صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۱۹۵۸۲۲
گزارش قدس درباره عملکرد یک ساله مهرداد بذرپاش در سازمان ملی جوانان؛

میراث مهندس جوان برای خانم دکتر


بصیرت: گروه جامعه-هنوز جامعه از شوک برکناری منوچهر متکی در نیامده بود که خبری به روی تلکس خبرگزاری ها مخابره شد:مهرداد بذر
پاش هم عزل شد. بذرپاش به عنوان یکی از جوانترین معاونان رئیس جمهور از مدیرانی بود که هم آمدنش باعث تعجب همگان شد و هم رفتنش.
چند سال قبل وقتی زمزمه های به روی کار آمدن مدیری بسیار جوان در شرکتی به بزرگی سایپا شنیده شد، بسیاری از مدیران سطح میانی این شرکت فکر نمی کردند که مدیر عامل شرکتی به این بزرگی این مهندس جوان باشد.
بذر پاش که در آن زمان البته خودش از نزدیکان رئیس جمهوری بود، صندلی مدیر عاملی دومین شرکت بزرگ خودروسازی خاورمیانه را تا پایان دولت نهم در اختیار گرفت. به یاد داشته باشیم احمدی نژاد در نخستین روزهای تشکیل دولت نهم، به اعضای دولت گفت که صندلی های خود را کمی به هم نزدیک تر کنند تا جا برای یک صندلی جدید باز شود. با چنین حمایتی بود که مهرداد بذرپاش، نخستین مشاور جوان رئیس جمهور و رئیس وقت گروه مشاوران جوان دولت به کابینه راه یافت.
هرچند در ابتدای آغاز دولت دهم سمت او به اندازه معاون رئیس جمهور وبه عنوان رئیس سازمان ملی جوانان چندان به مذاقش خوش نیامد و گویا منتظر موقعیت های بهتر و برتری بود، اما سرانجام گفت بر حسب وظیفه ای که در مقابل رئیس جمهوری دارم این وظیفه را قبول می کنم.جمله ای که فرحنازترکستانی هم در روز 29 آذر 89 آن را تکرار کرد.
حالا و پس از گذشتن یک سال از ریاست بذرپاش بر سازمان ملی جوانان و بعد از تمام انتقادهایی که از سوی برخی مسؤولان و کارشناسان اجتماعی نسبت به عملکرد او و نحوه هزینه کردن بودجه این سازمان وجود دارد، دیگر باید او را هم به لیست «کنارگذاشته » های احمدی نژاد اضافه کرد، اگرچه او حکم مشاوره ای از رئیس جمهور گرفته است که حداقل بتواند در حوزه اجتماعی به او مشاوره ای بدهد که معلوم نیست کسی به آن عمل کند یا نه.
بذرپاش و سازمان ملی جوانان
مهرداد بذر پاش این مدیر بسیار جوان که البته مدارج تحصیلی را هم یک به یک در بهترین دانشگاه های کشور طی می کرد، گزینه مناسبی برای سازمانی به حساب می آمد که مخاطبان جوان داشت و از قضا در طول دوره ای که بود سعی کرد همایش های فراوانی برای جوانان برگزار کند که البته برخی از طرح های او به مزاحی برای کارشناسان اجتماعی تبدیل شده بود از جمله این طرحها اعطای گواهینامه ازدواج به جوانان بود. درست مثل گرفتن گواهینامه پایه دو رانندگی و البته بر ما معلوم نشد شرط پذیرفته شدن در آیین نامه و سپس امتحان عملی برای گرفتن این گواهینامه چه بود؟
البته شایعات در خصوص برکناری او بسیار زیاد است و قوی ترین آن اختلاف وی با اسفندیار رحیم مشایی یار دیرین رئیس جمهوری است. ما در این گزارش به این مسأله نمی پردازیم و بیشتر به دنبال آنیم میراثی را بررسی کنیم که بذرپاش برای خانم ترکستانی به جای می گذارد.در ابتدای ورود او به سازمان ملی جوانان برخی از نمایندگان مجلس به صراحت انتظارات مردم را از سازمان بیان کردند.هر چند او نتوانست با اجرای نمایشی همایش هایی مثل ازدواج آسان و دانشجویی ، نمایشگاه ازدواج آسان ، جهیزیه ارزان و جشنواره جوان ایرانی و انتخاب زوج موفق با مهریه کم، نظر مردم و نمایندگان را جلب کند.
دکتر اشرف بروجردی، عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم انسانی در ابتدای ورود او به سازمان گفته بود: اعتقاد و اصرار سازمان ملی جوانان بر سیاست گذاری صرف درباره امور جوانان، فارغ از وارد شدن به حوزه اجرا از مهم ترین موانع تحقق اهداف و حصول نتایج دلخواه در این حوزه است.
محمد کوثری، نماینده مجلس نیز در این خصوص گفته بود: بها دادن به جوانان تنها از طریق نوشتن و تهیه گزارش نیست، آنچه اهمیت دارد آن است که تمام مسؤولان به اثرگذاری نیروی جوان اعتقاد داشته باشند و سعی کنند به جوانان مسؤولیت هایی را واگذار کنند. مرندی، دیگر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم گفته بود: باید تاثیر گزارش هایی که سازمان ملی جوانان درباره وضعیت جوانان تهیه کرده است، در عملکرد دستگاه های دیگر بررسی شود. این دیدگاه بیشتر تحت تأثیر نگاه مسلط بر سازمان ملی جوانان در دوره ریاست حجة الاسلام علی اکبری بود که بعدها با آمدن بذرپاش دگرگون شد.
ابهام در اساسنامه ، مشکل اصلی سازمان ملی جوانان
سید علی محمد موسوی مبارکه، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص عملکرد رئیس پیشین سازمان ملی جوانان در مدت ریاستش در سازمان به خبرنگار ما می گوید:در خصوص عملکرد سازمان ملی جوانان اشکال به رئیس آن سازمان بر نمی گردد، بلکه این سازمان در اساسنامه مشکل دارد و اصولاً باید بنشینند و دوباره اساسنامه آن را بنویسند و حتی در این خصوص قانونگذاری کنند.نباید اشکال را به فردی گرفت. این سازمان از اساس مشکل دارد. در برنامه پنجم هم شما چیز خاصی برای جوانان نمی بینید.در فضای کسب و کار میزان تحصیلات در بخش صنعت و کشاورزی و خدمات که دولت آن را در نظر گرفته است.ما می گوییم اگر کسب وکار رونق بگیرد جوانان بهره مند می شوند، اما چیز خاصی پیش بینی نشده است.
وی افزود: یکی از شرح وظایف سازمان این است که سازمانها و نهادهای دولتی اگر بخواهند اقداماتی توسط سازمان های مردم نهاد انجام دهند باید با سازمان هماهنگ باشند.پیشنهاد و طرح آن باید از طرف سازمان باشد، اما ما در جلب همکاری این سازمانها و نهادها تلاش خاصی از ناحیه سازمان نمی بینیم.سازمان ملی مبهم است و کار عملیاتی خاصی را ندارد و کلیاتی گفته شده است.شما از رئیس سازمان چه انتظاری دارید وقتی آیین نامه یا اساسنامه ای ندارد؟شرح وظایف مشخص نباشد نتیجه این می شود.
وی گفت:تلاش آن ها بیشتر در بخش فرهنگی بوده است ومثل اردوهایی که گذاشتند و ازدواج جوانان و کلاسهای آموزشی آنها بوده است که کارهایی شده است.اما اگر کسی بخواهد در سازمان موفق باشد باید اساسنامه اش درست شود و شاید نیاز باشد قوانینی هم تصویب شود وگرنه اگر قانون نباشد و پشتوانه اجرایی نباشد و سازماندهی و ساختارش درست نباشد به احتمال قوی نباید از رئیس سازمان انتظار موفقیت داشته باشیم .
مریم زنگنه
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات