صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۱  ، 
کد خبر : ۱۳۳۳۶۷

اخبار ویژه روزنامه های 18 آذر 1388


ایران

دیگه چه خبر؟

ارجاع احکام 22 نفر از دستگیرشدگان حوادث اخیر به اجرای احکام

■ خبر اول این که احکام قطعی 22 نفر از محکومان حوادث اخیر که پرونده آنان در شعب دادگاه‌های انقلاب اسلامی تهران مورد رسیدگی قرار گرفته بود، پس از تأیید در دادگاه‌های تجدیدنظر، جهت اجرا به واحد اجرای احکام دادسرای انقلاب تهران ارسال شده است. روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران گزارش داده که بنا به احکام صادره، 18 نفر از محکومان مذکور به حبس از 4 ماه تا چهار و نیم سال محکوم شده‌اند. برای برخی از محکومان یادشده جزای نقدی و مجازات شلاق نیز صادر شده است. همچنین 4 نفر از متهمان دستگیر شده نیز از دادگاه رأی برائت دریافت کردند. اقدام علیه امنیت، تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی، تخریب و آتش‌سوزی، ایجاد آشوب، حمله به مأموران، ایراد ضرب و جرح و استفاده از سلاح سرد از جمله اتهامات محکوم شدگان یاد شده، اعلام شده است.

نتانیاهو: اغتشاش در ایران، همسو با منافع اسرائیل است

■ خبر دیگر این که نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن حمایت مجدد از اغتشاشگران حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، گفته حوادث اخیر در ایران و مخالفت برخی گروه‌ها با حکومت و نظام جمهوری اسلامی در جهت منافع اسرائیل است. نشریه صهیونیستی هاآرتص نوشته: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی یک سخنرانی در پارلمان این رژیم (کنست)، ایران را بزرگ‌ترین مشکل برای موجودیت اسرائیل دانسته است. همچنین وزیر خارجه انگلیس در پی تجمع حامیان موسوی در دانشگاه تهران، از این تجمع حمایت کرد. دیوید میلیبند اعلام کرد: ایران نباید تظاهرات کنندگان را سرکوب کند و ما از این بابت نگران هستیم.

گرم شدن تنور آشوبگران با حضور فائزه هاشمی

■ شنیدیم که حضور فائزه هاشمی در میان شماری از قانون شکنان در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، به کانون توجه رسانه‌های بیگانه و برخی از سایت‌های خبری تبدیل شده است. در همین خصوص بی‌بی‌سی در سایت خود حضورفائزه هاشمی را در میان دانشجویان معترض در واحد تحقیقات دانشگاه آزاد در پونک مورد توجه قرار داد. تعدادی از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی نیز با انتشار فیلم و تصاویر حضور فائزه هاشمی در مقابل دانشکده علوم انسانی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد و سخنرانی در آن مکان، اعلام کردند که دختر هاشمی رفسنجانی باعث تحریک تعدادی از دانشجویان به اغتشاش و آشوبگری شده است. گفتنی است فائزه هاشمی به دلیل حضور در اغتشاشات پس از انتخابات به طور موقت بازداشت شده بود.

بازداشت عاملان فرار شهرام جزایری

■ با خبر شدیم که فرمانده نیروی انتظامی هرمزگان خبر داده: عاملان فراری دادن شهرام جزایری به خارج از کشور بازداشت شدند. سردار دشتی با بیان اینکه دو نفر عامل اصلی انتقال شهرام جزایری به خارج از کشور هستند ،گفته:این دو متهم تحت تعقیب، 13 آذر در مخفیگاه خود در یکی از روستاهای ساحلی شهرستان سیریک هرمزگان بازداشت و به مراجع قضایی تحویل شدند. شهرام جزایری اوایل اسفند سال 1385 از زندان فرار کرد و با همکاری این دومتهم از طریق مرز آبی استان هرمزگان به کشور امارات منتقل شد. جزایری سپس با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج ) وبا کمک وزارت امور خارجه وقوه قضائیه مجدداً بازداشت و به زندان بازگردانده شد.

شایعات گرانی مسکن از سوی سوداگران

■ خبر رسیده که سوداگران بخش مسکن به علت این‌که سرمایه گذاری آنها در این بخش جواب نداده اخیراً شایعات گرانی مسکن را مطرح کرده‌اند. مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور هرگونه شایعه مبنی بر گران شدن قیمت مسکن را تکذیب کرده و گفته: با هوشیاری مسئولانی که بر مسکن نظارت دارند، هیچ افزایش قیمتی در این بخش وارد نخواهد شد و با واگذاری واحدهای مسکن مهر، متقاضی خرید در این بخش بسیار کمتر می‌شود که این موضوع نیز به کاهش قیمت مسکن منجر خواهد شد. وی به جلوگیری سامانه کد رهگیری از سوداگری در بخش مسکن اشاره کرده و گفته: از زمان راه اندازی سامانه کد رهگیری املاک و مستغلات کشور تا حد زیادی از سوداگری نامعقول و رشد کاذب قیمت مسکن جلوگیری شده و این طرح در کاهش 30 تا 40 درصدی قیمت مسکن مؤثر بوده است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور تصریح کرده: مردم باید هوشیار باشند و در دام این گونه شایعات نیفتند.

نقض حریم هوایی ترکیه از سوی اسرائیل علیه ایران، پاسخی ویرانگر دارد

■ دست آخر این که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه درباره اینکه آیا علت لغو رزمایش مشترک ترکیه و اسرائیل نقض حریم هوایی ترکیه از سوی اسرائیل برای جاسوسی علیه ایران بود؟ اعلام کرده: این اطلاعات نادرست است اما اگر اسرائیل چنین کاری می‌کرد با واکنشی تکان‌دهنده و پاسخی ویرانگر از سوی ترکیه مواجه می‌شد. اردوغان در گفت و گو با «فهمی هویدی» اندیشمند و کارشناس مصری بر نگرانی خود از جنایات اسرائیل علیه ملت فلسطین تأکید و از غزه به عنوان زندانی بزرگ یاد کرده است. وی همچنین بار دیگر حمایت ترکیه را از حق جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای مورد تأکید قرار داده و افزوده: قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس علیه ایران بسیار شتابزده بود.

کیهان

وطن فروشی کن! جایزه بگیر! (خبر ویژه)

مجلس اعیان انگلیس در پوشش یک موسسه مجعول و بی نام و نشان به شیرین عبادی جایزه داد. عبادی با حضور در مجلس اعیان، جایزه موسسه ای به نام خدمات بین المللی حقوق بشر را از لردهای انگلیسی دریافت کرد. این وکیل سلطنت طلب نیز به عنوان ادای دین، متنی از پیش نوشته شده حاوی اتهامات همیشگی بی بی سی و وزارت خارجه انگلیس علیه جمهوری اسلامی را قرائت کرد.

عبادی به عنوان مهره ای سلطنت طلب در خدمت رژیم پهلوی قرار داشت و در مطبوعات آن روزگار از کشتار ملت مسلمان ایران به دست رژیم حمایت کرد اما طی سال های اخیر طرفدار دموکراسی و حقوق بشر شده و با دریافت جایزه های بی ارزش، به مدلی برای خیانت و دریافت مزد متقابل تبدیل شده است. عبادی در مواضع سال های اخیر خود هرگز از مواضع آمریکا و انگلیس علیه جمهوری اسلامی تخطی نکرده و به عنوان مثال در چالش هسته ای همواره از تحریم ایران و تعطیلی برنامه هسته ای جانبداری کرده است.

انگلیسی ها در حالی با عناوین حقوق بشر و دموکراسی بازی می کنند که از ناقضان اصلی حقوق بشر و دموکراسی در مناطق مختلف جهان طی 2 قرن اخیر قلمداد می شوند.

محافل غربی طی 9-8 ماه اخیر بر تعداد جایزه های اعطایی به عناصر ضد انقلاب به ویژه با محوریت زنان و هنرمندان افزوده اند.

نگرانی ستون پنجم از افشای جنایت های آمریکا (خبر ویژه)

عضو گروهک نهضت آزادی مدعی شد تصویب بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی برای شناسایی و معرفی موارد نقض حقوق بشر در آمریکا و انگلیس، مغایر قانون اساسی است.

مهدی معتمدی مهر طی مقاله ای در سایت گویانیوز مدعی شد: این مصوبه مغایر اصل 72 قانون اساسی است که می گوید مجلس نمی تواند قوانینی وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد. این مصوبه هزینه بر است ضمن اینکه مداخله در حاکمیت ملی آن کشورهاست.

وی همچنین مدعی شد ورود ایران به هر نوع جنگ روانی با دولت های آمریکا و انگلیس، با منافع ملی ایران ناسازگار است و نوعی اعلام جنگ سرد محسوب می شود.

این موضع مضحک در حالی است که گروهک نهضت آزادی به عنوان ستون پنجم آمریکا نه تنها همواره از ادعای دولت های استکباری مبنی بر نقض حقوق بشر در ایران استقبال کرده بلکه حتی خود برای پرونده سازی علیه جمهوری اسلامی یاری رسانده است. نهضتی ها پس از سرویس دهی ویژه به سفارت آمریکا در تهران، در ماجرای جنگ تحمیلی نیز تبدیل به ستون پنجم استخبارات رژیم صدام شدند و امروز هم نوک پیکان رژیم های استکباری در جنگ سرد و جنگ نرم علیه ملت ایران به شمار می روند.

نهضتی ها هرگز به سیاست های جنایتکاران و ضد انسانی آمریکا و انگلیس در نقض حقوق ملت ها اعتراض نکرده اند به نحوی که سال گذشته سایت میزان نیوز با اشاره به همین سکوت سؤال برانگیز تصریح کرد با این وضعیت طبیعی است که ما روشنفکران همواره زیر سؤال باشیم و مورد اتهام مزدبگیری واقع شویم.

آمریکا به ویژه در دهه اخیر بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان و خاورمیانه محسوب می شود.

تواضع یا ترس از رسوایی؟! (خبر ویژه)

سایت رسمی حزب مشارکت ادعا کرد به خاطر پرهیز از «خود تبلیغی»، خبر اعطای جایزه به سردبیر سابق این سایت توسط مقامات آلمانی را سانسور کرده است!

«نوروز» در واکنش به خبر ویژه دیروز کیهان ادعا کرد آقای حنیف مزروعی شخصا تصمیم به این کار ]سانسور خبر[ گرفته چرا که آن را نوعی خود تبلیغی قلمداد می کند.

سایت مشارکت در واکنش طولانی و توام با آسمان و ریسمان کردن خود بالاخره توضیح نداده که پروژه دروغین کشته سازی و رساندن آمار کشته های حوادث پس از انتخابات به «72تن» از کدام محافل خط می گرفته و چرا افراد زنده ای چون ترانه موسوی، سعیده پورآقایی، احمد کارگرنجاتی، محسن ایمانی و... را به عنوان مقتول جا زده و بر سر قبرهای بی جنازه شیون سر داده است.

نوروز اعلام کرده که حنیف مزروعی از 23خرداد (فردای انتخابات) زندگی مخفیانه را آغاز کرده اما توضیح نداده که نامبرده چرا بلافاصله پس از انتخابات مفقود شده و با چه واسطه هایی سر از اروپا درآورده است.

با وجود متواری شدن حنیف مزروعی و ادعای سایت نوروز مبنی بر کناره گیری وی از سردبیری سایت، به نظر می رسد نامبرده همچنان سایت را اداره می کند و پاسخ اخیر نیز از سوی خود وی صادر شده است.

انگلیس و آمریکا سنگ پا را هم از رو بردند (خبر ویژه)

وزیر خارجه انگلیس و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی پس از معرکه گیری عناصر ورشکسته در دانشگاه از آنها حمایت کردند.

ایان کلی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با دلداری دادن به عناصر آشوب طلب گفت: آنها بدانند صدایشان شنیده می شود و اقدامات سرکوبگرانه دولت ایران علیه مردمی که برای حقوق دموکراتیک تلاش می کنند از دید آمریکا پنهان نیست.

وی همچنین قانون شکنی، فحاشی، تخریب مراکز اداری، ضرب و شتم دانشجویان انقلابی و... را اعتراض مسالمت آمیز توصیف کرد و مدعی شد: برخورد با این حرکت ها بی اعتنایی به حقوقی است که در قانون اساسی ایران گنجانده شده است.

دیوید میلیبند وزیر خارجه رژیم انگلیس هم با حمایت از اغتشاشگری در دانشگاه، گفت: ما نگران برخوردها هستیم و از مقام های ایرانی انتظار داریم آزادی های شهروندان را رعایت کنند نه این که آن را سرکوب کنند.

گفتنی است دولت های آمریکا و انگلیس نقش اساسی را در کودتای 28 مرداد 1332، تعطیلی قانون اساسی مشروطه، بازگرداندن محمدرضا پهلوی به قدرت و استمرار 25 ساله استبداد در ایران داشتند. جنایت روز 16 آذر 1332 و شهادت مظلومانه 3 دانشجوی ایرانی، به دنبال اعتراض دانشجویان به این حرکت استعماری صورت گرفت. آمریکا و انگلیس هرگز توضیح نداده اند که چرا در آن 25 سال از رژیم فاسد، مستبد و جنایتکار پهلوی حمایت کردند. آنها پس از پیروزی انقلاب همواره سعی کرده اند مقابل نظام برآمده از مبارزات ملت ایران سنگ اندازی کنند. انگلیسی ها البته سابقه ای یکصد ساله در نقض حقوق و قوانین اساسی ایران دارند.

رسانه های فارسی زبان آمریکایی و انگلیسی سرمایه گذاری گسترده ای برای ایجاد اغتشاش و آشوب در 16 آذر انجام داده بودند که سرشان به سنگ خورد. اما ظاهرا باید گفت رو که نیست، سنگ پاست!

چامسکی: اوباما همان بوش است دیگر نباید به شعار تغییر امید بست (خبر ویژه)

نوام چامسکی از منتقدان آمریکایی که تا پیش از این از اوباما حمایت می کرد، گفت: اوباما همان بوش است و شعار تغییر وی شعاری بی محتوا است.

وی در گفت وگو با روزنامه گاردین اظهار داشت: اوباما در سیاست خارجی دنباله رو بوش شده و بسیاری از مردم در آمریکا و در جهان سوم را که به شعار تغییر او امید بسته بودند، مأیوس کرده است. اکنون شعار تغییر به یک شعار بی محتوا تبدیل شده است.

چامسکی از شکاف میان افکارعمومی و سیاستمداران آمریکا به ویژه در عرصه سیاست خارجی خبر داد و گفت: این شکاف رو به تزاید است مخصوصاً به این دلیل که حمایت های آمریکا در اسرائیل به خاطر نفوذ لابی صهیونیستی روبه تشدید است.

چامسکی معتقد است عدم توجه کافی به آمریکای لاتین، از سوی کاخ سفید به منافع آمریکا در منطقه ضربه زده است.

گفتنی است چامسکی در مبارزات انتخاباتی سال گذشته آمریکا از اوباما حمایت کرده بود.

کمونیست فرسوده و پنبه دانه «فرسایش جمهوری اسلامی» (خبر ویژه)

ارگان رسمی سازمان سیا از طریق یک مستخدم رسمی خود برای عناصر مخالف تعیین تکلیف کرد و از آنها خواست جذب جمهوری اسلامی نشوند.

حسین بشیریه از عناصر سابقا مارکسیست که پس از فروپاشی شوروی جذب مدل های غربی شد، پس از اخراج از دانشکده حقوق دانشگاه تهران به آمریکا رفت و در پوشش عضویت در دانشگاه سیراکیوز، فعالیت های ضد انقلابی را از سر گرفت. وی در گفت وگو با رادیو فردا می گوید: تکلیف اپوزیسیون در شرایط فرسایش رژیم این است که از جذب و حل در درون ساختار پرهیز کنند و به ادامه گفت وگو درباره نقاط اصلی ضعف حاکمیت به ویژه عدم مشروعیت آن بپردازند!

وی خواستار هجمه به اسطوره های اقتدار و مشروعیت جمهوری اسلامی نظیر عدالت، اخلاقی و دینی کردن سیاست، مبارزه با امپریالیسم و جمهوریت(سلطنت زدایی) شد و در کنار آن بر تصرف مناسک رسمی(دکترین دیکته شده سازمان سیا و اجرا شده توسط عناصری نظیری موسوی و...) تاکید کرد و گفت: تصرف مراسم و مناسک رسمی از جانب گروه های مخالف، فرصت بسیج گری حکومت را سلب می کند.

بشیریه همچنین با دعوت به نفاق مضاعف و سکوت درباره سوابق عناصری نظیر موسوی و کروبی گفت: یک نکته اساسی از حیث عملی که معمولا مورد غفلت خام اندیشان بویژه در بین اپوزیسیون خارج از کشور واقع شده است این است که در شرایط فرسایش ساختار اقتدار، مسئله اصلی کارکرد و فایده و نقش افراد، گروه ها و احزاب در فرایند فرسایش است نه ماهیت عقاید و ایدئولوژی و یا حتی تعلقات گذشته آنها با حکومت. تحول سیاسی در شرایط فرسایش نیازمند ائتلاف نیروها و نهایتا دو قطبی شدن جامعه سیاسی است.

وی همچنین خواستار محدود کردن حمله به هسته قدرت در ایران برای جابجا کردن لایه های پیرامونی قدرت و فراهم کردن امکان همکاری اپوزیسیون با طیفی از این لایه های پیرامونی شد؛ روشی که عناصر منافق در قبال کسانی چون هاشمی رفسنجانی و برخی چهره های درون نظام در پیش گرفتند.

مصاحبه یک مدعی سابق چپ کمونیستی با ارگان رسمی سازمان سیا و ارائه رهنمودهای عملیاتی برای براندازی به نیابت از سازمان جاسوسی شیطان بزرگ، از آن نکات عبرت آموز است و جالب این که عناصری از این دست شعار آزادی اندیشه و لزوم نقد و انتقاد را هم در اظهارات خود سرمی دهند.

کلک مرغابی رسانه های آمریکایی و ضدانقلاب (خبر ویژه)

برخی رسانه های بیگانه و ضدانقلاب، تصاویر تجمع بزرگ و ضدآمریکایی دانشجویان انقلابی در دانشگاه تهران را به جای تجمع کم رونق و سردرگم عناصر افراطی طرفدار آمریکا منتشر کردند!

روزنامه های نیویورک تایمز آمریکا و الشرق الاوسط سعودی در کنار برخی خبرگزاری های غربی روز 16آذر ترجیح دادند عکس های تجمع ضد آمریکایی دانشجویان مسلمان را با عنوان «معترضان به جمهوری اسلامی» منتشر کنند. برخی دیگر از این رسانه ها با مشاهده کم رونقی تجمعات اغتشاش طلبان، عکس های آرشیوی مربوط به روزهای پس از انتخابات و حتی مربوط به حوادث تیرماه 78 را به عنوان عکس های خبری روز منتشر کردند تا مجبور نشوند به شکست کامل پروژه چند هفته اخیر در راه اندازی آشوب اعتراف کنند.

در تجمع ضد استکباری دانشجویان مسلمان دانشگاه تهران بیش از 7 هزار نفر شرکت کرده بودند که شعار می دادند: مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر منافق، دانشجو بیدار است- از آمریکا بیزار است، خونی که در رگ ماست- هدیه به رهبر ماست، هیهات منا الذله، موسوی- اسرائیل پیوندتان مبارک و...

قدس

تلفنی که خبرنگاران پارلمانی را خنداند

قدس- گروه سیاسی: دیروز کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفتگوی تلفنی را برای خبرنگاران پخش کرد که دستمایه مزاح قرار گرفت.

در این مذاکره تلفنی، شخصی در تماس با نماینده مردم شاهرود مدعی بود طرح هدفمندکردن یارانه ها و مصرف بنزین را برای دولت نهم ارائه کرده است و همین کار سبب شده است دولت از این راه حدود 15 میلیارد دلار سود ببرد، بنابراین دولت باید 4 میلیارد تومان بابت این طرح به او بدهد.وی که خود را پوسترفروش کنار خیابان و دارای 5 کلاس سواد معرفی می کرد، گفت: وقتی پیشنهادم مطرح شد بعدها در سریال شبهای برره به این پیشنهاد پرداخته شد و سپس در دستور کار دولت قرار گرفت.تماس گیرنده به جلالی گفت: تاکنون برای دریافت حق الزحمه خود خیلی صبوری کرده است و مسؤولان دولت باید هر چه سریعتر این مبلغ را به وی پرداخت کنند و گرنه انتقام خود را خواهد گرفت!

اعلام جرم علیه مدیر مسؤول سایت اینترنتی

ایلنا- دادستانی تهران علیه مدیر مسؤول سایت آینده به اتهام توهین به رئیس جمهور اعلام جرم کرد.

العربیه از آشوب طلبان چه می خواهد؟

الف - از بازیگران 16 آذر امسال، رسانه های خارجی در ظاهر طرفدار موسوی بودند که بطور چشمگیر و پردامنه ای سعی داشتند مراسم روز دانشجو را به اعتراضی خیابانی در خارج از دانشگاه بکشانند.در این میان، العربیه بیش از دیگر تلویزیونهای ماهواره ای به آب و آتش می زد و لحظه به لحظه تحولات تهران را گزارش می داد.

تکذیب ادعای اخراج نادران از کمیته ویژه

فارس - الیاس نادران، عضو کمیته ویژه مجلس برای بررسی حوادث پس از انتخابات در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس خبر کنار گذاشتن خود را از این کمیته تکذیب کرد.

ضرب و شتم تصویربردار صدا و سیما در دانشگاه

فارس - حامیان جنبش سبز دیروز( 17 آذر) در دانشگاه تهران پس از ضرب و شتم تصویربردار و خبرنگار واحد مرکزی خبر، دوربین صدا و سیما را دزدیدند.

روزنامه حیات نو توقیف شد

جهان - روزنامه حیات نو در نشست دوشنبه شب هیأت نظارت بر مطبوعات توقیف شد. هنوز از دلیل و مدت زمان توقیف این روزنامه خبری در دست نیست.

خودداری پروین احمدی نژاد از خوردن شکلات سبز

ایلنا - در نشست گذشته شورای شهر تقوی معاون پارلمانی شورای شهر تهران اقدام به پخش شکلات میان اعضای شورای شهر کرد که معصومه ابتکار شکلات سبز رنگ خود را به خانم معصومه آباد، دیگرعضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر داد و گفت که آن را به پروین احمدی نژاد عضو کمیسیون بودجه شورای شهر بدهید.

آباد هم با دادن شکلات به پروین احمدی نژاد خواهر محمود احمدی نژاد اعلام کرد که می گویند چون سبز رنگ است آن را به شما بدهیم. اما پروین احمدی نژاد از خوردن شکلات سبزرنگ خودداری کرد.

دزدان دریایی کشتی ایرانی را ربودند

پانا - یک کشتی ماهیگیری ایرانی سه روزپیش از سوی دزدان دریایی سومالی ربوده شد.

این خبر را عضو هیأت عامل سازمان بنادر ودریانوردی کشور بیان کرد.

تهران به اشتباه پایتخت شد

مهر - دکتر بهرام عکاشه رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد، اولین پایگاه لرزه نگاری بزرگ در منطقه جنوب غرب تهران را مربوط به سال 1973 و 1974 دانست و گفت: داده های به دست آمده از این پایگاه نشان داد که تهران به دلیل لرزه خیز بودن به اشتباه پایتخت معرفی شده است.

شیطنت دو کشور برای سرقت نوروز

پرچم- تشکیل پرونده ثبت جهانی نوروز حدود سه سال قبل با شرکت حدود 10 کشور منطقه که بیشتر آنها همسایگان ایران هستند، آغاز شد و در نهایت با حضور 7 کشور به ثبت رسید.

این کشورها عبارتند از: ایران، هند، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، پاکستان و ترکیه.بنا بر این گزارش، در هنگام ثبت جهانی نوروز غیبت دو کشور تاجیکستان و افغانستان که مراسم نوروز در آنها نیز برگزار می شود موجب به وجودآمدن سؤالاتی شد اما در آن زمان چنین پاسخ داده شد که تاجیکستان هنوز به عضویت کنوانسیون میراث ناملموس جهانی در نیامده است و افغانستان نیز به تاز گی به این کنوانسیون ملحق شده است.

اما پیگیریهای صورت گرفته نشان از آن دارد که غیبت این دو کشور به خصوص افغانستان نه به دلیل آماده نبودن برای حضور در پرونده ثبت ایران، بلکه به دلیل انجام اقداماتی است که در آن قصد دارند درباره ثبت جهانی نوروز ایرانی مناقشه کرده و آن را از جمله میراثهای خود معرفی کنند.

کشف یک قبضه کلت کمری در دانشگاه تهران

جهان- همزمان با تجمع دانشجویی در دانشگاه تهران، سه نفر که قصد داشتند بدون داشتن کارت دانشجویی وارد دانشگاه شوند با جلوگیری مسؤولان حراست این دانشگاه مواجه شدند.

پس از اصرار این افراد، یکی از این سه نفر در حالی که قصد داشت چیزی از جیبش بیرون آورد کلت کمری از جیبش بیرون افتاد و بلافاصله با مشاهده این وضعیت متواری شد. از هویت این سه نفر اطلاعی در دست نیست.

وزیر اطلاعات شایعه خروج طلا و ارز را تکذیب کرد

فارس- محمد کرمی راد، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس گفت: وزیر اطلاعات با حضور در نشست دیروز کمیسیون امنیت ملی مجلس و در پاسخ به سؤال نماینده مردم یزد شایعه خروج طلا و ارز از کشور را کذب دانست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات