بررسی نقش مردم و مسئولان در تحقق شعار سال (بخش پایانی)


  محمدابراهیم میانجی/ از اولین شماره‌ هفته‌نامه صبح صادق در سال جدید نقش مردم و مسئولان را در تحقق شعار سال تبیین کردیم. در سه شماره ابتدایی به نقش مهم و محوری مردم در موضوع حمایت از کالای ایرانی اشاره شد و در شماره‌های بعدی نقش دولت و مسئولان در این عرصه تبیین شد. در شماره گذشته به نقش ویژه وزارت امور خارجه در ظرفیت‌سازی برای اقتصاد کشور تحت عناوین؛ فعال شدن دیپلماسی اقتصادی دولت، اولویت‌های وزارت خارجه در عرصه دیپلماسی اقتصادی و راهکارهای تسهیل دیپلماسی اقتصادی اشاره شد. در این شماره نیز به بخش دیگری از نقش مسئولان در تحقق شعار سال و حمایت از کالا و تولید ایرانی پرداخته می‌شود. ‌

تبلیغات رسانه‌ای
 در حمایت از کالای ایرانی
تبلیغات یکی از مؤلفه‌های مهم در جهت‌دهی به افکار عمومی است؛ امری که با عملیاتی ساختن اصولی آن، می‌توان در بازاریابی برای تولیدات داخلی و حمایت از کالای ایرانی به موفقیت‌های چشمگیری دست یافت. در علم تبلیغات با شناخت ذائقه مشتری نسبت به ساخت و ارائه محصولات اقدام می‌شود و فراتر از آن با تکیه بر تبلیغات، می‌توان چنان احساس نیازی در جامعه هدف که همان مشتریان و بازار هستند، ایجاد کرد که فروش محصولات تولید شده به میزان قابل توجهی، تسهیل و تسریع شود.
آنچه بسیار مخرب و زیانبار به نظر می‌رسد، به تبلیغاتی معطوف می‌شود که متأسفانه ترویج‌کننده فرهنگ خرید و مصرف کالاهای خارجی است و این قصه زمانی تلخ‌تر و دردآورتر می‌شود که نمونه بسیاری از کالاهای خارجی که در معرض تبلیغات سمعی و بصری قرار می‌گیرند، از نمونه مشابه داخلی برخوردار هستند و دست‌اندرکاران با تبلیغات حرفه‌ای، چنان شرایطی را ایجاد می‌کنند که نمونه‌های داخلی مهجور و منزوی می‌شوند و میدان را به رقبا واگذار می‌کنند و این امر دقیقاً در نقطه مقابل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایتِ از تولید و کالای ایرانی قرار دارد.
در این میان نقش مجلس شورای اسلامی در جایگاه قوه قانونگذاری کشور و یکی از متولیان نظارت بر اجرای قوانین و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جایگاه مجری و متولی ساماندهی حوزه تبلیغات مهم و تأثیرگذار است. در صورت نقش‌آفرینی مثبت این دو نهاد در حمایت از کالای ایرانی در مقابل کالای خارجی دارای مشابه داخلی، تولید داخلی از جایگاه و موقعیت بهتری در منظر افکار عمومی به واسطه انجام تبلیغات مناسب، برخوردار خواهد بود.  
دولتمردان و مسئولان امر می‌توانند با اعمال تخفیف‌های ویژه در تبلیغات برای کالاهای ایرانی در سراسر کشور با کمک رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری و تولید آگهی‌های فاخر کالای تولید داخلی را معرفی کرده و مردم را به مصرف آن در مقابل کالای خارجی ترغیب کنند. البته اقدامات جزئی در سال جدید به تناسب انتخاب شعار سال صورت گرفته که به تقویت و حمایت نیاز دارد.

توقف تبلیغ برندهای خارجی 
در سطح رسانه‌ها و معابر شهری
کشورهای قدرتمند اقتصادی در خصوص تبلیغات و فروش محصولات خود به‌ گونه‌ای فعالیت می‌کنند که رقبای خود را از بازار مصرف کشورهای هدف از میدان به در کنند و در عرصه فروش محصولات، انحصاری عمل کنند. در کشور ما نیز شرکت‌ها و برندهای خارجی برای به دست گرفتن بازار مصرف ایران سال‌ها است که تلاش می‌کنند و به نحوی در این خصوص حرکت کرده‌اند که ذائقه مردم را به سمت کالاهای تولید خود سوق داده‌اند. شرکت‌هایی چون؛ سامسونگ، ال‌جی، بوش و... با تبلیغات گسترده و بعضاً دروغین خود مردم را به مشتریانی تبدیل می‌کنند که همواره برای خرید کالاهای خارجی احساس نیاز کنند.
این درحالی است که مطابق ماده 1 دستورالعمل تبلیغات محیطی کالا و خدمات مصوب مورخ 12/2/1391 شورای فرهنگ عمومی تبلیغ کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی دارد، ممنوع است. همچنین تبلیغ کالا و خدمات داخلی که نام خارجی دارد، ممنوع است(ماده 2) و تبلیغ کالا و خدمات داخلی با سرمایه‌گذاری مشترک خارجی باید با نام ایرانی و منطبق بر قانون «ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه» و آیین‌نامه اجرایی آن باشد(ماده 3) و نیز این قانون تأکید می‌کند تبلیغ کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی ندارد، با رعایت استفاده از حداکثر 20 درصد کل ظرفیت تبلیغات محیطی و صرفاً با خط فارسی مجاز می‌باشد( ماده 5). هر نوع تبلیغات کالا و خدمات خارجی از طریق تابلوهای اختصاصی واحد صنفی، توزیعی، فروشگاه‌ها و مراکز خرید ممنوع است. ولی آنچه در سطح رسانه‌ها و معابر شهری شاهد آن هستیم خلاف این را نشان می‌دهد و گویای این واقعیت است که هیچ یک از این قوانین وجود ندارد. 
آنچنانکه این قوانین تصریح دارد، در صورتی که عملیاتی شوند، تبلیغ برندهای خارجی در سطح رسانه‌ها و معابر شهری متوقف شده، یا به حداقل خواهد رسید. به نظر می‌رسد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شهرداری‌ها و شورای فرهنگ عمومی، نهادهایی هستند که مسئولیت مدیریت تبلیغات بر عهده آنهاست که باید پاسخگوی این تخلفات باشند و اقدام حمایتی خود را در خصوص کالای ایرانی با اجرای قوانین موجود تحقق بخشند. 
 
فرهنگ‌سازی برای ترغیب مردم به مصرف اجناس داخلی
برای ترغیب مردم به خرید کالاهای ایرانی باید از امور فرهنگی، تبلیغی، آماده‌سازی فکری مخاطبان و رفتار نوجوانان و حتی کودکان بهره گرفت و از تأثیر رسانه­‌های دیداری و شنیداری و مکتوب برای اصلاح رفتار اجتماعی بهره برد. در این میان نقش مهم و محوری سازمان‌ها و نهادهایی چون؛ وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا‌و‌سیما، نهادها و سازمان‌های مرتبط با آموزش عالی، مطبوعات و... انکارناپذیر است؛ چرا که اگر این نهاد‌ها نقش مهم و ارزنده خود را در این راه ایفا کنند، ایرانی با افتخار از کالای ایرانی استفاده می‌کند. اطلاع‌رسانی مناسب از طریق رسانه‌­ها به خصوص صداوسیما در خصوص فواید خرید کالای ایرانی و عوارض خرید و مصرف کالای خارجی برای کشور، می‌تواند ضمن فرهنگ‌سازی مصرف تولیدات داخلی، مردم را از خرید تولیدات خارجی دور کرده و موجب افزایش رونق تولید داخلی شود. 

تشویق عمومی به انتخاب
 و مصرف کالای داخلی
«الكساندر هميلتون» اولين وزير خزانه‌داري ایالات متحده آمريكا و معمار توسعه صنعتي اين كشور در اواخر قرن هجدهم، معتقد بود: «كشور عقب‌افتاده‌اي مثل ايالات متحده [در اواخر قرن هجدهم]، صنايع نوزاد را تا زماني كه بتوانند روي پاي خود بايستند بايد از رقابت خارجي در امان نگه دارد.» چنين حمايت‌هاي صريح و عملي از تولد و رشد واحدهاي توليدي افزون بر سیاست‌گذاری در سطح دولتمردان کشورها به حمایت عمومی مردم در مصرف تولیدات آن کشور نیز بستگی دارد. مسئولان و دولتمردان در این زمینه با فراهم کردن زمینه‌های تشویق عمومی برای انتخاب و مصرف تولیدات داخلی می‌توانند صنایع خود را حمایت کنند و گسترش دهند تا از مزایای این حمایت در دیگر حوزه‌های داخلی از جمله دستیابی به توسعه و رشد اقتصادی بهره‌مند شوند.

پای صحبت‌های جانباز بازنشسته فعال اقتصادی


 اکبر کریمی/ «بهمن هاتف‌تبار» رزمنده و جانباز دفاع مقدس، که در سال 80 از سپاه بازنشسته شد به فکر راه‌اندازی یک فعالیت اقتصادی افتاد. او در حال حاضر رئیس هیئت‌مدیره گروه صنعتی آذریانار آذربایجان شرقی است و توانسته با جذب سرمایه خارجی، کسب‌وکار فعالی در کشور راه‌اندازی کند. در این گزارش به معرفی وی و نحوه موفقیتش در این زمینه می‌پردازیم.

راه‌اندازی اولین کارخانه با یک میلیون دلار سرمایه ترکیه‌ای
هاتف‌تبار می‌گوید: «من ‌از کشور ترکیه رادیاتورهای خانگی وارد کشور می‌کردم. بعد از یک سال پیشنهاد راه‌اندازی کارخانه در تبریز را به شرکای ترکیه‌ای دادم که با استقبال آنها مواجه شد. این گروه ترک قصد داشتند در کشور قزاقستان سرمایه‌گذاری کنند و فعالیت تجاری راه‌ بیندازند که با پیشنهاد ما نظرشان به ایران متمایل شد.»
با توجه به اینکه در شهر تبریز کارگاه‌های کوچک تولیدکننده رادیاتور خانگی وجود داشت. هاتف‌تبار با مذاکراتی که با دو نفر از صاحبان این کارگاه‌ها داشت موفق می‌شود آنها را راضی کند که این تخصص را به صورت هم‌افزا در کارخانه بزرگ‌تری به کار گیرند.
در اولین کارخانه‌ای که در سال 1386راه‌اندازی می‌شود، سرمایه خارجی به ارزش یک میلیون دلار وارد کشور می‌شود. طرح و نقشه خط تولید این کارخانه نیز از ترکیه وارد کشور شده و با توان مهندسی داخلی و با 90 درصد ماشین‌آلات داخل کشور، اولین خط تولید راه‌اندازی می‌شود.
این کارخانه با ظرفیت تولید روزانه 400 متر رایاتور پانلی، تا سال 1390 فعال بود که گروه شرکا تصمیم به راه‌اندازی کارخانه دیگری با هدف افزایش تولید می‌گیرند و این بار با وارد کردن خط تولید آلمانی، کارخانه دوم به چرخه تولید اضافه می‌شود. خط سوم تولید نیز با وارد کردن دستگاه‌های کاملاً مکانیزه ایتالیایی در کمتر از یک سال از شروع به کار کارخانه دوم، راه‌اندازی می‌شود. این خط به تنهایی قابلیت تولید 2000 متر رادیاتور پانلی و با تعداد کارگر کمتر را دارد.

