آیت‌الله فاطمی‌نیا گفت: قبر حضرت ام‌البنین(س) در قبرستان بقیع است. آدم که بقیع می‌رود، مالک گریه خودش نمی‌شود. البته علت اصلی این را تا حالا نگفته بودم، حالا می‌گویم. علت اصلی آن چهار امام معصومند. اما بعید نیست آن اشک‌هایی که این خانم(س) آنجا ریخته نیز دخیل باشد. آخر ام‌البنین آنجا خیلی گریه کرده است. یک بار یکی از دشمنان، ناله‌های ایشان را گوش داد، از اسبش پیاده شد و اشک ریخت. گفت: این خانم کیست؟ گفتند، مادر عباس‌بن‌علی! گفت: حق دارد چنین گریه کند.


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن ابوترابی‌فرد

خداوند در سوره عصر که فشرده و پرمحتوا است، منظر خلاصه شده‌‌ای از راه پیامبر اعظم(ص) که مسیر روشنی از راه عترت است را بازگو می‌کند. خداوند در ابتدای سوره عصر، به عصر سوگند می‌خورد که شاید بهترین معنا برای آن، زمان باشد که گرانقیمت‌ترین سرمایه‌های پدیده‌های مادی است.
زمان از ویژگی‌های عالم ماده است که نمی‌توانیم آن را از پدیده‌های مادی در حال حرکت جدا کنیم؛ لذا زمان را از مقدار حرکت انتزاع می‌کنیم و باید توجه داشته باشیم که هر جا حرکت نباشد زمان نیز معنا ندارد.

ارزش عمر
خداوند در قرآن از زمان به با ارزش‌ترین سرمایه سوگند یاد می‌کند، خدای سبحان موکداً اعلام می‌کند که عموم انسان‌ها و بشریت در خسران و زیان هستند که خسران یعنی سرمایه‌ای از دست برود و در ازای آن چیزی به دست نیاید؛ از این رو از آنجا که تنها سرمایه انسان زمانی است که در اختیار اوست و غالباً آن را از دست می‌دهد، عموم مردم در خسران هستند.
یکی از مهم‌ترین علائم اولیای الهی قدرشناسی عمر است، امام راحل(ره) بر تمام لحظه‌‌های عمر خود دقت داشت و نظم زندگی ایشان ثمره مراقبت‌های عمرش بود، همچنین آیت‌الله بهجت نیز دقیقه‌ای از عمر خود را از دست نمی‌داد و لحظات عمرش تعریف شده بود.

کمال عقل
از نظر خواجه طوسی ایمان‌آورندگان کسانی هستند که به کمال عقلانی رسیده‌اند و عقل آنها با علم و معرفت‌الله پرورده شده است. خواجه طوسی می‌فرماید اگر کمال عقلانی و رفتاری به دست آید انسان در خسران نیست؛ لذا بارزترین ویژگی اولیای الهی این است که در قله عمل صالح قرار دارند و اینکه حضرت مهدی(عج)، امام ماست به دلیل عبارت آغازین زیارت امین‌الله است که معصوم(ع) می‌گوید در بالاترین نقطه عمل صالح قرار دارد، بنابراین کسی می‌تواند حق جهاد در راه خدا را بجا آورد که در قله عمل باشد که اولیای خدا در این راه حق تقوا را در پیشگاه خداوند بجا آورده‌اند.
باید دغدغه رشد معرفتی، علمی و عقلانی داشته باشیم، تصمیمات باید مبتنی بر دانش باشد و باید حق را بشناسیم و در کنار آن بایستیم که البته گاهی در شناخت آن کوتاهی می‌کنیم که مشکلات از آنجا آغاز می‌شود.
ایستادگی در کنار حق بسیار اهمیت دارد و اگر حق را بشناسیم، اختلاف‌ها به وحدت تبدیل می‌شود؛ لذا با شناسایی آن نباید بر باطل اصرار کنیم.
پیامبر(ص) و آل او به دلیل قرار گرفتن در قله عمل صالح و معرفت اسوه و امام ما هستند؛ چرا که تجسم خارجی عمل صالح محسوب می‌شوند، چنانکه خلق پیامبر اکرم(ص) قرآن بود و از ایشان به قرآن ناطق یاد می‌شد. 

انس با قرآن
باید زاویه خود را با قرآن کاهش داد که نتیجه این انس با قرآن و عترت(ع) رسیدن به کمال عملی، رفتاری و معرفتی است. خداوند، قرآن را در سوره یاسین با نام حکیم معرفی و توصیف کرده؛ زیرا همه معارف قرآن کریم، مبتنی بر حکمت است و قرآن، کتاب حکیم و بهترین راهنما و هادی برای انسان به شمار می‌آید.
آیت‌الله بهجت از قبل از بلوغ تا آخرین لحظات عمر خود معصیت نکرد، ایشان روزی به من گفت بعضی می‌گویند ما را نصیحت کنید و من به آنها می‌گویم نگاه کنید محمدتقی چه می‌کند و شما آن را انجام ندهید؛ چگونه عالمی که از هیچ نماز خود رضایت ندارد بخواهد که دیگران شبیه او باشند،‌ ایشان می‌فرمود مثل سلمان فارسی باشید و عمل او را ببینید. کسانی که می‌توانند عمل برتر انجام دهند، اما به عمل پست‌تر روی می‌‌آورند، دچار خسران و حسرت می‌شوند. باید حق را شناخت و در کنار آن ایستاد که این از ویژگی‌های جامعه قرآنی است و ایمان،‌ دانش و عمل صالح باعث ارتقای جامعه می‌شود، از این رو رسالت قرآن کریم تربیت چنین انسان‌هایی است.
منظور از شجره طیبه، انسان باایمانی است که با ترک گناه و دوری از هوای نفس به بندگی خدای سبحان رسیده است.
خداوند راه بسیار سهل و آسانی جلوی ما قرار داده که آن راه، معرفی انسان‌هایی است که خود قرآن حکیم و صراط مستقیم هستند و اگر پیامبر(ص) را بشناسیم، با شناخت وی، صراط مستقیم را فراروی خود به صورت مجسم می‌بینیم و اگر حضرت علی(ع) را بشناسیم، صراط مستقیم را شناخته‌ایم که با شناخت امام می‌توان صراط مستقیم را در متن زندگی شناخت.
قرآن زمانی صراط مستقیم است که در دست پیامبر خاتم(ص) باشد، اگر پیامبر و امام را بشناسید، قرآن و صراط مستقیم را می‌شناسید و با شناخت یک انسان همه آموزه‌ها و قرآن مجسم مقابل شما قرار می‌گیرد.

حیات واقعی
اگر می‌خواهیم سالک صراط مستقیم باشیم باید به مقام عبودیت خدای سبحان نائل شویم، همانطور که پیامبر و امام(ع) نیز عبد خداوند هستند و اگر می‌خواهید بدانید به صراط مستقیم رسیده‌اید، یا نه باید ببینید آیا در این مسیر قدمی در جهت رسیدن به عبد خداوند بودن برداشته‌اید؟
حیات واقعی، حیات در پرتو وحی است، اگر انسان در سایه پرتو وحیانی حرکت کند به حیات ابدی می‌رسد و حیات ابدی زیبنده انسان است که با قرار گرفتن در پرتو نورانی قرآن امکان‌پذیر است.
جامعه اسلامی باید عقلانی و علمی باشد، قرآن به دلیل آنکه ما را به سوی علم هدایت کرده است، جامعه را زنده می‌کند و انسان عاقل و عالم،  انسانی است که قرآن تربیت می‌کند و جامعه عاقل و عالم جامعه‌ای است که تحت تربیت وحی  قرار می‌‎گیرد.
وقتی جامعه تحت تربیت وحی قرار گرفت، به حوزه‎های برتری از علم دست می‌یابد و به حقایق علم راه پیدا می‌کند، این ثمره حیات وحیانی است و این حیات وحیانی در سایه حیات عقلانی و علمی به دست می‌آید. به استناد آیات این کتاب شریف، قرآن در گام نخست به ارائه راه تبیین مسیر بشر و در گام دوم، به عنوان هادی به دستگیری و رساندن او به مقصد می‌پردازد. افرادی از هدایت قرآن به معنای رسیدن به مقصد بهره‌مند می‌شوند که تقوا داشته باشند، انسان به میزان تقوا از قرآن و هدایت آن به معنای رسیدن به قصد برتر بهره‌مند می‌شود. برای رسیدن به تقوا باید از قرآن بهره‌مند شد و کلید بهره از معارف وحی نیز استفاده از نور عقل است و کسانی که به محضر عقل و قرآن وارد می‌شوند، گناه را کنار گذاشته و به عقل نزدیک شده و با حقایق ناب وحی نورانی می‌شوند.

قرب الهی 
اگر انسان می‌خواهد به کمال برسد، باید در جایگاهی قرار گیرد که مورد لطف الهی قرار گیرد و لطف الهی شامل حال انسان‌هایی می‌شود که در رابطه خود با ذات اقدسش تمامی مراحل را به درستی طی کنند.
قرب الهی از صفاتی است که شامل تمامی انسان‌ها می‌شود. این انسان‌ها هستند که باید از این مراحل به خوبی بهره ببرند. ما اگر می‌خواهیم به کمال برسیم، باید دست مردم را بگیریم. این در اندیشه‌های دینی ما وجود دارد. در توصیه‌هایی که آیت‌الله بهجت به مردم داشتند یکی از آن توصیه‌ها این بود که نیازهای اقتصادی یکدیگر را پوشش دهید و در آیات قرآنی هم به این امر اشاره فراوانی شده است که ما باید از نیازمندان دستگیری کنیم. انسان‌های زنده نسبت به دیگر انسان‌ها بی‌تفاوت نیستند و به همه نیاز‌های آنها پاسخ می‌دهند، خصوصاً فقر و تهیدستی، قرآن در این زمینه می‌فرماید، انسان‌هایی که در برابر فقر دیگران بی‌تفاوت هستند، در ردیف افراد کافر قرار دارند و در آموزه‌های ما آمده است که از آنچه خدا به شما داده انفاق کنید.

سهل‌بن‌حنیف‌ـ1

سهل‌بن‌حنیف یکی از مهم‌ترین انصاری بود که در دوران خلافت حضرت علی(ع) از ایشان حمایت کردند. انصار که شامل دو قبیله مدنی اوس و خزرج بودند، از مهم‌ترین حامیان رسول خدا(ص) بودند و در عهد خلافت حضرت امیر(ع) نیز از بهترین یاران و دلسوزان ایشان محسوب می‌شدند و به استثنای دو نفر همگی جانب حضرت امیرالمؤمنین(ع) را گرفته بودند. انصار بارها از زبان حضرت رسول اکرم(ص) و در موارد متعددی نیز از سوی حضرت علی(ع) تأیید و تمجید شدند. یکی از مهم‌ترین انصار که در مواردی سخنگو و در برخی زمان‌ها رئیس انصار در زمان خلافت علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) محسوب می‌شد، سهل‌بن‌حنیف اوسی انصاری است. از ویژگی‌های مهم سهل این است که حوادث و جریان‌های زمان پیامبر(ص) تا درگیری‌های دوره خلافت امام علی(ع) را درک کرده و در متن این وقایع حضور داشته است. 
سَهْلِ‌بْن‌حُنَیف اَوسی‌بن‌واهب اوسی اَنْصاری، از بزرگان صحابه پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) است. نسب‌نویسان کنیه‌اش را ابوسعید، ابوسعد یا ابوعبد نوشته‌اند. او برادر عثمان‌بن‌حنیف، والی مشهور امیرالمؤمنین است که به دلیل عتاب حضرت به او در تاریخ شهرت یافته است. نام مادرش هند، دختر رافع‌بن‌عمیس از قبیله اوس است. سهل در جنگ بدر و همه جنگ‌ها با پیامبر(ص) شرکت کرد و در جنگ احد که برخی مسلمان‌ها گریختند، وی جزء اندک کسانی بود که پابرجا ماند و در آن روز برای مرگ با پیامبر(ص) بیعت کرد و با تیر از وی دفاع می‌کرد و پیامبر(ص) گفت: «به سهل تیر دهید که آسان تیراندازی می‌کند.»
در سریه امام علی(ع) برای ویران کردن بتخانه فُلس در سال نهم قمری، پرچم سپاه در دست سهل بوده است .پیامبر(ص) غنایم بنی نضیر را میان مهاجران تقسیم کرد و از انصار فقط به سهل و ابادجانه نیز که از لحاظ مالی  در تنگنا بودند، سهم داد. اما سهل چه زمانی مسلمان شد؟ با توجه به حضور سهل در نخستین جنگ‌های مسلمانان علیه مشرکان می‌توان سال اول هجری را زمان مسلمان شدن سهل‌بن‌حنیف در نظر گرفت؛ اما اینکه در چه زمانی از سال اول هجری ایمان آورده است، منابع سکوت کرده‌اند. با این حال، با توجه به شواهدی که در منابع اولیه موجود است، می‌توان تا اندازه‌ای زمان مسلمان شدن ابن حنیف را مشخص کرد. 
مهم‌ترین سند درباره اسلام آوردن سهل‌بن‌حنیف روایتی است که امام علی(ع) نقل کرده است. به این شرح که پس از آنکه پیامبر(ص) از مکه به مدینه هجرت کردند، امام علی(ع) در مکه امانت‌های آن حضرت را به صاحبان‌شان رساند و به دنبال آن حضرت روانه مدینه شدند. در بین راه، امام(ع) مهمان زنی به نام کلثوم‌بن‌هدم شد، در نیمه شب امیرالمؤمنین(ع) مردی را مشاهده کرد که به منزلگاه آن زن نزدیک شد. وقتی امام(ع) مسئله را از آن زن جویا شد. او گفت: این شخص سهل‌بن‌حنیف است و چون می‌داند من زنی تنها هستم، شب‌ها بت‌های قوم خود را شکسته و هیزم آنها را برای استفاده من می‌آورد. منابع این روایت را سه ماه پس از هجرت می‌دانند.  با توجه به بیان کلثوم‌بن‌هدم، می‌توان گفت که سهل‌بن‌حنیف قبلاً هم برای وی هیزم می‌برده است. از طرفی در آن شرایط اولیه حضور پیامبر(ص) و اینکه اسلام هنوز دشمنان زیادی در مدینه داشت، اقدام سهل به شکستن بت‌هایی که اهمیت زیادی برای مشرکان داشت، نشان از اعتقاد راسخ او به پیامبر(ص) و اسلام دارد. همچنین باید افزود، به طور مسلم این اعتقاد نمی‌توانست فی‌البداهه باشد و به نظر می‌رسد، سهل پیش از اینکه پیامبر(ص) به مدینه هجرت کنند، به اسلام گرویده باشد. اگرچه با اعتماد بیشتری می‌توان گفت، سهل در همان ابتدای ورود رسول خدا(ص) به مدینه مسلمان بوده است. 
*در این سلسله نوشتارها، از مقاله نقش سهل‌بن‌حنیف در حوادث دوره خلافت امام علی(ع) نوشته شهرام خالدی سردشتی استفاده شده است.

 آیت‌الله‌خسروشاهی(ره)/ این «اشهد ان لا اله الا الله» که صبح‌ها و عصرها می‌گوییم، خیلی معنا می‌دهد، یک شعار نیست؛ یعنی ما ملت ایران شهادت می‌دهیم به اینکه هر چه از خوردنی و پوشیدنی و مسکن و سوار شدن و وسایل زندگی و پدر و مادر و اولاد، همه‌ اینها وسایل خدایی است و اگر اراده و قدرت‌نمایی حق‌تعالی در اینها کنار برود، هیچ کاری از هیچ کسی بر نمی‌آید. آیا اعتقاد ما این‌جور است؟!
برای نمونه، در زمان جنگ که آدم به جبهه می‌رود، به وسیله نیاز دارد؛ اما آیا این وسیله هم کاره‌ای است؟ حرف سر این است. آیا وسیله اگر من به هر صورتی باشم و هر کاری کرده باشم، باز هم نجات‌بخش من است؟ گاهی شده که خود وسیله را آدم عوضی استفاده کرده و مثلاً رفته کاری بکند، زده خودش را کشته یا رفیقش را کشته!
جنگ و نزاع وقتی مؤثر است که اراده حق‌تعالی هم پشتش باشد و وقتی‌ که این جهادگر شب نماز خوانده باشد و صبح به درگاه خدا استغفار کرده باشد، اینها را مجموعاً انجام داده باشد، اینها مؤثرند؛ اما اگر نه، همه‌اش منحصر به وسائل شد و انسان پشتگرم شد، مشکل این است.
خداوند در سوره فجر می‌فرماید: «وثَمودَ الّذینَ جابُوا الصَّخرَ بِالوادِ/ وفرعونَ ذِی الاَوتادِ»؛ اصلاً اینها یک دستگاهی داشتند که «لَم یُخلَق مِثلُها فی البلاد»؛ آخرین درجه از محکم‌کاری را در ساختمان‌های‌شان داشتند. «جابُوا الصَّخرَ بِالوادِ»؛ محکم‌ترین وضع را برای خودشان ایجاد کرده بودند؛ ولی «فَصَبَّ علیهم ربُّک َسوطَ عذاب/ إن ربَّک لَبِالمِرصاد»؛ یکی از مسائل مهمش همین تکیه نکردن بر اوضاع و احوال و ابزار و زندگی و اینهاست و امام حسین(ع) هم هیچ تکیه‌ای بر غیر خدا نداشت؛ این بود که توانست چنین فعالیتی به نفع اسلام و قرآن انجام بدهد.

گزارش خبری صبح صادق از همایش سراسری روحانیون سپاه

 امیرحسین زین‌الدینی/ همایش سراسری روحانیون شاغل در سپاه در سالروز شهادت شهید آیت‌الله فضل‌الله محلاتی و روز روحانیت در سپاه در محل سالن ورزشی امام علی(ع) با حضور روحانیون شاغل در سپاه برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی شاهرودی نماینده ولی‌فقیه در سپاه، سردار سرتیپ حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه و سردار سرلشکر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام سخنرانی کردند که در ادامه به اهم سخنان این عزیزان می‌پردازیم.

شهید محلاتی
 الگویی تمام‌عیار است
حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به شخصیت و اقدامات شهید محلاتی در دوران پیش از انقلاب و دوران جنگ اظهار داشت: «ما اگر دنبال توفیق در سپاه پاسداران هستیم، شهید محلاتی می‌تواند الگویی تمام‌عیار برای ما باشد.»
وی با بیان اینکه دوران عمر شهید محلاتی به سه بخش عمده تقسیم می‌شود، ادامه داد: «قسمت اول حیات ایشان مربوط به دوران جوانی و همراهی با نهضت فدائیان اسلام و آیت‌الله کاشانی در نهضت ملی است. ایشان از هجده سالگی وارد مبارزه شدند، حتی در سخنرانی‌ای که ظاهراً در تبریز انجام دادند در آن سال‌ها با حمله نیروهای حکومت مواجه و مجروح هم شدند. مقطع دوم زندگی ایشان را نهضت امام خمینی(ره) از شروع آن تا پیروزی انقلاب در بر می‌گیرد. شهید محلاتی نزدیک به 15 بار بازداشت شدند که این حاکی از نقش برجسته مبارزاتی ایشان است. مقطع سوم هم مربوط به زمان جنگ تا زمان شهادت ایشان است.»
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی در ادامه درباره شیوه مبارزاتی شهید محلاتی افزود: «شهید محلاتی یک روحانی تشکیلاتی بود و یکی از اقدامات مهم ایشان سازماندهی اعتراضات بود. یکی دیگر از اقدامات مهم ایشان مبارزه با تفکر انحرافی لیبرالیستی و تفکرات چپ‌گرایانه بود.»
نماینده ولی‌فقیه در سپاه در ادامه با اشاره به نقش شهید محلاتی در ورود روحانیت به سپاه افزود: «ایشان از روز اول نهضت تا شهادت ذره‌ای تزلزل به خود راه ندادند و با پیگیری‌های او حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه پاسداران ایجاد شد، همچنین شهید محلاتی در شکل‌گیری دیگر نهادهای سپاه پاسداران مثل حفاظت اطلاعات نقش بسزایی داشت.»
وی در ادامه ضمن تشریح رسالت روحانیت در سپاه افزود: «برای استمرار پاسداری از انقلاب، هم به قدرت و هم به قوت نیاز داریم تا از ترکیب این دو با هم به اقتدار برسیم؛ قدرت در بیرون و قوت در داخل.»
نماینده ولی‌فقیه در سپاه ادامه داد: «آنچه بر عهده ما و شماست ایجاد و تقویت قوت است که یک امر درونی است. آن ماده‌ای که قوت از آن به دست می‌آید جز تقوای الهی نیست و ما رسالت‌مان ایجاد این روحیه در بین همه مجموعه‌های سپاه است.»
وی با بیان اینکه، مهم‌ترین وظیفه ما تولید معنویت و ایمان و تحکیم قوت در سپاه پاسداران است، افزود: «مأموریت و وظیفه دیگر ما مسئله اشراف است. نماینده ولی‌فقیه و مسئولان نمایندگی در سایر استان‌ها باید به کار خودشان واقف باشند و تا آخرین جزء تشکیلاتی هم باید تحت اشراف باشد. مهم‌ترین اقدام برون‌سازمانی ما  هم که باید آن را در دستور کار قرار دهیم، بسیج استادان، طلاب و روحانیون است.»
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به تدابیر رهبر معظم انقلاب در ایجاد قوت در منطقه افزود: «یکی از اقدامات رهبر معظم انقلاب در این راستا بومی‌سازی و درونی‌سازی مقاومت در منطقه بود؛ یعنی اقداماتی در جهت ایجاد روحیه دلیری و مقاومت در برابر استکبار که همان ایجاد قوت است. اثرش را هم در منطقه در کشورهای لبنان، فلسطین، سوریه و... دیدیم.»

رسالت روحانیت روشنگری
 برای نسل جوان است
در ادامه مراسم سردار سرلشکر دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که سابقه فرماندهی کل سپاه را در کارنامه دارد، با تأکید بر پیوند میان روحانیت و سپاه گفت: «ارتباط روحانیت با  نیروهای مسلح و مردم و دانشجویان همواره مسئله نظام و امام(ره) بود، در این بین ارتباط روحانیت از همان ابتدا به مدد مجاهدت‌های امثال شهید محلاتی، همواره در سطح عالی قرار داشته است که می‌تواند یک الگوی ارتباطی برای سایر نهادها باشد، ما بارها شاهد عکس‌های علمای بزرگ با لباس سپاه بودیم.»
وی در ادامه با اشاره به پیشینه پیوند میان انقلابیون با روحانیت در دوران پیش از انقلاب اظهار داشت: «تجربه تحول ایدئولوژیک گروهک‌های مبارزاتی مثل مجاهدین خلق در سال 53 و گذر از اسلام و رسیدن به الحاد حقیقتاً یک ترس و تلنگری در بین نیروهای انقلابی ایجاد کرد، اگر ما هم مثل مجاهدین خلق خودسرانه و با قرائتی سطحی از دین دست به اقدام علیه‌شان می‌زدیم، سرنوشت‌مان مثل آنها می‌شد. به همین جهت ارتباط خود را با روحانیت آغاز کردیم و اگر هم دنبال اقدامی علیه شاه بودیم با حکم مجتهد و تحت نظارت ایشان اقدام می‌کردیم.»
سرلشکر رضایی در ادامه با اشاره به عاقبت گروه‌های به ظاهر اسلامی، اما مخالف روحانیت گفت: «شهید مطهری همواره این تذکر را به ما می‌داد که مراقب منهایی‌ها باشیم. ما بعدها متوجه شدیم منظور ایشان از گروه‌های منهایی، گروه‌های اسلامی منهای روحانیت بود مثل نهضت آزادی و بنی‌صدری‌ها و حتی در زمان حاضر گروهی که با نام امام زمان(عج) سر کار آمدند، اما اسلامی منهای روحانیت را قبول داشتند. اینها همه مشکل‌شان و علت کج‌روی‌های‌شان اسلام بدون روحانیت بود، به همین دلیل فرماندهان سپاه تأکید داشتند که رابطه سپاه با روحانیت همواره باید در عالی‌ترین سطح قرار بگیرد.»
وی در ادامه با اشاره به تهدیداتی که در شرایط فعلی متوجه کشور است، گفت: «امروز خط توطئه جدیدی شکل گرفته است که سه کانون مهم را هدف قرار داده است. کانون اول اصل انقلاب اسلامی و نظام اسلامی است. کانون دوم شخص رهبر معظم انقلاب است که متوجه حمله‌های شبانه‌روزی دشمن قرار گرفته است و نقطه سوم هم سپاه پاسداران است که مانند همیشه سپر بلای انقلاب اسلامی بوده است.»
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: «ما باید هوشیارتر از گذشته باشیم، نزدیک 70 درصد کشور زیر چهل سال سن دارند و این یعنی هیچ حافظه‌ای نسبت به انقلاب و حتی جنگ ندارند. دشمن روی اینها برنامه‌ریزی کرده است. وظیفه روحانیت هم در همین راستا به منظور روشنگری برای نسل جوان تعریف شده است.»

روحانیون بخشی از واقعیت‌های شیرین
 در سپاه هستند
همچنین در این مراسم سردار حسین سلامی، جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران ضمن تجلیل از مقام شهید محلاتی اظهار داشت: «این اجتماع برای گرامی‌داشت یک روحانی بزرگ و عالم وارسته، یعنی شهید محلاتی برگزار شده است؛ کسی که در بنا نهادن روحانیت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش مهم و اصلی را ایفا کرد. برای سپاه پاسداران وجود عالمان بزرگ و وارسته در این مجموعه مایه افتخار است.»
وی با بیان اینکه روحانیون نقش بزرگ و برجسته‌ای در انتقال و تزریق روحیه انقلابی و اخلاق اسلامی به بدنه سپاه پاسداران بر عهده دارند، افزود: «باید عرض کنم حقیقت وجودی سپاه پاسداران، مانند اصل انقلاب اسلامی در تقوای الهی ریشه دارد؛ به همین دلیل سپاه پاسداران همواره مهم‌ترین و بهترین مدافع انقلاب اسلامی بوده است و وظیفه روحانیت در سپاه هم باید حراست و حفاظت از روح تقوا و پاکیزگی در این نهاد انقلابی باشد.»
همچنین سردار سلامی با اشاره به نقش پررنگ روحانیت در سپاه، گفت: «روحانیت در سپاه همواره نقش مهم و برجسته‌ای را بر عهده داشته است، من خود شاهد حضور روحانیون در سخت‌ترین شرایط و موقعیت‌ها بوده‌ام و اینجا باید اعلام کنم که روحانیون بخشی از واقعیت‌های شیرین در سپاه پاسداران هستند و حضور ایشان در مجموعه سپاه سبب به وجود آمدن فضای پاک و الهی در این نهاد می‌شود.»
وی با اشاره به حضور حماسی مردم در یوم‌الله 22 بهمن، اظهار داشت: «حضور الهام‌بخش مردم در راه‌پیمایی امسال در 22 بهمن یک ملاک و معیاری برای اندازه‌گیری مردمی بودن و اجتماعی بودن انقلاب اسلامی بود، مردم امسال حضور متفاوتی را رقم زدند، وقتی از یک‌سو مردم درگیر مشکلات متعدد اقتصادی هستند و از سوی دیگر با پمپاژ یأس و ناامیدی و شبهات از سوی رسانه‌های بیگانه و نامه‌پراکنی جاماندگان از انقلاب مواجه بودند، این حضور پرشکوه و امیدبخش که سبب خنثی‌سازی توطئه‌ها نیز شد، به این معنا است که هیچ مشکلی نمی‌تواند مردم را از انقلاب اسلامی مأیوس و دلسرد کند.»
سردار سلامی ضمن تشریح اوضاع کشور در این برهه و مواجهه آن با جهان استکبار، افزود: «در زمان ظهور اسلام شاهد یک وحدت شیطانی در دنیای کفر برای ضربه زدن به حقیقت اسلام بودیم و کفار و منافقین و مشرکین در یک صف با اسلام مقابله می‌کردند، اما سنت الهی بر این بود که حقیقت وجود اسلام از درون سختی و مشکلات ظهور کند. همین اسلام از درون و پس از پیامبر(ص) درگیر مشکلات پیچیده و سختی شد.» 
جانشین فرمانده کل سپاه افزود: «در زمان پیامبر(ص) دشمنان و دوستان مشخص بودند و همه با اعتقاد و بدون چشمداشت در راه رضایت خداوند کار می‌کردند و کسی دنبال سهم‌خواهی از قدرت و بیت‌المال حداقل در ظاهر نبود؛ اما در زمان امیرالمؤمنین علی(ع) شرایط دگرگون شد. در آن دوره دیگر اعتقاد کافی نبود و باید این اعتقاد با بصیرت و بینش همراه می‌شد.»
وی افزود: «انقلاب اسلامی ما هم که بعثت مجدد اسلام در قرن حاضر است، دقیقاً همین مسیر را پیمود، پس از انقلاب، دوباره قدرت‌های استکباری با هم علیه انقلاب متحد شدند و باز هم مانند دوران صدر اسلام که هر چقدر از زمان پیامبر فاصله می‌گرفتیم، فتنه‌ها پیچیده‌تر می‌شد، در زمان کنونی هم پس از رحلت امام(ره) و در زمان رهبر معظم انقلاب فتنه‌ها سخت‌تر و پیچیده‌تر شد.»
سردار سلامی در ادامه افزود: «زمانی که رهبر معظم انقلاب سکاندار کشور شدند، قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا موقعیت خود را از سطح راهبرد به سطح عملیات تنزل دادند و خود به طور مستقیم وارد کار عملیاتی شدند. امروز هم که شاهد نمایش‌های مضحک از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی با نشان دادن بال یک پرنده یا بدنه یک موشک هستیم، بیان‌کننده این واقعیت است که مدیریت و تدابیر رهبر معظم انقلاب تا چه اندازه کارآمد بوده که دشمن به این صورت درمانده شده است.»
وی با اشاره به رهبری حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب در ایجاد امید و جوشش در کشور، گفت: «رهبری عزیز با مفاهیمی، مانند جنبش نرم‌افزاری و نهضت تولید علم، اقتصاد مقاومتی و... سبب به وجود آمدن انگیزه و امید در بین جوانان و مردم شده‌اند. ایشان با هدایت‌های حکیمانه خود همه توطئه‌ها علیه کشور را خنثی می‌کنند و با تکیه بر بصیرت سبب استحکام‌بخشی استوانه‌های نظام شده‌اند و ما باید در جهت شناساندن بیشتر و بهتر و درک قدر نعمت ولایت، بیش از بیش اقدام کنیم.»
گفتنی است، در خلال مراسم از خانواده شهید والامقام شیخ فضل‌الله محلاتی تقدیر به عمل آمد و فرزند ایشان خاطره‌ای از پدر شهیدش نقل کرد.