جانشین فرمانده کل سپاه گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که امروز هیچ کشوری حاضر نیست با آمریکایی‌ها متحد شود و علیه ما اقدام نظامی انجام دهد و هیچ نگرانی‌ای از این بابت وجود ندارد. آمریکا جنگ بزرگ جهانی در هشت سال دفاع مقدس بر ما تحمیل کرد و نتایجش را هم دید؛ آنها مدت‌ها علیه ملت ایران برنامه‌ریزی کرده بودند، ولی با ایستادگی مردم به نتیجه نرسیدند و شکست خوردند.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین در گفت‌وگو با صبح صادق


 علیرضا جلالیان/چند صباحی است که تیم مدیریتی جدیدی با حکم انتصاب فرمانده معظم کل قوا بر سازمان بسیج مستضعفین مدیریت می‌کند. هر چند که سازمان‌های ذیل نیروهای مسلح راهبردهای بلندمدتی دارند، اما ویژگی تأثیر افکار و اندیشه و ابتکارات فرماندهان در مدیریت یکی از ویژگی‌های مهم این سازمان‌ها است و بر این اساس تغییر مدیریت در یک سازمان می‌تواند آن را از روزمرگی و تکرار دور کند و ابتکارات و افکار جدید را در ساختار و سازمان بنا نهد. بر این اساس، با انتصاب سردار غیب‌پرور به ریاست سازمان بسیج و پس از آن با انتصاب سردار محمدحسین سپهر به جانشینی وی یک خط مدیریتی با نگاه جدید و پویا در بسیج دنبال شده که می‌توان اولین ثمره‌های آن را در رزمایش سراسری بسیج که با عنوان رزمایش سراسری عاشورایی سپاه محمد رسول‌الله(ص)2 است، دید. بر این اساس گفت‌وگویی با سردار محمدحسین سپهر در رابطه با ویژگی‌های این رزمایش بلندمدت انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
* سردار! رزمایش سراسری بسیجیان مدتی است که شروع شده و در حال برگزاری است، درباره ویژگی‌های این رزمایش توضیح دهید.
رزمایش سراسری عاشورایی اقتدار بسیج با عنوان سپاه محمد رسول‌الله(ص) که سپاهیان حضرت رسول(2) نامگذاری شد، یادآور اعزام سپاهیان حضرت رسول(۱) در سال 65 است که اعزام سراسری یکصد هزار نفر رزمنده به جبهه‌های دفاع مقدس بود و در تهران با حضور رهبر معظم انقلاب که در آن زمان رئیس‌‌جمهور بودند، برگزار شد. اکنون نیز ما با الهام از همین اعزام یکصد هزار نفری پیش از گردهمایی سراسری بسیجیان که در تهران 100 هزار نفر و در دیگر نقاط کشور به جز تهران در مجموع ششصد هزار نفر می‌شوند، حدود یک هفته بعد از هفته دفاع مقدس این رزمایش را در دو مرحله انجام می‌دهیم. به نمایش گذاشتن اقتدار نظام و پشتیبانی مردمی آن و به نمایش گذاشتن انسجام و یکپارچگی و وحدت جامعه از اهداف این رزمایش است. بخش مهم این رزمایش خدمت‌رسانی به مردم به ویژه در مناطق محروم است که ما هم یکی از اسامی دیگری که برای این رزمایش داریم، رزمایش خدمت است. 
در واقع، رویکرد اصلی این رزمایش تولید اقتدار با محوریت خدمت‌رسانی به مردم است. از سویی تولید امید و نشاط در کشور در این رزمایش هدف‌گذاری شده است. بر این اساس شعار «ما می‌توانیم» و در عمل «ما توانستیم» در این رزمایش تبلور دارد و البته، ناامید کردن دشمنان انقلاب هم در این رزمایش هدف‌گذاری شده است. از سویی، این رزمایش میثاق با امامین انقلاب هم محسوب می‌شود و مجموعه مطالبی که عرض شد در قالب اهداف رزمایش گنجانده شده است.
* به طور حتم این رزمایش یک شعار دارد که باید به شعور تبدیل شود. بر این اساس بفرمایید شعار اصلی این رزمایش چیست؟
شعار این رزمایش «وحدت، ایستادگی و پیشرفت» است و ما شعار بسیج ملت برای خدمت را در این رزمایش برگزیده‌ایم؛ چرا که این رزمایش در دو مرحله برگزار می‌شود، در مرحله اول از نهم تا بیست‌ونهم شهریور به مدت 20 روز دو کار اصلی انجام می‌شود. از دو هزار گردان بیت‌المقدس که داریم هزار گردان در مرحله اول مشارکت می‌کنند، این هزار گردان در شهرستان‌های مختلف کشور با فراخوانی که رده‌های بسیج می‌دهند، به صورت گردانی به اردوگاه‌های قدس شهرستان مراجعه می‌کنند و 24 ساعت در آنجا سازماندهی و تجدید تمرین دارند. آموزش‌هایی که مبتنی بر روند اجرایی دکترین‌های دفاعی بسیج است در گردان‌ها صورت می‌گیرد و این بعد اقتدارآفرینی دفاعی رزمایش است. در وجه دیگر هم عده دیگری از بسیجیان ما با اقدام همزمان در قالب ۷ هزار و ۱۴ گروه سازندگی مشغول خدمت‌رسانی در مناطق محروم و حاشیه شهرها هستند. که این گروه‌ها تا بیست‌ونهم شهریور ماه فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند. البته، کارشان پایان نمی‌پذیرد که آن را توضیح خواهم داد.
* امروز در بسیج چه تعداد گروه جهادی دارید که هفت هزار تای آن در رزمایش حضور دارند؟
حدود 10 هزار گروه ثبت شده جهادی بسیج سازندگی داریم. در این مرحله ۷ هزار و ۱۴ گروه اعلام آمادگی کردند؛ یعنی ما هیچ اجباری برای انجام مأموریت محرومیت‌زدایی و سازندگی برای گروه‌ها انجام نمی‌دهیم. خودشان داوطلبانه به ما اعلام آمادگی می‌کنند و ما تنها در زمینه سازماندهی و تأمین‌های لازم به آنها کمک می‌کنیم تا بتوانند، هم از اعتبارات محرومیت‌زدایی سپاه و بسیج و هم از اعتبارات دولتی در این راستا و نیز کمک خیرین بهره ببرند. البته مأموریت محرومیت‌زدایی و خدمت این گروه‌ها پایان نمی‌پذیرد؛ بلکه با توجه به شروع فصل درس و تحصیل این گروه‌ها تا یک هفته بعد از دفاع مقدس به همراه دیگر اقشار 22گانه بسیج در اجتماعی هفت هزار نفری شرکت می‌کنند و بعد از میثاق دوباره فعالیت خدمت‌رسانی تا پایان سال و سال‌های آینده ادامه خواهد داشت. البته بخشی از گردان‌های بیت‌المقدس هم در این اجتماع شرکت دارند. ان‌شاءالله بعد از این رزمایش دوباره گروه‌های جهادی ما با انرژی و انگیزه‌ای بهتر برای خدمت‌رسانی تا پایان سال، برنامه‌ها و اهداف سازندگی خودشان را عملی و اجرایی می‌کنند.
* خدمات گروه‌های جهادی در قالب این رزمایش چیست؟
یکی از خدماتی که ارائه می‌شود، موضوع بهداشت و درمان است که ما در کل بسیج این آمادگی را داریم که سالیانه سه هزار تیم بهداشتی درمانی که اعضای فعال بسیج جامعه پزشکی آنها را سازمان‌دهی کرده‌اند را به مناطق محروم اعزام کنیم و بدون دریافت هزینه به این مردم خدمت برسانیم. البته، توانایی برپایی چهار بیمارستان صحرایی در سال را هم داریم و به طور میانگین هر زمان از سال به جز برهه رزمایش 800 تیم ما در حال خدمت هستند. از سویی گروه‌های جهادی‌ای هستند که فعالیت‌های عمرانی یا کشاورزی در مناطق محروم انجام می‌دهند، گروه‌هایی هم خدمات فرهنگی دارند. البته، گروه‌هایی هم هستند که از نظر خدمات کامل هستند و همه نوع خدمات لازم در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی، کشاورزی، مسائل اجتماعی و بهداشتی را دارند. 
* اگر درباره رزمایش نکات دیگری دارید، بفرمایید.
این رزمایش به همین موضوعات ختم نمی‌شود. برای نمونه ما در بخش بسیج اصناف طرح هر کاسب یک دانش‌آموز محروم را در آستانه سال تحصیلی داریم که 700 هزار دانش‌آموز محروم را 700 هزار کاسب بسیجی حمایت می‌کنند. از سویی، بسیج اصناف ما 700 نمایشگاه عرضه کالا و نوشت‌افزار در کل کشور برگزار می‌کند که حمایت از کالای ایرانی در این حوزه صورت بگیرد. در این رزمایش هم بسیج کارمندان 500 میز خدمت را با به کارگیری 400 هزار نیروی فعال خود در ادارات برپا کرده که اقدام به تکریم ارباب رجوع و تحقق حقوق شهروندی در ادارات می‌کنند.

پدر شهید مدافع حرم «وحید نومی‌گلزار»


 زینب محمودی‌/ وحید نومی‌گلزار از مدافعان تبریزی حرم اهل بیت(ع) بود که ظهر عاشورای سال 94 در سامرا خلعت شهادت پوشید.
حسین نومی‌گلزار پدر شهید می‌گوید: «وحید سال 61 در شهر تبریز به دنیا آمد. یک دختر و سه پسر داشتم که وحید پسر ارشدم بود. از کودکی اهل هیئت و مسجد بود. خدمت سربازی را که به اتمام رساند، برای ادامه تحصیل به دانشگاه مولتی‌مدیای مالزی رفت و بعد از اتمام رشته آی‌تی به ایران بازگشت و در پالایشگاه نفت بندرعباس استخدام شد. سال 88 با دختر عمه‌اش ازدواج کرد و برای زندگی راهی بندرعباس شدند. سه بار نصف اثاثیه زندگی‌اش را به کسانی که نیازمند بودند بخشید. وحید از ابتدا اهل کار خیر و دستگیری از نیازمندان بود.
از ضعیفان دفاع می‌کرد و در مقابل مستکبران می‌ایستاد. وقتی اوضاع نابسامان و جنگ عراق و سوریه پیش آمد گفت اگر ادعای مسلمانی و شیعه بودن داریم امروز وظیفه ماست از مظلومان عالم دفاع کنیم. هشت ماه پیگیر اعزامش شد، وقتی دید با رفتنش موافقت نمی‌شود، از طریق گذرنامه زیارتی وارد خاک عراق شد و در آنجا به عضویت حشدالشعبی درآمد و به جبهه مقاومت پیوست. چون گذرنامه زیارتی داشت مجبور بود هر 45 روز به ایران برگردد و بعد از یک ماه و نیم به عراق برمی‌گشت.
در آخرین وداع‌مان به وحید گفتم پسرم! شما فرزند کوچک داری، نرو. می‌خواستم از رفتن منصرف شود، ولی گفت پدر! اینجا همسر و فرزندم در امنیت هستند، اما در عراق و سوریه ناموس‌شان را به تاراج می‌برند، حرامی‌ها قصد تخریب اماکن مقدسه را دارند. اگر ادعا می‌کنیم که ای کاش در روز عاشورا بودیم و به امام حسین(ع) کمک می‌کردیم، امروز وقتش رسیده که ثابت کنیم از یاران اباعبدالله(ع) هستیم.
یک روز وحید در حین جنگ یک پسر بچه عراقی را پیدا می‌کند که خانواده‌اش را گم کرده و خیلی ترسیده بود، وحید برایش لباس می‌خرد و او را به زیارت ائمه سامرا می‌برد و بعداً خانواده‌اش را پیدا می‌کند و پسرک را تحویل اقوام‌شان می‌دهد. روز عاشورا عملیاتی در شهر بیجی اطراف سامرا انجام می‌شود وحید تک‌تیرانداز بود و هفت نفر از نیروهای تک‌تیرانداز در قسمت‌های مختلف سنگر می‌گیرند. چند داعشی هجوم می‌آورند که وحید 12 نفر از آنها را به درک واصل می‌کند،‌ اما نفر سیزدهم به سنگر وحید نارنجک می‌اندازد و او را زخمی می‌کند. زخم چنان کاری نبوده و وحید می‌خواسته جابه‌جا شود که تک‌تیرانداز از پشت تپه او را هدف قرار می‌دهد و تیر به سرش اصابت می‌کند و در ظهر عاشورا بعد از نماز ظهر به شهادت می‌رسد. بعد از این ماجرا که یکی از عوامل داعش که اهل چچن بود را دستگیر می‌کنند، معلوم می‌شود که آمریکایی‌ها این عملیات داعشی‌ها را مدیریت اطلاعاتی می‌کرده‌اند. این عملیات از چهار صبح روز عاشورا شروع می‌شود و ظهر عاشورا بعد از شهادت وحید به پایان می‌رسد. 


09100007705/ مردم محروم روستا بسیار قانع هستند. خودم دیدم که در زمان جدایی گروه جهادی و پایان اردو گریه می‌کردند و قدردان خدمات حداقلی سپاه و بسیج بودند. در اوضاع بد اقتصادی مردم ناامید روستا با اینگونه خدمات دوباره امیدوار شدند. این یک الگوی خدمت است که باید تسری یابد./ یک جهادگر بسیجی
09110004944/ سلام، خودم و همسرم بیمار هستیم و برای رفتن به محل کار ماشین و سرویس نداریم. برای این مشکل دنبال انتقالی از نمایندگی به فرماندهی هستم که می‌گویند ممنوع شده./ یزدانی از مازندران
09120005120/ سلام، مؤسسه کوثر به ما بازنشستگان می‌گفت حقوق‌تان را به کوثر انتقال دهید که مزایا و وام دارد. بعد از چند ماه حالا می‌گویند ما وام قرض‌الحسنه نداریم. 10 میلیون می‌دهیم ۱۸ درصد!
09120005120/ سلام، «آش نخورده و دهان سوخته» در تهران بزرگراه شهید لشکری (جاده مخصوص) حاشیه آزادگان جایی هست جنب شهرک انصار که ایران خودرو ماشین‌هایش را آنجا انبار می‌کند که این به نام سپاه تمام می‌شود، لطفاً رسیدگی شود.
09120008949/ فقدان سامانه ارتباط مردمی سازمان گسترده سپاه و بسیج (مانند دیگر نهادها مثل ناجا و...) به عنوان یک نقص برای این نهاد انقلابی است که متأسفانه برای ایجاد آن تاکنون تلاشی جدی صورت نگرفته است. امید است مسئولان محترم ذی‌ربط عنایت لازم را مبذول نمایند!/ همدانی
09120001304/ در خصوص الکترونیکی کردن فیش‌های حقوقی کارکنان اقدام شود تا هم هزینه‌های مصرف کاغذ و چاپ آنها منتفی شود و هم اینگونه هزینه‌ها در موارد ضروری کارکنان به کار رود.
09140008254/ لطفاً مسئولان بنیاد تعاون و خدمات کارکنان پاسخی شفاف و مشخص درباره وام حکمت مسکن ارائه دهند.
09150003895/ چرا برای نام‌نویسی در مدارس امام حسین(ع) برای نیروهای مختلف هزینه‌ها متفاوت است؟!
09160008061/ در صورت تمایل شما دوست دارم شعرهام رو براتون بفرستم.
صبح صادق: از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در بالای صفحه 12 اقدام کنید.
09170002809/ فکری هم به حال ما فراموش‌شدگان بازنشسته شود. پاداش بازنشسته‌های سال قبل را هنوز نداده‌اند، ولی قیمت‌ها به شدت افزایش یافته است!
09170000715/ از مسئولان حقوق سپاه بپرسید چرا در فیش حقوقی کارکنان جمع حقوق و مزایا از جمع کل عنوان حقوق کمتر است؟
09180003681/ لطفاً هر هفته زندگینامه شهدای مدافع حرم چاپ شود تا جوانان بدانند این امنیت را مدیون شهدا هستیم./ نادری از قروه سنندج
صبح صادق: سری به صفحه 11 هفته‌نامه ستون پاسداران خورشید بزنید.
09180007135/ از اینکه قرارداد با بیمارستان تأمین اجتماعی به حالت قبل برگشته، تقدیر و تشکر می‌کنم./ رضا شمسی از شازند 
09190003251/ چرا سپاه وارد صنعت ساخت خودرو نمی‌شود تا انحصار این دو شرکت خودروساز که خون مردم رو در شیشه کرده‌اند شکسته شود؟ سپاه به طور کامل این توانایی را دارد.
09190008494/ ورودی 85 هستم و مسکن ندارم، چرا سپاه به فکر ما نیست، یا پروژه بدهند، یا وام حکمت.
09360009637/ چرا ارشدیت تحصیلی افرادی را که مجوز دارند اعمال نمی‌کنند؟ 
09360007498/ در قالب طرح حاتم وام هفت میلیونی خرید کالا درخواست دادم. خدمات کارکنان اجبار کرده که باید از فروشگاه آنها کالا خرید کنم. الآن وام را خدمات برداشته، اما کالایی هم به فروشگاهش نمی‌آورد که بردارم، فقط قسط‌ها از حسابم کم می‌شود!
پیگیری: پیام سرکار خانم «مروتی» برای معاون بهداشت و درمان سپاه ارسال شد، منتظر تماس این معاونت باشید.

گزارشی از مراسم وداع و تشییع 135 شهید جنگ تحمیلی در تهران

 احسان امیری / نزدیک به یک سال است که از حماسه حججی می‌گذرد. پیکری بی‌سر که در ماه محرم سال گذشته چهار بار تشییع شد و هر بار باشکوه‌تر از پیش بود. با حججی مدافعان حرم جهانی شدند؛ اما نزدیک به یک سال بعد، سوم محرم در روزی که منتسب به سه ساله امام عشق است، تهران مهمان 135 شهید دفاع مقدس بود و عاشقان شهادت برای وداع با این پیکرها از جای جای تهران خود را به باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس تهران رساندند تا دقایقی در کنار تابوت‌های مزین به پرچم جمهوری اسلامی که حامل لاله‌های در خون غلتیده بود، باشند و بگریند و اشک‌های‌شان را به امانت به دیواره‌های این تابوت‌ها بسپارند تا شاهد و شفیعی باشد برای روز محشرشان و صد البته این یک اعلام میثاق است؛ میثاقی با ولایت تا پای جان. 

نو رسیده‌ها در شب رقیه
جالب اینکه در این همه جمعیتی که در باغ موزه برای وداع حضور داشتند، بسیاری از مادران و پدران جوان نورسیده و نونهال خود را هم آورده بودند تا بوسه‌ای بر تابوت لاله‌های در خون رمیده بزند و در شب سه ساله آقا اباعبدالله تصاویر زیبایی را خلق کنند.

قطره‌چکانی
صبح روز سوم محرم هم قرار است پیامی از تهران مخابره شود. پیامی که تابوت شهدای تازه تفحص شده دفاع مقدس حامل آن است. راستی چه سرّی است که این شهدا پیکرشان قطره‌چکانی تفحص می‌شود؟ چه سرّی است که سال گذشته یک محسن حججی  همین حماسه را تکرار کرد؟ سی سال از پذیرش قطعنامه 598 می‌گذرد و پیام شهدای آن دوران به ما این است که دفاع مقدس ادامه دارد و ما حتی با پیکرهای خود پای ولایت ایستاده‌ایم. 

حسن انتخاب
چه حسن انتخابی بوده است برای تشییع این شهدا هم در بعد مکان و هم در بعد زمان. خیابان انقلاب همواره محمل دو موضوع متضاد است؛ از نماز جمعه و راهپیمایی‌های مربوط به انقلاب اسلامی تا اغتشاش و ماجراهایی مثل دختران انقلاب! حضور شهدا در این مسیر در ماه محرم انگار اعلام حضور است از نوع حضور جوان انقلاب. جوانی که روزگاری رشید بوده اما امروز با استخوان هایش اعلام حضور می کند.
روضه‌های مقتل
فضای عزاداری محرم با پیکرهای مطهر یاوران و پیروان واقعی حضرت اباعبدالله(ع) عطرآگین شد و چه زیبا بود همه روضه‌ها و مداحی‌های جمعیت تشییع‌کننده پیکرها بوی روضه‌های مقتل می‌داد و خطابش به شهدا و مادران و پدران شهدا بود و برای همه یادآوری می‌کرد «لا یوم کیومک یا اباعبدالله» و چه زیبا بود یکی خطاب به مادر شهید حججی می‌گفت، شما صحنه اسارت فرزندت را دیدی، پیکر پاره پاره شده فرزندت را دیدی، لب‌های خشکیده‌اش را دیدی،‌ ولی صحنه شهادتش را ندیدی؛ اما مادری بود که در کربلا لحظه لحظه‌های شهادت فرزندش را کنار قتلگاه می‌دید و فریاد می‌زد: «بنیه...» و باز هم باید گفت: «لا یوم کیومک یا اباعبدالله».



«بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» در ادامه انتشار مجموعه آثار خود با محوریت تاریخ شفاهی رزمندگان، کتاب «از آبادان تا حلبچه» را منتشر کرده است که به تاریخ شفاهی سردار «محمدجواد اسلامی» اختصاص دارد. کتاب حاضر در 12 فصل شامل «کودکی تا پیروزی انقلاب اسلامی»، «پیروزی انقلاب اسلامی تا جنگ»، «آغاز جنگ»، «دهلاویه و طریق‌القدس»، «جبهه شوش و عملیات فتح‌المبین»، «عملیات بیت‌المقدس»، «عملیات رمضان»، «عملیات محرم»، «عملیات والفجر مقدماتی»، «عملیات والفجر10»، «تشکیل خانواده» و «عملیات خیبر» است که به کوشش «علی شیرخانی» تدوین شده است.
در بخشی از کتاب چنین می‌خوانیم: «نزدیک اربعین امام حسین(ع) تظاهرات بسیار بزرگی شکل گرفت. فضای محرم و صفر برای روشنگری انقلاب بسیار مناسب بود. قرار بود ساعت هشت‌ونیم صبح روز اربعین تظاهرات شروع شود. در همان دقایق اول مسجد نو(مسجد آیت‌الله قائمی) پر شده بود. به سر دسته‌ها گفتیم راه بیفتید. ما هم دسته‌ خودمان را سازماندهی کرده بودیم و بازوبند به بچه‌ها داده بودیم که شکل مناسبی بگیریم و بهانه دست پاسبان‌ها ندهیم. در تظاهرات‌های کوچک قبل از این، ما برای اینکه به رژیم ضربه بزنیم و کارمان دیده شود شیشه‌های بانک را - که محل داد و ستد اقتصادی دولت بود - می‌شکستیم، ولی تعرضی به مال خصوصی مردم نکردیم.
ما در تظاهرات‌های کوچک، به دلیل اینکه نیروهی شاهنشاهی دنبال‌مان می‌کردند، مجبور بودیم بدویم؛ چرا که گاز اشک‌آور می‌زدند. اما در این‌گونه راه‌پیمایی‌ها آرام راه رفتن و شعار دادن بود. نمی‌خواستیم درگیر شویم. به هر حال سر خیابان امیری رسیدیم. می‌خواستیم داخل خیابان امیری برویم، ولی پاسبان‌ها ما را منع می‌کردند...»
«از آبادان تا حلبچه» با عنوان فرعی «تاریخ شفاهی سردار محمدجواد اسلامی» در 640 صفحه مصور به کوشش «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس» در هزار نسخه منتشر شده است.



دو روز به عيد سال 1365 مانده بود. در منطقه عملياتى فاو مستقر بوديم. كنار اروندرود غسل شهادت كرديم و به خط مقدم رفتيم. شب داخل سنگر، مراسم دعا و نماز برپا بود. صادق تا پاسى از شب نخوابيد و بيرون از چادر به آسمان نگاه مى‌‌كرد. صبح ساعت ۷:۳۰ مرا در آغوش گرفت و گفت: «پارسال عيد پيش خانواده‌هاي‌مان بوديم و امسال پيش خدا خواهيم بود.» روز اول عيد بود و سال تحويل شده بود. صادق در حال وضو گرفتن بود كه تيرى به قلبش اصابت كرد و به درجه رفیع شهادت 
رسید.
به نقل از عسگر قلى‏‌پور، همرزم شهید صادق مکتبی
صادق سال 1342 در روستاى محمدآباد از توابع شهرستان گرگان به دنيا آمد. پدرش كشاورزى مى‏كرد و وضعيت مالى مناسبى نداشت و به سختى زندگى مى‏گذراند. صادق در كنار تحصيل، در مغازه آهن‌فروشی مشغول كار بود و مخارج تحصيل خود را تأمين مى‏كرد. وی با آغاز انقلاب اسلامی به حرکت مردمی انقلاب  پيوست. پس از پيروزى انقلاب در 18 آذر 1356 به عضويت سپاه پاسداران درآمد.
 با شروع جنگ به جبهه رفت. صادق مكتبى، زمانى كه فرمانده گردان حضرت حمزه بود، می‌گفت ما بايد همچون حمزه بجنگيم تا در راه خدا به شهادت برسيم. پس از شركت در عمليات والفجر 8 به ديدار خانواده رفت. پنج روز نگذشته بود كه عازم منطقه شد. پس از مرخصی 8 ارديبهشت 1364 بار ديگر به جبهه رفت و به دلیل تجربه و سوابقى كه در گردان حمزه داشت، فرماندهى اين گردان را به عهده گرفت. صادق مكتبى در اول فروردين 1365 در منطقه فاو عراق به شهادت رسيد. جنازه‌‏اش به گرگان انتقال يافت و در گلزار شهداى امامزاده عبدالله به خاك سپرده شد. از او دخترى به نام فاطمه به يادگار ماند كه هنگام شهادت پدر دو ساله بود.


می‌گفت: حاج‌ابراهیم تازه از سرکشی از خطوط رسیده بود دو کوهه، ما هم تازه از نماز و ناهار بچه‌ها فارغ شده بودیم. فوری رفتم ناهار حاجی رو آماده کردم و توی دلم گفتم این برنج و ماست برای حاجی کمه. یه کنسرو ماهی که شام شب بود هم کنارش گذاشتم. وقتی سینی غذا رو جلوی حاجی گذاشتم، پرسید همه بچه‌ها همین غذا رو خوردن؟ گفتم: نه کنسرو برای شبه. حاجی کنسرو رو پس داد و گفت: اینم بزار برای شام بچه‌ها، فرمانده باید عین نیروهاش باشه تا خوب 
فرماندهی کنه.



 حسن ابراهیمی/ دفاع مقدس اگرچه ترکیبی زیباست برای بیان آنچه در هشت سال جنگ تحمیلی ارتش بعث عراق و هم‌پیمانان جهانی او با جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران گذشته است؛ اما لفظ و بیان دقیقی است از صحنه‌های مواجهه انقلاب اسلامی با جبهه استکبار جهانی که هشت سال آن در مرزهای ایران و عراق تبلور یافت و شاخص‌ترین برهه این
 دفاع بود.
 این برهه تأثیری شگرف در سرنوشت ملت ایران و جهان اسلام داشت و امروز هر چه جلوتر می‌رویم، آنچه به دست می‌آوریم، تحت تأثیر همان برهه هشت ساله است. دفاع مقدس هشت ساله الگویی برای عاشورا و کربلاهای امروز شد و اثبات کرد کربلا و عاشورا به شکل سال‌ 61 هجری تکرار نمی‌شود.
 دیگر امامی تنها نمی‌ماند و دیگر زن و فرزندی از اهل کوفه نیست که مانع جهاد پدر و همسرش در راه دفاع از اسلام شود. دفاع مقدس هشت ساله اثبات کرد، در مقابل جبهه حق هیچ بن‌بستی نیست و هرکس به قیام‌کننده کربلا اقتدا کند، هیچ بن‌بستی بر سر راهش نیست.
 اثبات کرد، اگر همه وجود را فدای اسلام و نصرت الهی کنیم، همانند اباعبدالله(ع) جهانی می‌شویم و جهان را فتح می‌کنیم؛ زیرا «ان تنصروالله ینصرکم...» دفاع مقدس اگرچه تکرار کربلا و عاشورا بود، اما در این تکرار شمار یاران حسین زمان آنقدر زیاد بود که حتی ابرویی از حسین زمان خم نکرد. شیعه با دفاع مقدس هشت ساله اعلام کرد، آماده پذیرش امام زمانش است و امروز دفاع مقدس ادامه دارد. دفاعی که چندوجهی شده است؛ در بعد دفاعی با دکترین نبرد ناهم‌تراز، در بعد اقتصادی با حمله به اقتدار دلار، در بعد فرهنگی با مبارزه با لیبرالیسم و ولنگاری فرهنگی و در فضای مجازی با تولید محتوا و در سایر ابعاد و شقوق به دیگر انحا همگی به این نیاز دارند که دفاع مقدس شوند و در این مسیر الگوگیری از دفاع مقدس لازم است. 
حال این الگو و گنجینه چیست؟ مقاومت مهم‌ترین درس دفاع مقدس هشت ساله بود که به جهانیان عرضه شد. امروز اگر موضوعی به منزله جبهه مقاومت در منطقه و در جهان حضور و بروز دارد، به اذعان همه محصول دفاع مقدس هشت ساله است. از سویی به طور حتم مؤلفه مهم پیروزی در دفاع مقدس نصرت الهی بود؛ یعنی هر کجا که دین خدا پیروز شد، نصرت خدا با رزمندگان همراه بود و هر کجا که منیت و تکبر غالب شد، شکست‌هایی پیش آمد که البته درسی برای پیروزی‌های بعدی بود. بر اساس این، گنجینه دفاع مقدس پیش‌روی ماست و جهاد امروز اگرچه از نوع قتال نیست و جهاد فرهنگی و اقتصادی است، باید از گنجینه دفاع مقدس درس گرفت و در این جبهه‌های جدید جهادی با مؤلفه نصرت دین خدا نصرت الهی را با خود همراه کرد.