تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۲۵۶۶۳

سخنان خاتمی پذیرفتنی است

مقدمه: ابوالقاسم رئوفیان دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین در خصوص سخنان چندی پیش سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور پیشین کشورمان که گفته بود در صورت محقق شدن شروطی که لازمه مشارکت حداکثری هم هست اصلاح طلبان در انتخابات آینده مجلس شرکت می کنند، گفت: طبیعی است که نه تنها آقای خاتمی که هر عقل سالمی می گوید باید قانون کاملا رعایت شود، اما شرط گذاری نباید باشد; یعنی نه آقای خاتمی و نه اصولگراها نباید شرط و شروطی بگذارند اما همه معتقدند باید قانون رعایت شود و اصلا رهبری هم تاکید دارند باید با رعایت قانون، فضای امن سیاسی پدید بیاید. شرایط را کسی نمی تواند تعیین کند بلکه قانون است که شرایط را تعیین می کند. عضو پیشین جامعه اسلامی فرهنگیان در ادامه گفت وگوی خود به الزامات مشارکت حداکثری در انتخابات آینده مجلس اشاره و اظهار می کند: برای تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات مسئولین در مواجهه با مردم باید بر اساس صداقت قدم بردارند و اعتماد عمومی با این کار تقویت شود. نکته مهم دیگر این است که مسئولین باید سلامت امر انتخابات را تضمین و این اطمینان را به مردم بدهند که از هر اقدامی که شائبه خدشه بر انتخابات را ایجاد می کند دوری می کنند. همچنین باید فضای امن سیاسی در جامعه ما تقویت شود، یعنی علاوه بر قرار دادن فرصت های یکسان پیش روی افراد مختلف در عرصه رقابت های انتخاباتی، فضایی بدون هر گونه تخریب رقیب وجود داشته باشد که توجه به این امور بسیار مهم از جمله عوامل مثبتی است که به مشارکت حداکثری منجر خواهد شد. گفت وگوی رئوفیان با ایلنا در ادامه می آید:

* الزامات مشارکت حداکثری مردم در انتخابات آینده مجلس چیست و چه اقداماتی باید انجام شود که مردم با رغبت و اشتیاق برای رای دادن به کاندیدای مورد نظر خود در سر صندوق ها حاضر شوند؟
** همواره برای ما چند نکته مهم است; اولین مورد آن این است که مردم حضور در صحنه داشته باشند که این یک اصل است و غفلت مسئولان از آن نظام را در معرض آسیب قرار می دهد. یعنی مشارکت حداکثری باید یک اصل برای مسئولین ما باشد و برای تحقق آن برنامه ریزی و راهکارهای مختلف را بسنجند; در واقع برای تحقق این مهم باید مسئولین در دادن اطلاعات و آگاهی ها به مردم بر اساس صداقت قدم بردارند و اعتماد عمومی با این کار تقویت شود. نکته مهم دیگر این است که مسئولین ما باید سلامت امر انتخابات را تضمین کنند; یعنی مسئولین مربوطه این تضمین را بدهند که در انتخابات رقابت قانون مند و سالم بین نامزدها برگزار خواهد شد و ساز و کار آن هم از پیش برای مردم مشخص شود; از طرفی مسئولین مربوطه باید با ایجاد فضای بهره مندی و برخورداری از فرصت های یکسان برای همه علاقه مندان به مشارکت در عرصه انتخابات این اطمینان را به مردم بدهند که از هر اقدامی که شائبه خدشه بر انتخابات را ایجاد می کند دوری می کنند و پرهیز دارند. همچنین باید فضای امن سیاسی در جامعه ما تقویت شود.
یعنی قرار دادن فرصت های یکسان پیش روی افراد مختلف در عرصه فعالیت های انتخاباتی; یعنی فضایی بدون هر گونه تخریب رقیب که توجه به این امر بسیار مهم از جمله عوامل مثبتی است که به مشارکت حداکثری منجر خواهد شد. همچنین مردم باید مطمئن شوند که شورای نگهبان به نحوی اصولی و دقیق به کار بررسی صلاحیت ها می پردازد; یعنی مطمئن شوند از ناحیه شورای نگهبان کارها به درستی انجام می گیرد و از آن طرف هم افرادی که صلاحیت شان تایید می شود حتما شایسته باشند. رهبر معظم انقلاب هم تاکید داشتند که مسئولین باید از کارهایی که باعث ایجاد شائبه می شود پرهیز کرده و فضای امن سیاسی در جامعه تقویت شود. اگر این کارها انجام نپذیرد یا این که از سوی دولت کارهایی صورت گیرد که شائبه هایی را در بین مردم ایجاد کند که شاید برخی منافع خودشان را به منافع مردم ترجیح داده و حتی منافع مردم را قربانی منافع گروه و جریان خودشان می کنند طبیعی است که به احتمال زیاد مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تحقق پیدا نکند.
* چندی پیش سرلشگر فیروزآبادی نسبت به سو»استفاده دولت از طرح هدفمندی یارانه ها برای انتخابات آینده مجلس هشدار داده بودند; آیا این هشدار سرلشگر فیروزآبادی در این راستاست؟ و به نظر شما چه شده است که فردی در این سطح این هشدار را می دهد؟
** در واقع این اتفاقات و این برنامه ها در حال اجرا بوده که شخصیتی چون سرلشگر فیروزآبادی در آن سطح و مقام این هشدار را می دهند. قطعا این هشدار و تذکر برخاسته از احساس مسئولیت سرلشگر فیروز آبادی و البته یک سری اطلاعاتی بوده که ایشان به آنها دسترسی پیدا کرده است که از بیت المال و طرح هدفمندی یارانه ها احتمال سو» استفاده وجود دارد. در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال 88 هم از سهام عدالت سو»استفاده و 720میلیارد تومانی که به اسم سهام عدالت توزیع شد موجبات این سوالات و ابهامات را پدید آورد. قطعا اتفاقات ناگواری در شرف انجام بوده که سرلشگر فیروزآبادی می آیند و هشداری در این سطح را می دهند. این سخن سردار از روی یک تصورات فردی نبوده بلکه قطعا از روی اطلاعاتی بوده که ایشان به دست آورده اند. قطعا اگر این هشدارهای دلسوزانه و مشابه آن ها جدی گرفته نشود کم کم این مسائل در میان مردم ذهنیتی منفی ایجاد کرده و مشارکت حداکثری را با آسیب جدی مواجه می کند. مسئولین باید به گونه ای عمل کنند که این شائبه پیش نیاید که از بیت المال مسلمین و امکانات دولتی برای مقاصد و اهداف جریان خاص و به نفع خودشان و در نهایت رسیدن به کرسی های پارلمانی سو»استفاده می شود که قطعا این شائبه مشارکت مردم را کاهش خواهد داد. درست نیست که مسئولین ما برای رسیدن به اهداف خاص خودشان حاتم بخشی و ریخت و پاش کنند و قطعا همین نگرانی بود که سرلشگر فیروزآبادی را به این واداشت که این هشدار به جا و دلسوزانه را بدهند که امیدواریم موثر بیفتد و مسئولان هم آن را جدی بگیرند. قطعا اگر مردم احساس کنند که این هشدارهای بجا و منطقی جدی گرفته نشده و تدابیری برای آن ها اتخاذ نمی شود، خود مردم وارد شده و هشدار خواهند داد چون مردم ما با کسی تعارف ندارند و نظام ما هم یک نظام کاملا مردمی و برگرفته از نظر مردم است و اسلام هم همین را می خواهد. چرا که در تاریخ اسلام داریم تا زمانی که مردم به درب خانه امام علی(ع) نرفتند و از او تقاضای حکومت بر خودشان را نداشتند امام علی(ع) وارد حکومت نشد و همینطور انقلاب اسلامی ما هم تا زمانی که مردم نخواستند تحقق نیافت.
یعنی انقلاب اسلامی ایران تنها در زمانی که مردم واقعا خواستند که تحقق یابد در بهمن 57به پیروزی رسید، اگر نقش مردم را کنار بگذاریم همین امام خمینی(ره) و همین اسلام هم در سال42 که آغاز حرکت های انقلابی بود وجود داشتند اما در سال 57 در کنار عنصر اسلام و رهبری امام خمینی(ره) مردم هم آمدند و انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید. تا به امروز هم که شاهد موفقیت هایی در انقلاب اسلامی ایران بوده ایم، همه مرهون حضور و خواست مردم است و لذا باید این مردم بدانند که هنوز هم صداقت و صفا وجود دارد. مردم باید بدانند که از بیت المال و امکانات دولتی سو» استفاده نشده و مسئولین به چشم امانت به آن ها نگاه می کنند. برخی نباید فکر کنند که اگر از بیت المال و امکانات دولتی به نفع خود سو»استفاده کردند مشخص نمی شود، بلکه دیر یا زود این گونه کارها مشخص و چهره سو» استفاده کنندگان برای مردم مشخص خواهد شد.
* آقای سیدمحمدخاتمی 8سال رئیس جمهور این مملکت بوده و در مورد انتخابات و مشارکت حداکثری آن نظراتی داده اند. نظر شما در این خصوص چیست؟
** طبیعی است که نه تنها آقای خاتمی که هر عقل سالمی می گوید باید قانون کاملا رعایت شود; وزارت کشور هم موظف است کاری نکند که شائبه ای برای جامعه پیش بیاید. برای مثال رئیس جمهور فعلی ما کسی بود که در ابتدای کار خودش را اصولگرا مطرح کرد، ولی چون در اجرای قوانین کوتاهی و گاهی خلاف آن عمل کرد از چشم اصولگراها افتاد. قانون باید کاملا رعایت شود سلامت انتخابات هم تضمین و این را نه تنها آقای خاتمی که هر عقل سلیمی می پذیرد، اما شرط گذاری نباید باشد; یعنی نه آقای خاتمی و نه اصولگراها نباید شرط و شروطی بگذارند، اما همه معتقدند باید قانون رعایت و اصلا رهبری هم تاکید دارند باید با رعایت قانون، فضای امن سیاسی پدید بیاید. شرایط را کسی نمی تواند تعیین کند بلکه قانون است که شرایط را تعیین می کند; اگر هر کسی بیاید شرط و شروطی بگذارد، این خود به خود آسیب خواهد بود . این حرف، حرفی کلی است که در انتخابات باید مشارکت حداکثری با حضور همه مردم باشد چرا که الزاماتی دارد که باید آن ها هم تحقق پیدا کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات