غلامرضا خواجه‌سروی، مدیرعامل مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها اظهار داشت: در کشور ما آزادی بیان و آزادی فکر وجود دارد و هرکس بگوید از این ‌نظر تحت ‌فشار است، دروغ گفته است. حتی قبل از انقلاب نیز امام(ره) مهم‌ترین سردمدار آزادی سیاسی در ایران بوده‌اند. نظر امام(ره) و رهبری تأمین آزادی بیان بوده است، اما زمینه‌های فرهنگی آن کمتر مهیاست. به عبارتی، حرف امام و رهبری در این زمینه هیچ‌گاه تغییر نکرده است، بلکه با برخی موانع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مواجه بوده‌ایم.

  مجید ترابی/ «رقابت» یکی از اجزای لاینفک و گریزناپذیر زندگی آدمی است که در هر عرصه‌ای می‌توان شواهدی از وجود آن را یافت. اقتصاد نیز یکی از مهم‌ترین عرصه‌های جولان «رقابت» است که به شکل‌های گوناگونی، همچون رقابت در جلب مشتری و فروش، رقابت در افزایش کیفیت، رقابت در افزایش شعب، رقابت در تنوع محصولات و... خود را نشان می‌دهد. چنین رقابتی در بیشتر موارد، تولیدکنندگان، فروشندگان و بازیگردانان عرصه اقتصاد را وارد اقیانوسی از رقابت‌ها، درگیری‌ها و نبردهای جانکاه می‌کند که نتیجه‌ای جز خونین شدن این اقیانوس ندارد و حاصل آن رخت بربستن حس همکاری، همیاری و آرامش در محیط اقتصادی کشور است. 
از سال 2005 و با انتشار کتاب «استراتژی اقیانوس آبی»، چنین بازار پرتلاطم و پرالتهابی، اقیانوس قرمز نام گرفت. این کتاب نوشته پروفسور «چان کیم» و پروفسور «رنه مابورن» بود که در کمتر از یک سال میلیون‌ها نسخه از آن به چهل و یک زبان دنیا ترجمه و فروخته شد و در بسیاری از کشورها بهترین کتاب استراتژی و تجارت نام گرفت.
حال سؤال اینجاست که چگونه می‌توان این رقابت مخرب در اقتصاد را از بین برد و در عرصه بین‌الملل، حرفی برای گفتن داشت؟
به زعم نویسندگان کتاب «استراتژی اقیانوس آبی»، بازار جهانی از دو اقیانوس تشکیل شده است؛ اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز.
اقیانوس‌های قرمز معرف صنایع و فضاهای شناخته‌شده‌ای هستند که امروز وجود دارند. نبرد و رقابت از مشخصه‌های اصلی این بازار است که در آن هر تولیدکننده سعی می‌کند بر اساس اصل تنازع بقا، با تلاش فراوان و به دور از هر نوع خلاقیت، سهم خود را از تقاضای موجود در بازار به دست آورد. در مقابل این محیط، اقیانوس آبی قرار دارد. اقیانوس آبی صنایع و فضاهای ناشناخته‌ای هستند که در حال حاضر وجود ندارند و از طریق خلق و تسخیر بازارهای جدید و بی‌اثر کردن رقابت حاصل می‌شود.   از شاخصه‌های مهم استراتژی اقیانوس آبی، نوآوری در ارزش است؛ یعنی نوآوری با وضعیت قیمت، مطلوبیت و هزینه همسو است. همچنین در چنین فضایی، گسترش محصولات و خدمات مکمل و نیز تعریف جدید از گروه مشتریان اتفاق می‌افتد.
آنچه رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه چگونگی حمایت از کالای ایرانی در آغاز سال جاری بیان کرده و بر چهار اصل «برنامه‌ریزی برای افزایش تولید»، «ارتقای کیفیت کالاها»، «انطباق با نیازهای روز و سلایق مردم»، «ارزان تمام شدن و رقابت‌پذیر کردن کالاهای ایرانی با اجناس خارجی» تأکید کردند، حرکت برای رسیدن به چنین فضایی است. نمونه جهانی چنین رویکردی، کشور چین است. اقتصاد چین در سال‌های اخیر سعی کرد با ایجاد شبکه‌ای‌ گسترده‌ از بازاریابان حرفه‌ای، از اقتصاد جهان شناخت کافی حاصل کند و با مطالعات دقیق آنها، نیازهای روز مردم و سلایق تک‌تک قومیت‌ها و نژادها در نقاط مختلف جهان را احصا کند (انطباق با نیازهای روز و سلایق مردم) و در گام بعد با تولید انبوه کالاهای مورد نیاز (افزایش تولید) با نازل‌ترین قیمت (ارزان تمام شدن و رقابت‌پذیری) به نیاز مشتریان خود در اقصی نقاط دنیا پاسخ دهد. حتی به تازگی این کشور برای حفظ مزیت رقابتی خود در بازار جهانی، افزایش کیفیت و برندسازی را نیز در دستور کار خود قرار داده است.  استراتژی اقیانوس آبی به تولیدکنندگان می‌آموزد که باید بین هزینه‌های تولید یک کالا و ارزشی که آن کالا برای مشتری دارد، تعادل وجود داشته باشد و نباید یکی از آنها را بر دیگری ترجیح داد. این در حالی است که در اقیانوس قرمز، تولیدکنندگان بین دو عامل ارزش و هزینه، یکی را انتخاب می‌کنند و قادر به ایجاد تعادل بین آنها نیستند. 
در پایان باید گفت، تولیدکنندگان ما باید برای موفقیت در عرصه داخلی و خارجی، مرزهای بازار خود را بازسازی کنند و به خلق منابع و تقاضاهای جدید بپردازند و در تولیدات خود ارزش قابل ارائه به مشتری را افزایش دهند. بی‌شک، در چنین شرایطی حضور در صحنه رقابت بین‌المللی سهل و آسان می‌شود.



  حسین عبداللهی‌فر/  نفس نامه‌نگاری از سوی هر شخص و گروهی به هر شخصیت و مرجعی نه تنها وفق ادبیات دینی و ملی ما نمی‌تواند محل اشکال باشد، بلکه از باب امر به معروف و نصیحت حاکمان نیز امر پذیرفته شده‌ای است؛ اما به طور قطع این امر آداب و منطقی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. مهم‌ترین آنها استشمام رایحه دلسوزی و داشتن درد اصلاح‌ جامعه و ساماندهی امور بی‌سامان است؛ از این رو اگر به آفاتی مانند خودبرتربینی، ترجیح نظر فردی به جمعی و علاقه سیاسی جناحی بر ملی مبتلا شود، نه تنها طرفی نمی‌بندد؛ بلکه می‌تواند متهم به افزون‌خواهی و قدرت‌طلبی شده، نویسنده نامه را بر اسب سرکش نفس بنشاند و از پرتگاه‌های مخوف نفسانی پرتاب کند. برای نمونه، طرح «فروپاشی اجتماعی» نیز از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران اجتماعی، امری علمی و قابل توجه به شمار می‌آید؛ اما هم نامه‌نگاری و هم طرح این‌گونه مباحث، چنانچه با اغراض سیاسی و بهره‌برداری‌های ابزاری صورت گیرد، از جنبه‌های بسیاری محل نقد و اشکال است. 
نامه‌نگاری آن هم به مقامات عالی‌رتبه چنانچه با اهدافی سیاسی و مضامینی اهانت‌آمیز و ذهنیاتی خلاف واقع صورت گیرد، ضررهایش بیش از فوایدش خواهد بود. به ویژه آنکه این نامه‌ها با ادبیاتی موهن و از سوی اشخاصی نگاشته شده باشد که از نظرشان همه فاسد بوده و خودشان تنها مصلح و منجی کشور هستند. 
وقتی روند نامه‌نگاری از یک نفر و شخص واحد به جماعت و گروهی هر چند کوچک کشیده می‌شود، ابهامات و پرسش‌های بیشتری ایجاد می‌کند؛ چرا که اولاً، شائبه استفاده ابزاری از این گروه یا حداقل برخی از امضا‌کنندگان پیش می‌آید. ثانیاً، تجربه تاریخی در زمینه افراد و گروه‌هایی که دچار چالش‌های تئوریک شده و در دایره محدودی به راه‌حل می‌رسند، نشان می‌دهد که چند نفر می‌توانند به نام جمعی تصمیم‌گیری کرده و مقاصد خود را تحمیل کنند. ثالثاًً، فرجام گروه‌هایی که بیش از حد به شخصیت‌محوری خود اعتماد می‌کنند و به جای سنجش وی با حق، حق را با وی می‌سنجند، علایمی از فرقه‌گرایی و فرقه‌سازی پدیدار می‌شود که عوارض خاص خود را به همراه داشته و برخورد با آن را با پیچیدگی‌هایی مواجه می‌کند. به ویژه آنکه این‌گونه نامه‌ها با واکنش‌هایی از سوی دیگر گروه‌ها و مجامع مشابه روبه‌رو شده و موجب بروز کشمکش‌هایی دوطرفه می‌شود. آنچه کار را دشوار می‌کند، این است که شروع‌کنندگان به جای پندگیری و اصلاح خویش بنا به دلایل زیادی بر مواضع خود اصرار کرده و به روش‌های تندتری روی می‌آورند.    
وقتی نگرانی‌ها در این زمینه بیشتر می‌شود که نویسندگان این نامه‌ها بحث «فروپاشی اجتماعی» را مطرح می‌کنند؛ زیرا همه کسانی که در پایان راه قرار داشته و تصمیم خود را برای زدن به سیم آخر می‌گیرند، پیش از انتحار سیاسی و آخرین اقدام، دنیا را در حال غرق شدن می‌بینند. مصادیق این‌گونه برخوردها در موارد عدیده از سوی افرادی مطرح می‌شد که از انقلاب و نظام فاصله گرفته و خود از نظر فکری و سیاسی در آستانه فروپاشی قرار می‌گرفتند. نکته عجیب در موارد مشابه این است که خود این اشخاص در فروپاشی‌ای که به نظرشان می‌رسید، بیشترین سهم را داشته و رویکردها و راه‌حل‌های آنها به گاه مسئولیت، جامعه را در روند اضمحلال اجتماعی ادعایی آنها گذاشته است.
در این زمینه تجارب تلخی وجود دارد که ذکر نمونه‌های آن در این مجال ممکن نیست؛ اما به دور از هرگونه مشابهت‌سازی و قیاس زودهنگام، شوربختانه باید یادآوری کرد که در این‌گونه موارد هر اندازه تردیدکنندگان جوان‌تر و به تبع آن صادق‌تر و خالص‌تر بوده‌اند، امکان بهره‌برداری سیاسی و حتی ایدئولوژیک بیشتر بوده و خطر انحراف به شکل جدی‌تری نمایان شده است.

   حسن خدادی/ امام خامنه‌ای‌(مدظله‌العالی) در دیدار اخیر خود با مسئولان و مدیران نظام با تأکید بر لزوم «ساماندهی فضای کسب‌وکار» به ‌عنوان زیربنای اقتصاد کشور، فرمودند: «انجام این کار جزو وظایف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است و آن ستاد نیز پیگیر حل مشکلات است، اما باید کار با نیرو و انگیزه‌ جوانانه دنبال و پیگیری شود.»(20/1/۱۳۹۷)
فضای کسب‌وکار شامل آن دسته از عوامل مؤثر بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی است که مدیران و مالکان بنگاه‌ها نمی‌‌توانند آنها را تغییر داده یا بهبود بخشند و خارج از اراده و اختیار آنهاست. فضای کسب‌وکار یکی از شاخصه‌های مهم برای جذب سرمایه خارجی و تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. در فضای نامناسب کسب‌وکار، بخش خصوصی ناگزیر به سمت اقتصاد زیرزمینی غیرمولد و غیررسمی سوق پیدا می‌کند، رشوه و فساد افزایش می‌یابد و زد و بند و تبانی در قراردادها و مزایده‌ها و مناقصه‌ها و خریدهای دولتی فراگیر می‌شود. در واقع، می‌توان گفت لازمه رسیدن به اهداف رشد اقتصادی، ارتقای فضای کسب‌وکار در کشور است. زمانی که این محیط مناسب نیست، هزینه‌هایی به تولید و فعالیت اقتصادی تحمیل می‌شود که توجیه اقتصادی پروژه‌های اقتصادی را از بین می‌برد.
از آنجا که ایجاد یک فضای کسب‌وکار مناسب برای فعالیت بخش خصوصی و رونق بازار وظیفه دولت است، در این نوشتار برخی از شاخصه‌های بهبود فضای کسب‌وکار را توضیح می‌دهیم.
1ـ شروع کسب‌وکار/ آسان‌سازی شروع فعالیت‌های کسب‌وکار یکی از اولین گام‌هایی است که می‌توان در راستای بهبود فضای کسب‌وکار انجام داد. انجام برخی اصلاحات و ساده‌سازی روند اداری ثبت شرکت‌ها می‌تواند این شاخص را بهبود بخشد.
2ـ شرایط اخذ مجوز/ دولت به‌ دلیل نقش خود در حمایت از منافع عمومی، وظیفه نظارت بر واحدهای مختلف را از راه‌های گوناگون، مانند اعطای مجوز بر عهده دارد. متأسفانه طبق این شاخص شرایط اخذ مجوز در ایران بسیار محدود‌کننده و بازدارنده است که می‌تواند اثرات زیانباری مانند انصراف بخش خصوصی از فعالیت اقتصادی یا افزایش فعالیت‌های بدون مجوز و زیرزمینی را به ‌دنبال داشته باشد.
3ـ ثبت دارایی‌ها/ انجام اصلاحات در مراحل ثبت دارایی اولین گام در جهت گسترش فرهنگ فعالیت رسمی و حفظ حقوق مالکیت است. مقدار این شاخص برای ایران و رتبه کسب شده در جهان نشان از شرایط بسیار نامناسب ثبت دارایی‌ها و حقوق مالکیت در ایران در مقایسه با دیگر کشورها دارد.
4ـ حمایت از سرمایه‌گذاران/ حمایت از سرمایه‌گذاران یک شرکت در برابر معاملات شخصی مدیران و استفاده از دارایی‌های شرکت برای انتفاع شخصی، از مهم‌ترین سیاست‌هایی است که در حکمرانی شرکتی مورد نظر قرار گرفته است. بر این اساس می‌توان ادعا کرد که باز هم شرایط ایران بسیار بازدارنده بوده است.
5ـ پرداخت مالیات/ گرفتن مالیات برای ارائه خدمات عمومی پذیرفتنی است، اما افزایش نرخ مالیات از سطحی بالاتر، هزینه فعالیت در اقتصاد را افزایش داده؛ بنابراین یا بنگاه را از فعالیت بازمی‌دارد، یا انگیزه غیررسمی ‌شدن را تقویت می‌کند. اما افزایش بیشتر مالیات سبب می‌شود افراد که دولت را غارت‌کننده تلقی می‌کنند به فعالیت‌های غیررسمی رو بیاورند.
6ـ تضمین قراردادها/ تأخیر در برگزاری دادگاه‌ها، ‌اجرا نشدن حکم پس از اعلام رأی و طولانی بودن مراحل دادرسی، از جمله جدی‌ترین مواردی است که ضمانت اجرای قراردادها را با مشکل روبه‌رو کرده و موجب تضعیف و حقوق مالکیت می‌شود؛ بنابراین ساده‌سازی فرآیند دادرسی موجب بهبود فضای کسب‌وکار و رونق اقتصادی می‌شود. 
7ـ تعطیلی کسب‌وکار/ قوانین و رویه‌های پیچیده درباره ورشکستگی، یکی از موانع عمده پیش روی بخش خصوصی است که برخی اوقات پرداخت مطالبات را تا سال‌ها به تعویق می‌اندازد. رفع مقررات زاید در این زمینه و آزادی بنگاه‌های اقتصادی برای کسب تجربه از شکست‌ها و تشویق به شروع دوباره می‌تواند سطح بهینه‌ای از اشتغال و سرمایه‌گذاری را ایجاد کند و موجب رونق شود.
8ـ دریافت تسهیلات بانکی/ نقش بازارهای مالی در جذب پس‌اندازها و تخصیص آن بین بنگاه‌ها برای سرمایه‌گذاری بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ اما نکته در دخالت دولت در این بازار است که موجب تخصیص غیربهینه منابع و ایجاد انگیزه رانت‌جویی و فساد می‌شود.


 آنها بلدند انتخابات را مهندسی کنند
عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق صداوسیما گفت: «اگر به من بگویید که پنج نفر از اعضای شورای شهر تهران را نام ببرم، واقعاً نمی‌توانم بگویم. اگر به من بگویید پنج نفر از نمایندگان تهران در مجلس را نام ببرم، به جز دو، سه نفر که به تازگی سروصدا کرده‌اند و حرف‌های متفاوت زده‌اند، نمی‌توانم بگویم. بیشتر آنان را به چهره هم نمی‌شناسم! اما اینها رأی آوردند چون مهندسی خوب کردند. فهرست اصولگرایان را تقریباً همه می‌شناختند؛ آقای حدادعادل و آقای توکلی؛ اما رأی نیاوردند؛ چرا؟ چون نتوانستند مهندسی خوب بکنند. انتخابات باید برای ما جشن و عروسی باشد. انتخابات پدیده بسیار شیرینی است؛ اما ما آن را تلخ کرده‌ایم. ببینید! وقتی به سایت‌ها و کانال‌های متعلق به آقایان سر می‌زدید، می‌دیدید که چطور علیه هم شمشیر می‌زدند. وقتی انتخابات تمام می‌شود، اینها رفاقت بیشتری با هم دارند. اصولگرایان مانند تیم فوتبالی هستند که سال‌ها مربی خوب نداشته‌اند که دور یکدیگر جمع‌شان کند. جریانات سیاسی باید مهندسی انتخابات را بلد باشند. الآن در تهران ‌گونه‌ای از مهندسی انجام شده که در دو، سه دوره انتخابات نتایجش را می‌بینیم. وقتی یک جریان سیاسی با شعارهای انتخاب شده، درست می‌تواند انگیزه درصدی از مردم را که نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، برای حضور در انتخابات بالا می‌برد، این مهندسی خوب است.»




مواضع ریاکارانه
احمدی‌نژاد در آخرین مطلبی که منتشر کرده، با اشاره به وضعیت منطقه نوشته است: «در درگیری‌های منطقه هر اتفاقی بیفتد، طرف پیروز، فقط و فقط مستکبران، صهیونیست‌ها، دولت‌های استعماری و فرامنطقه‌ای هستند.» او اینقدر نمک‌نشناسانه و بدون کوچک‌ترین اشاره به شهدای مدافع حرم، سخنانی را بیان می‌کند که آمریکا و صهیونیست‌ها هم از گفتن آن ابا دارند؛ زیرا می‌دانند کسی آنها را باور نمی‌کند. آقای احمدی‌نژاد چند ماه قبل پس از پیروزی تاریخی جبهه مقاومت در سوریه و عراق بر داعش در آبان 96، همرنگ جماعت شد و طی پیام تبریکی به حاج‌قاسم سلیمانی نوشت: «پیروزی بزرگ بر جریان خشن و تکفیری مورد حمایت نظام سلطه و صهیونیسم بین‌الملل که در سایه فداکاری خیل عظیمی از انسان‌های مؤمن به دست آمد را تبریک عرض می‌نمایم.» در همین حال کانون دانشگاهیان ایران اسلامی درباره مواضع ساختارشکنانه احمدی‌نژاد در بیانیه‌ای نوشتند: «پذیرش و تحمل این اعوجاج برای دوستداران انقلاب اسلامی که انتخابات پرشور سال ۱۳۸۴ ریاست‌جمهوری را به خاطر دارند، دشوار و ناگوار است که معتمد جمهور در پرچمداری عدالت و خدمت بی‌وقفه و بی‌منت به مردم، به نقطه‌ای برسد که امروز در پیشانی اقدامات یأس‌آفرین و محل امید براندازان داخلی و خارجی قرار گیرد. فروردین هر ساله یادآور نامه تاریخی امام راحل در زمینه عزل مرحوم منتظری از قائم‌مقامی رهبری است که متأسفانه ادبیات امروز آقای احمدی‌نژاد شباهت بسیار به صحبت‌های آن مرحوم پیدا کرده است.»


 موشک مرموز
خبرگزاری آمریکایی «دیفنس نیوز» در تحلیلی به توانمندی موشکی ایران اعتراف کرده و آن را مرموز دانسته است. این خبرگزاری موشک کمین 2 ارتش ایران را مشابه موشک‌های آمریکایی معرفی کرد. یان ویلیامز، مدیر ارشد پروژه دفاع موشکی در مرکز CSIS در آمریکا در مصاحبه‌ای گفته است: «به‌ نظر می‌رسد، این موشک مرموز با نوعی سیستم هدایت الکترونیکی یا اشعه مادون قرمز یا صفحه تلویزیونی به وسیله یک اپراتور کنترل می‌شود و کار می‌کند.» او در ادامه مصاحبه می‌گوید: «این موشک تا 100 کیلومتر به صورت الکترواپتیکی هدایت می‌شود.»
آلت دست احمدی‌نژاد
محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت دهم و مشاور سابق محمود احمدی‌نژاد گفت: «برخلاف تصور موجود که احمدی‌نژاد را آلت دست مشایی و بقایی می‌داند، من معتقدم هر دوی اینها از اول آلت دست احمدی‌نژاد بودند.» وی افزود: «هیچ رئیس‌جمهوری در ایران جسارت به چالش کشیدن ساختار نظام را نداشته و اینقدر نامه‌های وقیحانه و گستاخانه به رأس نظام ننوشته است، حتی بنی‌صدر.» رامین افزود: «در بعد بین‌المللی به احمدی‌نژاد قبولاندند که نظام و رهبری و نام ایران در دنیا شناخته شده نیست و این تو هستی که باید چهره شوی!»
بالشت‌های پر از دلار
نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: «همین که به سمت تبدیل دلار به یورو برویم، پول‌های پنهان شده در بالشت رو می‌شود، با این حال این جایگزینی تأثیر اقتصادی آنچنانی ندارد؛ چرا که تازه باید فروش به یورو را آغاز و دلارهایی را که داریم، به یورو تبدیل کنیم.» عزت‌الله یوسفیان ملا با بیان اینکه جایگزینی یورو آثار روانی بر مردم دارد، بیان داشت: «با این حال آثار روانی که دلار بر مردم دارد، از بین می‌رود و مردم و افراد عادی به سمت تبدیل دلار به یورو می‌روند و همین سبب می‌شود دلارهای مخفی رو شوند.»
لب به اعتراف گشوده‌اند
شبکه ضد انقلاب «من و تو» نیز نتوانست از افزایش روزافزون قدرت جمهوری اسلامی در منطقه چشم‌پوشی کند و در گزارشی که از شرایط خاورمیانه پخش می‌کرد، ضمن اعتراف به قدرت منطقه‌ای ایران، گفت: «در پانزده سال گذشته، سلسله وقایعی که در منطقه رخ داده، خواسته یا ناخواسته قدرت تهران را در منطقه افزایش داده و ایران را به یکی از بازیگردانان اصلی این وقایع تبدیل کرده است.» اعتراف رسانه‌های ضدانقلاب و همچنین بین‌المللی به قدرت ایران در خاورمیانه در حالی صورت می‌گیرد که در گذشته مدعی انزوای ایران در منطقه و جهان بودند؛ اما حال لب به اعتراف گشوده‌اند که این مهم حاصل سیاست‌گذاری‌های صحیح مقامات جمهوری اسلامی و کنش‌های مناسب در حوادث منطقه است.
تلاش بدون برنامه
محمود صادقی، عضو فراکسیون امید درباره انفعال این فراکسیون گفت، متأسفانه در این مدت هنوز نتوانستیم طرحی جدید با رویکرد اصلاح‌طلبانه در مجلس ارائه کنیم و به این اعتبار نتوانستیم کنش فعال داشته باشیم و معتقدم این بزرگ‌ترین ضعف اصلاح‌طلبان در مجلس بوده که شخصاً از بدو ورود به مجلس همواره بر آن تأکید داشته‌ام. به تازگی شاهد بودیم دکتر سیدجواد طباطبایی نقدی اساسی درباره اصلاح‌طلبان مطرح کرده که رسیدن به قدرت به هدف اصلی این جریان سیاسی تبدیل شده است. در واقع ایشان می‌گویند اصلاح‌طلبان برای دستیابی به قدرت تلاش می‌کنند؛ اما وقتی به موفقیت می‌رسند، برنامه مشخصی نداشته و مشخصاً اکت و حرکت اصلاح‌طلبانه‌ای ندارند. آقای دکتر عارف تاحدودی از جمع نمایندگان جدا هستند و مثلاً در گروه فراکسیون در فضای مجازی نیز حضور ندارند و در این شرایط، طبیعتاً دبیر فراکسیون باید فردی پاشنه ‌ورکشیده باشد.