صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۰۴۰۸۵

بررسی شکل‌گیری و عملکرد اتاق‌های فکر آمریکا (بخش شانزدهم)

مجید زادبود مقدمه: حوزه تصمیم گیری آمریکا همواره تلاش کرده تا با ایجاد مراکز فکری و مطالعاتی نظامی و امنیتی آنهم به صورت تخصصی بتواند با تدوین سیاست ها و راهبردهای بلند مدت و کوتاه مدت اهداف کلان نظامی را در سطح بین المللی خود را بطور معقولانه تری دنبال کند. یکی از مهم ترین مراکز فکری و مطالعاتی تخصصی آمریکا، موسسه مطالعات جنگ است که تمرکز جدی بر روی تحولات سیاسی، نظامی نقاط درگیری ایالات متحده دارد. از این رو، در این نوشتار تلاش شده تا با تبیین پیشینه تاریخی این مرکز راهبردی، اهم فعالیت های آن مورد بررسی و نقش آن در تدوین سیاست های خارجی کاخ سفید مورد کنکاش و تحلیل قرار گیرد.

پیشینه تأسیس
پس از تجربه جنگ ویتنام، مرکز مطالعات نظامی آمریکا با چالشی جدی در زمینه کنترل نظامیان و غیر نظامیان و افزایش میزان رفاه در جامعه آمریکا روبه رو است. بر این اساس، تصمیم سازان کاخ سفید در صدد شدند تا جهت کاربرد کنترل روانی جامعه هدف و همچنین ترمیم چهره مخدوش شده آمریکا مراکز مطالعاتی را تأسیس کنند تا علاوه بر بررسی و مطالعات جنگ ها ، از طرفی در زمینه کنترل روانی نظامیان و غیرنظامیان در صحنه جنگ و عملیات های نظامی ایالات متحده تمرکز مطالعاتی داشته باشند. از این رو موسسه مطالعات جنگ به دنبال تقویت رهبری غیرنظامی و روحیه نظامیان تأسیس شده تا از طریق مطالعات مهم در زمینه عملیات نظامی است، تا آن را در دسترس عموم قرار دهد. البته هرچند که این موسسه مطالعاتی با این هدف تأسیس شده، اما به مروز تمرکز مطالعاتی اش برروی مطالعه جنگ ها و کنترل روانی در عملیات های نظامی ارتش آمریکا در نقاط مختلف جهان قرار گرفت.
اهم فعالیت‌های موسسه مطالعات جنگ
موسسه مطالعات جنگ(The Institute for the Study of War) یک موسسه مطالعاتی غیر انتفاعی و غیر حزبی است که عمده فعالیت های آن در زمینه مطالعه سیاست های نظامی و عمومی کاخ سفید تمرکز دارد. هدف این موسسه بهبود روحیه و توان عملیاتی نیروهای نظامی و پاسخ به تهدیدات در حال ظهور جهت دستیابی به اهداف استراتژیک ایالات متحده آمریکاست.
این موسسه همچنین در راستای سیاست جهانی دموکراسی سازی کاخ سفید در ورای مطالعات نظامی و جنگ در پی کنترل و مدیریت افکار عمومی و رهبران سیاسی در جهت سیاست های نظامی و عملیاتی ابالات متحده می باشد.
موسسه مطالعات جنگ بر این باور است که تدوین استراتژی و خط مشی های سیاسی و نظامی باید بر گرفته از واقعیت های موجود و تهدیدات بالقوه زمان حال صورت گیرد، لذا این موسسه بر پایه چنین باوری، اقدام به تجزیه و تحلیل منابع باز اطلاعات و اخبار در خصوص جنگ ها و عملیات های نظامی نموده تا از این طریق بتواند به اطلاعات و تحلیل های هرچه دقیق تر در تدوین راهبردهای سیاسی و نظامی کاخ سفید خصوصاً در زمینه دیلماسی عمومی و جنگ روانی دست یابد.
یکی دیگر از کارکردهای مهم موسسه مطالعات جنگ، خط دهی و آموزش سیاست گذاران و مدیران رسانه آمریکا در جهت مدیریت روانی در عملیات ها و سیاست های نظامی می باشد. از این رو این موسسه اقدام به برگزاری کنفرانس ها و همایش های متعددی با اعضای کنگره و کاخ سفید می نماید؛ بطوریکه گفته می شود سیاستمداران و فرماندهان نظامی آمریکا، این موسسه را به عنوان منبعی ارزشمند در خصوص جنگ وکنترل و مدیریت روانی در عملیات های نظامی به رسمیت می شناسند.
همانطور که گفته شد، مأموریت اصلی موسسه مطالعات جنگ تلاش در جهت بهبود توان عملیاتی نیروهای نظامی و پاسخ به تهدیدات در حال ظهور جهت دستیابی به اهداف استراتژیک ایالات متحده آمریکاست. بر این اساس برنامه های مطالعاتی این موسسه در جهت مطالعه و تحلیل نقاط عملیاتی آمریکا در جهان خصوصاً در عراق و افغانستان تمرکز یافته است به طوری که این موسسه با تشکیل کارگروه های پژهشی متعدد، در راستای تحلیل وضعیت نظامی و روانی آمریکا، بررسی جنگ ها و بحران مختلف، ارزیابی وضعیت روانی کشورهای هدف و... فعالیت مطالعاتی دارد. تمرکز این موسسه هم اکنون بر روی جنگ در عراق و افغانستان است.
برنامه های آموزشی این موسسه شامل برگزاری مجموعه کنفرانس ها و همایش های متعدد نظامی با حضور فرماندهان و کارشناسان نظامی آمریکا، برگزاری کارگاه های آموزشی در بعد تحلیل نظامی و روانی، اطلاع رسانی و مدیریت روانی رسانه ای و افکار عمومی و... می باشد. از دیگر برنامه های آموزشی موسسه مطالعات جنگ شامل برگزاری دوره های آموزشی برای سیاستمداران و محافل دانشگاهی و رسانه ای آمریکا در خصوص تاریخ جنگ و زبان و مفاهیم اساسی مرتبط با آن است . تا این مهارت ها به این افراد کمک می کند تا بتوانند در سیاست های راهبردی کاخ سفید در مورد جنگ به تحلیل و ارزیابی دقیق برسند.
سمینارها و سایر دوره ها و برنامه های آکادمیک زمینه دسترسی افراد تحصیلکرده را به زبان تخصصی و فنون نظامی فراهم می کند. همچنین این موسسه با پخش کردن حجم وسیعی از اخبار و تحلیل ها در فضای اینترنت، زمینه دسترسی محافل سیاسی و افکار عمومی را به اطلاعات جهت دار و پوشش دار این موسسه که در راستای سیاست های کاخ سفید است از طریق اینترنت فراهم می کند. از دیگر برنامه موسسه مطالعات جنگ، برگزاری سمینارها و کنفرانس های مختلف در جهت جذب افسران کارکشته و کارکنان فعال حوزه سیاست و نظامیان بازنشسته آمریکا است تا ارتباط آنها را با کانون های سیاسی ، نظامی و امنیتی حوزه تصمیم گیری ایلات متحده آمریکا حفظ کرده تا از این رهگذر ، عمق مطالعاتی کاخ سفید را در مباحث امنیت ملی و سیاست های راهبردی هستند، افزایش دهد. در کل، برنامه های آموزشی این موسسه در پی آن هستند تا شکاف میان ارتش و تحلیل های آنها از جنگ و وضعیت عملیاتی در عرصه بین المللی را با افکار عمومی آمریکا از بین ببرد. بر این اساس است که تمرکز اصلی این موسسه بر روی عراق، افغانستان و حتی ایران و برنامه های نظامی آن قرار دارد.
لازم به ذکر است که کارشناسان برجسته این موسسه نقش چشمگیری در حوزه تصمیم گیری و فضای رسانه ای آمریکا دارند. به عنوان مثال «خانم دکتر کیمبرلی کاگان»، رئیس این موسسه که استاد و مدرس در دانشگاه های وست پوینت، یال و جورج تاون و نویسنده کتاب The Eye of Command است، حضور موثری در سایت ها و مجلات معتبر آمریکا مانند وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز و ... دارد. همچنین ،«جیمز. ام. دوبکین»که از اعضای ارشد موسسه در زمینه تحقیقات است، هم اکنون به عنوان یکی از فکری پنتاگون به تحقیق در زمینه امنیت عراق و تلفیق نیروهای امنیت بومی در مناطق مختلف فعالیت دارد. یا اینکه «مایکل ام. گوردن» که از اعضای برجسته این موسسه است، در حال حاضر پژوهشگر ارشد و خبرنگار نظامی کارکشته روزنامه نیویورک تایمز می باشد.
مراکز وابسته به موسسه مطالعات جنگ
موسسه مطالعات جنگ دارای مراکز متعدد مطالعاتی است که در حوزه های تخصصی مختلفی فعالیت دارند. این مراکز پژوهشی عبارتند از: مرکز مطالعات عراق که در جهت پژوهش و تولید گزارشهای مستند و جهت دار با نظارت کامل و تجزیه و تحلیل امنیتی پنتاگون تمرکز مطالعاتی دارد. یکی از پروژه های اصلی این مرکز برروی ساز و کار نظامی و امنیتی آینده عراق است که بعد از توافقنامه امنیتی بین آمریکا و عراق آغاز شده است؛ یکی دیگر از مراکز مطالعاتی وابسته به موسسه مطالعات جنگ، مرکز مطالعات افغانستان می باشد که بر روی تحلیل و بررسی تحولات افغانستان و همچنین گروههای نظامی و سیاسی این کشور تمرکز مطالعاتی دارد. مطالعه برروی گروههای سیاسی افغان در انتخابات سال 2010 این کشور از جمله طالبان، شبکه حقانی و حزب اسلامی قلوب الدین باقی، اجرای طرح های پژوهشی جهت یافتن راه های مبارزه با تبلیغات روانی به ویژه طالبان در افغانستان، بررسی فعالیت ها گروه های سیاسی و جهادی در استان های شرقی و جنوبی افغانستان با توجه به پویای قومی و قبیله ای و... از برنامه های مطالعاتی این مرکز می باشند.
عملکرد موسسه مطالعات جنگ در روند تاریخی
موسسه مطالعات جنگ به عنوان یکی از مراکز فکری تأثیرگذار بر سیاست های راهبردی و نظامی کاخ سفید ، همواره تلاش کرده با تحلیل و بررسی وضعیت سیاسی، نظامی ، اقتصادی و اجتماعی نقاط درگیری ارتش ایالات متحده نقش مهمی در اتخاذ سیاست ها و راهبردهای نظامی و سیاسی کاخ سفید داشته باشد.
به عنوان مثال در سال 2010 استراتژی جدیدی توسط موسسه مطالعات جنگ در افغانستان از سوی کاخ سفید اجرا شد که به بررسی و تجزیه و تحلیل اثر ائتلاف نیروهای عملیاتی افغانی در مقابله با شورشیان و گروهای شبه نظامی می پرداخت.
همچنین این موسسه طراح اصلی حضور شرکت های خصوصی نظامی و امنیتی آمریکایی نظیر «بلاک واتر» در عراق بعد از خروج نظامی آمریکا از این کشور بوده است.
لازم به ذکر است موسسه مطالعات جنگ تمرکز جدی بر روی تحولات نظامی و همچنین توان نظامی ایران در بعد تجهیزات و ادوات نظامی هوایی، زمینی، دریایی و سیستم موشک های بالستیک دارد. همچنین این موسسه با انتشار گزارش های جهت دار متعدد در خصوص برنامه صلح آمیز ایران تلاش می کند تا برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را در میان محافل سیاسی و افکار عمومی جهان نظامی جلوه دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات