صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۷۱۹۳۳

تشدید تحریم ها؛ دستور کار جدید صهیونیست ها به کنگره آمریکا/حسن خدادی

لایحه تشدید تحریم های ضد ایرانی کنگره آمریکا، طرحی است که بیشتر توسط صهیونیست ها به کنگره آمریکا انشاء می شود و دولت اوباما باید ثابت کند تا چه اندازه می تواند مانع از نفوذ عوامل نابود کننده بر مذاکرات هسته ای خود با ایران شود

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: پس از تمدید هفت ماهه دوره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 جهت دستیابی به توافق جامع ژنو، شماری از اعضای تندرو کنگره تحت تأثیر صهیونیست ها مدعی این موضوع هستند که مذاکرات به بن بست خورده و ایالات متحده و دیگر اعضای گروه ۱+ ۵، در ازای برداشتن گام‌هایی اندک از سوی ایران در موضوع هسته‌ای، امتیازات گسترده‌ای را به این کشور اعطا کرده‌اند! در همین جهت، دور خیز جدیدی در سنا در حال انجام است تا طرح تحریم‌های جدید علیه ایران که یک سال و نیم پیش به تصویب مجلس نمایندگان رسید، در این مجلس نیز مطرح ‌و ‌تصویب شود.

کنگره آمریکا که پس از انتخابات اخیر اکثریت کرسی های آن بدست جمهوری خواهان که همواره خواستار برخورد شدید و تقابل حداکثری با ایران بوده اند افتاده، لایحه جدیدی تدوین کرده که قرار است در هفته‌های اول سال جدید میلادی با موضوع تحریم بیشتر علیه ایران در سنا به رأی گذاشته شود. در واقع برخی از اعضای کنگره آمریکا با سوء نیت، ایران را یک تهدید هسته‌ای نشان می‌دهند و این را در زمانی می گویند که هیچ تهدیدی وجود ندارد. بطوریکه برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و هیچ بخش نظامی ندارد و سرویس اطلاعاتی آمریکا هم هر ساله این مطلب را می گوید.

از همین رو ویلیام بیمن، استاد دانشگاه مینه سوتا معتقد است « متأسفانه در امریکا گروه های فشارکه گروه جنگ طلب و مخالف گروه های سازنده هستند در پی منافع یک کشور خارجی اند (رژیم صهیونیستی) و بیشتر نیز از آن کشور دستور می گیرند، منافع یک کشور خارجی و یک گروه بر نمایندگان مجلس تحمیل شده و ما می گوییم که در این اقدامات حتی منافع آمریکا نیز مدنظر قرار نمی گیرد.»

 

وضعیت آرایش سیاسی کنگره

جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره‌ای نوامبر گذشته موفق شدند اکثریت را در کنگره آمریکا به دست بیاورند با این وجود کنگره جدید با اکثریت جمهوریخواه فعالیت خود را از سال جدید آغاز می‌کند. یکصد و چهاردهمین کنگره آمریکا از چهارم ژانویه سال ۲۰۱۵ کار خود را با اکثریت جمهوریخواه در هر دو مجلس نمایندگان و سنا آغاز خواهد کرد. ۵۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی این مجلس در اختیار جمهوریخواهان است. دموکرات‌ها نیز ۴۴ کرسی را در اختیار دارند و دو سناتور مستقل که نزدیک به دموکرات‌ها هستند نیز از دیگر اعضای سنا محسوب می‌شوند.

در سالی که گذشت رای‌گیری و تصویب برخی از طرح‌های تحریمی پیشنهادی جمهوریخواهان علیه ایران از سوی دمکرات ها در سنا متوقف شد، اما جمهوریخواهان می‌گویند که اکنون با داشتن اکثریت در کنگره، طرح‌ها را به رای خواهند گذارد.

سناتور جمهوریخواه، مارک کرک، در گفتگو با تلویزیون فاکس در این مورد گفت که میچ مک کانول، رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا، گفته است دومین رای گیری مهم در سنا در سال نو، در مورد تحریم‌های ایران خواهد بود. سناتور کرک با نام بردن از سناتورهای ارشد دمکرات رابرت مناندز و چاک شومر به عنوان حامیان این طرح، اضافه کرد که او حمایت ۱۷ سناتور دمکرات را در این مورد دارد و این یک رای گیری واقعا دوحزبی در مورد ایران خواهد بود. بنابراین مارک کرک, تاکيد دارد که رأي‌گيري درباره لايحه تشديد تحريم‌هاي ايران در شمار اولويت‌هاي اصلي کنگره جدید ايالات متحده قرار دارد که اکثريت آن در اختيار جمهوري‌خواهان است.

در همین راستا مارکو روبيو، يکي از سناتورهاي آمريکا، گفت: به نظرم ما براي تصويب تحريم‌هاي اضافي عليه ايران از اکثريتي عالي برخورداريم، اکثريتي که اجازه وتو را نمي‌دهد و از دولت مي‌خواهد در رابطه با هر گونه توافقي که با ايران خواهد داشت با کنگره مشورت کند. بر اساس اين گزارش، به گفته اين سناتور آمريکا، لايحه تشديد تحريم‌هاي ايران به قدر کافي در کنگره جديد ايالات متحده طرفدار دارد که باراک اوباما، رئيس جمهوري آمريکا، نتواند آن را وتو کند.

 

نگاهی به لایحه تشدید تحریم ها بر علیه ایران

آنچه مشخص است این که بر اساس متن لایحه مذکور که یک سال پیش از این توسط مارک کرک و سناتور رابرت منندز تنظیم شده‌ و به لایحه مارک کرک – رابرت منندز معروف است، مخالفان توافق هسته اي با ايران در کنگره که هم اینک در دست جمهوری خواهان است، در پی آن هستند تا با حمایت صهیونیست ها براي تصويب تحريم هاي جديد عليه ايران اکثريت دو سوم نمايندگان کنگره را با خود همراه کنند و از اين راه از مانع وتوي احتمالي تحريم هاي جديد از سوي اوباما عبور کنند. در حقیقت این لایحه قصد دارد با این بهانه واهی که اگر ایران از ادامه مذاکرات هسته‌ای سر باز بزند یا به مفاد توافق‌ هسته‌ای عمل نکند، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را سخت‌گیرانه‌تر کند. از نظر تنظیم کنندگان این لایحه، توافق جامع هسته‌ای با جمهوری اسلامی نباید شامل ادامه یافتن برخورداری از ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران باشد، چرا که از این ظرفیت می‌توان برای ساخت بمب اتم هم استفاده کرد.

اما در این میان و با توجه به اینکه کاخ سفید پیشتر تهدید کرده، هرگونه طرح تحریم جدید علیه ایران را که در کنگره به تصویب برسد، ‌وتو خواهد کرد، سناتور‌ها در پی کسب اکثریت بیش از دو سوم هستند؛ بدین معنا، آن‌ها که با صرف هزینه های سیاسی و همراهی صهیونیست ها موفق شده اند تا اکنون حمایت 60 نفر از سناتورهای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات را علیرغم مخالفت کاخ سفید کسب کنند، خواستار کسب آرای ۶۷ تن از مجموع ۱۰۰ سناتور هستند تا حق اوباما برای وتوی تحریم‌ها از سوی وی سلب شود. در مقابل، مقامات دولت اوباما در تلاشند تا جلوی همراهی تعداد بیشتری از سناتور‌ها با این طرح را بگیرند.

 

تشدید تحریم ها علیه ایران؛ دستور کار صهیونیستی به کنگره آمریکا

لایحه تشدید تحریم های ضد ایرانی کنگره آمریکا، طرحی است که بیشتر توسط صهیونیست ها به کنگره آمریکا که اکثریت آن در دست جمهوری خواهان است انشاء شده است.

«کمیته امور عمومی آمریکایی - اسرائیلی» موسوم به لابی صهیونیستی «آیپک» که در ساختارهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آمریکا از قدرت نفوذ فزاینده ای برخوردار است و به سیاست خارجی واشنگتن ماهیت صهیونیستی بخشیده است در تلاش است تا نمایندگان کنگره آمریکا را به تصویب تحریم های تازه علیه ایران متقاعد کند. این لابی صهیونیستی از نمایندگان آمریکایی خواسته است تا تحریم‌های تعلیق‌شده ایران بر اساس توافق موقت سال گذشته ایران و گروه موسوم به ۱+۵ را بار دیگر به اجرا درآورده و افزون بر آن تحریم‌های شدید نفتی و صنعتی بیشتری را علیه ایران وضع کند. در همین حال لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه امریکا، روز شنبه در جریان سفر به سرزمین های اشغالی و هنگام شرکت در یک کنفرانس خبری با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، گفت: مجلس سنای آمریکا که اکنون تحت کنترل جمهوریخواهان است، دور تازه ای از تحریم علیه ایران را در ماه ژانویه به رای خواهد گذاشت.

 وی خطاب به نتانیاهو گفت: «آقای نخست‌وزیر، به اینجا آمده‌ام که بگویم کنگره از شما تبعیت می‌کند. در ژانویه سال آینده، طرح (مارک) کرک- (رابرت) منندز را به رأی می‌گذاریم. این طرح ارائه‌شده از سوی دو حزب، می‌گوید اگر ایران از میز مذاکره کنار رود، تحریم‌ها از سر گرفته می‌شود؛ اگر ایران در قبال توافق فریبکاری کند، تحریم‌ها دوباره اعمال می‌شوند. باید کاری کنیم که ایرانی‌ها بدانند از نظر آمریکا، تحریم‌ها آماده و سرپا هستند.» لذا به این اوصاف به خوبی مشخص می شود که در پشت پرده تشدید تحریم های بر ضد ایران چه دست ها و تفکراتی نهفته است. این تفکرات اساسا مخالف موجودیت تاسیسات هسته ای ایران هستند و به هیچ یک از تعهدات بین المللی پایبند نبوده و از نظر خود، NPT را که حقوق هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را مشروع می داند، مردود می دانند. در حالی که طبق اصول مصرح این پیمان بین المللی، جمهوری اسلامی ایران و هر کشور دیگری برای مصارف صلح آمیز می تواند تحت قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی، غنی سازی اورانیوم داشته باشد و البته آژانس با نظارت کاملا دقیق بر فعالیت های هسته ای ایران همواره پایبندی ایران به قوانین آژانس را تأیید کرده است.

 

ارزیابی نهایی

باید توجه داشت جمهوری خواهان که در روزهای آتی به طور رسمی هدایت سکان قانونگذاری آمریکا را بدست خواهند گرفت، برای تصویب طرح تحریم‌های جدید علیه ایران به جلب حمایت شمار قابل توجهی از دموکرات‌ها نیاز دارند. با وجود این، در شرایطی که گروه‌هایی چون لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) در تلاش برای اعمال فشار بر سناتورهای دموکرات هستند، دولت اوباما که ظاهراً بدنبال توافق هسته ای با ایران است همچنان از این ناحیه احساس نگرانی می‌کند.

لذا باید تأکید داشت طرح احتمال تشدید تحریم ها از سوی کنگره چه بر اساس فضای رقابتی جمهوری خواهان و دموکرات ها طرح شده باشد و چه بر اساس یک هماهنگی عملیاتی از سوی دولت و کنگره برای تحت فشار قرار دادن ایران بر روی میز مذاکره طراحی شده باشد، نشان از آن دارد که آمریکایی به احتمال قریب به یقین از این طریق بدنبال امتیاز گیری بیشتر از ایران در مذاکرات هسته ای هستند. چرا که نکته‌ای که باید مورد توجه قرا گیرد، این است که آمریکا از تحریم‌های خود علیه ایران تحت عنوان «نظام تحریم‌ها» یاد می‌کند. بدون شک کنگره و سایر نهادهای درگیر در بنای این نظام در هنگام طراحی این سیستم به پایداری آن و عدم خلل پذیری آن توجه ویژه داشته‌اند. برداشت اشتباهی که بعضا در تحلیل‌ها به چشم می‌خورد اذعان به بی‌اختیاری دولت اوباما در عین تمایل به لغو تحریم‌ها است. حال آن‌که دولت اوباما خود یکی از مهم‌ترین ارکان‌ طراح تحریم‌ها بوده است و از ابتدا به دشواری پروسه تغییر و لغو آن آگاهی داشته است. برای همین است که عده ای حتی در داخل نهادهای قانونگذاری آمریکا نیز معتقدند تهدیدهای مطرح شده از سوی کنگره در زمینه اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران، در جهت اهرم فشاری برای امتیاز گرفتن از ایران بر روی میز مذاکره است؛ چرا که در حین مذاکرات هسته ای در طول دو سال گذشته بارها کنگره و حتی دولت آمریکا از احتمال تشدید تحریم ها علیه ایران سخن گفتند. کما اینکه برخی نیز معتقدند آمریکایی ها تا زمانی که ایران را در موضوع هسته ای وادار به عقب نشینی جدی نکنند، حاضر به توافق هسته ای نخواهند شد البته بر اساس این نگاه، آمریکایی ها بعید هم هست که راضی به از دست دادن اهرم فشار خود در قبال ایران یعنی همان تحریم ها باشند.

در پایان گفتنی است، جمهوری اسلامی ایران تا کنون با برنامه‌ای روشن و برای حصول توافق جامع در مذاکرات با کشورهای موسوم به 1+5 حاضر بوده و به معاهدات بین المللی پایبند بوده است. این در حالی است که طرف مذاکره کنده غربی که بشدت تحت تأثیر صهیونیست هاست در هر دور از مذاکرات هسته‌ای با بهانه جویی‌های بی اساس، مانعی بر سر راه توافق گذاشته‌اند. بنابراین دولت اوباما باید پاسخ دهد که وقتی از ناحیه صهیونیست ها این چنین نفوذپذیر است، چگونه می تواند اطمینان لازم را به ایران بدهد که در مذاکرات هسته ای با ایران شفاف عمل می کند؟/

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات