. ضعف دستگاه‌های دولتی خدمات‌رسان در امدادرسانی موجب شد تا نیروهای مسلح با تمام توان وارد کارزار شده، به کمک مردم بشتابند، چیزی که رهبر معظم انقلاب حدود هفت ساعت پس از وقوع زلزله بر آن تأکید کردند. نیروهای مردمی و بسیج هم در این روند نقش پررنگی داشتند؛ اما مشاهدات میدانی و آمار و برآوردهای بعدی از وسعت آسیب‌های زلزله نکاتی را نمایان کرد که در ادامه به برخی از آنها که ارتباط مستقیم با نیروهای مسلح دارد، اشاره می‌کنیم. 
از آنجا که مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اماکن در حوادث و بلایای طبیعی، مانند سیل و زلزله مراکز امدادی و مراکز نظامی و امنیتی و سپس مراکز دولتی هستند، و حساسیت بالایی از نظر امنیت و امدادرسانی دارند، اگر آسیب زیادی ببینند، به طور حتم امدادرسانی و در وهله بعدی برقراری امنیت در این مناطق دچار مشکل خواهد شد و این به معنای تلفات بیشتر خواهد بود؛ چرا که خود نهاد امدادرسان و برقرارکننده امنیت را از کار می‌اندازد. 
در حادثه اخیر، شاهد تخریب ساختمان بیمارستان دولتی بودیم؛ اما مشاهدات میدانی نشان می‌داد، بسیاری از ساختمان‌های دولتی و مربوط به نهادها آسیب چندانی ندیده‌اند، در روستاها هم که عمق فاجعه در آنجا بود، ساختمان‌های مربوط به امور دولتی مانند مرکز بهداشت و خدمات دولت الکترونیک کمتر آسیب دیده بودند، در حوزه نیروهای مسلح هم که برخی پادگان‌های ارتش جمهوری اسلامی در منطقه مستقر بود، گزارش‌ها از حداقل تخریب‌ها حکایت داشت، مقرهای سپاه هم که در سراسر منطقه گسترده شده بود، حداقل تخریب را داشته و به جز دیوار بیرونی یک مقر، خسارت قابل توجهی به پایگاه‌ها و مقرهای سپاه در منطقه وارد نشده است. همین امر سبب امدادرسانی خوب نیروهای مسلح در این حادثه شد؛ اما متأسفانه برابر آمار حدود 70 درصد از ابنیه مرزبانی و دیگر رده‌های نیروی انتظامی در نزدیکی مرکز زلزله دچار تخریب شده است که این نیرو را در منطقه دچار مشکل کرده و کار بازسازی این ابنیه به سرعت در حال انجام است. از این رو نیروی انتظامی با تأخیر توانست در حادثه حضور مؤثر داشته باشد.
باید توجه داشت که جدیدترین بناهای امنیتی منطقه همان پاسگاه‌های مرزی نیروی انتظامی بوده است که متأسفانه ضوابط دفاع غیرعامل در آن به خوبی رعایت نشده است و دچار آسیب شده‌اند. بناهای پادگان‌ها و مقرهای ارتش و سپاه عموماً در سال‌های دور حتی پیش از انقلاب احداث شده‌اند و در حالی که از نظر عقلانی مراکز این‌چنینی باید تا زلزله‌هایی بیش از هشت ریشتر را هم تحمل کنند؛ اما آمار فرمانده ناجا مؤید خطاهای مهندسی در این ابنیه‌ها است. به نظر می‌رسد، قواعد مهندسی و نظارت بر ساخت‌وسازها در نیروهای مسلح به بازبینی نیاز دارد؛ چرا که پایگاه‌های نظامی در مناطق صعب‌العبور باید در مواقع بحرانی به کمک حادثه‌دیدگان بیایند، نه آنکه خود دچار آسیب شوند؛ از این رو آسیب‌شناسی گذشته و اجرای ضوابط علمی جدید در این زمینه لازم و ضروری است.نیت و امدادرسانی دارند، اگر آسیب زیادی ببینند، به طور حتم امدادرسانی و در وهله بعدی برقراری امنیت در این مناطق دچار مشکل خواهد شد و این به معنای تلفات بیشتر خواهد بود؛ چرا که خود نهاد امدادرسان و برقرارکننده امنیت را از کار می‌اندازد. 
در حادثه اخیر، شاهد تخریب ساختمان بیمارستان دولتی بودیم؛ اما مشاهدات میدانی نشان می‌داد، بسیاری از ساختمان‌های دولتی و مربوط به نهادها آسیب چندانی ندیده‌اند، در روستاها هم که عمق فاجعه در آنجا بود، ساختمان‌های مربوط به امور دولتی مانند مرکز بهداشت و خدمات دولت الکترونیک کمتر آسیب دیده بودند، در حوزه نیروهای مسلح هم که برخی پادگان‌های ارتش جمهوری اسلامی در منطقه مستقر بود، گزارش‌ها از حداقل تخریب‌ها حکایت داشت، مقرهای سپاه هم که در سراسر منطقه گسترده شده بود، حداقل تخریب را داشته و به جز دیوار بیرونی یک مقر، خسارت قابل توجهی به پایگاه‌ها و مقرهای سپاه در منطقه وارد نشده است. همین امر سبب امدادرسانی خوب نیروهای مسلح در این حادثه شد؛ اما متأسفانه برابر آمار حدود 70 درصد از ابنیه مرزبانی و دیگر رده‌های نیروی انتظامی در نزدیکی مرکز زلزله دچار تخریب شده است که این نیرو را در منطقه دچار مشکل کرده و کار بازسازی این ابنیه به سرعت در حال انجام است. از این رو نیروی انتظامی با تأخیر توانست در حادثه حضور مؤثر داشته باشد.
باید توجه داشت که جدیدترین بناهای امنیتی منطقه همان پاسگاه‌های مرزی نیروی انتظامی بوده است که متأسفانه ضوابط دفاع غیرعامل در آن به خوبی رعایت نشده است و دچار آسیب شده‌اند. بناهای پادگان‌ها و مقرهای ارتش و سپاه عموماً در سال‌های دور حتی پیش از انقلاب احداث شده‌اند و در حالی که از نظر عقلانی مراکز این‌چنینی باید تا زلزله‌هایی بیش از هشت ریشتر را هم تحمل کنند؛ اما آمار فرمانده ناجا مؤید خطاهای مهندسی در این ابنیه‌ها است. به نظر می‌رسد، قواعد مهندسی و نظارت بر ساخت‌وسازها در نیروهای مسلح به بازبینی نیاز دارد؛ چرا که پایگاه‌های نظامی در مناطق صعب‌العبور باید در مواقع بحرانی به کمک حادثه‌دیدگان بیایند، نه آنکه خود دچار آسیب شوند؛ از این رو آسیب‌شناسی گذشته و اجرای ضوابط علمی جدید در این زمینه لازم و ضروری است.


وقتی تابستان 1369 مبادله بزرگ اسیران جنگی ایران و عراق آغاز شد و اسیران ایرانی به خانه‌ها‌ی‌شان بازگشتند، در میان‌شان اسیرانی حضور داشتند که در اسارت هم مظلوم و غریب بودند؛ اسرایی که عراقی‌ها تا روز مبادله، آنها را از چشم صلیب سرخ جهانی پنهان کرده بودند. همین موضوع سبب شده بود این اسیران از حداقل حقوق قانونی یک اسیر جنگی هم محروم باشند. آنها در سال‌های اسارت حتی یک نامه هم به خانواده‌شان ننوشته بودند و نام‌شان در فهرست مفقودی‌های جنگ ثبت شده بود. خلبان هوانیروز، غلامرضا مرادی‌فر، یکی از همین اسیران بود که حدود ده سال در سلول‌های تنگ و تاریک عراق ماند؛ اما حاضر نشد در برابر بازجوهای خشن عراقی لب باز کند و اطلاعاتی که آنان از او می‌خواستند در اختیارشان قرار دهد. امروز خلبان مرادی‌فر از خادمان حرم امام رضا(ع) است و دوست دیگرش، خلبان غلامرضا علیزاده که با او در لباس خلبانی و خادمی این حرم عزیز مشترک است، گفت‌وگو و تدوین خاطرات خلبان مرادی‌فر را برعهده گرفته است.
کتاب در هفت فصل زندگی خلبان آزاده مرادی‌فر را روایت می‌کند که از تولد او در مشهد در فصل یک شروع می‌شود و به آزادی پس از ده سال اسارت و برگشت او به میهن در فصل هفتم ختم می‌شود. نویسنده کودکی و دوران مدرسه و تحصیل مرادی‌فر را در فصل یک گنجانده است. در فصل دو به ماجرای سربازی و حوادث پیروزی انقلاب و چگونگی خلبان شدن مرادی‌فر اشاره کرده است. شروع جنگ و چگونگی اعزام و شرکت در جبهه مواردی است که در فصل سوم آن را بررسی کرده و از پایان همین فصل ماجرای اسارت او شروع می‌شود و چهار فصل دیگر خاطرات اسارت این خلبان را محور قرار داده است. در پایان نیز تصاویری از این خلبان آزاده ضمیمه کتاب شده است. این کتاب در 124 صفحه با شمارگان 2500 نسخه و با بهای 7000 تومان از سوی انتشارات سوره مهر چاپ و روانه بازار کتاب شده است.


آن زمان گردان‌ها نیروهای‌شان را در صبحگاه دوکوهه جذب می‌کردند. نیروهای تازه نفس وارد می‌شدند و در محیط صبحگاه فرماندهان بعد از مراسم صبحگاه در رابطه با مسائل گردان‌های‌شان توضیح می‌دادند و نیروها بر حسب علاقه گردان‌شان را انتخاب می‌کردند. عبدالرزاق گردان‌های رزمی را انتخاب می‌کند، اما به دلیل وضعیت جسمی‌اش فرمانده نمی‌پذیرد و می‌گوید باید برگردی. اما وقتی دودلی فرماندهان برای بازگشت او به عقب یا حضورش در گردان را می‌بیند، از آنها می‌خواهد تا چند روزی به او فرصت دهند که اگر توانست از عهده وظایف خود برآید، در گردان بماند. در خشم شب، آما‌ده‌ترین نیرو بود و با پشتکار فعالیت‌های آموزشی را دنبال می‌کرد. از این رو فرماندهان تصمیم می‌گیرند که او را نگه دارند.
به نقل از مهدی رمضانی همرزم شهید
عبدالرزاق علی شیری در سال 41 در کرج متولد شد. او در طفولیت به علت تب شدید از ناحیه پای چپ فلج شد. هر چند بهبود یافت، لنگیدن پای چپ همیشه با او بود. با تلاش فراوان قهرمان رشته ورزشی جودوی محل زادگاهش شد. سال 60 پا به جبهه گذاشت. با وجود معلولیت از همان ابتدا در یگان‌های رزمی حضور داشت. در عملیات مسلم‌بن‌عقیل دست چپش را از دست داد، اما مدتی بعد برای حضور در عملیات والفجر 4 وارد منطقه عملیاتی شد. در این عملیات سه تیر به سینه‌ وی اصابت کرد، اما زنده ‌ماند. پس از معالجه این بار در جایگاه تخریبچی لشکر محمدرسول‌الله(ص) در میدان نبرد حضور یافت. در دی ماه 64 ازدواج کرد. در عملیات والفجر 8 با گردان علی‌اصغر(ع) برای خاموش کردن چهارلول دشمن، شمشیر به دست و نارنجک به کمر وارد سنگر دشمن شد. دقایقی بعد تیربار خاموش شد و اول اسفند ماه 64 به شهادت رسید. پیکرش 13 سال بعد در فاو تفحص شد و به آغوش خانواده بازگشت. پیکر پاک او در گلزار شهدای امامزاده محمد کرج آرمیده است.


چرا عده‌ای به دنبال کم‌رنگ جلوه دادن نقش سپاه 
در امدادرسانی هستند؟
پس از حدود دو هفته و چند روز از وقوع زلزله غرب کشور در استان کرمانشاه کماکان حواشی این موضوع درباره امداد به حادثه‌دیدگان وجود دارد، در این میان موضوع حضور همه‌جانبه سپاه در کنار بلادیدگان تا پایان رفع مشکلات را تمام اقشار کشور در حال مشاهده هستند و روسیاهی را برای آنانی که سعی داشتند نقش سپاه را در کمک‌رسانی‌ها کم‌رنگ کنند به ارمغان آورده، با این اوصاف دیدگاه شما را در رابطه با اهداف تخریب‌کنندگان سپاه جویا شدیم. 
ماله‌کشی بر کم‌کاری‌های‌شان/ بر این اساس «على شمس‌الدینى» از زرند، «فهيمه پولادوند» از قم، «شهبازي» از زنجان، «زهرا كريم‌زاده» از زرين‌شهر و «رسول سليماني» از زنجان معتقدند که مطرح‌کنندگان این موضوع به دنبال ماله‌کشی روی کم‌کاری‌ها و ناکارآمدی‌های خود هستند.
ایجاد شکاف بین مردم و سپاه/ «حسيني» از اردبيل، «اکبر عابدي» از يزد، «مجيد فياضي‌پور» از دهدشت و «قاسمي» از گناباد هم ایجاد شکاف بین مردم و سپاه و بهره‌برداری دشمنان از آن را بیان کرده‌اند.
تضاد منافع با سپاه دارند/ «سيما ساريخاني» و «الله‌قلي کوشکي» از خرمي، «جمال کشاورزي» از خرامه، «حسين کوشکي» از صفاشهر، دلیل این مسئله را تضاد منافع این عده با سپاه می‌دانند.
تسويه حساب/ اما عده‌ای هم دلیل‌ آن را ضدیت با انقلاب اسلامی و ضربه‌هایی که از سپاه خورده‌اند و می‌‌خواهند آن را می‌خواهند تسویه کنند، می‌دانند. «يزداني» از نکا چنین نظری دارد و  «هاشم حيدري‌نيا» از بهمئي، «محسن کوشکي»، «زليخا محمدي» از تنگستان و «مجتبي کرمي» با تأکید بر همین موضوع مسئله انتقام و تضعیف سپاه را مطرح کرده‌اند.
دشمنی/ اما عده‌ای دیگر هم ريشه این موضوع را در توطئه‌های دشمن جسته‌اند و آن را ناشی از همراهی عده‌ای مانند ضد انقلاب و گروه‌های مختلف مخالف نظام با دشمنان دانسته‌اند. «هما حيدري» از آمل، «رضا شمسي» از شازند، «فؤاد جميل‌پور» از کرج و «محمد زارعي‌برآبادي» از خواف چنین نظری دارند.
حسادت به عملکرد سپاه/ برخی دیگر از همراهان عزیز هم به دنبال محبوبیت سپاه به دلیل مردمیاری، موضوع حسادت برخی گروه‌ها، جریانات و دستگاه‌ها را به سپاه مطرح کرده‌اند «غلامرسول کريمي» از گلستان و «رمضاني» از پاوه چنین نظری دارند.
منافقند یا بی‌شعور/ نفاق یا نداشتن شعور لازم هم از دیدگاه برخی موجب شده تا عده‌ای به دنبال کم‌رنگ نشان دادن یا برعکس نشان دادن خدمات سپاه در این حادثه باشند. «حسين حسنوند» از کرمانشاه، «فردين ملکي» از هرسين، «ابراهيم ترکمند» از بوئين‌زهرا، «فرهادي» از قم، «سيدموسي ميرزاده» از رشت، «مالک بازدار» از سيرجان، «مصطفي صالحي» از کهنوج و «علي مجيدي» از آذرشهر چنین نظراتی دارند.
کارایی سپاه از دولت بیشتر است/ «قريه ميرزايي» از كرمان، «رضا خوش‌کلام» از بستان‌آباد و «مهدي پورپيرعلي» از نجف‌آباد هم معتقدند که علت، کارایی بیشتر سپاه نسبت به دولت است.
دیگر نظرات/ «محمدصابر عباسپور» از گيلانغرب گفته است؛ «قطاري که حرکت نکند را سنگ نمی‌زنند.» و «محمد کريم‌زاده» این را ناشی از نداشتن شناخت کافی آنها نسبت به اهداف سپاه می‌داند.
 برندگان تریبون 16
«حسين حسنوند» از کرمانشاه/ «هما حيدري» از آمل/ «قاسمي» از گناباد
پرسش تریبون 17
مهم‌ترین رسالت دانشجویان
 در وضعیت کنونی چیست؟

مسئول بهداری قرارگاه صاحب‌الزمان(عج) در گفت‌وگو با صبح صادق
 سید مهزیار ستوده/ در تقسیم‌بندی سرزمینی، قرارگاه صاحب‌الزمان(عج) نیروی زمینی سپاه در حوزه تهران و حومه مأموریت دارد. در این میان بهداری این قرارگاه نیز نقش مهمی در مأموریت‌های آن ایفا می‌کند، برای آشنایی با این مجموعه در زمان برگزاری یکی از رزمایش‌های تمرینی، گفت‌و‌گویی با رضا ترابی، مسئول بهداری قرارگاه صاحب‌الزمان(عج) ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
*در ابتدا در رابطه با رزمایشی که در حال برگزاری دارید، بیشتر توضیح دهید.
هدف از برگزاری هر رزمایشی تمرین و افزایش آمادگی نیروها است، حال چه این آمادگی عملیاتی باشد، چه اطلاعاتی و چه درمانی. این رزمایش نیز به منظور بسیج امدادگران تحت امر قرارگاه صاحب‌الزمان(عج) و ایجاد هماهنگی بیشتر بین آنها برای حضور در صحنه‌های واقعی و غیر مترقبه و اصلاح نقاط ضعف، کامل کردن تجهیزات، سنجش تمام نیروها در صحنه رزم و نیز ایجاد هماهنگی بیشتر بین درمان و رزم و تکمیل زنجیره امداد و انتقال صورت می‌پذیرد. از جمله اقداماتی که برای این رزمایش انجام شد، تهیه سناریو رزمایش بهداری در رزم، هماهنگی با هفت بیمارستان به مثابه مراکز پشتیبان رزم، تهیه تعدادی کوله انفرادی و شارژ کوله‌های امدادی و طراحی آرم ویژه رزمایش و کاورهای مخصوص امدادگران و اقدامات دیگری از این قبیل است.
*در گذشته چنین رزمایش‌هایی برگزار کرده‌اید؟
خیر، چنین رزمایشی با این سطح تخصصی در حوزه بهداشت و درمان در سطح نیروی زمینی سپاه به صورت قرارگاهی برای اولین بار است که انجام می‌شود، پیش از این تمریناتی داشته‌ایم و رزمایش‌های محدود، اما پیش‌تمرین این رزمایش هم اواخر مهر ماه در پارک جنگلی سرخه‌حصار برگزار شد؛ البته این تمرینات و برپایی پست‌های امدادی بعضاً به صورت فصلی برگزار می‌شود.
*تا چه حد در حوادث و بلایای طبیعی و همچنین عملیات‌های نیروی زمینی سپاه برای بهداری نقش قائل هستید؟
روشن است که نجات انسان‌ها یک امر واجب بوده و این چه در خیابان‌های شهر و روستا باشد و چه در میدان رزم تفاوتی ندارد، از طرفی بهداری نیروی زمینی سپاه تجربیات غیر قابل تکراری در دفاع مقدس و دیگر صحنه‌ها دارد که می‌تواند در مواقع ضروری برای نجات مردم در صحنه‌های بلایا استفاده کند و اساساً این رزمایش‌ها هم برای همین منظور برگزار می‌شود.
*چه یگان‌هایی در این رزمایش حضور دارند؟
بیشتر بهداری یگان‌های تحت امر حضور دارند، از جمله تیپ 20 رمضان، تیپ ویژه صابرین، گروه 10 محرم شاهرود، گروه 42 قدر اراک، قرارگاه پشتیبانی نیروی زمینی سپاه و درمانگاه حضرت فاطمه‌الزهرا(س).
*در حوزه جنگ نوین هم ورود کرده‌اید؟
پاسخ شما را این‌طور بدهم که یکی از اولویت‌های بهداری این قرارگاه، جنگ نوین است. در حوزه NBC و آموزش و تجهیز تیم‌های امدادی در این زمینه اقداماتی را انجام داده‌ایم؛ اما به طور حتم باید به‌روز باشیم؛ بنابراین از تجربیات دیگر یگان‌ها و نیز متخصصان مراکز علمی از جمله دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) استفاده کرده‌ایم.


رزمنده غیر ایرانی مدافع حرم بود. می‌گفت معمولاً وضعیت تکفیری‌ها رو توی منطقه حلب و جاهای دیگه سوریه رصد می‌کردیم. هر هفته بین گروه‌های تکفیری درگیری بود، از هم تلفات می‌گرفتند و می‌آمدند مناطق همدیگر رو تصرف می‌کردند؛ ولی ما توی جبهه مقاومت همه با هم متحد بودیم، من که افغانی بودم؛ گاهی می‌شد توی یگانی که می‌خواستیم عملیات کنیم، یه ایرانی فرمانده بود و من جانشین. پاکستانی، عراقی، سوری  و از حزب‌الله لبنان هم در یگان بودند. همه به همراه هم عملیات می‌کردیم و پیروز هم بودیم. واقعاً امت واحده بودیم.