تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۱۸۰۲۲

از فضای آزاد جامعه باید برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی استفاده کنیم


بخش خبری: وجود فضای آزاد سیاسی یکی از نعمت‌های تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران است که باید از این فضای آزاد برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی استفاده کنیم.
مهندس سیدمرتضی نبوی مدیرمسئول روزنامه رسالت در یک جلسه پرسش و پاسخ که به دعوت بسیج دانشجویی روز دوشنبه گذشته در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران برگزار شده بود ضمن بیان مطلب فوق گفت: امروز محیط‌های دانشگاهی ما محل برخورد افکار و آراء است و افراد آزادانه نظرات خود را بیان می‌کنند.
وی افزود: من نسبت به جریان‌هایی که ادعا می‌کنند فضای کشور برای شرکت در انتخابات آزاد نیست و علیه نظام سمپاشی می‌کنند و یا شورای نگهبان را زیر سؤال می‌برند انتقاد دارم.
مهندس نبوی در پاسخ به سؤالی در خصوص مشخصات جریان تکنوکرات که درصدد مطرح کردن خود در انتخابات آینده مجلس هستند گفت: از نظر فرهنگی مشخصه اصلی این جریان تسامح نسبت به ارزش‌های انقلابی است بعنوان نمونه آنها با قانون برچیده شدن آنتن‌های ماهواره‌ای مخالف هستند و در مورد روابط خارجی هم معتقد به برقراری ارتباط با آمریکا هستند.
مهندس نبوی در پاسخ به سؤالی در خصوص وقایع دانشکده فنی دانشگاه تهران و نقش انصار حزب‌الله در اجتماع دانشجویان در مقابل دانشکده فنی گفت آنها هم برخورد فیزیکی را محکوم می‌کنند و خواستار آن بودند که آقای سروش به سؤالاتشان پاسخ دهد.
وی افزود: ظهور دانشجویان بسیجی طرفدار فرهنگ انقلاب و اسلام یک حرکت اصیل دانشجویی است.
آقای نبوی با اشاره به تحلیل «روزنامه سلام» و «نشریه عصر ما» در خصوص خاستگاه جناحی انصار حزب‌الله گفت: روزنامه سلام آنها را راست افراطی می‌داند و یا نشریه عصر ما به دلیل اینکه بنده گفته‌ام حرکت انصارالله یک حرکت اصیل دانشجویی است در سرمقاله خود نوشته است که «جناح راست سنتی درصدد جذب انصار حزب‌الله است» در حالی که انصار حزب‌الله با مواضع اصولی خود امثال بنده و روزنامه را جذب کرده‌اند. نبوی گفت: نشریه عصر ما انصار حزب‌الله را از جناح چپ دانسته است!
وی گفت: پایگاه معرفتی در دانشگاه‌های ما معرفت مادی و غربی بوده است و همیشه آرزو داشتم تحولی ایجاد شود و پایگاه معرفتی دانشگاه‌ها به معرفت اصیل اسلامی تغییر یابد و لذا از اینکه دیدیم دانشجویان انصار حزب‌الله که بچه‌های ترکش خورده جبهه هستند در دانشگاه حضور پیدا کرده‌اند و از حقایق و معرفت اسلامی دفاع می‌کنند در حقیقت ما شیفته و جذب آنها شده‌ایم.
مهندس نبوی با تاکید بر رعایت قانون در جامعه امر به معروف و نهی از منکر را یک وظیفه همگانی یاد کرد و گفت: جوانان حزب‌الله حاضر نیستند با شعار قانون‌گرایی امر به معروف و نهی از منکر را تعطیل کنند و امر به معروف و نهی از منکر در حدی که ولی فقیه اجازه می‌دهد انجام می‌شود.
در این جلسه همچنین آقای عباس عبدی عضو شورای سردبیری روزنامه سلام در پاسخ به سؤالی در خصوص ارتباط «قانون» و «تکلیف» گفت: مشخص‌ترین تعریف قانون نوشتن اصول و موادی است که حکومت ضامن اجرای آن باشد ولی تکلیف یک امر فردی است و قانون برای جلوگیری از اعمال احساسات فردی وضع و اجرا می‌شود.
وی گفت: البته اینگونه نیست که تکلیف هیچوقت مفید نباشد بلکه وقتی قانون در عمل با خواست اکثریت جامعه انطباق نداشته باشد مردم به تکلیف عمل می‌کنند که وقوع انقلاب‌ها از این نوع است و پس از پیروزی انقلاب اهداف آن به حقوق سازمان یافته به نام قانون تبدیل می‌شود.
آقای عبدی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با افکار و عقاید دکتر سروش گفت: بحث اصلی دکتر سروش نظریه قبض و بسط وی می‌باشد که من بخش زیادی از آن را درست می‌دانم. بعضی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند آقای سروش دین را نسبی می‌داند و وقتی دین نسبی شد از تقدس می‌افتد وی در ادامه گفت: به علت یکسان شدن حکومت و مذهب فرار از مذهب شدت می‌گیرد چرا که هر چیزی را که حکومت انجام دهد بخشی از جامعه آن را نمی‌پذیرند و به مذهب تعمیم می‌دهند و به این دلیل ممکن است افراد گرایش ضدمذهبی پیدا کنند و حداقل کار دکتر سروش این است که بگذارد عده‌ای گرایش‌های ضدمذهبی پیدا کنند.
در این جلسه همچنین آقای هرندی سردبیر روزنامه کیهان در خصوص اظهارات آقای عبدی راجع به ارتباط «قانون» و «تکلیف» کردن به معنای زیر پا گذاشتن قانون نیست، احساس تکلیف می‌تواند در چارچوب قانون باشد و اصولاً در جایی که قانون جوابگو نیست، اعمال می‌شود. مثلاً تسخیر لانه جاسوسی آمریکا منطبق بر قانون نبود و مطابق احساس تکلیف اتفاق افتاد همانطوریکه انقلاب اسلامی با احساس تکلیف توسط مردم به پیروزی رسید.
وی افزود: در 17 سال گذشته تمام برکات انقلاب ما ناشی از احساس تکلیف بوده است.
آقای هرندی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی گفت: در انتخابات آینده مجلس یک جریانی که معتقد به حاکمیت دین خدا، پیروی از خط امام و ولی فقیه هستند و یک جریان معتقد به دموکراسی غربی مقابل هم قرار خواهند گرفت و مردم هر کدام از این دو جریان را حق تشخیص دادند به آن رأی خواهند داد.
وی در خصوص فعالیت انصار حزب‌الله در جامعه گفت: حضرت امام(ره) در وصیت‌نامه‌اشان تاکید کرده‌اند مردم ضمن احترام به قانون اگر احساس کردند به توصیه‌ای برحق آنان کسی توجهی نمی‌کند باید وارد عمل شوند و فریاد انصار حزب‌الله هم بر همین اساس بود.
وی افزود: وقتی انصار حزب‌الله احساس کرد اعتقادات اسلامی به مسخره گرفته می‌شود از آقای سروش خواست به سؤالات آنها پاسخ دهد و فریاد و احساس تکلیف آنها فقط همین بوده است.
براساس گزارش خبرنگار ما همچنین آقای عباس سلیمی‌یمین مدیرمسئول کیهان هوایی نقش دانشجویان در مشخص کردن جناح‌بندی‌های سیاسی در جامعه را مؤثر یاد کرد و گفت: شرایط کنونی برای انتخابات مجلس بسیار پیچیده است چرا که جناح اکثریت مجلس سوم و مجلس چهارم عناصر مردودی و دنیاطلب خود را به جامعه معرفی نکرده‌اند و ممکن است این افراد دنیا‌طلب تبدیل به یک جریان سیاسی شوند و تأثیرگذار هم باشند.
آقای سلیمی در بخش دیگری از سخنان خود ارتباط مطبوعات با دانشگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: ارتباط موجود مطبوعات و دانشگاه مطلوب نیست و مطبوعات می‌توانند وسیله‌ای برای انعکاس نظرات دانشجویان باشد که این امر برای رشد فکری جامعه هم کمک می‌کنند.
مدیرمسئول کیهان هوایی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص عملکرد شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران از لحاظ ارائه خدمات شهری موفق بوده است ولی در فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی خلاف قانون عمل کرده است و امروز شهرداری تهران به یک قطب قدرتمند مالی در کشور تبدیل شده است.
آقای نبوی در پاسخ به اظهارات مدیرمسئول کیهان هوایی گفت: اعلام اسامی مردودین معلوم نیست مجوز قانونی و شرعی داشته باشد اما عدم حمایت مجدد گروه‌ها از آن در موقع ارایه لیست بیانگر همین است که به چه ارزش‌هایی عنایت دارند.
همچنین آقای شکوهی عضو شورای سردبیری هفته‌نامه صبح در خصوص افکار و اندیشه‌های آقای سروش گفت: آقای سروش اندیشه‌ای را ترویج می‌دهد که در تعارض با اندیشه‌های انقلاب اسلامی است و همه ما وظیفه داریم از سنگرهای اعتقاد اسلام و انقلاب و مواضع فکری حضرت امام راحل دفاع کنیم.
وی گفت: امروز هم آقای سروش می‌‌تواند با شرکت در مناظره از افکار خود دفاع کنند و دیگران قضاوت کنند.
آقای شکوهی خاطر نشان ساخت: از آقای سروش برای مباحثه رودررو دعوت کردیم اما ایشان نپذیرفت و امروز هم ایشان را برای مباحثه رودررو با هفته‌نامه صبح دعوت می‌کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات