حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی حسینی همدانی گفت: اگر همه مباحث اخلاقی را بدانیم، اما اهل مراقبه نباشیم و دائم به نفس، اعمال و افکار خود سرک نکشیم، به نهایت و غایت متعالی وجودی خود دست نمی‌یابیم. مراقبه به مداومت و استمرار نیاز دارد. حبّ نفس اجازه نمی‌دهد انسان پا روی نفع و سود خود بگذارد. مراقبه دستوری است که سفارش شده تا زمان مرگ انسان بر آن اهتمام داشته باشد و لحظه‌ای را به غفلت نگذراند.


آیت‌الله عبدالکریم فرحانی*

در ارتباط با موضوع «جایگاه زن در تفکر دینی» اولین مبحثی که لازم است به آن توجه شود، اصلِ «ضرورت‌شناسی» این مبحث است. مسئله زن در تفکرات دینی و اسلامی و قرآنی از سه نظر ضرورت بررسی دارد.

بعد کلامی
بعد کلامی و عقیدتی یکی از جنبه‌های مهم است. این نکته حائز اهمیت است که بسیاری از جمعیت یک جامعه را حداقل خواهران و بانوان تشکیل می‌دهند. اگر مکتبی به منزله یک نظام فکری منسجم نتواند جایگاهِ نیمی از جمعیت بشری را درست تبیین کند، به طور حتم از نظر عقیدتی و کلامی نخواهد توانست مکتب برتر باشد.

بعد تربیتی
رسالت بسیار بزرگ تربیت کردن و به وجود آوردن مایه‌های تربیتی در جامعه بشری به عهده خانم‌هاست یا به طور مستقیم در مقام مادری و همسری یا به طور غیر مستقیم، زیرا حضور بانوان در محیط‌های گوناگون جامعه، اگر حضوری درست و تعریف‌شده نباشد، به طور حتم برای خود و جامعه مشکلات تربیتی به وجود خواهد آورد؛ البته این موارد درباره آقایان نیز صادق است.

بعد سیاسی
شهید مطهری به این مسئله بسیار زیبا اشاره کرده است. روزگاری برای استثمارِ جامعه‌ها از ابزار جهالت استفاده می‌شد؛ اما مدت‌هاست که استثمارگران به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین راه استثمار جامعه استفاده ابزاری کردن از شخصیت زن است. حتی در جامعه خودشان (کارخانه‌داران مجلس عوام انگلیس) از شخصیت زن برای استثمار و استعمار سیاسی جامعه بهره‌مند می‌شدند.
رشد اخلاقی و معنوی زنان
اگر گفته می‌شود زن موجودی مثبت است، آیا با عمل صالح می‌تواند رشد کند و به تعالی برسد؟ اگر پاسخ مثبت است؛ این رشد تا کجا می‌تواند باشد؟
خداوند در آیه ۳۵ سوره احزاب می‌فرماید: «إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِمَاتِ وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْقَانِتِينَ وَ الْقَانِتَاتِ وَ الصَّادِقِينَ وَ الصَّادِقَاتِ وَ الصَّابِرِينَ وَ الصَّابِرَاتِ وَ الْخَاشِعِينَ وَ الْخَاشِعَاتِ وَ الْمُتَصَدِّقِينَ وَ الْمُتَصَدِّقَاتِ وَ الصَّائِمِينَ وَ الصَّائِمَاتِ وَ الْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحَافِظَاتِ وَ الذَّاکِرِينَ اللَّهَ کَثِيراً وَ الذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً». 
دقت کنید «مسلمین و مسلمات»، یعنی چه مرد چه زن، «قانتین و قانتات» (قنوت در اصطلاح قرآن اطاعت همراه با خضوع است)؛ آیه می‌گوید آنهایی که اطاعت می‌کنند توأم با خضوع چه مرد باشند چه زن، الی آخر «اعدالله لهم مغفره و اجرا عظیما» خداوند مغفرتش را و اجر بسیار بزرگی را در نظر گرفته است.

دو دسته قانون در قرآن
علامه‌طباطبایی می‌فرماید: «ما در اسلام دو گونه قانون داریم ۱ـ قانونِ مَداری، ۲ـ قانونِ مَنزلی. قانون مداری به اصطلاح قانونی است که در مسیر حرکت انسان به سوی کمال همواره حاکم و پابرجاست و در هیچ مقطعی از دوره‌های حرکت انسان و جامعه و تاریخ بشری این قانون استثنا نمی‌شود. قانونی است مربوط به مدارِ حرکت انسان، اما قانون منزلی قانونی است که در مراحل گوناگون تغییر می‌کند. یک قانون ممکن است در یک منزل و در یک مقطع وجود داشته باشد و در منزل و مقطع دیگر، قانون دیگری وضع شود. 
«اعدوا لهم ما استطعتم من قوه» قرآن می‌فرماید یک قانونِ مداریِ ثابت وجود دارد و آن اینکه جامعه اسلامی باید برای مقابله با دشمنان مهیا باشد. هر چه قدر که می‌توانید از قوه، نیرو، استعدادها را برای مقابله با دشمن بسیج کنید. در همه مراحل و در همه مکان‌ها این «اعدوا لهم مااستطعتم» ثابت است. بعد قرآن اضافه می‌کند: «و من رباط الخیل» اسب‌های آماده کارزار. یکی از موارد قوه و استعداد در مقابل دشمن، در آن مقطع و زمان، رباط خیل است. بعد در ادامه می‌فرماید: «ترهبون به عدوالله و عدوکم» با این اسب‌ها دشمنان خدا و دشمنان خودتان را باید بترسانید. این آیه یک قانون مداری و یک قانون منزلی دارد. جامعه اسلامی برای مقابله با دشمن باید همه نیرو و استعدادش را بسیج کند، ولی در زمان پیغمبر(ص) آن استعدادی که برای مقابله با دشمن وجود داشت، اسب آماده کارزار بود. اسب آماده بیانِ یک قانون منزلی است و در زمانه ما اسب دیگر ترسی برای کسی ایجاد نمی‌کند، پس این قانون دیگر اجرا نمی‌شود. نقش زمان و مکان در اجتهاد مهم است.

ملاک برتری در منظر قرآن
ملاک برتری در مسیر حرکتِ انسان به سوی خدا ایمان و عمل صالح است. ایمان و عمل صالح ملاک برتری و امتیاز در اسلام است. نه به قومیت بستگی دارد و نه به جنسیت. قرآن اعلام می‌کند انسانی که در سایه ایمان و عمل صالح حرکت کند، چه زن باشد و چه مرد، می‌تواند به سوی خدا حرکت کند.  هر کس که در این مسیر حرکت کرد، به خدا تقرب بیشتری خواهد داشت که «ان اکرمکم عند الله اتقاکم». پس در قانون ما که قانون مداری است، ملاک برتری ایمان و عمل صالح است.

قانون حرکت به سمت خدا
در سوره تحریم همین قانون مداری را تطبیق می‌دهد. خداوند در آیات بسیار زیبای سوره تحریم می‌فرماید: «ضرب‌الله مثلاً» ببینید خدا مثال‌ها را به چه نحوی دقیق و با حساب و کتاب بیان کرده است. «ضَرَبَ‌الله مَثَلاً لِلَّذِينَ کَفَرُوا امْرَأَةَ نُوحٍ وَ امْرَأَةَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا الصَالِحَيْنِ» خدا برای کافران، زن نوح و زن لوط را مثال می‌زند که شوهران‌شان پیغمبر بودند «کانتا تحت عبدین من عبادنا الصالحین». این دو زن کافر بودند و عمل صالح نداشتند، نتیجه‌اش می‌شود: «فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَ قِيلَ ادْخُلاَ النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ»‌؛ (تحریم: 10) این پیامبران نتوانستند برای زن‌های‌شان‌ کاری بکنند، چون این دو زن در چارچوب ایمان و عمل صالح قرار نگرفته بودند، به همین دلیل نتیجه‌ای جز آتش نداشتند. 
بلافاصله برای آنکه مردها اشتباه نکنند، آن طرف را هم مثال می‌زند «وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَکَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ»‌؛ (تحریم: 11) ببینید قرآن چه منطقی دارد. خداوند برای زن مؤمن، آسیه همسر فرعون را مثال می‌زند. این اعجاز قرآن است که بلافاصله دو مرد صالح را در کنار دو زن ناصالح نشان بدهد. قانونِ مداریِ ایمان و عمل صالح ملاک است. نوح و لوط خوبند و به بهشت می‌روند؛ اما زنان‌شان ناصالح‌ هستند و از این رو به جهنم می‌روند. از طرفی فرعون بد است، اما زن فرعون تقاضا می‌کند که خانه‌ای در بهشت داشته باشد و از شرّ شوهر خود و اعمال زشتش رهایی یابد. 
برای آنکه قانون مداری ایمان و عمل صالح تبیین شود، قرآن می‌فرماید فرقی نمی‌کند مرد ایمان و عمل صالح داشته باشد یا زن. هر یک که این ملاک را رعایت کند، بالا می‌رود.
این قانونِ مداریِ قرآن برای اوج پیدا کردن و تعالی یافتن است و جنسیت در آن ملاک نیست. قومیت ملاک نیست. نظام تفکر قرآنی و نظام تفکر اسلامی قومیت را الغا کرده است. می‌گوید ملاک اسلام قومیت نیست جنسیت را هم الغا کرد. عرب و عجم و زن و مرد و کوچک و بزرگ «ان‌الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوالصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر» بروید در قانون ایمان و عمل صالح تا رشد کنید و بالا بیایید.
* نماینده مردم خوزستان
 در مجلس خبرگان رهبری


سهل‌بن‌حنیف‌ـ 2

حضور سهل و ایمان راسخ او در میان مسلمانان در ابتدای تشکیل دولت در مدینه روشن‌تر است؛ زیرا از نظر اعتقاد و ایمان به پیامبر(ص) و اسلام جزء افراد مهم در میان اهل مدینه است و مشخصه بارز آن ایجاد پیمان اخوت میان سهل و امام علی(ع) به وسیله پیامبر(ص) است. 
ابتدا تا سرانجام زندگانی، سهل همواره پیرو دستورات پیامبر(ص) و وصی بر حق آن حضرت بود. اعتقادات و گرایش‌های سهل‌بن‌حنیف اظهار نظر درباره اعتقادات مسلمانان نخستین در برخی موارد کار بسیار دشواری است. با این حال، گرایش به سمت خاندان پیغمبر در بین برخی از یاران رسول خدا(ص) و اعتقاد به حقانیت خلافت آنان از همان زمان مشخص بود و اگرچه اظهار نظر درباره گرایش‌های برخی از صحابه در این زمینه دشوار است؛ اما با بررسی منابع گوناگون و سخنان و موضع‌گیری مسلمانان صدر اسلام تا حدودی می‌توان به این مهم دست یافت. بنا به سفارش رسول خدا(ص)، سهل به همراه برادرش عثمان از جمله افرادی بودند که از امام علی(ع) طرفداری کردند و در دفاع از حقانیت امام(ع) سخن گفتند. در روایتی از امام صادق(ع) آمده است، سهل‌بن‌حنیف در اعتراض به خلافت برخی چنین سخن گفت: «ای معشر قریش، گواه باشید که من شهادت می‌دهم رسول خدا(ص)را در این مسجد دیدم که دست علی را گرفته و چون به نزدیک اصحاب رسید، فرمود: ای مردم، این علی؛ پس از من امام(ع) و پیشوای شما است و در حیات و مرگ وصی و جانشین من است و پس از مرگ اداکننده بدهکاری‌های من و برآورنده وعده‌هایم است؛ همو است نخستین فرد که در کنار حوض با من مصافحه خواهد کرد، پس خوشا به حال کسی که او را پیروی نموده و یاریش کند و وای بر کسی که از او تخلّف نموده و و ی را تنها گذارد.» 
در آن برهه از زمان، شهادت سهل‌بن‌حنیف افزون بر اینکه از شجاعت وی حکایت دارد، نشان از اعتقاد عقلی و قلبی وی به امام(ع) است. سهل به صورت صریح جانشینی را حق امیرالمؤمنین علی(ع) می‌داند و از حقانیت ایشان دفاع می‌کند. وی به شهادت خویش اعتقاد کامل دارد و بنابر سفارش رسول خدا(ص)، تنها شخص شایسته خلافت را امام علی(ع) دانسته و راه سعادت و نیکبختی را در پیروی از آن حضرت می‌داند. چنانکه سهل پس از رحلت پیامبر(ص) بر این اعتقاد خویش باقی ماند و همواره از یاران وفادار به امام(ع) و از نزدیکان ایشان بود. افزون بر این، در سراسر زندگی سهل شاهد فرمانبرداری سهل از امام علی(ع) هستیم. 
سهل از جمله افرادی است که حدیث غدیر را نقل کرده است. وی از جمله مشاوران و افراد قابل اعتماد امام علی(ع) بود. زمانی که عثمان نماز جماعت حضرت را منع کرد، امام علی(ع) سهل را برای برگزاری نماز فرستاد که این بر جایگاه سهل نزد امام(ع) و مسلمانان دلالت دارد. وی از جمله افرادی است که پس از کشته شدن عثمان با امام علی(ع)  بیعت کرد. 
از جمله مواردی که به خوبی می‌توان از گرایش‌های سهل ‌به امام علی(ع) و تشیع اشاره کرد، تسلیم‌پذیری وی نسبت به رأی و تصمیم آن حضرت و اعتماد کامل امام علی(ع) به سهل‌بن‌حنیف در شرایط دشوار و سپردن مسئولیت‌های مهم به وی بود. برای نمونه، در حالی که ابن‌عباس از امارت شام سرباز زد، امام(ع) سهل را فرستاد و او اطاعت کرد؛ در حالی که می‌دانست شاید به دست افراد معاویه کشته شود. در جنگ جمل امام(ع) سهل را به عنوان والی مدینه برجای گذاشت. سهل از ایجاد تفرقه و جنگ در مدینه جلوگیری کرد و مردم را به  سوی امام علی(ع) و دوری از فتنه و جنگ فراخواند.


 حجت‌الاسلام سیدمهدی میرباقری/ خدای متعال دو تا حقیقت را به وجود نبی اکرم(ص) عطا کرده که ادامه خیرات و برکات وجود مقدسش از طریق این دو سرچشمه است؛ یکی قرآن و دیگری هم اهل بیت(علیهم‌السلام) که همه حقایق در این دو باقی هستند. این دو حقیقت در ظرف وجودی فاطمه زهرا(س) به نبی اکرم اعطا شده است.
روایت از وجود مقدس امام صادق(ع) نقل شده است که فاطمه حبیبه خدا و سرّ الهی است. بنابراین لیله‌القدر یعنی فاطمة الله. خدای متعال قرآن را در ظرف وجود حضرت زهرا(س) از عالم والا تنزل داده تا قلب نبی اکرم. 
حضرت فاطمه شب قدر نبی اکرم است. شب قدری که خدا به حضرت عطا کرده و در آن شب قدر همه حقیقت قرآن را بر قلب حضرت نازل کرده وجود مقدس حضرت زهرا(س) است. 
اما دومین فیضی که حضرت رسول‌الله(ص) آوردند، ائمه است. وقتی بنا است این نور در عالم دنیا بیاید، باید پیغمبر خاتم به معراج بروند. آنجا وقتی از عالم انبیاء عبور می‌کنند، خدای متعال یک مهمانی خلوت با این پیغمبر دارد که آنجا در آن اطعامی که به حضرت می‌کنند، نور حضرت زهرا(س) را به ایشان می‌دهند. بعد فرمود از این نور انوار ائمه را بیرون می‌آورم. خیلی تعبیر بلندی است؛ حضرت فقط مصدر تنزل جسم ائمه نیست، حضرت زهرا مصدر تنزل نور ائمه است. از این رو در یک روایتی آمده است خدای متعال فاطمه را فاطمه نامید؛ چون وقتی این وجود مقدس به دنیا آمد و از نور ایشان نور ائمه خارج می‌شود، دیگر دشمنان از اینکه بتوانند در دستگاه نبی اکرم نفوذ کنند، مأیوس شدند و طمع آنها را برید و قطع کرد.
از این رو ادامه وجودی نبی اکرم(ص) به حضرت زهرا(س) است و ایشان کوثر خدای متعال به نبی اکرم می‌شود. پس وقتی می‌گوید ای پیغمبر، شما ابتری و ادامه نداری، مقصود ادامه نسل ظاهری نیست؛ بلکه ادامه نبوت، ادامه هدایت و ادامه نور نبی اکرم(ص) مقصود است.

گزارش صبح صادق از افتتاح مهم‌ترین پروژه‌های هوانیروز سپاه

هفته گذشته در حوزه ارتقای توان رزم و تقویت بنیه دفاعی کشور یکی از مهم‌ترین اتفاقات در حوزه نیروی زمینی سپاه به وقوع پیوست. در راستای توسعه توان رزم نیروی زمینی سپاه و در امتداد تشکیل هوانیروز نیروی زمینی سه مجموعه تحقیقاتی، آموزشی و تعمیراتی بالگردی هوانیروز در پایگاه بالگردی فتح در استان البرز با حضور فرمانده کل سپاه و مجموعه فرماندهان قرارگاه‌ها و معاونت‌های نیروی زمینی سپاه افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید. 

سه مرکز بالگردی 
در یک مجموعه 
جدیدترین مرکز آموزشی و تعمیراتی هوانیروز سپاه به منظور تربیت و آموزش کادر تخصصی بالگردی سپاه پاسداران شامل آموزش‌های خلبانی، مکانیک هوایی، برق و الکترونیک هوایی، مراقبت پرواز و خدمات پروازی و انجام تعمیرات اساسی‌ و پشتیبانی تعمیراتی از گروه‌ها و پایگاه‌های رزمی بالگردی در سراسر کشور و نیز بهینه‌سازی و ارتقای بالگردها و تحقیق و ساخت و تولید تجهیزات بالگردی مورد نیاز هوانیروز ساخته شده است. 
اما یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که افتتاح این پایگاه در اسفند ماه سال جاری را مهم نشان می‌دهد، گذشت کمتر از دو سال از عمر تأسیس هوانیروز نیروی زمینی سپاه است که نشان از عزم جزم فرماندهان سپاه برای توسعه و تقویت توان بالگردی هوانیروز دارد. بنا به اظهارات فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار سرتیپ محمد پاکپور این پایگاه ظرف مدت یک سال و نیم ساخته شده است که خود یکی از دستاوردهای مهم پس از تأسیس این واحد در مجموعه سپاه است. 

اگر نیروی زمینی روی مرزها متمرکز نبود،
 با مشکل مواجه بودیم
سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه در مراسم افتتاح این پروژه‌ها در پایگاه بالگردی فتح با اشاره به مأموریت‌های مهم سپاه در حوزه اقتدار و امنیت کشور، اظهار داشت: «تصمیمات ساختاری برای سپاه در عرصه مقابله با تهدیدات بسیار ضروری است و امروز آمادگی‌های خوبی در بخش‌های گوناگون برای مقابله با ناامنی‌ها و توطئه‌های دشمنان ایجاد شده است.»
وی افزود: «موضوع تغییر و تحولات ساختاری و سازمانی در جنگ، بسیار مهم بود و سپاه به هیچ وجه خود را در این محدودیت‌ها قرار نمی‌داد و در سال‌های آخر جنگ این انعطاف بسیار به ما کمک کرد؛ از این رو سپاه به منزله نهادی که متناسب با تهدیدات شکل و سازمان خود را تنظیم می‌کند، در صحنه حاضر است.»
سرلشکر جعفری تصریح کرد: «پس از جنگ با تهدیدات امنیتی در شمال غرب و جنوب غرب و برنامه‌ریزی گسترده دشمنان مواجه شدیم که اگر نیروی زمینی روی مقابله با این تهدیدات متمرکز نبود، نمی‌توانستیم برنامه‌ریزی گسترده دشمنان در نقاط گوناگون را شکست دهیم. امروز سپاه حتی در حوزه اقدامات اطلاعاتی‌ـ امنیتی که در بخش‌های مختلف صورت می‌گیرد، در حال کار و فعالیت است.»
وی حضور سپاه در حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد، محرومیت‌زدایی و عمران و بازسازی کشور را از ثمرات چنین تفکری دانست که سپاه را در قالب یک سازمان نظامی صرف قرار نداده و این نهاد توانسته است متناسب با نوع تهدیدات اقدامات خود را در حوزه‌های متفاوت سامان دهد.
سردار جعفری در ادامه افزود: «به تازگی شاهد اغتشاشات در برخی شهرها بودیم و همزمان داعش در مرزها حمله می‌کند و این نیروی زمینی سپاه و بسیجیان هستند که در مرزها و نه در داخل شهرها با آنها مقابله می‌کنند.»
وی تصریح کرد: «اگر نیروی زمینی بر روی مقابله با تهدیدات مرزی دشمنان متمرکز نبود، با اطمینان می‌گویم که امروز با مشکلات امنیتی جدی مواجه می‌شدیم.»

بالگرد نیاز نیروی زمینی است
فرمانده سپاه با اشاره به تشکیل واحد بالگردی و توانمندی‌های هوانیروز گفت: «تجهیز نیروی زمینی به بالگرد، سرعت انجام مأموریت‌ها و مقابله با تهدیدات را بالا برده و اصولاً یکی از نیازهای این نیرو بوده است.»
سردار جعفری، با اشاره به نیروی انسانی که مهم‌ترین عامل تقویت سپاه است، افزود: «در کنار تمرکز روی تقویت عامل اصلی انسانی، باید کار بیشتری برای افزایش کیفیت در این حوزه انجام دهیم. به عبارتی، نیروی انسانی جهادی و مؤمن اولویت اول سپاه در همه دوره‌ها بوده است، اما در عین حال، امروزه فناوری و تجهیزات پیشرفته هم تعیین‌کننده است و برای نمونه در تقابل با ناامنی‌ها در شرق و جنوب شرق، انواع تجهیزات از جمله پهپادها و دقت و برد سلاح‌ها اهمیت دارد.»

دقت در اجرای آتش نیاز امروز جنگ‌ها است
وی با بیان اینکه نوع تاکتیک‌ها و روش‌های نبرد امروز به گونه‌ای شده است که دیگر آتش زیاد و گسترده و بمباران اثرگذاری قبل را مانند دوران دفاع مقدس ندارد، گفت: «شاهد هستیم که ترکیه مواضع پ.ک.ک را بمباران می‌کند و آنها تلفات نمی‌دهند و حتی در جنگ‌های سوریه و عراق هم همین‌طور است، از این رو باید دقت و تأثیر را در سلاح‌ها بالا برد.»
سرلشکر جعفری در ادامه افزود: «یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای افزایش تأثیر در سلاح‌ها دقت و نقطه‌زنی اهداف است که در این حوزه نیروی زمینی سپاه با راهبرد استفاده از پهپاد و بالگرد هم در نقطه‌زنی و هم در اشراف اطلاعاتی نسبت به موقعیت دقیق دشمن می‌تواند یک نیروی قدرتمند و پیشرو باشد. افزون بر این، بالگرد می‌تواند بهترین وسیله برای چابکی و جابه‌جایی سریع نیرو و تجهیزات در مأموریت‌های این نیرو باشد.»
وی خاطر نشان کرد: «نیروی زمینی سپاه به واسطه وسعت مأموریت‌های خود نسبت به دیگر یگان‌ها و نیروها در سپاه به بالگرد بیشتری نیاز داشت و با تجمیع توان بالگردی در این نیرو مدیریت رده پشتیبانی و رده استفاده‌کننده از بالگرد را در نیروی زمینی به صورت واحد قرار دادیم تا این نیرو بتواند با هماهنگی‌های بهتر و بیشتری نسبت به انجام مأموریت‌های محوله خود اقدام کند که افتتاح این سه مرکز در این راستا صورت گرفته است.»
فرمانده کل سپاه افزود: «در آینده، این مرکز جدید هوانیروز به مرکز اصلی آموزشی و تعمیرات بالگردی تبدیل خواهد شد و تمرکز روی اینجا قرار می‌گیرد تا سطح آن بالاتر رود.»

رشد یگان بالگردی نیروی زمینی با هدف اقتدار و امنیت
همچنین فرمانده کل سپاه در حاشیه افتتاح مراکز بالگردی هوانیروز سپاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «کمتر از دو سال است که تصمیم گرفته شده نیروی زمینی سپاه به بالگرد مجهز شود و یگان بالگردی داشته باشد.»
وی افزود: «به همین منظور با همت فرمانده نیروی زمینی سپاه سه مرکز بالگردی نیروی زمینی احداث و آماده انجام مأموریت شد که کار بی‌نظیری است و نشان می‌دهد وقتی تجهیزاتی به یک نیرو واگذار می‌شود، همت،‌ تلاش و تمرکز منابع برای استفاده هر چه بهتر آن صورت می‌گیرد.»
فرمانده کل سپاه گفت:‌ «این مرکز اورهال در کشور بی‌نظیر است و امیدواریم با رشد یگان بالگردی نیروی زمینی سپاه به اقتدار نیرو و برقراری امنیت در کشور بینجامد.»
جعفری خاطرنشان کرد: «با توجه به فناوری پهپادی و بالگردی و تأثیر تعیین‌کننده‌ای که در انجام مأموریت‌ها دارد، با تصمیم جدید در نیروی زمینی به این سمت می‌رویم که استفاده بهینه و خوبی از این موضوعات در عملیات‌ها به خصوص هلی‌برن، شناسایی دشمن در مناطق عملیات‌ها و تک هوایی داشته باشیم.»

مراکز تخصصی بالگرد 
ظرف یک و نیم سال ساخته شد
سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه دیگر سخنران مراسم افتتاح این پروژه‌ها اظهار داشت: «وسعت مناطق مأموریتی نیروی زمینی منطقه وسیعی از شمال غرب از آذربایجان غربی تا قصرشیرین و منطقه جنوب شرق است و منطقه شرق دو سال است به سپاه واگذار شده است.»
وی با بیان اینکه، اداره عملیاتی این مناطق ابزارهای رزم خاص خود را می‌طلبد، گفت: «از زمانی که بنده در نیروی زمینی مسئولیت گرفتم، به دنبال بحث بالگردی بودم و با تلاش فرمانده کل سپاه و تأیید رهبر معظم انقلاب بالگردها به نیروی زمینی واگذار شد.»
پاکپور افزود: «موضوع بالگردی هم نیاز به مراکز تخصصی خود دارد و مکان خاصی برای آن وجود نداشت و فقط در اصفهان برادران هوافضا مرکزی داشتند و باید به خود آنها تحویل می‌شد؛ لذا ساخت این سه مرکز را در این مجموعه شروع کردیم و طی یک سال و نیم کامل و عملیاتی شد.»
وی با بیان اینکه تاکنون دو دوره آموزش خلبانی برگزار شده است، گفت: «با ساخت این مجموعه وضعیت مناسبی برای زیرساخت‌های بالگردی هوانیروز ایجاد شده است.»

توانایی تعمیر
 همه بالگردهای سپاه را داریم
سردار محمد رحمانی‌قهرودی، فرمانده هوانیروز سپاه، در حاشیه این مراسم که در پایگاه فتح انجام شد، اظهار داشت: «هوانیروز سپاه از سال 95 با ابلاغ فرماندهی معظم کل قوا تشکیل شد و وظیفه اصلی آن پشتیبانی از یگان‌های زمینی و به خصوص قرارگاه‌های مرزی است.»
وی با اشاره به افتتاح مرکز جدید گفت: «در این سه مرکز، کار آموزش، تعمیرات و پشتیبانی از بالگردها صورت می‌گیرد و ما از توان صنایع وزارت دفاع نیز بهره می‌گیریم.»
فرمانده هوانیروز سپاه تصریح کرد: «در این مرکز تعمیر و اورهال همه بالگردهای حاضر در نیروی زمینی انجام می‌شود.»

افتتاح پروژه
 موشکی آذرخش
در حاشیه این مراسم پروژه موشکی «آذرخش» به عنوان موشک بالگردی ضد زره، با هدف انجام عملیات‌های هوایی ارتفاع کم علیه زره‌پوش‌ها، اهداف زمین و استحکامات دشمن افتتاح شد.
این موشک با وزنی در حدود 70 کیلوگرم می‌تواند اهداف را در فاصله 10 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد. بُرد قفل جست‌وجوگر این موشک حرارتی 6 کیلومتر و حداکثر سرعت آن نیز 550 کیلومتر بر ثانیه است.
این موشک همچنین 127 میلی‌متر قطر و 3096 میلی‌متر طول دارد.

قدردانی از دست‌اندرکاران 
ساخت مجموعه
از دیگر برنامه‌های برگزار شده در حاشیه این مراسم در پایگاه بالگردی فتح هوانیروز سپاه قدردانی از دست‌اندرکاران طراحی و ساخت این مجموعه در بخش‌های مختلف نیروی زمینی از جمله هوانیروز، معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل و دیگر معاونت‌ها و رده‌ها بود که مابین نماز ظهر و عصر در نمازخانه پایگاه فتح انجام شد.