صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۷  ، 
کد خبر : ۱۹۷۰۴۰

وضعیت جاده ها در فصل زمستان چگونه است؟


بصیرت: طرح زمستانی نظارت، تسهیلات ایمنی و امدادرسانی امسال در جاده های کشور از 15آذرماه تا پایان فصل زمستان در نقاط برفگیر و کوهستانی در 25استان اجرا می شود.
در این طرح بیش از 250هزار نفر از سازمان های امدادی و فراتر از 40هزار نیروی پلیس راهور ترافیک جاده ای را مدیریت و رصد می کنند. در اجرای طرح زمستانی 89 امکانات عملیاتی تسریعی- ایمنی از جمله برای نخستین بار هلی کوپتر و ماشین آلات مدرن برف روبی به کار گرفته شده است.
سردار اسکندر مؤمنی، رئیس پلیس راهور ناجا در اوایل نیمه دوم آبان ماه درباره طرح زمستانی با بیان افزایش توان ظرفیت 30درصدی پلیس راهور، در اجرای طرح تصریح کرد: «در طرح زمستانی پلیس راهور تلاش کرده تا ظرفیت خود اعم از حضور گشت های خودرویی، موتوری و پیاده را افزایش دهد.»
هر سال با شروع فصل زمستان و طبیعتاً تغییرات جوی و ریزش برف و باران به ویژه در مناطق کوهستانی و برفگیر شرایط سخت در عبور و مرور ترافیکی ایجاد شده و چه بسا مسدود شدن راه به دلیل سقوط بهمن، لغزندگی، یخبندان، آبگرفتگی و شکستن پل ها موجب ایجاد اختلال در تردد و احتمال حوادث زیان بار انسانی نیز شده است. در چنین شرایط و موقعیتی برنامه ریزی های کارشناسی جامع پیش هنگام و مدیریت و برخوردار از امکانات نیرو و تجهیزات کامل کارساز عملیاتی می توانند ضمن پیشگیری حوادث، آمادگی مقابله با هر آنچه سبب بروز مشکلات متعدد در گستره و ترافیک جاده ها داشته و ایمنی رفت و آمد وسایل نقلیه موتوری را تا اکثر توان میسر، ملموس و اطمینان بخش نماید. امسال نیز در صورت احتمال وقوع هر نوع حادثه ای در مسیرهای بین شهری کشور گفته می شود به موقع و در کمترین زمان امدادرسانی و کمک به مسافران در راه مانده ساماندهی می شود. برهمین اهداف و مبنا، همزمان با آغاز فصل زمستان پلیس راه با استقرار تیم های گشتی در طول شبانه روز و از جمله در محورهای کوهستانی با هماهنگی سازمان های اورژانس، راهداری و جمعیت هلال احمر نسبت به امداد و نجات و کمک به مسافران نیازمند اقدامات مقتضی و لازم منظور و اعمال می کند.
افزایش امنیت و کنترل
ممانعت از راه بندان
از جمله برنامه های پلیس راه در اجرای عملیات زمستانی متشکل از اهداف مدون و دربرگیرنده افزایش انضباط ترافیکی، امنیت و کنترل در جاده های کشور، تسهیل در عبور و مرور وسایل نقلیه و روان سازی ترافیک، ممانعت از انسداد معابر و راه بندان های احتمالی، حضور گسترده عوامل پلیس راه در تمامی محورهای مواصلاتی کشور به ویژه محورهای صعب العبور و کوهستانی، رسیدگی سریع و به موقع به مسافران در راه مانده با همکاری سایر واحدهای امدادی، هماهنگی و همکاری با عوامل راهداری درموقع انسداد راه ناشی از بارش برف و کولاک است. همچنین براساس مرکز اطلاع رسانی پلیس راه، مدت طرح زمستانی طی 12مرحله 7روزه می باشد.
آرامش و احتیاط شرط ایمنی است
«فلاح» مالک و راننده یک کامیون باربری بین شهری که حالا خود را بازنشسته و به قول خودش حاشیه گزین جاده شده است، سال های نوجوانی و میان سالی اش را در جاده های جنوبی کشور پشت سر گذاشته است. او درباره وضعیت جاده در فصل زمستان می گوید: «جاده ها معمولاً در زمستان در معرض برف، کولاک و لغزندگی است آن دوره که من و امثال من در جاده می راندیم، دغدغه های زیادی داشتیم. مثلاً در گردنه ها و شیب های تند بالا و یا پایین با آن که زنجیر چرخ بسته بودیم واقعاً احساس خطر سریدن و واژگونی می کردیم. گاه در حاشیه جاده تخت و مناسبی شب را به صبح می رساندیم تا تردد بیشتر و پیچ ها و شیب های لغزنده با تردد بیشتر ماشین، کمی ایمن شود.البته امکانات کمکی سازمانی بود ولی در دوردست ها بود. اما حالا آن طور که خبر دارم و پسر بزرگم کار مرا پیشه خود کرده، امکانات کمکی، برف روبی و نظارت پلیس خیلی بیشتر شده است. با این وصف، بنا به تجربه چند ده ساله در جاده، راننده هر نوع ماشین چه سبک و چه سنگین پیش از سفر در زمستان ضمن مجهز بودن به وسایل ایمنی خودرو، باید با حوصله و دقت زیاد حرکت کند. برف و کوران و مه در جاده ها مثل بارندگی های شهر نیست. آرامش خیلی مهم است. من خودم و خیلی از
بر و بچه های همکارم با آن که راه ها را به قول معروف مثل کف دست مان می شناختیم، بارها ساعت ها و شب ها و روزها پشت برف و یخبندان و ترافیک می ماندیم.» او می گوید: «توصیه های پلیس مؤثر است. حالا وجود همه گونه امدادگر و راهدار و کنترل تردد در مقایسه با سال های پیش، سبب کاهش مشکلات و حوادث شده است. ولی احتیاط شرط عقل و ایمنی است. راننده اگر به خصوص در برف و لغزندگی جاده حواسش جمع نباشد، این دیگر به دست راهبان و ناظر جاده نیست اگر خواب آلوده یا عجولانه رانندگی کند مشکل آفرین می شود.»
مشکل رانندگی را
به حساب بارندگی نگذاریم!
«همه برنامه ها و نظارت های ترافیکی در جاده ها چه در زمستان و چه در زمان های دیگر یک طرف و درست رانندگی کردن هر راننده یک طرف. موقعی که خود آدم با دست خودش مشکل ساز می شود این را نباید به حساب باران و برف در جاده تخت گذاشت.»
این را «غلامی» راننده مسافربری درحالی که حاشیه ترمینال مشغول وارسی موتور خودرو اش است، می گوید و می افزاید: «امسال هم مثل سال های گذشته پلیس و مأموران راه و اورژانس و هلال احمر در جاده ها مستقر شده اند تا ترافیک و جاده ها در زمستان هنگام برف و یخبندان و مخصوصاً در خط شمال با احتمال ریزش بهمن، امن و روان باشد. اما به نظر من، هر رانند ه ای باید پلیس و راهنما و کنترلچی خود و سرنشینان ماشین اش باشد، اما متأسفانه این طور نیست. لغزندگی جاده و سبقت گرفتن، یا در شب برفی و بارانی با نور بالا و یا چراغ با نور زنون چه معنی و نتیجه ای می تواند بدهد جز اینکه جلوی راننده مقابل خوب دیده نشود و احتمالاً حواسش پرت شود و مشکل برایش پیش بیاید. به طور کلی پلیس و مأموران امدادی و راه ، کار خودشان را انجام می دهند اما ما هم باید کمک کنیم و سلامتی خودمان و سایرین را فراموش نکنیم. امیدوارم در زمستان هیچ حادثه ای پیش نیاید.»
استقرار 250هزار نیروی پلیس
و امدادی در جاده ها
سرهنگ پرویز سیاح البرزی، معاون اطلاعات و عملیات ترافیک پلیس راه ناجا می گوید: «طرح زمستانی در 25استان و تمام 81 نقطه محورهای کوهستانی و برفگیر اجرا می شود و تیم های پیشرو و نیروهای پاسگاه ها نیز در گردنه ها از جمله جاده چالوس، ولی آباد، سد امیرکبیر، فیروزکوه، هراز، جاجرود، گردنه حیران، اسدآباد و... که بنا به سوابق موقعیت شان احتمال بروز مشکلات ترددی دارند، مستقر می شوند.»
ادامه گفته وی همچنین حاکی از آن است که در طرح زمستانی امسال بیش از 250هزار نفر از سازمان های مختلف شامل پلیس، راهداری، اورژانس، هلال احمر، امداد خودرو و سایر نیروهای پشتیبانی فعالیت می کنند. در همین ارتباط مجموع نیروهای پلیس راه، ترافیک، اجرایی و کمکی با بیش از 40هزار نفر در اجرای این طرح به کارگرفته شده اند و پلیس به عنوان مدیر صحنه حوادث، گردنه های برفگیر را شناسایی کرده و نیروهای ناظر سایر سازمان ها مستقر در این نقاط به عنوان همکار در چارچوب شرح وظایف خود عمل می کنند. درعین حال درصورت نیاز، توسط راهداری و هلال احمر نقاطی برای استقرار درماندگان در راه تعیین شده تا آنان در محیط ایمنی اسکان موقت یابند. گفته وی درخصوص همکاری سازمان ها در طرح زمستانی همچنین معطوف به زمانی می شود که در اثر بارش زیاد برف لوازم و احتیاجات عملیاتی مستقر در مناطق کوهستانی و نقاط برفگیر جوابگو نباشند. در آن صورت امکانات استانداری و فرمانداری های هر استان وارد صحنه کمک رسانی می شود.
افزایش تیم های پیشرو
و استفاده از هلی کوپتر
معاون اطلاعات و عملیات ترافیک پلیس راه کشور، در ادامه صحبت های خود به استفاده از امکانات و تجهیزات تازه در طرح زمستانی 89 اشاره دارد و می گوید: «در اجرای طرح زمستانی امسال تیم های پیشرو در 10نقطه عملیاتی بیشتر شده است. همچنین پلیس راه باتوجه به نوع نیاز کاربری از بالگرد استفاده می کند. از سوی دیگر ماشین آلات جدید برف خور به کار آمده است بدین صورت که ماشین برف روب انبوه برف را از سطح جاده جمع آوری کرده سپس آن را به فاصله 30متری و دور از جاده به شیب های دره حاشیه جاده پرتاب می کند. پیشتر ماشین برف روب برف را از سطح جاده جمع و کنار گذرگاه جاده تخلیه و انباشت می کرد. لیکن با بهره گیری از ماشین آلات جدید، تمام برف از سطح و حاشیه جاده پاکسازی شده و قابل عبور و مرور آسان و ایمنی تر وسایل نقلیه می شود.»
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات