رجب‌طیب ‌اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد: با وجود تهدیدهای واشنگتن به تنبیه کشورهایی که با ایران مبادلات اقتصادی دارند، آنکارا همچنان به خرید طولانی‌مدت گاز از ایران پایبند است و این روند را ادامه خواهد داد. ما باید منعطف باشیم... آیا ما باید مردم را در زمستان سرد بلرزانیم؟ هیچ کسی نباید دلخور شود. من چطور می‌توانم خانه‌های مردمم را گرم کنم، اگر قرار باشد از ایران گاز نخرم؟

بررسی ابعاد جنگ تمام‌عیار اقتصادي‌ـ 3


 محراب دوستی/ در دو شماره گذشته و در موضوع بررسی ابعاد جنگ تمام‌عیار اقتصادي‌ درباره راه‌اندازي اتاق عمليات جنگ اقتصادي و موضوع جاسوسی علمی و صنعتی سخن گفته شد، در این شماره اقدامات هوشمند اقتصادی بیان می‌شود.
***
ج‌ـ اقدامات هوشمند اقتصادی:
 پس از رصد وضعيت و ارزيابي اطلاعات، نوبت به تصميم‌گيري در جهت اقدامات هوشمند مي‌رسد. وزارت خزانه‌داري آمريکا به منزله فرمانده جنگ اقتصادي عليه کشورمان، طي سال‌هاي اخير چندين مأموريت برعهده گرفته است که عبارتند از:
1ـ بازگشت و تشديد تحريم‌ها
يکي از ابعاد جنگ اقتصادی عليه کشورهاي هدف، اعمال تحريم است. تحريم عمل هماهنگ گروهي است که متضمن امتناع از داشتن روابط تجاري يا هرگونه رابطه با شخص يا گروه ديگر با هدف مجازات يا جبران زيان‌ها باشد. تحريم اقتصادي نيز عبارت است از موضع‌گيري‌هايي که تعدادي از کشورها با هدف ايجاد محدوديت در تجارت و رابطه رسمي با کشوري که قوانين آنان را ناديده مي‌گيرد، اتخاذ مي‌شود. در نظريه‌هاي تحريم رابطه مستقيمي با به‌کارگيري قدرت اقتصادي وجود دارد و بنا بر تعريف «رابرت ژيلپين» تحريم اقتصادي، يعني «دستکاري روابط اقتصادي با اهداف سياسي». برخي تحريم اقتصادي را جزئي از مهارت‌هاي ديپلماتيک مي‌دانند. 
در صورتي ‌که تحريم تنها به روابط دو کشور مربوط شود، به گونه‌اي ‌که کشوري از برقراري تجارت يا تبادل خدمات يا ديگر روابط اقتصادي و اجتماعي با کشور ديگري امتناع کند، اين تحريم به اصطلاح «تحريم اوليه» يا «ابتدايي» خوانده مي‌شود که دامنه شمول آن محدود است. براي نمونه، کليه مقرراتي که اتحاديه اروپا تاکنون در زمينه اعمال محدوديت عليه شرکت‌هاي اروپايي به ‌منظور فعاليت در داخل ايران وضع کرده، در زمره تحريم‌هاي اوليه قرار مي‌گيرد. در آمريکا، اين تحريم‌ها به طور عمده مبتني بر فرمان‌هاي اجرايي رئيس‌جمهور آمريکا است.
در تحريم‌هاي ثانويه، کشور تحريم‌کننده کشورهاي ديگر را نيز به رعايت اين قوانين تحريمي مجبور کرده و در صورت رعايت نکردن، آنها را مجازات مي‌کند. در تحريم ثانويه، کشور تحريم‌کننده عليه کليه نهادهاي خصوصي و غيرخصوصي غيرمتبوع که با طر ف تحريم‌ شده در تعامل اقتصادي يا تجاري باشند، محدوديت وضع مي‌کند. 
پس از اعلام ترامپ درباره بازگشت تحريم‌هاي تعليق‌شده بر اثر برجام، وزارت خزانه‌داري آمريکا به دنبال تصميم ترامپ مبني بر بازپس‌گرفتن امضاي آمريکا از برجام، مختصات و شرايط اعمال تحريم‌هاي جديد بر ايران را مشخص کرد. بر مبناي دستور اجرايي ترامپ به وزارت خزانه‌داري آمريکا، اين اتاق جنگ اقتصادي ملزم شده است هر چه زودتر اوضاع را براي بازگشت تحريم‌هاي مرتبط با برنامه هسته‌اي ايران آماده کند. در واقع، برنامه مشخص اين است که محدوديت‌هاي آمريکا براي اقتصاد ايران که با توافق برجام تعليق شده بودند، بار ديگر در فرايندي کوتاه‌مدت به کشورمان تحميل شود. خزانه‌داري آمريکا همچنين به کليه افراد حقيقي و حقوقي که در حوزه‌هاي مرتبط با تحريم‌هاي هسته‌اي با ايران در حال همکاري هستند، فرصت داده است اقدامات لازم براي جلوگيري از تحريم شدن از سوي آمريکا را اعمال کنند و به اين شکل بازگشت تحريم‌ها را رقم بزنند.
نکته قابل توجه در اين راستا تعامل سازنده وزارت خارجه با خزانه‌داري است که در حقيقت سياست خارجي و سياست امنيتي آمريکا در بسياري از مواقع به ويژه در رابطه با ايران از طريق سازوکارهاي اقتصادي عملياتي مي‌شود و ارتباط مستقيمي با الگوهاي رفتاري وزارت خزانه‌داري دارد.
این پرسش مطرح می‌شود که با دستور اجرايي ترامپ، چه تحريم‌هايي عليه ايران باز خواهند گشت؟ در پاسخ بايد توجه داشت، براساس متن منتشر شده، وزارت خزانه‌داري آمريکا دوره تنفس ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه براي بازگشت تحريم‌ها در نظر گرفته است که بر اساس اين، تحريم‌هايي که در پايان موعد ۹۰ روزه اعمال خواهند شد، عبارتند از:
تحريم‌هاي خريد يا نگهداري دلار آمريکا از سوي دولت ايران، تحريم‌هاي تجارت ايران با استفاده از طلا و فلزات گرانبها، تحريم‌ فروش تأمين و انتقال فولاد، زغال‌سنگ و نرم‌افزارهاي توليدات صنعتي به ايران يا از مبدأ‌ ايران، تبادلات مالي مربوط به خريد و فروش ريال ايران يا نگهداري مبالغ قابل توجه از ريال ايران در حساب‌هاي ريالي در بانک‌هاي خارج از ايران، تحريم‌هاي خريد يا صدور اوراق قرضه ايران و تحريم‌هاي صنايع خودروسازي ايران.
از سوي ديگر، تحريم‌هايي که در ۱۳ آبان و پس از فرصت ۱۸۰ روزه با همکاري خزانه‌داري و وزارت خارجه بازيابي خواهند شد، به طور عمده بخش انرژي و نفت ايران را نشانه گرفته‌اند و بر اساس بيانيه خزانه‌داري آمريکا، اين موارد پس از تاريخ ۱۳ آبان در شمول تحريم‌هاي مرتبط با برنامه هسته‌اي ايران قرار خواهد گرفت که عبارتند از: «فعاليت بندرگاهي، کشتيراني و صنايع کشتي‌سازي ايران از جمله خطوط کشتيراني و کشتيراني جنوب و شرکت‌هاي وابسته، مبادلات نفتي و هر گونه خريد مواد پتروشيمي از ايران، شرکت ملي نفت، نفتيران و شرکت ملي تانکرسازي ايران، هرگونه مبادله مالي بين مؤسسات مالي بين‌المللي با بانک مرکزي ايران يا مؤسسات مالي ايراني، بخش انرژي و همکاري با ايران در قالب تعهدات خدماتي، بيمه‌اي و بيمه اتکايي.»
البته اینها در کنار موارد ديگري است که خزانه‌داري سرگرم بازبيني مجوزهاي آن است؛ همچون مجوز فروش هواپيما به شرکت‌هاي بوئينگ و ايرباس براي فروش هواپيما به ايران که اگرچه اين وزارت تاکنون مجوزها براي قراردادهاي اصلي ميان شرکت‌هاي غربي و ايران‌اير را صادر کرده است، با اين همه وزارت خزانه‌داري آمريکا مي‌تواند هر زمان که بخواهد مجوزها را لغو کرده و مانع دستيابي ايران به هواپيماهاي معهود شود.
وزارت خزانه‌داري آمريکا در وضعيت فعلي به همه کساني که در ارتباط تجاري و قراردادي با ايران هستند، فرصت داده است در دوره تنفس درباره قطع همکاري با ايران تصميم بگيرند. بر مبناي اطلاعيه منتشر شده از سوي وزارت خزانه‌داري، در صورتي که شرکت‌هاي غربي طرف قرارداد با ايران نسبت به پايان همکاري خود با ايران در موارد تحت تحريم اقدامات لازم را انجام ندهند، با توجه به اطلاع امضاکننده قرارداد از تصميم ترامپ در زمان امضاي سند همکاري، در معرض تحريم‌هاي آمريکا قرار خواهد گرفت. 
همچنين يکي از اهرم‌هاي فشار تحريم‌هاي جديد آمريکا دور کردن خريداران از بازار نفت ايران است. بر اساس اين، تحريم‌هاي مربوط به همکاري با بخش نفتي ايران پس از دوره تنفس ۱۸۰ روزه بار ديگر اعمال خواهد شد. البته اين به معناي قطع يکباره خريد نفت از ايران نيست؛ بلکه وزارت خزانه‌داري آمريکا در پايان هر ۱۸۰ روز با توجه به فعل و انفعالات بازار جهاني نفت حد کاهش مشخصي را براي هر يک از خريداران نفت ايران وضع خواهد کرد. خريداران نفت ايران نيز افزون بر لغو قرارداد خريد نفت آتي خود از ايران، بايد ميزان خريد نفت خود را نيز به ‌تدريج کاهش دهند که البته ميزان اين کاهش بايد براي سياست‌گذاران تحريم‌کننده آمريکايي متقاعد‌کننده باشد.

  روح‌الله صنعتکار/ اقتصاد اسلامی از منظر قرآن کریم، مجموعه قواعد کلّی در زمینه روش تنظیم مسائل اقتصادی و حلّ معضلات اقتصادی است که در راستای تأمین عدالت اجتماعی برای نیل به سعادت بشر و رسیدن به جامعه مطلوبی که همه اوصیای الهی برای آن تلاش کرده‌اند، مورد توجه و عمل قرار می‌گیرد. 
در اینجا صرفاً به دو اصل مهم اقتصادی اسلام در قرآن کریم اشاره می‌کنیم:
۱ـ عدالت اقتصادی
اصل نخستین حاکم بر نظام اقتصادی، همان اصل عدالت است که بر همه هستی از ملک و ملکوت حاکم است. عدالت اقتصادی پایه قرآنی اقتصاد اسلامی است و عمل به آن زمانی ممکن است که ابزارها و شیوه‌های مناسبی به کار گرفته شود تا این مهم به دور از هر گونه ظلم و ستم تحقق یابد. بهره‌گیری از ترازو و پیمانه در توزین کالا و اجناس (انعام/ 152؛ رحمان/ 9؛ حدید/ 25) و پرهیز از برخی شیوه‌های غلط در تبادلات، از جمله بیع ربوی یا نزول‌خواری (بقره/ 279) از مهم‌ترین ابزارها و شیوه‌هایی است که موجب می‌شود عدالت اقتصادی مراعات شود و ظلم و ستم به دیگران روا نشود.
اقتصاد اسلامی برخلاف اقتصاد غربی، بر قناعت و پرهیز از مصرف‌گرایی تأکید دارد. اقتصاد غربی نیازهای انسان را نامحدود و منابع و امکانات جهان را محدود می‌داند؛ در حالی که در اسلام منابع و امکانات نامحدود معرفی شده‌اند.
خداوند متعال نعمت‌های بی‌شماری آفریده است. «وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللهِ لاَ تُحْصُوهَا»؛ و اگر بخواهید نعمت‌های خداوند را در شمار بیاورید، نمی‌توانید نعمت‌های خداوند را به حد و حصری محدود کنید.(ابراهیم/ ۳۴)؛ ولی این انسان‌ها هستند که در بهره‌گیری از این نعمات تدبیر می‌کنند و بر سر کسب آن نزاع و ظلم می‌کنند.
۲ـ اصل نفی سبیل
خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید:
«و لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً»؛ و خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلّطی نداده است.(نساء/ ۱۴۱)
نظام‌های اسلامی موظفند از هر گونه عملی که راه نفوذ کفار را برای تسلط بر مسلمانان می‌گشاید، خودداری کنند و پیشاپیش راه‌های نفوذی آنان را با تدبیر و سیاست ببندند و از آنجا که بزرگ‌ترین راه نفوذ آنان، تأمین نیازمندی‌های اقتصادی است، اِعمال سیاست اقتصادی خودکفا از مهم‌ترین مسئولیت‌های مسئولان و همیاری عموم اقشار در قطع وابستگی و بستن راه‌های نفوذی آنان است.
جالب است بدانیم هدف نظام اقتصاد اسلامی و قرآنی در سطح کلان افزایش ثروت جامعه و رفاه عمومی است. با این نگاه گفته شد، اقتصاد مقاومتی محصول اقتصاد اسلامی است. اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که در وضعیت بروز ناملایمات و مشکلات و بحران‌ها در مقابل تکانه‌ها بایستد.
سال‌ها پیش موسوي‌بجنوردي از اعضاي مجمع روحانيون مبارز که مدتي هم عضو مؤثر شوراي عالي قضایی کشور بوده، در همايش بانكداري اسلامي گفت: «ما چيزي به عنوان اقتصاد اسلامي نداريم؛ چرا كه تعريف اقتصاد، تدبير در انتخاب است. مثل اين است كه ما بگوييم شيمي اسلامي يا شيمي سوسياليستي.» این حرف درستی نیست؛ اسلام برای اقتصاد در قرآن و روایات برنامه دارد، احکامی مانند مضاربه، خمس و زکات تعابیر اقتصاد اسلامی است. دانشمندان مسلمان بسیاری، مانند شهید صدر کتاب «اقتصادنا» نوشته‌اند؛ اما مشکل امروز، نبود دکترین بروز شده اسلامی برای اقتصاد جوامع مذهبی، مانند سیاست‌های بانکداری اسلامی‌ـ قرآنی است. در مقدمه قانون اساسي ما به موضوع اقتصاد اسلامي و برنامه‌هاي اقتصادي اسلام اشاره شده است.
بنابراین، اقتصاددانان اسلامي بر اساس شناختي كه از واقعيت روابط اقتصادي در جوامع اسلامي كسب مي‌كنند و بر پايه مباني و اصول ثابت شريعت اسلام باید به توليد نظريه‌هاي راهبردي براي تغيير وضع فعلي همت  گمارند.


اولین تصویری که با شنیدن کلمه بورس به ذهن خطور می‌کند، سالنی پر از آدم‌های گوناگون است که در عین حرف زدن با تلفن، داد می‌زنند، دست‌شان را در هوا تکان داده و اعداد متفاوتی را نشان می‌دهند. در مقابلِ این تصویر غیرشفاف، این روزها بسیار شنیده می‌شود یکی از راه‌های استفاده از اندوخته‌های شخصی، برای کسب درآمد بیشتر، سرمایه‌گذاری است. این دو دلیل یعنی ناآشنایی عامه مردم و اهمیت روزافزون این قضیه ما را بر آن داشت در یک سلسله یادداشت‌ها این مفهوم را معرفی کنیم.
در قرن پانزدهم میلادی، بازرگانان و صرافان بلژیکی در شهر «بورژ» در مقابل خانه مردی به نام «فن در بورزه»(واندر بورس) جمع می‌شدند و دادوستد می‌کردند. به این ترتیب، نام فعالیتی که بعدها، یعنی در سال ۱۴۶۰ بازار متشکلی را شامل شد، از اسم آن مرد بلژیکی گرفته شد.
در ایران فکر اصلی ایجاد بورس اوراق بهادار، به سال ۱۳۱۵ برمی‌گردد که یک کارشناس هلندی و یک کارشناس بلژیکی به‌منظور بررسی و اقدام درباره تهیه و تنظیم مقررات قانونی به ایران آمدند؛ اما مطالعات آن دو، با آغاز جنگ جهانی دوم متوقف شد. در سال ۱۳۳۳، مأموریت تشکیل آن به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، بانک مرکزی و وزارت بازرگانی محول شد. این گروه، پس از ۱۲ سال پژوهش و بررسی، در سال ۱۳۴۵ قانون و مقررات تشکیل بورس اوراق بهادار تهران را تهیه کردند. لایحه تشکیل آن در اردیبهشت ۱۳۴۵ در مجلس شورای ملی تصویب شد و در پانزدهم بهمن ۱۳۴۶، بورس تهران، با ورود سهام بانک صنعت و معدن و نفت پارس آغاز به کار کرد.
تعریف بورس
لغت‌نامه برخط «مریام-وبستر» آن را مکانی که در آن عمل دادوستد رخ می‌دهد، تعریف می‌کند. در این مکان‌ها یا بازارها به طور کلی دو نوع دارایی، دارایی‌های واقعی و دارایی‌های مالی معامله می‌شوند. دارایی‌های واقعی همان دارایی‌های فیزیکی هستند؛ مانند زمین، ساختمان و انواع کالا همچون ماشین، لوازم خانگی و غیره، اما دارایی‌های مالی دارایی‌های کاغذی و بهتر بگوییم اسنادی هستند، مانند سهام و اوراق مشارکت. از این رو، انواع بورس‌ها را می‌توان به سه دسته‌ کلی کالا، ارز و اوراق بهادار طبقه‌بندی کرد.
فرابورس چیست؟
در اصطلاح دادوستد خارج از بورس که به طور مستقیم بین دو طرف بدون هیچ‌گونه نظارتی از جانب بورس انجام می‌گیرد. فرابورس در مقابل دادوستد بورسی که در بازارهای سازمان‌یافته رخ می‌دهد، قرار دارد. بورس اوراق بهادار مزایایی همچون تسهیل نقدشوندگی، کاهش ریسک اعتباری در مورد نکول (ریسک طرف معامله) یکی از طرفین معامله، شفافیت و در دسترس بودن قیمت جاری بازار را دارد.
ارکان بورس
در قانون تأسیس بورس چهار رکن اصلی برای اداره امور سازمان بورس تعیین شده است:
شورای بورس: وظیفه تعیین مقررات و همچنین نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط را دارد.
هیئت پذیرش اوراق بهادار: به منظور اخذ تصمیم نسبت به قبول یا رد اوراق بهادار در بورس یا حذف آنها از فهرست اوراق بهادار پذیرفته شده است.
سازمان کارگزاران بورس و دبیر کل: وظیفه آن ایجاد تسهیلات لازم برای خرید و فروش اوراق بهادار، نظارت بر انجام معاملات، مراقبت در حسن جریان امور و روابط بین کارگزاران و مشتریان است.
هیئت داوری: این هیئت به اختلاف بین کارگزاران با یکدیگر و فروشندگان و خریداران اوراق بهادار با کارگزاران که از معاملات در بورس ناشی می‌شود، رسیدگی می‌کند.

به ابتکار پاسدار بازنشسته یزدی اجرا شد

 اکبر کریمی/ شور و شعور حسینی در این شهر موج می‌زند، زیباترین صحنه‌ها هنگامی رقم می‌خورد که دست‌های عاشقان عباس همانند علم‌های افراشته بالا می‌آید و شعار ابوالفضل(ع) در فضای شهر می‌پیچد؛ اینها گوشه‌هایی از اجتماع بزرگ عاشوراییان زنجان در قالب «دسته عزاداری حسینیه اعظم» است که هر ساله در شب تاسوعا برگزار می‌شود و دریچه تلویزیون این شور و حال عاشورایی زنجانی‌ها را به تمامی عشاق حسینی منتقل می‌کند.
هر ساله با مشاهده این تصاویر زیبا، در کنار تمامی سؤال‌های بی‌جوابی که وجود دارد، یک سؤال از همه بیشتر ذهن کنجکاوم را می‌خراشد، اینکه چطوری این اجتماع چند صد هزار نفری نظم و انسجام پیدا می‌کند؟ چطور ارتباط مادحان و عزاداران به این زیبایی و هماهنگی رقم می‌خورد و چگونه ابتدا و انتهای این دسته عزاداری چند کیلومتری در طول چند ساعت برگزاری مراسم و هنگام سینه‌زنی و رجزخوانی، لحظه‌ای به هم نمی‌خورد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش باید راهی شهر یزد شویم!

مرکز فرهنگی به وسعت ایران
مرکز پخش محصولات فرهنگی نشر هماهنگ در شهر یزد از جمله مراکز توزیع انواع محصولات فرهنگی شامل انواع سیستم‌های صوتی هیئات، مساجد، مدارس و...، منبر، فرش‌های سجاده‌ای مساجد، قرآن، مهر، سجاده، تسبیح، انواع پرچم‌های عزا، پرچم ایران و هر آن وسیله‌ای است که در حوزه فرهنگی به ذهن خطور می‌کند.
این مجموعه به همت یک پاسدار بازنشسته و چند نفر دیگر علاوه بر تهیه، تأمین و توزیع اقلام و وسایل فرهنگی در بیش از 50 فروشگاه عرضه‌کننده محصولات فرهنگی در استان یزد و دیگر شهرستان‌های کشور و شمار فراوانی از هیئت‌ها و مساجد، حدود یک دهه است که سیستم‌های صوتی چند منظوره برای هیئت‌ها و مجالس بزرگ مانند دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان و راه‌پیمایی‌های مراکز استان‌ها طراحی و اجرا می‌کند.
از خدمت در سپاه تا نوکری
 در دستگاه امام حسین(ع)
حسین فخرالدینی در بخش تعمیرات و نگهداری سپاه خدمت می‌کرده است. او تاکنون ایده‌های خلاقانه‌ای در حوزه سیستم‌های صوتی مجالس ملی و مذهبی و دیگر محصولات فرهنگی داشته است که به همین دلیل، پس از بازنشستگی در سال 80 شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان یزد از وی دعوت به همکاری می‌کند. فخرالدینی افزون بر تخصص‌های فنی، روابط عمومی و شناخت بالایی نیز از تولیدکنندگان محصولات فرهنگی در کشور داشت؛ بنابراین مدیریت مجموعه نشر هماهنگ از سوی شورای تبلیغات اسلامی استان به وی و همکارانش سپرده می‌شود تا فعالیت‌های فرهنگی در آن بیش از پیش رونق بگیرد.
«صوت ایران» عنوان سیستم صوتی چند منظوره‌ای است که او و دو نفر از دوستانش به ثبت اختراع رسانده‌اند. مراحل طراحی، ساخت، تست و راه‌اندازی موفق این اختراع سه سالی به طول انجامید و در نهایت در سال 1388 تکمیل شد و تاکنون در بیش از 10 استان کشور نصب و راه‌اندازی شده است.
برای شناخت ویژگی‌های این اختراع لازم است درباره وضعیت برگزاری مراسم مذهبی و ملی تا پیش از اجرای این سیستم صوتی توضیحاتی داده شود. در شیوه قدیم برگزاری مراسم عزا از سوی دسته‌های بزرگ عزاداری یا راه‌پیمایی‌ها، برای انتقال صدای مداح و مجری به حضار، بلندگوها روی چند چهارپایه یا ماشین نصب شده یا بر روی دست در امتداد مسیر مراسم با کابل و طناب به هم وصل می‌شد. در این روش، افزون بر زحمت وصل کردن بلندگوها به هم، حمل وسایل و طناب مسیر که اغلب زیر پا می‌ماند و هزینه‌های بالای نگهداری وسایل، غالباً کیفیت صوت نیز مناسب نبوده و قطعی صدا در مسیر مراسم نیز به وفور اتفاق می‌افتاد. ولی در «صوت ایران» شاهد این اشکالات نیستیم. هر چند توضیح درباره تجهیزات و برنامه‌نویسی‌هایی که در این طرح به کار رفته تخصصی بوده و خارج از حیطه این گزارش است، منتهی در بیان ساده‌ از این طرح باید گفت، بلندگوهای پخش صدا بر روی تیرهای چراغ برق کنار خیابان‌ها تعبیه شده، اتصال آنها به هم از طریق کابل‌کشی از زیر زمین انجام شده است و اتصال صدای مداح و سخنران از طریق میکروفون بی‌سیمی به بلندگوها صورت می‌گیرد. با اجرای این روش، هزینه‌های نگهداری تجهیزات به صفر رسیده و مشکلات صوتی مراسم‌ها نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است.
افزون بر این، این پاسدار بازنشسته طرح دیگری با عنوان «اذان گویا» اجرا کرده که به وسیله آن امکان پخش خودکار اذان از مناره‌های مساجد و بلندگوهای معابر شهری و... وجود دارد. این سیستم تاکنون در بیش از 80 مدرسه و 120 مسجد در یزد، هرمزگان، بوشهر و چند استان کشور نصب شده است.
با بهره‌گیری از قابلیت «صوت ایران»، امکان نصب «اذان گویا» روی آن و پخش خودکار و سراسری اذان در مسافت‌های چند کیلومتری خیابان‌ها نیز وجود دارد. 
یکی دیگر از اقدامات فخرالدینی و همکارانش در حوزه سیستم‌های صوتی، استفاده بهینه از سیستم‌های قدیمی مساجد و هیئت‌ها و ادغام آنها با سیستم‌های موجود در بازار است. به دلیل نبود کابل‌ها و دریچه‌های رابط بین نسل‌های صوتی قدیم و جدید، عملاً امکان ترکیب اینها در شرایط عادی وجود ندارد.
تدوین قطعات صوتی برای تولید بلندگوها، جعبه‌های آمپلی‌فایر و... نیز با تلاش این فعالان فرهنگی انجام می‌گیرد. این گروه قطعات مورد نیاز محصولات‌شان را از شرکت‌های برتر تولیدی داخل کشور تهیه می‌کنند و محصول نهایی را با قیمت مناسب و پایین‌تر از عرف بازار به دست مراکز فرهنگی متقاضی می‌رسانند.
تاکنون بیش از 15 نیروی متخصص در حوزه سیستم‌های صوتی به همت فخرالدینی و دوستانش آموزش دیده و شغل مناسبی برای خود دست و پا کرده‌اند.

محصولات فرهنگی تماماً ایرانی
مجموعه فرهنگی «نشر هماهنگ» با 10 شرکت بزرگ و 15 شرکت کوچک تولیدی از شهرهای تبریز، یزد، اصفهان، مازندران، کرمان و دیگر نقاط کشور که محصولات فرهنگی تولید می‌کنند، ارتباط دارد و با حذف واسطه‌گری در این حوزه توانسته است انواع محصولات را با قیمت مناسب از تولیدکنندگان گرفته و به مصرف‌کننده نهایی که مراکز فرهنگی هستند، عرضه کند. افزون بر این، حدود 50 کارگاه کوچک در سطح شهر یزد با این مجموعه ارتباط دارد و انواع پرچم، سجاده، البسه مراسم حسینی و... را برای آن تولید می‌کنند.
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981  تماس بگیرید.


 همکاری کره‌ و ایران ادامه دارد
یو جانگ هیان، سفیر کره‌جنوبی که از سه ماه پیش مأموریت خود را در ایران آغاز کرده، با اشاره به مسائلی که به تازگی در زمینه همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور مطرح شده است، گفت: «واقعیت این است که شرکت‌های کره‌ای به کار در ایران علاقه دارند و می‌خواهند به روابط تجاری و اقتصادی خود با ایران ادامه دهند، البته مشکل تحریم‌های یکجانبه آمریکا وجود دارد؛ اما اخباری که به تازگی مبنی بر قطع روابط تجاری شرکت‌های کره‌ای با ایران در رسانه‌ها به چشم می‌خورد، بی‌اساس و جعلی است؛ زیرا شرکت‌های کره‌ای همچنان به همکاری تجاری خود ادامه می‌دهند.» وی ادامه داد: «بسیاری از شرکت‌های کره‌ای به نفت ایران وابسته هستند، همین‌طور صنایع شیمیایی و پتروشیمی کره از کمبود نفت ایران متضرر می‌شوند. ما در حال مذاکره با آمریکا هستیم تا بتوانیم معافیت‌های لازم را برای ادامه خرید نفت از ایران کسب کنیم.»
در کنار ایران می‌مانیم
جعفر الحمدانی، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق در نشستی مشترک میان فعالان اقتصادی ایران و عراق که در محل اتاق بازرگانی ایران در حال برگزاری است، اظهار داشت: «از رهبر ایران به دلیل پشتیبانی از کشور عراق به ویژه برای پشتیبانی در زمانی که داعش به کشورمان آمد، تشکر و قدردانی می‌کنم.» وی افزود: «در این شرایط کل جهان عراق را رها کرده بودند؛ اما ایران امکانات مالی، نظامی و مردمی خود را برای کمک به کشورمان بسیج کرده بود.» رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق افزود: «ما باید پاسدار این لطف ایران باشیم ما معتقدیم اگر اکنون ایران در هر گونه فشار تحریم و حتی جنگ قرار گیرد، حکومت عراق کنار ایران خواهد بود.» الحمدانی تصریح کرد: «ما نیز به‌ مثابه بخش خصوصی کنار ملت ایران هستیم و نمی‌پذیریم دچار تحریم شود و تحت فشار بین‌المللی قرار گیرد.»
دولت در تدارک بسته‌های حمایتی
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه اشتغال گسترده درباره دو بسته معیشتی حمایت از مردم گفت: «این دو در حال بررسی است و هر وقت به ‌تصویب نهایی برسد، اجرا خواهد شد و یکی از این بسته‌ها بسته جبرانی برای حقوق‌بگیران است.» نوبخت افزود: «اگر قرار باشد افزایش حقوقی برای کارکنان دولت داشته باشیم، حتماً در قانون بودجه سال آینده است و اطلاع‌رسانی می‌شود؛ اما قرار شد به 6 میلیون و 900 هزار حقوق‌بگیر بسته جبرانی داده شود.» وی درباره برنامه‌های شغلی دولت گفت: «برنامه اشتغال دولت به دو صورت است که مرحله اول حفظ اشتغال موجود با ارائه یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به واحدهای تولیدی انجام خواهد شد و در مرحله دوم 65 هزار و 300 میلیارد تومان برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید اختصاص خواهد
 یافت.»
تحریم ایران نفت را گران می‌کند
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که از بالا رفتن قیمت نفت در بازارهای جهانی گلایه کرد، پاسخ داد و گفت: «واشنگتن با مانع‌تراشی در مسیر فروش نفت ایران خود عامل افزایش قیمت نفت است.» به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مکرون که برای شرکت در نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد، در این باره به خبرنگاران گفت: «اگر او منطقی فکر کند، می‌بیند که اگر ایران بتواند نفت بفروشد، برای قیمت نفت خوب خواهد بود. در غیر این صورت، بن‌بستی منطقی پیش می‌آید که من پاسخی برای آن ندارم. این یک واقعیت اقتصادی است... عرضه و تقاضا.»