عبدالله نوریگلجایی/ انجمن حجتیه در سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي و به ویژه پس از اعلام تعطيلي و منشور روحانيت حضرت امام خميني(ره)، در قالب گروههاي ديگر و با عناويني به جز انجمن حجتيه فعاليت خود را ادامه داد و در پيشبرد اهداف انجمن گام برداشت.
گروهها و طيفهاي وابسته
به انجمن
از بین اسامی و عناوین پوششی تعدادی از گروهها و طیفهای وابسته به انجمن که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اعلام نظر صریح امام خمینی(ره) مبنی بر لزوم انحلال این انجمن تشکیل و بستر فعالیت این گروه شدند، میتوان به برخی از آنها به شرح زیر اشاره کرد:
۱ـ گروه مهدويت: با نگاهي ژرف ميتوان دريافت، انجمن حجتيهايها پس از انقلاب برخي حرکتهاي خزنده انجام دادند؛ برای نمونه «گروهک مهدويت» ماحصل فعاليت اين انجمن بود. اين گروهک که به دست فردي به نام سيدمحمد ميلاني ساماندهي شد، نسبت به اهل سنت موضعگيريهاي تندي را انجام داد و ضمن ادعاي ارتباط با امام زمان(عج)، طرفداراني را در تهران و مشهد براي خودش دست و پا کرد. ميلاني طرفدارانش را به جمعآوري سلاح دعوت کرد و در همين زمينه بود که تعدادي از پايگاههاي بسيج خلع سلاح شد. وی که خود را سيدخراساني معرفي کرده بود، توانست تعدادي از جوانان را فريب دهد و به انجام برخي اقدامات خرابکارانه، مانند ترور برخي افراد وادار کند. افرادي در ذيل تشکيلات انجمن ادعاي ارتباط با امام زمان(عج) را داشتند که ميلاني يکي از اينها بود. هرچند باند ميلاني خيلي زود کشف و منهدم شد؛ اما باز هم افراد مشابه او ظهور کردند و ميکنند و از مفهوم انتظار شيعي سوءاستفاده ميکنند. انجمن حجتيه داراي انديشههاي منحرف از انتظار است که متأسفانه همچنان جاري است.(۱)
۲ـ نئوانجمنيها: مرگ رئيس انجمن حجتيه، با تغيير رئيسجمهوري در ايران مقارن شد و گروههاي دوم خرداد با ديدگاههاي خاص خود، گردانندگان قوة مجريه شدند. اعضاي انجمن حجتيه که پیش از آن در يک سکوت منزوي بودند، از اين فرصت استفاده کردند و حضور خود را در عرصههاي گوناگون از جمله فعاليتهاي سياسي پررنگتر کردند. بر همين اساس، با ورود افرادي همچون محمدعلي ابطحي به پستهاي کليدي، انجمن حجتيه در آن دوران، قدرت سياسي فراواني به دست آورد و نفوذش در نهادهاي تصميمگير پررنگتر شد. در چهار سالة نخست رياستجمهوري آقاي احمدينژاد، کمتر سخن از گروههايي، مانند انجمن حجتيه به ميان آمد، ولي در چهار سال دوم رياستجمهوري ايشان با روي کار آمدن برخي افراد که به طور مستقيم يا غيرمستقيم به انجمن حجتيه وابسته بودند، حضور انجمن به شدت پررنگ شد.
عباس سليمينمين دربارة پديدة نئوانجمن ميگويد: «آيا در جامعة امروز ما پديدهاي به نام نئوانجمن حجتيه داريم؟ بله، يعني الآن انجمنيهايي که در واقع آمدند، فکرشان را با شرايط جديد تطبيق دادند. موضوعاتي مانند مسائل حکومت و سياست. در مورد مسائل حکومتي آنها ديگر حرفهاي گذشته را نميزنند، بلکه امروزه، نگاه سکولار نسبت به حکومت را مطرح ميکنند. آنها از اين ترفند استفاده میکنند که بايد حکومتداري را انجام دهيم، اما مذهب را در آن دخالت ندهيم؛ زيرا، موجب سست شدن مذهب ميشود.»(۲)
خصوصياتي در نئوانجمنيها هست که در انجمنيهاي سنتي وجود نداشت؛ برای نمونه انجمنيهاي سنتي اعتقاد داشتند، چون تشکيل حکومت در زمان غيبت وظيفة ما نيست، پس نبايد در سياست دخالت کرد؛ اما نئوانجمنيها برخلاف اسلاف خود، معتقدند بايد در سياست و امر حکومتداري وارد شد و با اين کار آن را مطابق و متناسب با اهداف انجمن تغيير داد.(۳)
۳ـ انجمن راه حقيقت: يکي ديگر از گروههايي که به انجمن حجتيه وابسته بود و چند سال است که فعاليتهاي گستردهاي انجام ميدهد، گروهي با عنوان «انجمن راه حقيقت» است. اين گروه که به مديريت رحيم مشايي، مسئول اسبق دفتر محمود احمدينژاد در دولت دهم اداره ميشود، ايدههايي دربارة مديريت جهاني و موضوعاتي همچون آخرالزمان، حکومتهاي پیش از ظهور و غيره دارد که در واقع، همان تفکرات انجمن حجتيه است، اما با عنواني جديد. داوود احمدينژاد در مصاحبهاي با روزنامة «شرق» از تغيير نام انجمن حجتيه به نام انجمن راه حقيقت با مديريت رحيم مشايي خبر داد؛ افزون بر اين، وي اشارهاي به فعاليتهاي جديد انجمن کرد و شکلگيري فتنة جديد را تئوري گروه راه حقيقت دانست(۴) حجتالاسلام سيدحميد روحاني (زيارتي)، رئيس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامي، در اين باره ميگويد: «انجمن حجتيه که اکنون در دفتر رياستجمهوري آقاي احمدينژاد جاخوش کرده است، با تز شيطاني بايد فساد را گسترش داد تا امام زمان ظهور کند، اختلاس، رشوه و دستبرد به بيتالمال و فساد اخلاقي و اقتصادي را هرچه شديدتر گسترش ميدهد و گراني و تورم و هرجومرج اقتصادي را دامن ميزند تا نظام جمهوري اسلامي را به چالش بکشد.»(۵)
با توجه به آنچه گفته شد، گروههايي مانند انجمن راه حقيقت به طور مستقيم با دولت نهم و دهم در ارتباط بود و بسياري از عملکردهاي خود را با تأييد افرادي، همچون اسفنديار رحيم مشايي انجام ميداد؛ از اين رو بسياري از اين افراد، اگرچه در کابينة دولت در مقام يک مسئول حضور داشتند؛ ولي در عمل، دنبالهروی جريان انجمن حجتيه بودند و در حال حاضر نيز همان مشي را دنبال ميکنند.(6)
گروههای همسو با انجمن
افزون بر آنچه دربارة طيفها و گروههاي وابسته به انجمن حجتيه بيان شد، عدهاي ديگر، هرچند به طور رسمي، وابستگي خود را به انجمن اعلام نکردهاند؛ اما با بررسي چنين گروههايي مشخص میشود که آنها در عملکرد با انجمن حجتيه همسو هستند و شباهت بسیاری از اقدامات و عملکردهای آنها در سالهاي اخير که مانند عملکرد انجمن در گذشته است،(7) این مطلب را به روشني ثابت ميکند.
گروهها و نحلههای فکری طراح و حامی برخي شبکههاي ماهوارهاي مانند «اهل البیت»، «سلام»، «شبکة فدک» و... که علني به مقدسات اهل سنت ناسزا ميگويند و عملاً آب در آسياب دشمنان اسلام ميريزند و همواره آتش اختلاف بين مسلمانان را شعلهور نگاه ميدارند، در همین راستا قابل اشاره هستند. اين شبکهها در آغاز با شعار دفاع از اعتقادات شيعيان به ميدان آمدهاند؛ اما به تدريج با روشن شدن عملکرد تفرقهافکنانهشان وابستگي خود را به برخي کشورهاي خاص، دشمني با ولايت فقيه، توهين به مراجع و علما و جمهوري اسلامي، ماهيت خود را افشا کردند.
آنچه دربارة گروهها و طيفهاي وابسته به انجمن حجتيه در دوران انقلاب اسلامي بيان شد؛ در واقع، بخش کوچکي است که تا اندازهاي به صورت علني فعاليت داشتهاند. به دليل فعاليتهاي مخفيانه و سرّي و همچنين فعاليت بدون نام و نشان جريان حجتيه، شناسايي بقية آنها بسيار دشوار است؛ افزون بر اين، اعضاي انجمن از آن نظر که در معرض اتهام انجمني بودن قرار بگيرند، به شدت آن را انکار ميکنند.
پینوشتها:
۱ـ ر.ک به مصاحبه با آيتالله سيدمحمدعلي روضاتي، مجلة مهر، 15/12/1391.
۲ـ ر.ک به مصاحبة حضوري با عباس سليمينمين، همان.
۳ـ همان.
۴ـ ر.ک به روزنامة شرق، 5/12/1389، ص17.
۵ـ سيدحميد روحاني، انجمن حجتيه در دفتر رئيسجمهور جاخوش کرده!، دسترسي در خبرگزاري فارس http://www.farsnews.com، 12/8/1392.
۶ـ حسين اللهکرم، «افشاگري از نسل جديد انجمن حجتيه»، دسترسي در خبرگزاري تابناک http://www.tabnak.ir، کد خبر: ۱۴۲۵۵۳، 26/10/1389.
7ـ انجمن حجتيه، دسترسي در جام نيوز، http://www.jamnews.ir/TextVersionDetail، کد خبر: 237875، 6/7/1392.