دکتر سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت ضمن قدردانی از سپاه پاسداران به ‌دلیل کمک به طرح تحول سلامت گفت: مردم باید افتخار کنند که سپاه، بسیج و ارتش در کشور حافظ امنیت آنها است و آرزو کنند که فرزندان‌شان در این مجموعه‌ها قرار بگیرند و به کشور و انقلاب خدمت کنند. وی با اشاره به کارنامه درخشان 40 ساله سپاه با قدردانی از این نهاد انقلابی ، ابراز امیدواری کرد که کمک‌ها و حمایت‌های سپاه از  طرح، تحول سلامت همچنان ادامه داشته باشد.






  مصطفی محمدحسینی/  «دژ مستحکم»، «سنگر اسلامی»، «امر مهم»، «فریضه وحدت‌آفرین و دشمن‌شکن»، «نماز پرصلابت جمعه»، «فریضه الهی»، «نماز وحدت‌بخش» تعابیر زیبایی از حضرت امام(ره) برای وصف نماز جمعه است. با پیروزی انقلاب اسلامی، نماز جمعه یکی از محورهای مهم سیاست داخلی و خارجی کشور بود و با توجه به اینکه حلقه ارتباطی رهبر انقلاب و مردم بود و رسانه‌ها با کثرت امروزی موجود نبودند، نقش هدایت‌گری نماز جمعه در دهه‌های اول و دوم انقلاب بسیار برجسته‌تر بود و مردم خطوط فکری و هدایتگری انقلاب را از این سنگر دریافت می‌کردند. اما اثرگذاری و نفوذ کلام ائمه جمعه سبب ناامیدی و خشم دشمنان شد و آنها را بر آن داشت که در یک سیاست استکباری در چند مرحله تقابل فعال با نمایندگان رهبری را در دستور کار قرار دهند: 
1ـ دشمنان با استفاده از منافقین در ایام ابتدای انقلاب به تهدید و ترور ائمه جمعه پرداختند و در این مرحله شهدای محراب سیداسدالله مدنی‌تبریزی، سیدمحمدعلی قاضی‌طباطبایی، سیدعبدالحسین دستغیب، محمد صدوقی، اشرفی‌اصفهانی که در محراب نماز جمعه به شهادت رسیدند، تقدیم به راه نورانی انقلاب اسلامی شدند.
 2ـ مرحله بعدی این تهاجم زمانی بود که توپخانه تبلیغاتی اصلاح‌طلبان علیه ائمه جمعه فعال شد و کسانی را که مقابل رفتارهای ضد ارزشی جریان اصلاحات آمریکایی می‌ایستاد، مورد حمله قرار می‌داد. البته این حمله که از سال 76 شروع شده است با گذشت 20 سال هنوز هم ادامه دارد؛ این مرحله از ترور شخصیتی شاید سخت‌تر از مرحله قبل، یعنی ترور و حذف فیزیکی باشد.
 3ـ مرحله سوم این تهاجم در شرایط فعلی است که حتی بخشی از دولت، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در یک فضای همراستا درصدد تخریب ائمه جمعه وارد شده‌اند. حتی در یکی از جلساتی که اصلاح‌طلبان داشتند اینگونه برنامه‌ریزی کردند که فیلتر تلگرام را به ائمه جمعه نسبت دهند تا واکنش منفی علیه آنها شکل بگیرد.
اکنون ائمه جمعه برای مقابله با حجم انبوه تهدیدات به یک حرکت جدید نیاز دارند؛ حرکتی که به سخنان آنها نفوذ ببخشد و شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی که تاکنون علیه آنها بوده‌ است را نیز با خود همراه سازد.
در ماه‌های گذشته برخی از ائمه جمعه در ابتکارهایی جالب توانستند فضای اجتماعی پیام‌رسان‌ها را در اختیار خود قرار دهند. اگر به حجم انبوه مطالب درباره ائمه جمعه تبریز، آمل و... در شبکه‌های اجتماعی نظری بیندازیم، متوجه خواهیم شد که می‌توان موج معکوس را هم علیه دشمن ایجاد کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلیل مرتضوی امام جمعه آمل در این چند جمله خلاصه نمی‌شود؛ «روحانیت باید برای مردم آبرو بگذارد و برای مشکلات مردم دق کند»، «گرانی‌ را احساس می‌کنم» و «حق نداریم به مردم مثل میوه نگاه کنیم» او اقدامات تحسین‌برانگیز دیگری هم دارد که بارها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.
امام جمعه آمل در اقدامی تحسین برانگیز با حضور در جمع مردمی که به حق مطالبه اصلاح وضعیت اقتصادی دارند، سخنرانی کرد.
* من با لات‌ها هم ارتباط دارم، من می‌گویم همه خوب هستند، شما حرف ما را بد تعبیر نکنید. در تاکسی، کوچه، خیابان، بازار... روحانی اگر برای جوانان وقت بگذارد، جوان را درک کند، او را بفهمد، جوان اهل رفاقت است و رفیق می‌شود.
* من برای خواستگاری جوان رفتم پیش پدر یک دختری و آبرو گذاشتم که در نهایت وصلت صورت گرفت. برای رضایت گرفتن از خانواده مقتول رفتم به یک شهرستان و استان دیگر و آبرو گذاشتم تا رضایت گرفتم، اینها را وظیفه خود می‌دانم.
* من دانشگاه و حوزه بندرگز دبیر شورای حوزه علمیه استان گلستان بودم و دبیر هم بودم. هم دانشگاه تدریس می‌کردم، هم حوزه، ولی وقتی رهبر معظم انقلاب فرمودند امام جمعه، باید آخوند باشد، همه چیز را کنار گذاشتم و الآن فقط یک آخوند هستم و امام جمعه.
* امام جمعه آمل تیم فوتسالی تشکیل داده که برای نهاد نماز جمعه است، چندین بار زندان رفته و با زندانی‌ها هم‌غذا و هم‌صحبت شده‌ است.
* حجت‌الاسلام آل‌هاشم امام جمعه تبریز هم با رفتارهای امروزی خود جایگاه ویژه‌ای در میان جوانان یافته است. او می‌گوید:‌ در بین جوانان عزیزمان، خیلی از عزیزان هستند که یا ورزشکار هستند، یا طرفدار ورزش. برای مثال همین تیم تراکتورسازی تبریز علاقه‌مندان پرتعدادی دارد که ما نباید این جوانان را از دست بدهیم؛ چرا که اینها فرزندان این ملت هستند و هیچ ایرادی ندارد که یک روحانی در استادیوم حضور پیدا کند و جوانان حاضر در استادیوم را به حضور در نماز جمعه تشویق کند.
امروز با توجه به اینکه رسانه‌های جمعی در حال مشاهده کاهش اقتدار و در حال از دست دادن مرکزیت خود هستند، اما شاهد قدرت گرفتن رسانه‌هایی هستیم که افراد با هزینه زمان و ثروت خود مروّج  و مبلّغ می‌شوند و این بهترین فرصت است برای ابتکار و خلاقیت در یک  سنگر مهمی که کارهای دشواری پیش رو دارد.
به تازگی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه درصدد بر آمده است که ائمه جمعه برخی از استان‌ها را تغییر دهد؛ این روند ضمن اینکه یک رویکرد مناسب برای ایجاد حرکت، جوانگرایی و روزآمد بودن در قبال تحولات است، می‌تواند این ساحت مقدس را به مانند یک سرمایه ارزشمند برای اسلام و قرآن حفظ کند.
با توجه به شناختی که از حجت‌الاسلام علی اکبری وجود دارد، این امید هست که فضاهای جدید ائمه جمعه بار دیگر پل ارتباطی خوبی برای جوانان و ساختارهای سیاسی‌ـ مذهبی باشد؛ زیرا حاج‌علی اکبری که با چهره‌ خندانش شناخته می‌شود، در جایگاه یک روحانی ساده‌زیست، در فضای مدیریتی، به اخلاق‌مداری و تفکر سیستمی منبعث از دیدگاه‌های شهید بهشتی(ره) ملتزم بوده و در ادوار مدیریتی مختلف، دو ویژگی روزآمدی و ابتکار را دارا می‌باشد، هر چند که همواره از حضور رسانه‌ای پرهیز داشته است.

 محمدرضا فرهادی/ یکی از مهم‌ترین تهدیدات امنیتی علیه کشور طی سال‌های اخیر، نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور با هدف تأثیرگذاری بر تصمیمات مردم و مسئولان برای آینده کشور است. مهم‌ترین ابزار نفوذ کشورهای مدنظر برای کشور هدف(ایران) استفاده از افراد دوتابعیتی است؛ افرادی که در پوشش نخبه، خبرنگار، دانشجو و فعال مدنی، محیط زیست و... وارد کشور شده‌اند.
دوتابعیتی‌ها/ دوتابعیتی‌ها به افرادی اطلاق می‌شود که تابعیت مضاعف یا دوگانه داشته باشند. دلایل گوناگونی درباره استفاده از دوتابعیتی‌ها برای جاسوسی و نفوذ در کشور وجود دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
اول؛ دوتابعیتی‌ها افرادی شناخته می‌شوند که دستگاه‌های اطلاعاتی حساسیت کمتری به آنها نشان می‌دهند. به هر حال، فرد دو تابعیتی با هر پوششی(دانشجو، خبرنگار و...) که وارد کشور بشود، به سبب ارتباطات فرهنگی و حتی خانوادگی و تجاری  همچون «جیسون رضاییان» نسبت به یک فرد بیگانه حساسیت کمتری نسبت به آن وجود خواهد داشت.
دوم؛ خانواده و اقوام بیشتر این افراد در داخل کشور حضور دارند و با ادعای ارتباط با خانواده وارد کشور می‌شوند؛ اما در لوای یک فرد نفوذی یا جاسوس وارد عمل شده‌اند. مصداق بارز در این زمینه «نازنین زاغری» است که خانواده او در کرمان حضور دارند و به بهانه ارتباط با مادرش در قالب خبرنگار به فعالیت‌های گوناگون علیه کشور وارد شد.
سوم؛ با توجه به عضویت این افراد در برخی انجمن‌ها و اتحادیه‌ها و همچنین مدارک عالی تحصیلی در کشورهای غربی از سوی دولت به بهانه استفاده از تجارب‌شان در زمینه‌های متفاوت، مورد حمایت برخی افراد دولتی بوده‌اند و همین مسئله تأثیر بسزایی در برخورد نکردن مناسب با آنها دارد.
محیط زیست کانون جدید نفوذی‌ها/ پس از اعلام دستگیر شدن هشت نفر از افراد متفاوت در زمینه مسئله محیط زیست، همچون «سیدامامی» استاد دانشگاه و خودکشی وی در زندان، ابعاد جدیدی از پرونده این گروه در کشور باز شد. معبر اصلی فعالیت جاسوسی این باند، مؤسسه‌ای به نام  «حیات وحش میراث پارسیان» بوده که افزون بر سیدامامی، چند نفر دیگر از اعضای هیئت‌مدیره آن در ارتباط با همین پرونده بازداشت شده‌اند. گفتنی است، این مؤسسه از طریق «ارتباطات خاص» با رأس سازمان حفاظت از محیط زیست، توانست برنامه «حفاظت از یوز ایرانی» را به صورت انحصاری در اختیار بگیرد و البته این ارتباطات تنها به همین برنامه محدود نمی‌شود.
ابعاد جاسوسی این افراد به فعالیت‌ در زمینه‌های گوناگون برمی‌گردد. این جاسوسی‌ها شامل موارد زیر بوده است:
فعالیت کاووس سیدامامی و همکارانش بحث جاسوسی از منابع استراتژیک آبی ایران بوده است. او با فردی به نام «گری لوییس» آمریکایی‌تبار که نماینده سازمان ملل در ایران بوده، ارتباط نزدیک داشته است. جالب اینجاست که کاوه مدنی نیز نایب‌رئیس دبیر مجمع محیط سازمان ملل متحد در ایران بود. درباره کاوه مدنی و ارتباط وی با این مؤسسه در مطالب بعدی توضیح بیشتری خواهیم داد.
فعالیت دیگر این افراد به شناسایی خاک ایران از نظر حاصل‌خیزی برمی‌گردد. این افراد با انتقال این خاک به خارج از کشور مشخصات آن را استخراج کرده و سپس بر اساس آن به این نتیجه می‌رسیدند که ایران در آینده با توجه به نوع خاک آن با چه مشکلاتی از نظر محصولات کشاورزی مواجه خواهد بود که در آینده بهتر بتوانند درباره آن تصمیم بگیرند. افزون بر این، نزدیک شدن به مراکز نظامی ایران و کشف شهرهای موشکی زیرزمینی از دیگر ابعاد جاسوسی این افراد به شمار می‌آید.

مهدی فرهادی/ یکی از رسانه‌های مورد استفاده ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، شبکه اجتماعی توئیتر و فیس‌بوک بود؛ دونالد ترامپ پس از انتخابات توئیتر را عاملی برای موفقیت خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا عنوان کرد و گفت: «بدون کمک این شبکه اجتماعی هرگز رئیس‌جمهور نمی‌شدم!» ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه بازرگانی فاکس اظهار داشت: «صادقانه به شما بگویم، اگر رسانه‌های اجتماعی نبودند من هم اینجا نبودم. زمانی که من یک پیام توئیت می‌کنم، شما آن را بلافاصله در صفحه نمایش خود می‌بینید. وقتی کسی درباره من صحبت می‌کند، می‌توانم به سرعت پاسخ دهم و از خودم دفاع کنم.» رئیس‌جمهور آمریکا پوشش رسانه‌ها را غیر منصفانه دانست و گفت: «رسانه‌های اجتماعی پلت‌فرمی تأثیرگذار بوده‌اند و امکان برقراری ارتباط مستقیم با رأی‌دهندگان را برای من فراهم کردند.»
ویژگی‌های توئیت‌های ترامپ در انتخابات 2017 به شرح ذیل است:
1ـ ترامپ بیشتر از کلینتون از توئیتر برای جلب نظر مردم و مطرح کردن نظراتش استفاده کرده است. این برتری در برخی مواقع حتی دو برابر کلینتون بوده و نامزد دموکرات‌ها در موارد معدودی توانسته است استفاده گسترده‌تری از فیس‌بوک به عمل آورد.
2ـ در زمینه جلب مشارکت و همراهی کاربران شبکه‌های اجتماعی هم ترامپ از کلینتون جلو زده و برتری سه برابری را از آن خود کرده است. یافته‌های EzyInsights نشان می‌دهد، طرفداران ویدئوهای ترامپ در فیس‌بوک ۱۲ میلیون نفر بوده و این رقم درباره کلینتون در بهترین حالت به هشت میلیون نفر رسیده است؛ از این رو استفاده مؤثر از فیس‌بوک و توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی کمک شایانی به پیروزی دونالد ترامپ کرده است.
3ـ رئیس‌جمهور تازه انتخاب شده آمریکا چهار سال پیش از هیلاری کلینتون به توئیتر پیوسته و سه برابر کلینتون پیام در آن ارسال کرده است. تعداد تعقیب‌کنندگان ترامپ و کلینتون در توئیتر به ترتیب ۱۳ و ۱۰ میلیون نفر است. این دو نفر حدود ۵۰ و ۵۹ درصد از توئیت‌های‌شان در سال ۲۰۱۶ را خودشان نوشته‌اند.
4ـ ترامپ مدام از توئیتر برای حملات شدید به مخالفان سیاسی، رسانه‌های خبری و افرادی که از او انتقاد می‌کردند، استفاده می‌کرد.
5ـ تردیدی درباره تأثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر دیدگاه‌های رأی‌دهندگان آمریکایی وجود ندارد. بر اساس یافته‌های مؤسسه Pew، حدود ۲۰ درصد از مردم این کشور گفته‌اند که با مطالعه مطالب گوناگون در شبکه‌های اجتماعی، دیدگاه‌شان را درباره موضوعات سیاسی یا اجتماعی تغییر داده‌اند.
6ـ بیشتر پست‌هایش را صبح زود یا اواخر بعدازظهر توئیت می‌کند و گفته می‌شد او در مقطعی در توئیتر 16 میلیون و هشتصد هزار دنبال‌کننده داشته است.
7ـ حضور ترامپ آنقدر زیاد بود که جمهوریخواهان به وی تذکر دادند و حتی کلینتون هم گفت: «خطرناک‌ترین کار رئیس‌جمهور آمریکا، انجام دیپلماسی در فضای توئیتر است.»
8ـ 17 درصد مردم آمریکا تصریح کرده‌اند، شبکه‌های اجتماعی دیدگاه آنها را درباره نامزد انتخاباتی محبوب‌شان تغییر داده است. باید توجه داشت که ۶۵ درصد از آمریکایی‌ها اخبار را از شبکه‌های اجتماعی پیگیری می‌کنند و لذا ترامپ بخش زیادی از پیروزی خود را مدیون موفقیت در شبکه‌های اجتماعی آمریکایی است؛ شبکه‌هایی که مدیران آنها به صراحت یا در خفا حامی هیلاری کلینتون، رقیب وی بوده‌اند.
9ـ توئیت‌های ترامپ حاوی بعضی اشتباهات و حملات شخصی بود.
10ـ ترامپ قابلیت پخش زنده ویدئویی را به طور کاملاً جدی و مؤثر برای آشنا کردن مردم با دیدگاه‌‌های خود به کار گرفته بود.

 سید فخرالدین موسوی/ «دندان تیز کردن برای بهشت»؛ سال 92 یا پیشتر از آن در سال 84 هم هیچ یک از رسانه‌های اصلاح‌طلب به کاندیداهای شهرداری تهران برای قرار گرفتن در فهرست شهردار احتمالی، حتی آن نامزدهایی که از جریان سیاسی مخالف برای تصدی امور پایتخت مطرح شده بودند، چنین کنایه تیز و تندی به کار نبردند که روزنامه «قانون» برای محسن هاشمی، سر لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر پنجم و رأی اول مردم تهران در اردیبهشت ماه سال گذشته استفاده کرده است. روزنامه «قانون» تحت عنوان «پشت به میثاق» می‌نویسد: «اگر این فرد (محسن هاشمی) آرای مردم در انتخابات سال 96 را نادیده گرفته و دندان برای بهشت تیز کند، آرمان‌های پدرش را زیر پا گذاشته و در زمین مخالفان بازی کرده است. آرای بالای محسن هاشمی در انتخابات نه به دلیل خصوصیات شخصی وی، بلکه برای اعتمادی بود که مردم به حامیانش و به ویژه آیت‌الله هاشمی داشتند. خاطرمان هست که آیت‌الله هاشمی در اواخر عمر خود برای منافع ملی و ملت اقداماتی را در دستور کار قرار می‌داد که بدنه قدرت به آن علاقه‌ای نداشت. او در زمانی که می‌دانست مردم به ازخودگذشتگی‌اش نیاز دارند، خود را به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری به میدان می‌آورد، در حالی که می‌دانست رأی نمی‌آورد! از این نوع مصداق‌ها زیاد است، ولی به نظر می‌رسد محسن هاشمی نه تنها شجاعت و درایت پدر را ندارد، بلکه برخلاف مسیر او نیز پیش می‌رود تا تمام دستاوردهای او را نیز از بین ببرد.» جملاتی که نشان داد صف‌کشی درونی اصلاح‌طلبان در شورای شهر بسیار جدی‌ است و فراتر این است که روزنامه اعتماد آن را «يك رودررويي طبيعي و درون‌جرياني براي دستيابي به صندلي رياست شهرداري تهران» می‌خواند؛ رویارویی جدی که جریان رسانه اصلاحات توانسته بود تا زمان خروج قطعی محمدعلی نجفی از شهرداری با مهارت خاص خود به کمک بزرگ‌نمایی از ماجرای برج میلاد، سخنان دادستان کل کشور و ساختن و پرداختن موضوع مبارزه با فساد از سوی شهردار سابق مانع از رسانه‌ای شدن آن شود؛ ولی با خداحافظی قطعی نجفی از شهرداری و طرح دوباره موضوع انتخاب شهردار و اصرار وی به جریان کارگزاران به منظور انتخاب محسن هاشمی برای این پست، پرده‌ها کنار رفتند و اختلاف‌ها به صفحه اول روزنامه‌ها و موضع‌گیری‌های چهره‌های سیاسی کشانده شدند. برای درک درست این موضوع در مقابل نوشته‌های روزنامه قانون که تریبون حزب اتحاد است، باید نگاهی هم به تیترها و مطالب روزنامه‌های نزدیک به جریان سازندگی و حامیان شهردار شدن محسن هاشمی بیندازیم. روزنامه «آرمان امروز» از رسانه‌های نزدیک به کارگزاران سازندگی در این باره تیتر «محسن ايده‌آل شهرداری» را برای صفحه اول خود انتخاب می‌کند و روز دیگر مدعی می‌شود، با وجود فشارها و فضاسازی‌های رسانه‌ای «هاشمی میثاق‌نامه امضا نکرد» و تلاش می‌کند مهم‌ترین حربه جریان مخالف را از دستانش بگیرد. غلامحسین کرباسچی از حامیان جدی محسن هاشمی در مصاحبه با روزنامه «اعتماد»، به صراحت به جریان مخالف شهردار شدن هاشمی (حزب اتحاد) حمله می‌کند و می‌گوید: «شوراي شهر با اين نوع عملكرد يك سال شهرداري تهران را بين زمين و آسمان نگه داشته و عملاً كار مثبتي در پايتخت اتفاق نيفتاده است. فقط هشدار مي‌دهم كه شوراي شهر با اين عملكرد غير از آنكه خود را به لحاظ كاري زير سؤال مي‌برد، مجموعه اصلاح‌طلبان و افرادي كه آنها را به مردم معرفي كرده‌اند، نيز زير سؤال مي‌برد. مگر شوراي شهر چند سال قرار است كار كند؟ چهار سال اين شورا مي‌تواند كار كند كه يك سال از آن، در شك و ترديد چه كسي را معرفي كنيم يا چه كسي را معرفي نكنيم سپري شده است. متأسفانه، مهم‌ترين دغدغه امروز اعضاي شوراي شهر آن است كه چه كسي ميثاق‌نامه را امضا كرده است. از ميان ٢٨ كانديداي معرفي شده، ٢٥ نفرشان آمادگي و توانايي اداره شهر تهران را ندارند.» جملاتی که روزنامه «اعتماد» برای آن تیتر «شهرداري را بين زمين و هوا نگه داشته‌اند» را انتخاب می‌کند. کرباسچی در مصاحبه‌ای دیگر پا را از این هم فراتر می‌گذارد و در واکنش به اسامی که برای شهرداری تهران مطرح شده، می‌گوید این اسامی نتیجه لابی‌گری دوستان در شورا است؛ اما اینجا هم پایان ماجرا نیست و روزنامه «آفتاب یزد» با حمله به کرباسچی، او را به وحدت‌شکنی متهم می‌کند و می‌نویسد، کسی که اکنون «ژست طلبکار» گرفته است، در اقدامات یک ساله شورا نقش دارد. این روزنامه نزدیک به حزب اتحاد و محمدرضا عارف با اشاره به اینکه حتی اصولگرایان نیز این‌گونه درباره شورای پنجم سخن نمی‌گویند، درباره وضع بد اصلاح‌طلبان هشدار می‌دهد و می‌گوید: «موضوع تنها شورا نیست، بلکه حالا اصلاح‌طلبان به سمت یک تنش داخلی می‌روند. آن هم در شرایطی که عملکرد دولت این جریان را با انتقادهای بسیاری روبه‌رو کرده است» و در ادامه نتیجه می‌گیرد که این اوضاع یادآور شرایط سال‌های منتهی به انتخابات شورای دوم تهران است که سرآغاز شکست‌های پی‌در‌پی اصلاح‌طلبان بود.
 در این میان، محسن هاشمی که علی‌الظاهر اختلاف بر سر ماندن او در شورا یا رفتنش به شهرداری تهران است، اگرچه در این روزها تلاش کرده است یک چهره میانه را که اهل گفت‌وگو است و می‌خواهد با تعامل ماجرای انتخاب شهردار را به سرانجام برساند، از خود به نمایش بگذارد؛ اما در برابر پاسخ خبرنگار روزنامه اعتماد که یکی از نگرانی‌های واقعی مخالفان شهردار شدن او، یعنی «حضور در بهشت و آماده شدن برای انتخابات 1400 ریاست‌جمهوری» را مطرح می‌کند و می‌گوید، «جريانات سياسي، انتخاب شهردار تهران را به انتخابات رياست‌جمهوري گره مي‌زنند.» می‌گوید که اين مسائل شايعات سياسي است و معمولاً با هدف تخريب به آنها دامن زده مي‌شود. با اين معضلات و مسائلي که شهر تهران و 12 ميليون نفر از مردم را درگير خود کرده است، اگر کسي بخواهد شهرداري تهران را پله و سکوي ترقي خود براي رياست‌جمهوري کند، به شهروندان خيانت کرده است. اتفاقاً يکي از موافقان حضور بنده در شهرداري تهران پس از استعفاي آقاي نجفي، معاون اول رئيس‌جمهور هستند که چند بار هم با بنده صحبت کرده و هم در جلسه سران اعتدال و اصلاحات نيز اين مسئله را مطرح کرده است. بنده نيز به ايشان به صراحت گفتم که اگر با دوستان شورا به اين تصميم برسيم، تنها توقع و انتظارم حمايت کامل دولت و دیگر دستگاه‌هاي مؤثر نظام از شهرداري براي حل معضلات بزرگ شهر است و در هيچ‌گونه استفاده تبليغاتي و سياسي از اين مسئوليت ورود نمي‌کنم، چه برسد به «کانديداتوري رياست‌جمهوري» تا مشخص شود محسن هاشمی برخلاف آنچه تاکنون نشان داده است، برای ترک صندلی شورای شهر تهران آماده است، اما آیا اینکه او  و جریان سازندگی موفق خواهند شد از سدّ مخالفان  خود (حزب اتحاد-نزدیکان سیدمحمد خاتمی) عبور کند یا خیر، موضوعی است که باید برای دریافت پاسخ آن تا 22 اردیبهشت ماه و روز انتخاب شهردار تهران صبر کرد.

 باقر عبدالرضایی/ در طی چند سال اخیر تلگرام گوی سبقت را از دیگر پیام‌رسان‌ها ربوده و فضاهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار داده است. نفوذ این شبکه در میان خانواده‌ها، کارمندان و حتی مسئولان به گونه‌ای است که نمی‌توان اثرگذاری آن را در روندهای توده‌ای یا نخبگی و حتی اجرایی انکار کرد. 
سامانه رصد شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران در گزارشی از این شبکه، روندهای آن را مورد مطالعه قرار داده است. بر این اساس، از زمانی که تلگرام در قالب یک پیام‌رسان خارجی مبنا و مورد نظر کاربران ایرانی قرار گرفته، تاکنون نزدیک به 15/1 میلیون کانال ایجاد شده که از این میان سه‌چهارم آن، یعنی نزدیک به 850 هزار کانال، کانال عمومی و یک‌چهارم دیگر، کانال‌های خصوصی هستند (بیش از نیمی از این کانال‌ها تنها در سال 96 ایجاد شده‌اند). از گروه‌ها و چت‌های اختصاصی، آماری در دست نیست. برای مقایسه در نظر داشته باشید که کل نام‌های دامنه ثبت شده. ir در کشور نزدیک به 970 هزار دامنه است. این کانال‌ها در مجموع نزدیک به 2 میلیارد مطلب منتشر کرده‌اند که 12 درصد آنها بازنشر مطلب از کانال‌های دیگر بوده است. به منظور مقایسه، در نظر داشته باشید که کل صفحات وب فارسی که با موتورهای جست‌وجوی ملی از جمله پارسیجو و یوز «ایندکس» شده‌اند، زیر دو میلیارد صفحه است. وب فارسی بیش از 20 سال است که در حال فعالیت و تولید محتواست و این متن و محتوا خوراک مطلوبی برای پیام‌رسان‌های خارجی و تحلیل داده‌های فرهنگی است.
جمع کل بازدید مطالب منتشر شده در کانال‌ها به دو تریلیارد بازدید بالغ می‌شود! آمارها نشان می‌دهد هر مطلب (به همراه تمام بازنشرهای آن) در کانال‌های فارسی به طور متوسط 1150 بازدید دارد. در همین حال تعداد کاربران ایرانی این پیام‌رسان بیش از 40 میلیون نفر می‌شود. سرانه مطالعه مطالب کانال‌های عمومی و خصوصی از سوی این 40 میلیون کاربر ایرانی در طول مدت دو سال و نیم فعالیت کانال‌ها نزدیک به 50 هزار مطلب بوده است. اگر متوسط زمان مطالعه هر مطلب 60 ثانیه در نظر گرفته شود، نشان می‌دهد هر ایرانی در این مدت به طور متوسط 35 شبانه روز کامل از وقت خود را برای مطالعه این 50 هزار مطلب صرف کرده است.
این حجم داده در این شبکه اجتماعی غیر قابل کنترل حکایت از آن دارد که صندوقچه اسرار خانواده‌ها در دست دشمن قرار گرفته است و به سيستمي بومی احتياج است كه هم سرعت و هم امنيت تبادل اطلاعات را بين افراد جامعه و مراكز مختلف فراهم كند و آن چیزی جز پیام‌رسان‌های داخلی نیست. پیام‌رسان‌های خارجی تضمینی بر حفظ حریم خصوصی ندارند، در حالی که پیام‌رسان‌های داخلی برای کاربران امن و مطمئن هستند. اما با این حال یکی از حربه‌هایی که بازیگران این عرصه در حال به کارگیری و شیوع آن هستند، بی‌اعتمادسازی کاربران به پیام‌رسان داخلی است؛ موضوعی که صحت ندارد و باید پرسید مگر در طول چند سال گذشته که داده‌های مردم از طریق پیامک و نیز در دوایر دولتی و مراکز پلیس از طریق تلفن همراه تبادل می‌شد، چه دسترسی به آن وجود داشت؟
در این میان برای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی و شکستن انحصار باید موارد زیر را در دستور کار قرار داد: 
ـ با تبیین شرایط، زمینه مهاجرت از پیام‌رسان تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی به نحو ممکن فراهم شود و تمامی دوایر دولتی و غیر دولتی و خصوصی در این زمینه اقدام کنند.
ـ نیاز مالی پیام‌رسان‌های داخلی برطرف شود.
ـ حقوق کاربران در پیام‌رسان‌های داخلی و نیز حقوق پیام‌رسان‌ها، مورد نظر واقع شده و اعتمادسازی شود.
ـ فرایند  نهادینه شدن کسب و کار در پیام‌رسان‌های داخلی نیز فراهم شود.
ـ مشکلات و ناهنجاری‌های به وجود آمده در تلگرام اطلاع‌رسانی شود.
ـ وزارت ارتباطات زیرساخت لازم را برای پیام‌رسان‌های داخلی از حیث پهنای باند و سخت‌افزار فراهم کند.