تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۳۱۹۸۰

همراهی سعودی‌ها در سناریوی ایران‌هراسی آمریکا


مریم سالاری
پیش نویس قطعنامه محکومیت طرح ادعایی ترور سفیر عربستان توسط یک تبعۀ ایرانی- آمریکایی در خاک آمریکا توسط دو کشور عربستان و آمریکا در دبیرخانه سازمان ملل علیه کشورمان ثبت و توزیع شد. بنا به گفته عبدالمحسن الیاس، سخنگوی نمایندگی عربستان در سازمان ملل، این قطعنامه ساختگی در روز جمعه به رای گذاشته خواهد شد. پیش نویس این قطعنامه از اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‌خواهد توطئه ترور سفیر پادشاهی عربستان سعودی در آمریکا را محکوم کنند. در واکنش به این اقدام محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک طی نامه‌ای به رئیس مجمع عمومی و دبیرکل این سازمان و کلیه نمایندگیهای مقیم نیویورک نسبت به تبعات این اقدام هشدار داد و ارائه پیش نویس قطعنامه را موجب لطمه خوردن به حیثیت سازمان بین‌المللی دانست.
این مسئله در حالی است که به تازگی ترکی فیصل، یکی از چهره‌های بانفوذ خاندان سعودی گزارش داده است که شواهد زیادی در مورد طرح ترور سفیر عربستان وجود دارد. این ادعاها به دنبال اتهام چندی پیش آمریکا علیه کشورمان است که ایران را به دست داشتن در توطئه ترور سفیر عربستان در خاک این کشور و انفجار در سفارتخانه‌های عربستان و اسرائیل متهم نمود.
ادعاهای تازه عربستان
به دنبال ادعای واهی وزیر دادگستری آمریکا مبنی بر طرح‌ریزی ترور عادل‌الجبیر، ‌سفیر عربستان در آمریکا منسوب به سپاه قدس جمهوری اسلامی و رد این ادعا از سوی کشورمان، ترکی الفیصل که از چهره‌های بانفوذ خاندان سعودی است و زمانی ریاست سازمان جاسوسی عربستان را برعهده داشته، به تازگی مدعی شده است در صورتی که تهران نتواند بی‌ارتباط بودن خود را با طرح ترور به اثبات برساند، ‌ریاض، موضوع را به شورای امنیت خواهد برد چرا که شواهد زیادی در مورد طرح ترور سفیر عربستان وجود دارد و این شواهد نشان‌دهنده اوضاع علیه ایران است!
پس از آنکه آمریکایی‌ها سناریوی ترور سفیر عربستان در واشنگتن توسط یک ایرانی را طرح ریزی کردند مقامات سعودی تحت‌تاثیر سناریوی ساختگی آمریکا قرار گرفته و در تلاش برای افزایش فشار بر ایران، بحث ترور ناکام سفیر این کشور در قاهره را به آن اضافه نموده تا با تشدید اتهامات علیه ایران در پروسه ایران هراسی آمریکا، به اهداف خود جامه عمل بپوشانند اما جنجال رسانه‌ای علیه ایران که افراط گرایان آمریکایی و لابی صهیونیست در ایالات متحده اصلی‌ترین طراحان آن بودند، پس از گذشت چند روز از طرح این ادعا و برخورد صریح ایران در تکذیب تمامی اتهام‌های وارده و به سازمان ملل کشاندن پرونده، با دستان خالی آمریکا در ارائه مدرک مستدل به نوعی جنگ روانی تعبیر شد که در راستای تکمیل سناریوی ضدایرانی در منطقه بود. در این بین نایف، ولیعهد جدید عربستان، اعلام کرد که با ایران در مورد ادعای ترور سفیر این کشور در آمریکا توسط یک ایرانی مصالحه نخواهد کرد. وی همچنین گفته که ما منتظر رویارویی با هر سناریویی هستیم و از همه ابزار‌های خود در این جهت استفاده خواهیم کرد. وی پیشنهاد قطر برای مذاکره مستقیم میان ایران و عربستان را رد و تایید کرد که عربستان برای دفاع از خود مهیاست.
تلاش‌های آمریکا در سناریوی ایران‌هراسی
پس از افشای توطئه ترور علیه مقامات سعودی از سوی ایران، کاخ سفید در بیانیه خود با اشاره به روابط نزدیک آمریکا و عربستان عنوان کرد: واشنگتن این اقدام را نقض آشکار قوانین آمریکا و قوانین بین‌المللی می‌داند و ما همیشه به مسئولیت‌های خود در حفظ امنیت دیپلمات‌ها پایبند هستیم. این اتهامات در حالی است که حتی برخی از مهم‌ترین رسانه‌های آمریکایی مثل وال استریت ژورنال، لوس آنجلس تایمز و واشنگتن پست از اتهام‌زنی آمریکا علیه ایران به عنوان طرح ادعایی یاد کرده‌اند و این به معنای آن است که اتهام‌زنی آمریکا از دید این رسانه‌ها، بیشتر یک ادعا است تا بیان واقعیت؛ هر چند که از سوی مقامات عالی‌رتبه آمریکایی بیان شده باشد. آمریکا پس از طرح این ادعا، در کنار عربستان سعودی شکایت خود را به دبیرکل سازمان ملل متحد ارائه داده است. واشنگتن درصدد است تا با استفاده از طرح ترور، اجماعی بین‌المللی برای منزوی ساختن ایران ایجاد نموده و با تحت فشار قرار دادن دولت و تحریم‌های جدید، این کشور را وادار به بازنگری در برنامه‌های هسته‌ای‌اش نماید.
پیش‌نویس ضد ایرانی
پیش نویس قطعنامه در حال توزیع هیات نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل از اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‌خواهد توطئه ترور سفیر عربستان‌سعودی در ایالات متحده آمریکا را محکوم کنند. این پیش نویس همچنین تروریسم را در همه اشکال آن و همچنین اقدامات خشونت بار علیه دیپلمات‌ها و ماموریت‌های دیپلماتیک و نمایندگان کشورها را قویا محکوم می‌کند. گفته می‌شود که این پیش نویس مستقیما ایران را مسئول طرح ترور معرفی نمی‌کند و خواستار محکومیت آن کشور نمی‌شود. با این حال متن پیش نویس از ایران می‌خواهد «به کلیه تعهداتش براساس قوانین بین‌المللی متعهد باشد... و برای مجازات کلیه کسانی که در طراحی، تامین مالی، سازماندهی و تلاش برای اجرای طرح ترور سفیر مشارکت داشتند با سایر کشورها همکاری کند.»
هشدار نماینده کشورمان به سازمان ملل
محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در واکنش به توزیع متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای از طرف آمریکا و عربستان در محکومیت اتهام توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در دبیرخانه سازمان ملل، طی نامه‌ای به رئیس مجمع عمومی و دبیرکل این سازمان و کلیه نمایندگیهای مقیم نیویورک نسبت به تبعات این اقدام هشدار داد. وی ارائه پیش‌نویس قطعنامه در خصوص طراحی و اقدام به ترور سفیر عربستان در مجمع عمومی سازمان ملل را در نوع خود بی‌سابقه و آن را بدعتی خطرناک، غیر قابل قبول و باعث هتک حیثیت آن سازمان دانست. سفیر و نماینده دائم کشورمان در این نامه تاکید کرد: آمریکا با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای که صرفاً بر مبنای ادعاهای نادرست علیه یک عضو دیگر سازمان ملل متحد شکل گرفته، هیچ هدفی جز پیشبرد سیاست‌های کوتاه بینانه خود از طریق استفاده ابزاری از مجمع عمومی این سازمان ندارد. خزاعی تصریح کرد: رویه مجمع عمومی سازمان ملل در طول حیات خود اینگونه نبوده که اجازه دهد پیش‌نویس قطعنامه‌ای بر مبنای ادعاهای بی‌اساس ارائه شود یا مورد توجه قرار گیرد.
چنانچه مجمع عمومی این سازمان اجازه دهد هر پیش‌نویس قطعنامه‌ای در خصوص هر مسئله نامربوطی مورد توجه قرار بگیرد، مشابه آنچه که توسط آمریکا پیشنهاد شده است، در آینده این ارگان اصلی سازمان ملل متحد به جای اینکه مکانی برای ارتقای انسجام و همبستگی دولتهای عضو باشد، به محلی برای طرح ادعاهای بی‌اساس تبدیل شده و پیش‌نویس قطعنامه‌های بی‌شمار دیگری در رابطه با مسائل خصمانه دیگری مطرح خواهد شد. بنابراین بایستی از بروز چنین اتفاقاتی جدا خودداری کرد. وی این اقدام را تهدیدی برای امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای توصیف کرد. خزاعی با اشاره به نامه مورخ یازدهم اکتبر سال جاری میلادی خود (نوزدهم مهرماه سال‌جاری) به مقامات سازمان ملل متحد، مجددا بر مخالفت کشورمان با هرگونه اقدامات تروریستی به هر شکل و نوع اعم از دولتی و غیردولتی آن تاکید کرد.
وی ضمن اعلام پایبندی کشورمان به کنوانسیون 1973 از کشورهای ارائه‌کننده قطعنامه خواست که به تعهدات خود در قبال این کنوانسیون عمل نموده و به آن پایبند باشند. وی هشدار داد که در صورت پیگیری چنین موضوعی بدون شک، نقش، توانمندی و اعتبار مجمع عمومی به‌عنوان عالی‌ترین ارگان سیاسی سازمان ملل متحد تضعیف خواهد شد.طرح پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی با محوریت تروریسم که نوک پیکان خود را متوجه کشورمان کرده است، همزمان با انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که متاثر از تلاش‌های آمریکا اتهامات نظامی مهمی را علیه ایران مطرح نمود، نشان‌دهنده تلاش آمریکا برای بازیابی منافع بلندمدت خود در منطقه خاورمیانه است، تلاشی که به‌نظر می‌رسد با سست بودن وجه حقوقی آن، در برخورد با جایگاه سیاسی آن که دربرگیرنده اهداف اصلی آمریکا از جمله گسترش ایران‌هراسی، ایجاد تفرقه میان ایران و عربستان و همچنین کشورهای دیگر عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و ارتباط دادن آن به طور مستقیم یا غیرمستقیم با پرونده هسته‌ای ایران است، راه به جایی نخواهد برد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات