« رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید کشورش با همکاری ایران و روسیه، برای پاکسازی تروریست‌ها از ادلب و جلوگیری از استفاده آنها از مردم به عنوان سپر انسانی، تلاش می کند. رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت که کشورش در حال برداشتن گام‌هایی برای تأمین امنیت مناطق مرزی مشترک با عراق در منطقه کوهستانی قندیل است.

گزارش صبح صادق از آغاز رسیدگی به جرایم مفسدان اقتصادی و حواشی آن


  امین پناهی/ در ماه‌های اخیر، شاهد شکل‌گیری یک فضای نوسانی مخرب در کشور بودیم؛ به این صورت که به دلیل مدیریت نادرست مسئولان ذی‌ربط و وجود برخی رانت‌خواران و دانه‌درشت‌هایی که با ورود کاریکاتوری در هر بخش از بازار نسبت عرضه و تقاضا را در آن بخش دچار مشکل می‌کردند تا بتوانند اجناس موجود خود را با چند برابر ارزش واقعی به فروش برسانند. از دریافت ارز دولتی برای وارد کردن گوشی گرفته تا احتکار اجناس مورد نیاز مردم و همچنین خرید طلا، خودرو و دیگر اقلام به مقدار بسیار زیاد که سبب ایجاد نوسانات قیمتی و کاهش ارزش پول و همچنین چند برابر شدن قیمت‌ها در بازار شده است که از سوی سودجویان و فرصت‌طلبان اقتصادی ایجاد شد و در مرحله اول فضای روانی جامعه و در مراحله بعدی آرامش اقتصادی را بر هم بزند.
کسانی که به این نوسانات و بی‌نظمی‌های بازار دامن زدند تا سود خود را ببرند، مفسد شناخته می‌شوند. پس از مدتی محاکمه مفسدان که خواسته مردم و البته وظیفه قوه قضائیه در جایگاه مدافع حقوق مردم در جامعه در دستور کار قرار گرفت. قرار شد دادگاه‌های ویژه‌ای برای محاکمه افرادی که چنین مشکلاتی را برای کشور و مردم ایجاد کرده‌اند، به زودی آغاز شود. برگزاری چنین دادگاهی از نظر ساختار کلی با دیگر دادگاه‌ها کمی متفاوت است؛ به همین دلیل هم آیت‌الله آملی‌لاریجانی نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب ارسال کرده و از ایشان درخواست کرد به دلیل وضعیت خاص اقتصادی کشور که در این نامه از آن تعبیر به «جنگ  اقتصادی» شده است، بتوانند اقدامات ویژه‌ای در برخورد با مفسدان اقتصادی به کار گیرند. که معظم‌له با آن موافقت کردند. ایشان در پاسخ به نامه رئیس قوه قضائیه تأکید کردند، باید «مجازات مفسدان اقتصادی سریع و عادلانه انجام گیرد.» بخشی که البته بسیار هم مورد توجه رسانه‌های خارجی به ویژه رسانه‌های مربوط به کشورهای مسلمان عربی قرار گرفت.

واکنش‌ها به استجازه 
دستگاه قضا
اما این نامه‌نگاری و استجازه رئیس دستگاه قضا از رهبر معظم انقلاب، واکنش‌هایی به دنبال داشت که در مهم‌ترین آن می‌توان به اظهارات علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس اشاره کرد که گفته بود: «بهتر بود رئیس قوه قضائیه قوانین و احکام مورد نیاز را از طریق مجلس به دست می‌آورد. قوه قضائیه می‌توانست از راه لایحه یا طرح دوفوریتی به خواسته‌اش برسد و نباید کاری می‌کرد که مجلس را دور بزند.»
اما به نظر می‌رسد قوه قضائیه بهترین و سریع‌ترین و البته شرعی‌ترین آن را برگزیده تا بتواند اجازه‌های لازم برای اقدامات آتی خود در برخورد با متخلفان اقتصادی را به انجام رساند. این قوه بدون توجه به حواشی که برخی سعی دارند در روند دادرسی‌ها ایجاد کنند، کارش را شروع کرده و برخی از این مفسدان را به جرم ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور دستگیر می‌کند. برگزاری دادگاه‌ها علنی است و نام متهمان در رسانه‌های گوناگون به صورت کامل ادا می‌شود و این یعنی قوه قضائیه تعارف و تشریفات سابق را در برخورد با متهمان اقتصادی در چنین شرایط خاصی کنار گذاشته و می‌خواهد قاطعانه با آنها برخورد کند.
یکی از نکات قابل توجه در دادگاه‌های اخیر وجود حدود 155 جلد پرونده برای 33 متهمی است که در جریان اخیر رسیدگی به اتهامات اخلالگران اقتصادی جمع‌آوری شده است. اتهاماتی که در آن افساد فی‌الارض برای چند نفر از این متهمان در نظر گرفته شده است و برخی دیگر متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق گران‌فروشی و احتکار کالاهای مصرفی مردم هستند. متهمانی که به دادگاه رفته و محاکمه می‌شوند و بیشتر بخش‌های آن نیز به صورت علنی از رسانه ملی و برخی رسانه‌های دیگر پخش می‌شود. علنی شدن دادگاه‌ها هر چه تمام و کمال صورت پذیرد، می‌تواند موجب افزایش اعتماد و امید مردم به نظام اسلامی و دستگاه قضایی شود.

حاشیه‌های
 دادگاه‌ها
اما جریان برگزاری دادگاه‌ها حاشیه‌هایی هم داشت. یکی از این حواشی‌ها که در فضای مجازی بسیار دیده شد، خنده برخی از متهمان در جلسه دادگاه بود. خنده‌هایی که به گفته کارشناسان می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد؛ اما بسیاری از کاربران فضای مجازی و مردم آن را دهن‌کجی به قاضی، دادگاه و مردم می‌دانند. اتفاقی که درباره افرادی چون شهرام جزایری و بابک زنجانی مسبوق به سابقه است، حالا در میان متهمان جدید اقتصادی نیز دیده می‌شود. با توجه به آنکه اصلاً موضوع نامه رئیس قوه قضائیه به رهبر معظم انقلاب همین بوده است که دستگاه قضا بتواند مماشات قانونی در برخورد با این متهمان را کنار بگذارد، باید در این زمینه و انتشار چنین تصاویری از دادگاه‌ها تدابیر لازم اتخاذ شود؛ چرا که چنین اقداماتی سبب عصبانیت بیش از پیش مردم می‌شود و آثار و پیامدهای روانی خود را به دنبال دارد. 
اما گذشته از حاشیه‌ها، دادگاه‌های مزبور به دلیل رسالت خود و همچنین به دلیل مأموریت جدیدی که از سوی رهبر معظم انقلاب دریافت کرده و همچنین به دلیل اینکه متهمان فضایی را در جامعه ایجاد کرده‌اند که مردم بیش از پیش در امر معیشت خود به زحمت بیفتند، دستگاه قضا وظیفه دارد سریع، عادلانه و علنی با این متهمان برخورد کرده و البته مجازات‌شان نیز در مقابل چشمان مردم صورت پذیرد. 

با همه مجرمان
 برخورد شود
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه هم در نشست خبری اخیر توضیحی درباره اطلاع‌رسانی از روند برگزاری دادگاه متهمان داد. وی گفت: «اطلاع‌رسانی به دو صورت است؛ اول اینکه خود دادگاه‌ها که برگزار می‌شوند تا جایی که علنی است، منتشر شوند؛ چون قبلاً این اجازه را نداشتیم، اما اکنون منتشر خواهند شد که این یک تغییر کامل اساسی است؛ دوم اینکه، سعی می‌کنیم اطلاعات را نوبه به نوبه و زودتر به استحضار مردم برسانیم، اعم از اینکه اگر حکمی صادر شد، اگر افرادی دستگیر شدند، یا احیانا اگر افرادی محکوم یا تبرئه شدند، مردم در جریان رسیدگی‌ها و احکام صادر شده قرار بگیرند که ان‌شاءالله با کمک رسانه‌ها بتوانیم مردم را در جریان این امور قرار دهیم.»
انتظار اصلی مردم از این دادگاه‌ها این است که اولاً، قوه قضائیه برخورد با مفاسد اقتصادی را ادامه دهد و منحصر به شرایط فعلی نباشد که مشکلات اقتصادی به وجود آمده است و ثانیاً، تنها با افراد عادی برخورد نشود، بلکه برخورد با مسئولانی که مرتکب جرم شده‌اند یا وابستگان آنها، با جدیت بیشتر انجام شود. 
در واقع باید بدانیم مردم بیش از آنکه از مشکلات اقتصادی موجود در کشور که البته تا حدی غیر قابل تحمل هم هست رنج ببرند، از وجود تبعیض و رانت‌هایی رنج می‌برند که سبب چنین مشکلاتی شده است و برخورد با چنین افرادی نه تنها اجرای قانون اساسی و عدالت الهی است؛ بلکه سبب از بین بردن نارضایتی مردم خواهد شد. البته هر چند در این باره قوه قضائیه جلودار مبارزه با فساد است، اما دیگر دستگاه‌ها هم باید در کنار این قوه قرار بگیرند و به روند رسیدگی هر چه بهتر به این مفاسد کمک کنند.
دو اتفاق 
قابل توجه دیگر
در کنار برخورد با چنین افرادی که اقتصاد کشور را دچار اخلال کرده‌اند،‌ قرار شد برخی دیگر از دادگاه‌ها نیز به صورت علنی برگزار شود. یکی از این دادگاه‌ها مربوط به رئیس دفتر دولت دهم بود که با حواشی بسیاری روبه‌رو شد. حواشی پیش، هنگام و پس از دادگاه چنان پررنگ شد که اصل داستان، یعنی برگزاری دادگاه علنی با حضور خبرنگاران به حاشیه رفت. 
هر چند برخی در این کشور همیشه خواسته‌اند مصداق مَثَل «مرگ خوبه ولی برای همسایه» عمل کنند؛ یعنی اگر قرار است عدالت اجرا شود این امر باید درباره دیگران اتفاق بیفتد و نه درباره نزدیکان آنها که البته این امر به یک اپیدمی تبدیل شده است. در روزهای پیش از دادگاه فرد مذکور فایل صوتی در فضا منتشر می‌شود که آن دادگاه را یک دادگاه سیاسی می‎دانند و پیش از شروع آن زیر سؤال برده می‌شود. همچنین ایجاد تشنج و درآوردن لباس در جلسه دادگاه یکی از کارهایی است که متهم در دادگاه به آن دست می‌زند. همین‌طور آنها سعی می‌کنند با زیر سؤال بردن صلاحیت دادگاه و همچنین قاضی پرونده مقاصد سیاسی خود را در این دادگاه پی بگیرند.
به علاوه در هفته اخیر شاهد اعلام اسامی دو نفر از قضات متخلف از سوی معاون اول قوه قضائیه بودیم. سال گذشته رئیس قوه قضائیه گفته بود که اسامی قضات متخلف را اعلام خواهد کرد، اما این اتفاق به دلایلی نیفتاده بود. این در حالی است که همواره مطالبه رهبر معظم انقلاب و همچنین مردم این بوده است که نه تنها قضات متخلف باید به مردم معرفی شوند؛ بلکه باید در انظار عمومی نیز مجازات شوند. معرفی این دو قاضی در هفته اخیر می‌تواند اقدام خوبی باشد تا دستگاه قضا راحت‌تر قضات متخلف را معرفی کند.


ابوالفضل ابوترابی
نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس
 در موضوع سؤال از رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه جلسه آرام و منظمی در مجلس برگزار شد و نمایندگان از پاسخ رئیس‌جمهور به چهار پرسش از پنج پرسش قانع نشدند. سپس آقای لاریجانی رئیس مجلس بنا به تلقی‌ای که از آیین‌نامه داخلی مجلس داشتند که از دیدگاه ما نمایندگان سؤال‌کننده غلط است، این موضوع را به قوه قضائیه ارجاع ندادند، در حالی که قانع نشدن نمایندگان مردم به معنای تأیید استنکاف رئیس‌جمهور از قانون بوده و مجلس جایگاهش در تعیین مصادیق این موضوع نیست که بتواند اقدام قانونی کند. منتهی برداشت آقای لاریجانی این است و ارجاع این مسئله را به قوه قضائیه قبول نکرده است. به هر صورت این موضوع در هر شرایطی استنکاف از قانون بوده که مجلس رأی داده و باید این پرونده به قوه قضائیه برود. 
روندی که قوه قضائیه باید طی کند این است که چون این امر در صلاحیت هیئت عمومی دیوان عالی کشور است، آنها باید پرسش نمایندگان و پاسخ‌های رئیس‌جمهور را بررسی کنند و با توجه به مستنداتی که دارند و اگر هم نیاز شد تحقیقات جدید مستندات قانونی دیگری هم درخواست کنند و بر اساس این ادله یا رئیس‌جمهور تبرئه می‌شود، یا محکوم که اگر محکوم شد از این نظر از صلاحیت سلب می‌شود و پرونده برای تأیید سلب صلاحیت خدمت رهبر معظم انقلاب ارجاع می‌شود. یعنی در این زمینه دیگر به رأی مجلس برای رد صلاحیت نیاز نیست. مجلس در ابتدا رأی به استنکاف داده و بررسی‌های بیشتر در صلاحیت قاضی است. 
این موضوع با ماجرای اعلام عدم کفایت آقای بنی‌صدر متفاوت است. اینجا موضوع استنکاف از قانون است که قاضی دیوان باید تشخیص دهید، اما عدم کفایت از سوی نمایندگان قابل تشخیص است. 
سؤالاتی که ما از رئیس‌جمهور پرسیدیم دلایل گوناگونی داشت. این امر سه بار دیگر هم تکرار شده بود، اما با کمبود امضا مواجه شد. البته، لابی دولت در مجلس و دادن وعده‌هایی در رابطه با حوزه‌های انتخاباتی یا هر موضوع دیگری در پس گرفتن آرای نمایندگان مؤثر بود. 
در واقع سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس فعلی بنا بر قانون باید به امضای حداقل 74 نماینده برسد که در مرتبه چهارم نمایندگانی که امضا کرده بودند، علی‌رغم فشار دولتی‌ها ریزش نداشت و این جلسه برگزار شد.  
در این زمینه زمانی که سؤال مطرح شد و آقای رئیس‌جمهور در مجلس حضور پیدا کرد، یک جلسه خیلی خوبی برگزار شد، اما متأسفانه جواب‌های آقای رئیس‌جمهور نتوانست نمایندگان را قانع کند و ما نمایندگان هم که بین مردم هستیم می‌بینیم که مردم هم قانع نشدند، رئیس‌جمهور به جای اینکه بیاید درباره سؤالاتی که از ایشان شده صحبت کند، از تهدید به مرگ خودش که واهی هم است سخن گفت و از خیانت‌هایی که واهی است صحبت کرد و از اینکه مقصر مردم هستند و... و پایان کار نه مردم قانع شدند و نه نمایندگان مردم. به هر صورت ما معتقدیم که پرونده این موضوع باید به قوه قضائیه ارجاع شود؛ چرا که تشخیص استنکاف از قانون از شئونات قاضی است و قاضی باید این رأی نمایندگان را تأیید یا رد کند، تا اقدامات بعدی صورت گیرد.

 اهمیت لباس روحانیت
رئیس شورای حوزه علمیه تهران، نهاد مرجعیت را استوانه و رکن حوزه دانست و تصریح کرد: «تصور نکنیم لباس روحانی یک یونیفورم شغلی است که وقتی مسجد می‌رویم، لباس بر تن کنیم و اگر به خیابان می‌آییم به بهانه آزار و اذیت لباس نداشته
 باشیم.»
 آیت‌الله علی‌اکبر رشاد با بیان اینکه لباس روحانیت لباس پرچم و هویت است، گفت: «در این لباس طلاب و علمای بسیاری به خون خود آغشته شده‌اند. اگر کسی خود را اهل جهاد و شهادت نمی‌داند، این لباس را بر تن نکند. الگوی ما باید پیامبر اکرم(ص) باشد که فرمودند هیچ پیامبری آنچنان که من اذیت دیدم، اذیت نشد.» آیت‌الله رشاد افزود: «یکی از آفات عظیم که هم اکنون حوزه علمیه را تهدید می‌کند، ظهور روحانیون فوکولی و کت و شلواری است. تجربه تلخی که در عالم مسیحیت
 اتفاق افتاد.»
ظرفیت اقتصادی دولت
حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دولت امروز حدود ۸۰ درصد ظرفیت اقتصاد کشور را در دست دارد و حدود ۲۰ درصد در اختیار خارج از دولت است، متذکر شد: «کسی که می‌خواهد بداند دست دولت خالی است یا نیست، باید به ‌بودجه عمومی کشور مراجعه کند، یک تریلیون و 140 هزار میلیارد تومان است که بسیار نزدیک به درآمد کل کشور است؛ بنابراین، نمی‌توان گفت، چیزی دست دولت نیست.» مصباحی‌مقدم اضافه کرد: «آنچه به ‌نظرم اهمیت دارد، این است که مدیریت این منابع به ‌گونه‌ای کارآمد باشد. می‌توان درآمدهای دولت را به ‌گونه‌ای صرف کرد که رشد و توسعه پدید آورد، این موضوع نیازمند بهره‌گیری از شخصیت‌های کاردان با تفکر مستقل
 است.»
نطق‌های جعلی
دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «به تازگی گروه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی اقدام به نوشتن یک سری متون با عنوان سخنرانی فلان نماینده می‌کنند که در این متون توهین به همه اجزا و ارکان نظام و حتی اهانت به برخی مقدسات مذهبی نیز دیده می‌شود. در پیگیری‌های اولیه‌ای که انجام داده‌ایم، مشخص شده منشأ این اقدام در خارج از کشور است. این مسئله را از طریق پلیس فتا و نیز وزارت اطلاعات پیگیری کرده‌ایم و به شخص وزیر اطلاعات هم تأکید کرده‌ایم که پیگیر این مسئله باشد.»
حقه انتخاباتی
دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، گفت: «تقریباً همه پست‌های دولتی در اختیار اصلاح‌طلبان قرار دارد، اما به نظر می‌رسد آنها در اداره کشور موفق نبوده‌اند، به همین دلیل این جریان کاملاً نمک‌نشناسانه دست به انتقاد علیه روحانی زده است.» محمدنبی حبیبی، افزود: «به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان افزون بر نمک‌نشناسی که نسبت به روحانی دارند، با نقدهای پی‌در‌پی علیه او در تدارک گعده‌های انتخاباتی هستند تا بتوانند با جدا کردن راه خود از رئیس‌جمهور از انتخابات 1400 پیروز شوند.»
فقرای آمریکا
ایالات متحده آمریکا ۲۴ درصد از اقتصاد جهان را در اختیار دارد؛ ولی همین کشور بدهی‌هایش بیش از درآمد ملی سالیانه آمریکا است. بنابراین، این نوع اقتصاد نتوانسته است مشکل آمریکا را حل کند و همین آمریکا امروز هم پس از ۳۰۰ سال دچار فقر گسترده شده تا آنجا که ۴۰ تا ۴۸ میلیون نفر روزانه در آمریکا کمک غذایی دریافت می‌کنند.


نکته: ساختمان یک کتابخانه قدیمی مستعمل شده بود و تعمیر آن نیز فایده‌ای نداشت؛ لذا قرار بر این شد که کتابخانه جدیدی ساخته شود؛ اما وقتی ساخت بنا به پایان رسید، کارمندان کتابخانه برای انتقال میلیون‌ها جلد کتاب دچار مشکلات دیگر شدند. یک شرکت انتقال اثاثیه از دفتر کتابخانه خواست برای این کار سه میلیون و پانصد هزار پوند بپردازد تا این کار را انجام دهد؛ اما به دلیل نداشتن سرمایه کافی، این درخواست از سوی کتابخانه رد شد. فصل بارانی شدن فرا رسید، اگر کتاب‌ها به زودی منتقل نمی‌شد، خسارات سنگین فرهنگی و مادی متوجه انگلیس می‌شد. رئیس کتابخانه بیشتر نگران و بیمار شد. روزی، کارمند جوانی از دفتر رئیس کتابخانه عبور کرد. با دیدن صورت سفید و رنگ پریده رئیس، بسیار تعجب کرد و از او پرسید چرا اینقدر ناراحت است. رئیس کتابخانه مشکل کتابخانه را برای کارمند جوان تشریح کرد، اما برخلاف توقع وی، جوان پاسخ داد: سعی می‌کنم مسئله را حل کنم. روز دیگر، در همه شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه‌ها آگهی منتشر شد با این مضمون که همه شهروندان می‌توانند به رایگان و بدون محدودیت کتاب‌های کتابخانه انگلستان را امانت بگیرند و پس از خواندن، آن را به نشانی زیر تحویل دهند.
نظر: پس از آنکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را به تصویب رساندند، خبرهای بسیاری درباره خداحافظی شهردار تهران و تعدادی از معاونان او به گوش رسید؛ اما به نظر می‌رسد تغییر معیارها و ویژگی‌ها اجازه ندهد اعضای شورای پنجم شهر تهران در آستانه یک سالگی حضورشان در بهشت شهردار سوم را برای پایتخت انتخاب کنند. این موضوع در همراه شدن دولت نیز قابل مشاهده است و با وجود نگاه ویژه‌ای که دولت دوازدهم به جوانان دارد، قدرت یا عزم تغییر ترکیب دولت و استفاده از نیروهای مردمی و جوان‌تر که بتوانند پویایی در دولت ایجاد کنند، مشاهده نمی‌شود.


  محمد فخری/ در آستانه حمله ارتش سوریه به ادلب و پایان تروریست‌ها در این کشور، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه  اطلاعات و مدارک مربوط به آماده شدن تروریست‌ها برای انجام یک نمایش جعلی در زمینه حمله شیمیایی سوریه و مقدمه‌چینی برای ورود نظامی آمریکا به این کشور را تحویل سازمان ملل متحد داد! تا نمایش تکراری آمریکایی‌ها که یک بار در فروردین سال 1397 و پیشتر از آن در فروردین سال 1396 نیز صورت پذیرفته بود، در مراحل پیش‌تولید و پیش از کلید خوردن رسمی آن با شکست
 روبه‌رو شود.
 این اتفاق  عصبانیت مقامات کاخ سفید را نیز به همراه داشته است، چنانکه «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا ساعتی پس از اعلام خبر ارائه این اسناد حمله شیمیایی برنامه‌ریزی‌شده سوریه به سازمان ملل، مسکو را به بهانه حمایت از حمله به تروریست‌های ادلب سرزنش کرد و در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «سرگئی لاوروف از حمله روسیه و سوریه به ادلب دفاع می‌کند. روسیه و (بشار) اسد (رئیس‌جمهور سوریه) توافق کرده بودند که اجازه چنین کاری را به کسی ندهند.
 ایالات متحده این اقدام را به عنوان افزایش تنش در مناقشه‌ای که از قبل هم ماجرایی خطرناک بود، قلمداد می‌کند.» عصبانیتی که البته کاملاً قابل درک است؛ چرا که این سناریو آخرین حربه و تیر جریان حامی تروریسم در سوریه برای جلوگیری از شکست کامل و پایان تروریست‌ها و تثبیت قدرت دولت قانونی این کشور بود که با این افشاگری و ورود سازمان ملل به ماجرا دیگر هدف حامیان تروریسم در منطقه را تأمین نخواهد کرد و در روزهای آینده باید منتظر خبر آغاز عملیات آزادسازی ادلب از سوی ارتش سوریه و پایان سال‌ها جنگ ساختگی مثلث صهیونیستی‌ـ سعودی و آمریکایی در سوریه باشیم؛ اتفاقی که می‌توان از آن به یک گام بلند در راستای ثبات و امنیت منطقه و برتری محور
 مقاومت یاد کرد.

 بیانیه جدایی کارگزاران از اعتدال و توسعه
حزب کارگزاران سازندگی ایران با انتشار بیانیه‏‌ای از لزوم بازسازی دولت سخن گفت و تأکید کرد، دولت حسن روحانی به خون تازه نیاز دارد. در این بیانیه آمده است: «ما براساس گفتمان دولت، دولت را نقد می‏کنیم. دولت فاقد گفتمان اقتصادی است و نسبتی با اندیشه اقتصاد آزاد ندارد. سیاست سرکوب ارز از آغاز دولت اشتباه بود و در ماجرای ارز 4200 تومانی به اوج خود رسید. تغییر مدیریت سازمان برنامه و بودجه یک ضرورت است و براساس آن باید کابینه اقتصادی دولت تغییر کند. دولت از اقتصاددانان و تکنوکرات‏ها تهی است و به مجمعی از بروکرات‏های بی‏انگیزه تبدیل شده است. 
وزارت امور خارجه پس از خروج آمریکا از برجام ابتکار عمل خود را از دست داده است. پیشنهاد ما به رئیس‏جمهور نوسازی دولت در هر دو عرصه‏ سیاستگذاری و اجراست؛ اما بدتر از جنگ نظامی، تسلیم شدن در برابر جنگ اقتصادی و دیپلماتیک غرب است.»

خاتمی تنهاست!
محمد نعیمی‌پور از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: «خاتمی از جهت کمک‌های فکری بی‌بهره است، اما اصلاح‌طلبان از نظر معرفی خود و کمک‌های فکری بهره‌ای به خاتمی نرسانده‌اند و او در این زمینه تنها است.» وی گفت: «اگر اصلاح‌طلبان به همین منوال جلو بروند، در آینده سیاسی کشور جزء نیروهای دسته دوم و سوم کشور خواهند شد و نقش خود را در سیاست از دست می‌دهند.» 
سابقه رانت‌خوارها
محمد غرضی از وزرای دولت سازندگی گفت: «در دهه 60 من با مرحوم آیت‌الله هاشمی به سمنان رفته بودیم که شهرکی را افتتاح کنیم. صاحب آن املاک دور آقای هاشمی ریخته بودند که شما چه کمکی می‌کنید و چه کار می‌کنید. من خودم چون آن زمان وزیر پست و تلگراف بودم، گفتم هرکس که بخواهد، ما برایش شبکه مخابراتی را گسترش می‌دهیم. 
همانجا کسی گفت که دیگر چه کمکی می‌کنید، مثلاً ارز60 تومانی وام بدهید که من به او گفتم شما ارز 7 تومانی گرفتی؟ که او دیگر سخنی نگفت. پیدا بود که این آدم دنبال رانت است، چرا که در دهه 60 ارز 7 تومانی داده می‌شد که صنایع راه بیفتد و چه پول‌های هنگفتی که توسط گیرندگان همین ارز 7 تومانی تبدیل به فسادهای مختلف در حوزه‌های متعدد که نشد! اکنون نیز می‌بینید روال تکرار می‌شود ارز 4200 تومانی و 7700 تومانی
 می‌دهند.» 



مهدی سعیدی
روزنامه نگار
سه‌شنبه‌ای که گذشت، شاهد رخداد مهمی در سیاست داخلی و تعاملات قوای مجریه و مقننه بودیم که سرفصلی نو در توسعه سیاسی به حساب می‌آید. در حالی که بدخواهان نظام اسلامی تلاش داشتند ماجرای طرح «سؤال از رئیس‌جمهور» از سوی نمایندگان مجلس را به فرصتی برای ایجاد چالشی جدی میان مسئولان کشور تبدیل کنند، روند برنامه‌ها در بهارستان به نحوی پیش رفت که همه نقشه‌های دشمن را نقش بر آب کرد. تعامل رئیس‌جمهور و مجلس به گونه‌ای بود که با تحسین افکار عمومی و عصبانیت دشمنان ملت همراه بود و این‌گونه مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت: «جلسه دیروز مجلس نمایش اقتدار و ثبات جمهوری اسلامی ایران بود و خداوند به آقای رئیس‌جمهور و قوه مقننه خیر بدهد که مشترکاً چنین نمایش اقتداری را نشان دادند.» در بررسی ابعاد این ماجرا می‌توان به موارد زیر توجه کرد:
۱ـ جمهوری اسلامی توانست تجلی دیگری از ماهیت مردم‌سالارانه خود را به نمایش بگذارد! رخداد سه‌شنبه تجلی کاملی از تعبیر مشهور بنیانگذار نظام اسلامی است که فرموده بودند: «مجلس در رأس امور است.» این حرکت نشان داد، نمایندگان مردم به خوبی مطالبات مردم از دولتمردان را دنبال کرده و بر وظیفه نظارتی خود عمل می‌کنند و این حقیقت را یادآوری کردند که حضور مردم در نظام جمهوری اسلامی تنها به روز انتخابات و پای صندوق رأی خلاصه نمی‌شود و مردم در همه مراحل در امور کشور نقش‌آفرین هستند.
۲ـ مواجهه دولت و مجلس از جمله مسائلی است که باید مبتنی بر تعامل و همگرایی شکل گیرد تا حاصل آن کارآمدی نظام سیاسی باشد. در این میان، سازوکارهای حقوقی چون سؤال از رئیس‌جمهور نیز با هدف کارآمدی‌سازی نظام سیاسی و تأمین حقوق مردم در قانون لحاظ شده است؛ از این رو عمل به قانون و بهره گرفتن از ابزارهای قانونی نباید به ایجاد اختلاف در کشور منجر شود. فهم این منطق بود که موجب شد آقای روحانی فارغ از نسخه‌های جنجالی که اطرافیان رادیکال ایشان در احزاب و گروه‌های سیاسی در این ایام پیچیده و ایشان را به موضع‌گیری افراطی و افشاگری علیه رقیب سیاسی در روز پاسخگویی در بهارستان دعوت می‌کرد، در کمال آرامش و مبتنی بر وظایف قانونی در جایگاه پاسخگویی برآمده و اسیر حاشیه‌سازی‌ها نشود.
۳ـ حل مشکلات کشور و روابط بین قوا نیازمند تدبیر و هوشمندی چندجانبه‌ای است که همه متولیان امر باید به نتایج آن پایبند باشند. ماحصل این تدبیر پذیرش این حقیقت است که موفقیت کشور با حرکت در مسیر قانون و فهم اوضاع کشور ممکن خواهد بود. تقلیل منافع ملی به مصالح جناحی و به خدمت گرفتن ابزارهای قانونی به فرصتی برای تسویه‌حساب سیاسی، آفت بزرگی است که پیامدهای آن بی‌اعتبارسازی نهادهای قانونی و کاهش اعتماد عمومی به نظام سیاسی خواهد بود. از آن‌رو هر گاه اقدام و تصمیمات سیاسی عاری از ملاحظات جناحی بوده، آثار و برکات آن را در سطح اجتماعی و رضایت مردم می‌توان مشاهده کرد.
بررسی نتایج اعلام شده در رأی‌گیری پایانی و تفاوت آرا نسبت به پرسش‌های گوناگون نشان می‌دهد، با وجود تبلیغاتی که برخی هواداران افراطی دولت علیه مجلس داشته و طرح سؤال از رئیس‌جمهور را جناحی و سیاسی تحلیل می‌کردند، مجلس در مواجهه با رئیس‌جمهور سیاسی عمل نکرده و هر یک از نمایندگان مطابق با تشخیص خود و رعایت مصالح کشور رأی داده‌اند.
به واقع، رأی منفی نزدیک به ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس نشان می‌دهد، حتی همراهان و همفکران رئیس‌جمهور که تحت عنوان فراکسیون امید در مجلس فعالیت دارند، از پاسخ‌های آقای روحانی قانع نشده‌اند!
۴ـ منطق «پاسخگویی» یکی دیگر از ضروریات امروز جامعه است که از درون این رخدادها باید به گفتمانی فراگیر در سطح جامعه بدل شود. جلسه بهارستان نشان داد حتی عالی‌ترین مقام اجرایی در نظام جمهوری اسلامی را به سادگی می‌توان در معرض سؤال قرار داد و از ایشان خواست که به سؤالات مطروحه ملت پاسخ گویند و این پرسش و پاسخ نه تنها صوری نبوده، بلکه سؤال‌کنندگان ممکن است قانع نشده و در نهایت این مسئولان هستند که باید خط مشی خود را تغییر داده و مبتنی بر تدبیر صحیح اقدام و حرکت کنند.
۵ـ قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های رئیس‌جمهور و واکنش‌هایی که افکار عمومی و کارشناسان اقتصادی به اظهارات رئیس‌جمهور نشان دادند، این حقیقت را نشان می‌دهد که برنامه‌های دولت برای حل مشکلات اقتصادی و مدیریت بازار چاره‌ساز نبوده و نتوانسته است کارشناسان و نمایندگان مجلس را قانع کرده و آرامش را به افکار عمومی بازگرداند، از این رو دولت برای مهار وضعیت، باید در تدابیر اقتصادی خود بازنگری اساسی داشته باشد که لازمه آن تغییر رویکردهای دولت و تغییرات جدی در تیم اقتصادی و برخی مشاوران و اعضای کابینه خواهد بود.