از تولید رادیاتور تا پکیج و...
هاتف‌تبار می‌گوید: «طی چند سال گذشته شاهد رکود در حوزه مسکن بودیم که این موضوع بر تولید و فروش ما تأثیر منفی گذاشته است. با این حال با عمل به فرموده‌های رهبر معظم انقلاب و برای جلوگیری از بیکار شدن عده بیشتری از کارگران، خط سوم خود را متوقف کرده‌ایم و تنها در مواقع ضروری و از مهر ماه به بعد که سفارش رادیاتور خانگی بیشتر می‌شود، آن را فعال می‌کنیم.» رادیاتورهای آذریانار با نام‌های تجاری مختلف از قبیل: irturpan، helalpan، kelaspan و... روانه بازارهای داخلی می‌شوند. این مجموعه موفق اقتصادی در شش ماهه اول، روزانه 800 تا 1000 متر و در شش ماهه دوم سال 2000 تا 2500 متر رادیاتور خانگی تولید می‌کند.
گروه صنعتی آذریانار همچنین کارخانه تولید پکیج خانگی را در سال 1394 راه‌اندازی کرد. در این کارخانه، ماهیانه 350 تا 400 پکیج تولید می‌شود که محصول مشترک ایران و ترکیه بوده و با نشان تجاری irturpan عرضه می‌شود.
اقدام دیگر گروه صنعتی آذریانار در سال 1396 انجام گرفت که راه‌اندازی کارگاه خط برش ورق‌های فولادی برای مجموعه‌های تولید رادیاتور بود. هاتف‌تبار هدف از راه‌اندازی این خط تولید را کاهش هزینه‌های اولیه تولید رادیاتور و پایین آوردن قیمت تمام شده محصول نهایی عنوان می‌کند. با این وضعیت، در نیمه ابتدایی سال 150 کارگر و در نیمه دوم حدود 300 کارگر به صورت مستقیم و در سه شیفت کاری در گروه صنعتی آذریانار مشغول فعالیت هستند.
هاتف‌تبار می‌گوید: «در مجموعه‌های مختلف گروه صنعتی آذریانار تاکنون پنج میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی از سوی شرکای‌مان انجام گرفته و در آینده نزدیک با راه‌اندازی خط تولید کولرهای گازی، این میزان سرمایه‌گذاری افزایش چشمگیری خواهد یافت.» لازم به ذکر است که این شرکت اقتصادی تاکنون هیچ نوع تسهیلات بانکی دریافت نکرده و تمامی نیازهای مالی آن ‌با سرمایه‌گذاری خارجی تأمین شده است. با این وجود، بیش از 90 درصد مواد اولیه محصولات آذریانار از داخل تأمین می‌شود و همچنین تمامی مهندسان و کارگران فعال در بخش‌های مختلف آن ایرانی هستند.

صادرات اولین محموله به ترکیه
رئیس هیئت‌مدیره آذریانار می‌گوید: «در اکثر مراکز استان‌های کشور نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش داریم. همچنین محصولات‌مان را با تضمین بالا و گارانتی تعویض دوازده ساله به مشتریان‌مان می‌فروشیم.» هاتف‌تبار همچنین از اولین محموله صادراتی رادیاتور خانگی به ترکیه در سال 96 می‌گوید و از اراده‌ای که برای گسترش بازارهای فرامرزی در گروه آذریانار شکل گرفته است.

راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک و بزرگ 
هاتف‌تبار با اشاره به توسعه این شغل می‌گوید: «طی سال‌های اخیر برخی از مهندسان مجموعه ما توانسته‌اند کارگاه‌های مختلف تولیدی راه‌اندازی کنند که ما این موضوع را به فال نیک گرفته‌ایم و در حد امکان به این عزیزان نیز مشاوره و راهنمایی‌های لازم را می‌دهیم.» توسعه کسب‌وکار صنعتی تولید رادیاتور خانگی در استان آذربایجان شرقی اتفاق مبارکی است که یکی دیگر از موفقیت‌های گروه آذریانار محسوب می‌شود.

با استانداردهای روز جهانی
تمامی محصولات آذریانار علاوه بر استانداردهای داخلی، استانداردهای اروپایی را نیز کسب کرده است. آزمایشگاه رادیاتورسازی آذریانار نیز به عنوان آزمایشگاه مورد تأیید سازمان استاندارد کشور برای آزمایش رادیاتورهای پانلی تولید شده در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981  تماس بگیرید.