صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۰  ، 
کد خبر : ۱۴۴۷۹۳

نگاهی کلی به فضای رادیوهای بیگانه10خرداد89

واکنش محافل سیاسی و تبلیغی غرب به خصوص رئیس جمهور آمریکا و وزیرخارجه فرانسه به قطعنامه پایانی اجلاس بازنگری ان پی تی همچنان به عنوان مهمترین سوژه تبلیغی مورد توجه رسانه های بیگانه قرار دارد.

این رسانه ها با تحلیلهای وارونه و غیر واقعی خود می کوشند تا پیامدهای این شکست سیاسی را درسطح افکار عمومی کاهش دهند درهمین حال آخرین مواضع مقامات برزیل و ترکیه درمخالفت با مواضع آمریکا در قبال توافقات تهران نیز دامنه این تلاشها را گسترده تر کرده و برخلاف انتظارات غرب سیاستهای انان نه تنها انزوای سیاسی برای تهران به بار نیاورده بلکه اجماع سازی درجهت حمایت از برنامه هسته ای ایران و درنقطه مقابل اجماع درمقابل برنامه هسته ای رژیم صهیونیستی نگرانی هایی در اردوگاه غرب به همراه داشته است .
از این دو رویداد که بگذریم مهمترین سوژه تبلیغی ساعات گذشته(8/3/89) رسانه های بیگانه توجه به تحولات سیاسی داخلی ایران در دو قالب مسائل حقوق بشری و موضع گیری های سیاسی بود که جهت گیری این رسانه ها درقبال مسائل حقوق بشر با توجه به شرایط تاریخی تنظیم شده و با درنظر گرفتن مراسم های ایام خرداد ماه این رسانه ها سطح وعمق داعیه های حقوق بشری خود را افزایش داده اند.
فضاسازی درزمینه وضعیت جسمی زندانیان سیاسی از جمله مجید توکلی ، فضاسازی درزمینه ناپدید شدن یک فیلم ساز ایرانی که فیلمی درباره وجود شکنجه در زندانهای ایران ساخته بود ، فضاسازی درباره وضعیت پرونده رسول بداغی نمونه هایی از گزینش تبلیغی این رسانه ها درقبال مسائل حقوق بشر درایران است .
درزمینه تحولات سیاسی داخلی ایران نیز مهمترین دستمایه شب گذشته(8/3/89) رسانه های بیگانه اعلام کشف اسناد محرمانه نفتی در دفتر هیئت امنای دانشگاه ازاد و فضاسازی و ارزیابی بیانیه میرحسین موسوی وجبهه مشارکت درباره تحولات سیاسی داخلی ایران بود که به طور سومندانه ای مورد بهره برداری تبلیغی این رسانه ها قرارگرفت .
نتیجه دادن تلاش های دیپلماسی ایران:
به نظر می رسد بیانیه پایانی اجلاس بازنگری ان پی تی موجی از نگرانی درمورد برهم خورد معادلات سیاسی فضای تبلیغی و رسانه ای غرب را دربرگرفت و رسانه های بیگانه که هم زمان با برگزاری این اجلاس امیدوار به شکل گیری اجماع درمیان شرکت کنندگان در این اجلاس برای ایجاد یک جبهه درمقابل برنامه هسته ای ایران بودند با اشاره این بیانیه به ضرورت پیوستن رژیم صهیونیستی به ان پی تی روبرو شدند که حاکی ازشکست دیپلماسی غرب و آمریکا و رژیم صهیونیستی در این اجلاس بود .
درحالی این بیانیه ازسوی اعضای اجلاس بازنگری ان پی تی صادره شده است که مواضع حمایتی رئیس جمهور برزیل و ترکیه از بیانیه نشست تهران و مواضع هسته ای این کشور نیز نگرانی های غرب را درباره روند مواجهه با برنامه هسته ای ایران دوچندان کرده است .
ازسوی دیگر در روزهای آینده مسئله تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران درشورای امنیت به رای گذارده خواهد شد و این رویدادهای سیاسی می تواند مقدمه شکست دیگری در دیپلماسی غرب برای تصویب یک قطعنامه تاثیرگذار به منظور توقف برنامه هسته ای ایران باشد.
دشمنان بشریت ؛شعارهای بشردوستانه:
تلاش برای ایجاد حلقه های متصل و منسجم از جنبش های اجتماعی ، یکی از اهدافی است که رسانه های بیگانه با بهره گیری از داعیه های حقوق بشری همواره دنبال کرده اند با این حال این سیاست در روزهای اخیر به شکل جدی تر و تازه تری در دستور کار این رسانه ها قرار گرفته است .
در این مسیر برخی از شگردهایی که برای اجرای همگرائی میان جنبش های سیاسی و اجتماعی داخلی علیه حاکمیت مورد استفاده قرار می گیرد استفاده ازشگرد نمادسازی و انتشار بیانیه های حقوق بشری و حتی تاسیس محافل جدید مدعی حقوق بشر و تشکیل کمپین های مختلف برای هریک از این جنبش هاست .
در روزهای گذشته اسامی برخی از زندانیان سیاسی در ایران به طور برجسته و ویژه ای درکانون توجه این رسانه ها قرار گرفته است که می توان تمرکز و انتخاب هریک از این اسامی را با جنبش مربوطه تطبیق داد.
فضاسازی گسترده روزهای گذشته درباره بازداشت مجید توکلی و شرایط جسمی وی درزندان با هدف نماد سازی برای جنش دانشجوئی ، فضاسازی شب گذشته(8/3/89) رسانه های بیگانه درباره وضعیت رسول بداغی با هدف نمادسازی برای جنبش معلمان ، توجه به وضعیت منصور اوصانلو با هدف نمادسازی برای جنبش کارگری و حتی احیای سوژه قتل ندا آقاسلطان برای تحرک بخشی به جنبش زنان ازجمله مواردی است که مورد گزینش رسانه های بیگانه قرار گرفته است.
* * * * * *
جریان فتنه ؛امید بیگانه:
با نزدیک ترشدن به ایام مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) و به خصوص اولین سالگرد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تلاشها برای بازگشت به جریانات سیاسی پسا انتخاباتی در سال گذشته در سطح رسانه های بیگانه شدت پیدا کرده و این رسانه ها هرگونه تحول سیاسی را در داخل کشور درهمین راستا مورد ارزیابی قرار می دهند .
درساعات گذشته بیانیه میرحسین موسوی و نیز بیانیه جبهه مشارکت بار دیگر مسئله نقش رهبری جنبش اعتراضی در ایران و یا به عبارت این رسانه ها جنبش سبز(!!) را در کانون توجه وتحلیل رسانه های بیگانه قرار داد و به خصوص بخشهایی از بیانیه میرحسین موسوی درباره پایبندی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ازسوی رسانه های بیگانه و برخی محافل سیاسی خارج ازکشور با واکنشهایی روبروشد که حاکی از تداوم نگرانی ها از هماهنگی میان مطالبات سیاسی معترضان داخلی با مطالبات معترضان خارج ازکشور است .
بازرسی دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد سوژه دیگری بود تا نقش آقای هاشمی رفسنجانی در تحولات اینده سیاسی ایران نیز بار دیگر مورد توجه این رسانه ها قرار بگیرد وبرخی تحلیلگران این اقدام را در امتداد شکل گیری آرایش جدید سیاسی در داخل کشور برمبنای حذف ایشان مورد ارزیابی قرار دهند که این رویکرد تبلیغی نیز با هدف بهره گیری از ظرفیتهای ممکن درتحولات سیاسی داخلی به منظور تعمیق شکاف و اختلافات داخلی ازیک سو و انسجام میان گروه های معترض در سوی دیگر دنبال شده است .
 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات