تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۱۲۵۱۷۹
سفیر ونزوئلا در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری فارس:

90 درصد قراردادهای بین ونزوئلا و ایران به نفع تهران است

مقدمه: «داوید بلاسکس کارابایو»، سفیر جمهوری بولیواری ونزوئلا در ایران در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس گفت، بیش از 90 درصد قراردادهای منعقد شده بین تهران و کاراکاس به نفع ایران است. وی در این گفتگو در خصوص مسائل مختلف از جمله قراردادهای تجاری، حجم، قیمت و کیفیت بنزین وارداتی به ایران و همچنین مواضع آمریکا نسبت به ونزوئلا و ایران صحبت کرده است که شرح آن از نظر خوانندگان می‌گذرد.

اکتان بنزین صادراتی به ایران بین 91 تا 95، فاقد سرب و دارای کیفیت بالا در استاندارد بین‌المللی
*در خصوص قرارداد صادرات بنزین ونزوئلا به ایران بحث‌های زیادی مطرح شده است که بهتر است گفتگو را با این موضوع آغاز کنیم.
**سفیر ونزوئلا: ونزوئلا قرار است 20 هزار بشکه بنزین را روزانه به ایران صادر کند. در چارچوب توافقی که بین طرفین امضا شده پول حاصل از تبادل در صندوقی واریز می‌شود. مبادله‌ای است که در آن بنزین به ایران صادر و در قبال آن کالا و خدماتی که لازم است دریافت شود. در این خصوص دو سوء تفاهم به وجود آمده که اولین آن کیفیت بنزین ونزوئلا است. شرکتی تحت عنوان «سی دی کو» در ونزوئلا است که اولین شبکه تولید گاز در کل آمریکای لاتین است. علاوه بر این، بزرگترین پالایشگاه آمریکای جنوبی نیز در اختیار ونزوئلا است.
اکتان بنزینی که قرار است به ایران وارد شود بین 91 تا 95، فاقد سرب و دارای کیفیت بالایی در استاندارد بین‌المللی است. این بنزین در خود ونزوئلا و بسیاری از کشورهای دنیا همچون اروپا و آمریکا استفاده می‌شود. شایعات مطرح شده در خصوص کیفیت این بنزین اصلا صحت ندارد. یک سوء تفاهم دیگر این است که گفته می‌شود قیمت بنزین ونزوئلا بالاتر از قیمت جهانی است در حالیکه ونزوئلا یکی از کشورهای عضو اوپک است و مسلما طبق قیمت بازار بین‌المللی بنزین خود را به فروش می‌رساند.
*پول حاصل از فروش بنزین در ایران سرمایه‌گذاری می‌شود
**موضوع مهم استقلالی است که در راستای این همکاری‌ها قرار است بوجود آید. قراردادهای بین ونزوئلا و ایران در زمینه ساخت تراکتور، دوچرخه، سیمان منعقد شده و کارخانه‌های مختلفی نیز قرار است ساخته شود که همه آنها در چارچوب همان قرارداد بنزین است. پس از سفر چاوز به ایران و عقد قراردادهای مشترک حدود 74 میلیون دلار مبادله صورت گرفته است که شامل همین بانک دو ملیتی، مبادلات انرژی و غیره می‌شود.
باید گفت که بیش از 90 درصد قراردادهای بسته شده به نفع ایران است. در زمینه‌های بازرگانی نیز قراردادها 70 درصد به نفع ایران است و ما تلاش می‌کنیم تا روابط تجاری و بازرگانی دو کشور عمیق‌تر شود. مسیر راهی که برای 10 سال امضا شده در جهت توسعه راهبردی روابط دو کشور است. پس از امضای این نقشه راه بود که حمله‌ها آغاز شد. تاکید می‌کنم که پولی هم که از راه فروش بنزین عاید ونزوئلا می‌شود در ایران هزینه می‌شود.
*فارس: در قبال بنزینی که ونزوئلا صادر می‌کند تکنولوژی دریافت می‌کند یا کالا و خدمات؟
**سفیر ونزوئلا: هم تکنولوژی می‌گیریم و هم محصولات و کالاها را. ایران اکنون کارخانه تولید ماشین را در ونزوئلا در حال ساخت دارد. ونزوئلا برای بالا بردن سطح تولیدات خود به کمک ایران احتیاج دارد. پولی که از راه بنزین عاید ونزوئلا می‌شود در همین تبادلات صرف خواهد شد. ساخت 17 هزار واحد مسکونی در ونزوئلا با تکنولوژی و شرکت‌های ایرانی از همان صندوقی است که پایه‌گذاری شده و 10 هزار واحد آن به پایان رسیده است. همچنین واردات دارو از ایران و تمام تبادلات موجود یک حالت حمایتی دارد. بانک و صندوق مشترکی که تاسیس شده‌اند به این موضوع کمک می‌کند.
*فارس: تبادل بنزین با توجه به توقف طرح تنظیم ایران از سوی کنگره آمریکا هم اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟
**سفیر ونزوئلا: هنوز هم این تحریم از سوی آمریکا وجود دارد اما قراردادی که بسته شده ارتباطی با تهدید تحریم بنزین ایران ندارد. در سفر سپتامبر چاوز به ایران حدود 12 قرارداد جدید همچون قرار داد ساخت پالایشگاه و قراردادهایی برای تولید مشترک گاز و نفت بسته شد.
هر قراردادی که باعث شود هر دو کشور از نظر اقتصادی به خودکفایی برسند در آن دیدار امضا شد تا روابط دو کشور در زمینه انرژی محکم‌تر شود و هر دو طرف سود ببرند.
*فارس: حجم سرمایه‌گذاری ونزوئلا در ایران چه میزان است؟
**سفیر ونزوئلا: ماه نوامبر یک جلسه مشترک در ونزوئلا خواهیم داشت که در آن جلسه آخرین اطلاعات و سرمایه‌گذاری‌ها اعلام خواهد شد.
در این چند ماهی که آمده‌ام، تلاش کرده‌ام تا تمام اطلاعات را از منابع مختلف جمع‌آوری کنم اما رقم دقیقی در دست نیست. سرمایه‌گذاری بالغ بر چند میلیارد دلار است. فقط برای ساخت کارخانه سیمان 200 میلیون دلار سرمایه‌گذاری داشته‌ایم و در بانک مشترک نیز 1200 میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است. شرکت‌های مشترک زیاد دیگری نیز تاسیس شده است. تا آخر امسال یک اطلاعات جامع، کلی و دقیق در این خصوص ارائه خواهیم داد. می‌توان گفت تبادلات بین دو کشور حدود 20 میلیارد دلار است اما سهم هر یک هنوز مشخص نیست.
هر دو کشور از روابط دو جانبه سود می‌برند
*فارس: حضور ایران در ونزوئلا از دید مردم و مسئولین این کشور چگونه است؟
**سفیر ونزوئلا: مردم ونزوئلا دید بسیار مثبتی نسبت به ایران دارند. انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در ونزوئلا باعث رونق اقتصادی در این کشور شده است. این تبادلات بازرگانی باعث جذب شرکت‌های زیاد ایرانی شده، شرکت‌های ایرانی نیز با پشتکار و خدمات خوب خود حضور مثبتی داشته‌اند. این روابط سطح زندگی مردم ونزوئلا را بالا برده و باعث شده که مردم ونزوئلا زندگی بهتری را تجربه کنند.
ما نه ‌تنها محصولات ایران را دریافت می‌کنیم بلکه تکنولوژی نیز وارد ونزوئلا می‌شود که ما را به یک کشور تولید‌کننده تبدیل کرده است. ما در زمینه علوم، توریستی و آموزشی برنامه‌ریزی‌هایی برای گسترش این تبادلات خواهیم داشت تا برای نزدیکی بیشتر فرهنگی و اجتماعی دو کشور گام‌هایی را برداریم. این رابطه‌ای است که هر دو طرف در آن سود برده و پیشرفت می‌کنند.
با تهدید و تحریم ایران شدیدا مخالفیم
*فارس: میزان تعهد ونزوئلا در قبال ایران در هنگام بروز بحران اعم از سیاسی و اقتصادی به چه میزان است؟
**سفیر ونزوئلا: در زمینه داخلی، ما به هر پروسه سیاسی و اجتماعی که در داخل ایران اتفاق بیفتد احترام می‌گذاریم. دولت ونزوئلا پشتیبان دولت قانونی احمدی‌نژاد است و ما حمایت کامل خود را از ایران و دولت احمدی‌نژاد خواهیم داشت. در بحث بین‌المللی نیز ما همیشه اتحاد و وحدت خود را با جمهوری اسلامی ایران و اعلام کرده و خواهیم کرد. ما از استفاده صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای در ایران حمایت می‌کنیم و کاملا مخالف هر نوع تهدید سیاسی، نظامی و تحریمی علیه ایران هستیم. چاوز نیز شدیداً مخالفت خود را با تحریم‌ها اعلام کرده است چرا که دوران زورگویی‌های آمریکا و تعیین تکلیف آن برای سایر کشورها گذشته است. جهان از حالت تک قطبی خارج شده و در حال چند قطبی شدن است که این موضوع نیاز به تلاش همه کشورها دارد. هر گونه تحریم‌ و تهدیدی علیه ایران باشد ونزوئلا پشت ایران است و از آن حمایت می‌کند.
کاری که الان آمریکا در عرصه سیاسی می‌کند تنها بر ضد امنیت ایران نیست بلکه بر ضد بسیاری از کشورها از جمله کشورهای آمریکای لاتین است. آمریکا تلاش می‌کند تا از کلمبیا یک اسرائیل دیگر بسازد و کلمبیا را به یک کشور نظامی تبدیل کند. آمریکا در قبال کودتای هندوراس هیچ کاری انجام نداده بلکه در تبعید رئیس‌جمهور هندوراس به کاستاریکا نقش اصلی را ایفا کرد. این کاری که بر علیه ایران صورت می‌گیرد تلاشی امپریالیستی است تا کشورها را تابع خود کند اما باید بداند که همه کشورها خواهان استقلال هستند.
گسترش روابط فرهنگی و اجتماعی در دستور کار دو کشور قرار دارد
*فارس: نقشه راه 10ساله بین ایران و ونزوئلا چیست و در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
**سفیر ونزوئلا:‌ این نقشه، ماه آوریل آغاز به کار کرده و ماه نوامبر کمیسیون مشترک در ونزوئلا جلسه‌ای خواهد داشت. در جلسه کمیسیون مشترک ونزوئلا نقشه کلی آماده می‌شود. دارای 2 مرحله‌ است، یکی 5 ساله که هدف اصلی آن به اتمام رساندن پروژه‌های ناتمام موجود است که حدود 300 قرارداد و تفاهم‌نامه و 80 پروژه ویژه و تخصصی در حال انجام است. در 5 سال بعدی، این قراردادها و روابط بسط و گسترش می‌یابد. هرگونه رابطه دوجانبه از جمله بهداشت، پزشکی، آزمایشی و گردشگری را گسترش خواهد یافت، همانند رابطه‌ای که بین دو کشور دوست وجود دارد. تلاش‌هایی نیز در خصوص نزدیکی دو ملت آغاز شده است تا دو ملت در خصوص یکدیگر شناخت بیشتری کسب کنند و جنبش‌های دانشجویی، اساتید، کارگران در دو کشور به یکدیگر نزدیک‌تر شوند. نمی‌خواهیم تنها در زمینه‌ اقتصادی و بازرگانی محدود بمانیم، قرار است در تمام زمینه‌ها این روابط بسط و گسترش یابد.
تلاش داریم تا در زمینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک در سایر نقاط دنیا نیز کارهایی انجام دهیم. با توسعه و محکم‌تر کردن این روابط نه تنها رابطه ایران و ونزوئلا عمیق‌تر می‌شود بلکه روابط ایران با آمریکای لاتین نیز روابط بهتری خواهد شد.
ایران و ونزوئلا می‌توانند پروژه‌های مشترک خود را در کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و حتی آسیا انجام دهند که باعث می‌شود دو کشور به یکدیگر نزدیک‌تر ‌شوند. مانند همان کاری که کشورهای عضو «آلبا» در آمریکای لاتین انجام می‌دهند. ونزوئلا با رساندن سوخت ارزانتر به کشورهای فقیر حوزه کارائیب تلاش می‌کند تا به آنها کمک کند و کارهایی از این قبیل در آفریقا صورت می‌گیرد تا سطح زندگی مردم این کشورها نیز افزایش یابد. ایران و ونزوئلا با یکدیگر می‌توانند این کارها را ادامه دهند. تبادل تکنولوژی بین ایران و ونزوئلا برای ونزوئلا ارزشمند است. در تفکر سرمایه‌داری کشورهای فقیر هیچگاه نمی‌توانند تکنولوژی دریافت کنند. موضوعی که در روابط ایران و ونزوئلا به خوبی مورد مشاهده است که هر دو کشور از تکنولوژی و فن‌آوری یکدیگر بهره‌مند می‌شوند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات