علی حیدری/  چهاردهم خرداد هر سال یادآور یکی از تلخ‌ترین رویدادهای تاریخ انقلاب اسلامی است. 29 سال پیش در چنین روزی وقتی خبر عروج ملکوتی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی منتشر شد، ایران اسلامی غرق در ماتم و عزا شد و انقلاب کبیر اسلامی معمار و بنیانگذارش را از دست داد؛ معماری که بیش از نیم قرن پیش در 15 خرداد 1342 با ایمان و اراده‌ای پولادین که از اتکال به ذات اقدس الهی نشئت می‌گرفت، رهبری حرکت عظیم مردم مسلمان ایران را در اوج خفقان طاغوت بر عهده گرفت و با سینه سپر کردن در برابر رژیم ستمشاهی که با پشتوانه آمریکا و غرب حقوق ملت را چپاول می‌کرد، سبب شد جوانه‌های امید و باور در دل‌های مردان و زنان این سرزمین شکوفا شده و روح مبارزه در کالبد فرزندان ایران زمین دمیده شود. شکوفه‌هایی که در گذر زمان به سروهای استوار تبدیل شدند و توانستند با مدد گرفتن از خداوند، با وحدت و همدلی نهضت اسلامی مردم ایران را علی‌رغم محاسبات و پیش‌بینی‌ها، در مدت زمان کوتاهی به پیروزی برسانند.
در گذر زمان، چهاردهم و پانزدهم خرداد امسال مصادف و مقارن شده است با ایام ضربت خوردن و شهادت امیر مؤمنان علی(ع)، بزرگمرد تاریخ بشریت، شخصیت بی‌بدیلی که به اعتراف دوست و دشمن در طول حیات با برکت خود شاخصه‌های تعالی‌بخشی را در وجود خویش تجسم عینی بخشید. همو که به گفته پیامبر اعظم(ص) بهترین فرد تاریخ انسانیت و با تقواترین آنهاست که کتاب‌ها و مقالات فراوانی در وصف شجاعت، عدالت، کرامت، عبادت، فصاحت و بلاغتش نگاشته شده‌ که شاید همه آنها قطره‌ای از اقیانوس بیکران عظمت و شوکت آن امام همام باشد. کسی که اسلام و مسلمانان از 1400 سال پیش تا همیشه تاریخ وامدار جهاد و شهادت و اهل بیت او که همانا اهل بیت پیامبر خوبی‌هاست، هستند. 
امام خمینی(ره) در روزگاری که همه تلاش دشمنان بشریت در مسیر مبارزه برای نابودی اسلام قرار گرفته بود، با خروش بیداری‌بخش خود، منادی حکومت اسلامی شد و ضمن تبیین دقیق و عمیق اسلام ناب، پایه‌های یک حکومت اسلامی مردم‌سالار را پایه‌ریزی کرد. رهبر کبیر انقلاب در این مسیر با آگاهی و باور الهی دسیسه‌های دشمنان و تبلیغات مسموم آنان برای جدایی دین از سیاست را خنثی کرد و این باور غلط را از افکار عمومی جامعه زدود.
 نگاه حضرت امام(ره) به حکومت امیرالمؤمنین علی(ع) در صدر اسلام، به مثابه یک الگوی تمام‌عیار بود. اگرچه حکومت امام علی(ع) در آن دوران با دشمنی‌ها و مخالفت‌های سنگین مواجه شد و دوام نیافت، اما امام(ره) شاکله اصلی حکومت دینی را از مشی حکومتداری امیرالمؤمنین(ع) کسب کردند و در حد امکان، به بهترین وجه آن را عملی ساختند که مهم‌ترین حاصل آن تأسیس نظام جمهوری اسلامی در کشورمان و الهام‌بخشی به دیگر ملت‌های مسلمان است.
دقت در سیره عملی امام راحل(ره) نشان‌دهنده این واقعیت است که بسیاری از ویژگی‌های ایشان ملهم از سیره امام علی(ع) است که پس از فقدان ایشان و در حدود سه دهه زعامت امام خامنه‌ای در مقاطع مختلف در وجود خلف صالح امام هم به وضوح نمایان شده است؛ ویژگی‌هایی که اگر مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی در سطوح مختلف از آن الگو بگیرند، بی‌شک گامی بزرگ در تحقق دولت اسلامی که از آرمان‌های امام(ره) و  سومین مرحله از مراحل پنج‌گانه تکامل انقلاب اسلامی در دیدگاه رهبر معظم انقلاب است، برداشته خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در محفل شاعرانه نیمه رمضان

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «یکی از ویژگی‌های بارز شعر فارسی عفت و محجوب بودن آن است؛ بکوشید این عفت و پاکی همچنان در شعر فارسی محفوظ و پایدار بماند.»
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در دیدار جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت و همچنین شاعران غیر ایرانی با تحسین پیشرفت شاعران جوان در آراستن لفظی و معنایی اشعار، شعر فارسی را در طول تاریخ، شعری «عفیف و محجوب» دانستند و تأکید کردند: «بکوشید این عفت و پاکی همچنان در شعر فارسی محفوظ و پایدار بماند.»
ایشان با بیان اینکه شعر باید جریان‌سازی کند، خطاب به حاضران در این جمع افزودند: «مجموعه‌ شاعر کشور باید جوری شعر را در فضای هنری و فضای شعری کشور تنظیم، تولید و تکثیر کنند که بتواند مسائل مهم و مورد ابتلای کشور را گفتمان‌سازی و جریا‌ن‌سازی کند.»
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) گفتمان‌سازی و جریان‌سازی در زمینه مسائلی همچون «عدالت، مقاومت و ترویج فضایل اخلاقی» را از دیگر رسالت‌های شاعران برشمردند و افزودند: «شعر فارسی همواره مملو از حکمت و اخلاق و در تولید و تعمیق اندیشه و امید، نقش‌آفرین بوده است که باید این روحیه و حالت در شعر امروز نیز برجسته و درخشان باشد.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش‌ها برای انحراف هنر و شعر، افزودند: «برای منحرف ساختن هنر کشور دارد تلاش می‌شود؛ یعنی دارند سرمایه‌گذاری می‌کنند، هیئت‌های اندیشه‌ورز می‌نشینند برای اینکه شعر موجود ما را منحرف کنند طرّاحی می‌کنند؛ همچنان‌که در مورد سینما، تئاتر، نقّاشی، همه‌ فنون و شعبه‌های گوناگون هنر، همین کارها را در دست اقدام دارند. در مورد شعر هم همین‌جور است.»
ایشان با اشاره به تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مخالفان انقلاب برای منحرف کردن شعر و سوق دادن آن به مسائلی، همچون «سطحی‌نگری در اندیشه، لاابالی‌گری در عمل، وادادگی در سیاست و بی‌تفاوتی در مواجهه با دشمن» تأکید کردند: «در مقابل این تلاش‌ها، باید «حکمت، جدیت و کوشش و انضباط در عمل، ژرف‌نگری در اندیشه، استحکام هویت و مجاهدت در مقابل دشمن» در اشعار برجسته شود.»
ایشان همچنین سرود و ترانه‌ خوب را در ایجاد نشاط و حرکت‌های اجتماعیِ مفید، بسیار اثرگذار دانستند و خاطرنشان کردند: «باید از فرصت علاقه‌مندی مردم به شعر در جهت انتقال مفاهیم مورد نیاز جامعه به بهترین شکل استفاده کرد.»
رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه جامعه‌ ایرانی با شعر آمیخته است و این نقطه‌ قوّت بزرگی است، افزودند: «شما ملاحظه کنید در همین قضایای انقلاب، در این سال‌های گوناگون انقلاب، شعارهایی که غالباً هم موزون است و صورت شعری دارد، خودش از دل جمعیّت جوشیده؛ یعنی اصلاً هیچ‌کس هم نمی‌داند چه کسی این شعر را تولید کرده و مردم آن را دنبال کرده‌اند. در محیط‌های زندگی ما، شعر خیلی رایج است و این خیلی فرصت بزرگی است. از این تمنّای موجود و تقاضای موجود در جامعه برای شعر باید استفاده کرد و مفاهیمی را که مردم احتیاج دارند آنها را بدانند یا روش‌های عملی‌ای را که مردم احتیاج دارند با آنها آشنا بشوند، در زبان شعر به مردم منتقل کرد.»
در این دیدار، ۳۱ نفر از شاعران، اشعار خود را در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی قرائت کردند. همچنین پیش از مراسم، شاعران از نزدیک با حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای گفت‌وگو و آثار خود را به ایشان تقدیم کردند. در این دیدار، نماز مغرب و عشاء نیز به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه شد و حاضران روزه‌ خود را به همراه ایشان افطار کردند.

یک پایگاه تحلیلی انگلیسی نوشت: «رژیم صهیونیستی اطلاعات اتمی در اختیار عربستان می‌گذارد و اگر این اقدام فشار بیشتری بر ایرانیان وارد کند، دولت کنونی آمریکا با آن مخالف نیست.»
پایگاه تحلیلی «میدل‌ایست مانیتور» نوشت: «آژانس‌های اطلاعاتی غربی معتقدند رژیم صهیونیستی در حال فروش و ارسال اطلاعات اتمی به عربستان سعودی است.»
بر اساس یک گزارش به قلم «آمی دورآن»، انتقال این اطلاعات از سوی رژیم صهیونیستی، قابلیت تسلیحات اتمی به حکومت عربستان می‌دهد.
نویسنده در این گزارش مدعی شده است، دلیل رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی این است که ایران تنها کشور در منطقه نباشد که چنین تسلیحاتی در اختیار دارد. به ادعای نویسنده، عربستان و رژیم صهیونیستی این قابلیت ایران را تهدیدی علیه امنیت پادشاهی سعودی می‌دانند.
یک ژنرال صهیونیست به نام «آموس یادلین» که ریاست سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی را برعهده داشت، می‌گوید عربستان سعودی منتظر به دست آوردن قابلیت اتمی نمی‌ماند و هر وقت لازم داشته باشد به سراغ پاکستان رفته و هر آنچه می‌خواهد، از پاکستان می‌گیرد. پاکستان نیز این تمایل را ابراز کرده که تخصص اتمی و قابلیت‌های اتمی به عربستان سعودی منتقل کند.
اما به نوشته نویسنده این گزارش، به نظر می‌رسد، رژیم صهیونیستی مایل است به‌ عربستان برای دستیابی به تسلیحات اتمی کمک کند و این امتیاز را تنها به پاکستان واگذار نکند. حکومت سعودی مطمئن است که آمریکای تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با کمک رژیم صهیونیستی به عربستان در زمینه اتمی، اگر برای فشار بیشتر به ایران باشد، مخالف نیست.

 عبدالله حسینی/ انتخاب هیئت‌رئيسه مجلس امسال تأثیر چندانی بر ترکیب آن نداشت. چنانچه نه در کرسی ریاست و نه در سطح نواب رئیس تغییری ایجاد نشد. این در حالی بود که در نوع رقابت‌های درون مجلس و رویکرد فراکسیون‌ها تحولی متفاوت از گذشته رخ داده بود. 
گرانیگاه این تحول به عزم صد درصدی اصلاح‌طلبان مربوط می‌شد که می‌خواستند لاریجانی را از کرسی ریاست مجلس به زیر کشیده و عارف را به جای وی بنشانند تا منشأ تحولات بسیار بزرگ‌تری در صحنه سیاسی کشور شود. اگرچه امیدی‌ها با همه حمایتی که از جانب اصلاح‌طلبان بیرون مجلس شدند، در دستیابی به هدف نهایی خود ناکام ماندند؛ اما تلاش کردند تا خود را پیروز این میدان معرفی کنند. 
دلایلی که در رسانه‌های وابسته به این جریان برای موفق نشان دادن خود مورد اشاره قرار دادند، یکی تعداد آرای بیشتر عارف نسبت به لاریجانی در دور اول بود که تفاضل آن 114 به 101 بود. دیگری افزایش تعداد اعضای فراکسیون امید در هیئت‌رئیسه،  از سه نفر به پنج نفر است. اگر چه این مدعای رسانه‌های اصلاح‌طلبان صحت دارد؛ اما این همه واقعیت نیست. واقعیت‌ به مسائل عدیده‌ای در درون مجلس و بیرون آن مربوط می‌شد که به بخشی از آنها اشاره می‌شود:
اول اینکه اصولگرایان درون مجلس بنا به مسائل درون‌گروهی در دو فراکسیون ولایی و مستقلین فعالیت می‌کنند و نه تنها نمی‌توان اعضای فراکسیون مستقلین را کاملاً غیر اصولگرا خواند که نمی‌توان ادعا کرد 123 رأی به عارف نیز مختص اصلاح‌طلبان است؛ چرا که آنها وزن خود را در آزمون‌های گوناگون سنجیده‌اند و از وزن دقیق آن خبر دارند. ضمن آنکه در فراکسیون ولایی همه اعضا آرای یکدستی نداشته و تقریباً رأی آنها بین آقایان حاجی‌بابایی و لاریجانی تقسیم می‌شد. نکته مهم همین جاست که امیدی‌ها امید خود را به اختلاف اصولگرایان بسته بودند و فکر نمی‌کردند آنها در مقابل رقیب بیرونی اختلافات درونی را کنار می‌گذارند. 
موفقیتی که اصلاح‌طلبان در افزایش تعداد سهم خود در هیئت‌رئیسه به دست آوردند، دقیقاً بیان‌کننده همین نکته است که برای اصولگرایان کرسی ریاست مجلس اهمیت داشته و برای جایگاه‌های بعدی چنان ارزشی قائل نبوده‌اند که به اتحاد استراتژیک دست بزنند؛ ولی اگر چنین اراده‌ای داشتند، حتماً قادر به اجرای آن بودند. 
دوم اینکه، آنچه اصولگرایان مجلس را به دو فراکسیون ولایی و مستقلین تقسیم کرده، گرایش رئیس مجلس به سمت دولتی بوده که تماماً مورد حمایت اصلاحات قرار داشته است. دلخوری ولایی‌ها از لاریجانی به دلیل چرخش‌های متعدد وی به سمت دولت مورد حمایت اصلاحات است که نمونه بارز آن در انتخابات 96 نمایان شد و از همانجا معلوم بود که لاریجانی موقعیت خود در بین اصولگرایان و حتی پایگاه اجتماعی‌اش را به خطر انداخته که روحانی را بر جبهه مردمی نیروهای انقلاب ترجیح می‌دهد؛ اما عقل استراتژیک و گذشت اصولگرایانه ایجاب می‌کرد تا برای حفظ جایگاه راهبردی ریاست قوه مقننه بر برخی اختلافات و خطاها چشم بست. 
نکته سوم و مهم‌تر این است که چرا اصلاح‌طلبانی که در سنوات گذشته به حفظ لاریجانی تمایل داشتند؛ اکنون از وی عبور کرده و قصد تقابل با وی را کرده‌اند. آیا شخص رئيس مجلس و حامیان وی پیام این تحول رویکردی اصلاح‌طلبان را درک کرده‌اند و متوجه اتفاقاتی که در صحنه سیاسی کشور رخ داد، شده‌اند؟
روشن است که چرخش ناگهانی فراکسیون امید تابعی از تغییرات راهبردی است که در سطوح بالاتر میان اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان به وجود آمده است. از این رو اولین پیام این حرکت فراکسیون امید به دولت روحانی بود که به جای هماهنگی با اصلاح‌طلبان خود را با ریاست مجلس هماهنگ می‌کرد. اصلاح‌طلبان با این کار خود به دولت پیام دادند که بی‌توجهی به آنها می‌تواند مشکلاتی را برایش فراهم کند و از دست لاریجانی به دلیل دینی که به اصولگرایان دارد نیز کاری ساخته نیست.
دومین پیام این اقدام، ناخرسندی اصلاح‌طلبان از موقعیت فعلی‌شان است که ادامه آن می‌تواند در انتخابات بعدی مجلس و متعاقب آن انتخابات 1400 مشکل‌ساز باشد؛ از این رو اصلاح‌طلبان به طور رسمی از فعالیت‌های جدید انتخاباتی خود برای تغییر فضای رقابت‌ها پرده برداشتند و با یک تیر دو هدف را نشانه گرفتند. 
هدف اول متوجه دولت و جریان اعتدال بود که اگر بخواهند در پیوندی نانوشته وارد انتخابات بعدی شوند و تلاش کنند تا از نامزد اصلاحات عبور کنند، در ادامه راه خود با ناملایماتی مواجه خواهند شد که بخشی از آن به همکاری نکردن فراکسیون امید مربوط می‌شود و بخش‌های دیگر آن را باید در فضای رسانه‌ای و بیرون از مجلس دنبال کنند. 
هدف دوم این وزن‌کشی اصلاح‌طلبانه شخص لاریجانی بود که به دلیل برخی حمایت‌ها از دولت موقعیت خوبی در میان اصولگرایان نداشته و از طرفی طمع او برای پاستور می‌توانست خشم اصلاحات را در پی داشته باشد. پیام روشن اصلاح‌طلبان به لاریجانی این بود که از پایگاه اجتماعی و برنامه‌های آینده‌اش به خوبی اطلاع داشته و اجازه نمی‌دهند با زد و بندهای سیاسی با دولت و اعتدال به فکر موقعیت بهتر باشد و برای ادامه ریاست و برنامه‌هایش لازم است خود را با این جریان نیز هماهنگ کند.


تبیین ابعاد نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره) در گفت‌وگوی اختصاصی صبح صادق با نماینده ولی‌فقیه در سپاه
مهدی‌ سعیدی‌ـ علیرضا جلالیان/ در آستانه سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی، بر آن شدیم مبانی حکومت اسلامی و ولایت فقیه را از دیدگاه امام خمینی(ره) بازخوانی کنیم. بر این اساس فرصتی فراهم شد تا با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله حاجی‌صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب در این باره هم‌کلام شویم. با توجه به اینکه ایشان مطالعات گسترده و عمیقی در باب ولایت فقیه و حکومت اسلامی داشته‌اند و در این حوزه تألیفات و مقالاتی هم ارائه داده‌اند. دکتر حاجی‌صادقی معتقد است در نظام ولایی، مردم‌ سالار و صاحبان اصلی حکومت هستند و اصولاً حکومت دینی برای مردم شکل گرفته است و در واقع حاکمان خادمان مردم هستند. در ادامه برای تبیین ابعاد نظریه ولایت فقیه و اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی(ه) توجه شما را به متن این گفت‌وگو جلب می‌کنیم.


*مبتنی بر نگاه سیاسی حضرت امام(ره) چه نسبتی میان اسلام و سیاست وجود دارد؟
حضرت امام(ره) حق حیات به گردن ما دارند؛ چرا که قرآن به ما می‌گوید اسلام زنده‌کننده مردم است و امام این اسلام ناب را زنده کردند و در واقع مردم را زنده کردند. گرامیداشت امام(ره) گرامیداشت یک شخصیت و فرد نیست؛ بلکه گرامیداشت حقیقت و ارزش‌ها است و لذا رحلت ایشان را باید به معنای واقعی تسلیت گفت و از خدا می‌خواهیم درجات ایشان را متعالی‌تر کند.
این مرد بزرگ اولین و بزرگ‌ترین کار مهمی که انجام داد این بود که تلقی از دینداری را معنا کرد؛ چرا که دینداری به یک سلسله عبادت‌های فردی و عبادی محدود شده بود که امام آمد ثابت کرد فلسفه وجودی دین هدایت است، دین آمده انسان را از مبدأ خاکی به مقصد الهی ببرد و در این مسیر برای همه صحنه‌های زندگی به ویژه برای سیاست برنامه دارد، چرا؟ چون امام(ره) معتقد است نسبت مباحث اجتماعی، سیاسی قرآن به احکام فردی و عبادی از نسبت صد به یک هم بیشتر است. چرا؟ چون سیاست و حکومت در اینکه انسان و کاروان انسانی به آن مقصد برسد بیشتر اثر دارد. نماز اثر دارد، اما اثر ولایت بیشتر است و لذا اسلام بر مباحثی چون ولایت و سیاست و از این قبیل بیش از دیگر مباحث تأکید می‌کند. امام(ره) ثابت کرد سیاست جزئی از هدایت کلی دین است و این تفسیر را بیان کرد که دین بی‌سیاست دین نیست، چون در هدایت با مشکل مواجه می‌شود. دینی که در عرصه جامعه حضور نداشته باشد، دین نیست و اگر دین می‌خواهد انسان را در مسیر هدایت و تعالی قرار دهد، مرکز آن حرکت در حاکمیت است؛ لذا امام در اقدامی بزرگ، جامعیت دین را چه در ابعاد سیاسی، چه اقتصادی و چه مدیریتی احیا کرد.

*در نسبت مردم با حاکمیت سؤالی که مطرح می‌شود این است که قیم قرار دادن برای مردم می‌تواند توهین به آنها باشد، در مسئله ولایت چه پاسخی به این شبهه داده می‌شود؟
در نظام اسلامی مردم آمده‌اند برنامه و سبک زندگی که خدا نسخه کرده را با عقل و فرزانگی پذیرفته‌اند و بر این مبنا مسلمان و مؤمن شده‌اند. حال برنامه خدا را چه کسی برای این مردم بیان و اجرا کند؟ ولی امر. چه امام معصوم(ع) و چه ولی‌فقیه جای مردم نیستند که چون مردم نمی‌فهمند او تصمیم بگیرد. او قائم‌مقام خدا است که حکم خدا را ـ که مردم با عقل خود قبول کرده‌اند و با آن به سعادت می‌رسند و هیچ برنامه دیگری که شایستگی این به مقصد رساندن را ندارد ـ بیان و اجرا می‌کند. این عین عقلانیت است و تبعیت از ولایت تبعیت از توحید است، این مسیر فرمانبری خداست. تجلی‌بخش توحید ولی‌اللهی است. ولایت تجلی توحید ربوبی و اعمال‌کننده حاکمیت انحصاری خداست؛ لذا نه برعکس، اگر خدا چنین کاری نکرده بود به بشر ظلم شده بود و بشر طلبکار بود. آیا اینکه پزشک به بیماری که به او مراجعه می‌کند و حق ویزیت پرداخت می‌کند، دستور و نسخه می‌دهد او را تحقیر کرده است؟! خیر تکریم است. ما در حاکمیت دینی هم متخصص می‌خواهیم. ما از بین همه حاکمیت‌ها و رهبری‌ها پذیرفتیم ولی ما خدا باشد، این ورود به ایمان است و خدا این حاکمیتش را از طریق ولی اعمال می‌کند.
ولایت بزرگ‌ترین نعمتی است که خدا به بشر داده است. ولایت الهی فقط ارائه طریق نمی‌کند، فقط راه نشان نمی‌دهد، راهبری و «ایصال الی المطلوب» می‌کند؛ لذا ولایت را به کشتی تشبیه کرده‌اند که هم مسیر را نشان می‌دهد و هم انسان را به مقصد می‌رساند.

*انسان امروز مایل است که فارغ از این قید و بندها باشد و می‌گوید این دینی که در قالب شریعت بر همه چیز من سیطره دارد فضا را تنگ کرده، آیا نمی‌شود به جای این قرائت حداکثری از دین به یک قرائت حداقلی و تنها در حد ضروریات بسنده کرد؟
اگر دین حداکثری نبود به انسان ظلم می‌شد. مثال بزنم. اگر مراجعه به پزشک و متخصص در یک رشته‌ای بکنم و او احساس کند که باید برای من چهار دارو و چند پرهیز غذایی تجویز کند و اگر دو تا را تجویز کرد ظلم کرده یا نه؟ به خدا مراجعه کرده‌ایم که هر آنچه ما را به سعادت می‌رساند بگوید و اگر برای‌مان کم گذاشت ما را تحقیر و ظلم کرده است.
اما آیا ورود به خود دین اجباری است؟! نه. شما آزاد هستید در هر جایی وارد بشوید. اما وقتی وارد شدید باید ضوابط را رعایت کنید؛ یعنی کسی که وارد می‌شود با اختیار خود ضوابط را پذیرفته، دین هم همین‌طور است. خدا می‌گوید می‌خواهی بیا، می‌خواهی نیا، ما راه را مشخص کرده‌ایم. اما وقتی آمدی التزام به شئ التزام به لوازمش را هم همراه دارد. پس اصل دوم اختیار انسان در پذیرش است.
نکته سوم؛ آیا این تکالیف دست و پا گیر هستند. اساس اشکال این است که نگاه ما به دستورهای خدا محدودکننده است یا آزادکننده. یکی از موضوعات مهمی که باید بررسی شود، این است که تکالیف خدا در زندگی انسان چه نقشی دارد؟ اگر خدا می‌گوید نماز بخوان و در گرمای طولانی روزه بگیر، خدا دنبال چیست؟ گرسنگی و خم و راست شدن من برای خدا چه فایده دارد؟ تمام اینها را خدا جواب داده، اینها همه برای تغذیه جان انسان است. انسان جسم دارد که تغذیه و آزادی می‌خواهد و یک روح دارد که حقیقت انسان و وجود انسان به آن است و آن هم تغذیه و بالا رفتن می‌خواهد؛ لذا نماز ابزار بالارفتن است، انجام فریضه نماز برای تقرب الهی است. این تکالیف ادای حق انسان است. انسان، با ایمان آوردن، حق به هدایت بر خدا پیدا می‌کند.
امیرالمؤمنین علی(ع) بالاترین عزت را «عبد خدا بودن» دانسته‌اند. آزادی، عبد خدا بودن است، چرا؟ چون انسان حتماً و اجباراً عبد کسی هست و مهم این است که عبد چه کسی است. آیا عبد خدای خالق رازق است یا کس دیگر. در آیت الکرسی هم به این نکته اشاره شده است. خدا ولی یگانه است برای مؤمنان و طاغوت‌ها ولی متکثر هستند برای کافران. نکته دیگر اینکه چه کسی گفته دین «منطقه‌الفراغ» ندارد؟ خداوند یک سلسله واجباتی را تعیین کرده و مابقی امر را به عهده خود انسان گذاشته است. بیشتر صحنه‌های زندگی انسان «منطقه‌الفراغ» دارد. یک جا این سلب شده و آن زمانی است که آزار دیگران باشد و آزادی دیگران را سلب کند. این هم عین عدالت است. آنجا که به خودم برگردد حتی گناه کردن اگر در خفا باشد، کسی با او کار ندارد، اما اگر حرمت دیگران را نگه نداشت چه؟ تعبیر و عمل قرآن در برابر فاسد و مفسد متفاوت است. فاسد را دعوت می‌کند به راه راست و اما با مفسد برخورد قهری دارد. مفسد کسی است که مثلاً تبر برداشته و دارد کشتی‌ای را که همه با هم در آن هستند سوراخ می‌کند.

*آیا می‌توان انتظار داشت که اسلام الگوی واحدی برای حکومت اسلامی در همه اعصار داشته باشد؟ آیا این نگاه با پویایی اسلام قابل جمع است یا آنکه حکومت اسلامی را در تطبیق با مقتضیات زمان دچار بن‌بست خواهد کرد؟
معجزه بزرگ اسلام این است که چون قانون و برنامه‌ای است که آفریدگار برای انسان داده است، همه انسان‌ها را در همه زمان‌ها با همه تفاوت‌ها تحت پوشش قرار داده است؛ اما چطور؟ اسلام یک سلسله احکام ثابت دارد و یک سلسله احکام متغیر. ثابت‌ها احکامی هستند که با فطرت انسان پیوند دارند و انسان‌ها هرچه هم عوض شوند، اینها تغییر نمی‌کند. نیازهای انسان چه در دوران شجر و حجر و چه در عصر ارتباطات در این حوزه مشترک است؛ اما یک‌سری از احکام هستند که متناسب با زمان است و اصلاً یکی از موارد فلسفه وجودی ولایت همین است. چرا اسلام کنار قرآن، ولایت را می‌گذارد؟ چون قرآن قانون اساسی است و این قانون اساسی برای اینکه به آیین‌نامه و دستورالعمل و بخش‌نامه تبدیل شود به کارشناس نیاز دارد، پس به صورت کلی پاسخ این است که اسلام ثابتات و متغیرات در زمان دارد.
درباره حکومت، اسلام برای همه زمان‌ها می‌تواند مدل واحد حکومتی ارائه دهد. برای مدینه 30 هزار نفری، برای حکومت علی(ع) بر چند استان و برای زمان ظهور و همه جهان. معجزه اسلام این است که برای همه زمان‌ها قابل اجرا شدن است و در همه زمان‌ها هم انعطاف لازم را دارد که این مدل از حکومت نظام ولایی نام دارد.
نظام ولایی یعنی تجلی یافتن ولایت خدا به وسیله کسی که خدا وی را منصوب کرده است. حالا امام معصوم یا ولی‌فقیه که زیر مجموعه را او تعیین می‌کند؛ یعنی ساختار و سازمان را ولی بر اساس زمان تعیین می‌کند. آنچه اهمیت دارد، کلیت نظام ولایی است و جمهوری اسلامی، زیرمجموعه نظام ولایی معنا پیدا می‌کند؛ یعنی تجلی یافتن حاکمیت الهی به وسیله قائم مقام با واسطه و بی‌واسطه خدا.
در واقع وقتی امام معصوم هست، او قائم‌مقام خداست و حاکمیت خدا را پیاده می‌کند. حاکمیت امام زمان(عج) حاکمیت یک شخص نیست و ما تحت اراده یک آدم در نیامده‌ایم، بلکه ما تحت اراده خدا درآمده‌ایم که امام زمان(عج) این اراده را بیان و اجرا می‌کند. درباره ولی‌فقیه هم همین‌طور است؛ اما فرق ولی‌فقیه با امام معصوم این است که امام معصوم قائم‌مقام بی‌واسطه است و ولی‌فقیه قائم‌مقام با واسطه. کار اینها این است که حکم الله را به منظور خدمت به انسان و تعالی آن بیان و اجرا کنند.
این نظام ولایی هم همیشه بوده است. خود پیغمبر اسلام(ص)، امامان(ع)، اهل بیت(ع) و بعد در دوران غیبت ولی فقیه. لذا در این دوران تعیین ساختار و جزئیات به تشخیص ولی‌فقیه است. برای نمونه، وقتی قانون اساسی نوشته شد، تا امام(ره) امضا نکردند مشروع نبود و ما جمهوری اسلامی را نمی‌شناختیم. نظام ولایی هم تمرکز دارد و هم تفکیک قوا، هم مبتنی بر مبانی است و هم مبتنی بر نیازها و هم حقیقت و هم واقعیت را در دل خود دارد. جهت‌گیری‌اش هم به نفع مردم است. حاکمیت، حاکمیت قائم‌مقام خداست، اما جهت‌گیری برای مردم است. 

*با این اوصاف بفرمایید در نظام ولایی جایگاه مردم چه می‌شود و مردم‌سالاری در نظام ولایی چه ظهور و بروز عینی دارد؟
مردم‌سالاری دینی در نظام ولایی را پیش از این در مقاله‌ای توضیح داده‌ام. اینکه بگوییم خدا یا مردم، این دروغ است. این لغزش است که اگر حکومت خدایی شد، پس مردمی نیست. چه کسی این را گفته است؟ قرآن می‌گوید خدا با مردم. تئوکراسی یا دموکراسی نداریم. 
چرا خدا وقتی می‌خواهد ولایت حضرت علی(ع) را در یک آیه صریح بگوید، بنا به مصلحت اسمش را نمی‌آورد؛ اما ویژگی‌هایی که می‌خواهد بیاورد می‌گوید، از جمله اینکه علی در نماز به سائل انگشتر می‌دهد. ایشان هزاران خصوصیت و عمل بزرگ داشت، چرا خداوند این ویژگی را مطرح کرد؟! خداوند می‌خواهد بگوید رهبر و سکاندار جامعه دینی باید کسی باشد که در اوج خلوت با خدا و نماز هم از خلق خدا غافل نشود.
حالا می‌گویند حضرت علی(ع) حواسش کجا بود؟ چطور زمانی که جراح می‌خواهد تیر از پایش در بیاورد، می‌گویند علی در نماز حس نمی‌کند؟! در پاسخ باید گفت، علی در نماز خود را نمی‌بیند و خدا را می‌بیند، از این رو نمی‌تواند خلق خدا را نبیند. انفاق علی در رکوع در این بود که انگشتر را دست خدا گذاشت؛ چرا که خدا و مردم دو طرف جدا نیستند. بهترین راه تقرب به خدا، خدمت به مردم است.
حاکمیت الهی است، اما مردم‌سالار هستند. قانون را خدا داده، رهبر را خدا داده، برای تأمین خوشبختی چه کسی؟! مردم! در این الگو خدا منفعت نمی‌برد و همه چیز در جهت منفعت مردم است. خدا نسخه می‌دهد و رهبر را منصوب می‌کند؛ اما می‌گوید تو نوکر مردمی و باید به مردم خدمت کنی. پس ببینید جهت‌گیری حکومت و مردم‌سالاری این است که حکومت برای مردم و به منظور تأمین منافع و مصالح مردم است.
نکته سوم نقش مردم در شکل‌گیری و تحقق حکومت دینی است. خدا می‌گوید من قانون را می‌دهم، رهبر را می‌دهم، اما اگر مردم نخواهند حکومت اصلاً شکل نمی‌گیرد. مردم یگانه نقش را در تحقق و پذیرش دارند. خدا اصلاً اراده نکرده که حکومت دینی با قدرت و اراده خودش تحقق پیدا کند؛ خدا ولی خود را هیچ کجا با زور خودش ولی مردم نکرده است. هیچ جای تاریخ نداریم. ماجرای غدیر و سقیفه نمونه عینی آن است. حکومت دو رکن دارد؛ یکی مشروعیت و حقانیت و دیگری مقبولیت. مقبولیت دست مردم است و بدون پذیرش مردم حکومت شکل نمی‌گیرد.
مردم نقش عملی هم دارند. در قرآن گفته شده است، ولی الهی و دستور اداره را او فرستاده تا مردم قسط و عدالت را برپا کنند. اینها مقدمه است، اما تا مردم قیام نکنند، به عدالت و قسط نمی‌رسند.
در نظام الهی مردم از دو جهت نقش دارند. یکی اینکه صاحب حکومتند و دوم اینکه اعتباربخش به حکومت هستند. متفکران اومانیسم گفتند انسان به جای خدا، اما قرآن می‌گوید، انسان با خدا انسان می‌شود.
وجه تمایز امام(ره) با همه علمای زمان ایشان این بود که خیلی‌ها هم مانند امام(ره) ولایت فقیه را قبول داشتند و دنبالش بودند، اما امام کاری کردند که کسی نتوانست. علت اولش به دلیل مردم زمان بود. امام می‌گویند این مردم از مردم همه زمان‌های دیگر بهتر بودند و علت دومش این بود که امام به این مردم ایمان داشتند. با مشروعیتی که خدا داد و مقبولیتی که مردم ایجاد کردند، جلو آمدند. امام(ره) اول نهضت خدمت یکی از مراجع نجف رسیدند و گفتند پرچم نهضت را به دست بگیرید. ایشان گفتند مردم آمادگی ندارند، همراهی نمی‌کنند و چند بحث دیگر و بعد خود امام با ایمانی که به مردم داشتند آمدند و موفق شدند. امام(ره) معتقد بودند خدا مردم را سالار کرده و به مردم حق حاکمیت داده و اگر مردم نخواهند، حکومت با همه مشروعیتش از بین می‌رود. 

*مصلحت در فرآیند تصمیم‌گیری نظام اسلامی چه جایگاهی دارد؟
مصلحت اولویت‌بندی است. سلیقه‌ای نیست و کارشناسی است. برای نمونه، یک نفر دچار دو بیماری هم‌زمان است، لذا پزشک متخصص پس از بررسی مصلحت‌اندیشی می‌کند که اول کدام بیماری را درمان کند و دارویی که برای بیماری اول می‌دهد، برای بیماری دوم مضر نباشد. این مصلحت است. در احکام دینی یک جاهایی احکام اولیه مشکل را حل نمی‌کند، گاهی قوانین عادی بن‌بست‌ها را باز نمی‌کند و باید احکامی باشند تا این بن‌بست‌ها را باز کنند. مصلحت سلیقه‌ای نیست و مبتنی بر یک سلسله استنادات و مبانی و اولویت‌بندی‌هایی است که خود در سراسر زندگی داریم.
حال در نظام اسلامی مبانی مصلحت چیست؟ منافع مردم است. مهم فهم درست این مصلحت است. مانند ماجرای حضرت خضر و حضرت موسی(ع). ما ولی‌فقیه را فرد برتری که اراده‌اش فوق اراده دیگران است، نمی‌دانیم، بلکه ولی‌فقیه را کارشناس حکم الله می‌دانیم؛ او بیان‌کننده و اجراکننده حکم الله است.

گزارش صبح صادق از شنبه‌های انقلاب در ایستگاه نمایشگاه قرآن


 حسن فلاح/  نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشورمان به شمار می‌رود که هر سال در ماه مبارک رمضان میزبان مردم قرآن‌دوست‌ کشورمان است. نمایشگاه امسال به ایستگاه بیست‌وششم رسید و با توجه به حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت ارشاد به نظر می‌رسد این دوره از نمایشگاه به بخش‌های محتوایی و عترت(ع) توجه بیشتری داشته باشد؛ چرا که وی پس از استقرار در معاونت قرآن و عترت ارشاد، کمیته تحول را به منظور ارتقای برنامه‌ها به ویژه فعالیت‌ها در حوزه عترت(ع) تشکیل داد. ماه مبارک رمضان نیز امسال از ۲۷ اردیبهشت ‌ماه آغاز شد و بر اساس تصمیم مسئولان، بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم یک روز پیش از اولین روز ماه مبارک رمضان، یعنی چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ‌ماه آغاز شد و ۱۲ خرداد مصادف با ۱۷ ماه مبارک رمضان در شب‌های قدر به کار خود پایان داد. برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با توجه به اهمیت و مخاطبان بسیاری که دارد، می‌تواند نقش مهمی در ترویج فرهنگ قرآنی و همچنین آشنایی بیشتر مردم ایران و دیگر نقاط جهان با دستاوردهای قرآنی کشورمان داشته باشد؛ بر همین اساس بهتر است متولیان برگزاری نمایشگاه پیش از اعلام رسمی زمان برپایی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تدابیر لازم را برای آماده‌سازی غرفه‌ها در نخستین روز برگزاری نمایشگاه اتخاذ کنند تا دیگر شاهد غرفه‌بندی و آماده‌کردن سالن برای حضور بازدیدکنندگان در هفته‌های نخست نمایشگاه نباشیم و نمایشگاهی با محتوای مناسب و درخور جمهوری اسلامی ایران برپا شود. یکی دیگر از موضوعات مهم، توجه به بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن کریم است که در سال‌های گذشته ضعیف برگزار شد؛ امیدواریم مسئولان نمایشگاه قرآن کریم برای این بخش نیز فکری کنند تا افزون بر تأثیرگذاری لازم، محتوای غنی نیز برای بازدیدکنندگان داشته باشد.

شنبه‌های انقلاب در نمایشگاه قرآن
نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در حالی به استقبال مخاطبان رفته که برنامه‌های متفاوت فرهنگی هم در حاشیه آن برگزار می‌شود. یکی از این برنامه‌ها، «شنبه‌های انقلاب» است که امسال کار خود را آغاز کرده و در هر ایستگاه (هر شنبه) دستاوردی از انقلاب اسلامی را معرفی می‌کند و این بار به دستاورد تأثیرگذاری قرآن کریم در انقلاب و نمایشگاه قرآن رسیده است. 

معرفی دستاوردها 
به جشن‌های انقلاب منتهی می‌شود
حسین امان‌لو، رئیس کمیته اطلاع‌رسانی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی با اشاره به فلسفه وجودی این جنبش، گفت: «انقلاب اسلامی در حالی به ظهور و بروز و امروز به اوج دستاوردهای داخلی و جهانی می‌رسد که هیمنه استکبار در کل عالم پیچیده بود و چهل سال است این هیمنه ترک برداشته و به هم ریخته است و آن استحکام قبلی خود را ندارد. رمز آن شکنندگی هیمنه، در وجود و توسعه ‌انقلاب اسلامی است. با این اوصاف، انقلاب اسلامی این مسیر پرحادثه را با قدرت ادامه می‌دهد و بدون توجه به توطئه‌چینی‌ها راه دست‌یابی به موفقیت‌ها و دستاوردها را طی می‌کند.»
وی با بیان اینکه جنبش مردمی پاسداشت چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی با حضور خانواده‌های شهدا، فرهیختگان، دانشجویان، هنرمندان و ورزشکاران راه‌اندازی شد، گفت: «دشمنی‌ها علیه انقلاب اسلامی بسیار است و بوق‌های شیطنت‌آمیزی از بی‌بی‌سی و رسانه‌های غربی و حتی مغرضان داخلی به گوش می‌رسد و سیاه‌نمایی‌ها و بدگویی‌های فراوانی وجود دارد؛ از این رو این جنبش به این میدان پرهیاهو آمده تا از خوبی‌ها، موفقیت‌ها،‌ دستاوردها، پیشرفت‌ها و ارزش‌های انقلاب بگوید. خدمات و توانمندی‌هایی که طاغوتیان هیچ‌گاه قادر به اجرای آن نبودند.»
امان‌لو با تأکید بر رسیدن به ایستگاه قرآن کریم، خاطرنشان کرد: «این کمیته و جنبش برنامه‌ریزی کرده تا این گزارش‌ها را در چهل موضوع به سمع و نظر مردم برساند. کار  را از اول اردیبهشت ‌ماه با عنوان شنبه‌‎های انقلاب آغاز کرده‌ایم. حالا چرا شنبه‌ها؟! زیرا ما به دنبال متبرک کردن هفته‌های خودمان به معرفی یک دستاورد از انقلاب اسلامی بودیم. تاکنون گزارش سلامت، تعلیم و تربیت، کتاب و شعر و ادبیات داده شد و در ایستگاه پنجم هم به دستاورد قرآن کریم رسیدیم که همزمان با نمایشگاه قرآن تقدیم مردم شد.
وی خاطر نشان کرد: «قرآن دستاوردهای بسیاری به مردم ارائه داد؛ این دستاوردهای قرآنی در یک کلام به انقلاب قرآنی و فرهنگ قرآنی منتهی شد؛ زیرا انقلاب اسلامی قرآن را زنده کرد و آن را از پستوی خانه‌ها به محیط اجتماعی و زندگی مردم آورد. انقلاب اسلامی کاری کرد که دشمنان و همان‌هایی که علیه نظام هر خباثتی را به کار بستند و توطئه‌چینی می‌کردند، از بس احساس خطر کردند به انتشار کتاب آیات شیطانی و قرآن‌سوزی روی آوردند. ما در شنبه‌های انقلاب این اهداف بصیرت‌گونه و آگاهانه برای جامعه را دنبال می‌کنیم. ان‌شاءالله این چهل هفته انقلاب ادامه دارد تا به جشن‌های انقلاب اسلامی در بهمن ماه ختم بشود. طلیعه این شنبه‌های انقلاب همان فرمایش رهبر معظم انقلاب است که فرمودند دستاوردهای انقلاب را به تدریج به مردم بگویید.

توجه جدی به قرآن کریم
 بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی
ولی یاراحمدی، دبیر کمیته قرآن کریم جنبش مردمی پاسداشت دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی نیز درباره دستاوردهای قرآنی انقلاب اسلامی گفت: «بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی توجه جدی به قرآن است که آن را در سه محور «عمل به قرآن»، «تعمیق مبانی و مفاهیم قرآنی» و «ترویج جهانی این کتاب الهی» نهادینه کرده ایم.»
وی افزود: «امروز شاهدیم که انقلاب اسلامی قرآن را از مجالس ختم و کنج خانه‌ها به عرصه زندگی وارد کرده و تأثیرات جهانی این کتاب مقدس موجب ترس دشمنان شده است.»
دبیر کمیته قرآن کریم جنبش مردمی پاسداشت دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی گفت: «پس از انقلاب، جمهوری اسلامی ایران به علمدار جریان ترجمه و تفسیر در جهان تبدیل شد و قرآن را به پرشمارترین کتاب جهان تبدیل کرد.»
 این فعال حوزه قرآن در مقایسه جایگاه قرآنی کشور، پیش و پس از انقلاب گفت: «عملکرد ضعیف رژیم پهلوی در حوزه قرآن، کشور را مورد هجمه افکار انحرافی قرار داده بود و این‌گونه تلقی می‌شد که شیعیان از قرآن فاصله گرفته‌اند، اما انقلاب اسلامی به این شبهه وهابیت پاسخ داد و از پیروان اهل‌بیت(ع) رفع اتهام کرد.»
یاراحمدی افزود: «پیش از انقلاب، قرآن در عرض امور قرار داشت، اما پس از انقلاب در رأس قرار گرفت، به طوری که امروز شاهد رشد چشمگیر تعداد حافظان قرآن در کشور هستیم. نگاه ویژه انقلاب به عرصه قرآن موجب افزایش قاریان و حافظان رتبه‌دار در مسابقات بین‌المللی شده است.»
دبیر کمیته قرآن کریم جنبش مردمی پاسداشت دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی همچنین در تبیین فعالیت‌های قرآنی کشور پس از انقلاب گفت: «برگزاری 35 دوره مسابقه بین‌المللی قرآن کریم، 40 دوره مسابقه کشوری، 26 نمایشگاه بین‌المللی و صدها نمایشگاه استانی از دستاوردهای انقلاب در حوزه قرآن کریم است.»
وی افزود: «پس از انقلاب، قرآن به 130 زبان زنده دنیا ترجمه شد و در حال حاضر شمارگان این کتاب الهی به 200 میلیون جلد رسیده است. چاپ 37 هزار عنوان کتاب قرآنی نیز از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی است.»
یاراحمدی گفت: «در راستای پوشش فعالیت‌های قرآنی، سازمان‌ها و نهادهای متعددی در سطوح سیاست‌گذاری و اجرایی تأسیس شده‌اند که می‌توان به تشکیل 400 سایت قرآنی، چهار شبکه رادیویی و یک شبکه اختصاصی قرآنی اشاره کرد. راه‌اندازی رادیو قرآن، رادیو تلاوت، رادیو ترتیل و رادیو معارف ازجمله برکات قرآن درطول حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی است.»
وی در پایان گفت: «انقلاب اسلامی ایران در جهت گسترش فعالیت‌های قرآنی در سطح منطقه و جهان، 50 شعبه جامعه المصطفی العالمیه را در سایر کشورها ایجاد کرد. اعزام مبلّغان و روحانیون به 60 کشور مختلف در راستای هدف جهانی‌سازی مکتب قرآن و معرفی دین اسلام از توفیقات قرآنی انقلاب است.»
گفتنی است، در این نشست «شنبه‌های انقلاب» که به معرفی دستاوردهای انقلاب در موضوع قرآن کریم اختصاص داشت، نخبگان، مسئولان و قاریان برتر بین‌المللی قرآن کریم حضور یافتند و هر یک، این دستاوردها را شرح دادند.

گفت‌وگو با کوروش زارعی، بازیگر سریال «آنام»

 آرش فهیم/ کوروش زارعی بیشتر به بازیگری و کارگردانی در حوزه تئاتر شناخته می‌شود؛ اما طی سال‌های اخیر در چند فیلم سینمایی و سریال هم بازی کرده است. سریال «آنام» آخرین تجربه بازیگری وی است و پیش از آن در آثاری چون «امپراطور شیطان» و «یوسف پیامبر(ع)» نقش‌آفرینی کرده بود. زارعی همچنین مدتی دبیر جشنواره تئاتر بسیج بود و هم اکنون مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری است. به بهانه برگزاری همایش تئاتر مردمی خرداد با موضوع زندگی امام خمینی(ره) و همچنین حضور وی در سریال «آنام» با وی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

* هنرهای نمایشی چه مسئولیتی در قبال وقایع انقلاب اسلامی و به ویژه شخصیت امام خمینی(ره) دارند؟
ما در آستانه 40 سالگی پیروزی انقلاب هستیم و به طور قطع در این چهار دهه نسل‌های جدیدی به جامعه اضافه شده‌اند. نسلی که انقلاب کردند، رفته‌رفته رو به کهن‌سالی‌اند و از این دنیا می‌روند و در آینده نه چندان دور دیگر حضور نخواهند داشت تا وقایع انقلاب را برای نسل جدید نقل کنند. پس در اینجا رسالت هنرهای نمایشی این است که برای نشان دادن شخصیت شامخ و بزرگ امام خمینی(ره) و تثبیت اندیشه و باورهای این مرد بزرگ در جامعه وارد عرصه شود و نشان دهد که امام راحل با آن دل خدایی و دست خالی چطور توانست آن رژیم را که بسیاری از قدرت‌های بزرگ جهان، مانند آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی پشتش بودند، به یاری خدا سرنگون کند و نهال انقلاب را بکارد. باید بتوانیم با ابزارهای رسانه‌ای جذاب مانند تئاتر و با آثار خلاق و غیرشعاری، شخصیت و زندگی واقعی امام(ره) را معرفی کنیم. هر چند حضرت امام(ره) شخصیتی نبودند که از دل و ذهن مردم فراموش شوند؛ اما ما وظیفه داریم نسلی که انقلاب را ندیده و این شخصیت والا را کمتر می‌شناسند، از بسیاری از واقعیت‌ها آگاه کنیم. همایش تئاتر مردمی خرداد نیز چنین هدفی دارد و موضوعات آن انقلاب اسلامی و شخصیت امام خمینی(ره) است؛ به هر حال، انقلاب ما یک انقلاب مردمی است و رهبر آن هم مردمی بودند؛ به همین دلیل هم عنوان مردمی را روی این همایش گذاشته‌ایم. ضمن اینکه تئاتر هم می‌تواند مردمی باشد و اگر برای مردم نباشد، هیچ جایگاهی ندارد. در واقع، مردم ولی نعمت ما هنرمندان هستند. در این همایش سعی داریم در اجتماعات مردمی از جمله در حرم مطهر امام(ره) برای زائران و همچنین مردمی که در دیگر نقاط کشور هستند، آثاری را در قالب تئاتر خیابانی اجرا ‌کنیم.

* آیا آثار این همایش از نظر کیفی و محتوایی در شأن مقام امام خمینی(ره) هستند؟
هیئت انتخاب و داورهای این همایش از آثار ارائه شده راضی بودند. خدا را شکر فرآیند برگزاری جشنواره به گونه‌ای پیش رفت که بیشتر هنرمندان حرفه‌ای تئاتر خیابانی در این جشنواره حضور دارند. برنامه ما در این راستا این است که نمایش‌ها فقط به این همایش محدود نشوند؛ بلکه پس از آن نیز اجرا شوند. به این ترتیب که از 8 تا 12 خرداد که این همایش در تهران برگزار می‌شود، پس از آن تا 15 خرداد گروه‌های شهرستانی در شهرهای خودشان اجرای عمومی خواهند داشت. تئاتر وقتی با چنین موضوعات خاصی به اجرای عمومی برسد و مردم به طور مرتب آثاری را در خیابان ببینند، تأثیرش این است که هم موضوع و محتوا به خوبی در سطح جامعه منتقل می‌شود و هم خود تئاتر بین مردم بیش از پیش مقبولیت پیدا می‌کند. 

* یکی از مسائلی که طی سال‌های اخیر آشکار شده، تلاش برای تحریف راه و شخصیت امام خمینی(ره) است، به نظر شما هنر و هنرمندان چگونه می‌توانند با این جریان مقابله کنند؟
از رحلت امام(ره) هنوز زمان زیادی نگذشته و بسیاری از مردم واقعیت‌ها را درباره امام خمینی(ره) فراموش نکرده‌اند. ضمن اینکه کتاب‌های بسیار خوبی در زمینه زندگی و اندیشه‌های امام راحل تولید شده است. ما نیز هنرمندان این همایش را به این کتاب‌ها ارجاع داده‌ایم تا درباره موضوعات گوناگون به کتاب‌های مربوطه مراجعه کنند تا آثار دچار چنین مشکلاتی نشود. برخی از تولیدات نیز خاطرات و اتفاقاتی است که از امام خمینی(ره) در ذهن مردم سال‌هاست باقی مانده است و از طریق انتقال این خاطرات می‌توان مانع تحریف شخصیت این بزرگوار شد. برای نمونه یکی از موضوعات محوری همایش تئاتر مردمی خرداد که در فراخوان هم اعلام کردیم، عشق امام به رزمندگان است. این موضوع مهمی است که باید تأکید شود، کسانی که از این سرزمین دفاع می‌کردند و نمی‌گذاشتند ذره‌ای از خاک ما به دست دشمن غاصب بیفتد، نزد امام(ره) جایگاه و ارزش والایی داشتند. به راستی، این موضوعات زیبا چه جایی بهتر از تئاتر، سینما و تلویزیون می‌توانند به تصویر کشیده شوند.

* با توجه به اینکه شما در عرصه بازیگری سینما و تلویزیون فعال هستید، نظرتان درباره مسائلی چون نقش‌فروشی و لابی‌گری در این عرصه چیست؟
این معضل همیشگی سینما و تلویزیون ما بوده و هست که متأسفانه به واسطه برخی دلال‌ها، نقش‌فروشی صورت می‌گیرد. آدم‌هایی نیز از طریق اسپانسر و حامی مالی به نقش‌هایی در برخی فیلم‌ها و سریال‌ها دست پیدا می‌کنند. برخی فیلم‌سازها یا برنامه‌سازان نیز به روش‌هایی متوسل می‌شوند که حرفه‌ای و اخلاقی نیست. متأسفانه این معضل جامعه بازیگری ما را در برگرفته و نتیجه‌ آن این است که بسیاری از هنرمندان حرفه‌ای و توانمند ما خانه‌نشین شده‌اند یا کمتر کار می‌کنند و افرادی جلوی دوربین می‌روند که نه تنها روی صحنه تئاتر دیده نشده‌اند؛ بلکه حتی اطراف تالارهای تئاتر هم آنها را ندیده‌ایم! حتی در مراکز آموزشی بازیگری هم حضور نداشته‌اند! اگر این معضل به همین منوال پیش رود، سطح بازیگری در سینما و تلویزیون ما کاهش پیدا می‌کند و استعدادهایی که در عرصه بازیگری در اقصی نقاط کشور وجود دارند، مهجور می‌مانند. یکی از اتفاقات مثبتی که در سریال «آنام» رخ داد، این بود که جواد افشار ضمن استفاده از بازیگران بومی تبریز، چند چهره توانمند جوان را به عرصه هنر معرفی کرد. به راستی، باید دنبال استعدادهای واقعی باشیم، نه اینکه افرادی ظاهر شوند که ‌استعداد ندارند و به واسطه لابی‌گری و رفاقت به عرصه بازیگری پا می‌گذارند.

سردار سلامی در مراسم افتتاح مسجد امام حسن(ع) دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع)

 حسن ابراهیمی/  در آستانه میلاد امام حسن مجتبی(ع) مسجد دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) با حضور فرماندهان، پیشکسوتان، دانشجویان و خانواده معظم شهدا افتتاح شد. در این مراسم سردار حسین سلامی، سخنران اصلی و عالی‌ترین مقام حاضر ضمن افتتاح مسجد از لوح یادبود آن پرده‌برداری کرد.

لباس جهاد و لباس عزت
سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه در این مراسم با بیان اینکه شهدا برای دفاع از کشور و حریم ولایت و امامت جان خود را فدا کردند، گفت: «جوانان ما به پیروی از شهدا لباس جهاد پوشیدند تا بر تن ملت ما لباس عزت بپوشانند.»
وی با اشاره به اینکه در این فضای ملکوتی بسیاری از مجاهدان راه خدا شرف حضور دارند، افزود: «با حضور خانواده شهدا، این فضا سرشار از رایحه دل‌انگیز و عطر با طراوت لاله‌های شهید شده است، همان‌هایی که چشم و چراغ امت اسلامی هستند و خانه‌های‌شان محل معراج جوان‌های‌شان بوده و نقطه اتکای معنوی ملت هستند.»
سردار سلامی با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه افسری امام حسین(ع) جوانان نورانی هستند که دیدن آنها امید را در قلب‌ها زنده می‌کند، افزود: «این جوانان مسیر نورانی جهاد را انتخاب کرده‌اند؛ اما این انتخاب این جوانان نیست؛ بلکه انتخاب خداوند است. جهاد به تصریح آیات قرآن گزینشی الهی است. شما امروز سپرهای محکم دفاع از شرافت، عزت، اقتدار و آبروی مسلمان و به خصوص ملت ایران شده‌اید.»

پیوند نسل‌های مجاهد
سردار سلامی افزود: «امروز و در زیر این گنبد فیروزه‌ای پیوند بین نسلی که جنگید، بر پیمان خود ایستاد، عقب ننشست، متزلزل نشد، قلبش مستحکم بود و هر چه به میدان خطر نزدیک می‌شد، شادتر بود، با نسلی که آمده است تا این منش و این فضیلت و این خصوصیت جاودانه را ادامه دهد، رقم خورده است.»
وی با اشاره به شکوه و عظمت مسجد امام حسن(ع) گفت: «واقعاً شکوه این بنای با عظمت نشان‌دهنده این است که جلوه‌های تمدن نوین اسلامی به تدریج در حال گسترش است و ما  آمده‌ایم تمدنی بی‌پایان را بنا نهیم و از مسجد که نماد اصلی تمدن نوین اسلامی است، شروع کرده‌ایم.»

فرمانده آسمانی و بهشتی
وی با تقدیر از دست‌اندرکاران ساخت این مسجد در سطوح فرماندهی و مهندسی گفت: «باید از سردار صفاری فرمانده وقت دانشگاه، مهندس هوش‌السادات معاون مهندسی سپاه و فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع)، فرمانده آسمانی و بهشتی ما حاج‌علی فضلی در تکمیل این بنا تقدیر و تشکر کنم.»

سپاه بر ذات تقوا بنا شد
سردار سلامی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: «سپاه مثل مسجدی است که از ابتدا بر ذات تقوا بنا شده است. تأسیس سپاه معجزه ذهن الهی امام خمینی(ره) بود و در زمان رهبر معظم انقلاب اسلامی شکوفا شد و تأثیر و قدرتش در افق‌های دوردست شرق و غرب عالم دیده شد.»
جانشین فرمانده کل سپاه در ادامه با اشاره به جنگ تحمیلی، گفت: «دشمنان به داخل مرزهای ما نفوذ کرده و همه جهان علیه ملت ما بسیج شدند.حالا ببینید جنگ چه شد و دشمنان ما کجا هستند. در این کشور از اسلام دفاع شد، ایمان جان گرفت، زنان به حجاب بازگشتند، جوانان به مساجد رفتند، روح جهاد به ملت دمیده شد، جایی که تسلط قدرت‌های شیطانی بود، به میدان جهاد تبدیل شد و شهادت برای جوانان آرزو شد.وی افزود: «دشمنان آمده بودند تا ما را از جغرافیای عالم محو کنند؛ اما می‌بینند جغرافیایی از قدرت شکل گرفته و همه در مقابل‌شان ایستاده‌اند و در بلاد اسلامی قدرت مانور ندارند.»

سیاست‌های دشمن متلاشی می‌شود
سردار سلامی با اشاره به اقدامات گروه‌های تروریستی در سوریه و تشکیل داعش با حمایت آمریکایی‌ها گفت: «آنها به سوریه حمله می‌کنند؛ اما سیاست‌های‌شان متلاشی می‌شود یا به پایگاهی حمله می‌کنند؛ اما چند روز بعد سرزمین‌های اشغالی به آتش کشیده می‌شود.»
وی افزود: «در حالی که ترامپ از برجام خارج می‌شود و فکر می‌کند کار بزرگی کرده، روز بعدش سرزمین‌های اشغالی به آتش کشیده می‌شود. این واقعیت رخ داده است، بماند که برخی امروز سعی می‌کنند یأس را در جامعه پخش کنند، اما جامعه ما شبیه کشورهای تحریم شده نیست.»
جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی در کشور، اظهار داشت: «اگر ما مشکل اقتصادی داریم، مشکل آنها بیشتر از ما است. فرانسه که یک کشور مدرن غربی است، در روزهای گذشته شاهد خبرهای زیادی بود. در آمریکا ۴۱ میلیون انسان گرسنه هستند؛ اما آیا در کشور ما هم چنین است؟!»

چون دشمن نمی‌تواند...
سردار سلامی در ادامه اظهار داشت: «در کشور ما مشکل هست؛ اما می‌دانیم که نباید به دشمن تکیه کرد. پس هر چه زمان گذشته، شجره سپاه قدرت گرفته و امروز به درجه‌ای از قدرت رسیده که وزیر خارجه آمریکا در ۱۲ شرط می‌گوید ایران باید به حضور خود در منطقه پایان دهد، این یعنی آنها نمی‌توانند چنین کاری کنند و از ما می‌خواهند خودمان این کار را انجام دهیم.  چون نمی‌توانند ما را مجبور کنند، از ما می‌خواهند خودمان چنین کاری کنیم.»
وی ادامه داد: «آنها در حالی که کشور را تحریم می‌کنند، تصور این را دارند که ایران خود را خلع سلاح می‌کند؛ در حالی که امروز قدرت و نظام ایران بخش‌هایی از جامعه اسلامی را تحت تأثیر قرار داده، آنها تصور می‌کنند ایران این قدرت و حضور و نفوذ را کنار می‌گذارد، اما نمی‌دانند که این نفوذ فیزیکی نیست بلکه باور اسلام است و این نفوذ وجود دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را از بین ببرد و فقط می‌توانند در برابر گسترش آن تسلیم شوند.»

اگر می‌ترسید به پناه‌گاه بروید
جانشین فرمانده کل سپاه در پایان با تأکید بر اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند قدرت ‌موشکی ما را نابود کند و اگر می‌ترسند، به پناهگاه بروند، گفت‌: «حداکثر کار آنها تحریم کردن است؛ اما ایران غنی است و تحریم‌پذیر نیست، ایران قوی است پس خواب آشفته نبینند.»

یار صدیق امامین انقلاب
سردار علی فضلی، فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) نیز در ابتدای این مراسم ضمن تقدیر و عرض خوش‌آمد به همه حاضران به ویژه فرمانده سابق دانشگاه سردار صفاری اظهار داشت: خطبه این مسجد را حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، امام جمعه موقت تهران خوانده‌اند و امروز با دست با کفایت سردار سلامی یکی از یاران صدیق امامین انقلاب اسلامی و دانشمند مجاهد فی سبیل‌الله که در عرصه‌های گوناگون آزمون‌های متعدد را پشت سر گذاشته است، به طور رسمی افتتاح می‌شود.»
سردار فضلی در پایان افزود: «این بنای مقدس اسلامی با عنایت فرمانده کل سپاه و نماینده محترم ولی‌فقیه در سپاه به نام نامی آقا امام حسن مجتبی(ع) نامگذاری شده است.»

حجت‌الاسلام دکتر سیدحمید روحانی در گفت‌وگو با صبح‌صادق
مجتبی برزگر/ «نزدیک به سه دهه از رحلت جانسوز حضرت امام خمینی(ره) می‌گذرد، اما میراث ماندگار حضرت امام(ره)، تا ابد خواهد درخشید و برای حق‌طلبان نجات‌بخش خواهد بود. مکتب حضرت امام(ره) و خطوط اصلی فکری ایشان، به منزله نقشه راه انقلاب اسلامی، می‌تواند نیروهای متفرق در مسیرهای گوناگون را، در مسیری واحد به حرکت درآورد. برای تحقق این امر یکی از بهترین راهبردها برای جلوگیری از تحریف یک  مکتب، بازخوانی مستمر و دقیق خطوط اصلی، اصول و مبانی آن مکتب است.» این جملات بخشی از صحبت‌های حجت‌الاسلام دکتر سیدحمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ایران است که هفته‌نامه صبح صادق در آستانه سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) گفت‌وگویی با وی داشته است. در ادامه مشروح این گفت‌وگوی کوتاه را می‌خوانید.

* شجاعت امام(ره) و ایستادگی ایشان را در برابر تهدیدها و تحریم‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟
امام(ره) فرزند قرآن و تربیت شده مکتب قرآن بودند و هر آنچه داشتند از قرآن و این مکتب الهی بود. آیه شریفه «الا بذکر الله تطمئن القلوب» مصداق بارز بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است؛ چرا که امام(ره) به علت ارتباط عمیقی که با خداوند متعال داشتند و از دریای لایزال الهی برخوردار بودند، هرگز در مقابل کسانی که به ظاهر قدرتمند و ابرقدرت بودند، کرنش نکردند. امام(ره) اصلاً توجهی به این هیاهوهای جهانی و بین‌المللی نداشتند و اینها را قدرت نمی‌دیدند. اینکه امام(ره) می‌فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، این جمله در حد یک شعار نبود؛ زیرا همه در صحنه عمل‌ هم بارها دیدند که امام(ره)، آمریکا و دیگر جهانخواران و زورمداران را قدرت نمی‌دیدند. اینکه امام در مقابل شاه آن طور فریاد می‌زد که ای بدبخت، بیچاره، چهل‌وپنج سال از عمرت می‌گذرد...! به این دلیل بود که شاه را قدرت نمی‌دید. این شجاعت و شهامت امام(ره) ریشه در قرآن و در ارتباط عمیق ایشان با پروردگار داشت که ایشان را فارغ از هر تزلزلی مصون داشته بود. امام(ره) به شدت در برابر قدرت‌های مادی ایستادگی می‌کردند، کوچک‌ترین تزلزلی نداشتند و هرگز در برابر آنها سازش نمی‌کردند؛ چراکه از قرآن و مکتب اصیل الهی الهام گرفته بودند و به صراحت ارتباط با زورمداران و ستمگران را رد می‌کردند. 

* امروز برخی جریان‌ها با تحریف امام(ره) درصدد ترسیم چهره‌ای از امام(ره) هستند که به نوعی ایستادگی ایشان در برابر دشمنان به ویژه آمریکا را زیر سؤال ببرند، لطفاً در این باره توضیح دهید.
 کسانی که راه‌شان از راه خدا جداست، انسان‌های مادی، جهانخواران، جاه‌طلبان و آنهایی که شهوت مقام کر و کورشان کرده، به شدت با اساس اسلام و آیین الهی سر ناسازگاری دارند. لذا می‌بینیم هر شخصیت الهی و مرد خدا در جهت پیشبرد حق و عدالت حرکت کند اینها سعی می‌کنند، کارشکنی کنند. از روزی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، دو خط آشکار در مقابل هم ایستادند و این جریان به اوج خودش رسید. خط مقاومت برگرفته از قرآن و مکتب عاشوراییان است و هرگونه سازش، تسلیم‌طلبی و بده بستان با ظالمان و ستمکاران را نهی می‌کند. پیامبر اکرم(ص) به طور صریح فرمودند؛ کسی که با ظالم همکاری کند، یا در مقابل ظالم ساکت بنشیند در ظلم او شریک است. بنابراین امام خط مقاومت و خط سازش‌ناپذیری را به ملت ارزانی داشتند و ملت هم در مقابل فشارها، تهدیدها و تحریم‌ها و آن همه جنایت ایستادند، در مقابل کسانی که به دنبال قدرت، مقام و شهرت هستند و امروز برایشان جز قدرت، مقام و منصب چیزی مطرح نیست، با تمام قوا تلاش می‌کنند خط امام(ره) را زیر سؤال ببرند و راه سازش و مذاکره را تقویت کنند؛ بزرگ‌ترین خطری است که آرمان‌های انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند. امروز خطر آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی، ایران اسلامی را تهدید نمی‌کند، اینها ناشی‌تر از آن چیزی هستند که به نظر ما خطرناک باشند. خطرناک آنهایی هستند که در درون نظام به اسم امام(ره) و به نام انقلاب و اصالت اسلام سعی می‌کنند سیاست سازشکارانه را در جامعه ما استواری ببخشند و خط امام(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را کم‌رنگ کنند و خط سازش و تسلیم‌طلبی را رواج بدهند. 

* چه ویژگی‌هایی در رهبر معظم انقلاب وجود دارد که شما را به یاد امام راحل می‌اندازد؟
اولین ویژگی رهبر معظم انقلاب که بسیار امیدبخش و الهام‌بخش است اینکه راه مقاومت و خط مقاومت را با قوت دنبال می‌کنند و نسبت به انحراف از آن هشدار می‌دهند و در مقابل‌سازشکاران ملت را آگاهی می‌بخشند که راه مقاومت با راه استقامت را دنبال کنند. اینکه رهبر معظم انقلاب همانند امام(ره) در مقابل ابرقدرت‌ها با شجاعت و شهامت و با همه قدرت ایستاده‌اند و آنها را اصلاً قدرت نمی‌بینند؛ یعنی اهداف امام(ره) را دنبال می‌کنند و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند سازشکاران و عاشقان یقه‌چاک آمریکا به آرمان‌های اسلام و انقلاب ضربه بزنند. این مقاومت و شجاعت رهبر معظم انقلاب و این آگاهی و هوشیاری و بصیرت معظم‌له اجازه نمی‌دهد خط سازش بر خط مقاومت چیره شود و این موضوع اتفاق بسیار ارزشمندی است. ساده‌زیستی، خلوص و مردمی بودن رهبر فرزانه انقلاب، مبارزه ایشان با سرمایه‌داری، اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی جزء ویژگی‌های بارز الگوسازی حقیقی اسلام در میان جامعه و بشریت است. این شعارهایی که ایشان مطرح کردند و رهنمودهایی که درباره کالاهای ایرانی دادند در برابر کسانی است که می‌خواهند این خط را زیر سؤال ببرند. رهبر معظم انقلاب در برابر همه این توطئه‌ها ایستاده‌اند و راه امام(ره) و انقلاب را دنبال می‌کنند.