تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۳  ، 
کد خبر : ۱۵۰۷۹۶
سیمپسون سردبیر بخش امور جهانی بی‌بی‌سی:

ملت ایران بزرگتر و قاطع‌تر از آن است که بتوان به او حمله کرد


سردبیر بخش امور جهانی بی بی سی گفت: ایران پس از چند سال رکود سیاسی و اقتصادی، وارد مرحله «غرور ملی» شده و اقتصاد این کشور نیز رو به توسعه است.
«جان سیمپسون» با تأکید بر اینکه ایران پس از سقوط صدام، به نیرومندترین کشور منطقه خلیج فارس تبدیل شده، افزود: در منطقه ای که اسرائیل، هند، پاکستان، کره شمالی و چین از نیروی هسته ای برخوردار هستند، ایران نیز خواهان این امتیاز است و در این شرایط به احتمال زیاد آمریکایی ها و اروپایی ها وضعیت ایران را به مثابه قدرتی هسته ای خواهند پذیرفت اما سعی خواهند کرد فعالیت های آن را تا حد ممکن تحت کنترل داشته باشند.
وی با بیان این مطلب که «محمود احمدی نژاد» سیاستمدار اصولگرایی است که خواسته های مردم را منعکس می کند، تصریح کرد: شمار زیادی از ایرانیان از تمام گروه ها و لایه های اجتماعی نیز با او موافق هستند.
سردبیر بخش امور جهانی بی بی سی در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر مردم ایران به اتخاذ موضع تهاجمی در برابر قدرت های بزرگ علاقه دارند زیرا معتقدند این کشورها مانع ترقی کشورشان بوده‌اند.
سمپسون با تأکید بر اینکه آمریکا نمی تواند جلوی فعالیت ایران را بگیرد، خاطرنشان کرد: ایران برای نیروهای آمریکایی، بسیار بزرگتر و دارای اراده ای قاطع تر از آن است که بتوانند به آن حمله کنند، زیرا حمله به عراق نیز نشان داد که نیروهای آمریکایی در جنگ چریکی قابلیت زیادی ندارند.
وی افزود: بوش می تواند تأسیسات هسته ای، نظامی و نفتی ایران را بمباران کند، اما در سراسر جهان با خشم و غضب روبرو خواهد شد و منافع آمریکا به طور جدی به خطر خواهد افتاد. آمریکا همچنین می تواند گروه مجاهدین خلق (گروهک تروریستی منافقین) را که صدام نیز آنها را به خدمت گرفته بود تقویت و برای انجام عملیات تخریبی به ایران اعزام کند، اما این اقدام نیز تنها باعث تقویت حکومت ایران می شود و به حیثیت آمریکا در جهان لطمه بیشتری می‌زند.
سردبیر بخش امور جهانی بی بی سی با اشاره به این موضوع که بسیاری از ایرانیان با اشتیاق فراوان از دولت دینگرای خود حمایت می کنند، تأکید کرد: اگر به ایران حمله شود بیشتر ایرانیان به حمایت از حاکمیت خود برخواهند خاست.
وی در ادامه با اشاره به تهدید آمریکا به تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: تحریم ها معمولاً بر مردم فقیر و محروم فشار می آورد اما نمی تواند دولت را تضعیف کند و گاهی حتی باعث رشد اقتصاد می شود زیرا صنایع داخلی را تشویق می کند؛ برای مثال تحریم های 25 ساله آمریکا علیه ایران، صنعت نفت این کشور را به دشواری انداخت اما تأثیر بیشتری نداشت.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات