علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: فشارهای زیادی از جانب برخی کشورها به کشور ما وارد شده، با این حال دولت از زندگی اجتماعی توده‌های مردم در برابر این فشارها محافظت خواهد کرد و در این برهه، پایداری اقتصادی یک ضرورت است. تحریم‌ها در عین حال فرصت مناسبی است تا اقتصادی بسازیم که با حمایت از کالای ایرانی و اشتغال مبتنی بر تولید، رضایت اجتماعی را با ایستادن بر روی پای خود به دست آوریم. 

به بهانه التهاب بازار در هفته گذشته

  محمدابراهیم میانجی/ با مروری بر تاریخ ایران، نقش و جایگاه ویژه بازار و بازاریان را در دوره پیش و پس از انقلاب اسلامی به وضوح می‌توان دید. بازار نقشی انکارناپذیر در مبارزات منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی داشت و حتی به گواه اسناد تاریخی می‌توان گفت، جرقه نخستین انقلاب ایران، یعنی انقلاب مشروطیت نیز با اعتصاب بازاریان در پی به فلک بسته شدن دو نفر از تجار تهران به بهانه گران شدن قند زده شد. در حقیقت، بازار از مهم‌ترین نیروهای اجتماعی جامعه است که نقش مهمی در تحولات سیاسی ایران داشته است.

بازار در خدمت انقلاب و انقلابیون
نقش بازار در پیش از انقلاب با اجرای برخی تاکتیک‌های اعتراضی علیه رژیم طاغوت برجسته شد و به کمک مردم انقلابی آمد. از جمله برنامه‌هایی که در بازار و برای کمک به روند انقلاب اجرا شد، شامل تعطیل کردن مغازه‌ها، تحصن در مساجد و ساختمان‌های عمومی، شرکت در گردهمایی‌ها و تظاهرات خیابانی، تأمین منابع مالی گروه‌های انقلابی، کمک مالی به اعضای خانواده کسانی که در انقلاب شهید، مجروح یا زندانی شده بودند، همچنین اجرت شاگردان مغازه‌ها، کارآموزان کارگاه‌ها و کارگران طی اعتصاب‌های مکرر بازار از طریق تجار بازار پرداخت می‌شد. بازاریان همچنین حمایت‌های مالی قابل توجهی از برگزاری تظاهرات، اعتصاب، شورش‌ها و انتشار روزنامه‌ها، اعلامیه‌ها و نوارها می‌کردند.
بازاریان در موقعیتی بودند که می‌توانستند در بسیج انقلابی اثر عمده‌ای داشته باشند. بستن مغازه‌های بازار مؤثرترین روش مقاومت بود که بلافاصله در اقتصاد شهر تأثیر می‌گذاشت و می‌توانست به ایجاد یک حالت بحرانی در بسیاری از شهرها منجر شود. کسبه بازار دریافته بودند که بستن مغازه‌های‌شان با روشی هماهنگ، یک عمل تحریک‌آمیز است که پیام مهمی به رژیم طاغوت و توده‌ها می‌دهد. اولین عمل هماهنگ برای تعطیلی بازارها در سراسر کشور در 15 خرداد ۱۳۵۷ در پانزدهمین سالگرد قیام 15 خرداد 1342 به وقوع پیوست. بازارهای تبریز، اصفهان و مشهد به طور کلی و 70 درصد از بازار تهران و بخش‌های بزرگی از بازارها در چند شهر دیگر به طور کامل تعطیل شدند. نخستین تعطیلی موفقیت‌آمیز همه بازارها در سراسر کشور در مهر ماه 1357 اتفاق افتاد، هنگامی که امام خمینی(ره) و سه نفر از آیات عظام قم، بازاریان را به اعتصابی عمومی فراخواندند. از آن پس بستن بازارها قاعده منظمی در انقلاب شد که در واقع به عملی نهادینه تبدیل شده بود. 

نقش بازار در تقویت
 و تثبیت انقلاب
پس از انقلاب نیز بازار در تقویت و تثبیت انقلاب کارکرد درخشانی داشته است. در دوران دفاع مقدس، بازار و بازاریان پا به پای ملت ایران در جنگ حضور داشتند. بازاریان با تقدیم بیش از ۱۰ هزار شهید، نقش و سهم بسزایی در پیروزی رزمندگان در دوران دفاع مقدس داشتند. افزون بر این، بسیاری از اصناف و بازاریان با کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود به جبهه‌های جنگ، پشتیبان رزمندگان اسلام بودند. در دوران تحریم‌های ظالمانه، بسیاری از بازاریان و اصناف با ارائه راهکار و اقدامات پیشگیرانه از حربه‌های دشمنان برای مقابله با جنگ اقتصادی استفاده کرده و نبض بازار را در دست داشتند تا مبادا مردم در شهرهای کشور برای تأمین مایحتاج خود با مشکلی مواجه شوند و این‌گونه در تثبیت انقلاب اسلامی نقش‌آفرین بودند. 

چشم طمع دشمن به بازار 
در 40 سالگی انقلاب
اکنون پس از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، دشمنان ملت ایران چشم طمع به بازار و بازاریان برای رسیدن به اهداف شوم خود دارند و درصدد بهره‌برداری از این قشر انقلابی و ولایت‌مدار هستند. بازار بزرگ تهران که قطب اقتصادی پایتخت و حتی کشور به شمار می‌آید، در طول حیات خود تاکنون اعتراض‌ها و اعتصاب‌های زیادی را به خود دیده که عمده آنها پیش از انقلاب و حتی در اوایل انقلاب به پیروزی و تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران منجر شده است. همچنین برخی حرکت‌های اعتراضی بازار در سال‌های گذشته که بیشتر حالت صنفی داشته، مطالبات بازاریان از مسئولان در رسیدگی به مشکلات صنف مربوط بوده که نمونه‌هایی از آن در اعتراض صنف طلافروشان برای مالیات بر ارزش‌افزوده، اعتراض به گرانی و... بوده است که به صورت مسالمت‌آمیز به پایان رسیده است. 
درست چند روز پس از یک تیر (روز اصناف) بازار تهران ملتهب شد و برای چند روز، این التهاب از فعالیت مناسب بازاریان جلوگیری کرد. هرچند این اولین و حتی آخرین باری نیست که بازاریان اعتراض می‌کنند، اما روال بازاریان در اعتراض‌های صنفی مشخص است و گاهی ممکن است تا تعطیلی کامل بازار هم ادامه پیدا کند؛ ولی هیچ‌ وقت به اغتشاش، درگیری و ایجاد خسارت به اموال مردم و بیت‌المال منجر نشده است.
در چهارم تیر ماه عده‌ای در اعتراض به وضعیت اقتصادی کشور تجمع مسالمت‌آمیزی را در بازار تهران به راه ‌انداختند، اعتراضی که سبب تعطیلی چند ساعته مغازه‌های بازار تهران شد. هرچند باید قبول کرد در وضعیت کنونی، بازار با مشکلات گوناگون از جمله کاهش توانایی مردم برای خرید، تأمین نشدن ارز به میزان کافی، اختلال در عرضه و تقاضای بازار، نوسان هزینه و قیمت‌های تمام شده برای بخش‌های گوناگون بازار و... مواجه است؛ اما سر دادن برخی شعارهای سیاسی که به مشکلات اقتصادی ربطی ندارد، ماجرای اعتراض بازار را وارد مرحله دیگری می‌کند که به تدبیر و تأمل مضاعف مسئولان و دولتمردان نیاز دارد.

استفاده دشمن از مطالبات اقتصادی بازاریان
در روز ملتهب بازار تهران، در اوایل روز، شعارها اقتصادی و علیه سیاست‌های اقتصادی دولت بود. مانند این شعار که «دلار ده تومنی نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم» و «دولت حمایت حمایت»، ولی در ادامه شعارهای سیاسی جای خود را به شعارهای اقتصادی داد؛ مانند «سوریه را رها کنید، فکری به حال ما کنید» که نشان می‌دهد، دشمن مترصد فرصتی است تا از کوچک‌ترین صحنه اعتراضی برای رسیدن به منافع خود بهره‌برداری کند.
به هر حال باید قبول کرد، امروزه حال اقتصاد، بازار و بازاریان چندان مناسب نیست و باید نیروهای دلسوز نظام و انقلاب اسلامی در هر نهاد و سازمانی که هستند، برنامه و اقدام مناسبی را برای برون‌رفت از این وضعیت مطابق خواست رهبر معظم انقلاب‌(مدظله‌العالی) تدبیر کنند. در این میان، همه تلاش رسانه‌های بیگانه و نظام سلطه در انعکاس اعتراض‌ بازاریان به وضعیت بد اقتصادی در حالی صورت گرفته است که به اذعان خود بازاریان در این اعتراض‌ها عده‌ای خارج از بازار وارد شده و تلاش می‌کردند اعتراضات را به سمت‌ مسائل غیر اقتصادی سوق دهند.
این موارد به خوبی نشان می‌دهد، دشمنان ملت و نظام ایران به خوبی دریافته‌اند وضعیت اقتصادی کشور از جمله گرانی کالاها، نوسان نرخ ارز، گرانی سکه و طلا، رکود، گران شدن مسکن، مشکلات نظام بانکی و چند مؤسسه ورشکسته مالی و اعتباری و... می‌تواند برای آنها فرصت مناسبی را ایجاد کند تا از این محل بتوانند وارد صحنه شده و نیات شوم خود را عملیاتی کنند.
نکته قابل توجه در این اعتراضات این است که مردم باید هوشیار باشند و مطالبات اقتصادی در فضایی به دور از تشنج و آشوب صورت گیرد تا همچون سال‌های گذشته نتایج آن در جهت حل مشکلات باشد نه اینکه عده‌ای فتنه‌گر در صفوف آنها نفوذ کرده و نقشه دشمن را در به انحراف کشاندن مطالبات اجرایی کنند.


  محمد نوری/ با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد و روند صعودی آن در روزهای گذشته، قیمت گوشی تلفن همراه همانند برخی کالاهای دیگر افزایش شدید یافت و سبب اعتراض و تجمع عده‌ای در پاساژهای علاء‌الدین و چارسو شد که وزیر جوان این وزارتخانه ابتدا در یک حرکت قابل ستایش در بین معترضان حضور پیدا کرد و حرف‌های آنها را شنید که همین موضوع در پایان دادن به اعتراضات تأثیر داشت. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از آن برای کنترل قیمت گوشی و ایجاد شفاف‌سازی در بازار سه اقدام فوری را در دستور کار قرار داد و رأساً بر اجرای آن اقدام کرد.
۱ـ انتشار فهرست کسانی که ارز 4200 تومانی برای واردات گوشی تلفن همراه به آنها تخصیص پیدا کرده و افرادی که اقدام به واردات گوشی کرده‌اند.
۲ـ راه‌اندازی سامانه «همتا» با شماره‌گیری کد دستوری #۷۷۷۷* برای اینکه مردم بتوانند با استعلام شماره موبایل مطلع شوند که این گوشی با استفاده از ارز 4200 تومانی وارد شده یا خیر و اگر گوشی را با قیمت نجومی خریداری کرده‌اند، از طریق تعزیرات پیگیری کنند که چرا کالا با قیمت گران‌تر فروخته شده است.
۳ـ تشکیل کارگروه پروژه ثبت شناسه تلفن همراه متشکل از وزارت اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رصد واردات و توزیع شرکت‌هایی که ارز واردات گرفته‌ و گوشی تلفن همراه وارد کرده‌اند، به منظور بررسی تخلفات احتمالی برای برخورد و رسیدگی و ارجاع به مراجع قضایی.
در این اقدام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درصدد شفاف‌سازی میزان ارز اختصاص یافته به شرکت‌ها برای واردات اقلام و کالاهای ارتباطی، از ‌جمله گوشی تلفن همراه است؛ چرا که بنا بر اخبار منتشر شده برخی شرکت‌ها با دریافت ارز 4200 تومانی و تنها با بخشی از این رقم‌ها، اقدام به واردات کرده و به بهانه افزایش قیمت ارز در بازار ارز اقلام وارداتی را به چندین برابر قیمت فروخته‌اند. اگرچه صنف فروشندگان گوشی تلفن همراه مدعی است که فرآیند ثبت سفارش تا وارد کردن کالا طولانی است و شرکت‌ها با ارز تخصیص یافته در یک فرآیند پنج یا شش ماهه اقدام به واردات کرده‌اند.
پرسشی که مطرح می‌شود، این است که آیا این تخلف فقط در این وزارتخانه روی داده است و وزیر ارتباطات را وادار به ورود به عرصه شفاف‌سازی کرده است؟ یا اینکه در دیگر وزارتخانه‌ها نیز برای ارز اختصاص یافته به واردات که از قِبَل آن باید خدمتی به مردم انجام گیرد، از این دست تخلفات روی داده و وزرا به شفاف‌سازی اقدامی ‌نمی‌کنند؟ 
همچنین جای سؤال است که دستگاه‌های نظارتی و حافظ حقوق مصرف‌کننده چرا تاکنون به موضوع ورود نکرده‌اند و چرا نظارت و رصد خود را از ابتدای تخصیص ارز تا پایان واردات به صورت مستمر انجام نمی‌دهند که چنین اتفاقاتی سبب برهم خوردن تعادل بازار و تضییع حقوق مصرف‌کننده نشود؟
برای پاسخ به این پرسش‌ها و برای دستیابی به شفافیت لازم در امر اقتصاد و همچنین مبارزه با فساد و پولشویی، لزوم راه‌اندازی سامانه شفاف‌سازی اقتصادی دو چندان می‌شود. در صورت طراحی و استفاده مناسب از این سامانه، مردم طعم شیرین مبارزه با فساد را خواهند چشید و در مقابل مفسدان اقتصادی طعم تلخ تخلف و نداشتن شفاف اطلاعات مزمزه خواهند کرد. در این صورت است که اقدام عملی مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی با شفاف‌سازی اقتصادی صورت خواهد گرفت.

سازمان تجارت جهانی 
(World Trade Organization) 
یا همان «WTO»سازمانی بین‌المللی است که قوانین جهانی تجارت را تنظیم و اختلافات بین اعضا را حل‌وفصل می‌کند. اعضای این سازمان کشورهایی هستند که موافقت‌نامه‌های (حدود ۳۰ موافقت‌نامه) آن را امضا کرده‌اند. گفتنی است، تا سال ۲۰۱۶ تعداد ۱۶۴ کشور عضو این سازمان شده‌اند. مقر سازمان تجارت جهانی نیز در ژنو سوئیس قرار دارد. 
اهدافی که سازمان تجارت جهانی برای خود تعریف کرده‌، به این شرح است: ارتقای سطح زندگی، تأمین اشتغال کامل در کشورهای عضو، توسعه تولید و تجارت و بهره‌وری بهینه از منابع جهانی، دستیابی به توسعه پایدار با بهره‌برداری بهینه از منابع، حفظ محیط زیست، افزایش سهم کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته از رشد تجارت بین‌المللی.
عضویت
 در سازمان تجارت جهانی
عضویت در سازمان تجارت جهانی مستلزم پذیرفتن اصول و معاهدات متعددی است که مورد قبول کشورهای عضو قرار گرفته ‌است. این مراحل شامل تقاضای عضویت، پذیرش درخواست (الحاق به عنوان عضو ناظر)، تدوین گزارش سیاست‌های تجاری کشور، تشکیل گروه کاری الحاق و در نهایت مذاکرات دوجانبه و چندجانبه‌ به ‌منظور تعیین شرایط عضویت و حصول توافق برای الحاق است. هم‌اکنون سازمان تجارت جهانی ۱۶۴ عضو دارد و بیست‌وهفت بخش از اتحادیه اروپا نیز به منزله نمایندگان اتحادیه حضور دارند. 
عضویت ایران 
در سازمان تجارت جهانی
امروزه، سازمان تجارت جهانی یکی از پایه‌های جهانی شدن، به ویژه در حوزه اقتصاد به شمار می‌رود. بر اساس این، کشورها تلاش می‌کنند برای تسریع روند جهانی شدن و استفاده از منافع آن، این سازمان بین‌المللی را توسعه داده و جایگاهش را ارتقا بخشند. از دیگر سو، کشورهایی که عضو این سازمان نیستند، تلاش می‌کنند به عضویت آن درآمده و با استفاده از امتیازات عضویت در این نهاد بین‌المللی به توسعه اقتصادی و صنعتی دست یابند.
یکی از این کشورها جمهوری اسلامی ایران است که از سال ۱۹۹۵ از این سازمان درخواست عضویت ناظر کرده و به مدت ده سال پشت درهای آن به انتظار نشسته است. کشور ایران در موافقت‌نامه‌های قبلی حوزه تجارت، مانند سازمان جهانی تجارت و گات، حضور تقریباً خوبی داشته ‌است؛ اما اکنون درباره سازمان تجارت جهانی این مسئله تکرار نشده و از متقاضیان الحاق به ‌شمار می‌آید. اولین درخواست ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی در ۱۹ ژوئیه ۱۹۹۶ به این سازمان ارسال شد تا اینکه سرانجام در ۲۶ مه ۲۰۰۵ عضو ناظر سازمان تجارت جهانی شد. گروه کاری ایران برای پیوستن به این سازمان هنوز تشکیل نشده ‌است. ایران در آبان ۱۳۸۸ متن گزارش رژیم تجاری خود را تقدیم دبیرخانه سازمان تجارت جهانی کرد. پس از آن، گزارش رژیم تجاری ایران در میان اعضای سازمان تجارت جهانی توزیع شد و اعضای سازمان تجارت جهانی پرسش‌های خود را از ایران بیان می‌دارند که سری اول پرسش‌ها (شامل ۷۰۰ سؤال) به وزارت بازرگانی ایران در اسفند ۱۳۸۸ ارسال شده است؛ اما آمریکا از قرار گرفتن تعیین رئیس گروه کاری الحاق در دستور جلسه شورای عمومی سازمان تجارت جهانی جلوگیری می‌کند.
به عقیده مخالفان برنامه‌های سازمان تجارت جهانی، این سازمان، تریبونی است که از طریق آن کشورها می‌توانند خواست‌های شرکت‌های خود را به کرسی بنشانند. هیچ کشوری به اندازه آمریکا در استفاده از سازمان تجارت جهانی برای گشودن بازارهای خارجی و دفاع از صنایع داخلی‌اش فعال نبوده ‌است. این سازمان بدون توجه به حقوق کارگران و حفظ محیط زیست، از قدرت خود برای واداشتن کشورها (از جمله آمریکا) به فسخ دیگر موافقت‌نامه‌ها و لغو قوانین ملی به منزله بخشی از مسئولیتش استفاده می‌کند، با این استدلال که چنین «محدودیت‌هایی» موانعی در مقابل تجارت جهانی هستند.

 عرضه ارز صادراتی در بورس تهران
مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد با بیان اینکه، ارز صادراتی در بورس تهران عرضه خواهد شد، گفت: «از این پس واردکنندگان پس از ثبت سفارش می‌توانند ارز مورد نیاز خود را با مراجعه به بورس تهران تأمین کنند.» وی افزود: «ارائه ارز در بورس، به نفع صادرکنندگان نیز است و آنها از محل مابه‌التفاوت ارز اظهارنامه با قیمت فروش آن در بورس، منتفع می‌شوند.»
 عبور از تحریم‌ با ذخایر ارزی
رویترز طی گزارشی با اشاره به ذخایر ارزی ۱۱۲ میلیارد دلاری ایران و تراز حساب‌های جاری مثبت نوشت: «این ارقام نشان می‌دهد که احتمالاً ایران تحریم‌ها را بدون مواجهه با یک بحران پرداخت‌های خارجی پشت سر خواهد گذاشت.»
 رصد اطلاعاتی قاچاقچیان ارز
دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: «رصد اطلاعاتی گروه‌های سودجو، قاچاقچیان ارز و کسانی که در التهابات و گل‌آلود شدن اوضاع اقتصادی به دنبال ماهی‌گیری هستند، در دستور کار نهادهای مسئول قرار دارد و اجازه نخواهیم داد منافع نامشروع آنها در بستر فضاسازی و القائات رسانه‌ای و جو روانی تأمین شود.»
 روند کاهشی نرخ ارز
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره تشکیل بازار ثانویه ارز گفت: «از ابتدای سال ۹۷ کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی ساماندهی بازار ارز را آماده کرد و تیم اقتصادی دولت نیز موضوعات مطرح شده در طرح ساماندهی بازار ارز را پذیرفت؛ اما با وجود این موضوعات، تصمیم ارزی غیرکارشناسی اتخاذ شد. پس از گذشت حدود سه ماه، دولت نظر مجلس را درباره موضوع تشکیل بازار ثانویه ارز پذیرفته که اقدام مناسبی برای کاهش نرخ ارز بوده است.
 افزایش ۷۴ درصدی درآمدهای نفتی
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، با بیان اینکه در سه ماه نخست امسال ۸/۵۹ درصد درآمدهای ما بیشتر شده است، گفت: «درآمدهای نفتی ما ۷۴ درصد افزایش یافته، بودجه عمرانی ما بیشتر شده و دولت در این زمینه ۲۲ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان پرداخت کرده، همچنین هزینه‌های جاری نیز ۸ درصد افزایش داشته است.
 مطالبه کنترل نقدینگی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «در جلسات سران سه قوه تصمیم‌هایی مانند چگونگی کم کردن نقدینگی در کشور گرفته شده است که هنوز کامل نیست.» وی افزود: «مسئولان اقتصادی کشور باید برای کم کردن نقدینگی فکر کنند، اگر ما نقدینگی را به سمت توسعه سوق دهیم، مشکلی ایجاد نمی‌کند و خوب هم هست. خیلی از افراد فقط به فکر منافع خود هستند و می‌خواهند این مسیر ادامه پیدا کند.»
 سهم اندک تجار ایرانی در بازار جهانی
مجتبی خسرو تاج، رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه، صادرات کشور در سه ماهه نخست امسال رشد 21 درصدی داشته است، گفت: «صادرکنندگان خرد می‌توانند با ارائه اظهارنامه خود در بورس و توافق با وارد‌کننده ارز واردات ۵/۵ میلیارد دلار کالا را به کشور تأمین کنند.» وی افزود: «از جمعیت کل کشور حدود سه هزار نفر با رقم بیش از یک میلیون دلار در بازار جهانی فعالند و سهم کشورمان در این زمینه بسیار پایین است.»
 سهم ایران در تأمین نفت جهانی
نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال با اشاره به هشدار وزارت خارجه آمریکا به کشورهای خریدار نفت از ایران برای قطع کامل واردات خود تا ۴ نوامبر (۱۳ آبان ماه)، درباره پیامدهای تحریم نفتی واشنگتن علیه تهران در بازار جهانی نفت نوشت؛ با وجود کاهش صادرات نفت ایران پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، همچنان دو درصد نیاز جهانی برای نفت را ایران تأمین می‌کند که مقداری قابل توجه است.»

مدیر عامل شرکت توسعه اقتصادی قائم(عج) در گفت‌وگو با صبح صادق خبر داد


 اکبر کریمی/  خاویار یکی از با ارزش‌ترین و مقوی‌ترین مواد غذایی دریایی به شمار می‌رود که در کنار نعمت‌های بی‌شمار طبیعی، معدنی و... یکی دیگر از محصولات استراتژیک کشور محسوب می‌شود. دریای خزر محل زیست بهترین نوع ماهی‌های خاویاری جهان است و ارزش اقتصادی و غذایی این ماهی‌ها از تمامی ماهی‌های خاویاری جهان بالاتر است؛ با این وجود، امروزه گونه‌های خاویاری موجود در خزر رو به انقراض می‌باشد. تلاش‌های فراوانی برای بهبود و اصلاح شیوه صید این آبزیان در کشورمان انجام گرفته که از جمله آن پرورش و رهاسازی بچه‌ماهی‌های خاویاری در دریای خزر و همچنین پرورش ماهیان خاویاری استخری است.

راه‌اندازی مجتمع پرورشی 
برای جلوگیری از انقراض ماهیان خاویاری
مجتمع آبزی‌پروری شهدای خیبر در روستای آبکنار شهرستان بندر انزلی یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های پرورش ماهیان خاویاری کشور است. این مجتمع با سرمایه‌گذاری 10 میلیارد تومانی قرارگاه اقتصاد مقاومتی پیامبر اعظم(ص) استان گیلان راه‌اندازی شده است. کلنگ این مجموعه در سال 93 به زمین زده شد و ساخت‌وساز استخرها و مخازن آب آن تا ابتدای سال 95 تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.
مهندس امین ضرابی، مدیرعامل جوان شرکت توسعه اقتصادی فراگیر قائم(عج) که شرکتش از زمان تأسیس مجتمع خیبر مسئولیت بهره‌برداری از آن را بر عهده دارد، هدف از راه‌اندازی این مجموعه بی‌نظیر را اصلاح الگوهای پرورش و تکثیر آبزیان در حال انقراض دریای خزر و اشتغال‌زایی در منطقه عنوان می‌کند. او می‌گوید: پنج گونه ماهی خاویاری شامل، فیل‌ماهی، اوزون برون، قره برون یا تاس ماهی ایرانی، چالباش یا تاس ماهی روسی و شیپ در دریای خزر زیست می‌کنند. که در مجتمع خیبر از این پنج گونه، در کنار چند گونه وارداتی دیگر نگهداری می‌شود و تحقیقات دانشگاهی و علمی برای تکثیر و پرورش انبوه آنها در حال انجام است.
شرکت قائم(عج) در نتیجه این تحقیقات، در اقدامی بی‌سابقه موفق به تکثیر و پرورش بچه‌ماهی اوزون برون شده است.
برای درک این موفقیت لازم است بدانیم ماهیان خاویاری دریای خزر پروسه پیچیده‌ای برای تکثیر و پرورش دارند و تاکنون اقداماتی که برای تکثیر بچه‌ماهی اوزون برون در کشور شده، بازدهی 10 درصدی داشته و 90 درصد بچه‌ماهی‌ها در طول این پروسه از بین می‌رفته‌اند، ولی شرکت قائم(عج) با در اختیار داشتن جوانان متخصص و متعهد و با بهره‌گیری از روش‌های نوین آبزی‌پروری بازدهی 90 درصدی در تکثیر و پرورش این ماهی خاویاری را تجربه کرده است.

ظرفیت تولیدی خاویار 
در مجتمع خیبر
مجتمع خیبر با توان تولید سالیانه 40 تن گوشت، یک تن خاویار و صد هزار قطعه انواع بچه‌ماهی خاویاری راه‌اندازی شده است که تاکنون توانسته است به ظرفیت تکثیر 100 هزار قطعه بچه‌ماهی و 40 تن گوشت در سال دست پیدا کند.
پروسه تولید خاویار از بچه‌ماهی‌های خاویاری بین 8 تا 10 سال طول می‌کشد، ولی مجتمع خیبر به دلیل شروع فعالیت خود با ماهی‌های خاویاری چند ساله، به تولید یک تن خاویار در سال 1400 دست خواهد یافت.
مهندس ضرابی می‌گوید: علاوه بر رهاسازی بخشی از بچه‌ماهی‌های تولیدی مجتمع در دریای خزر، بخش دیگر آن بین پرورش‌دهندگان داخلی توزیع می‌شود. مقدار زیادی از گوشت تولیدی به مصرف داخلی می‌رسد و بخشی از آن نیز به کشور آذربایجان و روسیه صادر می‌شود. او در خصوص بازارهای فروش خاویار تولیدی در سه سال آینده نیز می‌گوید: مطابق برنامه‌ای که داریم، مقداری از خاویار تولیدی مجتمع را در بازارهای داخلی توزیع کرده و مقدار مازاد تولید را به بازارهای هدف، از جمله کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و کشورهای اروپایی فرانسه، انگلیس، آلمان، اکراین، لهستان و... که در حال حاضر مشتری خاویار ایران هستند، صادر خواهیم کرد.
مدیر عامل شرکت قائم‌(عج) می‌گوید: ارزش هر کیلو خاویار صادراتی ایران بیش از 10 میلیون تومان می‌باشد که در سال جاری، برخی کشورهای اروپایی خاویار کشورمان را تا مرز 20 میلیون تومان نیز خریده‌اند.

مراحل تکثیر و پرورش ماهی خاویاری
ذخایر پرورش ماهی در مجتمع خیبر کاربری‌های مختلفی دارد که شامل، حوضچه‌های مختص تکثیر گونه‌های خاویاری، استخرهای پیش‌پرواری، استخرهای پرواری و استخرهای ماهیان مولد می‌شود. در سالن تکثیر، سالیانه 100 هزار بچه‌ماهی تولید می‌شود که از این میزان، 5 هزار ماهی برای پرواربندی و پرورش به سالن‌های دیگر مجتمع منتقل می‌شود و مابقی نیز بین پرورش‌دهندگان داخل کشور توزیع می‌شود.
این 5 هزار بچه‌ماهی وارد استخرهای پیش پرواربندی می‌شوند و طی زمان‌بندی هشت ماهه به وزن نیم کیلو رسیده و سپس وارد استخرهای پرواری می‌شوند که در آن نیز حدود سه سال پرورش می‌یابند و به وزن 10 کیلوگرم می‌رسند.
تشخیص جنسیت ماهیان خاویاری از روی شکل ظاهری امکان‌پذیر نیست، به همین دلیل، تعیین جنسیت ماهیان از طریق سونوگرافی و لاپراسکوپی انجام می‌شود و ماهیان نر برای فروش به بازار عرضه شده و ماهیان ماده برای نگهداری تا سال هشتم تا دهم به استخرهای مولد منتقل می‌شوند تا در نهایت تکثیر بچه‌ماهی یا تولید خاویار از این ماهیان انجام ‌گیرد. گفتنی است خاویار همان تخمک‌های بارور نشده موجود در تخمدان ماهیان خاویاری ماده می‌باشد.

کاهش 15 برابری مصرف آب
ماهیان خاویاری قابلیت پرورش در آب‌های شور، آب دریای خزر، آب چشمه‌ها و رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی را دارند و در مجتمع خیبر از آب چاه برای این منظور استفاده می‌شود.
روش‌های آبزی‌پروری در این مجتمع از جمله روش‌های نوین روز جهان به شمار می‌رود. به کارگیری دستگاه‌های مدرن در این مجتمع موجب شده است آب مصرفی آن در مقایسه با دیگر مجتمع‌های پرورشی کشور تا بیش از 15 برابر کاهش یابد.اکنون 25 نیروی کار دائمی و بیش از 40 نیروی کار غیر مستقیم از فواید این فعالیت بهره‌‌مند می‌شوند. 
مهندس ضرابی همچنین از پروژه ساخت کارخانه تولید خوراک آبزیان که تا اواخر سال جاری افتتاح خواهد شد، خبر داد که در آن30 نفر مشغول کار خواهند شد.
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981  تماس بگیرید.