تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۲۰۷۶۵

سمینار شریعتی و تجدید حیات تفکر اسلامی به کار خود پایان داد


بخش خبری: سمینار سه روزه شریعتی و تجدید حیات اسلامی که توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شده بود عصر دیروز به کار خود پایان داد.
در آخرین روز سمینار آقای هاشم آقاجری طی سخنانی پیرامون شریعتی و انقلاب گفت: شریعتی می‌خواست پایه‌های استبداد را از ریشه بخشکاند و در مبارزه علیه استثمار بر این باور بود چنانچه انقلابی جهت‌گیری طبقاتی نداشته باشد این انقلاب دیر یا زود به ضد مردم تبدیل خواهد شد.
همچنین خانم زهرا رهنورد در ارتباط با زن از دیدگاه دکتر شریعتی سخنرانی کردند.
وی با اشاره به مطرح کردن اشتباهات شریعتی توسط سخنرانان سمینار گفت: این یک روش غلطی است که هر وقت جلسه‌ای برای بزرگداشت ایشان تشکیل می‌شود حرف از اشتباهات او گفته می‌شود. این امر بدیهی است که هر انسان مصون از اشتباه نیست و امیدوارم دیگر این حرف نخ‌نما تکرار نشود.
وی گفت: حیات اعتقادی مرا اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) و دکتر شریعتی تشکیل می‌دهد.
وی افزود: دکتر شریعتی با ظرافت خاصی حضرت زهرا و زینب(س) را طوری در جامعه مطرح کرد که زن مسلمان احساس می‌کرد بدون این که زندگی دنیوی خود را از دست بدهد به آنها نزدیک می‌شود.
خانم رهنورد در ارتباط روش حضرت امام خمینی(ره) و روش دکتر شریعتی برای بیداری انسانها اظهار داشت: حضرت امام خمینی(س) انسانهای سنتی را مخاطب قرار دادند و آنها را از درون بیدار کردند ولی دکتر شریعتی از برون حرکت کردند و ارزشها را مطرح نمودند.
سومین سخنران این سمینار دکتر حسین رزمجو استاد دانشگاه فردوسی مشهد بود.
وی مقاله‌ای تحت عنوان ظرافت و زیباییهای موجود در آثار شریعتی قرائت کرد.
در پایان این سمینار میزگردی با شرکت دکتر عباس شیبانی و خانم مرضیه حدیدچی دباغ نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی،‌ آقای خانکی مشاور وزیر فرهنگ و آموزش عالی و خانم زهرا رهنورد برگزار شد.
در این میزگرد خانم دباغ در پاسخ به سئوالی پیرامون نظر حضرت امام(ره) در ارتباط با دکتر شریعتی گفت:
«من از دهان مبارک حضرت امام تکذیب و یا تأیید شریعتی را نشنیده‌ام.»
در این میز گرد خانم زهرا رهنورد گفت: همانگونه که مخالفین اولیه هر انقلاب بوروژوا کمپرادورها می‌باشند که از بین می‌روند پس از آن جناح راست و سرمایه‌دار است که دشمن انقلاب است و خود را در انقلاب جا می‌دهد و همین‌ها از دشمنان شریعتی نیز بودند.
در این میزگرد همچنین آقای دکتر عباس شیبانی گفت: شریعتی اسلام را به نسل جوان آموخت و آن را با شناخت جامعه شناسانه طوری بیان کرد که برای نسل جوان قابل فهم باشد.
وی افزود: وقتی می‌دیدند دکتر شریعتی حرکتی در جامعه پدید می‌آورد او را کوبیدند زیرا با بیان اسلام علوی توسط ایشان اسلام صفوی رنگ می‌باخت.
وی گفت: شریعتی این قدر تقوا داشته است که اشتباه خود را قبول می‌کرد و به دکتر حبیبی معاون اول رئیس‌جمهور وصیت کرده ‌است که در صورت لزوم تغییراتی در آثار او بدهد.
در آخرین روز از سمینار بزرگداشت شریعتی دو اطلاعیه در اعتراض به یکسونگری برگزاری این نشست از سوی دانشجویان صادر گردید در یکی از اطلاعیه‌ها که به امضای دانشجویان پیرو ولایت مطلقه فقیه پخش شد 9 سئوال عمده از برگزارکنندگان سمینار طرح شده بود در این اطلاعیه آمده است:
چرا در ده سال گذشته و در زمان حیات امام(ره) کسی جرأت نکرد برای بزرگداشت آقای شریعتی سمیناری به این وسعت برگزار کند چه مسئله‌ای باعث جرأت در این عمل شده است.
آیا شما می‌دانید شهید مطهری از اسلام‌شناسی ایشان به عنوان «اسلام‌سرایی» و «اسلام‌شاعری» نام می‌بردند و حتی آنرا نقد کرده‌اند.
(برای اطلاع بیشتر به کتاب حماسه حسینی جلد 3 و کتاب شهید مطهری افشاگر توطئه مراجعه شود.)
تأکید حضرت امام(ره) بر عزاداری اهل بیت و اینکه ما ملت گریه هستیم چیست و تعبیرات آقای شریعتی از عزاداری و گریه چیست؟ کجای آن حرف با فرمایشات حضرت امام(ره) می‌خواند.
آیا کسی که در کتب خویش به بزرگانی چون علامه مجلسی و فقهای عظام توهین داشته است و در مقابل،‌ مربی و مراد خود را فلاسفه اگزیستانسیالیست دانشگاه سوربن معرفی می‌کند می‌تواند الگوی فکری نسل جوان و دانشگاهی شود.
در قسمت دیگری از این اطلاعیه آمده است: به برگزارکنندگان سمینار یادآور می‌شویم که چه خوب بود از یک طرفه کردن سمینار جلوگیری می‌شد و حداقل به دیگران فرصت می‌دادند که گوشه‌ای از حقایق را برای دانشجویان بیان کنند.
همچنین انجمن اسلامی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در اعتراض به نحوه برگزاری و موضوعات مطرح شده در سمینار بیانیه‌ای صادر کردند.
در این بیانیه آمده است: اصولاً وقتی ما الگویی چون امام خمینی(ره) و شهدای بزرگواری چون شهید مطهری و شهید مظلوم بهشتی داریم چه نیازی به طرح اشخاصی که دارای افکار شبهه‌ناک می‌باشند داریم.
این بیانیه می‌افزاید: جریانهای مرموزی هستند با این که ادعای تبعیت و پیروی از خط امام را می‌نمایند ولی از جمله مسایل که هرگز به شیوه امام(ره) عمل ننموده‌اند، قضیه مربوط به شریعتی است ما دیدیم که در جریان ده سال پس از پیروزی انقلاب و حتی قبل از آن حضرت امام (ره)،‌ نامی هم از دکتر شریعتی نیاوردند و در عوض در ارائه الگو فکری همیشه امثال استاد مطهری را توصیه می‌فرمودند، اما چگونه است که این جریان مرموز مدعی پیروی از امام (ره) نه تنها به سیره امام عمل نکرد بلکه با توجیهات و مغلطه و سفسطه سعی دارد که دکتر را از اسوه‌های خط امام نشان دهد؟!
انجمن اسلامی دانشجویان فارغ‌التحصیلان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی که بیانیه خود را تحت عنوان «شریعتی و تهدید حیات تفکر اسلامی» صادر کرده‌اند ضمن ابراز نگرانی از طرح شریعتی از این زاویه که او از اسوه‌های خط امام است به شمه‌ای از اشکالاتی که به عقاید دکتر شریعتی وارد می‌باشد، پرداخته است.
شایان ذکر است از پخش و قرائت این اطلاعیه از سوی عده‌ای که خود را دست‌‌اندرکاران و انتظامات سمینار معرفی می‌کردند به شدت ممانعت به عمل آمد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات