آن شب ستاره‌ها غمگنانه به کوفه می‌نگریستند و ماه از شرم، خود را با ابرها پوشانده بود. بغض آسمان که باز شد، زمین به حال خود گریست. نه تنها امت، یتیم شده بود؛ بلکه انسان سند افتخار و برگ برنده خود را در برابر ابلیس گم کرده بود. از در و دیوارهای کوفه ناله می‌بارید و وحشت سراسر آن را فرا گرفته بود.
کوفه سراسر سکوت است و خاک مرگ، روی شهر پاشیده‌اند. از آسمان غم می‌بارد. نگرانی در عمق زمان و لحظه‌ها موج می‌زند. علی(ع) در بستر مرگ آرمیده است.
گوش‌ها که ندای قُتِلَ امیرالمؤمنین را شنیدند، تن‌ها پای ایستادن نداشتند. مردم گیج و مبهوت شدند و ناباورانه خبر را زمزمه می‌کردند، همان مردمی که بارها امیر و امام‌شان، از بی‌وفایی و پیمان‌شکنی و سست عهدی آنان شکایت کرده بود، همان مردمی که درباره‌شان فرموده بود: «ای گروهی که جسم‌تان اینجا حضور دارد، اما عقل و خرد شما پنهان گشته است. ای گروهی که فرمانروایان‌تان گرفتار شمایند، من که امیر و فرمانده شما هستم، خدا را اطاعت می‌کنم، در حالی که شما از من فرمان نمی‌برید و معاویه که فرمانروای اهل شام است، خدا را نافرمانی می‌کند، اما مردم ‌شام از او فرمان می‌برند. به خدا سوگند که دوست دارم معاویه، درباره شما مردم بی‌وفا و نافرمان، با من معامله کند. از من سکه نقره بستاند و به من دینار طلا بدهد. ده نفر از شما را بگیرد و یک نفر از شامیان را بدهد.»
آری، همان مردم اکنون سخت اندوهگین و افسرده‌اند و می‌دانند که روزهای سیاهی پیش رو خواهند داشت. 
راستی، مگر علی(ع) چه کرد و چه گفت که مستحق شمشیر زهرآگین شد؟ پاسخ به این پرسش را باید در آن همه فضایل و مناقبی جست که رسول خدا، گاه و بی‌گاه، در سفر و حضر و به مناسبت‌های گوناگون درباره حضرت علی(ع) فرموده بود: «وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی اِنْ هُوَ اِلاَّ وَحْی یوحی.»
علی آرام می‌سوزد
علی امشب میان کوچه‌ها تنهاتر از ماه است
پریشان‌تر ز مرغان عزادار شبانگاه است
به روی ارغوانش عطر لبخندی شکوفا شد
علی آیا ز توفیقی که امشب دارد آگاه است؟
شتاب گام‌هایش بیشتر می‌گردد از نبظش
مسیر زندگی در چشم او امشب چه کوتاه است
خزیده در ردای شب تمام ناجوانمردی
و شمشیری که قصدش فرق خورشید سحرگاه است
علی آرام می‌سوزد علی آرام می‌جوشد
علی آرام می‌نوشد از آن جامی که دلخواه است
میان چشم‌هایش قطره‌ اشکی شکوفا شد
میان چشم‌هایی که دلیل هر چه گمراه است
علی آرام می‌گرید ز داغ کودکانی که
فراق مهربانی‌ها بر آنها سخت جانکاه است
یتیمان کاسه‌های شیر را بر خاک اندازید
مجال دلنوازی با علی بسیار کوتاه است
صدایی آشنا می‌آید از اعماق تاریکی
نوای بغض نخلستان یا غم مویه‌ چاه است
هنوز از مسجد کوفه پس از کوچ علی بینی
که ذکر دائم گلدسته‌هایش «فزتُ و الله» است
غلامرضا سازگار

بساط زرنگی‌های‌تان را 
اطراف آدم‌های ساده و مهربان پهن نکنید،
انصاف نیست!
کاش آدم‌هایی که انتخاب کرده‌اند 
خوب باشند را پشیمان نکنید...‌ 
دنیای‌مان به اندازه کافی آدمِ زرنگ دارد.
دست از سرِ این نسلِ اصیلِ رو به انقراض بردارید!
باور کنید
حتی کوچک‌ترین ضربه به این 
جور آدم‌ها تاوان دارد
یادم می‌آید مادرم همیشه می‌گفت
خدا بدجور پشت آدم‌های ساده ایستاده
حواس‌تان باشد...

امام علی(ع) فرمودند:
 مهرورزى با مردم،
 اساس خردمندى است...
انديشيدن به نيكى، [آدمى را]
به عمل كردن به آن مى‌كشاند.
صبورانه چشم داشتن به گشايش، 
برترين عبادت است.
توبه، دل‌ها را پاك مى‌كند،
و گناهان را مى‌شويد.
زيبايى ‌ظاهرى، نيكويىِ صورت است، 
و زيبايى باطن، نيكويىِ رفتار.
احادیث کوتاهی
 از غررالحکم

گفت‌وگو با کوروش زارعی، بازیگر سریال «آنام»

 آرش فهیم/ کوروش زارعی بیشتر به بازیگری و کارگردانی در حوزه تئاتر شناخته می‌شود؛ اما طی سال‌های اخیر در چند فیلم سینمایی و سریال هم بازی کرده است. سریال «آنام» آخرین تجربه بازیگری وی است و پیش از آن در آثاری چون «امپراطور شیطان» و «یوسف پیامبر(ع)» نقش‌آفرینی کرده بود. زارعی همچنین مدتی دبیر جشنواره تئاتر بسیج بود و هم اکنون مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری است. به بهانه برگزاری همایش تئاتر مردمی خرداد با موضوع زندگی امام خمینی(ره) و همچنین حضور وی در سریال «آنام» با وی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

* هنرهای نمایشی چه مسئولیتی در قبال وقایع انقلاب اسلامی و به ویژه شخصیت امام خمینی(ره) دارند؟
ما در آستانه 40 سالگی پیروزی انقلاب هستیم و به طور قطع در این چهار دهه نسل‌های جدیدی به جامعه اضافه شده‌اند. نسلی که انقلاب کردند، رفته‌رفته رو به کهن‌سالی‌اند و از این دنیا می‌روند و در آینده نه چندان دور دیگر حضور نخواهند داشت تا وقایع انقلاب را برای نسل جدید نقل کنند. پس در اینجا رسالت هنرهای نمایشی این است که برای نشان دادن شخصیت شامخ و بزرگ امام خمینی(ره) و تثبیت اندیشه و باورهای این مرد بزرگ در جامعه وارد عرصه شود و نشان دهد که امام راحل با آن دل خدایی و دست خالی چطور توانست آن رژیم را که بسیاری از قدرت‌های بزرگ جهان، مانند آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی پشتش بودند، به یاری خدا سرنگون کند و نهال انقلاب را بکارد. باید بتوانیم با ابزارهای رسانه‌ای جذاب مانند تئاتر و با آثار خلاق و غیرشعاری، شخصیت و زندگی واقعی امام(ره) را معرفی کنیم. هر چند حضرت امام(ره) شخصیتی نبودند که از دل و ذهن مردم فراموش شوند؛ اما ما وظیفه داریم نسلی که انقلاب را ندیده و این شخصیت والا را کمتر می‌شناسند، از بسیاری از واقعیت‌ها آگاه کنیم. همایش تئاتر مردمی خرداد نیز چنین هدفی دارد و موضوعات آن انقلاب اسلامی و شخصیت امام خمینی(ره) است؛ به هر حال، انقلاب ما یک انقلاب مردمی است و رهبر آن هم مردمی بودند؛ به همین دلیل هم عنوان مردمی را روی این همایش گذاشته‌ایم. ضمن اینکه تئاتر هم می‌تواند مردمی باشد و اگر برای مردم نباشد، هیچ جایگاهی ندارد. در واقع، مردم ولی نعمت ما هنرمندان هستند. در این همایش سعی داریم در اجتماعات مردمی از جمله در حرم مطهر امام(ره) برای زائران و همچنین مردمی که در دیگر نقاط کشور هستند، آثاری را در قالب تئاتر خیابانی اجرا ‌کنیم.

* آیا آثار این همایش از نظر کیفی و محتوایی در شأن مقام امام خمینی(ره) هستند؟
هیئت انتخاب و داورهای این همایش از آثار ارائه شده راضی بودند. خدا را شکر فرآیند برگزاری جشنواره به گونه‌ای پیش رفت که بیشتر هنرمندان حرفه‌ای تئاتر خیابانی در این جشنواره حضور دارند. برنامه ما در این راستا این است که نمایش‌ها فقط به این همایش محدود نشوند؛ بلکه پس از آن نیز اجرا شوند. به این ترتیب که از 8 تا 12 خرداد که این همایش در تهران برگزار می‌شود، پس از آن تا 15 خرداد گروه‌های شهرستانی در شهرهای خودشان اجرای عمومی خواهند داشت. تئاتر وقتی با چنین موضوعات خاصی به اجرای عمومی برسد و مردم به طور مرتب آثاری را در خیابان ببینند، تأثیرش این است که هم موضوع و محتوا به خوبی در سطح جامعه منتقل می‌شود و هم خود تئاتر بین مردم بیش از پیش مقبولیت پیدا می‌کند. 

* یکی از مسائلی که طی سال‌های اخیر آشکار شده، تلاش برای تحریف راه و شخصیت امام خمینی(ره) است، به نظر شما هنر و هنرمندان چگونه می‌توانند با این جریان مقابله کنند؟
از رحلت امام(ره) هنوز زمان زیادی نگذشته و بسیاری از مردم واقعیت‌ها را درباره امام خمینی(ره) فراموش نکرده‌اند. ضمن اینکه کتاب‌های بسیار خوبی در زمینه زندگی و اندیشه‌های امام راحل تولید شده است. ما نیز هنرمندان این همایش را به این کتاب‌ها ارجاع داده‌ایم تا درباره موضوعات گوناگون به کتاب‌های مربوطه مراجعه کنند تا آثار دچار چنین مشکلاتی نشود. برخی از تولیدات نیز خاطرات و اتفاقاتی است که از امام خمینی(ره) در ذهن مردم سال‌هاست باقی مانده است و از طریق انتقال این خاطرات می‌توان مانع تحریف شخصیت این بزرگوار شد. برای نمونه یکی از موضوعات محوری همایش تئاتر مردمی خرداد که در فراخوان هم اعلام کردیم، عشق امام به رزمندگان است. این موضوع مهمی است که باید تأکید شود، کسانی که از این سرزمین دفاع می‌کردند و نمی‌گذاشتند ذره‌ای از خاک ما به دست دشمن غاصب بیفتد، نزد امام(ره) جایگاه و ارزش والایی داشتند. به راستی، این موضوعات زیبا چه جایی بهتر از تئاتر، سینما و تلویزیون می‌توانند به تصویر کشیده شوند.

* با توجه به اینکه شما در عرصه بازیگری سینما و تلویزیون فعال هستید، نظرتان درباره مسائلی چون نقش‌فروشی و لابی‌گری در این عرصه چیست؟
این معضل همیشگی سینما و تلویزیون ما بوده و هست که متأسفانه به واسطه برخی دلال‌ها، نقش‌فروشی صورت می‌گیرد. آدم‌هایی نیز از طریق اسپانسر و حامی مالی به نقش‌هایی در برخی فیلم‌ها و سریال‌ها دست پیدا می‌کنند. برخی فیلم‌سازها یا برنامه‌سازان نیز به روش‌هایی متوسل می‌شوند که حرفه‌ای و اخلاقی نیست. متأسفانه این معضل جامعه بازیگری ما را در برگرفته و نتیجه‌ آن این است که بسیاری از هنرمندان حرفه‌ای و توانمند ما خانه‌نشین شده‌اند یا کمتر کار می‌کنند و افرادی جلوی دوربین می‌روند که نه تنها روی صحنه تئاتر دیده نشده‌اند؛ بلکه حتی اطراف تالارهای تئاتر هم آنها را ندیده‌ایم! حتی در مراکز آموزشی بازیگری هم حضور نداشته‌اند! اگر این معضل به همین منوال پیش رود، سطح بازیگری در سینما و تلویزیون ما کاهش پیدا می‌کند و استعدادهایی که در عرصه بازیگری در اقصی نقاط کشور وجود دارند، مهجور می‌مانند. یکی از اتفاقات مثبتی که در سریال «آنام» رخ داد، این بود که جواد افشار ضمن استفاده از بازیگران بومی تبریز، چند چهره توانمند جوان را به عرصه هنر معرفی کرد. به راستی، باید دنبال استعدادهای واقعی باشیم، نه اینکه افرادی ظاهر شوند که ‌استعداد ندارند و به واسطه لابی‌گری و رفاقت به عرصه بازیگری پا می‌گذارند.



 حسین کارگر/ یکی از عواملی که سبب ایجاد معضلات و بحران‌هایی در برخی رشته‌های هنری ما شده، دوری از اندیشه‌های هنری امام خمینی(ره) است. برای نمونه، در سینما با مسائلی، چون حجم بالای ابتذال یا قهر عموم مردم با سالن‌های نمایش فیلم، بی‌توجهی آثار به مسائل روز کشور و... مواجه هستیم. پيام صريح و شورانگيز حضرت امام(ره) در سال 67 كه بايد آن را مانيفست هنر رهايي‌بخش بدانيم و بناميم، راه روشني بود كه براي هنر و هنرمندان نمايانده شد و براي رسيدن به منازل مقصود، بايد اين راه را طي كرد. پيامي كه خودش يك اثر هنري است و از اين رو، الگو و سرمشقي براي هنرمندان، مديران، سياستگذاران، منتقدان و مدرسان اين عرصه است.
يكي از بخش‌های مهم پيام امام(ره) به هنرمندان، آينده‌نگري است؛ وجهي كه كمتر مورد توجه قرار گرفته است. گويي امام خمینی(ره) پيش‌بيني مي‌كردند در آينده نزديك، «مدعيان هنر بي‌درد»، كه در واقع پياده‌نظام سياستمداران و سياست‌بازان مدعي و بي‌درد هستند، با دو فرقه سينماي گيشه‌اي و شبه‌روشنفكري، خون فرهنگ اصيل را مي‌مكند. بين اين پيام كه خطاب به هنرمندان صادر شد و آن پيام كه براي قطعنامه پايان جنگ تحميلي صادر شد، نسبت روشني وجود دارد. در آنجا امام از آغاز جنگی ديگر سخن گفتند: «امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استكبار، جنگ پابرهنه‌ها و مرفهين بي‌درد شروع شده است... .»
حضرت امام(ره) در این پیام، مسئولیت هنرمندان را در دو جبهه داخلی و خارجی نمایان کردند. امروز بیش از هر زمان دیگری در این دو جبهه دچار مسائل و ابتلائات گوناگون هستیم. براساس بيانيه امام خميني(ره) هنرمندان در مقابل جبهه داخلي موظف به «تجسيم تلخ‌كامي گرسنگان مغضوب قدرت و پول»، «صيقل دادن اسلام تازيانه‌خوردگان تلخ و شرم‌آور محروميت‌ها» و «كوبنده سرمايه‌داري و كمونيسم» شدند. «ترسيم روشن عدالت و شرافت»، «نشان دادن نقاط كور و مبهم معضلات اجتماعي، سياسي و نظامي» و «نشان دادن تصوير زالوصفتاني كه از مكيدن خون فرهنگ اصيل اسلامي و فرهنگ عدالت و صفا لذت مي‌برند»، از ديگر تكاليف هنرمندان ماست. از نگاه امام، هنرمندان مي‌توانند مردمان ما را به حيات جاودان برسانند، اگر زماني كه مطمئن شوند مردم بدون اتكا به غير، در چارچوب مكتب‌شان زندگي كنند. همچنان که در عرصه بین‌المللی، هنرمندان موظف هستند تنها به هنري توجه کنند كه «راه ستيز با جهانخواران شرق و غرب» را نشان دهد.

 طراحی جدیدترین پرتره امام(ره) و رهبر معظم انقلاب
جدیدترین پرتره حضرت امام خمینی(ره) و حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، به زودی رونمایی می‌شود.
غلامعلی طاهری، نقاش پیشکسوتی که پرتره‌های متعددی از حضرت امام خمینی(ره) خلق کرده است، درباره آثار جدیدش گفت: «جدیدترین پرتره‌هایی که از حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به سفارش حوزه هنری نقاشی کرده‌ام، در اختیار این نهاد فرهنگی قرار داده‌ام تا با توجه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از آنها
 رونمایی شود.» 
«ماجرای نیمروز ۲» ساخته می‌شود
قسمت دوم فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» که جنایت‌های منافقین و مقابله نیروهای امنیتی و نظامی کشورمان با آنها را روایت می‌کند، ساخته می‌شود.
فیلم‌نامه‌های «ماجرای نیمروز ۲» به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی، کارگردانی محمدحسین مهدویان و نویسندگی مشترک حسین تراب‌نژاد و ابراهیم امینی در ژانر سیاسی و «نامت را به خاطر بسپار» به تهیه‌کنندگی پروانه مرزبان، کارگردانی محسن آقاخان و نویسندگی عباس طهماسبی در ژانر اجتماعی موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.
گفتنی است، قسمت اول «ماجرای نیمروز» در سال 96 به نمایش درآمد و با استقبال نسبتاً خوب مردم و منتقدان مواجه شد. 

یک انیمیشن
 درباره آیات قرآن
انیمیشن سه بعدی «قل الحمد» که یکی از اولین نمونه‌های به تصویر کشیدن آیات قرآن در قالب انیمیشن است، به زودی از شبکه‌های یک، دو، کودک، افق، امید و قرآن سیما پخش خواهد شد.
در این نماهنگ پنج دقیقه‌ای که با تکنیک سه بعدی ساخته شده، تصاویری از پرواز سه فرشته در آسمان بر فراز مناظر گوناگون زمین به تصویر کشیده شده است؛ مناظری که بیان‌کننده توصیفات صورت گرفته در آیات ۵۹ تا ۶۶ سوره نمل از جمله آیه شریفه «امن یجیب» است.
این انیمیشن سه بعدی قرآنی به کارگردانی رسول گورکانی و تهیه‌کنندگی اسدالله دیانتی در مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) ساخته شده است.

انتقاد کارگردان «قصه‌های مجید» از جوایز غربی
کارگردان «قصه‌های مجید» هم از جوایز جشنواره‌های خارجی انتقاد کرد.
کیومرث پوراحمد به یک تارنمای خبری گفت: «کسب جایزه‌های بین‌المللی هیچ کمکی به داخل و سینمای ایران نمی‌کند. هیچ وقت نگفتم و نخواهم گفت که جوایز بین‌المللی می‌تواند موقعیت سینمای ما را بهتر کند. عقیده دارم که فضای داخلی سینمای ایران به ‌حدی مخرب و بد شده است که جایزه‌های بین‌المللی نیز نمی‌تواند به ما کمک کند. البته این جایزه‌ها ارزش خاصی ندارند؛ زیرا واقعی نیستند و به خاطر مسائل دیگر، آن را به فیلمسازان ما می‌دهند. این نخل‌های طلا به کارگردانانی که آن را دریافت می‌کنند، کمک می‌کند تا پول بیشتری به دست بیاورند و زندگی بهتری را برای خود به وجود بیاورند.» 
روابط پشت پرده فوتبال
 در یک مستند
مجموعه مستند «دریبل»، از تولیدات خانه مستند انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز جام جهانی فوتبال به ‌زودی از شبکه سه سیما به نمایش درمی‌آید.
این مجموعه در سه قسمت 26 دقیقه‌ای تولید شده و نگاهی به روابط پنهان و دست‌های پشت پرده‌ای دارد که در حوزه فوتبال نقش دارند.
عطا پناهی، تهیه‌کننده این اثر با بیان اینکه در این سه قسمت فوتبال از دریچه اقتصاد، قضاوت و رسانه نقد و بررسی می‌شود، از ادامه ساخت این مجموعه مستند در محورهای دیگر خبر داد. این مجموعه مستند، نگاهی اقتصادی و سیاسی به روابط پنهان موجود در مستطیل سبز است و به‌همین دلیل علاقه‌مندان می‌توانند با زاویه دیگری از فوتبال آشنا شوند. 
تیتراژفروشی 
در تلویزیون
یک ترانه‌سرا از ماجرای رابطه بین تهیه‌کنندگان برخی آثار تلویزیونی و خوانندگان خبر می‌دهد که سبب می‌شود تیتراژ سریال‌ها و مجموعه‌ها به‌ویژه آثار مناسبتی خرید و فروش شود.
علیرضا بدیع به مهر گفت: «طی سال‌های اخیر، به‌دلیل روابط برخی از تهیه‌کننده‌های سریال‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی با جامعه موسیقی شاهد فروش تیتراژها هستیم؛ یعنی تهیه‌کننده برای تأمین بخشی از هزینه‌های خود اقدام به فروش تیتراژ می‌کند که خریدار نیز در بیشتر موارد برخی خواننده‌ها هستند. خواننده‌ای که دست به چنین اقدامی می‌زند، وقتی می‌بیند با خریداری یک تیتراژ به اندازه پخش چندین تک آهنگ در فضای مجازی مشهور می‌شود، از موضوع استقبال می‌کند.»


مهدی(عج) جان!
در گرماگرم شب‌های تسبیح و سجاده و دعا
می خوانمت
در التهاب اشک‌های جاری بی‌اختیار
به تمنا می‌خواهمت
مولای من!
این روح خسته بی‌نگاه شما پالایش نمی‌شود
این دل غبارگرفته بی‌التفات شما صاف نمی‌شود
بی‌حاشیه بگویم آقا:
این خلوت‌نشین سجاده‌های نیاز بی‌دعای شما آدم نمی‌شود
نور دیدگانم!
این پلک‌ها، سنگین خواب نیست!
سنگین اشک است
سنگین استغاثه...
آقاجان!
در این شب‌های دو قدمیِ تا آسمان
دعای خیرتان را بدرقه راهم کنید
من هم یادتان را زینت خاطر می‌کنم 
و در «اللّهم انی اسئلک‌»های دعای سحرم ظهورتان را از خدا 
می‌خواهم...