تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۷۶۱۹۹

یادداشت: هشدار سعودی‌ها به ایران


پایگاه بصیرت: گروه ترجمه-روزنامه ایندیپندنت 8 ژوئن 2015 (18 خرداد) در مقاله‌ای به راهبرد عربستان سعودی در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: شاهزاده‌بن نایف‌بن عبدالعزیز ال‌سعود گفته، امیدوار است گفت‌وگوها با ایران بتواند به «تضمین عدم دنباله‌روی ایران برای ساخت تسلیحات هسته‌ای» منجر شود؛ اما «اگر چنین اتفاقی نیفتد، تمام گزینه‌ها برای عربستان سعودی روی میز خواهد بود». هشدار سفیر عربستان طی مصاحبه روز دوشنبه وی با روزنامه دیلی‌تلگراف مطرح شد. این هشدار در حالی مطرح می‌شود که ایران و گروه 1+5 تلاش می‌کنند تا ضرب‌الاجل 30 ژوئن به توافق هسته‌ای نهایی برسند. شاهزاده محمد تلاش‌های دیپلماتیک کنونی عربستان سعودی را ستود، اما هشدار عربستان را تکرار کرد که اگر فعالیت‌های ایران بدون کنترل باشد، جرقه تکثیر هسته‌ای در سراسر منطقه زده خواهد شد.

در ادامه مقاله آمده است: ماه گذشته مقامات آمریکایی که نخواستند نام‌شان فاش شود، گفتند: عربستان سعودی طرحی را مدّ نظر دارد که مطابق آن از پاکستان تسلیحات هسته‌ای خریداری می‌کند. گفته می‌شود، در دهه 90، عربستان سعودی به برنامه هسته‌ای پاکستان که متحدش به شمار می‌رود، کمک مالی کرده است. به‌طور جداگانه، رئیس آژانس هسته‌ای گفت: اگر توافق اولیه با ایران اجرا شود، این آژانس بهتر خواهد توانست «تضمین‌های معتبر» درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران ارائه کند. در بخشی از توافق اولیه که ماه آوریل در سوئیس به امضا رسید، قرار شد ایران پروتکل الحاقی را اجرا کند و به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، اجازه دسترسی به تأسیسات ایران را بدهد. ایران و گروه 1+5 تلاش می‌کنند پیش از ضرب‌الاجل 30 ژوئن به توافق‌نامه نهایی برسند. یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت: «اجرای پروتکل الحاقی ازسوی ایران به‌طور چشمگیری توانایی آژانس را برای ارائه تضمین معتبر درباره فقدان مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران افزایش می‌دهد».

در پایان مقاله آمده است: تحقیقات آژانس درباره فعالیت هسته‌ای ایران در گذشته به لحاظ فنی جدای از گفت‌وگوهای هسته‌ای است. این اظهارات نشان می‌دهد، آمانو برای نخستین‌بار آشکارا دو موضوع را به هم مرتبط کرد. نحوه حل‌ّوفصل این مسائل می‌تواند زمینه‌ساز تحقق توافقی جامع و پایدار باشد. این در حالی است که عربستان سعودی از پیامدهای توافق هسته‌ای جامع و رهایی ایران از بند تحریم‌ها هراس دارد. هشدار این کشور درباره وجود تمام گزینه‌های روی میز و تمایل خریداری تسلیحات هسته‌ای از پاکستان نیز در همین راستا قابل تفسیر است.

اخبار و تحلیل‌‌ها: اظهارات مقامات آل‌سعود در هشدار به ایران به نظر می‌رسد، ارتباط چندان مستقیمی با فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد و مقامات آل‌سعود با این اظهارات در حال زمینه‌سازی برای برخورداری از سلاح هسته‌ای هستند. علت چنین رویکردی نیز ضعف بنیه نظامی ارتش آل‌سعود است که با اتلاف سرمایه‌های گزاف مردم مسلمان عربستان و خرید انواع سلاح‌های پیشرفته از کشورهای غربی، توانایی استفاده کارآمد و خوداتکا از آنها را ندارد و با وجود داشتن این همه سلاح پیشرفته به هیچ‌وجه نتوانسته در عرصه نظامی امنیتی بازدارندگی ایجاد کند؛ نمونه بارز این ناتوانی جنگ یمن است؛ بنابراین تلاش می‌کند از نمد مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 برای خود کلاهی تهیه کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات