عثمان‌بن‌حنیف‌ـ 4

سخن از نامه مهم، کاربردی و راهبردی حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) به عثمان‌بن‌حنیف بود که شهرتش در تاریخ قابل کتمان نیست. 
این نامه با این فرازها آغاز می‌شود: «اما بعد، ای پسر حنیف به من خبر رسیده که مردی از جوانان بصره تو را به سوری فرا خوانده و تو نیز بدانجا شتافته‌ای. سفره‌ای رنگین برایت افکنده و کاسه‌ها پیشت نهاده. هرگز نمی‌پنداشتم که تو دعوت مردمی را اجابت کنی که بینوایان را از در می‌رانند و توانگران را بر سفره می‌نشانند.»
کلمه به کلمه حضرت امیر(ع) حساب شده و دقیق است. نکته اساسی و مهم این است که در این ماجرا عثمان به یک مهمانی اشرافی رفته و زندگی خودش اشرافی و تجمل‌گرایانه نبوده است. او در سبک زندگی شخصی خود، رفاه‌طلب و مال‌اندوز نبوده است و این در حکومت علوی یک پیش‌فرض و امر بدیهی است که مدیر جامعه باید در زندگی شخصی خود ساده‌زیست و زاهد باشد. 
نکته دیگر اینکه مسئول جامعه اسلامی نباید در هر جلسه و مجلسی که دعوت می‌شود، بدون تحقیق و آگاهی حضور یابد. در کلام حضرت امیر(ع) آمده است، شخص جوانی از آن شهر، عثمان را به مهمانی دعوت کرده است و این شاید به معنای آن است که آن فرد شناخته شده نبوده است و مدیر علوی نباید بدون شناخت به این مجلس می‌رفت. 
به یقین با این سخن حضرت امیر(ع) راه هر گونه توجیه سد می‌شود که برخی عنوان دارند نمی‌دانستم و نمی‌شناختم و این را دستمایه‌ای برای فرار از پاسخگویی خود قرار دهند! اینکه مدیر جامعه دینی به هر مجلسی برود، هر هدیه‌ای را قبول کند، به هر کسی روی خوش نشان دهد و پس از چندی غرض افراد از این‌گونه اقدامات فاش شود و او بگوید شناختی از آن شخص نداشتم، خود یک امتیاز منفی است؛ افزون بر امتیاز منفی دیدار و ملاقات و حضور و قبول چنین جلسات و هدایایی!
حضرت با عبارت نمی‌پنداشتم دعوت اینان را قبول کنی، اولاً به جایگاه والای عثمان اشاره می‌کنند که از چنین شخصی، مانند او چنین رفتاری در همین حد هم توقع نمی‌رفته است که در چنین مجلسی حاضر شود. 
ثانیاً زشتی و قبح کار را نشان می‌دهند که چنین عملی می‌تواند از سوی عثمان چنان قبیح باشد که حتی در پندار حضرت امیر(ع) هم نگنجد. این عمل قبیح که حضرت این‌گونه درباره آن موضع گرفته است، چیست؟ 
در ادامه نامه حضرت بیان می‌دارد که در این مجلس، صاحبان مهمانی اغنیا را بر فقرا ترجیح داده و نه تنها فقرا را به مجلس دعوت نکرده‌اند؛ بلکه بدتر از آن کسانی را که قصد ورود به مهمانی داشته‌اند هم درجه‌بندی کرده و فقرا را از در راه نمی‌داده‌اند! احتمالاً عثمان در بدو ورود با چنین صحنه‌هایی مواجه شده و گویا برایش مهم نبوده است؛ اما احتمال دیگر این است که ممکن است عثمان از این تفکیک مطلع نبوده است که همین موضوع نیز برای مدیر جامعه اسلامی نقص محسوب می‌شود. در واقع، توقع امیرالمؤمنین علی(ع) از کارگزار خود این است که در چنین مجلسی سراغی از فقرا و بینوایان بگیرد و مطمئن باشد صاحبان مجلس تبعیضی بین فقیر و غنی قائل نشده‌اند و چه بسا فقرا را بر اغنیا مقدم داشته‌اند.
اگر در اندیشه علوی تقدیم پولداران بر فقیران موجب عتاب است، آنگاه هم‌پیالگی و دوستی و همدستی با زراندوزان و غارتگران چه جایگاهی دارد؟ اگر مدیر علوی که تنها با حضورش ممکن است موجبات تأیید برخی افراد را فراهم آورد با هشدار حضرت امیر مواجه می‌شود، آن مدیری که با گفتار و رفتار خود علناً از مفسدان و دست‌اندازان به مال مردم حمایت و طرفداری می‌کند، شایسته چه برخوردی است؟

گزارش صبح صادق از شنبه‌های انقلاب در ایستگاه نمایشگاه قرآن


 حسن فلاح/  نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشورمان به شمار می‌رود که هر سال در ماه مبارک رمضان میزبان مردم قرآن‌دوست‌ کشورمان است. نمایشگاه امسال به ایستگاه بیست‌وششم رسید و با توجه به حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت ارشاد به نظر می‌رسد این دوره از نمایشگاه به بخش‌های محتوایی و عترت(ع) توجه بیشتری داشته باشد؛ چرا که وی پس از استقرار در معاونت قرآن و عترت ارشاد، کمیته تحول را به منظور ارتقای برنامه‌ها به ویژه فعالیت‌ها در حوزه عترت(ع) تشکیل داد. ماه مبارک رمضان نیز امسال از ۲۷ اردیبهشت ‌ماه آغاز شد و بر اساس تصمیم مسئولان، بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم یک روز پیش از اولین روز ماه مبارک رمضان، یعنی چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ‌ماه آغاز شد و ۱۲ خرداد مصادف با ۱۷ ماه مبارک رمضان در شب‌های قدر به کار خود پایان داد. برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با توجه به اهمیت و مخاطبان بسیاری که دارد، می‌تواند نقش مهمی در ترویج فرهنگ قرآنی و همچنین آشنایی بیشتر مردم ایران و دیگر نقاط جهان با دستاوردهای قرآنی کشورمان داشته باشد؛ بر همین اساس بهتر است متولیان برگزاری نمایشگاه پیش از اعلام رسمی زمان برپایی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تدابیر لازم را برای آماده‌سازی غرفه‌ها در نخستین روز برگزاری نمایشگاه اتخاذ کنند تا دیگر شاهد غرفه‌بندی و آماده‌کردن سالن برای حضور بازدیدکنندگان در هفته‌های نخست نمایشگاه نباشیم و نمایشگاهی با محتوای مناسب و درخور جمهوری اسلامی ایران برپا شود. یکی دیگر از موضوعات مهم، توجه به بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن کریم است که در سال‌های گذشته ضعیف برگزار شد؛ امیدواریم مسئولان نمایشگاه قرآن کریم برای این بخش نیز فکری کنند تا افزون بر تأثیرگذاری لازم، محتوای غنی نیز برای بازدیدکنندگان داشته باشد.

شنبه‌های انقلاب در نمایشگاه قرآن
نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در حالی به استقبال مخاطبان رفته که برنامه‌های متفاوت فرهنگی هم در حاشیه آن برگزار می‌شود. یکی از این برنامه‌ها، «شنبه‌های انقلاب» است که امسال کار خود را آغاز کرده و در هر ایستگاه (هر شنبه) دستاوردی از انقلاب اسلامی را معرفی می‌کند و این بار به دستاورد تأثیرگذاری قرآن کریم در انقلاب و نمایشگاه قرآن رسیده است. 

معرفی دستاوردها 
به جشن‌های انقلاب منتهی می‌شود
حسین امان‌لو، رئیس کمیته اطلاع‌رسانی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی با اشاره به فلسفه وجودی این جنبش، گفت: «انقلاب اسلامی در حالی به ظهور و بروز و امروز به اوج دستاوردهای داخلی و جهانی می‌رسد که هیمنه استکبار در کل عالم پیچیده بود و چهل سال است این هیمنه ترک برداشته و به هم ریخته است و آن استحکام قبلی خود را ندارد. رمز آن شکنندگی هیمنه، در وجود و توسعه ‌انقلاب اسلامی است. با این اوصاف، انقلاب اسلامی این مسیر پرحادثه را با قدرت ادامه می‌دهد و بدون توجه به توطئه‌چینی‌ها راه دست‌یابی به موفقیت‌ها و دستاوردها را طی می‌کند.»
وی با بیان اینکه جنبش مردمی پاسداشت چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی با حضور خانواده‌های شهدا، فرهیختگان، دانشجویان، هنرمندان و ورزشکاران راه‌اندازی شد، گفت: «دشمنی‌ها علیه انقلاب اسلامی بسیار است و بوق‌های شیطنت‌آمیزی از بی‌بی‌سی و رسانه‌های غربی و حتی مغرضان داخلی به گوش می‌رسد و سیاه‌نمایی‌ها و بدگویی‌های فراوانی وجود دارد؛ از این رو این جنبش به این میدان پرهیاهو آمده تا از خوبی‌ها، موفقیت‌ها،‌ دستاوردها، پیشرفت‌ها و ارزش‌های انقلاب بگوید. خدمات و توانمندی‌هایی که طاغوتیان هیچ‌گاه قادر به اجرای آن نبودند.»
امان‌لو با تأکید بر رسیدن به ایستگاه قرآن کریم، خاطرنشان کرد: «این کمیته و جنبش برنامه‌ریزی کرده تا این گزارش‌ها را در چهل موضوع به سمع و نظر مردم برساند. کار  را از اول اردیبهشت ‌ماه با عنوان شنبه‌‎های انقلاب آغاز کرده‌ایم. حالا چرا شنبه‌ها؟! زیرا ما به دنبال متبرک کردن هفته‌های خودمان به معرفی یک دستاورد از انقلاب اسلامی بودیم. تاکنون گزارش سلامت، تعلیم و تربیت، کتاب و شعر و ادبیات داده شد و در ایستگاه پنجم هم به دستاورد قرآن کریم رسیدیم که همزمان با نمایشگاه قرآن تقدیم مردم شد.
وی خاطر نشان کرد: «قرآن دستاوردهای بسیاری به مردم ارائه داد؛ این دستاوردهای قرآنی در یک کلام به انقلاب قرآنی و فرهنگ قرآنی منتهی شد؛ زیرا انقلاب اسلامی قرآن را زنده کرد و آن را از پستوی خانه‌ها به محیط اجتماعی و زندگی مردم آورد. انقلاب اسلامی کاری کرد که دشمنان و همان‌هایی که علیه نظام هر خباثتی را به کار بستند و توطئه‌چینی می‌کردند، از بس احساس خطر کردند به انتشار کتاب آیات شیطانی و قرآن‌سوزی روی آوردند. ما در شنبه‌های انقلاب این اهداف بصیرت‌گونه و آگاهانه برای جامعه را دنبال می‌کنیم. ان‌شاءالله این چهل هفته انقلاب ادامه دارد تا به جشن‌های انقلاب اسلامی در بهمن ماه ختم بشود. طلیعه این شنبه‌های انقلاب همان فرمایش رهبر معظم انقلاب است که فرمودند دستاوردهای انقلاب را به تدریج به مردم بگویید.

توجه جدی به قرآن کریم
 بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی
ولی یاراحمدی، دبیر کمیته قرآن کریم جنبش مردمی پاسداشت دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی نیز درباره دستاوردهای قرآنی انقلاب اسلامی گفت: «بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی توجه جدی به قرآن است که آن را در سه محور «عمل به قرآن»، «تعمیق مبانی و مفاهیم قرآنی» و «ترویج جهانی این کتاب الهی» نهادینه کرده ایم.»
وی افزود: «امروز شاهدیم که انقلاب اسلامی قرآن را از مجالس ختم و کنج خانه‌ها به عرصه زندگی وارد کرده و تأثیرات جهانی این کتاب مقدس موجب ترس دشمنان شده است.»
دبیر کمیته قرآن کریم جنبش مردمی پاسداشت دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی گفت: «پس از انقلاب، جمهوری اسلامی ایران به علمدار جریان ترجمه و تفسیر در جهان تبدیل شد و قرآن را به پرشمارترین کتاب جهان تبدیل کرد.»
 این فعال حوزه قرآن در مقایسه جایگاه قرآنی کشور، پیش و پس از انقلاب گفت: «عملکرد ضعیف رژیم پهلوی در حوزه قرآن، کشور را مورد هجمه افکار انحرافی قرار داده بود و این‌گونه تلقی می‌شد که شیعیان از قرآن فاصله گرفته‌اند، اما انقلاب اسلامی به این شبهه وهابیت پاسخ داد و از پیروان اهل‌بیت(ع) رفع اتهام کرد.»
یاراحمدی افزود: «پیش از انقلاب، قرآن در عرض امور قرار داشت، اما پس از انقلاب در رأس قرار گرفت، به طوری که امروز شاهد رشد چشمگیر تعداد حافظان قرآن در کشور هستیم. نگاه ویژه انقلاب به عرصه قرآن موجب افزایش قاریان و حافظان رتبه‌دار در مسابقات بین‌المللی شده است.»
دبیر کمیته قرآن کریم جنبش مردمی پاسداشت دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی همچنین در تبیین فعالیت‌های قرآنی کشور پس از انقلاب گفت: «برگزاری 35 دوره مسابقه بین‌المللی قرآن کریم، 40 دوره مسابقه کشوری، 26 نمایشگاه بین‌المللی و صدها نمایشگاه استانی از دستاوردهای انقلاب در حوزه قرآن کریم است.»
وی افزود: «پس از انقلاب، قرآن به 130 زبان زنده دنیا ترجمه شد و در حال حاضر شمارگان این کتاب الهی به 200 میلیون جلد رسیده است. چاپ 37 هزار عنوان کتاب قرآنی نیز از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی است.»
یاراحمدی گفت: «در راستای پوشش فعالیت‌های قرآنی، سازمان‌ها و نهادهای متعددی در سطوح سیاست‌گذاری و اجرایی تأسیس شده‌اند که می‌توان به تشکیل 400 سایت قرآنی، چهار شبکه رادیویی و یک شبکه اختصاصی قرآنی اشاره کرد. راه‌اندازی رادیو قرآن، رادیو تلاوت، رادیو ترتیل و رادیو معارف ازجمله برکات قرآن درطول حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی است.»
وی در پایان گفت: «انقلاب اسلامی ایران در جهت گسترش فعالیت‌های قرآنی در سطح منطقه و جهان، 50 شعبه جامعه المصطفی العالمیه را در سایر کشورها ایجاد کرد. اعزام مبلّغان و روحانیون به 60 کشور مختلف در راستای هدف جهانی‌سازی مکتب قرآن و معرفی دین اسلام از توفیقات قرآنی انقلاب است.»
گفتنی است، در این نشست «شنبه‌های انقلاب» که به معرفی دستاوردهای انقلاب در موضوع قرآن کریم اختصاص داشت، نخبگان، مسئولان و قاریان برتر بین‌المللی قرآن کریم حضور یافتند و هر یک، این دستاوردها را شرح دادند.

شکستن مرزهاي حريم خصوصي در شبکه‌هاي اجتماعي


 کبري فرشچي/  این روزها با اضافه شدن يک عضو جدید به خانواده‌هاي کشورمان در عمل مرزهاي حريم خصوصي خانواده‌ها جابه‌جا شده و گویا افراد مرز بين حريم خصوصي خود و خانواده و حريم عمومي را گم کرده‌اند. اين عضو جدید کسي نيست جز شبکه‌هاي اجتماعي تلفن همراه و فضاي مجازي که ورودش به جمع خانواده‌هاي ايراني موجب شده اعضای این شبکه‌ها فراموش کنند تصاوير و نوشته‌هاي منتشر شده در فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي در اختيار همه افراد و کاربران اين شبکه‌ها قرار دارد و همين هم موجب مي‌شود گاهي عکس‌ها و اطلاعاتي را از خود و خانواده‌شان به اشتراک بگذارند که بعدها ممکن است عاملي براي سوء‌استفاده افراد سودجو شود و هم آنها را به دردسر بيندازد و هم کانون خانواده را با چالش مواجه کند.
خانواده ايراني زيربنايي‌ترين واحد و مقوم جامعه است، پس اگر بنا باشد جامعه‌اي همچون جامعه ايرانی به سمت و سوي آسيب‌هاي اجتماعي سوق داده شود، کافي است سبک زندگي خانواده‌ها و به خصوص طرز تفکر و جهان‌بيني زنان و دختران جامعه را تغيير دهند. اين اتفاقي است که در پي فراگير شدن شبکه‌هاي اجتماعي تلفن همراه به خصوص شبکه‌هاي مبتني بر تصوير همچون اينستاگرام اتفاق افتاده است و موجب شده در برخي موارد، هم مرز حريم خصوصي و عمومي از ميان برود و هم چالش‌هايي براي خانواده ایجاد شود. 

چالش فضاي مجازي
 و حريم خصوصي
هيچ کس مخالف مزاياي فضاي مجازي و فرصتي که براي جامعه بشري از جمله خود ما درست کرده نيست. اشکال اينجاست که استفاده از فضاي مجازي پيش از فراگير شدن فرهنگ آن در جامعه ما فراگير شد و افرادي که در شبکه‌هاي اجتماعي عضو مي‌شوند و در شبکه‌هاي اجتماعي فعاليت مي‌کنند از قوانين حاکم بر اين دنياي به ظاهر بي‌قانون بي‌خبرند. از اين مهم‌تر آنکه، فضاي مجازی و شبکه‌هاي اجتماعي يک فرهنگ وارداتي را به ما تحميل کرده و مانند هر کالا و خدمات غير بومي ديگري پیامدهای فرهنگي خاص خود را دارد که براي پيشگيري از چالش‌زا شدن اين پیامدها لازم است پيوست‌هاي فرهنگي لازم را براي آن در نظر گرفت. اما غفلت از همين ماجرا موجب شده فضاي مجازي براي برخي افراد و خانواده‌ها چالش‌زا شود. 

حريم خصوصي چيست؟
حریم خصوصی تعاریف متعددی دارد. «آلن ویستن» آن را حق افراد برای مشخص کردن اینکه اطلاعات شخصی‌شان چه زمانی، چگونه و به چه میزانی به دیگران منتقل شود، تعریف کرده است. 
حریم خصوصی گاهی مربوط به ناشناس بودن، یعنی تمایل به گمنامی یا دور ماندن از عرصه‌ عمومی است. در واقع، حریم خصوصی یعنی افراد دارای حقی باشند که بتوانند خود یا اطلاعات مرتبط با خود را از دیگر افراد مجزا کنند. حق انسان بر حریم خصوصی، یک حق اجتماعی و مدنی است، حتی نوعی از حقوق شهروندی و حقوق بشری هم قلمداد می‌شود. انواعي از حريم خصوصي داريم که حريم خصوصي جسماني و اطلاعاتي از مهم‌ترين مصاديق حريم خصوصي به شمار مي‌رود. 
حریم خصوصی جسمانی به حق سلامت جسمی و روحی فرد مربوط می‌شود. منظور آن است که جسم و حتی روح و روان افراد هم دارای حریمی است که باید از تعرض در امان باشد؛ برای نمونه انجام آزمایش‌های پزشکی و ژنتیک و افشا نکردن آن از جمله حریم خصوصی افراد محسوب می‌شود.
منظور از حریم خصوصی اطلاعاتی و ارتباطاتی، محرمانه باقی‌ماندن اطلاعات شخصی، مکاتبات و نامه‌ها، پست‌های الکترونیک، مکالمات، حساب‌های کاربری اشخاص در شبکه‌های مجازی و دیگر اشکال ارتباطات است که امروزه با پیشرفت فناوری‌های ارتباطی سخن از این نوع از حریم خصوصی در فضای مجازی بسیار مطرح است. یکی از مهم‌ترین مصدایق حریم خصوصی افراد، حق بر عکس و تصویر افراد است. دستیابی به عکس و فیلم‌های شخصی و خانوادگی افراد از طریق رمزگشایی و هک‌ کردن رایانه و انتشار آن، يکي از مهم‌ترين موارد نقض حریم خصوصی است که در فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي مطرح مي‌شود.

اشتراک‌گذاري حريم خصوصي!
چنانچه حریم خصوصی شخصی نقض شود و در نتیجه آن خسارت‌هایی اعم از مادی یا معنوی به آن شخص وارد شود، زیان‌‌دیده می‌تواند طبق قواعد مسئولیت مدنی، تمامی خسارت‌های مادی و معنوی خود را مطالبه کند. اما در فضاي مجازي شاهد آن هستيم که برخي افراد و خانواده‌ها خودشان حريم خصوصي خود را نقض کرده و تصاوير و اطلاعات خصوصي‌شان را به اشتراک مي‌گذارند! اين رخداد اغلب به دو دليل عمده اتفاق مي‌افتد؛ نخستين و مهم‌ترين دليل، ناآگاهي فرد از قوانين و ويژگي‌هاي فضاي مجازي است و دومين دليل عادي‌سازي انتشار تصاوير خصوصي در فضاي مجازي با الگو گرفتن از افرادي است که اغلب‌شان مغرضانه در حال تغيير مرز حريم خصوصي خانواده‌ها در فضاي مجازي هستند. 
در اين میان برخي از سلبريتي‌ها نقش مهم و پر رنگي دارند تا جایی که شاهد اشتراک‌گذاري عکس‌هاي خانوادگي و خصوصي آنها در صفحات شبکه‌هاي اجتماعي از جمله اينستاگرام هستيم؛ ‌عکس‌هايي که جاي‌شان در آلبوم خانوادگي است، نه صفحات شبکه‌هاي اجتماعي!

ويتريني براي زندگي خصوصي
اما چالش‌هاي اين چنيني شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي تنها براي ما نيست و حتي در کشورهاي غربي که خود مهد اين شبکه‌ها به شمار مي‌روند و قانونگذاران و مالکان اصلي آنها هستند نيز چالش‌هايي را در بر داشته است. اين چالش‌ها براي خانواده ايراني با ويژگي‌هاي خاص خود گاهي بسيار گران تمام مي‌شود. مطابق گزارش‌هاي پليس فتا کم نيستند افرادي که با سوء‌استفاده از تصاوير و اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌هاي اجتماعي فضاي مجازي براي اخاذي و اهداف شوم خود موجب شده‌اند کانون خانواده‌اي از هم بپاشد و آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري به خانواده‌ها وارد شود. هسته اوليه اين چالش‌ها هم يک موضوع است؛‌ اينکه برخي از ما فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي را به ويتريني براي نمايش زندگي خصوصي‌مان تبديل کرده‌ايم!

عقل، ویژگی آدمی و شاخصه تفاوت انسان با دیگر موجودات زنده است. به راستی عقل چیست؟ آیا عقل همان درک یا شعور است؟ آیا عقل همان مغز یا مخ است؟ مغز چیست؟
خداوند در وجود انسان، امانتی قرار داده که همه زیبایی‌های معنوی و کمال‌ها و پیشرفت‌ها مرهون همان است که نامش «عقل» است. حضرت علی(علیه‌السلام) می‌فرماید: «لا جَمالَ اَزْینُ مِنَ الْعَقْلِ»؛ هیچ زینتی همچون خرد نیست.
در مسائل زندگی، علاوه بر عقل طبیعی، باید دارای عقل زندگی نیز بود که از راه‌های گوناگون به دست می‌آید؛ مانند به‌کارگیری عقل طبیعی، بهره‌گیری از تجربه‌های خویش یا دیگران، مشورت و بهره‌گیری از رهنمودهای انبیا و اولیای خدا(علیهم‌السلام) و دستورهای ارشادی ادیان الهی.
کتاب «زندگی موفق» به قلم عباس رحيمي در 196 صفحه به کوشش انتشارات نشر جمال به بازار نشر عرضه شده است. اين کتاب در شش فصل به موضوع زندگي موفق پرداخته است. 
تفاوت اساسي اين کتاب با ديگر کتبي که با عناوين موفقيت منتشر مي‌شوند، تأکيد و تکيه نويسنده بر موفقيتي است که مبناي آن دين مبين اسلام و سيره ائمه(علیهم‌السلام) است. در فصل اول نويسنده به خردگرايي و خودشناسي مي‌پردازد. فصل دوم به نقش عاقبت‌‏اندیشی و برنامه‌‏ریزی در رسيدن به موفقيت در زندگي اشاره دارد. در فصل سوم هم معاشرت نيکو در موفقيت ارائه می‌شود. فصل چهارم؛ رفتارهای اشتباه، فصل پنجم؛ عوامل رشد و خردورزی بهتر و فصل ششم آسیب‏ها و آفت‏هاي اخلاقي دستيابي به موفقيت را بررسی می‌کند. 
در این کتاب سعی شده است راهی پیش روی جوانانی که در آغاز زندگی‌ هستند و به عقل زندگی نیاز دارند، گذاشته شود. این مجموعه بایدها و نبایدها را بیان می‌کند که از موارد عقل زندگی است و در اين مسير از بهترین مدیران و خردمندان عالَم (راهنمایی امامان و اهل‌بیت علیهم‌السلام) بهره جسته و مصادیق و موارد را بیان می‌کند.



سهيل کريمي با انتشار تصويري از دختر محجبه نماینده‌ اتحادیه‌ دانشجویی دانشگاه سوربن فرانسه در صفحه اجتماعي‌اش نوشت:
همه‌ غیرت‌ورزی‌های تا به امروز در مقابل غیرت تو سوءتفاهم بوده 
خواهرم مریم! مقدس بمان
(مریم پوژِتو، نماینده‌ اتحادیه‌ دانشجویی دانشگاه سوربن فرانسه که به دلیل داشتن حجاب در هفته‌ گذشته مورد حمله‌ شدید وزرای دولت فرانسه تا نشریه‌ هتاک شارلی ابدو قرار گرفت.)


 

چند سالي است که مصرف قرص شب امتحان يا ريتالين براي دانشجويان و حتي دانش‌آموزان براي بيدار ماندن در این شب به موضوعي خطرناک و چالش‌برانگيز تبديل شده است. با توجه به اينکه در فصل امتحانات قرار داريم، خانواده‌ها بايد درباره اين قرص و خطرات مصرف آن در فرزندان دانش‌آموز يا دانشجوي خود اطلاعاتی داشته باشند.
مصرف قرص ریتالین در فصل امتحانات در حالی میان دانشجویان و دانش‌آموزان گسترش یافته که این قرص خطرناک‌تر از مواد مخدر شیشه و کراک است و آثار سوئی به دنبال دارد.
قرص «ریتالین» با نام شیمیایی «متیل فندایت» برای اولین بار برای درمان افسردگی و خواب‌آلودگی در طول روز در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و سپس با توجه به آثار درمانی آن برای درمان نداشتن تمرکز حواس و بیش‌فعالی در کودکان مورد استفاده قرار گرفت. «ریتالین» دارویی شیمیایی است که برای درمان اختلال توجه در کودکان تولید شده است و تنها با تجویز روانپزشکان قابل دستیابی است. تحریک‌پذیری، افسردگی، کاهش اشتها، بی‌خوابی و گاهی کاهش رشد از جمله عوارض مصرف این قرص است. متأسفانه در کشور ما براساس تبلیغات غلط، دانش‌آموزان و دانشجویان برای بیدار ماندن در شب امتحان به جای قهوه یا چای از آن استفاده مي‌کنند. به دلیل فعل و انفعالات پیچیده‌ای که «ریتالین» بر روی مغز دارد، ترک آن دشوارتر از کراک و هروئین است. بنابراین شایسته است والدين هوشیار بوده و نظارت کافي بر فرزندان خود داشته باشند و آنها را تشويق کنند وقتي نیاز به بیدار ماندن در شب دارند، با استراحت کوتاهی در روز و استفاده از قهوه و چای نیاز خود را برطرف کنند. 
دکترمجيد ابهري،‌ رفتارشناس عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي



حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا گفت: آنچه باید از ماه رمضان حاصل شود، تقواست. این‌گونه نباشیم که فقط در ماه رمضان اطاعت خدا را بکنیم و در غیر آن ترک طاعت کنی! بعضی‌ها فقط در ماه رمضان نماز می‌خوانند، خوش‌اخلاق هستند، دل نمی‌شکنند! یا مثلاً فقط در این ماه با حجاب مناسب هستند! عزیزان من قرآن که فرمود «کتب علیکم الصیام»؛ برای این است که در این ماه ملکه تقوا بر ایمان حاصل شود، نه اینکه فقط یک ماه رمضان عبادت کنیم و مابقی ایام را به حال خودمان باشیم!