تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۴  ، 
کد خبر : ۱۶۱۹۶۲
گزارشی از همایش شیعه‌شناسی، ضرورت‌ها و بایسته‌ها

زبان‌های زنده دنیا را به معارف اسلام بیارایید

مقدمه: مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در قم 27 بهمن ماه میزبان اندیشمندان و محققان و اساتیدی بود که با قصد بررسی جایگاه تشیع، راهکارها و چالش‌های پیش‌رو و راه‌های گسترش اسلام بویژه تشیع گردهم آمده بودند. آیت‌الله فاضل لنکرانی‌ با پیام نسبتاً بلندی آغازگر این همایش یک روزه بود و صاحب نظرانی چون حجت‌الاسلام رسول جعفرفیان و پروفسور محمد لگن هاوزن در سخنانی به شرح مباحث مطرح در این همایش پرداختند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی و تاکید بر لزوم انتشار عقاید شیعه به زبان‌های مختلف در دنیا
در پیام این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه امروز و در این مقطع حساس لزوم شناخت زوایای ناگفته دین اسلام و مذهب تشیع با تحقیق و تدقیق بیش از پیش، نمایان است. قیام حضرت امام خمینی(ره) و تولد انقلاب عظیم ایران بر پایه مکتب تشیع و با توجه به مبانی اصیل اسلام در سیره علمی و عملی عنوان و رمز موفقیت مردم نیز در تاسی به همین مکتب عنوان شده است.
این استاد سطوح خارج حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از پیامشان با اشاره به دشمنی‌ها و مخالفت‌های روزافزون استکبار برای مخالفت با گسترش این مکتب، تاکید شده است:
لازم است از طریق علما و بزرگان و حوزه‌های علمیه عقاید شیعه به صورت مختصر و مفصل و به صورت اجمالی و استدلالی به زبان‌های مختلف در دنیا انتشار یابد.
در زمان کنونی شبهات فراوانی از طریق مطبوعات و یا رسانه‌ها خصوصاً سایت‌های ضد دینی برای مخالفت با این مکتب القاء می‌شود لازم است در حوزه مقدسه قم مرکزی متصدی جمع‌آوری شبهات مربوط به شیعه باشد و به آنها پاسخ مناسب داده شود گرچه بحمدالله امروزه مراکزی در این حوزه مقدسه وجود دارد و به این امر اهتمام دارند اما به نظر می‌رسد که باید تعمیق بیشتر داده شود.
تلاش برای مبارزه با تحریف‌ها و خرافات ...
از زمان‌های گذشته دشمنان اسلام اندیشه تحریف قرآن را از طریق برخی از مذاهب اسلامی به این مذهب حق نسبت داده‌اند و امروزه یکی از چالش‌های مهم در مواجهه با سایر مذاهب همین امر است گرچه در برخورد و پاسخ به این اتهام تلاش‌های زیادی شده است و بزرگان گذشته و حال مقالات و کتب فراوانی را تالیف نموده‌اند اما به نظر می‌رسد که هنوز نتوانسته‌ایم به صورت کامل این پیرایه را بزدائیم لازم است در چنین نشست‌هایی راه‌هایی اندیشیده شود تا انشاءالله به طور کلی این نسبت از دامن شیعه و در نهایت از بدنه اسلام پاک شود و دشمن را که از این طریق در صدد متزلزل نمودن اساس اسلام است مایوس نمائیم.
از کیدهای مکاران دوران رسوخ دادن خرافات در مذهب حقه شیعه است که این امر یک سابقه طولانی نیز دارد گاهی برای برخورد با این مذهب متوسل به جعل مذهب و به وجود آوردن مسلک‌های خرافی می‌شدند و گاه به دنبال وارد نمودن خرافات در پیکره این مذهب بوده‌اند. خصوصاً در سال‌های اخیر از طرق مختلف سعی می‌نمایند که مطالب خرافی که صددرصد مخالف با عقل سلیم و منافی با فطرت و اذهان مومنین و مسلمانان است را در این مکتب رخنه داده تا در درازمدت بتوانند افکار را از این مکتب منصرف و به آنچه که خود به دنبال آنند سوق دهند.
باید علما و بزرگان و حوزه‌های علمیه و نیز مردم عزیز خصوصاً جوانان هشیار و بیدار باشند و نسبت به ارائه معارف شیعی و ترویج آن کمال دقت را بنمایند باید خطباء از ذکر مطالبی که مستند صحیح و قوی ندارد خودداری نمایند و مردم نیز مطالبی را بپذیرند که مستند به قرآن کریم و سنت معتبره پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) باشد.
لزوم تاسیس رشته شیعه‌شناسی در دانشگاه‌های داخل و خارج
از اموری که بسیار جای تاسف است آن که هنوز نتوانسته‌ایم بسیاری از معارف ناب که از ائمه معصومین(ع) به ما رسیده است را به مردم معرفی نماییم و از آن طرف مردم و شیعیان از بسیاری از آنچه را که ائمه طاهرین(ع) در ابعاد مختلف مادی و معنوی فرموده‌اند، بی‌اطلاع و بی‌خبرند و باید فکری شود و هر چه بیشتر همگان با این معارف اصیل که حقاً در هیچ مکتب دیگری نمی‌توان آن را یافت آشنا گردند، از این جهت باید سعی شود در مراکز علمی خصوصاً در دانشگاه‌های داخل و خارج کشور رشته شیعه‌شناسی تاسیس و گسترش یابد.
حجت‌الاسلام رسول جعفریان: حوزه نجف و لبنان از ما جلوترند
شرایط انقلاب فرصت کمتری برای پرداختن به بحث شیعه‌شناسی و معرفی اندیشه‌ها و آراء این مکتب را برای ما مهیا کرد در حالی که حوزه‌های نجف و لبنان جلوتر از حوزه قم در این زمینه تلاش‌های بسیاری داشته‌اند. باید با شتاب بیشتری کم‌کاری در این حوزه را جبران کنیم.
قابل فهم بودن رمز بقای اسلام
پذیرش دین مبین اسلام در نقاط مختلف جهان و رویکرد صعودی به این دین کامل، عینی و بر حق، قابل فهم بودن آن برای اقشار مختلف جوامع گوناگون بشری است. رمز بقا و دوام و گسترش دین اسلام؛ همین نکته است. امروز هم برای معرفی اسلام به تمام ادیان، باید بدون پیچیدگی و به شکلی قابل فهم، اصول و آموزه‌های آن را ارائه کنیم، در غیر این صورت اسلام به صورت فرقه فرقه در می‌آید و از بین خواهد رفت (علت پذیرش اسلام از سوی ایرانیان بساطت اسلام بود،) اصول اسلام همه فهم است و نیازی به درگیری علمی و فکری ندارد. اگر دین را به زیور و زینت آراسته کنیم، بساطت آن از دست می‌رود.
تعامل در ارائه دین
باید دین را در افکار جامعه به صورت متعادل ترویج دهیم تا باعث گنگ شدن مسائل شیعه نشویم.
علت عدم گسترش معتزله در بحث‌های پیچ در پیچ علمی و جذاب نبودن وهابیت به واسطه خشک بودن و تکفیر دیگران است. خوارج غیر نهروان، شعارهای جذابی چون زهدگرایی، قرآن‌گرایی، ظلم‌ستیزی و ضدحکومت اموی سر می‌دادند اما به خاطر سخت‌گیری مذهبی نتوانستند در اسلام جایی پیدا کنند. در مقابل ابوحنیفه، عربی و درست خواندن نماز را شرط نمی‌دانست. پس فقط با شعار عدالت‌گرایی نمی‌شود شیعه را گسترش داد. بلکه باید همه مسائل انسانی که اهل بیت مطرح کرده‌اند را ترویج کنیم.
امتیاز شیعه در تمام عیار بودن است. فقه مستدل و کامل، تصوف واقعی و عرفانی، کلام و بحث‌های عقلی که با هر کدام از این ظرفیت‌ها شیعه امکان گسترش و جذب را دارد. درحالی که در عربستان اجازه دایر کردن رشته کلام داده نمی‌شود اما ظرفیت کلامی شیعه در مصر محبوبیت دارد.
گاهی سخت‌گیری‌ها باعث مسدود شدن شیعه می‌شود مثلا برخی از شیعیان هندی معتقدند در عزاداری امام حسین(ع) باید نخ‌های علمات را به دستشان ببندند و هر کسی به این کار اعتقاد نداشته باشد شیعه نیست!
تشیع مکتبی برای هدیات تمام بشر
اگر شیعه را به یک فرقه تبدیل کنیم و در اختیار گروه خاصی قرار دهیم، مرز بین جوامع پیش می‌اید و اسلام در خطر می‌اندازد.
ما باید شیعه را مکتبی برای هدایت همه انسان‌ها بدانیم. مصلحت نیست شیعه را به یک فرقه تبدیل کنیم. در خود قم، جوامعی هستند که حتی مراجع را هم شیعه نمی‌دانند یا لااقل شیعه کامل نمی‌دانند!‌ اگر کسی از شیعه یک فرقه بسازد دیگر امکان گسترش شیعه وجود نخواهد داشت.
وی با اشاره به سوءاستفاده از اجتهاد درشیعه، اظهار داشت: متعدد بودن مرجع فکری شیعه باعث می‌شود اصول نظریات شیعه در جای مشخصی تدوین نشود. هر چند باب تحقیقات باز است اما باید جایی باشد که حرف شیعه را بزند. مثل بحث عدم تحریف قرآن که بارها از سوی مراجع مطرح شدو در همین پیام آیت‌الله فاضل لنکرانی هم بودف چون یک مجمعی وجود ندارد که حرف‌هایی را بزند تاکنون برطرف نشده است.
تشیع مکتبی تمام عیار
تشیع یک مذهب کامل و تمام عیار است که می‌توان آن را در تمام رشته‌های صوفی، عرفان، اخلاق و ... توسعه داد.
شیعه خود صاحب عرفان و اخلاق است نه تصوف بازاری که امروز می‌بیند، این اخلاق و عرفان می‌تواند در جهان تاثیرگذار باشد. مبلغان و علمای شیعه در سرتاسر جهان باید با مراجع و حوزه علمیه قم که امروز پویایی خاصی پیدا کرده است ارتباط داشته باشند، تا این مباحث اصلی را مطرح و جلوی خرافات را بگیرند.
پروفسور لگن هاوزن:
باید به زبان و فرهنگ مناطق مسلح شویم
برای پیشبرد تبلیغ در مناطق مختلف جهان باید با زبان و فرهنگ نقاط مختلف آشنا باشیم، تبلیغ منهای این دو ویژگی ثمری نخواهد اشت. از ویژگی‌های اسلام باید استفاده کنیم؛ یک مسلمان در هر کشوری می‌تواند عبادت کند و نیاز به کشیش ندارد که این البته در ادیان دیگر به چشم نمی‌خورد چرا که از نقاط قوت اسلام است. اما همین امر نباید به منزله عدم تحریک ما محسوب شود، امروز وهابیت در آمریکا نفوذ زیادی داشته و توانسته 60 درصد مساجد را در اختیار خود بگیرد این ضعف تبلیغاتی شیعیان را نمایانگر می‌کند.
اگرچه وهابیت به دلیل نداشتن بنیان‌های مستحکم عقاید فکری دوام زیادی نخواهد داشت، ولیکن وظیفه سنگین ترویج عقید اصیل اسلام با استفاده از روش‌ و الگوی ائمه اطهار (ع) ضروری است.
دریافت 30 مقاله و معرفی برترینهای همایش
فراخوان مقاله همایش شیعه‌شناسی، ضرورت‌ها و بایسته‌ها با محورهایی همچون بررسی وضعیت شیعیان جهان در منطاق مختلف، بررسی وضعیت تحقیقاتی غرب و جهان عرب درباره شیعه، بررسی ویژگی‌های فکری شیعه در زمینه تفسیر و بررسی نحوه تعامل شیعیان با ادیان و مذاهب دیگر اعلام شده بود که 30 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده و مورد بازبینی قرار گرفت که در پایان کمیل را جانی با ارائه مقاله خوجه‌ها در عالم اثنی عشری، سید بلال حیدر کاظمی با مقاله وضعیت کنونی شیعه در پاکستان و غلام احیا حسینی‌ با مقاله معرفی مراکز شیعه‌شناسی در غرب انگلیسی زبان از مدرسه امام خمینی مشترکا مقام اول، افضل الدین رحیم اف و احمد سعادت با ارائه مقاله وضعیت شیعیان در جمهوری آذربایجان و وضعیت شیعه در افغانستان مقام دوم و همچنین محمد طاهر اقبال با ارائه مقاله وحدت در نگاه امام علی(ع) رتبه سوم را کسب کردند.
این همایش که به همت مرکز جهانی علوم اسلامی، معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مجمع جهانی شیعه‌شناسی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی مذاهب اسلامی و مدرسه عالی امام خمینی(ره) با هدف معرفی صحیح و دقیق تشیع و مبارزه منطقی با مخالفت‌های بیرونی برگزار شد با تاکید بر ضرورت پرورش پژوهشگران و مبلغانی که با احاطه بر وجوه گوناگون فکری و اعتقادی تشیع بتوانند به ترویج مبانی فکری اسلام ناب محمدی(ص) بپردازند، به کار خود پایان داد.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات