دکتر عباسعلی عظیمیشوشتری/ وقوع انقلاب اسلامی در ربع آخر قرن بیستم، سبب ایجاد تحولاتی در انقلاب شد و به تعبیری انقلابی در انقلابها ایجاد کرد. این انقلاب سبب شد که برخی از اندیشمندان سیاسی و نظریهپردازان انقلاب در دیدگاههای خود درباره ریشهها و علل وقوع انقلابها تجدیدنظر کنند. برای نمونه خانم «تدا اسکاچپول» که در همان سال پیروزی انقلاب اسلامی رساله دکترای خود را با نام «دولتها و انقلابهای اجتماعی» منتشر کرده و بر نقش عوامل ساختاری نظیر دولت، ارتش و نظام بینالملل در وقوع انقلابها تأکید کرده بود، با پیروزی انقلاب اسلامی در نظریه خود تجدیدنظر کرد و نقش عوامل فرهنگی و ایدئولوژیک را در پیروزی این انقلاب اساسی
دانست.
افزون بر تحلیل علل وقوع انقلاب اسلامی، برخی از اندیشمندان نیز به تعریف آن پرداختهاند که به طور کلی میتوان آنها را به دو گروه اندیشمندان اسلامی و غیر اسلامی تقسیم کرد. ما در این مطلب و مطالب شماره آینده دیدگاههای مختلف درباره انقلاب اسلامی و سپس تعریف مختار خود از انقلاب اسلامی در طول انجام این پژوهش را بیان خواهیم کرد.
از میان اندیشمندان اسلامی که تعاریفی از انقلاب اسلامی ارائه دادهاند میتوان به امام خمینی(ره)، امام خامنهای(مدظلهالعالی)، شهید مطهری، آیتالله طالقانی و کلیم صدیقی اشاره کرد.
امام خمینی(ره)
حضرت امام(ره)، بنیانگذار انقلاب اسلامی به طور مستقیم انقلاب را تعریف نکردهاند، اما میتوان از مجموع بیانات آن بزرگوار تصویری کامل از نگاه ایشان به انقلاب اسلامی ارائه کرد. از نظر امام (ره)؛
اولاً، انقلاب یک تحول بنیادین همهجانبه در همه ابعاد زندگی اجتماعی و فردی مردم بود: «اين جنبش داراى يك معناى اسلامىـ سياسى است و جنبش گذشته فقط سياسى بود. جنبش كنونى عمقش بيشتر و اميد به پيروزىاش بيشتر است.»(۱) همچنین میفرمایند: «خداى تبارك و تعالى در مدت كمى همچو متحول كرد اين ارواح طيبه را، همچو پشت و رو كرد اين نفوس قدسيه را... اين تحول يك معجزه واضحى است كه در يك مدت كوتاهى براى يك ملت، در همه اقشار، اين تحول پيدا شد.»(۲)
ثانیاً، این تحول یکباره واقع نشد؛ بلکه به مرور زمان صورت گرفت و فرایندی بود که از دوران پهلوی اول به مرور رخ داد.(۳)
ثالثاً، این تحول بنیادین در راستای مبانی و اصول بنیادین اسلام صورت گرفت: «انقلاب اسلامى بر مبناى اصل توحيد استوار است كه محتواى اين اصل در همه شئون جامعه سايه مىافكند... در آن صورت همه روابط بين انسانها، چه اقتصادى و چه غير اقتصادى در داخل چنين جامعهاى و در رابطه اين جامعه با خارج تغيير مىكند و ضوابط عوض مىشود، همه امتيازات لغو مىشود. فقط تقوا و پاكى ملاك برترى است... . ضوابط و معيارهاى متعالى الهى و انسانى، مبناى پيمانها يا قطع روابط است.»(۴)
رابعاً، هدف این حرکت پیاده کردن احکام اسلام بود: «قانون اساسى و ساير قوانين در اين جمهورى بايد صد درصد بر اساس اسلام باشد و اگر يك ماده هم برخلاف احكام اسلام باشد، تخلف از جمهورى و آرای اكثريت قريب به اتفاق ملت است. بر اساس این، هر رأيى يا طرحى كه از طرف يك يا چند نماينده به مجلس داده شود كه مخالف اسلام باشد، مردود و مخالف مسير ملت و جمهورى اسلامى است.»(۵)
بر اساس آنچه گفته شد، از دیدگاه امام خمینی؛ «انقلاب اسلامی حرکتی ناشی از یک تحول بنیادین و عمیق در ملت ایران در چارچوب و بر اساس مبانی و اصول بنیادین اسلام در بستر زمان بود که با هدف پیاده کردن و اجرای احکام اسلام و تشکیل نظام اسلامی رخ داده است.»
امام خامنهای(مدظلهالعالی)
رهبر معظم انقلاب در تبیین مفهوم انقلاب اسلامی میفرمایند: «انقلاب یک تفسیر اسلامی و الهی است؛ ما انقلاب را یک تحوّل اخلاقی، فرهنگی و اعتقادی میدانیم که به دنبال آنها تحول اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و آنگاه رشد همهجانبه ابعاد انسانها میآید.»(۶)
آیتاللهالعظمی خامنهای انقلاب اسلامی را اینگونه تعریف میکنند: «حرکت اسلامى و انقلاب اسلامى، عبارت است از طغیان بر ارزشهاى جاهلى و نظامهاى طاغوتى که بشر را به زنجیر کشیده و موجب ظلم و فساد و تبعیض طبقاتى و نژادى شده... پس، حرکت صحیح اسلامى، صفبندى میان دو نظام ارزشى و مبارزه میان دو فرهنگ است؛ فرهنگ به زنجیر کشیدن بشر و فرهنگ نجات بشر.»(۷)
تعریف انقلاب اسلامی از لسان مبارک رهبر حکیم انقلاب واجد همان ویژگیهایی است که در دیدگاه امام خمینی(ره) وجود داشت؛ یعنی تحول اساسی و بنیادین در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی مردم که بر اساس مبانی و جهانبینی اسلامی از سوی همه اقشار مردم و به طور مستمر و در بستر زمان صورت گرفت و هدفی جز احیا و تعمیق عقاید و احکام اسلامی و دستیابی به کمال انسانی و تمدن اسلامی ندارد.(۸) به این ترتیب از نظر ایشان انقلاب اسلامی پدیدهای همواره در حال شدن است و تا تحقق آرمان اساسی آن، یعنی ایجاد تمدن اسلامی که همان حیات طیبه یا جامعه آرمانی است، متوقف نمیشود.
استاد شهید مرتضی مطهری
آیتالله مطهری نیز در تعریف انقلاب اسلامی چنین میگوید: «انقلاب اسلامی یعنی انقلابی که ماهیت اسلامی و راه اسلامی و هدف اسلامی دارد.»(۹) از توضیحات بعدی ایشان میتوان برخی ویژگیهای انقلاب اسلامی را به شرح زیر استنباط کرد:
1ـ انقلاب اسلامی از هویت الهی و اسلامی برخوردار است.
2ـ انقلاب اسلامی به تاریخ و آینده بشریت خوشبین است و معتقد است همواره حق بر باطل پیروز و آینده از آن انسانهای باتقواست.
3ـ در انقلاب اسلامی اصل، اخلاق است، نه مبارزه.(۱۰)
آیتالله طالقانی
آیتالله طالقانی در تعریف انقلاب اسلامی معتقد است: «انقلاب، انقلاب محرومین است. انقلاب، انقلاب توده مسلمان است. انقلاب، انقلاب پیروان قرآن است.»(۱۱)
کلیم صديقي
دکتر کلیم صديقي از اندیشمندان اسلامی سنیمذهب، در تعریف انقلاب اسلامی مينويسد: «انقلاب اسلامي عبارت است از حركت امّت مسلمان در جهت تغيير نظام غيراسلامي موجود و جايگزين کردن يك نظام جامع و كامل اسلامي به جاي آن؛ همچنين تلاش براي اجراي مقررات، قوانين و برنامههاي اسلامي در تمامی شئون زندگي خويش(يعني امت).»(۱۲)
در شماره آینده برخی از تعاریف اندیشمندان غیر اسلامی و غربی از انقلاب اسلامی را بررسی خواهیم کرد.
پینوشتها:
۱ـ امام خمینی، صحيفه امام، ج5، 267.
۲ـ همان، ج6، ص 229.
۳ـ همان، ج5، ص269.
۴ـ امام خمینی، صحيفه امام، ج5، ص 81 .
۵ـ همان، ج9، ص 308.
۶ـ بیانات امام خامنهای در دیدار با فرماندهان نیروی مقاومت بسیج، 22/4/1371.
۷ـ پیام به کنگره عظیم حج، 26/3/1370.
۸ـ بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت، 8/6/1384.
۹ـ مرتضی مطهری، پیرامون جمهوری اسلامی، ص 145.
۱۰ـ همان، ص ۱۴۶ـ ۱۴۵.
۱۱ـ کیهان، 19/6/1383.
۱۲ـ كليم صديقي، نهضتهاي اسلامي و انقلاب اسلامي ايران (تهران: نشر اطلاعات، 1379)، ص49.