بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه با بیان اینکه، مذاکرات با ایالات متحده آمریکا فایده‌ای ندارد و سبب اتلاف وقت است، گفت: مشکل این است که رؤسای جمهور آمریکا گروگان گروه‌های فشار این کشور از قبیل لابی‌ها، رسانه‌های بزرگ، مؤسسات مالی، شرکت‌های نفتی و اسلحه‌سازی هستند؛ در نتیجه، آنها شاید آنچه را که شما دوست دارید بشنوید، بگویند، ولی به عکس آن عمل خواهند کرد.

بازنگاهی به جایگاه مجلس به بهانه تأکیدات رهبر معظم انقلاب به نمایندگان ملت
  امین پناهی/ بیش از صدوده سال از افتتاح اولین مجلس شورا در ایران می‌گذرد؛ نهادی که از همان ابتدا وظیفه‌اش قانونگذاری و نظارت بر اجرای صحیح قوانین در کشور بوده است. البته مجلس در ایران در طول بیش از یک قرن گذشته و حتی پس از انقلاب اسلامی دوره‌های متفاوتی را گذرانده است؛ دوره‌هایی پر فراز و نشیب، که بر سر مصالح ملت با احدالناسی معامله نکرده و ملت نیز به راحتی توانسته بر روی منافع خود پا بفشارد و همواره پیروزی از آن ملت بوده است. تجربه نشان داده مجلس مقتدر همواره سبب شکست‌ناپذیری کشور در برابر بیگانگان بوده است. 

مجالس پیش از انقلاب
پیش از پیروزی انقلاب نیز برخی از ادوار مجلس این ویژگی را همراه خود داشته‌اند. هر چند در برخی از دوره‌های پیش از انقلاب اسلامی مجلس صرفاً جایگاهی تشریفاتی داشته و آلت دست دولت‌ها بوده، اما در برخی دوره‌های دیگر شاهد مجلسی تأثیرگذار و مقتدر هستیم. یکی از اتفاقات بزرگ مجلس شورای ملی تصویب نشدن قرارداد 1919 از سوی مجلس بود. در حالی که این قرارداد را وثوق‌الدوله و دولت انگلیس منعقد کرده بودند و قرار بود به تصویب مجلس برسد تا عملیاتی شود، اما با مخالفت شهید مدرس روبه‌رو می‌شود. آیت‌الله مدرس طی سخنانی در مخالفت با تصویب این طرح می‌گوید: «هی می‌آمدند و به من می‌گفتند که این قرارداد کجایش بد است؟ بگویید تا برویم اصلاح کنیم، من جواب می‌دادم آقایان من یک فرد آشنا به سیاست نیستم... اما آن چیزی که در این قرارداد به نظرم بد است، همان ماده اولش است که می‌گوید ما (انگلیسی‌ها) استقلال ایران را به رسمیت می‌شناسیم.» او که سیستم استعماری انگلیس را به خوبی می‌شناسد، با این طرح مخالفت می‌کند و می‌گوید: «ایرانی باید ایرانی باشد، سیاستش هم ایرانی باشد.» که این مخالفت‌ها، مجلس آن روز را بیدار می‌کند و نتیجه‌اش می‌شود ردِ قراردادی که می‌توانست ایران را به طور رسمی مستعمره انگلیس کند.

مجالس پس از انقلاب
پس از انقلاب اسلامی البته مجلس شورای اسلامی در کشور رسمیت بیشتری یافته و وظیفه قانونگذاری و نظارت بر اجرای آن را بر عهده دارد. مجلسی که البته در این مدت نیز فراز و نشیب‌های فراوانی به خود دیده و مجالسی که گاهی بسیار انقلابی بوده و گاهی هم شاهد نفوذ غربگرایان در آن بوده‌ایم.
امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی، مجلس را در رأس امور می‌دانستند، رویه‌ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) نیز آن را حفظ کرده‌اند. از همین رو ایشان همواره توصیه‌هایی به مجلس داشته‌اند که بتواند جایگاه خود را حفظ کند و در حد یک مجلس تراز انقلاب اسلامی ظاهر شود.

قانونگذاری مستقل
معظم‌له در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس نیز تأکید کردند که وظیفه آنها این است که مصالح و منافع ملت ایران را سرلوحه کار خود قرار دهند و به استعمار و استثمار دولت‌های غربی و سازمان‌های وابسته به غرب تن ندهند.
ایشان درباره تصویب برخی کنوانسیون‌ها و معاهده‌ها در مجلس شورای اسلامی فرمودند: «[گفته می‌شود] حالا چه ‌کار بکنیم؟ بعضی از این معاهدات بین‌المللی و کنوانسیون‌ها مواد مفیدی دارند. خیلی خوب، اشکالی ندارد؛ بنده هم در مورد همین چیزهایی که اخیراً در مجلس مطرح شد در این چند ماه اخیر، گفتم مجلس مستقلّاً خودش قانون بگذراند. فرض کنیم [موضوع] مبارزه ‌با تروریسم یا با پولشویی است؛ خیلی خب، مجلس شورای اسلامی یک مجلس رشید و عاقل و بالغی است و پشتوانه‌های کاریِ خیلی خوبی هم دارد؛ بنشینند یک قانون بگذرانند؛ این قانون، قانون مبارزه با پولشویی است، هیچ مشکلی هم ندارد، شرایط زیادی‌ای هم ندارد و همان کاری که خود شماها می‌خواهید بکنید، در این قانون مندرج است؛ این مهم است. هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیزهایی را که نمی‌دانیم تهَ آن چیست یا حتّی می‌دانیم که مشکلاتی هم دارد، به ‌خاطر آن جهاتِ مثبت و جنبه‌های مثبت، قبول بکنیم.»
در واقع، دو نکته در این باره حائز اهمیت است؛ اول اینکه، رهبر حکیم انقلاب توصیه اکید دارند هر چیز به ظاهر خوبی که از غرب وارد می‌شود، حتی اگر جنبه‌های مثبتی دارد به دلیل آنکه اهداف و پشت پرده‌های آن مشخص نیست، نباید آن را پذیرفت و تصویب کرد؛ چرا که این قوانین تنها تأمین‌کننده منافع کشورهایی هستند که آنها را نگاشته‌اند و دوم اینکه، ایشان مانند همه عرصه‌های دیگر بر تکیه به توان داخلی تأکید دارند. در واقع، مقصود ایشان این است که اگر در عرصه‌ای احساس نیاز به قوانین و پروتکل‌های جدید وجود دارد، همان قوانین بر اساس نیازهای مردم و با مختصات خاص نظام جمهوری اسلامی باید نوشته شود، نه آن چیزی که غرب تلاش می‌کند به ما دیکته 
کند.

کنوانسیون‌های غربی!
اما چرا رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار بیشترین تأکیدشان بر این نکته مهم است؟
واقعیت این است که در سال‌های اخیر و پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم شاهد ارائه چندین لایحه از سوی دولت به مجلس بودیم که انتقادهای فراوانی به همراه داشت؛ لوایحی که معمولاً ظواهری زیبا و فریبنده دارند؛ اما در واقع با اصول، ارزش‌ها و سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی همخوانی ندارند.
سه کنوانسیونی که برخی سعی داشتند به تصویب برسانند شامل سند 2030، پالرمو و FATF، همان سه کنوانسیون ارائه شده از سوی غرب بودند که قرار بود در قالب برجام به مجلس فرستاده شود و با توجه به تجربه تصویب 20 دقیقه‌ای برجام انتظار می‌رفت در مدت زمان بسیار کوتاهی تصویب شده و بی‌سروصدا جمهوری اسلامی ایران به کشورهای امضاکننده این معاهدات بپیوندد!

ضرورت حفظ استقلال
اولین بار حدود یک‌سال پیش بود که رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با دانشجویان مخالفت‌شان را با اجرای سند 2030 مطرح کردند. معظم فرمودند: «مسئله‌ «استقلال» هم که من گفتم، خیلی مهم است. حالا همین مسئله‌ ۲۰۳۰ـ این قضیّه سند ۲۰۳۰ـ از همین قبیل است؛ این مسئله استقلال است. حالا بعضی‌ها می‌آیند می‌گویند آقا، مثلاً فرض کنیم ما تحفّظ داده‌ایم، یا گفته‌ایم فلان‌ چیزش را قبول نداریم؛ نه، بحث سر اینها نیست. فرض کنیم در این سند، هیچ‌ چیز واضح‌بینی هم که مخالف با اسلام باشد وجود نداشته باشد که البتّه وجود دارد؛... داشته باشد یا نداشته باشد، اینجا ایران است، اینجا جمهوری اسلامی است، اینجا یک ملّت بزرگند. نظام آموزشی ما را چهار نفر در یونسکو یا سازمان ملل یا فلان‌جا بنشینند بنویسند؟ چرا؟ این همان مسئله استقلال است. استقلال ابعادش تا اینجاها است.»
پس از آن نیز البته پیوستن به این کنوانسیون‌ها موافقان و مخالفانی در بین نخبگان کشور داشته است. هر چند طرفداران دولت سعی می‌کنند این مخالفت‌ها را ناشی از یک نوع توهم بدانند، اما مطالعه متن قراردادها نشان می‌دهد که در بسیاری از موارد این قراردادها همان‌گونه که رهبر فرزانه انقلاب تأکید می‌کنند استقلال ملت ایران را نشانه گرفته است.
استقلالی که البته به بهای خون هزاران شهید به دست آمده است، نباید وجه‌المصالحه برخی سیاستمداران، آن هم به بهانه منافع حزبی و گروهی قرار بگیرد. در واقع، رهبر معظم انقلاب باز هم مانند گذشته سعی دارند جایگاه مجلس را به صورت مستقل و در صدر حفظ کنند، همان‌گونه که شهید مدرس تلاش کرد به نمایندگان بفهماند که اگر قرار است ضرری از سوی دشمن به ما برسد، حداقل کاری نکنیم که این ضرر با دستان خودمان وارد شود.

حل مشکلات مردم
اما نکته مهم دیگری که رهبر معظم انقلاب در این دیدار بیان می‌کنند این است که قانون باید به رفع مشکلات کمک کند: «قانون باید در پی حلّ مشکلات مردم باشد؛ اولویّت‌های داخلی را باید رعایت کند؛ در درجه اوّل درصدد رفع مشکل مردم ضعیف و طبقات ضعیف باشد. در کشور طبقاتی هستند که ضعیفند، یا متوسطند، یا زیر حدّ توسّطند؛ قانون بیشتر باید متوجّه رفع مشکل اینها باشد.»
یعنی حالا که مجلس در کشور با هزینه‌های بسیار سنگین اداره می‌شود باید کاری کند که وجودش و عملکردش به نفع رفع مشکلات باشد. آن هم با اولویت‌هایی که وجود دارد. در حالی که مردم با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند نباید مجلس به دنبال مسائلی باشد که درجه اهمیت‌شان نسبت به این مشکلات پایین‌تر است.
با وضعیت کنونی، مجلس به راحتی و با هر دو جایگاه خود، یعنی قانونگذاری و نظارت می‌تواند به این موضوع ورود کرده و راهی برای حل هر چه سریع‌تر مشکلات مردم به ویژه در حوزه اقتصادی پیدا کند. چرا که مجلس می‌تواند ریل‌گذاری صحیح برای حل مشکلات را انجام دهد که هم مردم و هم مسئولان بتوانند در این مسیر گام بگذارند و مشکلات معیشتی و اقتصادی جامعه را مرتفع کنند.

  مهدي سعيدي/ جمهوري اسلامي ایران در پايان دهه چهارم در جايگاه پاسخگويي ايستاده است و نهادها و دستگاه‌هاي گوناگون تقنيني، اجرايي، قضايي و... بايد کارنامه خود را در محضر کارشناسان و افکار عمومي ارائه داده و به اين پرسش‌ها پاسخ دهند که در طول چهار دهه گذشته چه کرده‌اند؟!
1ـ دستگاه قضايي به واسطه مأموریت خطيري که در قانون اساسي به آن محول شده که دادگري، عدالت‌خواهي، برقراري مساوات و برابري در جامعه، دفاع از حقوق مظلومان و مقابله با متجاوزان و زورگويان است، شايد بيش از ديگران در معرض پاسخگويي قرار داشته باشد. متأسفانه، دستگاه قضايي در طول سال‌هاي اخير آنچنان که افکار عمومي انتظار داشته يا به اندازه‌اي که مخالفان و دشمنان هجمه کرده‌اند، در مقام پاسخگويي بر نيامده است! اين وضعيت نامتوازن موجب شده است پرسش‌ها و ابهامات گوناگونی درباره عملکرد دستگاه قضايي در اذهان عمومي باقي بماند. رشد روزافزون فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي نيز به خدمت معاندان آمده و روزي نيست که شبهات و دروغ‌هاي متعددي که به نحوي مديريت دستگاه قضايي را به چالش مي‌کشند، افکار عمومي را عليه اين مجموعه بدبين نکنند! تداوم اين وضعيت کار را بر دستگاه قضايي دشوار خواهد کرد که متوليان امر بايد براي اين معضل چاره‌جويي کنند.
حاصل آنکه دستگاه قضايي با وجود زحمات بي‌شائبه و شبانه‌روزي صدها نفر از مسئولان و کارمندان خدوم آن در تراز انقلاب و انتظار مردم انقلابی ایران ظاهر نشده یا لااقل این احساس در جامعه وجود ندارد؛ از این رو فرا رسيدن هفته قوه قضائيه فرصتي است تا براي ترميم اين تصوير ساخته شده تلاش کند و دستگاه قضايي آن‌گونه که هست، به جامعه معرفي شود.
2‌ـ بروکراسی تنبل و پر پيچ و خم دستگاه اداري قوه قضا نيز خود به مانعي براي ايجاد رضايتمندي ملت از دستگاه قضايي تبديل شده كه بايد براي آن چاره‌اي انديشيد. اين بروکراسی ناكارآمد گاه آنچنان مراجعه‌كننده را در پيچ و خم‌هاي خود سرگردان و معطل مي‌كند،‌ كه حتي طعم شيرين اجراي عدالت را نيز در كام افراد تلخ مي‌كند و در نهايت خاطره‌اي بد را در اذهان به يادگار مي‌گذارد. براي رفع اين مشكل عارضي كه با جوهر دستگاه قضا ارتباطي ندارد و متأسفانه در همه دستگاه‌هاي بروکراسی و اداري ما وجود دارد، بايد چاره‌اي انديشيد تا خدمات همه خادمان ملت در دستگاه قضا به اين سادگي مخدوش نشود. 
3‌ـ به حكم عقل و به فرموده رهبر حكيم و بزرگ انقلاب اسلامي، «سخت‌ترين قسمت عدل هم عبارت است از آنجائي كه طرف مقابل عدل، اقويا هستند؛ زير بار نمي‌روند، زور مي‌گويند، متوقعند.»(7/4/1388) اين موضوع يكي از مسائل مهمي است كه انتظار ملت را از دستگاه قضايي دوچندان كرده است. وقتي فهرستي از اسامي مفسدان اقتصادي وجود دارد كه كار اداره كشور را با مشكلات جدي مواجه کرده‌‌اند و با سنگ‌اندازي و كارشكني مانع تحقق طرح‌ها و پروژه‌هاي ملي به نفع ملتند! انتظار ملت از قوه قضائیه آن است كه به سرعت و با اقتدار وارد شده و با همكاري دولت با اين دشمنان عدالت مقابله كند! از این رو ترديد و تنبلي در اين عرصه جايز نيست و سرعت عمل در كنار دقت نظر در اين امر ضروري است.
در همين راستا بايد گفت،‌ هرچند شكل‌گيري دادگاه رسيدگي به فساد بزرگ مالي موجب افزايش اعتبار و مقبوليت دستگاه قضايي شده است؛ اما انتظار آن است كه هر چه زودتر ديگر باندهاي مافيايي قدرت‌ـ ثروت نيز به پاي ميز محاكمه كشانده شوند. در اين مسير تعارفات و ملاحظات بايد كنار گذاشته شده و توصيه‌ها و سفارش‌ها نيز بايد رخت بربندد تا هركس از مسير قانون پاي كج گذاشته است، با شمشير عدالت آن را صاف کرد؛ هرچند فرد مذكور از تبار آقازادگان و توصيه‌شدگان و وابستگان به فلان جريان سياسي باشد! به نظر مي‌رسد، با رهنمودهاي صريح رهبر معظم انقلاب اسلامي كه بارها اعلام كرده‌اند با «بايد با فساد در هر نقطه‌اي كه هست مبارزه كرد!» ديگر دليلي براي مماشات با دانه درشت‌ها باقي نمانده است!
حقيقت آن است كه قوه قضائيه و تحقق عدالت، قلب مشروعيت‌زايي نظام اسلامي است كه خون حيات را بر پيكره اين نظام مقدس تزريق مي‌كند. رفع مشكلات و كاستي‌هاي موجود در اين حوزه خواهد توانست انقلاب اسلامي را تا رسيدن به دولت كريمه عدالت‌گستر بزرگ تاريخ بيمه کند.


دروغ فروپاشی
پرویز امینی جامعه‌شناس می‌گوید:‌ «رخداد اجتماعی پس از پیروزی ایران بر مراکش در جامعه ایرانی، در کنار اجتماع بزرگ مردم ایران در لیالی قدر و همچنین نماز عید فطر و حتی راه‌پیمایی روز قدس نشان داد تحلیلی که با عنوان «فروپاشی اجتماعی در ایران» از سوی برخی افراد بیان و تکرار می‌شود، چقدر غیرواقع‌بینانه و دور از واقعیت است. از دیدگاه من جامعه‌ای که اسیر فروپاشی اجتماعی باشد نمی‌تواند شاهد چنین آفرینش اجتماعی بزرگی از انسجام، همدلی و نشاط باشد.»
 نمودار خنده‌دار
توئیت ناشیانه «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا درباره ایران در نشست خبری اخیر «هیثر ناوئرت» سخنگوی وزارت خارجه این کشور جنجالی شد و او نتوانست به پرسش‌های خبرنگاران درباره آن پاسخ دهد. «مایک پمپئو» در حساب کاربری‌اش در توئیتر با انتشار تصویری از یک نمودار مبهم مدعی شد که در نتیجه سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اعتراضات در ایران رو به گسترش است. روی این نمودار به رنگ قرمز نوشته شده است: «تظاهرات‌ها در ایران رو به گسترش هستند.» پمپئو درباره این نمودار نوشته است: «آیا این را می‌توان توضیح داد؟» در آن نمودار، مشخص است که محور X زمان است، ولی هیچ توضیحی درباره محور Y نوشته نشده است.
 خدمت به ترامپ
عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره نامه به آمریکا گفت: «آقای کرباسچی و برخی از افراد اصلاح‌طلب ساکن تهران هم این نامه را امضا کردند، اما از سوی دیگر، چهره‌هایی این نامه را امضا کرده‌اند که بعضی از آنها سال‌هاست ‌مواضعی را علیه نظام سیاسی ما دارند و طبیعتاً اگر به من توصیه می‌شد که در کنار آنها امضا کنم قبول نمی‌کردم... در این موقعیت حضور این نامه به گردن‌کلفتی ترامپ می‌افزاید و این نامه در این شرایط خیلی تأثیرگذار نیست.»
 سه عراقچی در دولت!
روزنامه آرمان نوشت: کافی است در جست‌وجوگرهای اینترنتی دو کلمه «انتصاب‌های فامیلی» را جست‌وجو کنید؛ آنگاه اخبار بی‌شماری در این باره روی صفحه نقش خواهد بست. یکی از خبرها افزایش حضور عراقچی‌ها در امور بانکی و ارزی است؛ برادر کوچک‌تر عباس عراقچی (معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت خارجه جمهوری اسلامی) به سمت معاون ارزی بانک مرکزی ایران منصوب و بعد دبیر شورای پول و اعتبار و مشاور رئیس بانک مرکزی شد. سیدعلی عراقچی، برادرزاده‌ سیدعباس عراقچی، مدیر امور بین‌الملل ایدرو شد. سال گذشته بود که جبار کوچکی‌نژاد؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه؛ فامیل‌بازی در دولت روحانی بسیار زیاد شده است، گفت: «رئیس کل بانک مرکزی به ‌جای انتصاب یک فرد متخصص، قوی و کارشناس در سمت معاونت ارزی، احمد عراقچی برادرزاده عباس عراقچی را منصوب کرد!»
دولت بصیرت ندارد!
محمدرضا تاجیک، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت اصلاحات در انتقاد از بی‌تدبیری‌های دولت تدبیر گفت: «بنده معتقدم که این تیم نه از دانش و بصیرت لازم برای چنین شرایط پیچیده‌ای برخوردار است و نه از اراده لازم. نه از مدیریت و تدبیر لازم برخوردار است و نه از همبستگی حرفه‌ای درونی. در درون خودشان نیز گروه‌ها و تیپ‌های مختلف با رویکردهای مختلف نسبت به مسائل وجود دارد. چه مسائل اقتصادی و راه‌های برون‌رفت از آن و چه مسائل اجتماعی و... پارادوکس امروز جامعه ما این است که بر اساس سیاست‌های اعلامی هیچ کشوری نیست که مثل ایران علیه غرب و خصوصاً آمریکا باشد.»

   فرهاد مهدوی / مجلس مطلوب انقلاب اسلامی یکی از آرزوهای دیرینه ملت بوده است؛ هنگام انتخابات تمام تلاش نظام، مردم و نامزدها بر معرفی یک فرد خدمتگزار، انقلابی و کارآمد به کار گرفته می‌شود، اما همین که انتخابات به پایان می‌رسد، دغدغه‌های نمایندگی ملت و انقلاب فراموش می‌شود و در حالت خوشبینانه تنها دغدغه‌های کوچه و محله(حوز‌ه‌ـ انتخابیه) می‌ماند. در سالیان گذشته شاهد بودیم که رهبر معظم انقلاب نکات و تذکرات بسیار راه‌گشایی را به نمایندگان مجلس دادند که اگر رعایت می‌شد، وضعیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی از دیدگاه مردم رشد بی‌نظیری داشت.
 امام خامنه‌ای در دیدار اخیر خود که به مناسبت آغاز سومین سال مجلس دهم برگزار شد، به تبیین بسیار زیبایی از یکی از جملات حضرت امام(ره) در سال 1359 پرداختند و فرمودند: «امام فرمودند که مجلس، عصاره فضایل ملّت است؛ این نکته، نکته‌ مهمّی است؛ توجّه کنید: عصاره‌ فضایل، نه عصاره‌ همه‌ خصلت‌ها! بعضی از خصلت‌ها جزو فضایل نیست. مجلس بایستی عصاره‌ فضایل ملّت باشد. فضایل این ملّت هم خیلی زیاد است. مجلس نباید نماد تردید باشد، نماد خودکم‌بینی باشد؛ نباید نماد یأس و نومیدی یا نماد عدم اعتنا و عدم مبالات به مسائل کشور باشد. نباید مجلس نشان بدهد که نگاهش به ظرفیّت‌ها و توانایی‌های ملّی، نگاه مأیوسانه است؛ این فضایل ملّت که باید اینجا عصاره‌ آنها جمع بشود، این چیزها است.»
نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دو سال از مهم‌ترین دوران خود در انقلاب اسلامی را پشت سرگذاشتند و در فرصت باقی‌مانده که بیش از یک سال است، درگیر فعالیت‌های انتخاباتی خواهند شد. (به عبارتی این سال از لحاظ کاری آخرین سال مجلس است، ولی از لحاظ شکلی این مجلس هنوز دو سال دیگر فرصت دارد.) از این‌رو نمایندگان مجلس باید چه در قالب کمیسیون‌ها، چه در صحن علنی و حوزه‌های انتخاباتی چهره یک نماینده انقلابی را از خود بروز داده و همه هدف و تلاش خود را برای جلب رضایت الهی و خدمت به انقلاب بگذارند؛ چه بسا به دلیل خلوص نیت و مجاهدت آنان سایر گره‌ها و مشکلات در مسیر نمایندگی آنان نیز رفع خواهد شد.
 بررسی عملکرد مجلس طی دو سال گذشته نشان می‌دهد که کارنامه مقبولی در حوزه‌های سیاست خارجی، اقتصاد مقاومتی، مبارزه با فساد، دفاع از منافع ملی و ایستادگی در مقابل ابرقدرت‌ها و همچنین حمایت از نیروها و نهادهای انقلابی از خود به جا نگذاشته است. اگر مجلس شورای اسلامی در مسیر انقلاب حرکت کند و عصاره فضائل ملت باشد، نه تنها در مقابل تهدیدات دشمن دچار تردید و ناامیدی نمی‌شود؛ بلکه می‌تواند قدرت خود را در عرصه بین‌المللی علیه تهدیدات خباثت‌آمیز دشمنان نشان دهد و جای خالی دولت را در عرصه برخورد با دول متخاصم به گونه‌ای شرافتمندانه و در تراز انقلاب و ملت ایران جبران کند. اگر کسی فکر کند که مخاطب ما نمایندگان یک جریان خاص سیاسی است، سخت در اشتباه است؛ زیرا این ضعف‌ها در نمایندگان طیف‌های مختلف وجود دارد که در شأن نماینده انقلابی به فعالیت نمی‌پردازند.
 یادم می‌آید در مجلس ششم صرفاً یک نماینده انقلابی به نام حداد عادل به عنوان نفر آخر تهران وارد مجلس شورای اسلامی شد و به گونه ای مجلس ششم را متأثر از رفتار خود کرد که در دوره بعدی انتخابات وی برای چهار سال رئیس مجلس شد و سال‌های طلایی مجلس در همین دوره‌های هفتم و هشتم نیز رقم خورد.

نکته: می‌تونی روی این موضوع هم تحقیق کنی که چرا بیشتر افرادی که در آمریکا و انگلیس مسلمان می‌شوند خانم هستند؟ اگر واقعاً زن، با حجاب محدود می‌شه و آزادیش رو از دست می‌ده، پس چرا اونها مسلمان شدن، به قول تو اونها که همه جور آزادی و رفاه رو دارند؟! چند تا از دوست‌هام؛ تارا، رایکل، سوفیا و پاتر علت مسلمان شدن‌شون فقط حجاب و فرار از این آزادی بود. پاتر واقعاً با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده بود. به قول خودش حتی یکی از اعضای سایت‌های فحشا هم بوده. یک روز مؤسسه‌ای رو به من معرفی کرد که بیش از چندین شعبه در سراسر جهان داره. در این مؤسسه زنان به راحتی خرید و فروش می‌شند. در ویترین فروشگاه مربوط به این مؤسسه در مرکز خرید، زنان را مانند مانکن توی ویترین می‌گذارند و برگه مشخصات آنها (سن، وزن، قیمت...) رو روی دست‌شون می‌بندند تا خریدار به راحتی بتونه با مشخصات اونها آشنا بشه و در صورت تمایل اونها رو بخره (در یکی از شماره‌های صبح صادق عکس این ویترین را منتشر کردیم). به قول ویکتور هوگو؛ بردگی در اروپا از بین رفته است، اما بردگی همچنان ادامه دارد و این بار بر زنان تحمیل می‌شود و نامش فحشاست. گفته می‌شود خرید و فروش زنان و کودکان یکی از سه تجارت مهم در جهان است.
نظر: برخی از جریان‌های فرهنگی در کشورمان با ایجاد رویدادهای غیرفرهنگی برنامه‌های مقابله با عفت و حجاب را در کشور دنبال می‌کنند؛ این گروه‌ها به نام آزادی، برابری حقوق و فمینیسم بدترین توهین‌ها را به زنان می‌کنند و به هر طریقی هم خود را به دولت نزدیک می‌دانند. دولت هم نه تنها مانع از فعالیت آنها نمی‌شود؛ بلکه رفتارهای این گروه‌های ضد اخلاق را تقویت می‌کند. اکنون شاهد نوع جدیدی از بردگی با کلمات جذاب هستیم که باید در این باره اطلاع‌رسانی صورت گیرد، البته برخی اوقات کسانی که در درون دولت حقوق معاون رئیس‌جمهور را دریافت می‌کنند به این روند نیز کمک می‌کنند که اگر لازم باشد به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

 وظیفه مجلس
رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس به نکات مهمی از وظایف نمایندگی اشاره فرمودند، اکنون نوبت مجلس است که باید پس از دیدار با رهبری فکری برای حفظ حیثیت انقلابی خود کرده و عزم کند کمربسته، چابک، سنجیده و با تدبیر نسبت به مشکلات مربوط به مردم به ویژه محرومان و مستضعفان واکنش سریع نشان دهد. مجلس باید در برابر کسانی که در نظام اقتصادی کشور اخلال ایجاد می‌کنند و به تعبیر درست‌تر تروریست اقتصادی هستند، موضع نشان دهد، به متجاوزان بیت‌المال سخت بگیرد و از نهادی مانند دیوان محاسبات که اختیارات وسیعی دارد، خوب بهره بگیرد. مجلس باید 24 ساعته در کنار دولت و قوه قضائیه در اتاق جنگ اقتصادی حضور داشته باشد و این را یک آماده‌باش دائمی برای خود تلقی کند.

تأیید تخلف
در پی اظهارات ناصر سراج، رئيس سازمان بازرسی کشور مبنی بر اینکه پایگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت هک شده و حدود پنج هزار خودروی مدل بالا وارد کشور شده است، وزارت صنعت، معدن و تجارت طی اطلاعیه‌ای این موضوع را رد و هک شدن پایگاه ثبت سفارش این وزارتخانه را تکذیب کرد و از پیگیری برای برخورد قانونی با متخلفان خبر داد.

جلسه ارزی
در جلسه‌ای که به تازگی در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی برگزار شده، راهکارهایی برای مقابله جدی با تحریم‌ها و بهبود وضعیت ارزی کشور ارائه شده است. در این جلسه همچنین موضوع گرانی‌های اخیر سکه مطرح و در این راستا تأکید شده است، بانک مرکزی نظارت بیشتری بر بحث فروش سکه 
داشته باشد. به علت ضعف نظارتی دولت، فردی بیش از 39 هزار سکه و فرد دیگری بیش از 20 هزار سکه در ماه‌های اخیر خریداری کرده است که این نحوه توزیع سرمایه‌های کشور نیز در این جلسه مورد نقد قرار گرفت. شایان ذکر است، در روزهای گذشته 7 میلیون و 600 هزار نام‌نویسی برای سکه داشته‌ایم که 50 نفر، 5 درصد این سکه‌ها را در
 اختیار دارند.


 دکتر یدالله جوانی/  نامه سرگشاده یکصد نفر از فعالان سیاسی با گرایش‌ها و سوابق گوناگون خطاب به مسئولان نظام مبنی بر ضرورت مذاکره با آمریکا،‌ از زوایای متعددی قابل تأمل و بررسی است. البته از این قبیل نامه‌ها طی چهل سال گذشته، هر از چندگاهی به نگارش در آمده، ولی انتشار نامه مورد اشاره پس از خروج آمریکا از برجام و آشکار شدن نشانه‌های پایبند نبودن این کشور به نتایج هر نوع مذاکره برای همگان، ‌بسیار قابل توجه است. نویسندگان در بخشی از نامه خود، خواهان مذاکره مستقیم و بدون هیچ پیش‌شرطی با آمریکا شده و آورده‌اند:‌ «ما از دولت حکومت ایران می‌خواهیم حال که فرصت مناسب دوران اوباما از دست رفته است، فارغ از جنگ‌های روانی کاخ سفید که در پشت آن هیاهوی تاجرپیشگی خاص خویش را نیز دنبال می‌کند، ‌با یک تصمیم ملی شجاعانه اعلام کند که حاضر به مذاکرات بدون قید و شرط با آمریکاست تا قدمی در راه حل مشکلات و اختلافات برداشته شود.» نویسندگان این نامه، به گونه‌ای بابت از دست رفتن فرصت دوران اوباما حسرت که می‌خورند گویا اصلاً برجام و مذاکره‌ای با آمریکا تاکنون در کار نبوده است!‌ این افراد با این ادبیات، به جای تخطئه دولت آمریکا به دلیل عهدشکنی،‌ از مسئولان نظام می‌خواهند هر چند آن فرصت از دست رفت، ولی تا دیر نشده با ترامپ به مذاکره بنشینند. آقایان هدف از این کار را، برداشتن قدمی در راه حل مشکلات کشور عنوان می‌کنند. که در این راستا باید از این جماعت پرسید، شما چه تحلیلی از مذاکرات منتهی به برجام دارید؟ مگر نه این بود که در مذاکرات هسته‌ای،‌ ایران بسیاری از محدودیت‌ها را پذیرفت تا بخشی از مشکلات کشور در حوزه اقتصادی حل شود؟! مگر نه این بود که رئیس‌جمهور وعده می‌داد با توافق هسته‌ای،‌ رونق اقتصادی پدید آمده، کشور به رشد اقتصادی هشت درصد دست یافته، بیکاری از بین رفته و رفاه عمومی شکل می‌گیرد؟ آیا آن مذاکرات و انعطاف ایرانی برای توافق هسته‌ای، ‌قدم‌هایی برای حل مشکلات کشور نبود؟ موضوع بسیار روشن است و چندان به استدلال نیاز ندارد. آنچه به تبیین نیاز دارد، ریشه‌یابی این نوع وادادگی‌ها در برابر دشمنی، چون آمریکا است. آقایان به گونه‌ای صحبت کرده و سیاهه می‌نویسند که گویا، دلسوزتر از آنان برای مردم در زیر این آسمان کبود کسی وجود ندارد؛ اما واقعیت آن است که در پس ظاهر این کلام، آمادگی برای وطن‌فروشی و زدن چوب حراج به استقلال، عزت،‌ تمامیت ارضی و وحدت ملی به وضوح دیده می‌شود. جنس آقایان امضا‌کننده این نامه،‌ از جنس همه کسانی است که در تاریخ سیصد سال گذشته منتهی به انقلاب اسلامی، با وادادگی در برابر غرب، کاری جز وطن‌فروشی و پایمال کردن منافع ملت برای رسیدن به منافع خود انجام ندادند. اما بهتر است آنان بدانند، انقلاب اسلامی نقطه پایانی بر این نوع خیانت‌ها و وطن‌فروشی‌ها و تحقیر ملت بود. به تجربه ثابت شده، ‌ریشه اصلی این نوع وادادگی‌ها در برابر هیاهوی غرب و به ویژه آمریکا،‌ یکی ضعف ایمان و سستی اراده و دیگری روحیات دنیاگرایی، ‌عافیت‌طلبی و رویکردهای منفعت‌گرایانه است. این افراد با شعار دفاع از حقوق مردم،‌ منافع فردی و گروهی خود را دنبال کرده و برای رسیدن به این منافع نامشروع‌ حاضر به پایمال کردن عزت ملی هم هستند. 
در وضعیت کنونی، ‌تردیدی وجود ندارد که منافع ملی،‌ عزت ملی و پیشرفت کشور، ‌تنها و تنها با استمرار مقاومت و ایستادگی ملی چهل ساله در برابر آمریکا تأمین می‌شود. اقامه دلیل بر ضرورت ایستادگی کار سختی نیست. آمریکایی‌ها با صراحت از براندازی جمهوری اسلامی ایران سخن گفته، از این طریق هدفی جز بازگرداندن سلطه خود بر ایران همانند دوران پیش از انقلاب اسلامی ندارند. اکنون جمهوری اسلامی مقتدر و توانا بوده، ‌مانع برگشت سلطه آمریکایی‌ها بر ایران است؛ از این رو آنان از طریق تحریم و فشارهای اقتصادی،‌ به دنبال واداشتن جمهوری اسلامی به دست کشیدن از عوامل اقتدار، همانند قدرت دفاعی (موشکی) و عمق راهبردی خود در منطقه هستند.  
 آمریکایی‌ها با صراحت می‌گویند، ایران باید پای میز مذاکره آمده و به برجام‌های موشکی،‌ منطقه‌ای و غیره تن بدهد. در واقع، آنها با مذاکره موشکی به دنبال از بین بردن قدرت دفاعی ایران هستند. آقایان پیشنهاددهنده مذاکره با آمریکا، در مقابل این خواسته آمریکا چه موضعی دارند؟ آمریکا با مذاکرات منطقه‌ای به دنبال از بین بردن نفود منطقه‌ای ایران است، حال آقایان پیشنهاددهنده مذاکره با آمریکا به این پرسش پاسخ دهند که در مقابل این خواسته آمریکا چه موضعی دارند؟ آیا این خواسته‌ها برای تضعیف ایران و حمله به ایران تا تحمیل دیگر خواسته‌های خود به ایران تضعیف شده نیست؟ پاسخ بسیار روشن است. آقایان تسلیم شدن در برابر آمریکا و کوتاه آمدن در برابر شیطان بزرگ را پذیرفته‌اند؛ چرا که ضعیف‌الایمان بوده و دنیای خود را در همراهی با آمریکا، نه ایستادگی در برابر آن می‌بینند؛ اما تردیدی نیست که ملت مسلمان،‌ مؤمن و انقلابی ایران، در راه مقاومت و ایستادگی با هدف تأمین استقلال، عزت و منافع خود، هرگز دچار سستی و تزلزل نخواهد شد.