مصطفی محمدحسینی/ «دژ مستحکم»، «سنگر اسلامی»، «امر مهم»، «فریضه وحدتآفرین و دشمنشکن»، «نماز پرصلابت جمعه»، «فریضه الهی»، «نماز وحدتبخش» تعابیر زیبایی از حضرت امام(ره) برای وصف نماز جمعه است. با پیروزی انقلاب اسلامی، نماز جمعه یکی از محورهای مهم سیاست داخلی و خارجی کشور بود و با توجه به اینکه حلقه ارتباطی رهبر انقلاب و مردم بود و رسانهها با کثرت امروزی موجود نبودند، نقش هدایتگری نماز جمعه در دهههای اول و دوم انقلاب بسیار برجستهتر بود و مردم خطوط فکری و هدایتگری انقلاب را از این سنگر دریافت میکردند. اما اثرگذاری و نفوذ کلام ائمه جمعه سبب ناامیدی و خشم دشمنان شد و آنها را بر آن داشت که در یک سیاست استکباری در چند مرحله تقابل فعال با نمایندگان رهبری را در دستور کار قرار دهند:
1ـ دشمنان با استفاده از منافقین در ایام ابتدای انقلاب به تهدید و ترور ائمه جمعه پرداختند و در این مرحله شهدای محراب سیداسدالله مدنیتبریزی، سیدمحمدعلی قاضیطباطبایی، سیدعبدالحسین دستغیب، محمد صدوقی، اشرفیاصفهانی که در محراب نماز جمعه به شهادت رسیدند، تقدیم به راه نورانی انقلاب اسلامی شدند.
2ـ مرحله بعدی این تهاجم زمانی بود که توپخانه تبلیغاتی اصلاحطلبان علیه ائمه جمعه فعال شد و کسانی را که مقابل رفتارهای ضد ارزشی جریان اصلاحات آمریکایی میایستاد، مورد حمله قرار میداد. البته این حمله که از سال 76 شروع شده است با گذشت 20 سال هنوز هم ادامه دارد؛ این مرحله از ترور شخصیتی شاید سختتر از مرحله قبل، یعنی ترور و حذف فیزیکی باشد.
3ـ مرحله سوم این تهاجم در شرایط فعلی است که حتی بخشی از دولت، رسانهها و شبکههای اجتماعی در یک فضای همراستا درصدد تخریب ائمه جمعه وارد شدهاند. حتی در یکی از جلساتی که اصلاحطلبان داشتند اینگونه برنامهریزی کردند که فیلتر تلگرام را به ائمه جمعه نسبت دهند تا واکنش منفی علیه آنها شکل بگیرد.
اکنون ائمه جمعه برای مقابله با حجم انبوه تهدیدات به یک حرکت جدید نیاز دارند؛ حرکتی که به سخنان آنها نفوذ ببخشد و شبکههای اجتماعی و پیامرسانهایی که تاکنون علیه آنها بوده است را نیز با خود همراه سازد.
در ماههای گذشته برخی از ائمه جمعه در ابتکارهایی جالب توانستند فضای اجتماعی پیامرسانها را در اختیار خود قرار دهند. اگر به حجم انبوه مطالب درباره ائمه جمعه تبریز، آمل و... در شبکههای اجتماعی نظری بیندازیم، متوجه خواهیم شد که میتوان موج معکوس را هم علیه دشمن ایجاد کرد.
حجتالاسلام والمسلمین سیدجلیل مرتضوی امام جمعه آمل در این چند جمله خلاصه نمیشود؛ «روحانیت باید برای مردم آبرو بگذارد و برای مشکلات مردم دق کند»، «گرانی را احساس میکنم» و «حق نداریم به مردم مثل میوه نگاه کنیم» او اقدامات تحسینبرانگیز دیگری هم دارد که بارها در شبکههای اجتماعی منتشر شده است.
امام جمعه آمل در اقدامی تحسین برانگیز با حضور در جمع مردمی که به حق مطالبه اصلاح وضعیت اقتصادی دارند، سخنرانی کرد.
* من با لاتها هم ارتباط دارم، من میگویم همه خوب هستند، شما حرف ما را بد تعبیر نکنید. در تاکسی، کوچه، خیابان، بازار... روحانی اگر برای جوانان وقت بگذارد، جوان را درک کند، او را بفهمد، جوان اهل رفاقت است و رفیق میشود.
* من برای خواستگاری جوان رفتم پیش پدر یک دختری و آبرو گذاشتم که در نهایت وصلت صورت گرفت. برای رضایت گرفتن از خانواده مقتول رفتم به یک شهرستان و استان دیگر و آبرو گذاشتم تا رضایت گرفتم، اینها را وظیفه خود میدانم.
* من دانشگاه و حوزه بندرگز دبیر شورای حوزه علمیه استان گلستان بودم و دبیر هم بودم. هم دانشگاه تدریس میکردم، هم حوزه، ولی وقتی رهبر معظم انقلاب فرمودند امام جمعه، باید آخوند باشد، همه چیز را کنار گذاشتم و الآن فقط یک آخوند هستم و امام جمعه.
* امام جمعه آمل تیم فوتسالی تشکیل داده که برای نهاد نماز جمعه است، چندین بار زندان رفته و با زندانیها همغذا و همصحبت شده است.
* حجتالاسلام آلهاشم امام جمعه تبریز هم با رفتارهای امروزی خود جایگاه ویژهای در میان جوانان یافته است. او میگوید: در بین جوانان عزیزمان، خیلی از عزیزان هستند که یا ورزشکار هستند، یا طرفدار ورزش. برای مثال همین تیم تراکتورسازی تبریز علاقهمندان پرتعدادی دارد که ما نباید این جوانان را از دست بدهیم؛ چرا که اینها فرزندان این ملت هستند و هیچ ایرادی ندارد که یک روحانی در استادیوم حضور پیدا کند و جوانان حاضر در استادیوم را به حضور در نماز جمعه تشویق کند.
امروز با توجه به اینکه رسانههای جمعی در حال مشاهده کاهش اقتدار و در حال از دست دادن مرکزیت خود هستند، اما شاهد قدرت گرفتن رسانههایی هستیم که افراد با هزینه زمان و ثروت خود مروّج و مبلّغ میشوند و این بهترین فرصت است برای ابتکار و خلاقیت در یک سنگر مهمی که کارهای دشواری پیش رو دارد.
به تازگی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه درصدد بر آمده است که ائمه جمعه برخی از استانها را تغییر دهد؛ این روند ضمن اینکه یک رویکرد مناسب برای ایجاد حرکت، جوانگرایی و روزآمد بودن در قبال تحولات است، میتواند این ساحت مقدس را به مانند یک سرمایه ارزشمند برای اسلام و قرآن حفظ کند.
با توجه به شناختی که از حجتالاسلام علی اکبری وجود دارد، این امید هست که فضاهای جدید ائمه جمعه بار دیگر پل ارتباطی خوبی برای جوانان و ساختارهای سیاسیـ مذهبی باشد؛ زیرا حاجعلی اکبری که با چهره خندانش شناخته میشود، در جایگاه یک روحانی سادهزیست، در فضای مدیریتی، به اخلاقمداری و تفکر سیستمی منبعث از دیدگاههای شهید بهشتی(ره) ملتزم بوده و در ادوار مدیریتی مختلف، دو ویژگی روزآمدی و ابتکار را دارا میباشد، هر چند که همواره از حضور رسانهای پرهیز داشته است.