بررسی نقش مردم و مسئولان در تحقق شعار سال‌ـ 8

  محمدابراهیم میانجی/ در شماره‌های گذشته به بخشی از نقش مسئولان در تحقق شعار سال پرداخته شد. باور و اعتقاد به حمایت از کالای ایرانی، جلوگیری از واردات کالای مشابه تولید داخل، حمایت خاص از تولید با حمایت‌های تعرفه‌ای، انتقال بار مالیاتی از تولید به مصرف، لزوم بازبینی سیاست‌های مالیاتی در دوران رکود، دستگیری از واحدهای کوچک تولیدی در سیاست‌های کلان اقتصادی، اصلاح فضای کسب‌وکار، پرهیز از شعار محوری در اصلاح فضای کسب‌وکار، تقویت تعامل بانک‌ها با بخش‌های تولیدی و عزم جدی سیاستگذاران برای ریشه‌کن کردن فساد به عنوان بخشی از حمایت‌های دولت از کالای ایرانی مورد بررسی قرار گرفت. در این شماره به حمایت دولت از صادرات کالاهای غیر نفتی که مصداق دیگری از حمایت دولت از کالای ایرانی است،‌ پرداخته می‌شود. 

توجه ویژه به صادرات 
کالاهای غیرنفتی
مطابق با آمار سازمان توسعه تجارت ایران، صادرات غیر نفتی کشور نسبت به سال پیش 5 درصد رشد داشته و به بیش از 41 میلیارد دلار رسیده است. اکنون 500 شرکت اول صادراتی ایران بیش از 84 درصد کل صادرات غیرنفتی را بر عهده دارند و 16 درصد از صادرات غیرنفتی به همت 7 هزار و 439 شرکت انجام می‌گیرد. از مجموع 7 هزار و 939 شرکت صادراتی ایران، فقط یک شرکت بین یک تا 2 میلیارد دلار صادرات داشته است. 15 شرکت بین 300 میلیون تا یک میلیارد دلار، 33 شرکت بین 100 تا 500 میلیون دلار، 37 شرکت بین 50 تا 100 میلیون دلار و 403 شرکت کمتر از 50 میلیون دلار صادرات داشته‌اند. این تعداد از شرکت‌های فعال در عرصه صادرات و آمار و اطلاعات موجود از میزان تجارت آنها نشان می‌دهد، ظرفیت مناسبی در این عرصه وجود دارد که مغفول مانده است و با برنامه‌ریزی و حمایت مناسب دولت می‌توان زمینه‌های افزایش میزان صادرات غیر نفتی کشور را فراهم آورد و از آن در راستای رهایی از اقتصاد تک‌محصولی نفت بهره‌برداری کرد.

اعطای یارانه فروش
 در نمایشگاه‌های خارجی 
شركت در نمایشگاه‌های خارجی بهترين فرصت و روش بازاريابي برای شركت‌هاي توليدي داخلی است. شرکت‌های تولیدی و واحدهای صنعتی که تولیدات خود را در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌کنند، امکان معرفی محصولات خود را در خارج از مرزهای داخلی پیدا می‌کنند. حضور و شركت در نمايشگاه‌هاي خارجي معمولاً پرهزينه است و این فرصت را برای همه تولیدکنندگان جهت معرفی محصولات‌شان فراهم نمی‌کند. دولت در این زمینه می‌تواند بستر حضور شرکت‌های داخلی را در این نمایشگاه‌ها فراهم کند و برای عرضه محصولات داخلی در نمایشگاه‌های خارجی یارانه فروش اختصاص دهد تا به این وسیله افزون بر ایجاد انگیزه تولید با کیفیت در تولیدکنندگان و زمینه‌سازی افزایش تولیدات داخلی برای صادرات، موجبات ارزآوری این شرکت‌ها را نیز فراهم کند.

اختصاص اعتبار صادراتی
بیشتر کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه‌ای که از تولید داخلی خود حمایت کرده و جایگاه مناسبی در بین دیگر کشورها در عرصه اقتصادی دارند، در زمینه اختصاص اعتبار صادراتی وضع مناسبی برای تجار و تولیدکنندگان خود فراهم می‌آورند. اعتبارات اسنادی صادراتی به تعهدات برگشت‌ناپذیر بانک گشایش‌کننده به ذی‌نفع اعتبار (تجار و تولیدکنندگان کالا و خدمات) گفته می‌شود که بر اساس آن، در صورت ارائه اسناد مطابق با شرایط اعتبار در زمان مقرر، بانک گشایش‌کننده ملزم به پذیرش پرداخت به صورت نقد (دیداری) یا در سررسید معین می‌شود. اعتبار اسنادی بنا به ماهیت خود بسیار انعطاف‌پذیر بوده و بر اساس نیازهای دو طرف اعتبار، می‌تواند در انواع مختلفی، از جمله اعتبار اسنادی دیداری، مدت‌دار، ری‌فاینانس، قابل انتقال، اتکایی یا اعتبار اسنادی با عبارت قرمز صادر شود.
در وضعیت کنونی اختصاص اعتبار صادراتی به تجار و شرکت‌های تولیدی و صنعتی می‌تواند در فرایند صادرات کالا و خدمات داخلی نقش مؤثر و بسزایی داشته باشد و محور این اقدام، دولت و بانک مرکزی است که با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسب می‌توانند موجبات رونق صادرات را فراهم آورند و از تولید داخلی حمایت کنند.
تمرکز بر بازار
 کشورهای منطقه
بیش از شش هزار کیلومتر مرز مشترک خشکی با کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، آذربایجان، عراق و دو هزار و 700 کیلومتر مرز آبی در دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان ظرفیتی را پیش روی اقتصاد ایران قرار داده است که اگر درست از این موقعیت راهبردی بهره‌برداری شود، ایران اسلامی می‌تواند در کنار روابط سیاسی از مزیت‌های سرشار اقتصادی این همجواری نیز بهره‌مند شود.
همجواری با کشورهایی چون؛ آذربایجان، ترکمنستان و ارمنستان به عنوان دروازه ورود به بازار 300 میلیونی کشورهای آسیای میانه، در کنار موقعیت جغرافیایی ایران به عنوان حلقه رابط راه گذر شمال به جنوب و شرق به غرب برای توسعه ترانزیت کالا، سوآپ نفتی و اتصال به شبکه‌های بین‌المللی انتقال برق و همجواری با عراق، پاکستان و افغانستان که طی چند دهه اخیر به دلیل بحران‌های داخلی نیازمند خدمات فنی و مهندسی ایران برای بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی خود هستند، در کنار همجواری با روسیه و ترکیه به عنوان پل ورود تجار و بازرگانان ایرانی به اروپا بخشی از ظرفیت توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه است.
ایران دروازه ورود به بازار بزرگ ۴۰۰ میلیونی منطقه است. کشور ما امن‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر دستیابی به کشورهای CIS، افغانستان، ترکیه و عراق است؛ واقعیتی که مورد تأیید و تأکید کشورهای منطقه مانند چین و هند قرار گرفته و رقابت آنها را در خصوص سرمایه‌‌گذاری در این زمینه به دنبال داشته است. کشورهای اروپایی نیز ایران را نه یک بازار 80 میلیونی، بلکه یک بازار 400 میلیونی می‌دانند و همواره به دنبال حضور مؤثر در این بازار بوده‌اند.
با توجه به مطالب پیش‌گفته متأسفانه تاکنون حضور ایران در این بازار بزرگ پیرامونی خود ضعیف و کم‌اثر بوده است. آمار و اطلاعات سازمان توسعه تجارت ایران نشان می‌دهد، تنها حدود 40 درصد مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه خود بوده است. این در حالی است که برای اقتصاد کشور ما مقرون‌به‌صرفه خواهد بود که ابتدا کالای تولیدی خود را در کشورهای همسایه عرضه کند؛ چرا که از یک سو هزینه حمل‌ونقل بالایی به آن تعلق نمی‌گیرد و از سوی دیگر قرابت بیشتری در سلایق مصرفی مردمان آنها وجود دارد و تولیدات با تنوع بیشتری در کشورهای هدف عرضه می‌شود. مضاف بر آن ارتباطات صمیمانه‌تر و راحت‌تر از دیگر کشورها بین ما و همسایگان برقرار می‌باشد که از این ظرفیت باید در راستای توسعه صادرات
 بهره برد.
اوضاع جدید اقتصادی پیش‌روی کشور اقتضا دارد دولت و دست‌اندرکاران بخش صادرات ترتیبی اتخاذ کنند که بازار کشورهای همسایه در اولویت مبادلات تجاری قرار گیرد. از خام‌فروشی کالاها کاسته شده و برای صدور کالاهایی با ارزش افزوده بیشتر، شرایط مساعدی فراهم شود. با این سیاست، دولت می‌تواند صادرات کالای با ارزش افزوده بالا را رونق داده و بیش از گذشته درآمد صادراتی کشور را افزایش دهد.

کسب و کار پر رونق یک معلم بازنشسته

 اکبر کریمی/ بسیاری از ما وقتی اسم گلاب و عرقیات را می‌شنویم، اولین جایی که به ذهن‌مان می‌رسد، شهر کاشان است؛ جایی که بیشترمان تصور می‌کنیم تنها در آنجا پرورش گل محمدی انجام می‌شود؛ اما جالب است بدانید استان فارس یکی از مناطق مهم رویش انواع گیاهان دارویی است که با تولید 50 درصد گیاهان دارویی کشور، رتبه نخست پرورش و صادرات را دارد. در این گزارش یکی از فعالان این استان در حوزه کارآفرینی و تولید عرقیات گیاهی را معرفی
 می‌کنیم.

از معلمی تا مدیرعاملی 
خانم آفاق سالاری نصرآباد، معلم بازنشسته آموزش و پرورش است. او پس از خدمت در شغل مقدس معلمی و بازنشستگی در سال 1373، به عرصه اقتصادی روی آورد و تا کنون چندین شغل را تجربه کرده است. در حال حاضر، وی با راه‌اندازی کارخانه گلاب‌گیری و عرقیات گیاهی توانسته است برای 14 نفر به صورت دائمی و برای چندین نفر به صورت فصلی شغل ایجاد کند. خانم سالاری با هدف توسعه کسب‌وکار روستایی و محرومیت‌زدایی، فعالیت اقتصادی خود را در شهرستان بوانات آغاز کرد. این شهرستان در شمال شرق استان فارس قرار دارد و به گفته وی، از نظر امکانات رفاهی یکی از محروم‌ترین مناطق کشور محسوب 
می‌شود.

تعطیلی دامداری‌ها بر اثر خشکسالی
مؤسس مجتمع صنایع غذایی آریا، پیش از این فعالیت، کارخانه فرآورده‌های لبنی در محل فعلی دایر کرده بود که به دلیل تداوم خشکسالی‌های چند سال اخیر، پرورش دام و تولید شیر در منطقه کاهش جدی پیدا کرد و او مجبور شد کارخانه را در سال 90 تعطیل کند. کارخانه‌ای که در دوران فعالیت خود رونق خوبی داشت و در آن روزانه ۵۰ تن فرآورده لبنی تولید می‌شد. سالاری در این حوزه رتبه‌های خوبی نیز کسب کرده بود. عنوان كارآفرين نمونه استان فارس در سال 1386؛ كارآفرين نمونه كشوری در بخش صنعت در سال 1387 و واحد نمونه معاونت صنايع و توسعه روستايي در سال 87، بخش‌هایی از موفقیت‌هایی است که وی در این فعالیت تجربه کرده بود. با وجود این، سالاری با تعطیلی کارخانه، دست از تولید برنداشت و مأیوس نشد. با از بین رفتن ظرفیت دامداری در بوانات، هنوز یک ظرفیت اقتصادی مناسب در آنجا باقی بود که با وجود همین وضعیت کم‌آبی نیز امکان توسعه آن وجود داشت و آن، وجود انواع گیاهان دارویی و امکان کشت گل محمدی در منطقه بود.
سالاری درباره وضعیت رویش گیاهان دارویی در شهرستان بوانات می‌گوید: «بسیاری از مواد اولیه کارخانه ما از مراتع بوانات تأمین می‌شود. روستاییان انواع گیاهان دارویی را در فصل‌های مختلف جمع‌آوری می‌کنند و به کارخانه می‌آورند.» او می‌گوید: «اقلیم بوانات همچنین قابلیت بالایی برای توسعه کشت گل محمدی دارد. کشت این گل به آب کمی نیاز دارد و این برای شرایط خشکسالی بوانات و روستاییان منطقه کاملاً مناسب
 است.»
تولیدات کارخانه
کارخانه فرآورده‌های لبنی در سال 95 به مجتمع صنایع غذایی آریا تغییر کاربری داد و تولید عرقیات گیاهی از همان سال به صورت نیمه‌صنعتی شروع شد. سالاری بخش اعظمی از سرمایه اولیه شغل جدید خود را با فروش دارایی و منزل مسکونی تهیه کرده بود که شامل سالن و زمین کشاورزی می‌شد. 60 میلیون تسهیلات بانکی نیز از سوی بسیج سازندگی استان به این کارخانه تعلق گرفت تا بخشی از هزینه‌های خرید دستگاه‌های فرآوری و عرق‌گیری تأمین شود. گفتنی است، همه دستگاه‌ها و دیگ‌های مورد نیاز کارخانه آریا از تولیدات داخلی و بومی استان تأمین شده است. وی می‌گوید: «بخش اصلی فعالیت ما تولید گلاب است. تا پیش از راه‌اندازی کارخانه آریا، گل محمدی در منطقه به صورت خودرو می‌رویید؛ اما مردم منطقه استفاده چندانی از آن نمی‌کردند، حتی آن را می‌بریدند و مانند خار آتش می‌زدند.» در حال حاضر، شهرستان بوانات حدود 80 هکتار زمین زیر کشت گل محمدی دارد که از این میزان 40 هکتار آن در اطراف کارخانه آریا واقع شده است. این کارخانه بیش از 40 محصول در حوزه عرقیات گیاهی، شامل عرق کاسنی، برگ بید، شاطره، خارخاسک، برگ چنار، بومادران، گل گاو زبان، مرزنجوش، اسطوخودوس، بوقناق، زردچوبه، بیدمشک و... تولید می‌کند. از تولیدات دیگر کارخانه عرق بهارنارنج است. درخت بهارنارنج در بوانات وجود ندارد؛ به همین دلیل بهارنارنج مورد نیاز کارخانه از شیراز، داراب و دیگر شهرستان‌های استان فارس تهیه می‌شود. در مهر ماه نیز که فصل انگور است، تولید شیره انگور بخشی از فعالیت کارخانه محسوب می‌شود. سالاری متولد یزد است و به خوبی ارزش آب را می‌داند. به همین دلیل در کارخانه جدید خود آب پسماند دستگاه تقطیر را به پرورش ماهیان گرمابی مانند کپور و آمور می‌رساند. آب حاصل از استخرهای پرورش ماهی نیز پس از تصفیه به مصرف کشاورزی و تولید گیاهان دارویی می‌رسد. مجتمع آریا در فصل گلاب‌گیری در دو شیفت کاری و در دیگر ایام سال یک شیفته فعالیت می‌کند. این مجموعه در هر شیفت کاری 360 لیتر محصول تولید می‌کند که این محصولات را با نام تجاری «آناهید» و به صورت مویرگی در قنادی‌ها، بستنی‌فروشی‌ها، عطاری‌ها و دیگر فروشگاه‌های استان و تعدادی از استان‌های همجوار توزیع می‌کند.

توصیه یک فعال اقتصادی
طلایه‌دار اقتصاد مقاومتی در سال 95 می‌گوید: «دوران بازنشستگی بهترین دوران برای کارآفرینی است، چرا که فرد کوله‌باری از تجربیات را با خود دارد؛ تجربیاتی که به قیمت از دست دادن جوانی‌اش به دست آورده است. آنچه در کارآفرینی حتی از سرمایه هم می‌تواند مهم‌تر باشد، داشتن یک ایده بکر و مناسب برای کاری است که هر فرد می‌خواهد انجام دهد. هر زمان که ایده‌ای به ذهن‌تان رسید، همان را پیگیری کنید، با آگاهی جامع و با پشتکار فعالیت‌تان را شروع کنید و در این راه اهل خطر کردن باشید.»
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981  تماس بگیرید. 

  محمد نوری/ پس از تصمیم یکجانبه و قلدرمآبانه دونالد ترامپ برای خروج از برجام، این روزها تحلیل‌های متفاوتی از تأثیر این تصمیم بر اقتصاد ایران ارائه می‌شود. برخی تأثیر منفی این اقدام آمریکا بر اقتصاد کشور را قابل‌ توجه می‌دانند و برعکس، گروهی دیگر از وجود برخی راه‌ها برای کاهش تأثیر تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران سخن می‌گویند.
بی‌شک تصمیم اخیر آمریکا اثرات مستقیم و غیرمستقیمی بر فضای کلی تجارت ایران خواهد داشت. اثر مستقیم این تصمیم به مبادلات تجاری مستقیم ما با آمریکا بازمی‌گردد، که چندان مهم و تأثیرگذار نیست؛ چرا که رقم این مبادلات تجاری بین دو کشور در سال‌های اخیر همواره پایین‌تر از 100 میلیون دلار بوده است. بنابراین خروج آمریکا از برجام اثرات مستقیم چندانی بر تجارت ما نخواهد داشت. اما این تصمیم می‌تواند اثرات غیر مستقیمی بر اقتصاد کشور داشته باشد که برای خنثی‌سازی یا کاهش اثرات تحریم‌ها لازم است با تدبیر مناسب و اتخاذ مواضع درست و فعال‌سازی حوزه دیپلماسی با کشورهای اروپایی و منطقه‌ای اقدام کرد.
اثر عمده این تصمیم در بازگشت تحریم‌های ایالات متحده به حوزه نفت کشور خواهد بود که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورت بازگشت تحریم‌های نفتی، صادرات نفت ایران حداقل 200 هزار بشکه و حداکثر تا یک میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت که این موضوع هم قابل مدیریت و کنترل خواهد بود.
با توجه به اینکه برخی کشورهای مهم اروپایی خریدار نفت ایران هستند، اگر بتوانند به طور واقعی بر تعهدات خود در برجام بمانند، ایران برای خروج آمریکا از برجام نگرانی خاصی نخواهد داشت.
نکته قابل توجه در این زمینه آنکه، اکنون اروپا یک اتحادیه یکپارچه است و اقتصاد یکپارچه‌ای دارد. ارز یورو به عنوان ارز مورد قبول اکثر این کشورها پذیرفته شده و به طور حتم تمایلی وجود ندارد که ارزش یورو در برابر دلار کاهش پیدا کند. بنابراین یک نوع رقابت بین دلار و یورو و بین شبکه‌های بانکی و مالی اروپا و آمریکا وجود دارد. این موضوع می‌تواند برای ما یک امتیاز محسوب شود و سبب می‌شود درجه تصمیم‌گیری به صورت مستقل از سوی این کشورها افزایش یابد. با فرض پایبند نبودن تمامی کشورهای اروپایی، به تبعیت از آمریکا در برجام، ما می‌توانیم از ظرفیت کشورهای منطقه‌ای‌ فرصتی بسازیم که بیش از مضرات کاهش صادرات نفت به واسطه بازگشت تحریم‌ها، عایدی نصیب کشور شود.
دو ظرفیت قابل توجه برای افزایش صادرات نفتی در منطقه برای کشور مهیاست که نیازمند همت بلند مسئولان و دست‌اندرکاران می‌باشد؛ اول علاقه‌مندی کشور عمان برای واردات گاز از ایران و دوم موقعیت مناسب ترکمنستان برای واردات گاز به کشور.
برای تحقق این امر لازم است مسئولان وزارت نفت با توجه به علاقه‌مندی عمانی‌ها برای همکاری گازی با ایران، هر چه سریع‌تر با رعایت منافع ملی، صادرات گاز به عمان را آغاز کنند. با توجه به تجربه موفقی که در دولت قبل صورت گرفت، با اجرایی شدن سوآپ گاز ترکمنستان شاهد افزایش سه برابری صادرات ایران به این کشور بودیم، اما به علت سوءمدیریت مدیران میانی، واردات گاز از ترکمنستان حذف و به تبع آن صادرات ما نیز کاهش یافت. با فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی دوباره می‌توان این ظرفیت را احیا و از منافع آن کشور را بهره‌مند کرد.
همچنین دولت می‌تواند با بازاریابی منطقه‌ای، مازاد گاز کشور برای صادرات به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را پیگیری کند تا در شرایطی که سایه تحریم‌ها کشور را تهدید می‌کند بتوان به کمک چنین قراردادی امنیت اقتصادی کشور را ارتقا بخشید و تأثیر تحریم‌ها را بر اقتصاد به حداقل رساند.