آرام چشمانت را باز کن
به رویای تقدیر لبخند بزن
شاید نقش نگاهت
روی شبنم صبحگاهی
نوید آغاز بدهد 
عمیق نفس بکش
خیال را واقعی کن
باران دلتنگی را
به دریای تنهایی بسپار
پارو بزن در زورق شادی
و رنگین‌کمان امید را روشن کن
لحظه‌ها را مدیون عشق کن
بگذار شوق ماندن
میان روزمرگی خاکستری
سفره نگاهت را آبی کند...
وسوسه‌های نفس و شیطان همانند میکروب‌های بیماری‌زا هستند که در همه وجود دارند، ولی در بنیه‌ها و جسم‌های ضعیف می‌توانند فعالیت کنند. اما آنهایی که جسم سالم و نیرومند و قوی دارند، بر میکروب‌ها غلبه می‌کنند و این در حالی است که گنهکاران برادران شیطان و در دام او گرفتارند. 
تفسیر نمونه، ج 7، ص 67

گفت‌وگو با محمد کوچک، دبیر جایزه ققنوس

 مهدی امیدی/ جایزه سینمایی ققنوس که از آن به محفل سینمایی انقلاب هم یاد می‌شود، به همت جمعی از جوانان با انگیزه‌های انقلابی و نوآورانه امسال به هفتمین دوره خود رسید. این محفل، همزمان با جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود و طی حدود یک هفته، آثار برگزیده جشنواره را نمایش می‌دهد و در کنار نمایش فیلم‌ها، جلسات بحث و سخنرانی با حضور اهالی اندیشه برگزار می‌شود. اتفاقی که به گفته دبیر این رویداد، قرار است در طول سال نیز تداوم داشته باشد. به همین بهانه با محمد کوچک، دبیر هفتمین جایزه سینمایی ققنوس که برای دومین سال پیاپی مدیریت این جشنواره را برعهده داشت، گفت‌وگو کردیم. کوچک، متولد 1371 و دانشجوی کارشناسی‌ارشد علوم سیاسی در دانشگاه علامه طباطبایی است.

* چه چیزی جایزه «ققنوس» را با دیگر جشنواره‌های سینمایی متفاوت می‌کند؟
جایزه سینمایی ققنوس که امسال هفتمین دوره‌اش برگزار شد، تنها جشنواره‌ای است که اندیشمندان و سینماگران را که رویکرد همسو با گفتمان انقلاب اسلامی را دنبال می‌کنند، گردهم می‌آورد تا برای سینمای کشور گفتمان‌سازی کنند. هدف ما در دو سال اخیر، این بوده است که «سینمای عدالت اجتماعی را در برابر سینمای سیاه‌نمای اجتماعی» مطرح کنیم و آثار جشنواره فجر را براساس این معیار بسنجیم؛ یعنی آثاری در این جشنواره شایسته جایزه ققنوس می‌شوند که شاخصه‌های سینمای عدالت اجتماعی را داشته باشند؛ یعنی فیلم‌هایی که ضمن برخورداری از قهرمان و امید، مضامین مرتبط با انقلاب اسلامی را بررسی کرده و رویکرد صحیحی در پرداختن به مسائل اجتماعی داشته باشند؛ یعنی به علت‌های آسیب‌های اجتماعی و راهکارها توجه کنند. همچنین یکی از اهداف ما در این جشنواره توجه کردن به بخش‌هایی از سینمای ایران است که می‌توانند آینده درخشانی را رقم بزنند؛ مانند حوزه انیمیشن که در فضای فعلی سینمای کشور بهای چندانی به آن داده نمی‌شود. اصلی‌ترین علتش هم این است که الحمدلله مهم‌ترین فعالان عرصه انیمیشن در کشورمان جوانان حزب‌اللهی هستند. جوانان انقلابی در عرصه‌های مستند و انیمیشن حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند و سطح آنها از افراد جریان‌های غیر همسو، خیلی بالاتر است. به همین دلیل هم یکی از اهداف ما در این جشنواره، توجه به این آثار و تجلیل از خالقان آنهاست.
* عدالت اجتماعی موضوعی کلان و کلی است، مقصود شما از پرداختن به عدالت در سینما چیست؟
محوریت عدالت اجتماعی لزوماً به معنای پرداختن به این موضوع نیست؛ بلکه نوعی رویکرد و نگاه است که با فضای سینمای اجتماعی تفاوت دارد. برای نمونه، سینمای اجتماعی به هیچ‌وجه علل مسائل را بررسی نمی‌کنند، راهکار نمی‌دهد و دنبال نتیجه‌گیری هم نیست و این‌گونه فیلم‌ها عموماً «پایان باز» دارند؛ اما سینمای عدالت اجتماعی هم به علل معضلات می‌پردازد و هم راهکار می‌دهد و هم قهرمان دارد. قهرمان نه به معنای سوپرمن، بلکه مقصود ما قهرمان‌های قابل دسترس است. برای نمونه یک مادر یا یک پدر و حتی یک فرزند در خانواده می‌تواند در مواجهه با بحران‌ها نقش یک قهرمان را ایفا کند؛ اما در بسیاری از فیلم‌های ما به جایگاه این قهرمانان هیچ توجهی نمی‌شود.

* آیا در این دوره به اهداف از پیش تعیین شده رسیدید؟
امسال در محافل هم‌اندیشی این جشنواره، با حضور شخصیت‌هایی، چون حسن رحیم‌پورازغدی، نصرت‌الله پژمانفر، حسن عباسی و برخی دیگر از استادان جبهه فکری انقلاب، طرح بحث‌هایی متفاوت و شاخص‌گذاری‌های جدیدی برای سینمای عدالت اجتماعی صورت گرفت. اتفاقی که به نظر ما برای خود ما بسیار مهم و ارزشمند است. طرح بحث‌ها و شاخصه‌ها باید به کمک رسانه‌ها بسط داده شود و ما هم سعی خواهیم کرد دیگر چهره‌های فکری جبهه انقلاب را در طول سال درگیر این مباحث کنیم.

* آیا فعالیت‌های «ققنوس» تنها به زمان برگزاری این جشنواره محدود است؟
جایزه ققنوس به هیچ وجه خلاصه شده در ایام برگزاری محفل سینمای انقلاب نیست؛ بلکه ماحصل کار یک ساله خود را در این ایام به نمایش می‌گذاریم. بسیاری از سازمان‌های انقلابی به ما پیشنهاد داده‌اند که این کار را در طول سال هم ادامه دهیم که در حال بررسی است؛ اما مانند هر سال، حیات این رویداد را با برگزاری نشست‌هایی با سینماگران و اندیشمندان تداوم می‌بخشیم. همچنین بنا داریم جلساتی را با حضور فیلمنامه‌نویس‌ها و مؤلفان برگزار کنیم که این مباحث برای آنها نیز مطرح شود.

از کلیّت فلسفه‌ پیکر خارج
یک برگ بخوانم فقط از دفتر خارج
این خارج وامانده پر از مغز فراری‌ست
از آی کیو لبریز شده هر ور خارج
در نوع خودش دلقک خوبی شده حالا
آن مردک خل‌ وضع که شد قیصر خارج
جوری شده یک مرشد کامل که عمیقاً
از کاملی‌اش ریخته کرک و پر خارج
از بس که چریده وسط کشت اجانب
نه گفته به هر چیز، فقط شبدر خارج!
چندی‌ست که وامانده درون گل خالص
آنقدر که «هی» می‌کند او را خر خارج
با دیدن او شمس، تأسف‌زده فرمود:
درویش تویی؟ خاک به‌ فرق سر خارج
از وضع مریدان تو پیداست که اصل است
جنسی که زده در رگ‌شان، اشغر خارج
هی زنگ بزن در برو، این عین سماع است
با سیر و سلوکت شده‌ای آخر خارج
رقصیدی و گفتی که همین راه قیام است
شوخی چقدر! بترکی نوکر خارج
مینا گودرزی

 آرش فهیم/ سه سال پیش بود که شبکه‌ای با راه و مرامی متفاوت وارد قاب سیما شد. این شبکه «افق» نام داشت و برای نخستین‌بار به مثابه شبکه‌ای اختصاصی برای پخش برنامه‌هایی با محوریت گفتمان انقلاب اسلامی و سبک زندگی اسلامی و ایرانی پا به عرصه گذاشت. نام جذاب و رویکرد جدید و متفاوت این شبکه در همان ابتدا توجه بسیاری از مردم و نخبگان را جلب کرد؛ اما مدتی است که حرف تازه و حرکت جدیدی در این شبکه دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد که «افق» درجا می‌زند؛ البته این شبکه نوپاست و هنوز در مرحله آزمون و خطا قرار دارد. با این حال می‌توان با آسیب‌شناسی عملکرد آن، ضریب تأثیرگذاری‌اش را هم افزایش داد. 
اهمیت شبکه «افق» در این است که هویت و هدف این شبکه، یکی از خلأهای صداوسیماست. خلأ رویکرد پیشرو و خط‌شکن در برنامه‌سازی. انقلابی بودن در هر زمینه‌ای با جسارت، هویت مستقل و خط‌شکنی معنا پیدا می‌کند. هر جا تقلید و کپی‌برداری و تکرار و محافظه‌کاری تبدیل به یک «اصل» شود، انقلابی بودن فرعی می‌شود. اتفاقی که متأسفانه در برنامه‌های تلویزیون ما غالب شده است؛ محصولات رسانه ملی با وجود محتوای مفید، اما از فقر خلاقیت و نوآوری در ساختار و بیان رنج می‌برند.
وقتی گفته شد که شبکه‌ای بر مدار گفتمان انقلاب اسلامی و سبک زندگی ایرانی‌ـ اسلامی با نام «افق» راه‌اندازی می‌شود، همه منتظر رسانه‌ای پیشرو و پرشور بودند که با خط‌شکنی، از دیگر شبکه‌ها پیشی خواهد گرفت. حداقل انتظاری که از یک فرد، سازمان یا رسانه انقلابی می‌رود، برخورداری از هویت مستقل و نشاط محتوایی است. برنامه «جهان‌آرا» با اجرای وحید یامین‌پور به دلیل شجاعت در طرح مسائل روز و همچنین مستند‌ـ مسابقه‌هایی مانند «فرمانده» و «ضدگلوله» مصداق‌های خط‌شکنی و هویتمندی در این شبکه هستند؛ اما به جز این نمونه‌های بسیار اندک، این شبکه در دیگر لحظات فاقد خلاقیت و خط‌شکنی است. فیلم‌ها، سریال‌ها و مستندهای این شبکه بیشتر تکراری و محصول دیگر شبکه‌ها هستند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک شبکه تلویزیونی، بخش اخبار است. برنامه خبری افق با نام «عصرانه» با وجود برخورداری از تیمی جوان، بااستعداد و تحصیلکرده و کاردان، اما یک کپی از روی برنامه «اتاق خبر» شبکه «من و تو» است. این در حالی است که از شبکه‌ای با تابلوی انقلاب انتظار می‌رود که از تقلید پرهیز کند و زبان جدیدی را در اخبارگویی به وجود آورد. همچنان که شبکه دوم سیما با بخش خبری بیست ‌و سی که یک خلاقیت و خط‌شکنی در این عرصه بود، توانست جایگاه ویژه‌ای را به نام خودش ثبت کند.
شبکه افق تنها با ایجاد بخش‌ها و برنامه‌های منحصر‌به‌فرد می‌تواند به مرتبه‌ای که شایسته آن است، دست یابد. 

 ۱۰۰ تابلوی نقاشی  چهره شهدا به نمایش درآمد
۱۰۰ تابلوی نقاشی پرتره از شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافع حرم، در نمایشگاهی با نام «آینه‌های بی‌زنگار» در حوزه هنری به نمایش درآمد. این نمایشگاه با حضور 15 خانواده شهید افتتاح شد. مسعود شجاعی‌طباطبایی، مسئول برگزاری این نمایشگاه گفت: «به دلیل استقبال هنرمندان و وسعت کارها، به این نتیجه رسیدیم که نمایشگاه را دو بخش کنیم؛ بخش اول، نمایشگاه شامل «طراحی و نقاشی» افتتاح شد و بخش دوم، شامل «تصویرسازی» سال بعد برگزار خواهد شد.» مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، هنرمندان حاضر در این نمایشگاه را به این شرح معرفی کرد: «مصطفی گودرزی، سیدحمید شریفی، حسن روح‌الامین، محمدرضا دوست‌محمدی، عباس گنجی، محمود آزادنیا، یعقوب عمامه‌پیچ، حسن جعفری، علی ذاکری، جلال صابری، محمد اسدی، حسین براتی، میکائیل براتی، فریبا منوچهری، محمدعلی نادری، حسین یوزباشی، محمد اسدی‌جوزانی، رقیه پهلوانی، طیبه توسلی، مرتضی شهریاری و فراز شانیار.» شجاعی طباطبایی ادامه داد: «چهار اثر رنگ روغن در ابعاد بزرگ داریم که شامل پرتره‌های شهید همت (اثر مصطفی گودرزی)، شهید متوسلیان (اثر حسن روح‌الامین)، شهید باکری (اثر محمود آزادنیا) و شهید زین‌الدین است که این آثار را از روایت فتح امانت گرفتیم.» نمایشگاه آینه‌های بی‌زنگار تا 14 اسفند از ساعت 9 تا 18 برپا خواهد بود.
جشنواره فیلم فجر باید به انقلاب التزام داشته باشد
آیین تجلیل خانواده‌های شهدای مدافع حرم از ابراهیم حاتمی‌کیا با نام «حنجره سرخ» در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. به گزارش فارس، در این مراسم ابراهیم حاتمی‌کیا گفت: «وقتی جلوی شما خانواده‌های شهدا هستم، زبانم بند می‌آید. در مشهد هم این اتفاق افتاد و نتوانستم خودم را کنترل کنم. این فیلم (به وقت شام) به اعتقاد شخصی‌ام ذره‌ای است از آنچه در منطقه شام گذشته. به عقیده خودم فیلم عجیب و غریبی نیست و من همچنان مشق می‌کنم.» وی درباره صحبت‌هایش در اختتامیه جشنواره گفت: «این روزها سروصدایی در رسانه‌ها و فضای مجازی شکل گرفته است. کل حرف زدن من در اختتامیه سه دقیقه بود؛ اما طوفانی به‌پا شد که اتفاقاتی پیش آمد مرا به چپ و راست وصل کردند و به انحای مختلف قصد افشای من را دارند. نمی‌دانم نان چه کسی را از سر سفره‌اش برداشته‌ام که این‌گونه غضب می‌کنند. معتقدم جشنواره فیلم فجر، جشنواره انقلاب است و باید به این مسئله بپردازد. اینکه التزام نسبت به آرمان‌های انقلاب در این جشنواره وجود داشته باشد.» حاتمی‌کیا تصریح کرد: «برای شخص خودم نمی‌گویم، صحبت‌هایم برای بچه‌هایی است که پشت‌سرم حرکت می‌کنند و ما را می‌بینند وحشت می‌کنند، می‌ترسند از اینکه التزام به انقلاب را اعلام کنند. ما متعهد و سرسپرده شهدا هستیم والله 20 ثانیه قبل از صحبت‌هایم هیچ تصوری از آن نداشتم؛ اما روی سن احساس کردم باید بگویم.»
استقبال گسترده از زندگی‌نامه دو شهید مدافع حرم
کتاب‌های «ابوعلی کجاست» به چاپ پنجم رسید و «تو شهید نمی‌شوی» با استقبال گسترده‌ای مواجه شد. کتاب «ابوعلی کجاست» زندگی‌نامه خودگفته «شهید مرتضی عطایی» است که تحقیق آن را محمدمهدی رحیمی و تدوین آن را نوید نوروزی انجام داده است و پس از مدتی کوتاه به چاپ پنجم رسید. دیگر کتاب مورد استقبال این روزها درباره شهدای مدافع حرم «تو شهید نمی‌شوی» است که روایت‌هایی از حیات جاودانه «شهید محمودرضا بیضایی»، از شهدای مدافع حرم است که در کمتر از سه ماه به چاپ سوم رسیده است. این دو کتاب را دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب منتشر کرده است.
هالیوود باز هم سراغ برنامه هسته‌ای کشورمان می‌رود
درحالی که فعالیت سینمای ایران در حوزه برنامه هسته‌ای کشورمان «تقریباً هیچ» بوده، رسانه‌ها خبر دادند که هالیوود برای بار چندم به این موضوع می‌پردازد. شبکه تلویزیونیHBO، کارناوال فیلمز انگلیس و کمپانی وارنر قصد دارند با همکاری یکدیگر سریالی با موضوع و به نام «استاکس‌نت» را بسازند، همان ویروسی که رژیم صهیونیستی و آمریکا برای آسیب رساندن به برنامه هسته‌ای کشورمان ایجاد کردند. گفتنی است؛ سینمای آمریکا پیش از این در آثار دیگری چون سریال‌های «24»، «خانم وزیر»، «صفر جهانی»، «میهن» و فیلم‌هایی چون «ترانسفورمرز3»، «اورشلیم؛ شمارش معکوس» و... به برنامه هسته‌ای ایران پرداخته بود.
فیلم ایرانی نامزد بخش همجنس‌بازی شد
یک فیلم با مجوز وزارت ارشاد، نامزد بخش دگرباش‌های جشنواره برلین شد! به گزارش مشرق، «هجوم» شهرام مکری نامزد بهترین فیلم «تدی» جشنواره فیلم برلین شد. جایزه تدی جایزه‌ای است که در حاشیه جشنواره بین‌المللی فیلم برلین و به فیلم‌های شنیعی که مضمون همجنس‌بازی دارند، اهدا می‌شود. از میان فیلم‌هایی که در جشنواره برلین حاضر می‌شوند، آنهایی که چنین مضامینی دارند در قالب جایزه تدی با هم به رقابت می‌پردازند و نتیجه آن هم هر سال پیش از اختتامیه اصلی اعلام می‌شود؛ اما امسال این جایزه یک میهمان ایرانی هم دارد که می‌تواند در روز پایانی جایزه تدی را ببرد. 

گفته بودی آسمان دلت ابری است،
درونت طوفانی
و غرورت نیز شکسته...
کسی را می‌شناسم که 
دستانش شهره‌اند به نوازش
کسی که می‌توانی سر بگذاری بر شانه‌هایش
و با او بگویی از ناگفته‌هایت
او دردت را به جان می‌خرد
و می‌زداید اشک‌هایت را پیش از آنکه بغلتند بر گونه‌هایت
او مرهم است
او التیام است
او پرستار قلب‌های خسته
و دل‌های شکسته است...
او بهای دل‌های شکسته را خوب می‌داند
او طبیب است
او یک غمگسار واقعی است
با او و دستانش
بسامان می‌شود همه روزگارت
و به سر می‌رسد قصه غصه‌هایت...