حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان گفت: اجتناب از حرام، مهم‌ترین توشه مسیر سعادت جاده بهشت را نشان‌ شما می‌دهند و توشه جاده را هم برای‌تان می‌گویند که زاد این راه، عبادات الهیه است، عبادات حق است، خدمت به خلق است و از همه مهم‌تر است. امام صادق(ع) می‌فرمایند: زاد این راه «اجتناب المحارم» است. اجتناب از گناهان باطنی، حسد، کبر، حرص، بخل و تنگ‌نظری است. رسول خدا(ص) می‌فرمایند: بالاترین عمل خودداری از گناه است. 

حجت‌الاسلام ابراهیم بهاری در گفت‌وگو با صبح صادق:
مجتبی برزگر/  ماه مبارک رمضان به روزهای پایانی خود نزدیک شده است و مومنان پس از یک ماه عبادت و بندگی، یک ماه ممارست بر روزه و تلاوت قرآن به استقبال عید سعید فطر می روند، امام آنچه در این میان می‌تواند مورد توجه و مورد نظر باشد این است که  ما چگونه  آثار و برکاتی که به واسطه ماه خدا در خود ایجاد کرده‌ایم را می‌توانیم برای تمامی سال حفظ کنیم، برای پاسخ به این پرسش و همچنین فهم دقیق‌تر و شناخت عمیق‌تر ماه مبارک رمضان باحجت‌الاسلام ابراهیم بهاری استاد حوزه و دانشگاه گفت وگو کردیم که مشروح آن در ادامه می‌آید.

* در ماه مبارک رمضان که درهای رحمت الهی گشوده است، چه دستاوردهایی برای انسان حاصل می‌شود؟
در ماه مبارک رمضان بنا بر نص صریح قرآن کریم و روایات مسلم شیعه برکات الهی بر انسان نازل می‌شود و انسان از وسوسه شیطان در امان می‌ماند که این یک دستاورد بسیار مهم برای انسان است که از گناه دور می‌شود و چه بسا این رفتار ترک گناه برای او ملکه ذهن شود، آنگاه به سمت معنویت پیشرفت کند. اینکه وجود انسان از آسیب‌های شیطانی در امان بماند، امر بزرگی است و چه حاصلی بالاتر از این موضوع که کسی برای رانندگی در یک جاده همه موانع موجود برایش کنار زده شده باشد و به سمت هدف با سرعت مطمئن و بی‌خطر حرکت کند و کسی برای او دردسر ایجاد نکند. ماه رمضان توانایی ضمانت تمامی عمر انسان را دارد، چه رسد به اینکه تصور کنیم مقدرات یک سال ورق می‌خورد. پس حاصل رمضان قابل احصا و شمارش نیست، فقط باید از ذات حق تعالی تشکر کرد برای این هدیه آسمانی که به ما ارزانی کرده است.

* برای حفظ دستاوردهای معنوی این ماه مبارک و باقی ماندن در مسیر تعالی و کمال باید چه رویکردی داشته باشیم؟
هر کسی به هر مقدار که از این ماه بهره‌مند می‌شود، وظیفه حفظ هم دارد؛ یعنی باید از آنچه در این ماه مبارک از اطاعت و بندگی نصیبش شده محافظت کند. در روایات متعدد به ما سفارش شده که مراقبت کنید آنچه از لطف الهی شامل حال‌تان شده قدر بدانید؛ یعنی اعمال ماه مبارک را ملکه ذهن کنید. مثلاً هفته‌ای دو روز در دوشنبه و پنج‌شنبه از باب استحباب روزه بگیرید، چون این عمل شما را در مسیر مراقبت رمضانی نگه می‌دارد، یا حتی خواندن بعضی از دعوات خاص این ماه در دل شب در طول سال از انسان خواسته می‌شود مانند مناجات خمس‌عشر که در همان مناجات اول که مناجات تائبین هست یادآور می‌شود که مراقبت کن با گناه لباس ذلت بر تنت پوشانده نشود که این عمل باعث مرگ قلب می‌شود؛ «الهی البستنی الخطایا ثوب مذلتی و...» پس معلوم می‌شود که برای بعد از ماه مبارک اگر بناست انسان معنویت و حاصل زحمات یک ماهه‌اش از بین نرود بر اساس قاعده اهل‌بیت(علیهم‌السلام) عمل کند تا شمیم دلنواز رمضان وجود او را بنوازد.

* با توجه به اینکه هدف روزه‌داری، تقوای الهی معرفی شده، برای حفظ و تقویت تقوای الهی چه باید بکنیم؟
پروردگار متعال روزه را باعث تقوای انسان می‌داند؛ یعنی قدرت پرهیزکاری انسان بالا می‌رود. در آیه ۱۸۵ سوره مبارکه بقره وقتی درباره وجوب روزه سخن به میان می‌آید، بلافاصله صحبت تقوای انسان مطرح می‌شود، معلوم می‌شود که روزه قدرت پرهیز انسان از گناه را تقویت می‌کند. آدمی زمانی که صاحب مصونیت‌سازی در برابر گناه شد، پاک می‌شود و ثمره پاک شدن پاک کردن هم هست؛ یعنی شخص به جایی می‌رسد که نه تنها خود پاک می‌شود، بلکه توانایی پاک کردن افراد و محیط را از گناه پیدا می‌کند. حال چه کنیم این تقوا را حفظ کنیم که قرآن کریم می‌فرماید: بر آن مداومت کنید که بهترین عمل را انجام می‌دهید. در آیه ۱۱۰ سوره مبارکه توبه اشاره دارد: «أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللهِ وَ رِضْوَانٍ خَيْرٌ أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَىَ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ وَاللهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ؛ آیا کسی که بنیان مسجد را بر ترس از خدا و خشنودی او نهاده بهتر است، یا آن کسی که بنیان مسجد را بر کناره سیلگاهی که آب زیر آن را شسته باشد نهاده است تا با او در آتش جهنم سرنگون شود؟ و خدا مردم ستمگر را هدایت نمی‌کند.» دقت در این آیه شریفه نشان می‌دهد که اگر مداومت باشد، در مسیر خیر گره‌گشایی در کل سال است و اگر مراقبت نکنیم، عذاب سراغ انسان می‌آید.

* با توجه به اینکه حفظ، تثبیت و تحکیم دستاوردهای رمضان نتایج بسیار خوبی در اصلاح سبک زندگی فردی و اجتماعی دارد، متأسفانه برخی پس از ماه مبارک به زندگی عادی و روزمره باز می‌گردند و به مسائل معنوی کم‌توجهی می‌کنند، به نظر شما چرا این اتفاق می‌افتد؟
برگشتن به امور عادی زندگی بد نیست، آنچه بد و خطرناک است این است که آدمی از معنویت دل بکند و به زخارف دنیوی وابسته بشود. رمضان به انسان انفاق در مال و اخلاق و رفتار آموخته است. حال اگر آن را فراموش کنیم و دنیازده شویم و دنبال تکثیر ثروت از راه حلال برویم و فکر حل مشکلات اطرافیان‌مان را نداشته باشیم، باید منتظر سختی باشیم. این هم باز از بیانات قرآن کریم است که در آیات ۳۴ و ۳۵ سوره توبه می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّ كَثِيرًا مِّنَ الأَحْبَارِ وَ الرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللهِ وَ الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لاَ يُنفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، بسیاری از حبرها و راهبان اموال مردم را به ناشایست می‌خورند و دیگران را از راه خدا باز می‌دارند و کسانی را که از زر و سیم می‌اندوزند و در راه خدا انفاقش نمی‌کنند، به عذابی دردآور بشارت ده»؛ «يَوْمَ يُحْمَى عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَى بِهَا جِبَاهُهُمْ وَ جُنوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ هَـذَا مَا كَنَزْتُمْ لأَنفُسِكُمْ فَذُوقُواْ مَا كُنتُمْ تَكْنِزُونَ؛ روزی که در آتش جهنم گداخته شود و پیشانی و پهلو و پشت‌شان را با آن داغ کنند این است آن چیزی که برای خود اندوخته بودید، حال طعم اندوخته خویش را بچشید.» خداوند منان در آیات فوق با زبانی صریح روشن می‌کند که اهل به ظاهر تقوا اگر بروند و فقط فکر خود باشند، عذاب از همان اندوخته دنیایی نصیب آنان می‌کنیم، پس هشدار می‌دهد تقوای الهی را حفظ کنید که خیر بر شما ارزانی شود.

عثمان‌بن‌حنیف‌ـ 5

در نامه حضرت امیر(ع) به عثمان‌بن‌حنیف، افزون بر اینکه نکات مهم و نغزی درباره رفتار و سلوک کارگزاران نظام دینی و انقلابی آمده است، پندهای اخلاقی و کاربردی نیز برای همه افراد جامعه وجود دارد که می‌توان به منزله اصول اخلاقی از آنها استفاده کرد؛ برای نمونه در همان بند اول نامه آنچه حضرت را ناراحت کرده، رفتار میزبانی است که در یک مهمانی، اغنیا و ثروتمندان را بر فقرا و نیازمندان ترجیح داده است. این به معنای آن است که جدای از عملکرد عثمان، حضرت به رفتار آن جوان بصری که چنین مهمانی‌ای را تدارک دیده است نیز انتقاد دارد. 
از این رو شیعیان راستین امیرالمؤمنین علی(ع) چه در مقام و منصبی باشند و چه مسئولیتی در حاکمیت نداشته باشند، نباید این‌گونه رفتار کنند و در مهمانی‌ها و حتی غیر مهمانی به سمت ثروت و قدرت تمایل داشته باشند. 
در واقع، از این کلام مولاعلی(ع) می‌توان یک اصل اخلاقی و رفتاری به دست آورد و آن، اینکه در تزاحم بین انتخاب دو امر که یک طرف پول و قدرت و طرف دیگر مستضعفین و فقرا هستند، شایسته و بایسته این است که طرف فقرا گرفته شود و آنها مقدم شمرده شوند. اینکه این مطلب به منزله اولین انتقاد در صدر نامه امیرالمؤمنین علی(ع) به عثمان جای گرفته است، نشان از اهمیت و حساسیت موضوع نزد حضرت دارد.
آیت‌الله مبشر کاشانی از شاگردان آیت‌الله بهاءالدینی(ره) نقل کرده است: «روزی ایشان از حرم حضرت معصومه(ع) خارج شد و مانند همیشه ارادتمندان و دوستداران ایشان در انتظار ملاقات و احیاناً خدمتی به این مرد خدا بودند. تعدادی ماشین هم از ایشان تقاضا داشتند که معظم‌له را به منزل برسانند. در بین چند ماشین مدل بالا، یک وانت قدیمی و مدل پایین وجود داشت. آیت‌الله بهاء‌الدینی در میان اصرار و ابرام رانندگان، وانت را برای رفتن به منزل انتخاب کرد و در طول مسیر این وانت حرکت می‌کرد و بقیه ماشین‌ها به دنبال او در حرکت بودند.»
این رفتار آیت‌الله بهاء‌الدینی عمل به همین اصل پیش گفته است. یکی از آسیب‌های ترجیح اغنیا بر فقرا، به ویژه از سوی مسئولان و خواص، مانند علما، مداحان و چهره‌های شناخته شده در این است که آنها را در معرض اتهام و تهمت قرار می‌دهد. نشست و برخاست با افراد مرفه این شائبه را تقویت می‌کند که گویا در پس این ریخت‌وپاش‌ها و تملق‌ها قرارهایی نهفته و معامله‌ای در حال انجام است. چنین جلساتی شبهه تطمیع مقامات و مسئولان و نیز بدتر از همه بوی رشوه و ساخت و پاخت می‌دهد! همین جلسات، با چنین خرده مسائل می‌تواند شروع یک فساد بزرگ شود. از این رو امیرالمؤمنین علی(ع) با قاطعیت علیه آن و کارگزار خود موضع می‌گیرد. اگر ایجاد زاویه از مسیر صحیح از همان نقطه شروع درمان نشود، به تدریج و نامحسوس این زاویه بیشتر شده و راه خود را از آرمان‌ها و ارزش‌ها جدا خواهد کرد! این امر هنگامی خطرناک‌تر می‌شود که اتهام را از یک شخص به یک صنف و از آن بدتر به یک نظام و دستگاه دینی سریان دهد. چه آنکه مردم غالباً اهل تعمیم هستند؛ از این رو در برابر چنین انحرافاتی هر چند کوچک ابتدا و با سرعت از همان صنف و نظام باید فریاد بزنند و اعتراض کنند؛ چنانچه حضرت همین عمل را انجام داد. 


 مهدی نجفی/ عید فطر را می‌توان قیامتی کوچک در دنیا تصور کرد. امیرالمؤمنین على(ع) در یکی از اعیاد فطر و در فرازی فرمودند: «اى مردم! این روز شما روزى است که نیکوکاران در آن پاداش مى‏گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مأیوس و ناامید مى‏گردند و این شباهتى زیاد به روز قیامت‌تان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جایگاه نماز عید شدن به یاد آورید خروج‌تان از قبرها و رفتن‌تان را به سوى پروردگار و با ایستادن در جایگاه نماز به یاد آورید ایستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت‏ به سوى منازل خود، متذکر شوید بازگشت‌تان را به سوى منازل‌تان در بهشت‏ برین، اى بندگان خدا، کمترین چیزى که به زنان و مردان روزه‏دار داده مى‏شود، این است که فرشته‏اى در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا مى‏دهد و مى‏گوید: هان! بشارت‌تان باد، اى بندگان خدا که گناهان گذشته‏تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید.»
با تعمق در کلام نورانی حضرت على(ع) پیام‌های مهم عید فطر را می‌توان چنین برشمرد:
1ـ روزى که نیکوکاران ثواب مى‏برند؛ «هذا یوم یثاب فیه المحسنون‏».  2ـ روزى که گنهکاران زیان مى‏بینند؛ «و خسر فیه المبطلون‏».  3ـ شبیه‏‌ترین روز به روز قیامت است؛ «اشبه بیوم قیامکم‏». چون در قیامت عده‏اى که زیانکارند، تأسف مى‏خورند و غضبناک می‌شوند و عده‏اى که نیکوکارند رستگار و متنعم به نعمت‌هاى الهى مى‏شوند. 4ـ روز عبرت گرفتن؛ «فاذکروا بخروجکم‏». وقتى از منازل‌تان براى خواندن نماز عید خارج مى‏شوید، به یاد آورید زمانى را که از منزل بدن خود خارج خواهید شد و سوى خداى خود خواهید رفت. وقتى در جایگاه نماز خود مى‏ایستید، به یاد آورید زمانى را که در محضر عدل الهى مى‏ایستید. «و اذکروا وقوفکم بین یدى ربکم‏»؛ وقتى از نماز به منازل‌تان برمى‏گردید به یاد آورید زمانى را که به منازل خود در بهشت‏ خواهید رفت؛ «و اذکروا منازلکم فى الجنه‏». 5ـ روز بشارت غفران و بخشش الهى؛ «ابشروا عباد الله فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم‏».

بازنگاهی به اما و اگرهای طرح افزایش سن ازدواج در مجلس شورای اسلامی


 کبري فرشچي/ ازدواج بهنگام، آسان و پايدار شعاري است که سال‌ها پيش در بحث ازدواج جوانان مطرح مي‌شد. گذشته از اينکه اين شعار مدت‌هاست به فراموشی سپرده شده است، اما روي ديگر اين سکه آن است که تعریف دقیق ازدواج بهنگام چيست و به معناي ديگر چه سني براي ازدواج دختران و پسران مناسب است؟ اين موضوع مدت‌هاست محور مباحث بسياري از محافل علمي و تخصصي قرار گرفته و نمايندگان مجلس هم در تلاشند طرحي را تصويب کنند که ضمن آن حداقل سن ازدواج براي دختران از 15 سالگي به 18 سالگي افزايش يابد و ديگر کودک همسر يا کودکان بيمه را نداشته باشيم. اين در حالي است که مطابق آمارها جامعه آماري ازدواج دختران زير 18 سال 230 هزار نفر است و از اين جامعه آماري 82 درصد ازدواج‌ها پايدار بوده است. در مقابل اين اما با جمعيت 12 ميليوني جواناني مواجه هستیم که در حال عبور از سن مناسب ازدواجند؛‌ جمعيتي که انگار هيچ کس دغدغه‌اي براي
 آنها ندارد. 
قدر مسلم اینکه، ازدواج بهنگام مي‌تواند در پايداري و موفقيت آن تأثير جدي داشته باشد و کانون خانواده را قوام مي‌بخشد، با وجود اين اما آيا واژه بهنگام به معناي سن و سال خاصي است؟ بي‌ترديد ازدواج نيازمند بلوغ فکري است، اما آيا بلوغ فکري در سن خاصي محقق مي‌شود؟ پاسخ به اين پرسش کار سختي نيست. در اطراف‌مان با افرادي مواجه هستیم که در سنين بسيار پايين به بلوغ فکري لازم براي اداره يک زندگي رسيده‌اند و افرادي که در سنين بالايي به سر مي‌برند، اما بلوغ لازم را براي ازدواج و زندگي مشترک ندارند. با اين همه استدلال طراحان کاهش سن ازدواج به زير 18 سال حول محور ناموفق بودن اين ازدواج‌ها از يک سو و آسيب‌هاي روحي و جسمي اين نوع از ازدواج‌هاست. کمي دقيق‌تر که به موضوع نگاه کنيم و به سراغ قوانين ايران و قوانين بين‌المللي در اين حوزه برويم، درمي‌يابيم که ماجرا به اين سادگي‌ها هم نيست و استدلال‌هاي قوي‌اي براي رد آسيب‌هاي روحي‌ـ جسمي و همچنين چالش‌هايي از قبيل طلاق در ازدواج‌هاي زير 18 سال وجود دارد که بر نيت صاحبان اين طرح سايه ترديد مي‌اندازد، به خصوص وقتي به سراغ قوانين بين‌المللي مي‌رويم و آنها را مطالعه
 می‌کنیم. 

سن ازدواج 
در سيماي قانون و آمار 
سن قانونی ازدواج در کشور 13 سال است و ازدواج در سن زیر 13 سال تنها با شرایط خاصی انجام می‌شود، منظور از ازدواج‌های در سنین پایین ازدواج‌هایی است که زیر 13 سال انجام می‌شود. ازدواج دختر کمتر از ۱۳ سال و پسر کمتر از ۱۵ سال «منوط است به اذن ولی به شرط مصلحت با تشخیص دادگاه صالح». در سال 1394 در مجموع 37 هزار و 117 ازدواج زیر سن 13 سال در کشور ثبت شده است. با توجه به مناطقی که این نوع ازدواج‌ها در آن انجام می‌شود، احتمالاً آمار واقعی بسیار بیشتر از رقم ثبتی است. این تعداد ازدواج‌ها حدود 5/5 درصد از کل ازدواج‌های ثبت شده در کشور است. از میان 37 هزار ازدواج زیر 13 سال، تنها 179 مورد زیر 10 سال بوده و 36 هزار و 938 مورد نیز بین 10 تا 13 سال انجام شده است. در 9 ماهه اول سال 1395 نیز تعداد کل ازدواج‌های در سنین پایین که بر اساس سن زیر 15 سال محاسبه شده است، 29 هزار ‌و 710 مورد بوده است.
مطابق بررسي‌هاي صورت گرفته 68 درصد اين افراد به علت سنت‌هاي قومي 2 درصد، به علت اعتياد 9 درصد، فقر 17 درصد علاقه و 11 درصد بنا به دیگر علل مجبور به ازدواج در كودكي شده‌اند.
82 درصد اين افراد همچنان متأهل هستند و درصد تأهل در اين ازدواج‌ها تفاوت معناداري با درصد جدايي‌ها در سنين بالاتر دارد. از سوي ديگر، تنها 5 درصد از ازدواج‌هاي زير 18 سال با اختلاف سني 15 تا 40 سال است و 85 درصد اين زوج‌ها تفاوت سني كمتر از 10 سال دارند.
آن‌طور كه مدير كل دفتر آمار و اطلاعات جمعيتي سازمان ثبت احوال كشور مي‌گويد، اکنون سن ازدواج در پسران به بالاي ۳۵ سال و در دختران به بالاي ۳۰ سال رسيده است. سن بلوغ در پسران و دختران ايراني 5/1 سال كاهش يافته، به طوری که در دختران به 5/11 و در پسران به 5/13 سال رسيده است و فاصله طولاني بين بلوغ جنسي و اقتصادي يا به عبارتي، شرايط ازدواج موجب شيوع بيماري‌هاي روحي رواني و افسردگي شده، به طوري كه 23 درصد دانشجوياني كه وارد دانشگاه مي‌شوند، افسرده‌اند.

تفاوت سن ازدواج و بلوغ جنسي در قوانين بين‌المللي  
طبق کنوانسيون حقوق کودک هر انسان زير 18 سال کودک محسوب مي‌شود، مگر اينکه قانون در کشور مورد نظر متفاوت باشد. 
سند توسعه پايدار 2030 هم بر ممنوعيت ازدواج کودکان تأکيد دارد. کنوانسيون رفع هرگونه تبعيض عليه زنان نيز ازدواج  زير 18 سال را مصداق ازدواج اجباري دانسته است. نکته تأمل‌برانگیز در اين ميان تفاوتي است که ميان سن ازدواج و سن بلوغ جنسي وجود دارد. 
اما کنوانسیون‌های بین‌المللی نظیر کنوانسیون حقوق کودک، همان کنوانسیونی که سن قانونی ازدواج را 18 سالگی می‌داند، برای فاصله بین سن بلوغ جنسی و ازدواج راه‌حل دارند؛ کمیته حقوق کودک، میان «ازدواج» و «روابط جنسی آزاد و مبتنی بر روابط دوستی» قائل به تفکیک است. در واقع، از این منظر، برای دختران و پسران زیر 18 سال ازدواج به طور کلی ممنوع شده و روابط جنسی آزاد و مبتنی بر رضایت، ضمن اهتمام بر کاهش عواقب آن، چون بارداری یا ابتلا به ایدز، جایز و مورد تأیید است. آموزش‌های جنسی برای بچه‌ها موضوعی است که در سند 2030 هم به آن اشاره شده است.
در مقابل، آمارها نشان مي‌دهد مادران بالاي 35 سال چالش‌هاي بيشتري براي بارداري و سلامت فرزندشان دارند. علاوه بر اينها آمار طلاق در ميان ازدواج‌هاي در سنين پايين کمتر است. 


«هر انسانی‌ـ هم زن و هم مرد‌ـ در طول زندگی، در شبانه‌روز با مشکلاتی روبه‌رو است و با پیشامدها و حوادثی مواجه است. این حوادث اعصاب را می‌کوبد و خسته می‌کند. انسان‌ها را دچار ناآرامی و سراسیمگی می‌کند. وقتی وارد محیط خانواده شد، این محیط امن و امان به او تجدید قوا می‌بخشد. او را آماده‌ یک روز دیگر و یک شبانه‌روز دیگر می‌کند. خانواده برای تنظیم زندگی انسان خیلی مهم است. البته خانواده باید خوب اداره بشود، باید سالم اداره بشود. این بهره‌ای که مرد و زن از این خانواده‌ آرام می‌برند، به آن اهمیت و ارزش می‌دهد، آن را باارزش و باکیفیت می‌کند...» اين جملات بخشي از سخنان رهبر معظم انقلاب در خطبه‌ عقد مورخه‌ ۹/۱۲/۱۳۸۰ است.
 کتاب «مطلع عشق» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌‌علی‌اکبری مجموعه‌ای است از پندها و نصایح رهبر فرزانه انقلاب به زوج‌های جوانی که توفیق یافته‌اند پیوند زناشویی خود را با آهنگ کلام ایشان هماهنگ کنند و در آغاز زندگی از سرچشمه‌ فیض و حکمت آن عالِم عارف بهره گیرند.
این کتاب که تاکنون 23 بار تجدید چاپ شده،  شامل 11 فصل است که چهار فصل آن با عنوان «کلام» و هفت فصل با عنوان «رهنمود» آمده است. چهار فصل اول این کتاب عبارتند از: کلام اول؛ ازدواج، ناموس طبیعت، دستور شریعت، کلام دوم؛ کانون گرم خانواده، کلام سوم؛ غروب عشق و قحطی عاطفه در غرب و کلام چهارم؛ حقوق متقابل زن و شوهر. این چهار فصل بیشتر به مباحث معرفتی می‌پردازد و فلسفه ازدواج و رفتارهای زوجین را تبیین می‌کند.
هفت فصل بعدی کتاب هم توصیه‌ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به زوج‌های جوان و خانواده‌های آنها در باب چگونگی مراسم ازدواج، تقسیم کار در خانواده، حذف تشریفات زائد و همین‌طور آغاز زندگی مشترک و تداوم آن است. عناوین این هفت فصل که بیشتر شامل توصیه‌های عملی رهبر معظم انقلاب است عبارتند از: رهنمود اول؛ همسفر تا بهشت، رهنمود دوم؛ بالاتر از واقعیت، رهنمود سوم؛ هنر تقسیم کار، رهنمود چهارم؛ سازش و سازگاری، رهنمود پنجم؛ زندگی شیرین، رهنمود ششم؛ هشدارها و یادآوری‌ها و رهنمود هفتم؛ آسان‌گیری...


ديدار رهبر معظم انقلاب با دانشجويان و بيانيه دانشجوي منتقد و برخورد مشفقانه و سخنان پدرانه حضرت امام خامنه‌اي با وي بازتاب‌ وسيعي در فضاي مجازي داشته است. 
«زينب حسني» هم در صفحه اجتماعي خود نوشت: «در شرایطی که برخی مدیران دولتی گاهاً دسته چندم، اجازه دیدار و حرف زدن به ارباب رجوع رو نمی‌دن، سحر مهرابی دیدار رهبری میره و بی‌هیچ ترسی نقدهای تندی می‌کنه و جواب‌های حکیمانه و پدرانه رهبری رو می‌شنوه! این یعنی اوج دموکراسی و آزادی بیان.»


 دکتر مجيد ابهري/ اعتماد به نفس کودکان موضوع بسيار مهمي است که مي‌تواند آنها را در برابر مشکلات و آسيب‌هايي که در جامعه پيش روي آنها قرار مي‌گيرد، محافظت کند. خانواده‌ها براي تقويت خودباوری در کودکان خود بايد چگونه با آنان رفتار کنند و چه نوع عملکردي موجب مي‌شود خودباوری در کودکان بالا برود؟
براي تقويت اعتماد به نفس در کودکان بايد به آنها توجه کرد. گاهي اوقات، بايد در برابر کودک خود نقش بازی کنید. در مقابل رفتار دیگر کودکان چه رفتاری از کودک خود انتظار دارید؟ شما نقش کودک خود و کودک‌تان نقش کودک مقابل را بازی کند،‌ رفتاری را که انتظار دارید کودک‌تان در مقابل کودکان دیگر داشته باشد، با ایفای نقش کودک‌تان اجرا کنید تا یاد بگیرد. حال کودک نقش خود را و شما نقش کودک مقابل را بازی کنید و از کودک‌تان بخواهید، همان‌گونه بازی کند که چندی پیش شما نقش آن را بازی کرده بودید و آنقدر این بازی را تمرین کنید تا رفتار دلخواهی را که انتظار می‌رود، نشان دهد.
بازی چشم تو چشم يکي از روش‌هاي بازي درماني است که مي‌تواند موجب تقويت خودباوری در کودک شود. این‌گونه که کودک با یکی از والدین مقابل هم قرار می‌گیرند و به چشمان هم خیره نگاه می‌کنند. آنان نباید بخندند، این تمرین برای کودکانی با اعتماد به نفس پایین، خجالتی و ضعیف بسیار توصیه می‌شود، چون این افراد قدرت نگاه کردن به چشمان طرف مقابل را ندارند که همین موضوع موجب ضعف‌شان می‌شود.
گروه «زندگی» صبح صادق آماده است تا پلی بین شما خوانندگان با مشاوران خبره و امین ایجاد کند.
سؤالات خود را از طریق سامانه پیامک 3000990033 برای ما ارسال کنید.