تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۱۲۶۰۲
گزارشی پیرامون تفکر دانشگاهی قبل و بعد از انقلاب اسلامی

تفکر اسلامی،‌ تحول انقلابی، تولید علم و خودباوری


گزارش از منیره غلامی‌توکلی
دانشگاههای ایران که از سال 1311 به دست رضا شاه با تأسیس دانشگاه تهران آغاز به کار کردند، حلقه دیگری از روند غربزدگی و حضور استعمارزده کشورهای جهان سوم در برابر کشورهای استعمارگر بودند. چرا که تدریس عناوین درسی و سرفصلهای تدریسی و اساتید و شیوه های آموزش، همه کپی و گرته برداری صرف از دانشگاههای اروپا بود. درسالهای حدود 1311 تا پیروزی انقلاب اسلامی، کار تربیت نیروهای اجرایی و فکری در مسیر اهداف غرب در دانشگاههای کشور ما صورت می گرفت. تولیدات و محصولات این مهاجرتهای علمی ـ سیاحتی، نخبگانی بودند که به دنبال کسب دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی غرب از راه هدایت آموزه های فرهنگی و سیاسی غرب بودند. اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد تحول در ساختار نظام سیاسی، اجتماعی و فکری جامعه، حرکتی که طی سالهای 1311 تا 1357 با سرعتی شتابنده به سمت هرچه بیشترعمیقتر کردن آموزه های مختلف نظام آموزشی و اخلاقی و اقتصادی و سیاست غرب، راه خود را از مسیر دانشگاهها به مدارس کشور کشانده بود با موج جدیدی از تفکر انقلابی ـ اسلامی با شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» برخورد کرد. علاقه مندان و دغدغه ورزان انقلاب اسلامی برای به خدمت کردن گرفتن این سازمان و نهاد فرهنگی در راستای اهداف و ارزشهای انقلاب، تلاش کردند تا با پاکسازی دانشگاهها از عناصر غربزده و لیبرال و تغییر دروس و بیرون راندن گروههای سیاسی چپ و مسلح به هدف خود دست یابند. طی یک حرکت مردمی ابتدا صحنه سیاسی دانشگاهها از عناصر و عوامل مخل حرکت علمی پاک شد و طی دو سالی که دانشگاهها در تعطیلی به سر می برد تلاش شد با افزودن یک سری دروس و سرفصلهای درسی و اخراج عوامل غربزده، انقلاب فرهنگی در این مرکز سرنوشت ساز کامل شود. با شروع جنگ و دوره دفاع مقدس، رنگ و بوی خوش اخلاص و صداقت و جدیت نیروهای مذهبی، برآیند حرکت دانشگاه را در مسیر خدمت به اهداف انقلاب و اسلام نگه داشته بود.
سالهای بعد دغدغه تولید علم و دانش اسلامی و بومی در میان اساتید و دانشجویان به صورت فراگیر رشد پیدا کرد. دانشجویان و اساتیدی که با اعتقاد به جمهوری اسلامی و مملکت خواستار رشد و شکوفایی ملت و دولت خویش بودند در برابر جریانات یأس آلود و شکست خورده غربزده، راه میانبر را برای پیشرفت علمی در پیش گرفتند. در کنار این گروهها دسته دیگری از دانشجویان و اساتید نیز به صرافت شکوفاسازی درخت جدید علم، متناسب با نیازهای انقلاب اسلامی افتادند. از بُعد فکری نیز شیوع و فراگیری گفتمانهای عدالتخواهی و جنبشهای نرم افزاری و تمدن اسلامی در دانشگاهها و نهادهای علمی کشور ناشی از تغییر فرهنگی بعد از انقلاب اسلامی، جان تازه می گرفت.
در آستانه سی و دومین سال انقلاب اسلامی،‌ بررسی تفاوتهای فکری دانشگاهیان قبل و بعد از انقلاب و دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه دانشگاه و تولید علم و فناوری و بسط توسعه عدالت علمی و محرومیت زدایی علمی از محورهای این گزارش است که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم؛
طاعون خودباختگی و عجز در برابر غرب، ثمره تفکر طاغوتی:
در دوران قبل از انقلاب اسلامی، رفتارها و عملها بر اساس یک نوع باور تحت عنوان عقب‏ ماندگی یا عقب‏افتـادگی، پایه ریزی شده بود. به طوری که نه تنها مردم عامی در ذهن خود نمی‏ توانستند باور کنند که «ما می‏ توانیم»، بلکه قشر تحصیلکرده نیز این باور را نداشت و حتی به مردم و جامعه توصیه می‏ کرد که برای رسیدن به یک زندگی سعادتمندانه باید غربی شوند و چشم به بیگانگان بدوزند. جوّ کلی به تبع رژیم حاکم، برای پیشرفت، به جای تشـویق و ترغیب به آموزش و پژوهش و فراگرفتن علم و تکنولوژی کشورهای پیشـرفته، بیشتر به ظواهر قناعت می ‏کرد و معتقد بود با ظاهری غربی می ‏توان به پیشرفت رسید. در آن زمان صحبت از تمدنی بود که بر اندیشه بومی و تلاش جوان ایرانی و نیروی فکر و بازوی قدرتمند جامعه ایرانی متکی نبود. و نتیجه آن خودباختگی و عجز و ناتوانی در مقابل دنیای غرب و تقلید کورکورانه از آنها بود.
دکتر مجید مظفری، محقق و مدرس دانشگاه در مقایسه ای بین تفکر و اندیشه معنوی در دانشگاهیان، قبل و بعد از انقلاب اسلامی، می گوید: در دوران قبل از انقلاب، اندیشه‏ قشر تحصیلکرده نه تنها هیچ باور و اعتمادی به نیروی خلاق و توان فکری و علمی خود نداشت، بلکه اساساً چیزی به نام خلاقیت فکری در نزد او مفهوم نداشت. برای رسیدن به تمدن و پیشرفت، راه و چاره‏ای جز تمسک به بیگانگان و دریوزگی به آنان نمی ‏دید. این قشر رویکردی صوری به مغرب زمین داشت و به دنبال کسب علم، دانش، صنعت و تکنولوژی غربیها نبود. وی ادامه می دهد: اما انقلاب اسلامی تحول همه جانبه و بنیادی در تمامی عرصه‏ ها به همراه داشت. تحولی که در عرصه‏ بینشها و اندیشه ‏ها، ارزشها، اهداف و آرمانها، احساسات و عواطف و سرانجام در عرصه عمل و رفتارها رخ داد. ملت با انقلاب اسلامی، خود را حقیقتاً باور کرد. هر چه از سالهای اولیه انقلاب فاصله گرفتیم، این باور بیشتر و بالطبع نتایج و ثمرات آن نمایان ‏تر شد. در این زمان بود که از محاصره اقتصادی و جنگ تحمیلی، فرصتهای پیشرفت و بی نیازی به غرب را ایجاد کردیم؛ تا آنجا که امروز شاهد پیشرفتهای اعجاب‏ انگیزی در همه بخشهای علمی کشور از جمله بخش انرژی هسته‏ ای، نانوتکنولوژی، صنعت هواپیماسازی،‌ صنایع دفاعی، صنعت نفت و گاز و ماشین ‏سازی هستیم که نه تنها در مقایسه با قبل از انقلاب بلکه در مقایسه با بسیاری از کشورهای در حال توسعه، از پیشرفت تحسین ‏برانگیزی برخوردار است. وی با بیان اینکه پیشرفت علمی را نباید منحصر در پیشرفت صنعتی و تکنولوژی بدانیم و می ‌بایست به مرجعیت علمی در همه عرصه‏ های علوم عقلی، نقلی و تجربی دست یابیم، می گوید: تحول در بحثهای مدیریت، اقتصاد، حقوق، جامعه ‏شناسی و تئوریهای جدید با تکیه به نظریه بومی و متکی به فکر و اندیشه ایرانی که بتواند با تئوریهای غربیان در همه این عرصه‏ ها مقابله کند نیاز جدی دانشگاه ماست. اتکای صرف به ترجمه در این زمینه‏ ها جای تأسف بسیار دارد.
توسعه فرهنگ دینی، جهش بسیار بلند در حوزه تحول دینی و معنوی دانشگاهها:
مهدی پیری، مدرس و کارشناس مسائل دانشگاه معتقد است: ‌در بررسی تحولات فکری و مبنایی هر پدیده در ابتدا باید به سابقه تأسیس و چگونگی پیدایش آن رجوع نمود و با عنایت به سیر تحولات، آن را بررسی کرد. دانشگاه نیز از این قاعده مستثنا نیست. در بررسی مبانی اولیه تأسیس دانشگاهها نشانی از مبانی اسلامی نمی توان یافت وحتی بعضاً می توان زمینه های ضد دینی را در آن ملاحظه کرد. این روند در طول دوران رژیم ستمشاهی تا انقلاب، تداوم پیدا می کند. وی ادامه می دهد: با پیروزی انقلاب اسلامی، تحولی فراگیر در تمامی عرصه ها بویژه عرصه دانشگاهها به وجود آمد که از آن به عنوان انقلاب فرهنگی یاد می شود. در این مقطع در منابع و متون درسی و انتخاب اساتید، تحولاتی صورت گرفت اما عمدتاً به علت حضور برخی شخصیتها نظیر سروش، هدف اصلی از انقلاب فرهنگی که قرار گرفتن دانشگاه در مسیر اسلامی بود به طور صد در صد کامل تحقق پیدا نکرد. در نتیجه دانشگاه هنوز کارکرد مورد نظر را دارا نبود. وی در ادامه با بررسی نیازهای امروز دانشگاه و اشاره به اینکه از نظر مقام معظم رهبری عمده ترین تحولی که باید در دانشگاهها انجام پذیرد، تولید علم بر مبنای نیاز کشور است، می افزاید: این موضوع در حال حاضر در میان دانشگاهیان مورد استقبال قرار گرفته و به نظر می رسد به طور مستمر و تدریجی منجر به تحولی عمیق در علوم مختلف بویژه علوم انسانی شود.
مسئول سابق پژوهشکده کوثر بسیج دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه در دوره طاغوت، برنامه ریزی در جهت توسعه ارزشهای دینی در دانشگاه صورت نمی گرفت بلکه عمدتاً برنامه هایی بر ضد دین تبلیغ می شد، می گوید: با طلوع خورشید انقلاب و برنامه ریزی بر مدار توسعه فرهنگ دینی با یک جهش بسیار بلند در حوزه تحول دینی و معنوی در دانشگاهها مواجه شدیم. برای نمونه طبق یک نظرسنجی که در حوزه مسائل دانشگاه انجام شده، اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان دارای مرجع تقلید معین می باشند که در مقایسه با فضای قبل از انقلاب تحول بزرگی به شمار می رود. البته مسائلی از این دست نظیر اقامه نماز جماعت، مراسم گوناگون مذهبی،اعتکاف دانشجویی و... در فضای امروز دانشگاه بسیار است. تا حدی که بر خی مراسمات مذهبی در دانشگاهها جریانی در جامعه ایجاد کرده است مثل قرائت قرآن در میان نماز که قبلاً خیلی فراگیر نبود، در حدود 20 سال پیش از مسجد دانشگاه تهران شروع شد و در حال حاضر در بسیاری از مساجد برگزار می شود. با این وجود هنوز جای کار بسیاری وجود دارد.
تغییر ماهیت علم و خارج شدن دانشگاه از حالت سکولار و لائیک، مهمترین تحولات فکری بعد از انقلاب:
علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی، تغییر ماهیت علم بعد از انقلاب اسلامی و خارج شدن دانشگاه از حالت سکولار و لائیک را مهمترین تحولات فکری بعد از انقلاب می خواند و می گوید: امروز به لطف خدا ما به عالم اعلام کردیم که نگرش جدیدی برای اداره جامعه داریم. سیری نوین که نشان می دهد دین قدرت اداره جامعه را دارد. باوری در تقابل با باور چندصد ساله غرب که قدرت دین را کاهنده و محدویت زا اعلام می کرد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه امروز، صبغه دینی نظام اسلامی گستره خود را تا داخل دانشگاهها و عرصه های علمی بسط داده است، می افزاید: امروز ثابت شده است که توانایی‌های جوانان ما در صورتی که با بنیانهای دینی همراه و هماهنگ باشد دوچندان که صد چندان افزایش می یابد و این دانشمندان دیندارهستند که می توانند ظرفیتهای نوینی را برای کشور خلق کنند و به عنوان رکن اساسی در اجرایی کردن حاکیمت دین نشان دادند که دیدگاه غیر الهی، جامعه را به قهقرا می کشاند.
تحقق کامل اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی با ایجاد تحول در زمینه محتوای متون آموزشی:
مریم محمود زاده، مدرس و مبلغ نمونه دانشگاه و حوزه، تحول فکری، تحول فرهنگی، تحول اعتقادی، تغییر دیدگاهها از دیدگاه صرفاً غربی و مادی به سمت و سوی دیدگاههای معنوی و عقیدتی، خود باوری، خود شکوفایی، خود اتکایی و اعتقاد و توکل به خداوند متعال را از مهمترین تحولات فکری و دستاوردهای معنوی دانشگاه برشمرده و می افزاید: تحول فکری و اندیشه ای در دانشگاهها بعد از انقلاب اسلامی، در مسیر خوبی است اما باید ملموس تر و بیشتر شود که مقدمه این مسئله، تهیه متون آموزشی در رشته علوم انسانی از متون آموزشهای دینی است که در این ارتباط اشکالات زیاد است و هنوز تحولی در زمینه محتوای آموزشی صورت نپذیرفته است. وی در ادامه می افزاید: برای بسط بیشتر این موضوع و تحقق کامل اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی باید متون آموزشی معارفی اسلامی قویتری را تدوین کرد. همین طور واحدهای آموزشی طوری تنظیم شود که در همه گروهها و مقاطع تحصیلی، واحد معارف و آموزش متون دینی شادابتر و کاربردی تر برگزار شود.
تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی با دینمداری و رشد علمی:
مهدی پیری، مسئول قبلی پژوهشکده کوثر و کارشناس مسائل دانشگاهی،‌ در باره تأثیر انقلاب اسلامی بر رشد علمی کشور و قرار گرفتن دین در کنار علم می گوید: بر خلاف برخی تصورات غلط ، انقلاب اسلامی هیچ تعارضی با علم نداشته و ندارد و خود با عث رشد وشکوفایی علمی در حدی کم نظیر شده است. اگر به برخی آمارهایی که در این خصوص موجود است نگاه کنیم،‌ مشاهده خواهیم کرد که در تاریخ هفتم دی ماه 1358 در حالی ‌که قریب به هفتاد درصد مردم ایران بی ‌سواد بودند، امام خمینی ‌‌(ره) فرمان تشکیل «نهضت سواد آموزی» را صادر کردند و با تلاش دانشگاهیان و معلمان انقلابی بود که در سال 1385 در صد بی سوادی به کمتر از 13 درصد رسید. وی با تأکید بر این نکته که در سراسر ایران اسلامی و در عرصه های آموزش عالی هم تعداد دانشگاهها رشد قابل ‌توجهی داشته اند، ادامه می دهد: باید علاوه بر رشد کمّی، گسترش فضای علمی دانشگاهها از منظر زیربنا، تعداد دانشکده ‌ها، بخشها و نیز تعداد رشته‌ ها، مقطعهای تحصیلی و تعداد دانشجو را نیز از ثمرات توجه نظام اسلامی برشمرد. هم اکنون با احتساب دانشگاه آزاد، پیام نور و علمی- کاربردی، به سه میلیون و سیصد هزار دانشجو در سرتاسر کشور رسیده است و این از رشد دو هزار درصدی پوشش آموزش عالی در دوران پس از انقلاب خبر می دهد. به بیان دیگر باید گفت که با جمعیت 35 میلیون نفری کشور در اول انقلاب، فقط 170 هزار دانشجو در دانشگاههای کشور تحصیل می کردند و قبل از انقلاب نیز این آمار به صد هزار نفر می رسید، اما در حال حاضر که جمعیت کشورمان نسبت به اوایل انقلاب دو برابر شده است حدود 3 میلیون و 300 هزار دانشجو در دانشگاههای کشور به تحصیل اشتغال دارند که به گفته وزیر علوم، تعداد دانشجوی کشور طی سالهای گذشته 20 برابر شده و از رشد 2 هزار درصدی برخوردار بوده است.
اندیشه های انقلاب اسلامی، پلی برای پیوند دانشگاه و حوزه: مجید مظفری، مدرس و محقق دانشگاه با بیان اینکه حوزه محل تربیت نیروهای روحانی و اندیشمندان اسلامی است و دانشگاه محلی برای تربیت و پرورش نیروهای متخصص و متعهد در رشته های فنی و پزشکی و علوم انسانی، می گوید: در دوران طاغوت همیشه بین روحانیت به عنوان رهبران عقیدتی و دانشگاهیان به عنوان روشنفکران، فاصله ای بعید وجود داشت که به لطف نهضت امام خمینی(ره) و رهبری هوشمندانه ایشان، این فاصله نه تنها برداشته شد بلکه معبری برای حضور جامعه روحانی در دانشگاه و پیوند دانشجویان با حوزه ها شد. به طوری که بعد از گذشت سه دهه ما شاهد حضور روحانیت در عرصه های علوم جدید و تأثیر و تأسی این علم از علوم اسلامی هستیم. وی ادامه می دهد: بعد از انقلاب اسلامی حوزه های علمیه به عنوان مراکز تأثیرگذار و روحانیون به عنوان اقشار مؤثر در جامعه با تحقیق و تفحص و کاربردی کردن علوم رایانه ای و علوم جدید، زمینه فرهنگ سازی، بهره وری از علوم جدید و محصولات نوین نرم افزای را در حیطه علوم اسلامی و انسانی جهت پیشرفت جامعه اسلامی در عرصه های دینی و علمی و اخلاقی ایجاد کردند. این محقق و کارشناس علوم دینی با اشاره به اینکه توجه و تلاش برای کسب علم و دانش اندوزی باید هماهنگ با فطرت خداجوی آدمی و قرین با دین باوری باشد، می افزاید: در جامعه اسلامی، دانش و ارزش و علم و ایمان دو بال برای پیشرفت و عروج همزمان انسان در جهان مادی و معنوی است، بنا براین فناوری و تکنولوژی منهای اخلاق و معنویت، مخاطره آمیز است و گاه می تواند حرکت به سوی نابودی انسان و جهان را تسریع کند. وی با بیان اینکه در تاریخ تحولات ایران اسلامی، دانشگاهیان و حوزویان پرچمدار روشنفکری علمی و دینی بوده اند و در کنار هم نقش ممتاز خود را در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و سازندگی کشور به خوبی ادا کرده و خواهند کرد، افزود: برای پیشبرد هر چه بیشتر علم دینمدار، نیاز به جهاد فرهنگی و علمی بیشتری داریم تا با این دو بال، تبدیل به انسانهایی با اراده قوی، عزم راسخ و همت بلند شویم و این گونه پرچمدار قله علم و معرفت در جهان اسلام باشیم.
حال این سئوال مطرح است که آیا انقلاب فرهنگی و دینی مردم ایران در حوزه دانشگاه توانسته است پاسخگوی نیاز جامعه اسلامی در تحقق کامل دانشگاه اسلامی و جاری کردن دین در دانشگاهها باشد؟ آیا اقداماتی که صورت گرفته، کافی بوده است؟
سه راهکار طلایی جهت تسریع در تحقق کامل دانشگاههای اسلامی:
مهدی پیری، مدرس دانشگاه عوامل اسلامی شدن دانشگاهها را در تحول و توجه به حوزه های متون درسی، قوانین، برنامه ‌ها و تفکر اساتید برمی شمارد و می گوید: به نظر می رسد که تدوین صحیح علوم انسانی بر اساس علوم اسلامی، هماهنگ با آخرین پیشرفتهای جهانی یکی از اصلی ترین عوامل اسلامی شدن دانشگاهها به شمار می آید. برای نمونه در دانشگاههای ما به دلیل وجود تفکرات غربی که انسان را اصل قرار داده است و به خداوند توجهی ندارد، دانشجویان در متون خود کمتر شاهد حضور خالق هستند. از این رو برای اسلامی شدن دانشگاهها،‌ تمامی علوم باید بر مبنای خالق معرفی شوند و باید توجه دانشجویان را به خدا معطوف کنیم. وی‌تربیت اساتید معتقد و دیندار را که بتوانند باور خود را به دانشجویان انتقال دهند، از جمله راهبردهای دیگر اسلامی شدن دانشگاهها برمی شمارد و می گوید: نقش اساتید در شکل دهی نظام فکری و عقیدتی دانشجویان بسیار پر رنگ و حائز اهمیت است و هر چه در این زمینه و در خصوص جذب اساتید متعهد و متخصص کار شود، باز نیاز است. اساتید باید با دو بال علم و هدایت، دانشگاهها را برای اسلامی شدن، آماده کنند. وی راهبرد سوم تحقق کامل اسلامی شدن دانشگاهها را تدوین قوانین متناسب با محیط دانشگاه و اداره دانشگاه مبتنی بر قواعدی که مطابق با شرع مقدس است، می داند و می افزاید: متأسفانه در برخی موارد مشاهد می شود که در دانشگاهها خواسته یا ناخواسته، اقداماتی به اسم برنامه های فرهنگی، لیکن دقیقاً بر خلاف دستورات اسلام انجام می شود، البته در دولت اخیر این موارد به حد بسیار زیادی کاهش یافته است لیکن در این موارد نیز باید دقت کافی صورت پذیرد.
جهان،‌ پیشرفتهای علمی ایران بعد از انقلاب اسلامی را می‌ستاید:
دکتر مریم قره حسن لو، ‌نایب رئیس سازمان نظام پزشکی شهرستانهای کهنوج و رودبار جنوب،‌ معتقد است که نگاه اسلام به انسان، به زندگی بشر، ‌به عالم طبیعت و به عالم وجود،‌ نگاهی است که معرفت نوینی را در اختیار انسان می گذارد. در جهان بینی اسلام، ‌علم از دل دین می جوشد و بهترین مشوق علم آموزی و علم اندوزی،‌ دین است. دینی که ما می شناسیم و آیین حیاتبخش آن در پیکره نظام اسلامی ما جریان دارد، ‌جهان بینی که از قرآن می گیریم، ‌تصویری که ما از آفرینش و از انسان و از مابعدالطبیعه و از توحید و از مشیت الهی و از تقدیر و قضا و قدر دریافت می کنیم، تولید کننده علم و تشویق کننده علم آموزی و پروش استعدادهای بشر است. وی می افزاید: پنجاه سال پیش تحرک و جوشش علمی در ایران کند و حتی در بعضی بخشها تعطیل بود. باور را از ملت گرفته بودند. ملت و نخبگان و مغزهای ما را چنان به ظواهر دنیای غرب دلبسته کرده بودند که کسی مجال و جرأت پیدا نکند خلاف افکار آنها فکر کند یا نظریه ای ارائه دهد. وی ادامه می دهد: ولی اسلام به ما خودباوری داد و انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی (ره) به ما جرأت بخشید. آنچه ما امروز مشاهده می کنیم نتیجه همین جرأت است و باید با جذب استعدادها و هدایت صحیح و به کار گرفتن و ساماندهی معنوی نخبگان، به سمت پیشرفت و سازندگی بیشتر حرکت کنیم. دکتر مریم قره حسن لو، جایگاه کنونی ایران را در عرصه های علمی و پژوهشی و تحقیقاتی در سطح منطقه و دنیا بسیار بالا دانسته و می گوید: به بیان دیگر باید گفت که امروزه حتی بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران جهانی با صراحت، پیشرفتهای علمی و تکنولوژیکی ایران بعد از انقلاب اسلامی را می ستایند و ایرانیان را در تولید علم و فناوری قدرتمند می دانند و اینها فقط و فقط از برکت جریان دینمداری در شریان پیکره علمی نظام جمهوری اسلامی ایران است.
دستاوردهای علمی کنونی با دوران قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست:
علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دستاوردهای علمی کنونی با دوران قبل از انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست، می گوید: نشر کتب و مقالات علمی و ثبت اختراعات و ابتکارات دانشمندان و دانشجویان جوان ما اعتبار علمی کشور را در دنیا و منطقه بسیار بالا برده است. در دوران قبل از انقلاب هر ماه تنها یک ابتکار یا اختراع داشتیم و اکنون روزانه شاهد ثبت چند ابتکار و اختراع هستیم، به طوری که تعداد اختراعات سالیانه از مرز 1400 ـ 1300 مورد گذشته است. همچنین سالیانه حدود 35 هزار مقاله توسط پژوهشگران و محققین ایرانی ارائه می شود که 18 هزار فقره آن را مقالات آی اس ای تشکیل می دهد.
وی ادامه می دهد: قبل از انقلاب تعداد بسیاری از بیماران جهت درمان به خارج از کشور اعزام می شدند. بعد از انقلاب این معضل به دلیل پیشرفتی که در عرصه پزشکی داشتیم تا حد زیادی مرتفع شده است تا جایی که اکنون ایران، توریست پزشکی نیز می پذیرد و این موضوع در سالهای اخیر باعث افزایش درآمد برای کشور شده است.نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در دوران قبل از انقلاب اسلامی دربسیاری از رشته ها مانند هسته ای،‌ نانو و... اجازه و توان ورود نداشتیم، می گوید: جوانان ما با غرور علمی ای که بعد از انقلاب کسب کردند، عرصه های نوین علمی را درنوردیدند و در بسیاری از شاخه ها و رشته ها حرفهایی برای گفتن دارند، به طوری که در سالهای اخیر در ایران هسته ای،‌ شاهد پرتاب ماهواره به فضا بودیم. وی با بیان اینکه یکی از شاخصه های پیشرفت علم و دانش در کشور بعد از انقلاب، فتح باب عرصه های نوین پ‍ژوهش و تحقیق و تبدیل آن به عرصه تولیدات و تجارت علمی است، اظهار می کند: تولیدات علمی و تبدیل علم به فناوری و تجاری سازی علوم، از نقاط قوت دستاوردهای انقلاب است.
ایران اسلامی در سی‌ودومین سالگرد پیروزی خود به جامعه علمی کشور می‌بالد:
امام خمینی (ره)،‌ بارها بر استقلال علمی کشور و هماهنگی و تعامل علم و دین تأکید کرده و بر ضرورت هوشیاری در مقابل تبلیغات موذیانه و شیطنت آمیز مدعیان جدایی علم و دین در اداره ملتها تأکید ورزیده و خاطر نشان کرده اند که قوانین دینی و اسلامی بر پایه معیار علم و عدل پی ریزی شده است. حال با فرا رسیدن بهمن ماه، ‌انقلاب اسلامی ما وارد سی و دومین سال حضور و ظهور خود شد. حضوری که در عرصه های معادلات سیاسی جهان علیه ظلم و ستم و استبداد ابرقدرتهای مستبد شرق و غرب، ایستادگی کرده و با رهبری هوشمندانه و مدبرانه حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، بارقه های امید را در تمامی عرصه های پیشرفت و تکنولوژی، شعله ور ساخته است. ایران اسلامی در جشن تولد سی ودو سالگی اش بر خود می بالد که در عرصه های مختلف،‌ مخصوصاً علمی و تکنولوژی در دنیای امروز، حرفهای فراوانی را برای گفتن دارد و در این زمینه از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات