تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۲۲۰۶۶

رمزگشایی از پیشگویی‌ها و نظری بر عملکرد «سایت آینده»


عاطفه صادقی
1- سایت های خبری براساس رویکرد، ادبیات و اخباری که کار می کنند مواضع خود را عیان می سازند، این یک رویه عمومی است.
حال اگر سایت خبری نماینده طیف خاصی از افراد باشد، رویه و برنامه آن طیف نیز از طریق پیگیری اخبار و تحلیل های سایت قابل ارزیابی است.
اتفاقاتی که پس از ماجرای غیبت11 روزه احمدی نژاد رخ داد برشدت موج رسانه ای علیه جریان انحرافی افزود، با این وجود برخی افراد و رسانه ها در پی بهره برداری خود از علف هرز پا گرفته در بدنه دولت هستند.
آن چه در این میان قابل تأمل است چگونگی استفاده برخی رسانه ها از اخبار جریان انحرافی برای پیشبرد اهداف خویش است.
به نظر می رسد پس از خط کشیدن مردم بر جریان فتنه در 9دی ماه 1388، این بار همان رویه با تغییر تاکتیک یعنی در لباسی جدید و با ادبیاتی متفاوت سعی در بالا رفتن از نردبان جریان انحرافی برای بازگشت دوباره به عرصه قدرت سیاسی و اثبات مشروعیت و حقانیت خود دارد.
2- تغییر ادبیات، استفاده از کلید واژه های مطرح شده در مخالفت با فتنه سال 88 مانند «بصیرت» و درشت نمایی مشکلات دولت فعلی برای کوچک نشان دادن معضلات و کاستی های دولت های قبلی، از تاکتیک های رسانه های فتنه از جمله سایت آینده برای بهره برداری از جریان انحرافی است.
سخنان چند روز پیش سیدمحمد خاتمی درباره به فراموشی سپردن آنچه در سال88 و پس از انتخابات رخ داد و استفاده از واژه «ظلم» برای آن اتفاقات این تغییر ادبیات و مظلوم نمایی را به خوبی نشان می دهد:
«اگر ظلمی شده است که شده است همه بیاییم عفو کنیم و به آینده نگاه کنیم و اگر به نظام و رهبری ظلم شده است به نفع آینده از آن چشم پوشی شود و ملت هم از ظلمی که بر او و فرزندانش رفته است می گذرد.»
دستاویز قراردادن مفهوم «بصیرت» در یکی از یادداشت سایت آینده با عنوان؛ «بصیرت تاخیری بهتر است یا ادامه دفاع از موضع ناحق؟» به خوبی نشان دهنده چنگ انداختن به ادبیات روشنگرانه مبارزه با فتنه پس از انتخابات برای تطهیر اصحاب همان فتنه است، مسئله ای که خصوصا خود را در تیتر گفت وگویی دیگر در سایت به خوبی نشان می دهد، برای این گفت وگو تیتری انتخاب می شود که بسیار تأمل برانگیز است: «جریان انحرافی طراح اصلی فتنه پس از انتخابات بود.»
در یادداشت؛ «بصیرت تاخیری بهتر است یا ادامه دفاع از موضع ناحق؟» سایت آینده چنین می نویسد: «برخی از ایشان (اصولگرایان حامی دولت) که اصلا جایگاه و پایگاه اجتماعی شان مقتدر و وسیع نبوده و در این دوره اتفاقات خوبی(!) در زندگی شان رخ داده و به قول معروف آب زیرپوستشان افتاده، علی رغم آنکه مسلم شده خبری از عدالت گرایی نیست و این مواضع پس از گذشت دو هزار روز از عمر دو دولت هنوز تحقق نیافته، بنابر مصالح و منافعشان ترجیح می دهند همه چیز را فدای دولت کنند و مصالح خود را ترجیح دهند که برخی از ایشان حتی در مقام حمایت از جریان مشایی برآمده و به گونه ای عمل کرده اند که دیگر در زمره حلقه مشایی قرارگرفته اند... این جمع اگرچه اشتباهشان را با توجیهاتی همراه می کنند، اما همین که پذیرفته اند باید در نگاهشان تجدیدنظر کنند، دست کم به مصداق «جلو ضرر را هر وقت بگیری منفعت است»، از گروه اول قابل دفاع ترند و البته باید تا حد امکان به تلاش برای جبران خسارتها بپردازند؛ (شاید سخنرانی های مکرر و تقریبا هر روزه، چهره هایی چون آیت الله مصباح یزدی نیز با همین هدف انجام می شود.) البته به شرط آن که این تغییر مواضع یک تاکتیک موقت تا زمان حذف حلقه یک حذف نشدنی احمدی نژاد نباشد و اصولگرایان دریافته باشند، هر دولتی- اعم از چپ یا راست- که دستش مقابل ایستادن برابر مجلس و عدم پاسخگویی و برخورد با نقادان باز باشد، برای نظام هزینه های فراوانی به بار می آورد که کاهش اعتماد عمومی کمترین آنهاست.»
این ادبیات آیا جز زیر سؤال بردن اقدامات دولت، تطهیر جریان فتنه و القای تفرقه نتیجه ای در پی دارد؟! حقیقتا اگر جریان انحرافی نبود این افراد چگونه سیاست های رسانه ای خود را اجرا می کردند؟! با این شرایط تشخیص این موضوع که جریان انحرافی در خدمت و در کنار دولت است یا در خدمت و در کنار دشمنان دیرینه دولت ساده است.
3- در اقدامی دیگر سایت آینده با آوردن سرمقاله روزنامه سیاست روز با عنوان «درسی که اصولگرایان از زمین لغزنده سیاست گرفتند» چنین القا می کند:
«این روزها، روزهای بیان مواضع متضاد است. آدم هایی که شعارشان این بود که «حرف مرد یکی است» و بر سر نظراتشان به گونه ای اصرار می کردند که گویی بر اصول دین مقاومت می کنند، این روزها به آسانی یک لیوان آب خوردن از نظرات خود برمی گردند. بنگرید به سخنان اخیر حمیدرسایی، فاطمه رجبی و ده ها چهره مذهبی و سیاسی دیگر اصولگرا که با توجه به اظهارنظرهای آنان در چند سال اخیر، گویی کسی دیگر در لباسشان حضور دارد و کسی دیگر حرف بر زبانشان می گذارد.»
و بعد چنین نتیجه می گیرد:
«در جامعه ای که همه چیز قطعی به نظر می رسد و هرکس ذهنیات خود را عین حقیقت می پندارد، گاه لازم است گوشه های تیز واقعیت پرده ذهنیت را بدرد تا از لای آن، بتوان گوشه ای از عینیت و حقیقت را به چشم دید تا همگان ایمان بیاورند که حقیقت همان آیینه شکسته ای است که تنها تکه ای از آن در اختیار ماست.»
دیدگاهی که قادر به تفاوت قائل شدن بین ارزش ها و مصادیق نیست در حالی اصولگرایان را به دلیل قطعیت ارزش ها سرزنش و متهم به عدم آشنایی با واقعیات و «ملزومات بازی در زمین لغزنده سیاست» می کند که نمی داند برای اصولگرایان ولایت محور ارزش ها همیشه ثابت و معیار سنجش مصادیق هستند و این دقیقا همان نقطه تفاوت اصولگرایی ولایت محور از اصلاح طلبی مذبذب و اقمار آن است.
درحقیقت نسبی شدن ارزش ها و اصول به معنای خارج شدن از دایره اصولگرایی و پیوستن به اردوگاه اصلاح طلبی است و این همان اتفاق تلخی است که اکنون طیفی را به عنوان جریان انحرافی درگیر خود ساخته است.
سایت آینده و روزنامه سیاست روز در حالی به دنبال اثبات حقانیت و درایت همفکران خویش و بی تدبیری رقیب هستند که با تحلیل های سطحی و ژورنالیستی در حقیقت خود را بیشتر رسوا ساخته و در راستای شفافیت ضمیر خویش اقدام می کنند.
4- از دیگر تاکتیک های مورد توجه سایت آینده القای تشنج سیاسی، عدم آرامش وضع موجود و بحران سازی است.
در این راستا این سایت در یکی از اخبار اصلی خود با عنوان «اجرای تز بحران علیه بحران در دولت» و همچنین «جریان انحرافی منتظر حادثه ای بزرگ در یک ماه آینده است» عملا به القای این مفهوم می پردازد که جریان انحرافی قصد دارد تا با ایجاد حادثه ای پرسرو صدا و مورد توجه رسانه ها از فشار روانی خود کاسته و برای رسیدن به این هدف، دست به دامن ایجاد بحران برای کشور شود.
در یادداشت «جریان انحرافی منتظر حادثه ای بزرگ در یک ماه آینده است» چنین آمده است:
«یکی از پاسخها می تواند به وقوع حادثه ای برای یکی از مسئولان نظام باشد که توازن قوا را برای این جریان به هم زند و پاسخ دوم به موضوع ظهور خفی باز می گردد... گویا سران جریان معتقدند که ظهور خفی در حال انجام است چندماهی است توسط این جریان مطرح می شود.»
جالب اینجاست که این سایت در حالی به پیش گویی ایجاد بحران درکشور متوسل می شود که در خبری دیگر همین سایت به سناریوی جریان انحرافی برای ایجاد التهاب درمراسم 14خرداد اشاره می کند تا عملا اعتراض سال گذشته مردم به عملکرد بعضی از اطرافیان امام(ره) در قبال فتنه را به جریان انحرافی نسبت داده و ادامه می دهد:
«در سال جدید که با رسوایی های مکرر سیاسی و اقتصادی جریان انحرافی و اقدامات نهادهای نظارتی، این جریان به بن بست رسیده است، سناریویی برای عبور از این بن بست و کاهش فشارها طراحی شده است که تخریب بیت امام خمینی(ره) بویژه حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی و تکرار حوادث سال گذشته و پس از آن، ملتهب کردن فضا، یکی از محورهای این سناریوی دیکته شده ازسوی محفل رسانه ای این جریان است.»
سایت آینده در حالی که خود را منتقد جدی جریان انحرافی قلمداد می کند چطور از آخرین اخبار پشت پرده این جریان اطلاع کامل! دارد و در واقع منشأ این پیش گویی ها کجاست؟!
آیا بحران پنداری های آینده نگرانه این حضرات در آستانه انتخابات مجلس و سال های پایانی دولت برای خلاصی از بحرانی نیست که سران فتنه، طیف اصلاح طلب و کارگزاران در آن دست و پا می زنند؟!
این سایت در حالی کاملا زیرکانه پروژه بحران را کلید زده است که خود برای تطهیر و بازگشت اصحاب آینده به عرصه قدرت، به بحرانی مانند جریان انحرافی متوسل شده است.
5- واقعیت این است که با توجه به رویکرد سایت های منتسب به جریان انحرافی و روزنامه های آنان نزدیکی مبنایی و فکری بسیاری میان این جریان و جریان اصلاح طلبی با مشی اقتصادی کارگزارانی مشهود است.حال باید دید در شرایطی که جریان انحرافی، ستون فقرات انتقاد سایت آینده به دولت را تشکیل می دهد، آیا این جریان کاتالیزوری است برای بازگشت اصلاح طلبان به قدرت و در زیر چتر اصلاح طلبی قد علم خواهدکرد یا انحرافی است که تلاش دارد همه چشم ها را از موضوع اصلی منحرف سازد و ملعبه ای شود برای تطهیر ژن اصلاح شده همان دیدگاه مطرودی که توسط مردم در 9 دی برای همیشه خط زده شد؟!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات