فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: پس از پایان جنگ تحمیلی، در مجموع چهار بار آمریکایی‌ها به حریم آب‌های ایران تجاوز کرده بودند که آنها را دستگیر کردیم و آخرین نمونه آن در دی ماه سال 1394 در آب‌های استان بوشهر بوده است. اکنون به سطحی از تثبیت و بازدارندگی برای دفاع از کشور رسیده‌ایم که ورق برگشته و این دشمنان نظام هستند که برای مقابله با ما باید به دنبال توان بازدارندگی برای خودشان باشند.


نماینده ولی‌فقیه در سپاه در مراسم روز عقیدتی‌ـ سیاسی


 حسن ابراهیمی/حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی گفت: بصیرت سیاسی به معنای واقعی، یعنی بازی نخوردن و من به صراحت عرض می‌کنم که سپاه بین وجوب و حرمت قرار دارد؛ یعنی بصیرت سیاسی واجب است و جناح‌بندی سیاسی حرام.
به گزارش صبح صادق حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه در مراسم بزرگداشت روز عقیدتی‌ـ سیاسی در سپاه که در سالن ولایت ستاد فرماندهی کل سپاه برگزار شد، با اشاره به موضوع پاسداری غیر محافظه‌کارانه از انقلاب اسلامی اظهار داشت: «انقلاب اسلامی ما نسبت به گذشته تولد جدید اسلام بود و نسبت به آینده زمینه‌ساز ظهور است و برای اینکه این انقلاب بماند باید سپاه بماند و ماندن سپاه به ماندن خصوصیات انقلابی‌اش وابسته است.»
وی افزود: «برای اینکه سپاه بتواند سنگرنشین جبهه انقلاب باشد باید این قوت‌های درونی روز‌به‌روز بیشتر شود که در این مسئله اگرچه همه ارکان سپاه مسئولیت برعهده دارند، اما این موضوع بیشتر متوجه مجموعه نمایندگی ولی‌فقیه است.»
نماینده ولی‌فقیه در سپاه در فرازی دیگر از سخنان خود با اشاره به الگو بودن استاد شهید مطهری در حوزه عقیدتی و سیاسی گفت: «جامعیت شهید مطهری مهم‌ترین چیزی است که از او برای همه ما یک الگو ساخته است، همان چیزی که خود شهید مطهری هم در موضوع  انسان کامل به آن اشاره کرده است که در جامعه اسلامی انسان کامل آن کسی است که همه ارزش‌های انسانی به صورت هماهنگ با هم در او رشد کرده باشد.»
وی ادامه داد: «مطهری معتقد بود معنویت اسلام در متن سیاست آن است و عرفانش در متن جهادش و همه با هم است و امروز نمونه برجسته این انسان کامل را می‌توان در رهبر معظم انقلاب دید که یک جامعیت در مسائل دارند.»
حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی افزود: «برای رسیدن به کمال دو شرط لازم است؛ اول اینکه همه ارزش‌های انسانی را داشته باشد و دوم اینکه در فرآیند رشد اینها با هم جلو بروند. عمده لغزش‌ها در تاریخ هم ناشی از همین رشد نکردن متوازن در معنویت و سیاست و دیگر ابعاد است، دین هم یعنی جامعیت در همه این مسائل.»
وی تأکید کرد: «شهید مطهری به عنوان یک الگوی عملی نشان داد که یک استاد و معلم و مربی در حوزه دین باید خودش هم جامعیت داشته باشد، چون دین همه ابعاد زندگی را شامل می‌شود.»
نماینده ولی‌فقیه در سپاه درباره مسئله عقیدتی‌ـ سیاسی در مجموعه سپاه در فراز دیگری از سخنانش گفت: «رهبر معظم انقلاب دلیل بر ضرورت پاسداری را در یک بیان دو امر شمردند؛ اول اینکه انقلاب زنده و در حال حرکت است و دوم اینکه چون انقلاب دشمن دارد و با تهدید مواجه است، پس نگهبان می‌خواهد. پس اصل وجود سپاه و استمرار حیات سپاه این دو دلیل است.»
وی در ادامه تأکید کرد: «هرچه از طول عمر پیروزی انقلاب می‌گذرد، دشمنی‌ها و ابزارها و روش‌های دشمنی پیچیده‌تر می‌شود و سدهای بیشتری در مقابل انقلاب قرار می‌گیرد.»
حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی افزود: «امروز دشمن به این جمع‌بندی رسیده که انقلاب تنها به دست خود انقلابیون از بین می‌رود و این را از صدر اسلام تا امروز نتیجه گرفته‌اند؛ چرا که انحراف از اسلام ناب از صدر اسلام از طرف خود مسلمانان بوده است. در این صحنه پاسداری از انقلاب دشوارتر است و در چنین وضعیتی سنگرنشینی انقلاب حساس‌تر است و بصیرت بیشتری می‌طلبد.» 
وی با مطرح کردن این موضوع که سیره ائمه(ع) رصد شیوه، زمان، مکان و عملکرد دشمن و انجام واکنش متناسب با آن بوده است، ادامه داد: «عملکرد متفاوت امام حسن و امام حسین(علیهما‌السلام) در مقابل معاویه و یزید هم به این دلیل بود.»
عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی در ادامه گفت: «پاسداری از انقلاب و سنگرنشینی آن در حال حاضر دو رکن دارد؛ اول توجه به قدرت بیرونی و دوم تقویت و توجه به قوت‌های درونی.»
وی افزود: «در وجه قدرت، قرآن برای ما خط‌مشی مشخص کرده که «واعدوا لهم مااستطعتم من قوه...» و هر آنچه برای این منظور لازم باشد را فراهم می‌کنیم، البته شرع به ما اجازه تولید و استفاده از سلاح کشتار جمعی را نمی‌دهد. اما قدرت ما فقط در تجهیزات نیست، اشراف اطلاعاتی و امنیتی و طرح و برنامه هم مهم است.»
نماینده ولی‌فقیه در سپاه در ادامه با اشاره به اینکه در کنار این قدرت به یک قوت درونی احتیاج داریم، افزود: «این قوت درونی عبارت است از همان مواردی که آقا در حکم خود و در جاهای دیگر بیان کرده‌اند. که ایمان راسخ و عمیق، معنویت و حریت داشتن نسبت به دنیا، و تولی و تبری داشتن از جمله این موارد است.»
وی معنویت را تعلق نداشتن به مادیات دانست و در توضیح خاطرنشان کرد: «ثروت خوب است و انسان می‌تواند با ثروت آخرت و بهشت را بخرد، اما شرطش این است که پول نوکری خوب، اما اربابی بد است؛ یعنی پول تا وقتی که انسان را اسیر خود نکرده باشد می‌تواند عامل سعادت شود و این تعبیر شهید مطهری است.»
نماینده ولی‌فقیه در سپاه با اشاره به موضوع تولی و تبری هم گفت: «در ولایتمداری و شناخت ولایت باید دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی هم باشد، همان‌طور که کفر و ایمان است و قرآن می‌گوید «اول به طاغوت کافر شو و بعد به خدا ایمان بیاور»، یا اینکه در توصیف یاران پیامبر(ص) اول اشداء علی الکفار بیان شده و بعد رحماء بینهم.»
وی زیارت عاشورا را منشور تولی و تبری دانست و در ادامه به شاخصه‌های دیگر قوت پاسداری اشاره کرد. 
شناخت تکلیف، گرایش و عمل به آن شاخص دیگری بود که نماینده ولی‌فقیه به آن اشاره کرد و افزود: «روحیه جهادی و انقلابی دیگر شاخصه‌ای است که پاسداران باید به آن توجه کنند، باید باور داشت که همیشه در صحنه نبرد هستیم و همیشه در حال فعالیت باشیم.»
بصیرت سیاسی یکی دیگر از شاخصه‌های قوت پاسداری است که حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی در توضیح آن گفت: «بصیرت سیاسی به معنای واقعی یعنی بازی نخوردن و من به صراحت عرض می‌کنم که سپاه بین وجوب و حرمت قرار دارد؛ یعنی بصیرت سیاسی واجب است و جناح‌بندی سیاسی حرام.»
وی درباره مرز این مسئله چنین توضیح داد: «حدود مرز بصیرت سیاسی و باندبازی سیاسی جبهه انقلاب است، هرکس که در جبهه انقلاب پرچمدار ولی‌فقیه زمان نیست به یقین خود را در مقابل سپاه بداند.»
 گفتنی است، در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام سیدعلیرضا ادیانی، معاون عقیدتی‌ـ سیاسی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه گزارشی از وضعیت و فعالیت‌های این معاونت ارائه کرد و در پایان این مراسم هم از جمعی از فرماندهان مدیران و مربیان و استادان برتر و هادیان سیاسی در حوزه عقیدتی‌ـ سیاسی قدردانی شد.

  علیرضا جلالیان/ نمایشگاه کتاب امسال بهانه‌ای شد تا در زمینه ادبیات دفاع مقدس و سیر تکوین آن کمی تأمل داشته باشیم. در واقع، اگر در روزهای آغازین دفاع مقدس کسی سخن از ادبیات دفاع مقدس بر زبان می‌راند، عمده نظرها به سمت وقایع‌نگاری نظامی این اتفاقات به همراه وقایع‌نگاری اجتماعی و سیاسی آن می‌رفت و در واقع یک ادبیات تاریخی و تاریخ‌نگار در ذهن‌ها نمایانگر می‌شد؛ اما گذر از سال‌های این واقعه و مشخص شدن ابعاد و گستردگی آن سبب شد تا این ادبیات خود را به منزله یک گونه ادبی معرفی کند. دفاع مقدس در تاریخ حیات حق ریشه داشت و تداوم نهضت انبیا(ص) و ائمه اطهار و ولایت فقیه تا دوران حاضر است که نگاهی هم به مقدمه‌سازی برای ظهور امام موعود دارد. دفاع مقدس اگرچه در هشت سال حماسه از ۵۹ تا ۶۷ جاری‌ترین جریان خود را داشت، اما پیوند آن با ماجرای سقیفه، چادر خاکی، کوچه‌های مدینه، در و دیوار، سرزمین عطش، اسارت و هزاران حقیقت تاریخ سبب شد تا این‌گونه ادبیاتی با یک هویت مستقل بروز پیدا کند. احساس، عاطفه، عقلانیت و... در این ادبیات موج می‌زند. با همه این اوصاف اما انگار ادبیات دفاع مقدس و البته ادبیات انقلاب اسلامی هنوز زوایای پنهانی دارد که هر روز ابعاد بیشتری از آن کشف می‌شود. 
وقایع‌نگاری دوران دفاع مقدس و پرداختن به بحث‌های تاریخی شکل‌گیری آن، مستند و مکتوب کردن خاطرات افراد مؤثر بر دفاع مقدس از جمله دشمن، دوست، رزمندگان و خانواده آنها، شهدا، آزادگان، نیروهای عراقی و...، بررسی نقش نیروهای مسلح و غیر مسلح در دفاع مقدس، بررسی حضور و نقش یگان‌ها، تسلیحات و شیوه‌های نبرد و بررسی وقایع مرتبط با دفاع مقدس پس از پایان جنگ هشت ساله به ویژه سرنوشت مفقودان، خانواده‌های آنها و بررسی تأثیر دفاع مقدس بر روند فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور و بسیاری از مسائل دیگر که هر روز هم بیشتر می‌شود، می‌تواند مبنایی برای تولید محتوا در حوزه دفاع مقدس شود. موضوعی که امام انقلاب همواره از آن به «گنج ناتمام» یاد کرده‌اند. در واقع، مهم‌ترین داشته ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی دفاع مقدس بوده که تأثیرات خود را در دیگر ساحت‌های مربوطه به جای گذاشته است. بر اساس این، شاید شمار اندکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس که امروز بازنشسته، فرمانده یا شهید شده باشند، احساس مسئولیت کرده و نگارش را شروع کردند، عده‌ای هم از نسل‌های بعد از رزمندگان که مشتاق این عرصه‌اند، قدم در راه جهاد فرهنگی نهاده‌اند و در این باره پژوهش کرده و می‌نویسند، ناشرانی هم در این عرصه فعال هستند، اما عمده ادبیات دفاع مقدس با این حجم محدود حرکت‌ها ثبت نخواهد شد و این امر به اقدامی انقلابی نیاز دارد. ادبیات و مکتوب کردن یک تاریخ و ارزش مبنای تولید در دیگر وجوه است، از این رو توجه به داشته‌های اصلی انقلاب اسلامی و تدوین تمام ابعاد آن به یک نهضت فراگیر نیاز دارد که با وجود این احساس نیاز، هنوز حرکت در خوری برای این منظور صورت نگرفته است. به راستی، باید همه ظرفیت‌ها را به میدان آورد.

سيد علاقه خاصي به جبهه و رزمندگان اسلام داشت. در مواقع ضروري خصوصاً هنگام عمليات‌ها حضوري فعال داشت و براي اينکه از موقعيت مکاني و خطوط دفاعي رزمندگان دقيقاً آگاهي پيدا کند، در خطوط مقدم جبهه حاضر مي‌شد و در مقابل برادراني که مي‌گفتند نيازي نيست شما به خط بياييد، مي‌گفت: آنچه انسان با چشم خود ببيند، بهتر مي‌تواند تصميم‌گيري کند تا اينکه روي کاغذ برايش توضيح دهند.
به نقل از سرلشکر محسن رضایی
شهید سید‌کاظم کاظمی در سال 1336 در شهرستان آرادان ديده به جهان گشود. از همان دوران کودکي و نوجواني، اهميت خاصي براي اداي فرایض ديني و مذهبي قائل بود. در کنکور سال 1355 پذیرفته شد، اما به دليل وجود سوابق در سازمان امنيت (ساواک)، از ادامه تحصيل وي جلوگيري به عمل آمد. به همین دلیل براي ادامه تحصيل به آمريکا رفت و موفق به تحصيل در رشته مهندسی مکانيک شد. از طريق دوستان قديمي‌اش به انجمن اسلامي دانشجويان آمريکا و کانادا راه يافت. با وجود شرايط خاص خارج از کشور، در تظاهرات دانشجويي عليه رژيم منحوس پهلوي شرکت مي‌کرد. تمام اوقات خود را صرف مبارزه کرد که در نتيجه دو بار از سوی پليس آمريکا به دليل همين فعاليت‌ها دستگير شد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، در دوازدهم اسفند سال 1357، تحصيل در خارج کشور را رها کرد و به ميهن اسلامي بازگشت. در فروردين سال 1358 با گذراندن دوره آموزش عمومي سپاه در پادگان امام علي‌(ع) به عضويت سپاه درآمد و به نقده اعزام شد. پس از مراجعت از مأموريت کردستان با تعدادي از برادران جان برکف و مخلص انقلاب و سپاه، واحد اطلاعات را با تشکيلات منسجمي پايه‌ريزي کرد. در سحرگاه دوم شهريور ماه سال 1364 و همزمان با شهادت امام محمد باقر(ع)، هنگام بازدید از جبهه‌های جنوب در منطقه طلائيه بر اثر اصابت ترکش گلوله توپ به سختي مجروح شد و به شهادت رسید.

«راز نگین سرخ» عنوان کتابی از «حمید حسام» است. این کتاب زندگی‌نامه داستانی سردار شهید «محمود شهبازی» است که در 64 فصل و در 336 صفحه به نگارش درآمده و نشر «صریر» در سه هزار نسخه منتشر کرده است.
محمود شهبازی در سال 1337 در اصفهان متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همین شهر گذراند و در سال ۱۳۵۶ به منظور ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع به تهران رفت. در دوران مبارزات انقلاب نقش اساسی داشت. در جریان بازگشت امام خمینی(ره) به عضویت کمیته حفاظت درآمد. پس از آن وارد سپاه شد و ضمن تحصیل در دانشگاه، در دفتر هماهنگی ستاد کل سپاه فعالیت کرد. با شروع جنگ تحمیلی به سرپل ذهاب رفت و تا اواخر بهمن ۵۹ در آنجا حضور داشت. در اسفند سال ۱۳۵۹ به فرماندهی سپاه پاسداران همدان منصوب شد. از بدو تشکیل تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) در سمت قائم مقام فرماندهی تیپ در عملیات فتح‌المبین شرکت کرد و در جریان عملیات آزادسازی خرمشهر به شهادت رسید. در یکی از قسمت‌های کتاب می‌خوانیم: «همدانی با اشاره به اسماعیلی فهماند که بیا جلوتر. اسماعیلی کنار شهبازی و همدانی ایستاد. خم شد و نشست. اما هرچه پرسیدند جوابی نداد. همدانی هم چیزی نگفت. اما این سکوت برای شهبازی سؤال‌برانگیز بود. منور عراقی که گر گرفت و بالا رفت، نور قوی و نور زرد به اطراف پاشید. در پرتو آن، چهره اسماعیلی بهتر نمایان شد. قطرات اشک گونه‌هایش را تر کرده بود. حبیب قیافه متعجب فرمانده را که دید، جلوتر آمد و دم گوش شهبازی گفت، دست خودش نیست. از وقتی که بهمن شهید شده، انگار روحش تو این دنیا سیر نمی‌کند. شهبازی نیم‌خیز شد، دست روی شانه اسماعیلی انداخت و آرام گفت شنیدم اصلاً دلت نمی‌خواهد برگردی شهر. باشد، تا هر وقت که مایلی اینجا بمان. منور که خاموش شد، اسماعیلی با گوشه آستین دانه‌های اشک را گرفت.»

جمع‌بندی تریبون دوم

دومین هم‌اندیشی پیامکی تریبون در کشاکش مسئله فیلتر تلگرام بر اساس دستور مقامات قضایی به موضوع راهکارهای مقابله با دشمن در فضای مجازی اختصاص یافت که بیشتر همراهان گرامی تحت تأثیر فضای کنونی، دیدگاه خود را در فضای مجازی بیشتر به پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی معطوف کردند، در حالی که فضای مجازی چیزی بسیار وسیع‌تر از این موضوع است. 
توجه به پیام‌رسان‌های بومی/ موضوع پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در صدر نظرات است. بر اساس این، توجه به پیام‌رسان‌های داخلی و مقابله و فیلتر کردن پیام‌رسان‌های بیگانه و سوق دادن مردم به سمت استفاده از پیام‌رسان‌های بومی نظر بسیاری از همراهان بود. «عليرضا صبحاني‌نسب» از بوشهر، «ايرج حسن‌پور» از ياسوج، «محسن کوشکي» از صفاشهر، «سيداکبر ايماني» از چرام، «فرامرز الياسي» از سنقر، «حسين کوشکي» از خرم‌بيد، «مصطفي اکبري» از داران، «جابر بينايان» از سمنان، «مصطفي صالحي» از کهنوج، «مهدي اميري‌سردهلقي» از کرمانشاه، «فاطمه طالبي» از صفاشهر، «فاطمه سالاري» از مشهد مقدس، «احمدي» از زنجان، «شهريار خداويسي» از صحنه، «آبدوني» از بوشهر، «محمدحسين آبدوني» از باغان‌دشتي، «علي پورفتحي» از خرم‌آباد و «الله‌قلي کوشکي» از خرم‌بيد چنین نظراتی داشتند.
فرهنگ‌سازی و آموزش استفاده/ دیدگاه دومی هم وجود داشت که اولویت را فرهنگ‌سازی و آموزش استفاده درست از فضای مجازی می‌دانست. در این میان، «آسيه ثانوي» از ساري، «سيدمحمد خدايي» از اردکان، «غلام‌رسول کريمي» از دلند، «سعيده بنام» از جزيره خارگ، «داود کاوسي» از ايذه، «سيدمحمد ميرنبي‌زاده» از بندرعباس، «زهرا كريم‌زاده» و «رضا خوش‌کلام» از بستان‌آباد، «ياسر اکبري» از ايلام و «رضا گودرزي» از بروجرد چنین نظراتی داشتند و «پاک» از تبريز، «محمد حسيني» از مياندوآب، «محمد کريم‌زاده» از اصفهان، «علي مجيدي» از آذرشهر و «سوسن صحراييان» از جهرم در کنار این موضوع ارتقای سواد رسانه‌ای را هم مطرح کرده‌اند.
تولید محتوای مناسب/ اولویت قرار گرفتن تولید محتوای مناسب در فضای مجازی هم در پیام‌های «محمود نصرالله‌زاده» از ساري، «مجيد فياضي‌پور» از دهدشت، «محسن کريمي» از سنندج، «محمدرضا زاهد» از بيرجند و «امين فتاحي» از کرمانشاه مطرح شد.
شبکه ملی اطلاعات/ راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات به منزله مطالبه مهم رهبری هم از سوی «مهدي فاني» از سمنان، «طيبه خزايي» از كرمانشاه و «حيدربكاء عين‌الدين» از بستان‌آباد بیان شده است.
افزایش قدرت سایبری/ افزايش قدرت سايبري و تشکیل یگان‌های تخصصی در این حوزه را «اميررضا نصرالله‌زاده» از ساري، «حيدرزوار» از آبدانان، «منصوره بخشي» و «حسين پورشاهرودي» از مشهد مقدس و «ليلي اماني‌نژاد» از ساري مطرح کرده‌اند.
ارتقای سخت‌افزار داخلی را «امين نصرالله‌زاده» از ساري مطرح کرده است. روشنگري از زبان «حسينعلي آين» از اصفهان و «صابرپور» از سياهکل بیان شده است. ورود به عرصه فضاي مجازي و تبديل تهديدات و آسيب‌ها به فرصت را «فؤاد جميل‌پور» از کرج مطرح کرده است. عمل به منويات رهبر معظم انقلاب را «موسي‌الرضا حيدري» از مشهد مقدس و «کرماني» از بجنورد بیان کردند.
 «حميده محمدي کردعليوند» از خرم‌آباد بر نظارت شديد و سخت بر روي فضاي مجازي تأکید دارد. «جواد آبي» از همدان استفاده از نخبگان انقلابی در این فضا را پیشنهاد داده و «سعيد يزداني» اعتمادسازی و ارتقای کیفیت را مؤثر می‌داند.
برندگان تریبون دوم
«مهدي فاني» از سمنان / «اميررضا نصرالله‌زاده» از ساري /
 «محمد حسيني» از مياندوآب
پرسش تریبون سوم
ایران در مقابل خروج آمریکا از برجام باید چه عکس‌العملی داشته باشد؟

می‌گفت می‌خواهم درباره یک شهید کتاب بنویسم، خیلی مشتاق بود. گفتم دو شرط دارد، اول اینکه با اعتقاد بنویسی و دوم اینکه دفاع مقدس را خوب بشناسی. شرط اول را سریع قبول کرد، اما شرط دوم خیلی برایش مفهوم نبود. گفتم می‌خواهی درباره شهیدی بنویسی که در یک تاریخ از حدود شهریور 59 تا مرداد 67 در طولانی‌ترین جنگ قرن و در سخت‌ترین و پیچیده‌ترین شرایط جهانی دل از خانه و آسایش و خانواده کنده است؛ اگر شرایط و مسائل دفاع مقدس را خوب درک نکرده باشی، حق او ادا
 نمی‌شود.


  حیدر بهرامیان/  «بازی دراز» نماد بزرگی از جبهه‌های غرب غریب است. نماد بزرگی که داغ شهادت بسیاری از یاران خمینی(ره) را سر به مهر دارد. شهیدانی چون محمد بروجردی‌، علی‌‌اکبر شیرودی‌، محسن حاجی‌بابا، غلامعلی پیچک‌، علیرضا موحد دانش‌، سرگرد ادبیان و... که به قول شهید بهشتی «عرفان واقعی خانقاهش بازی دراز است.»

شروع راهیان نور غرب
هر ساله در سالروز عملیات آزادسازی ارتفاعات بازی دراز در اردیبهشت ماه سال 60 و پس از استقبال پرشور مردم از مناطق عملیاتی استان خوزستان در اسفند و فروردین ماه، راهیان نور جبهه‌های غربی با گردهمایی هزاران نفر از مردم در ارتفاعات بازی دراز و بزرگداشت این عملیات شروع می‌شود.

ماجرای بازی دراز
این سلسله ارتفاعات در درون مثلث شهرهای قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان‌غرب در استان کرمانشاه واقع شده و بر شهرهای خانقین و نفت‌خانه عراق دید دارد. در 31 شهریور ماه سال 59 که ارتش بعث عراق به خاک مقدس جمهوری اسلامی تجاوز گسترده‌ای را شروع کرد، پس از ناکامی در تصرف شهر سرپل‌ذهاب، روی ارتفاعات کوره موش و قراویز مستقر شد. 15 روز بعد ارتفاعات بازی دراز را نیز اشغال کرد. از زمان تصرف این ارتفاعات تا 5 اردیبهشت ماه سال 1360 سه عملیات بر روی این ارتفاعات مهم و مشرف انجام شد، در عملیات سوم که به شهادت شهید شیرودی منجر شد، ارتفاعات 1050‌ـ 1100 و 1150 از دست دشمن بعثی آزاد شد و دشمن ضربه مهلکی خورد، به گونه‌ای که پس از عملیات بیت‌المقدس منطقه اشغال شده را از بیم اینکه تلفات بیشتری به آنها وارد شود، تخلیه کرده و بر روی ارتفاعات آق داغ در قصرشیرین مستقر شدند.

اولین گروه زائران بازی دراز
پس از اتمام جنگ تحمیلی، در دهه هفتاد یک گروه 50 تا 60 نفره با هدف گرامیداشت یاد شهدای بازی دراز و به پاس قدردانی از این عزیزان راه صعود به این ارتفاعات را با وجود مشکلات فراوان، از جمله وجود مین‌های باقی‌مانده از جنگ پیش گرفتند. این موضوع صعود چنان مورد استقبال واقع شد که در سال 97 حدود ۲۵ هزار نفر در این امر فرهنگی مهم شرکت کردند. بعدها شش شهید گمنام در این ارتفاعات تشییع و تدفین شدند و یک یادمان بر روی ارتفاع ساخته شد و جاده دسترسی آن نیز آسفالت شد و در سال‌های اخیر با حضور و صعود چند ده هزار نفر از مردم سراسر کشور به ارتفاعات بازی دراز، سالروز این عملیات گرامی داشته می‌شود. در این ایام نیز یادواره‌هایی برگزار می‌شود. امسال هم به رسم هر ساله پنجمین یادواره شهدای لیله‌القدر (بی‌سیم‌چی) تیپ نبی‌اکرم(ص) در روز پنجم اردیبهشت در مسجدالنبی(ص) طاق‌بستان کرمانشاه برگزار شد. افزون بر این، در تاریخ 6/2/97 در محل یادمان شهید شیرودی در سرپل‌ذهاب یادواره این شهید بزرگوار با حضور پرشور کاروان‌های راهیان نور برگزار شد. مراسمی هم در بقعه احمدبن‌اسحاق در سرپل‌ذهاب با حضور مردم زلزله‌زده این منطقه برپا شد.
سحرگاه هفتم اردیبهشت پس از نماز صبح و در زیر باران رحمت الهی مردم قدرشناس به ارتفاع صعود کرده و ساعت 9:30 صبح سردار سرلشکر پاسدار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ارتفاعات سخنرانی کرد. وی تأکید کرد: «وجب به وجب خاک بازی دراز آغشته به خون شهیدانی است که برای دفاع از کیان اسلامی و ارزش‌های انقلاب سر از پا نمی‌شناختند.»

می‌دانستم که شهید می‌شود! احسان امیری/ شهید مدافع حرم «سیداحسان میرسیار» متولد سال 59 و از نیروهای صابرین سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بود. او که از کودکی عموی شهید خود را الگوی راه و رسم زندگی‌اش قرار داده بود، خیلی سریع وارد سپاه می‌شود تا از آرمان‌های انقلاب اسلامی و مرز و بوم کشورش دفاع کند. در اوج جوانی با دختری از خانواده‌ای مذهبی ازدواج می‌کند. حاصل این ازدواج سه فرزند دختر می‌شود. وقتی رقیه آخرین دخترش یک‌ساله می‌شود، پدر برای حفظ حریم عقیله بنی‌هاشم و دفاع از مردم مظلوم، داوطلبانه راهی سوریه می‌شود که در مرحله اول، کنار همرزم خود شهید «میثم نجفی» با اصابت ترکش جانباز می‌شود؛ ولی خیلی سریع دوباره به سوریه برمی‌گردد تا در نهایت پس از رشادت‌های فراوان در 22 بهمن ماه سال 94 به ‌دست تروریست‌های تکفیری به ‌شهادت می‌رسد. «خدیجه مذنبی» مادر این شهید مدافع حرم درباره خصوصیات اخلاقی پسرش چنین می‌گوید: «به ‌جرئت می‌توانم قسم بخورم که از زمان رسیدن به سن تکلیف، نماز قضا ندارد. از 13سالگی روزه می‌گرفت و ماه‌های رجب، شعبان و رمضان را با روزه گرفتن به هم وصل می‌کرد. وقتی به او می‌گفتم «چرا آنقدر روزه می‌گیری؟»، می‌گفت: «لحظه به لحظه زندگی را به خدا بدهکار هستیم.» از همان اول که حقوق گرفت، خمس پرداخت می‌کرد و به پدرش می‌گفت: «هر مردی که به سن تکلیف می‌رسد، خمس به او تعلق می‌گیرد و حتی اگر نتواند بدهد، باید دفتر خمس داشته باشد.» از 15سالگی وصیت‌نامه می‌نوشت. مهم‌ترین نکته وصیت‌نامه‌اش این بود که جوان‌ها به راه راست بروند و زیر سلطه نباشند. سالی دو مرتبه وصیت می‌نوشت و هر وقت در زندگی‌اش تغییری اتفاق می‌افتاد، وصیت می‌نوشت. از روز اول ماه محرم تا آخر ماه صفر، مشکی می‌پوشید. هر لحظه که او را نگاه می‌کردم، می‌دانستم ماندنی نیست و برای این دنیا نیست. چون عمویش هم شهید شده بود، همیشه به‌ فکر شهادت بود. دانش‌آموز ممتاز مدرسه بود. در مدرسه همیشه امانت‌دار بود و پول‌هایی را که برای خرید برخی لوازم جمع می‌کردند، برای امانت نزد او نگه می‌داشتند.» «خواب شهادت پسرم را وقتی او راهنمایی بود، دیدم. وقتی برایش به خواستگاری رفتیم پنج سال سابقه سپاه داشت. روز مراسم به مادر عروسم گفتم: «خواه‌وناخواه، این شهادت قسمتش می‌شود، الآن که جنگ نیست، ولی آموزش‌های سخت را انتخاب می‌کند و جزء نیروهای صابرین است.» مادر همسرش هم چون خانواده مذهبی بودند، گفت: «هرچه خدا بخواهد.» اولین مرتبه مهرماه سال 94 به سوریه رفت. با شهید «میثم نجفی» در یک پادگان بودند، با همدیگر هم اعزام شدند. هر دو هم‌محلی بودند و همه‌جوره همراه هم بودند. دو تا از پسرهایم همزمان با هم به سوریه رفته بودند. پس از اتمام دوره 45 روزه، پسر دومم و یک‌سری‌ دیگر برگشتند. میثم گفته بود: «کمی می‌مانم»، پسر من هم گفته بود: «من هم پیش تو می‌مانم». ده روز پس از برگشت ایمان پسرم، میثم شهید شد.  الآن سه پسر دیگر دارم و راضی هستم که هر سه راه شهدا را ادامه دهند و در این راه بروند. وقتی همکارانش خبر شهادت احسان را دادند، خدا می‌داند که اصلاً گریه نکردم و گفتم می‌دانستم که شهید می‌شود، ولی فکر من به سوریه نمی‌رفت.  مراسم خواستگاری پسرم 22 بهمن بود، روز مفقود شدنش 22 بهمن و روز پیدا شدنش هم 22 بهمن بود که 24 بهمن به یقین رسیدند و به ما اطلاع دادند. از طریق آزمایش DNA پسرم شناسایی شده است.»