وقتی کاری انجام نمی‌شه، 
شاید خیری توش هست، صبر کن.
وقتی مشکلی پیش میاد،
شاید حکمتی داره.
وقتی تو زندگیت، زمین می‌خوری 
حتما ًدرسی هست که باید یاد بگیری.
وقتی بهت بدی می‌کنند، 
شاید وقتشه که تو خوب بودن رو یادشون بدی.
وقتی همه درها به روت بسته می‌شه،
شاید با صبر و بردباری در دیگری به روت باز بشه
و خدا بخواد پاداش بزرگی بهت بده.
وقتی سختی پشت سختی میاد،
حتماًً وقتشه روحت متعالی بشه
وقتی دلت تنگ می‌شه،
حتماًً وقتشه با خداي خودت تنها باشی...

از صفوان جمال روایت شده که می‌گفت حضرت امام صادق(ع) به من فرمود: وادار کن کسانی را که در اطراف تو هستند به روزه ماه شعبان. گفتم فدای‌تان شوم مگر در فضیلت آن چیزی می‌بینید، فرمودند: بلی به درستی که  هرگاه رسول خدا(ص) هلال ماه شعبان را می‌دید، امر می‌فرمود به منادی که در مدینه ندا می‌کرد: ای اهل مدینه من از جانب خداوند به سوی شما مبعوث شده‌ام، آگه باشید که شعبان ماه من است. پس خدا رحمت کند کسی را که مرا بر ماه من یاری کند؛ یعنی روزه بدارد.
بحارالانوار، ج 94 و 79، باب 56

نگاهی به «دانکرک» مهم‌ترین فیلم جنگی سال جهان

 آرش فهیم/ مواجهه سینمای آمریکا با جنگ، درست عکس برخورد جریان غالب سینمای ایران با چنین موضوعی است. سینمای ما طی دو دهه اخیر، حتی حماسه‌ها و فتوحات را نیز تراژدی نشان داده، اما هالیوودی‌ها شکست‌های‌شان را هم در نظر جهانیان پیروزی نمایش می‌دهند. «خرمشهر» در جامعه ما نماد فتح و آزادی است، اما فقط سقوط و اشغال شدن این شهر در سینما به تصویر کشیده شده است. برخلاف خرمشهر، «دانکرک» در تاریخ معاصر غرب یادآور شکست و حقارت است، اما جادوگری به نام «کریستوفر نولان» در فیلم جدیدش، داستان این شهر را به یک حماسه و پیروزی تبدیل کرده است.
تاریخ سینما پر از فیلم‌های باشکوه است که پدیده‌های زشت اجتماعی و تاریخی را به زیباترین شکل ممکن نمایش داده‌اند. از «تولد یک ملت» که یک شاهکار سینمایی در ستایش نژادپرستی است تا «پیروزی اراده» که تبلیغ نازیسم بود و... حالا «دانکرک»! فیلمی که آمده تا با روایت یک جنگ نفسگیر و از ورای تحریف تاریخ، به ملت‌های تحت سلطه جنگ‌سالاران، نفس مصنوعی و درس امید و اعتقاد به معجزه را بدهد.
«دانکرک»، هم شبیه فیلم‌های قبلی نولان است و هم شبیه به آنها نیست. در این فیلم نیز همچون «ممنتو»، «تلقین» و... فرم روایی فیلم متقاطع و مبتنی بر بازی با زمان است. روایت اول که از ساحل شروع می‌شود طی یک هفته اتفاق می‌افتد، روایت دوم که در قایق می‌گذرد طی یک روز و روایت سوم که جنگ هوایی بین هواپیماها را نشان می‌دهد یک ساعت است و این سه روایت به هم می‌رسند. اما برخلاف آثار پیشین نولان، این فیلم فیلمنامه‌ای پر هیبت ندارد، به طوری که هیچ یک از سه روایت فیلم، به حد یک داستان تمام‌عیار نمی‌رسند و عناصری چون تعلیق، معما و قهرمان در آنها دیده نمی‌شود. پیوند سه روایت نیز غیر دراماتیک است؛ یعنی اساساً مشخص نمی‌شود که چرا ما سه روایت جدا از هم را می‌بینیم و معنایی را تولید نمی‌کند. به همین دلیل هم اتصال قصه‌ها چندان دلپذیر و لذت‌بخش نیست و معمایی را حل نمی‌کند. به همین دلیل هم «دانکرک» کوتاه‌ترین فیلم در کارنامه نولان است و به دو ساعت هم نمی‌رسد که نشان‌دهنده دست خالی فیلم‌ساز در داستان‌گویی است، زیرا فیلم‌های جنگی و حماسی به ویژه اگر درباره نبردهای بزرگ و پر کشمکش باشند، معمولاً طولانی هستند. شاید هم هدف کارگردان فیلم این بوده تا با ایجاد سه روایت، کمبود داستان را جبران و به زمان فیلم خود اضافه کند!
تنها جنبه قابل توجه «دانکرک» نمایش صحنه‌های چشم‌نواز و خارق‌العاده است. اهرم اصلی فیلم برای مفهوم‌سازی از جنگ و مجذوب کردن تماشاگر، فضاسازی و خلق هیجان از طریق صحنه‌های شگفت‌انگیز است. صحنه‌های هوایی فیلم، سرگیجه‌آور هستند و فیلم‌ساز نهایت سعی خود را به کار گرفته تا تصاویری عظیم از پرواز هواپیماها و از دیدگاه خلبان نشان دهد تا از این طریق، ضعف داستان و نبود قهرمان در فیلم خود را جبران کند. صحنه‌های هوایی فیلم و مانور هواپیماها بر فراز دریا به فیلم‌های سه بعدی و استریوسکوپیک (در ایران به «سینما 2000» شهرت داشت) شباهت دارد؛ صحنه‌هایی که صرفاً با چرخش هواپیماها (گردش دوربین به دور خود) شکل گرفته‌اند و دیگر هیچ! هیچ نمی‌فهمیم که این هواپیماها از کجا آمده‌اند، خلبان‌های آنها چه کسانی هستند و چه هدفی دارند!
«دانکرک» خود را با جادوی تصویر، صدا و حرکت تحمیل می‌کند؛ فیلم، با سکوت و آرامشی مرموز شروع می‌شود، اما دقیقه‌ای نمی‌گذرد که شلیک اولین گلوله مخاطب را به دنیایی پرتنش و تحرک می‌برد و تا آخر، حتی یک لحظه هم آرام نمی‌شود. به جای داستان، شخصیت‌پردازی و حتی بیان جزئیات جنگ و آن مقطع از  تاریخ، فقط سلسله حوادث مهیج و تصاویر خیره‌کننده هستند که در کنار هم قرار گرفته‌اند و فیلم را پیش می‌برند،‌ مانند بمب‌هایی که از افق تا چند متری دوربین یک به یک روی زمین می‌افتند و درست پیش از رسیدن به دوربین، قطع می‌شوند، یا صحنه عبور از تخته کوچکی که روی پل شکسته قرار گرفته و صحنه‌های وحشت‌زای مبارزه هواپیماها یا سکانس درون کشتی که گلوله‌باران می‌شود و... «دانکرک» در میان همه این تصاویر جادویی و داستان ابتر و سرگیجه‌آورش، پنداری دوست‌داشتنی را از جنگ بروز می‌دهد. در فیلم، هیچ صحنه مهوعی از نبرد نمی‌بینیم. نولان در فیلم خود، میدان مقاتله را به زیباترین شکل ممکن به تصویر درآورده است. دلیل حذف ضد قهرمان از فیلم نیز همین بوده تا پلشتی این میدان کمتر دیده شود. ما فقط جبهه خودی‌ها به زعم فیلم را می‌بینیم تا قدرت آنها بیشتر به چشم بیاید. در پایان نیز هیچ اشاره‌ای به اینکه فرانسه و انگلیس در نبرد دانکرک تحقیر شدند و تا آستانه سقوط رفتند، نمی‌شود. در تاریخ این‌گونه ثبت شده که آلمان نازی، شهر را محاصره کرده بود و هیچ مقاومتی از سوی نیروهای متفقین در کار نبود؛ آلمانی‌ها کاملاً قاهر و فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها مقهور بودند. تنها اشتباه محاسباتی هیتلر که دستور به توقف حمله داد، سقوط دانکرک را کامل نکرد. اما در این فیلم، حماسه و ازخودگذشتگی سربازان و نیروهای نظامی فرانسه و انگلیس، عامل نجات معرفی می‌شود. در پایان نیز در حالی که مردم برای پیروزی این نیروها شادی می‌کنند، بیانیه جنگ‌طلبانه فیلم را یکی از شخصیت‌های فیلم چنین می‌خواند: «ما باید تا انتها پیش برویم، باید در دریاها و اقیانوس‌ها بجنگیم، باید با قدرت بالا در هوا بجنگیم، باید به هر بهایی که شده از خودمان دفاع کنیم، باید در سواحل بجنگیم، باید در خشکی بجنگیم، باید در میدان نبرد و خیابان‌ها بجنگیم، باید در کوه‌ها بجنگیم، هیچ‌گاه نباید تسلیم شویم... تا زمانی که خدا بخواهد، دنیای جدید با تمام توان و قدرتش برای نجات دنیای قدیم قدم پیش خواهد گذاشت.» تا پیام فیلم، از تصویر هم فراتر رود و در قالب شعار نیز برملا شود.

در پی نگرانی دولت برای نحوه قطع یارانه تقریباً نیمی از مردم، راه‌های زیر پیشنهاد می‌شود:
1ـ یارانه‌ها کلاً قطع بشوند. آنهایی که تمکن ندارند، خود به خود پس از مدتی دچار سوءتغذیه می‌شوند. چهره مستحقش از دور داد می‌زند که تمکن مالی ندارد و مستحق دریافت یارانه است. ممکن است عده‌ای از سودجویان و مستحق‌نماها با گریم قصد فریب داشته باشند، که با گرفتن علایم حیاتی مانند نبض و فشار خون، مچ این افراد گرفته می‌شود.
2ـ مانند گواهی سلامت خودرو یعنی معاینه فنی، مراکزی برای بررسی عدم تمکن مالی افراد و صدور گواهی عدم تمکن مالی ایجاد شود که این مراکز تحت آزمایش‌های سخت از قبیل اندازه دور کمر و شکم، دور گردن، وزن، سیاهی دور چشم، پینه دست و پا و تعداد دنده‌های از پوست بیرون‌زده بررسی‌های خود را انجام دهند.
3ـ دولت کاری کند که فاصله طبقاتی زیاد شود. پس از اینکه فاصله فاحش و قابل تمییز بین فقیر و غنی افتاد، طوری که مردم یا بالای شهر باشند یا پایین شهر و وسط شهر خالی از سکنه شد، وسط شهر را با سیم خاردار بپوشاند و نگهبان بالای برجک با نورافکن بگذارد. تا کسی فکر فرار از تمکن به سرش نزند و بعد سرشماری شود که خدای نکرده حقی، ناحق جابه‌جا نشود.
4ـ شرکت در جشن تولد نورچشمی‌ها و هدیه دادن برای عموم آزاد شود. این مهمانان عزیز و گران‌قدر، همان‌هایی هستند که منابع مالی و زمانی زیادی صرف پیدا کردن‌شان شده است. یک نفر جلوی درب منزل اسامی مهمان‌ها را یادداشت کند و بدهد دست معاون قطع کن و سخنگوی دولت آقای نوبخت تا در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ لحاظ کند. می‌توان یک رونوشت از اسامی و نوع هدیه هم برای اداره دریافت اظهارنامه مالیاتی فرستاد تا موازی‌کاری
 نشود.
مهدی نورمحمدی


 مهدی امیدی/ نمایشگاه کتاب تهران، که از آن به بزرگ‌ترین فروشگاه کتاب جهان یاد می‌شود، علاوه بر اینکه برای مردم فرصتی را فراهم می‌کند تا کتاب‌های دلخواه خود را تهیه کنند، عرصه رقابت و تضاد اندیشه‌ها هم است. هیچ صحنه‌ای مانند این نمایشگاه وجود ندارد که در آن کتاب‌هایی که مبلّغ مکاتب و نحله‌های مختلف باشند این‌گونه در مقابل چشم مردم صف‌آرایی کنند. 
طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وقتی جریان‌های سیاسی وارداتی با قهر مردم مواجه و در عمل ورشکست شدند، تور خود را در عرصه فرهنگ و هنر پهن کردند. تئاتر و بازار نشر، اصلی‌ترین جبهه‌های هجوم مارکسیست‌ها و لیبرال‌ها به فرهنگ و هنر اسلامی و انقلابی هستند. این جریان‌ها با اینکه همیشه به سانسور و نبود آزادی در ایران معترض هستند، اما همواره صحنه‌گردان اصلی بازار نشر بوده‌اند و هر سال نیز انبوهی از کتاب‌های آنها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رژه می‌روند! متأسفانه فقدان راهبرد از سوی وزارت ارشاد در برگزاری این نمایشگاه و تبدیل آن به یک فروشگاه بزرگ کتاب، سبب شده است که از ظرفیت‌های گسترده این رویداد در جهت نشر آثار ارزشی استفاده نشود.
انتشار کتاب‌هایی در جهت ترویج «ایسم»‌های گوناگون از یک سو و هجوم انبوهی از کتاب‌های بی‌ارزش، حجم زیادی از نمایشگاه کتاب را در بر گرفته‌اند. کتاب‌هایی چون رمان‌های زرد، فال یا مباحث خرافاتی، اشعار غیراخلاقی و... از جمله این آثار هستند. به همین دلیل هم بسیاری از مردم برای یافتن تازه‌ترین کتاب‌های منتشر شده با موضوعات با ارزش، دچار مشکل هستند. 
به همین دلایل نیز فعالیت فرهنگی انقلابی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اهمیت بالایی دارد. کار انقلابی در این میدان، صرفاً به جمع‌آوری کتاب‌هایی با محتوای انحرافی محدود نمی‌شود؛ این کار وظیفه مسئولان و برگزارکنندگان نمایشگاه است. بلکه آنچه از سوی جبهه فرهنگی انقلاب ضروری به نظر می‌رسد حضور پرتحرک و ضریب دادن به آثار ارزشمند است. تعداد ناشران ارزشی نسبت به ناشران کتاب‌های انحرافی و زرد، کمتر است. اما این ناشران ثابت کرده‌اند که قدرت مردمی بسیار بالایی دارند. در صدر آثار پرفروش بازار کتاب نیز معمولاً کتاب‌هایی از همین ناشران دیده می‌شود. این نشان می‌دهد که ناشران انقلابی به صورت خودجوش و با اتخاذ راهبردهایی هوشمندانه می‌توانند به ارتقای فضای نمایشگاه کمک کنند.
به ویژه اینکه امسال مجدداً نمایشگاه کتاب تهران به مصلی بازگشته است. این مکان مقدس، لزوم توجه به مفاهیم و شاخص‌های ارزشی را افزایش داده است.

نمونده اشکمی، دمی نه یالی
همش درگیر قطع و اختلالی
تلگرامت شده انگار داغون
خودت هم که دبی تو عشق و حالی
پیامم داده بود دیشب نخوندم
و حالا هم ندارم اتصالی
پاول داغون شدم عشقم پریده
خودت و هی نزن به بی‌خیالی
تو مرغ خونه همسایه بودی
برایم غاز بودی یا غزالی
ولی حالا پر و بالت شکسته
داری انگار خودت می ارتحالی
برو هر چی که بردی نوش جونت
برو جون خودت زودتر، حلالی
منم میرم «سروش»، «آی گپ»، «بله»، «گپ»
به «بیسفون» و «ایتای» پرتقالی
اگر یارم همونجاها بیایه
نمی‌مونه دیگه تو دل ملالی
 «انسان ۲۵۰ ساله» از مرز ۳۰۰ هزار نسخه گذشت
چاپ هفتاد‌و‌چهارم کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» از سوی نشر صهبا در نمایشگاه کتاب توزیع می‌شود. با چاپ جدید، شمار نسخه‌های این اثر از ۳۰۰ هزار نسخه گذشته است.
محمدحسین چراغچی، مسئول غرفه نشر صهبا در نمایشگاه کتاب، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران پویا، گفت: «چاپ هفتادوچهارم کتاب «انسان 250 ساله» از جمله آثار تجدید چاپی است. این اثر در سال‌های اخیر مورد استقبال خوب مخاطبان قرار گرفته و با چاپ جدید، شمار نسخه‌های این اثر از 300 هزار نسخه گذشته است.» گفتنی است، کتاب «انسان 250 ساله» زندگی و مجاهدات ائمه‌ معصوم(ع) در بیان رهبر فرزانه انقلاب را شرح می‌دهد.

سریال جدید کارگردان «پایتخت»
کارگردان سریال «پایتخت» با سریال «هنگام بیداری» به تلویزیون برمی‌گردد.
موضوع سریال «هنگام بیداری» واقعه تاریخی مقاومت مردم بوشهر و شخصیت آیت‌الله سیدعبدالحسین لاری است که طرح اولیه آن مربوط به سال ۹۰ بوده و فیلم‌نامه آن نیز پس از چند بار بازنویسی، در حال حاضر به قلم علی طالب‌آبادی مراحل پایانی نگارش را طی می‌کند.
«سیروس مقدم» کارگردان سریال «هنگام بیداری» که این روزها در مرحله تحقیق و نگارش قرار دارد، در این باره گفت: «زمان کلید خوردن این سریال هنوز معلوم نیست، اما در تلاشیم تا قبل از سال 98 سریال را مقابل دوربین ببریم.»

جشنواره فیلم ایثار
 برگزار می‌شود
دومین جشنواره ملی فیلم ایثار، با هدف ترغیب هنرمندان جوان به تولید آثار با محور فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین زمینه‌سازی کشف استعدادهای متعهد برگزار می‌شود. سیدمرتضی حسینی، مدیرکل امور هنری بنیاد شهید درباره بخش‌های گوناگون این جشنواره گفت: «شش بخش این جشنواره عبارت است از بخش ویژه که شامل فیلم‌های 120 ثانیه‌ای با موضوع ایثار اجتماعی می‌شود. بخش‌های ثابت جشنواره عبارتند از: فیلم مستند با حداکثر زمان 40 دقیقه، فیلم کوتاه داستانی با حداکثر زمان 40 دقیقه، انیمیشن با حداکثر زمان 15 دقیقه، نماهنگ با سقف زمانی پنج دقیقه، فیلم‌های مردمی به وسیله دوربین خانگی با سقف زمانی پنج دقیقه و بخش ایده، طرح و فیلم‌نامه‌های کوتاه.» گفتنی است، 30 خرداد آخرین مهلت ارسال آثار است.

جلوگیری از اکران «فروشنده2» 
در یک دانشگاه
مسئولان یک دانشگاه دولتی، باز هم نمایش یک مستند انقلابی را با وجود داشتن مجوز و استقبال گسترده دانشجویان لغو کردند. مستند «فروشنده2» که در ادامه قسمت اول است، مذاکرات برجام و تلاش غربی‌ها برای محدود کردن کشورمان از قدرت دفاعی را بررسی کرده است. همانند قسمت اول «فروشنده» سری دوم آن نیز با مشکلاتی برای اکران در محافل دانشجویی مواجه شده است. به گونه‌ای که چند روز پیش، برنامه اکران این مستند در دانشگاه فردوسی مشهد لغو شد. این در حالی است که مجوزهای لازم برای نمایش این فیلم فراهم شده بود و دانشجویان نیز استقبال کرده بودند؛ اما در نهایت، مسئولان این دانشگاه دولتی، بدون هیچ دلیلی اقدام به ممانعت از نمایش این فیلم کردند.

جلوگیری از بازپخش «قائم‌مقام»
به نظر می‌رسد، صداوسیما باز هم در برابر فشارهای بیرونی، در نمایش یک برنامه با محتوای انقلابی ممانعت ایجاد کرده است.
مستند «قائم‌مقام» با موضوع زندگی سیاسی آیت‌الله حسینعلی منتظری، چهارم اردیبهشت در قالب برنامه «به اضافه مستند» از شبکه مستند سیما پخش شد؛ اما برخلاف اعلام قبلی، بازپخش این برنامه روی آنتن نرفت!
علی صدری‌نیا، کارگردان مستند «قائم‌مقام» در واکنش به این مسئله در فضای مجازی نوشت: «ظاهراً فشارها کار خودش را کرده که امروز صداوسیما با وجود اعلام قبلی، تکرار مستند قائم‌مقام را پخش نکرد!» صداوسیما پیش از این به دلیل فشارهای دولت، از پخش برخی مستندهای انقلابی دیگر هم جلوگیری کرده بود.

تصاویر دیده نشده
 از همکاری آمریکا با داعش
مستند «ارباب جنگ» که روایتی از کمک آمریکایی‌ها به تروریست‌های داعشی در سوریه و عراق است، به زودی از صداوسیما پخش خواهد شد.
این فیلم مستند، همزمان با انتقال سفارت ایالات متحده از تل‌آویو به بیت‌المقدس، برای اولین بار از صداوسیما پخش خواهد شد. تصاویر استفاده شده در این مستند به واسطه نفوذ متخصصان واحد اطلاعات و شناسایی جبهه‌ مقاومت به مرکز فرماندهی و کنترل آمریکایی‌ها و پهپادهای آنها به‌دست آمده است و روایتی واقعی از صحنه میدانی نبرد با داعش در سوریه و عراق را به تصویر می‌کشد. مستند «ارباب جنگ» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به زودی از رسانه ملی به نمایش درمی‌آید.

باید صدایِ تازه‌ای پیدا کنی امسال
خود را میانِ این صداها جا کنی امسال
آواز گنجشکان تمام کوچه را برداشت
باید تو هم ای بی‌صدا، غوغا کنی امسال
حتی اگر با دار آری سر به زیری
باید سری بالا، سری بالا کنی امسال
عیدانه آیا بهتر از آیینه چیزی هست؟
در پیشِ آیینه مبادا ها کنی امسال
ها! ها! مبادا باز هم چون سالِ پیرارین
امروز را قربانی فردا کنی امسال
این تو بمیری دیدی و آن تو بمیری نیست
فرصت نداری مرگ را حاشا کنی امسال
آن اشک‌ها که ریختی در نیمه‌هایِ شب
این قطره‌ها را می‌شود دریا کنی امسال
تو می‌توانی مثلِ بادِ صبحدم باشی
مشتِ تمامِ غنچه‌ها را وا کنی امسال
وادی به وادی رفتی و منزل هنوزت گم
کفشی مگر از جنس تاول پا کنی امسال
از کرم‌های کوچک ابریشمین بشنو
پروانه‌ من! می‌شود پر وا کنی امسال؟
مرتضی امیری‌اسفندقه

یادت باشد که نصیب تو خنده نخواهد بود
وقتی چشمانی را گریانده‌ای
یادت نرود که دل شکستن هنر نیست
خوب به خاطر بسپار؛ دست ‌بالای دست بسیار است!
و حتماً شنیده‌ای که می‌گویند:
«از هر دست بدهی از همان دست می‌ستانی»
مراقب دستانت باش!
حیف است که سهم دستانت جز بخشش باشد
بگذار عالمی به سخای دستانت قسم بخورند
بگذار ضرب‌المثل شوی در عطوفت و بخشندگی 
بگذار خلقی نمک‌گیر تو شود
دست بجنبان!
فردا بازتاب امروز توست
آقاجان! مولای مهربانی!
دعا کن دستان‌مان را به نوازش دل‌شکستگان
و به ستردن اشک‌های‌شان پیش از آنکه بغلتد بر گونه‌هاشان
دعا کن مرهم شویم و جز التیام، نبخشیم...