بررسی ابعاد جنگ تمام‌عیار اقتصادي‌ـ 2


 محراب دوستی/ در شماره گذشته و در موضوع بررسی ابعاد جنگ تمام‌عیار اقتصادي‌ به راه‌اندازي اتاق عمليات جنگ اقتصادي پرداخته شد، در این شماره به موضوع کسب اطلاعات پرداخته می‌شود.

ب‌ـ کسب اطلاعات
اقدامات هوشمند در جنگ اقتصادي نيازمند کسب اطلاعات دقيق از زيرساخت‌هاي اقتصادي و نقاط ضعف و قوت اقتصاد کشور است. در سال‌هاي اخير، دسترسي به اين اطلاعات از طرق گوناگون (اغلب جاسوسي و سرقت اطلاعاتي) صورت گرفته است. در نگاهي واقع‌بينانه، بايد بخشي از افرادي را که تحت عنوان ناظران و بازرسان سازمان‌هاي بين‌المللي در سال‌هاي اخير به کشور مراجعه مي‌کنند، جزء دسته‌اي دانست که با هدف کسب اطلاعات وارد کشور شده‌اند و اطلاعات خود را در خدمت دستگاه‌هاي امنيتي‌‌‌ـ اطلاعاتي بيگانگان قرار داده‌اند!
در اين راستا، حتي در مجموعه‌هاي مرتبط در ساختار قدرت آمريکايي‌ها مراکز تخصصي شکل گرفته است که براي نمونه مي‌توان به ايجاد معاونت اطلاعات مالي و تروريسم در وزارتخانه خزانه‌داري آمريکا براي تحريم افراد و نهادهاي ايراني در قالب فهرست تحريمي آمريکا «SDN» اشاره کرد که تحريم بيش از ۲۳۰ شخصيت حقوقي و حقيقي کشورمان در اين مجموعه انجام شده است.
1ـ جاسوسي علمي‌‌‌ـ صنعتي از طريق نظام اعتباردهي
يکي‌ از جنبه‌هايي‌ که‌ دشمن‌ عليه‌ امنيت‌ کشور از آن‌ استفاده‌ مي‌کند، جاسوسي‌ علمي و صنعتي است. اطلاع‌ از مصنوعات‌ علمي‌ و اختراعات‌ و ابتکارات‌ نظامي‌ و غير نظامي‌ مي‌تواند دشمن را به بسياري از اهدافش نزديک کند. حفظ اين‌ اطلاعات‌ از دستبرد اجانب‌ از ضروريات مهم‌ دفاع‌ از کشور است؛‌ زيرا دشمن‌ با دستيابي‌ به‌ اين‌ قبيل‌ اطلاعات،‌ آن‌ را ضد‌ کشور و مصلحت ‌جامعه‌ به‌ کار مي‌برد.
وزارت دادگستري آمريکا، جاسوسي صنعتي را اين‌گونه تعريف مي‌کند؛ فعاليتي که يک دولت خارجي عليه يک شرکت خصوصي آمريکايي، صرفاً با هدف به دست آوردن اسرار تجاري انجام دهد. تفاوت اساسي ميان جاسوسي اقتصادي و جاسوسي صنعتي اين است که جاسوسي اقتصادي شامل تلاش‌هاي يک دولت براي جمع‌آوري اطلاعات مي‌شود، ولي جاسوسي صنعتي شامل جمع‌آوري اطلاعات از سوي يک کشور درباره برنامه‌هاي توسعه فناورانه کشوري ديگر است که معمولاً شامل صنايع حياتي چون الکترونيک، هوا و فضا، دفاع يا بيوتکنولوژي مي‌شود.
اکنون کشورهاي در حال توسعه به شدت به دنبال تجارت و افزايش قدرت اقتصادي خود هستند و به اين منظور با کشورها و شرکت‌هاي خارجي بيگانه ارتباط برقرار مي‌کنند و به آنها وابسته مي‌شوند؛ همچنين زمينه رشد مقطعي خود را از همان مسيري که آنها طي کرده‌اند، فراهم مي‌کنند؛ اما خود نمي‌دانند اقدامات آنان در تور جاسوسان صنعتي قرار گرفته است.
در يکي از اسنادي که با نام «شرکت زيمنس‌‌ـ شوکرت» طبقه‌بندي شده، آمده است: «قانوني در سال 1936 در آلمان تصويب شده بود که مي‌گفت در زمان جنگ هر مرد و زن آلماني وظيفه دارد اطلاعاتی مفيد براي سرزمين پدري خود جمع‌آوري کند. حتي افرادي که افزون بر تابعيت آلمان، تابعيت کشور ديگري را داشته و در آلمان حضور نداشتند نيز به تبعيت از اين قانون موظف بودند و در زمان جنگ جهاني دوم اين قانون همچنان در آلمان اجرا مي‌شد.»
يکي از وظايفي که بر عهده آژانس امنيت ملي آمريکا (N.S.A) (به ويژه در دوران کلينتون) گذاشته شد «جاسوسي اقتصادي» بود. N.S.A اين عمليات را از طريق شبکه جاسوسي جهاني «Echlon» که پنج کشور آن را اداره مي‌کردند، به انجام مي‌رسانيد. اين جاسوسي‌ها که موجب شکست تجاري بسياري از شرکت‌هاي اروپايي در مناقصه‌هاي بين‌المللي شده بود، اسباب خشم اروپايي‌ها را فراهم كرد.
يکي از روش‌هاي وابستگي کشورهاي در حال توسعه به کشورهاي پيشرفته، اين است که کشورهاي در حال توسعه بايد ليسانس و اعتبار شرکت‌هاي غربي را به دست آورند تا بتوانند براي خود بازار فروش پيدا کنند. اين در حالي است که اين شرکت‌ها نه تنها بسياري از بودجه و درآمد آن شرکت‌ها را مي‌بلعند؛ بلکه از کارکنان و اطلاعات محرمانه شرکت نيز جاسوسي مي‌کنند و در مجموع سبب افزايش وابستگي کشور مي‌شود. مهم‌ترين اين نظام‌ها و مؤسسات اعتباربخشي عبارتند از:
 انجمن بين‌المللي اعتباردهيIAF: انجمن IAF مؤسسه‌اي جهاني براي سنجش انطباق مراكز اعتباردهي و ديگر مراكز ذي‌نفعي است كه در زمينه سنجش اعتبار در موضوعات شبکه‌هاي مديريت، كالا، خدمات، كاركنان و ديگر برنامه‌هاي اعتباردهي فعاليت مي‌کند. فعاليت‌هاي اصلي و پايه‌اي اين انجمن توسعه يك برنامه جهاني براي سنجش انطباق است تا سبب كاهش خطرپذيري براي بنگاه‌ها و مشتريان آنها با ايجاد اطمينان درباره وضعيت اعتباردهي آنها شود.IAF  دو هدف اصلی دارد: نخست از اين موضوع اطمينان يابد که مؤسسات اعتباردهي عضو اين سازمان تنها نهادهايي را تأييد کنند که شايستگي و تطابق با وظايفي را که برعهده گرفته‌اند، داشته باشند و تضاد منافع نداشته باشند. هدف دوم آن تأسيس سازوکارهاي دوجانبه و چندجانبه (MRA) این نهادهاي اعتباردهنده عضو اين سازمان به منظور اطمينان‌بخشي از اين است که گواهينامه‌هاي اين سازمان در همه جهان اعتبار دارد؛ اين اقدام خود کاهش ريسک تجارت را به همراه خواهد داشت.
 مؤسسه‌هاي اعتباردهي سلطنتي انگلستان: يکي از قديمي‌ترين و منحصرترين مؤسسه‌هاي اعتباردهي ملي در نظام سلطنتي انگلستان مؤسسه «UKAS» است که زير نظر IAF اداره مي‌شود. دولت انگلستان اين مؤسسه را به منزله ارزياب، استانداردهاي توافق شده بين‌المللي، سازمان‌هاي صدور اعتبارنامه، تست و بازرسي و همچنين سرويس‌هاي کاليبراسيون مي‌شناسد. مجوز رسمي و اعتباربخشي از سوي UKAS به شرکت‌هاي ارزياب گوناگون نشان‌دهنده صلاحيت و شايستگي، بي‌طرفي و قابليت عملکرد آنها است. به طور خلاصه، UKAS مميزي‌کننده‌ها را مميزي مي‌کند.UKAS  براساس مقررات مصوب سال 2009 در حوزه اعتباربخشي و همچنين مقررات مصوب اتحاديه اروپا در سال 2008 به سازمان اعتباربخشي ملي منصوب شده است. مؤسسه اعتباردهي UKAS  با تبليغات و رانت اتحاديه اروپا توانسته است مراکز مهم ديگر ثبت و صدور گواهينامه‌ها را به خود وابسته کند.
صدور گواهينامهD.A.S: يک مرکز مستقل ثبت سيستم و صدور گواهينامه است که سازمان اعتباردهي سلطنتي انگليس آن را تأييد صلاحيت کرده است. مرکز اين شرکت در انگلستان بوده و افزون بر آن دفاتر اين شرکت در نقاط گوناگون جهان (اروپا، آمريکاي شمالي، آسيا و خاورميانه) در حال فعاليت و ارائه خدمات مميزي و صدور گواهينامه به مشتريان هستند.
 گواهينامه ايزو: ايزو (ISO) در سال 1946 هنگامي متولد شد که ‌‌نمايندگان 25 کشور در ‌مؤسسه مهندسان عمران در ‌لندن ضمن ملاقاتی تصميم گرفتند يک سازمان جديد بين‌المللي براي تسهيل هماهنگي بين‌المللي و اتحاد استانداردهاي صنعتي ايجاد کنند. ايزو در 23 فوريه 1947 به طور رسمي شروع به‌ کار کرد. اکنون اين سازمان 162 کشور و 789 سازمان فني براي نظارت بر توسعه استانداردها دارد، به گونه‌اي که بيش ‌از 135 نفر به طور روزانه براي دبيرخانه مرکزي ايزو در ژنو سوئيس کار مي‌کنند.
 سيستم مديريت يکپارچه: IMS زماني که ‌مجموعه‌اي سه سيستم مديريتي کيفيت، محيط زيست، ايمني و بهداشت را به ‌طور همزمان و يکپارچه اجرايي کند، مي‌گوييم سيستم مديريت يکپارچه را در سازمان خود استقرار داده‌ است. به ‌بيان ديگر، سيستم مديريت يکپارچه (IMS) تلفيق سه سيستم مديريت کيفيت ISO 2001، سيستم مديريت زيست‌محيطي ISO 1401 و استاندارد ايمني و بهداشت شغلي(حرفه‌اي) است. در واقع، گواهينامه IMS يک اصطلاح ‌است و در حقيقت گواهينامه‌اي تحت عنوان گواهينامه IMS وجود ندارد؛ بلکه‌ به اصطلاح براي‌ بيان داشتن سه سيستم مذکور عنوان مي‌شود. وجود سيستم مديريت يکپارچه IMS براي ‌مديران مجموعه بسيار مشهود ‍‌است؛ زيرا امکاني را فراهم مي‌کنند که ‌سه سيستم فوق را همزمان و به‌ موازات هم پياده‌ کنند. سيستم‌هاي مديريت کيفيت، مديريت زيست‌محيطي، ايمني و بهداشت حرفه‌اي تشابهات فراواني در بخش‌هاي متعدد دارند و همپوشاني‌شان در بخش‌هاي گوناگون امکان تلفيق‌شان را براي ما فراهم مي‌کند.


یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به تحرکات ترامپ و عربستان برای سایه افکندن بر روابط تجاری ایران و عراق گفت: روابط دو کشور در حال توسعه است و با وجود همه شیطنت‌هایی که برخی کشورها دارند، طی پنج ماه گذشته صادرات ایران به عراق ۳۰ درصد رشد داشته و این رقم قابل افزایش است و می‌تواند به ۲۰ میلیارد دلار برسد. نگرانی آنها این است که تقویت رابطه ایران و عراق تضعیف آنها است.



  سیامک باقری/ آنچه امروز آمریکا به کشورمان تحمیل کرده جنگ تمام‌عیار اقتصادی است. اما درباره این جنگ چه می‌دانیم؟ با مروري بر تعاريف مختلف جنگ اقتصادي مي‌توان به درک بهتري از اين موضوع رسيد. 
درباره جنگ اقتصادي سه نوع تعریف وجود دارد:
1‌ـ يکي از تعاريف قديمي که هنوز کاربرد دارد، جنگ اقتصادي را اقدامات خصمانه دولتي عليه دولت ديگر معنا کرده که از طريق ابزارها و قدرت نظامي با هدف ضربه زدن به امکانات و ظرفيت‌هاي اقتصادي يا بهره بردن از منافع اقتصادي کشور هدف اعمال مي‌شود. اين تعريف، شاخص «هدف» را مبناي تعريف جنگ اقتصادي قرار داده است. براساس اين تعريف، جنگ خليج‌فارس که جنگ نظامي آمريکايي عليه صدام بود، چون هدف اقتصادي داشت، جنگ اقتصادي محسوب شد، چنانکه تحليلگران آمريکايي از اين جنگ به «جنگ نفت» ياد کردند؛ جنگي که براي تصاحب نفت و تسلط بر منافع نفتي بلندمدت بود.
2ـ تعريف دومي از جنگ اقتصادي وجود دارد که ابزارهاي اقتصادي را مبناي تعريف قرار داده است. مطابق اين شاخص، جنگ اقتصادي عبارت است از: «جنگ با ابزار و مؤلفه‌هاي اقتصادي عليه زيرساخت‌هاي اقتصادي يک کشور. بنابراين جنس جنگ و ابزارآلات آن اغلب از نوع خمپاره، بمب هوايي، موشک و اين قبيل تجهيزات و تسليحات نيست؛ بلکه ابزارآلات آن مؤلفه‌هاي اقتصادي همچون؛ پول، بانک، تحريم، محاصره اقتصادي و زيرساخت‌هاي مالي و... است.»   
3‌ـ سومين تعريف از جنگ اقتصادي، مجموعه‌اي از ابزارهاي اقتصادي، سياسي، رواني، فرهنگي، اطلاعاتي و امنيتي را، پايه تعريف قرار داده است. براساس اين شاخص، جنگ اقتصادي عبارت است از: «استفاده يک کشور يا گروه از تمام ابزارهاي سياسي، اقتصادي، علمي و فرهنگي براي ايجاد اختلال در نظام اقتصادي يک کشور در کوتاه‌مدت، ايجاد وابستگي نسبي در برخي از بخش‌هاي اقتصادي در ميان‌مدت و در نهایت ايجاد وابستگي حداکثري در تمام ارکان اقتصادي يک کشور در بلندمدت.»
از ميان تعاريف موصوف، اگرچه تعريف سوم بيشتر مي‌تواند وضعيت کنوني جنگ اقتصادي آمريکا عليه ايران را توضيح دهد، اما با توجه به پنج ويژگي سازنده تعريف جنگ، تعريف جامع‌تر به قرار زير است:
«جنگ اقتصادي مجموعه اقدامات عامدانه، غرض‌ورزانه، خصمانه و هدفمند دشمن با ابزارهاي اقتصادي مانند پول، بانک، تحريم، محاصره اقتصادي و ابزارهاي غير اقتصادي، مانند اطلاعات، فشارهاي سياسي، ديپلماسي اجبار، جنگ رواني و عمليات اخلال‌گرايانه است که با هدف تضعيف و کاهش توان اقتصاد و مقاومت ملي و در نهايت تغيير رفتار يا رژيم انجام پذيرد.»
بر اساس تعريف فوق، بخشي از اقدامات اقتصادي و غير اقتصادي دشمن در جنگ اقتصادي عبارتند از: جلوگيري از ورود کالاهاي يک کشور به کشور ديگر، اختلال در جريان تجارت آزاد و تحديد شديد امکان صادرات و واردات کشور هدف، جلوگيري از سرمايه‌گذاري خارجي و تأمين سرمايه توليد يا تأمين مالي پروژه‌هاي اقتصادي، اختلال در کارکردهاي معمول سيستم اقتصادي و ايجاد بي‌ثباتي در اقتصاد هدف، محروم‌سازي از شبکه تبادلات پولي و مالي(سوئيفت)، کاهش رقابتي ارزش پول ملي(جنگ ارزي) تنبيه و مجازات سنگين شرکت‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي طرف قرارداد بازيگر هدف، ممانعت از انتقال فناوري، مبادله منابع و فروش نفت، خدمات مهندسي‌ــ مشاوره، حملات سايبري به زيرساخت‌هاي  ICT، ايجاد شبکه کنترل تحريم به کمک ديپلماسي اقتصادي، دامن زدن به انتظارات و جو رواني اقتصاد، نااميدسازي آينده اقتصاد ملي و گريزناپذير جلوه دادن راه پيشنهادي دولت متخاصم. افزون بر اينها، فشارهاي قضايي‌ـ اقتصادي تاکتيک نويني است که آمريکايي‌ها عليه کشورهاي هدف به کار گرفته‌اند، از جمله کنگره آمريکا جنگ قضايي‌ـ اقتصادي عليه جمهوري اسلامي ايران به راه انداخته و از اين رهگذر به بهانه حمايت ايران از تروريسم اموال ايران را در آمريکا مصادره کرده است. آمريکا اين اقدام را حتي در مقابل متحدان خود در حوزه خليج‌فارس نيز به راه انداخته و به قربانيان حادثه 11 سپتامبر اجازه داده از عربستان سعودي شکايت کرده و اموال آنان را در خارج از کشور بلوکه کنند. 


تراز پرداخت صورتحسابی است که برای یک دوره‌ یک‌ ساله، تمامی مبادلات اقتصادی شامل تجارت کالا و خدمات، انتقالات دارایی مالی یک کشور با دیگر کشورهای جهان را ثبت می‌کند که از حاصل جمع حساب سرمایه و حساب تجاری به دست می‌آید. تراز پرداخت‌ها به گزارشی گفته می‌شود که دارای خلاصه معاملات اقتصادی کشور در سطح بین‌المللی است. در صورتی که اختلاف حساب تجاری و سرمایه صفر باشد، عدم مازاد و کسری تراز پرداخت‌ها و اگر مثبت باشد، مازاد تراز پرداخت‌ها و در غیر این صورت کسری تراز پرداخت‌ها خواهیم داشت که در این صورت (در صورت وجود کسری) مجموع منابع ارزی که از کشور خارج می‌شود بیش از منابع ارزی است که وارد کشور می‌شود.
اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکت‌ها، مؤسسات، بانک‌ها و نهاد‌های دولتی در طول یک سال، معاملات و مبادلاتی با اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی انجام می‌دهند. این معاملات و مبادلات شامل صدور و ورود کالا‌ها و خدمات، اعطا یا اخذ وام، انجام سرمایه‌گذاری و گرفتن یا اهدای هدایای بلاعوض است. برای اطلاع از اهمیت و اثر این معاملات و مبادلات بر فعالیت‌های اقتصادی کشور، معمولاً آنها را تقسیم‌بندی و به طور منظم ثبت می‌کنند. مقامات دولتی می‌توانند با بررسی تراز پرداخت‌ها، وضعیت اقتصادی کشور را در زمینه فعالیت‌های اقتصادی داخلی و خارجی ارزیابی و تحلیل کنند. منظور از اشخاص حقیقی و حقوقی مقیم یک کشور، اشخاصی هستند که محل اقامت آنها در داخل کشور باشد؛ بنابراین فعالیت دیپلمات‌های خارجی و کارگران خارجی که به طور موقت در یک کشور فعالیت دارند، بر اساس این تعریف در تراز پرداخت‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.
کشور‌های عضو صندوق بین‌المللی با توجه به معیارهایی که این صندوق برای تنظیم تراز پرداخت‌ها تعیین کرده است، نسبت به تهیه تراز پرداخت‌ها و انتشار آن اقدام می‌کنند. ایالات متحده آمریکا و برخی از کشورها چنین اطلاعاتی را به صورت فصلی تنظیم و محاسبه می‌کنند. هدف اصلی تنظیم تراز پرداخت‌ها، آگاهی دولت از جایگاه بین‌المللی کشور و کمک به آن از طریق سیاست‌های پولی، مالی و بازرگانی است. دولت‌ها معمولاً با استفاده از تراز پرداخت‌های طرف‌های تجاری مهم، خط‌مشی خود را انتخاب می‌کنند. اطلاعاتی که در تراز پرداخت‌های یک کشور ملاحظه می‌شود مورد نیاز بانک‌ها، شرکت‌ها و اشخاصی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم درگیر مسائل تجارت و مالیه بین‌الملل هستند.
تراز پرداخت‌ها معمولاً به سه حساب جاری، سرمایه و تسویه‌های رسمی تقسیم می‌شود. هرگونه فعالیتی در تراز پرداخت‌ها به صورت مثبت و منفی (بستانکار یا بدهکار) ثبت می‌شود. صادرات کالاها و خدمات (که سبب ورود ارز می‌شود) اخذ هدایا و ورود سرمایه با علامت مثبت در ستون بستانکار در تراز پرداخت‌ها ثبت می‌شوند، در حالی که واردات کالا‌ها و خدمات (که سبب خروج ارز خواهد شد)، اعطای هدایا به خارج و صدور ارز برای انجام سرمایه‌گذاری در خارج با علامت منفی در ستون بدهکار در تراز پرداخت‌ها در نظر گرفته می‌شود.
البته، حساب تسویه‌های رسمی نیز چگونگی افزایش یا کاهش ذخایر ارزی و طلای کشور را نشان می‌دهد. اگر ستون بستانکار در تراز پرداخت‌ها بیشتر باشد، می‌گویند تراز پرداخت‌ها دارای مازاد است، در این صورت ذخایر ارزی و طلای کشور اضافه می‌شود. اگر ستون بدهکار در تراز پرداخت‌ها بیشتر باشد، می‌گویند تراز پرداخت‌ها کسری دارد، در این حالت ذخایر ارزی و طلای موجود کشور کاهش می‌یابد.
به طور معمول کشور‌ها، تراز پرداخت‌ها را به دو صورت تنظیم می‌کنند؛ نوع نخست تنظیم تراز پرداخت‌ها به طور خلاصه است و برای هر حساب فقط مانده آن حساب یا اقلام مهم آن ذکر می‌شود. در حالی که نوع دوم به خلاصه فعالیت‌ها اکتفا نکرده و تفصیل اقلام مختلف را نیز ذکر می‌کند. معمولاً تراز پرداخت‌ها را به طور سالیانه تنظیم می‌کنند.

پای صحبت‌های بازنشسته‌ای که زنبوردار شد


 اکبر کریمی/  صنعت زنبورداری یکی از حوزه‌های پرسود اقتصادی است که ایران اسلامی به دلیل داشتن وسعت سرزمینی و آب‌وهوای سازگار با حیات زنبور عسل، از جمله کشورهای قابلیت‌دار برای گسترش این حرفه است. استان ایلام یکی از مناطقی است که طی سال‌های اخیر شاهد رونق و توسعه زنبورداری در آن هستیم.

تولید سالیانه یک تن عسل طبیعی
علی ناصرمنش از جمله فعالان این عرصه است که شغل زنبورداری را از پدر به ارث برده است. او از سال 1392 که از سپاه پاسداران بازنشسته شد، به صورت جدی وارد این حرفه شده است و امروزه یکی از افراد شناخته شده در استان ایلام در زمینه پرورش و همین‌طور آموزش این حرفه به شمار می‌رود. او سالیانه یک تن عسل طبیعی از زنبورستان خود برداشت می‌کند. عسل‌های تولیدی او افزون بر کشورمان، در کشورهای عراق، سوئد، بلژیک،‌کویت و چند کشور دیگر مشتری دارد. ناصرمنش زنبورداری را شغل دست‌وپا گیری نمی‌داند و معتقد است تا 150 فروند زنبور را می‌توان در کنار شغل اداری و به صورت پاره‌وقت نگهداری کرد. درآمد ناصرمنش در این حوزه، تنها به برداشت عسل محدود نمی‌شود. او می‌گوید: «زنبورستان من به طور میانگین بین 50 تا 60 کندو دارد که از هر یک از کندوها در طول سال یک میلیون درآمد کسب می‌کنم. با زاد‌وولد زنبورها، جمعیت زنبورستان نیز افزایش می‌یابد و در فصل بهار به مرز 200 کندو می‌رسد که اضافه بر نیاز خودم بخشی از آنها را به زنبوردارها می‌فروشم.» ناصرمنش افزون بر تولید و فروش عسل و زنبور، سالیانه نزدیک به یک کیلو ژل رویال برداشت می‌کند که ارزش اقتصادی آن 15 میلیون تومان است. جمع‌آوری و فروش گرده‌های گل نیز منبع درآمدی دیگر ناصرمنش در این حرفه است. او ورودی کندوها را تله گرده گذاشته و به راحتی مانع هدررفت گرده گل‌ها می‌شود که ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای دارند. میزان گرده جمع‌آوری شده در زنبورستان وی سالیانه به بیش از 50 کیلو می‌رسد که ارزش اقتصادی آن 10 میلیون تومان است.
او می‌گوید: «علی‌رغم برداشت نادرستی که از خواب زمستانی زنبور در بین عموم وجود دارد، تاکنون هیچ دانشمند حشره‌شناسی برای زنبور، خواب زمستانی مطرح نکرده است.» به همین دلیل او در ایام سرد سال زنبورها را به منطقه قشلاقی منتقل می‌کند و با این کار در طول سال از زنبورهایش دو نوبت عسل گرمسیری و سردسیری برداشت می‌کند.

 آفت زنبورستان‌های ایران
ناصرمنش کنه واروآ را بزرگ‌ترین آفت زنبورستان‌های ایران می‌داند که به دلیل واردات کنترل نشده ملکه‌های زنبور عسل از خارج کشور، این آفت طی سال‌های ۱۳۶۳ و ۱۳۶۴ به از بین رفتن بخش زیادی از زنبورستان‌های مناطق شمالی و شمال غربی کشور منجر شد. امروزه نیز بیشتر زنبورستان‌های کشور از این آفت وارداتی رنج می‌برند و عامل اصلی متضرر شدن زنبورداران کشور نیز همین آفت است. کنه واروآ در داخل کندو و در لایه‌های تخم زنبور (لارو زنبور) تخم‌ریزی می‌کند و موجب ناقص‌الخلقه شدن یا ضعیف شدن زنبورهای متولد شده می‌شود. برای مبارزه با این آفت آقای ناصرمنش روش‌های طبیعی را به جای بهره‌گیری از روش‌های وارداتی توصیه می‌کند. او می‌گوید: «رشد کنه واروآ در دمای بالای 40 درجه متوقف می‌شود و از بین می‌رود؛ به همین دلیل من برای کنترل این آفت در زنبورهایم، آنها را در محیط قشلاقی و در آب و هوای بالا از بیماری و آفت واروآ پاکسازی کرده، سپس به منطقه ییلاقی منتقل می‌کنم.»
زمان مفید دیگر برای مقابله با این آفت، آغاز فصل سرما است. هنگامی که دمای هوا به پایین‌تر از 17 درجه سانتیگراد می‌رسد، ملکه تخم‌گذاری خود را متوقف می‌کند و عملاً بستر رشد و تکثیر کنه واروآ نیز که همان تخم زنبور عسل است، از بین می‌رود. ناصرمنش می‌گوید: «در این زمان من زنبورهایم را بلافاصله به منطقه قشلاقی نمی‌برم، بلکه با استفاده از داروهای ارگانیک داخلی مانند اگزالیک اسید و فرمیک اسید با کنه واروآ مبارزه کرده و سپس زنبور عاری از بیماری را به محیط دیگر منتقل می‌کنم.»  

آموزش رایگان و تجربی نوآموزان
ناصرمنش افزون بر ایجاد کانال و گروه زنبورداری در شبکه‌های اجتماعی، در چندین گروه مجازی نیز فعال است. او بخشی از وقت خود را در شبانه‌روز به آموزش در فضای مجازی اختصاص داده و به پرسش‌های فعالان این عرصه پاسخ می‌دهد. وی ثواب این زحمت را به روح پدر و مادرش هدیه می‌کند. افزون بر آموزش مجازی، سالیانه چند علاقه‌مند مبتدی نیز به صورت تجربی در زنبورستان‌ وی آموزش می‌بینند و وارد حوزه زنبورداری می‌شوند.
از نظر ناصرمنش، یادگیری این حرفه منوط به گذراندن یک سال پرورش زنبور به صورت تجربی و در کنار یک زنبوردار مجرب است و کارآموزان این رشته باید در سال اول فعالیت که دوره آموزشی است، 2 تا 3 فروند زنبور نگهداری کنند تا همه جوانب این حرفه را بیاموزند. این افراد می‌توانند در سال‌های بعدی تعداد زنبورهای خود را افزایش دهند.  ناصرمنش زنبورداری را یک شغل زودبازده، با درصد سود بالا می‌داند. او می‌گوید: «با هر میزان سرمایه‌گذاری در این حرفه، هر ساله، ارزش اقتصادی سرمایه که شامل کلنی‌های زنبور عسل می‌شود، 50 درصد افزایش می‌یابد و در کنار آن، حدود 80 درصد از سرمایه اولیه با فروش محصولاتی مانند عسل و گرده گل به زنبوردار برمی‌گردد.»
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981  تماس بگیرید.


۳۹۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی در مناطق آزاد
سیدکامل تقوی‌نژاد درباره شناسایی فرارهای مالیاتی در مناطق ویژه و آزاد تجاری و صنعتی خاطرنشان کرد: «تا پایان مرداد امسال درباره سوء‌استفاده از معافیت‌های صادرات و مناطق ویژه و آزاد تجاری و صنعتی ناشی از عرضه محصولات پتروشیمی در معاملات شرکت بورس کالای ایران بابت مواد اولیه محصولات پتروشیمی و دریافت اطلاعات مالی اشخاص مشکوک از مراجع ذی‌ربط و مطالبه حقوق حقه دولت، اطلاعات 205 شرکت فعال در این بخش، دریافت و به 23 اداره کل حسب مورد ارسال شده است.» وی افزود: «پیگیری‌های به عمل آمده تاکنون به رسیدگی به مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش‌افزوده شرکت‌های فوق منجر شده و به مطالبه مبلغی در حدود 3900 میلیارد تومان (مالیات و جریمه عملکرد و ارزش‌افزوده) انجامیده است.»
افزایش چشمگیر صادرات به قطر
بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی پنج ماه نخست سال جاری، ۶۲۴ هزار و ۸۴۰ تن کالا به ارزش ۱۱۹ میلیون و ۴۳۷ هزار دلار از ایران به قطر صادر شده است که رشد چشمگیری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. صادرات انجام شده به قطر از نظر وزنی ۳۵/۱ درصد و از نظر ارزش ۶۲/۰ درصد از کل ارزش صادرات ایران در این مدت را شامل می‌شود و از این حیث کشور قطر در میان کشورهای دریافت‌کننده کالا از ایران در رتبه ۲۰ قرار می‌گیرد. عمده اقلام صادراتی به این کشور شامل محصولات آهن، مصنوعات چوبی، سیمان سفید، سبزیجات، شیرینی، حنا، گلاب، انواع میوه، سرپوش، کف‌پوش، قند و شکر، قیر، نفت، انواع پروفیل، حیوانات زنده و... می‌شود.
اجرای 80 درصدی FATF بدون تأثیر مثبت
احمد صفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره آثار اجرای حدود 80 درصد از بندهای برنامه اقدام کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) از سوی ایران، بر بهبود روابط بانکی و نرخ ارز گفت: «این مسئله تاکنون هیچ اثر مثبتی نداشته است؛ زیرا اگر مؤثر بود وضعیت اقتصادی کشور نباید به این شرایط می‌رسید.» صفری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب که طرف غربی قابل اعتماد نیست، افزود: «به نظرم دیگر ایران نباید منتظر مذاکره باشد.» نماینده مردم کرمانشاه در مجلس ادامه داد: «اینکه گفته می‌شود تصویب FATF به کاهش قیمت دلار منجر می‌شود، اشتباه است. ما دنبال این بودیم که با امضای برجام تحریم نشویم اما شدیم؛ از این رو دیگر الآن منتظر چه
 چیزی هستیم؟»
پاسخ آمریکا را می‌دهیم
به نوشته خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه چین اعلام کرد: «اگر آمریکا تعرفه‌های جدید علیه چین اعمال کند، پکن پاسخ خواهد داد.» پیش از این اعلام شده بود آمریکا قرار است روی ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی تعرفه جدید اعمال کند. گفتنی است ماه جولای دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای ۸۰۰ کالای چینی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار، تعرفه ۲۵ درصدی تعیین کرده بود که این اقدام در سال جاری در راستای  جنگ اقتصادی ترامپ با دیگر کشورها صورت پذیرفته و برای بسیاری از کالاها و محصولات وارداتی به آمریکا تعرفه وضع کرده است.