تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۲۷۷۲۵
مرور اختلاس‌های مهم یک‌ سال‌ و نیم اخیر

زنگ‌های هشداری که شنیده نشد


گروه اقتصاد، بابک اخوت: شاید اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی اخیر برای مردم کشورمان یک بمب خبری ویژه بود که به هر دلیلی در شرایط سیاسی امروز به یک‌باره مطرح شد و در پی آن رگبار گزارش‌ها و مصاحبه‌های مختلف به رسانه‌ها راه یافت اما این تنها اختلاس مهم کشور نبود و قطعا آخرین آن نیز نخواهد بود. گذری سطحی به انواع اختلاس‌های روی داده طی حدود یک‌سال‌و‌نیم اخیر در کشور، نشان می‌دهد نظام بانکی ایران به دلایل مختلف، ماهانه شاهد اختلاس‌های مختلف بوده که در مواردی رقم آنها به بیش از یک‌هزار میلیارد ریال هم رسیده است. اختلاس‌های اخیر از موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها و حتی به مسکن مهر هم رسیده است. اینها همه طرح‌هایی بودند که دولت، رقم‌های سنگینی در آنها برای قطعی کردن وعده‌های خود پرداخت کرد و بدون در نظر گرفتن مسایل نظارتی و تنها برای اجرایی کردن برخی افکار خود، زمینه‌سازی سوءاستفاده‌های متعدد را در آنها برای افراد فرصت‌طلب فراهم کرد. در این میان، سیستم بانکی ایران با وجود ادعای رییس کل آن بیشترین سهم را در برآورده کردن آرزوی اختلاس‌کنندگان در اختیار گرفت تا مسوولان نظام بانکی کشور به این فکر بیفتند که در این سیستم عریض و طویل و پربخش‌نامه راه‌های گریز متعددی نیز برای قانون‌گریزان فراهم شده که از دید کارشناسان و مسوولان آن به دور مانده است. نکته مهم اینکه موضوع جعل اسناد بانکی و سوءاستفاده کارمندان بانک‌ها از موقعیت خود، اختلاس را به یکی از راحت‌ترین مسیرهای کسب مال نامشروع در کشورمان تبدیل کرده و این درحالی است که مسوولان در خواب سنگینی به سر می‌برند. گزارش پیش‌رو نگاهی گذرا دارد بر برخی از مهم‌ترین و جالب‌ترین اختلاس‌های یک‌و‌نیم سال اخیر در کشور که برخی از آنها با وجود بزرگی در هیاهوی به‌وجود آمده در خبرهای دیگر گم شده‌اند.
گل سرسبد اختلاس‌ها
اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی که دیگر گفتن ندارد، همه چیز را در مورد آن همگان گفته‌اند و پای برخی جریانات سیاسی هم به آن باز شده است. به‌هر حال بانک صادرات و هفت بانک دیگر نیز در این اختلاس بزرگ سهیم بوده‌اند.
اختلاس‌ و ارتشای ‌میلیاردی ‌در استانداری‌ تهران
چند روز قبل از بمب خبری اختلاس سه‌هزار میلیاردی، خبرها از اختلاس میلیاردی در استانداری تهران رسانه‌ها را به خود جلب کرده بود. در این اختلاس 11‌میلیارد ریال از وجوه استانداری تهران به حساب فردی فرصت‌طلب واریز شده بود. همگان که فکر می‌کردند سازمان بازرسی، اخبار رسانه‌ها را تکذیب خواهد کرد، پورمحمدی، رییس این سازمان در گفت‌وگویی که با خبرنگاران اراکی داشت، رسما اعلام کرد پرونده‌های اختلاس‌های خرد و کلان در زمان استاندار فعلی و دوره‌های گذشته موجود است. این مقام قضایی در پاسخ به خبرنگاران اظهار داشت: «هم پرونده میلیاردی داریم و هم پرونده خرد، در برخی استان‌های دیگر هم پرونده داشتیم که در حال رسیدگی است.» (سایت آفتاب-31/5/90)
اختلاس 5/6‌میلیارد ریالی در دانشگاه هنر اصفهان
پدیده اختلاس تنها به حوزه‌های بانکی منوط نیست بلکه دانشگاه‌های کشور نیز از آن بی‌بهره‌ نمانده‌اند. طی یک سال و نیم اخیر دانشگاه‌های تهران، زنجان و اصفهان نیز با این مساله دست به گریبان بوده‌اند. به گونه‌ای که در دانشگاه هنر اصفهان، راننده رییس دانشگاه که یک کارمند ساده بیش نبوده و هیچ مسوولیت دیگری نداشته، موفق شده با روشی نه چندان پیچیده، بیش از 650‌میلیون تومان از پول‌های این دانشگاه را اختلاس کند و متواری شود. در این نمونه نیز مساله جعل پایه و اساس اختلاس بوده است. چک با امضای جعلی از طرف شعبه بانک ملی مرتبط با دانشگاه در خیابان حکیم نظامی نقد می‌شود و به همین راحتی یک اختلاس میلیونی دیگر شکل می‌گیرد. (فرارو- 27/6/90)
اختلاس شش ‌میلیارد ریالی در بانک شعبه سیاهکل
وقتی بزرگان در شهرهای بزرگ اختلاس‌های چند صد میلیارد تومانی می‌کنند، فرصت‌طلبان هم در شهرهای کوچک بیکار نمی‌نشینند و از فرصت‌های پیش آمده کمال استفاده را می‌کنند. نمونه آن در شهر سیاهکل است که کارمند یکی از بانک‌ها به جرم 659‌میلیون تومان اختلاس و برداشت از حساب مشتریان، دستگیر و روانه زندان می‌شود. (ایسنا- 20/6/90)
اختلاس میلیاردی در استان خوزستان
اما در خوزستان هم یک کارمند بانک برای جلوگیری از ورشکستگی دست به اختلاس حدود 40‌میلیاردی زد. استان خوزستان با پرونده اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی بیشتر بر سر زبان افتاد و مبالغ چند‌میلیارد تومانی دیگر برای پرونده‌های اختلاس این استان رقم‌های بزرگی نیست، رییس پلیس آگاهی خوزستان از دستگیری کارمند یکی از بانک‌های این استان که مبلغ سه‌میلیارد‌و ‌900 ‌میلیون ریال اختلاس کرده بود، خبر داد.متهم این پرونده علاوه بر صندوق‌داری، مسوولیت فعالیت امور اعتباری شعبه خود و نیز سیستم تسهیلات را نیز در اختیار داشته که به راحتی موفق به انجام این اختلاس شده است متهم در حال ساختن دو پروژه 10 واحدی در اهواز بوده که برای جلوگیری از ورشکستگی از اسفند 1389 اختلاس خود را آغاز کرده است. (ایسنا- 15/6/90)
اختلاس میلیاردی برای خرید گوسفند
این‌بار نوبت مسوولان استان چهارمحال و بختیاری شد تا خبر اختلاس جدیدی را بدهد. در این پرونده از کشف اختلاس پنج‌‌میلیارد ریالی در یکی از بانک‌های استان و دستگیری متهم خبر داده شد. به گفته مسوولان انتظامی استان در بررسی اسناد و مدارک موجود معلوم شد که متهم به عنوان کارمند بانک شعبه شهرستان بن و سپس شهرستان فرخشهر اشتغال داشته و برخلاف قوانین و مقررات و با سوءاستفاده از موقعیت شغلی، طی چندین مرحله و با انجام اعمال غیرقانونی در سیستم بانکی، مبالغی از مشتریان تحت عنوان فروش اوراق مشارکت و افتتاح سپرده اخذ و با تعیین سود برای اوراق و اسناد فرضی با درج مهر بانک به مشتریان رسید داده و این در حالی است که این وجوه در حساب‌های بانک منعکس نشده است. برزویی، یکی از مسوولان انتظامی استان چهار محال و بختیاری افزود: متهم در اعترافات خود اعلام کرد که مبلغ پنج‌میلیارد ریال را پس از اختلاس گوسفند خریداری کرده است. (دنیای اقتصاد- 2/6/90)
اختلاس میلیونی از طریق وام ازدواج
شش نفر از کارمندان و افراد دلال با تشکیل باندی از طریق دریافت و صدور وام ازدواج به اختلاس میلیونی از طریق یکی از بانک‌های پاکدشت اقدام کردند. ماموران انتظامی در تحقیقات خود دریافتند که سه نفر از کارکنان این بانک با همدستی سه دلال و سازنده مهرهای جعلی با تشکیل باندی در پوشش صدور وام ازدواج اقدام به تشکیل پرونده جهت دریافت وام برای ۲۵ نفر از افراد کرده و با این روش تاکنون مبالغ کلانی را اختلاس کرده‌اند. (مهر- 6/3/90)
اختلاس چندصدمیلیونی از بازیکنان لیگ برتر
اختلاس بالا و پایین، سیاسی و غیرسیاسی ندارد، حتی دامن فوتبالیست‌های لیگ برتر را هم به‌راحتی می‌گیرد. این‌بار فردی در کسوت یک ممیز دارایی اقدام به کلاهبرداری میلیونی از گروهی از فوتبالیست‌ها کرده و بابت این کلاهبرداری بزرگ تحت پیگرد قانونی است. از آنجایی‌که فوتبالیست‌ها به پرداخت مالیات حساس هستند، فرد یادشده با آگاهی از این موضوع از هر بازیکن یک تیم لیگ برتری مبالغی سنگین دریافت و از آنها سوءاستفاده مالی کرده است. این شخص از قرار معلوم تا به امروز به بیش از 200‌میلیون تومان اختلاس مالی اعتراف کرده است.(خبرآنلاین- 3/5/90)
اختلاس 1390‌‌ میلیاردی در سال 1390
پیش از طرح اختلاس سه‌هزار‌میلیارد تومانی و حتی پیش از موضوع اختلاس میلیاردی در استانداری تهران موضوع پرونده اختلاس1390 ‌میلیارد ریالی از بانک ملی در استان هرمزگان در اواخر مردادماه، مطرح شد و البته چندان هم بازتاب نیافت! مردم در این دو سال اخیر آنقدر پرونده اختلاس میلیاردی و چند ده‌میلیاردی دیده بودند که دیگر در مقابل این رونده‌های بزرگ واکنشی نشان نمی‌دادند! علی علیا، رییس کل دادگستری استان هرمزگان درخصوص این پرونده اعلام کرده بود رسیدگی به یک پرونده اختلاس 139‌میلیارد تومانی از بانک ملی در بندرعباس را در دستور کار قضات این استان قرار داده است. (ایسنا- 24/5/90)
اختلاس 46‌ میلیاردی در بانک تجارت
بانک تجارت نیز از جمله دیگر بانک‌هایی بود که با معضل اختلاس دست به گریبان شد. یک متهم زن توانسته بود بیش از 27‌میلیارد ریال از این بانک اختلاس کند. وی کارمند بانک تجارت بوده که با سوءاستفاده از موقعیت شغلی خود و با دخل‌وتصرف غیرمجاز در حساب مشتریان اقدام به اختلاس کرده است. از سوی دیگر در این پرونده دو متهم دیگر نیز با ارقام 13 و شش‌میلیارد ریالی وجود دارند که آنها نیز از کارمندان همین بانک بوده‌اند. (ایسنا- 8/5/90)
اختلاس‌های میلیاردی در چهار بانک کشور
رقم‌ها و تعداد اختلاس‌ها از سیستم بانکی تحت نظارت بانک مرکزی آنقدر زیاد شده که شعبه‌های رسیدگی‌کننده دیگر خبر تنها یک اختلاس را نمی‌دهند بلکه وقتی خبر به رسانه‌ها ارسال می‌شود، شامل چندین اختلاس از بانک‌های مختلف است. در این مورد هم شعبه پنجم بازپرسی دادسرای ناحیه 22 امور اقتصادی خبر از اختلاس در بانک‌های ملی، سپه، رفاه کارگران و ملت داده است. مبلغ 900‌هزار و 800 دلار آمریکا در بانک ملی، تحصیل 196‌میلیارد مال نامشروع از بانک سپه و اختلاس یکی از کارمندان رسمی بانک رفاه کارگران و کلاهبرداری یکصد و 44 میلیارد ریالی از بانک‌های ملی و ملت با هم مجموع این اختلاس‌ها را تشکیل می‌دهد. مجموعا رقم این اختلاس‌ها به بیش از 350‌‌میلیارد ریال می‌رسد. (همشهری- 8/5/90)
آخرین‌ وضعیت‌ رسیدگی‌ به یک پرونده ‌اختلاس‌ بانکی
مرداد 90- دوباره خبری از اختلاس البته این‌بار هم اسم بانک مربوطه در رسانه‌ها منتشر نشده اما سایت خبری صراط در خبر خود آورده بود: سریال دستگیری مدیران و کارکنان متهم به فساد در یکی از بانک‌های دولتی همچنان ادامه دارد. این سایت نوشته بود: طی روزهای اخیر تعدادی از کارکنان شعب استانی این بانک مهم دولتی به جرم اختلاس و حیف و میل‌کردن بیت‌المال بازداشت شده‌اند. گفته می‌شود با بررسی نهادهای نظارتی، یکی از روسای شعب (آقایش) به همراه دو معاون و دو کارمندش به‌واسطه اختلاس یک‌میلیاردی بازداشت شدند. (سایت صراط- 23/5/90)
اختلاس در بانک ایران و ونزوئلا
اختلاس در ایران فقط گریبان بانک‌های ایرانی را نگرفت. بانک ایران و ونزوئلا هم از جمله بانک‌هایی بود که از فروردین سال گذشته به این سو با معضل اختلاس روبه‌رو شد. مدیرعامل جدید بانک توسعه صادرات خبر این اختلاس را در نشست خبری خود داد. وی با بیان اینکه فعالیت‌های بانک ایران و ونزوئلا به دلیل همکاری‌نکردن سیستم بانکی مبتنی بر پشتوانه آمریکایی فقط محدود به پروژه‌هایی شده است که ایرانی‌ها در آنجا حضور دارند ، گفت: اخیرا در بازرسی‌هایی که از شعبه بانک ایران و ونزوئلا از سوی هیات ایرانی به عمل آمد، مشخص شد که رییس شعبه ونزوئلا بانک رقم ۲۰‌هزار دلار از منابع بانک را برداشت کرده که او در حال حاضر در زندان به سر می‌برد. (ایسنا- 14/4/90)
اختلاس 73‌ میلیاردی کارمند بانک صادرات
یکی از کارکنان بانک صادرات استان کهگیلویه و بویراحمد به اتهام اختلاس 73‌میلیارد ریالی از شعب این بانک، با قرار بازداشت موقت از سوی مقام قضایی روانه زندان شد. وی مسوولیت صندوق شعبه را بر عهده داشته و در اقدامی ابتکاری، به صورت تلفنی از دایره خزانه بانک تقاضای وجه نقد برای این شعبه‌ها را می‌کرد و دایره خزانه بانک نیز وجه درخواستی را به همراه سند حسابداری به خود وی تحویل می‌داد. متهم ضمن اینکه اسناد حسابداری را در دفتر و سیستم رایانه‌ای ثبت نمی‌کرد، وجه ارسالی از خزانه را مورد استفاده شخصی قرار می‌داد. (ایسنا- 5/2/90)
اختلاس در سفارت ایران در پاریس
اختلاس ایرانی‌ها فقط منوط به سرزمین مادری نیست، مثل اینکه در این دو سال اخیر فرصت‌ها برای فرصت‌طلبان حتی در سفارتخانه‌های ایران نیز فراهم شده است! در یک مورد اخیر بیش از یک‌سال از اختلاس 600‌هزار یورویی در سفارت ایران در فرانسه گذشته و با این وجود مهر سکوت بر لب مسوولان جا خوش کرده است. این خبر را روزنامه لوموند چندی پیش با متهم کردن سفارت ایران اعلام کرده بود که برخی کارمندان سفارت ایران با روش‌های عجیبی هزاران هزار یورو را از حساب سفارت به حساب‌های شخصی خود ریخته‌اند! (سایت آتی نیوز- 14/2/90)
اختلاس 84‌ میلیون درهمی از بانک ایرانی در دوبی
اوایل امسال خبر اختلاس 84‌میلیون درهمی از بانک صادرات شعبه دوبی در رسانه‌های داخلی منتشر شد که در پی آن فرد متهم به اختلاس و کلاهبرداری از بانک صادرات ایران به سه سال حبس و بازپرداخت مبالغی که کلاهبرداری کرده بود، محکوم شد. فرد اختلاس‌کننده مدیرعامل شرکتی در دوبی بود که با جعل اوراق بازرگانی اقدام به اخذ مبلغ 84‌میلیون و 600‌ هزار درهم از بانک صادرات ایران شعبه دوبی کرده بود. (ایسنا- 21/2/90)
کشف شبکه اختلاس در دانشگاه تهران
دانشگاه تهران هم از بحث اختلاس عقب نیفتاد! امسال معاون اداری و مالی دانشگاه تهران از کشف یک شبکه سازمان یافته اختلاس در یکی از بخش‌های دانشگاه تهران خبر داد که البته به ادعای وی طی سال‌های متمادی اقدام به اختلاس مالی می‌کرده است. وی افزوده بود: هم‌اکنون اعضای این شبکه شناسایی شده‌اند و اعضای کلیدی آن تحت نظارت هستند. اگرچه معاون دانشگاه‌ تهران رقم اختلاس را اعلام نکرده بود اما اگر اختلاس کشف شده میلیاردی نبود احتمالا رسانه‌ای نمی‌شد. (تابناک- 26/2/90)
اختلاس مشترک از بانک تجارت و ایران خودرو
اواخر سال گذشته استان زنجان شاهد برگزاری دادگاه رسیدگی به اختلاس از بانک تجارت به مبلغ هشت‌میلیاردو 34‌میلیون ریال و کلاهبرداری نماینده ایران خودرو به مبلغ شش‌میلیاردو 216‌میلیون ریال در محل دادگستری استان زنجان بود. این پرونده با 141 شاکی شامل کلاهبرداری، اختلاس و تحصیل مال نامشروع بوده است. (ایرنا- 19/12/89 )
اختلاس در دانشگاه علوم پزشکی زنجان
این بار دانشگاه علوم پزشکی زنجان شاهد اختلاس پنج میلیارد ریالی یکی از کارکنان امور مالی این دانشگاه بود. این در حالی بود که به ادعای معاون پشتیبانی این دانشگاه، کارمند خاطی از تیر‌ماه 82 عمل مجرمانه‌اش را آغاز کرده بود. نکته جالب این بود که نماینده زنجان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با میزان این مبلغ گفته بود: اعداد مختلفی از 300‌میلیون تا یک میلیارد تومان اعلام شده که بهتر است صبر کنیم تا همه چیز مجاری قانونی خودش را طی کند! (الف- 8/11/89)
اختلاس سه ‌‌میلیاردی کارمند یک بانک در اصفهان
کارمند یکی از بانک‌های سطح شهر اصفهان، بیش از سه‌میلیارد‌و‌700‌میلیون ریال وجه نقد از سیستم بانکی این استان اختلاس کرد و مبالغ اختلاس شده را به حساب یکی از دوستان خود واریز کرده بود. (آفتاب- 24/11/89)
اختلاس در سازمان بهینه‌سازی سوخت
با اعلام گزارش از سوی اداره کل حقوقی و قضایی معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات یک پرونده در دستور کار مجتمع قضایی امور اقتصادی قرار گرفت و پس از تحقیقات مقدماتی در دادسرا و تنظیم کیفرخواست با موافقت سرپرست دادسرای امور اقتصادی، پرونده برای رسیدگی به یکی از شعب دادگاه عمومی استان تهران مستقر در مجتمع قضایی امور اقتصادی ارسال شد. در این پرونده هفت متهم روی هم میلیاردها ریال از سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت اختلاس کرده بودند. (عصر ایران- 15/10/89)
اختلاس از یک اداره از سوی سرایدار
مثل اینکه اختلاس بیماری واگیرداری در کشور شده که به سرعت در حال اپیدمی شدن است! حالا نه‌تنها افراد بزرگ و وابسته به برخی جریان‌ها اختلاس‌ها بزرگ می‌کند بلکه آدم‌های کوچک هم مزه اختلاس را بد ندیده‌اند. سرایدار یکی از ادارات دولتی واقع در شرق کشور با سوءاستفاده از اعتماد کارکنان و رییس اداره، به صورت مخفیانه به مهرها و سربرگ‌های این شرکت دسترسی پیدا کرده و از آنها برای کسب مال نامشروع بهره می‌برده است. او در مواقع مختلف، حواله‌های جعلی تهیه کرده و آنها را می‌فروخته است که منجر به دریافت مبالغ مختلفی از سوی این سرایدار شده است. (سایت آتی نیوز- 14/10/89)
اختلاس سه‌میلیاردی از هدفمند کردن یارانه‌ها
اختلاس‌کنندگان البته سری هم به موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها زده‌اند و این طرح بزرگ دولت را نیز بی‌نصیب نگذاشته‌اند. قضیه به این صورت بوده که سه نفر با وارد کردن اطلاعات کاملا جعلی، تعدادی از خانوارهای خودساخته، اقدام به اختلاس کرده‌اند. گفته می‌شود این افراد از این طریق حدود 300‌میلیون تومان پول به جیب زده بودند. (خبر آنلاین- 20/10/89)
1500‌ میلیارد ریال اختلاس در یک تعاونی مسکن
در این پرونده مدیرعامل و اعضای هیات مدیره وقت شرکت تعاونی مسکن کارگران برق تهران به عنوان متهمان اصلی پرونده تحت پیگرد قانونی قرار دارند. تاکنون در حسابرسی‌های به عمل آمده نیز مشخص شده، آنها برای اجرای پروژه‌های شهرک آبعلی، شهرک نور رودهن، مجموعه 567 واحدی مالک اشتر بزرگراه‌آهنگ، مجموعه 66 واحدی پونک، شهرک حکیمیه تهرانپارس، مجموعه صد واحدی محله جشنواره در تهرانپارس، برج تجاری مسکونی زیتون در خیابان آزادی، مجموعه هشتگرد و خرید زمین شش‌هزار متری کامرانیه ـ که عمدتا برخلاف اساسنامه شرکت تعاونی و بدون اجازه مجمع صورت گرفته - بیش از 150‌میلیارد تومان اختلاس و کلاهبرداری کرده‌اند! (روزنامه ایران- 19/10/89)
بازداشت شهردار سابق به اتهام اختلاس
شهردار سابق منطقه سه تهران (که مدت بسیار کوتاهی نیز در این سمت بود) سال گذشته به اتهام اختلاس بازداشت شد و رسیدگی به اتهام این فرد در مراجع قضایی در حال پیگیری است. او در روزهای ابتدایی آبان سال گذشته حکم فعالیت دریافت کرده بود و هنوز یک ماه از انتصابش در این سمت نگذشته بود که این فرد برکنار و سپس دستگیر شد. وی پیش از آن معاون عمرانی اسبق استانداری تهران بود. (عصر ایران- 12/10/89)
اختلاس هزار میلیاردی در مسکن مهر
مسکن مهر هم با بحث اختلاس ناآشنا نبوده است. در جریان رسیدگی به پرونده مسکن مهر در استان قزوین اختلاس یک‌صد میلیارد تومانی افشا شد. اگرچه به گفته یکی از مسوولان قضایی این استان در شورای مسوولان قضایی استان قزوین در جریان رسیدگی به پرونده مسکن مهر اقدامات لازم انجام شد تا جلو این اختلاس گرفته شود. (روزنامه وطن امروز- 13/9/89)
اختلاس هزار‌ میلیاردی یک مدیر دولتی
رسانه‌های خبری سال گذشته از اختلاس هزار‌میلیاردی مدیرعامل مجتمع پتروشیمی ایلام که نزدیک پنج‌سال است مسوولیت این مجتمع را عهده‌دار است، خبر دادند. او به همین اتهام نیز روانه زندان شده است. یکی از نمایندگان استان ایلام با تایید این مساله تصریح کرده بود: متاسفانه چنین مساله‌ای رخ داده است و آقای (د. ف) مدیر عامل پتروشیمی ایلام به اتهام اختلاس در بازداشت به‌سر می‌برد. (ایسنا- 11/9/89)
اختلاس میلیاردی این‌بار در بابلسر
کارشناسان پلیس آگاهی شهرستان بابلسر در استان مازندران، کارمند متهم به اختلاس ۳۶۰‌میلیون تومانی یک موسسه اعتباری را شناسایی و دستگیر کردند تا استان مازندران هم از جمله استان‌هایی شود که دست اختلاس‌گران در سیستم پولی آن بازتر از دیگر استان‌ها باشد. (خبرآنلاین- 29/8/89)
اختلاس 35‌ میلیاردی در ایران خودرو
اختلاس‌گران از شرکت ایران خودرو که 350 ماشین را فروخته بودند و 35‌میلیارد ریال به جیب زده بودند، این بار در فرودگاه مهرآباد دستگیر شدند. ایران خودرو و اساسا شرکت‌های خودرو‌سازی به علت گردش نقدینگی بالا و سیستم پیچیده فروش و مالی معمولا از جمله سهل‌ترین مسیرها برای سوءاستفاده‌کنندگان است تا راحت‌تر جیب مبارک را پر کنند و به اختلاس‌های میلیاردی بپردازند. البته این پرونده اوایل اردیبهشت‌ماه تشکیل شده بود و در نهایت، آبان ماه متهمان دستگیر شدند. (سایت پلیس- 25/8/89)
400‌ میلیارد اختلاس در هشت پرونده اختلاس کرمانی‌ها
اوایل نیمه دوم سال گذشته دادستان کرمان هم به یک‌باره از پیگیری هشت پرونده اختلاس و تخلف مالی ظرف 14‌ماه گذشته در دستگاه‌های دولتی استان خبر داد. در خبر آمده بود: اختلاس 36‌میلیارد تومانی در یکی از شعب بانک کشاورزی کرمان دو متهم دستگیر شده‌اند. او اختلاس دو ‌میلیارد و صد‌میلیون تومانی در بانک ملت ارزوییه را از دیگر موارد اختلاس در استان عنوان کرده و یادآورشده بود: سوءاستفاده 940‌میلیون تومانی دو نفر از کارکنان شهرداری در اجرای طرح کمربندی شرقی کرمان اختلاس 800‌میلیون تومانی چهار نفر در اجرای پروژه‌های میراث فرهنگی که منجر به دستگیری متهمان و استرداد کل مبلغ اختلاس شده به بیت‌المال شد. اختلاس 320‌میلیون تومانی برخی کارکنان رده میانی شرکت آب و فاضلاب استان که این شرکت تخلف را گزارش کرده بود، اختلاس و تصرف غیرقانونی در شورای اسلامی بخش مرکزی کرمان به مبلغ 206‌میلیون تومان که منجر به دستگیری سه نفر و استرداد کل مبلغ به بیت‌المال شد، اختلاس 300‌میلیون تومانی در بانک کشاورزی گلباف دستگیری یک متهم و استرداد بخش عمده این مبلغ را در پی داشت و سوءاستفاده مالی بیش از صد میلیون تومانی در شرکت زغال‌سنگ کرمان از جمله اختلاس‌های صورت‌گرفته در دستگاه‌های اجرایی استان ظرف 14‌ماه گذشته است. (ایرنا- 9/7/89)
اختلاس 40 ‌میلیاردریالی در بابل
شهریور 89- اختلاس صندوق قرض‌الحسنه کشاورزان بابل، مردم را به خیابان‌ها کشاند. این تجمع اعتراض‌آمیز مردم به دلیل اختلاس 40‌میلیارد ریالی صندوق قرض‌الحسنه فوق بود. گفتنی است در گذشته نیز صندوق قرض‌الحسنه مهدی موعود(عج) بابل نیز مبلغ 380‌میلیارد ریال به 28‌هزار سپرده‌گذار بدهکار بود که مشکل با صبر و تحمل و همکاری خود مردم حل شد. (سایت شمال نیوز- 11/2/89)
اختلاس چهار ‌میلیاردی کارمند متخلف یکی از بانک‌ها
تیر 89- دوباره بانک‌ها حرف اول در اختلاس را می‌زنند. این بار حسابدار یکی از بانک‌ها که با اقدامات متقلبانه خود بیش از چهار‌میلیارد ریال اختلاس کرده بود، شناسایی و دستگیر شد. البته استان مازندران مامن اصلی این فرد کلاهبردار بود. (ایسنا- 13/4/89)
اختلاس 30‌ میلیاردی یک کارمند مخابرات
خرداد 89- اختلاس این بار به مخابرات رسید. مدیرعامل مخابرات مازندران اوایل سال گذشته از اختلاس سه‌میلیارد تومانی در یکی از واحدهای این شرکت خبر داد. این سوءاستفاده در یکی از واحدهای حقوق کارکنان انجام شد و فرد متخلف مبالغی را که در اختیار وی قرار می‌گرفت، به حساب خود واریز می‌کرد. فرد متخلف در بازجویی‌های اولیه به اختلاس اعتراف کرده و یک‌میلیارد و 500‌میلیون تومان را هم پس داده است. (واحد مرکزی خبر- 19/3/89)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات