تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۳۴۶۹۹
کواکبیان در مناظره با ذوالنور:

بزرگترین ضربه به مشارکت حداکثری، برخورد حذفی با نامزدهای انتخاباتی است


احمدی نژاد فکر می کرد مردم در11روز قهر او به خیابان می ریزند، سوریه و لبنان درموقع صدورقطعنامه علیه ایران، دستشویی شان گرفت،رد صلاحیت شوم اعتراض نمی کنم.
دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: اعضای جبهه پایداری در مجلس، می گویند ما اصلا آنها (برخی از اعضای 8+7) را اصولگرا نمی دانیم; آن ها هم می گویند 11 روز دورکاری احمدی نژاد هم جاده خاکی بوده او رفته و بعد دوباره به جاده اصلی برگشته است. بعد می گویند مشایی را هم با دو سوت برمی داریم; ما هم می گوییم 7سال است عالم و آدم نتوانستند او را بردارند، شما چطور دو سوته او را بر می دارید؟
به گزارش ایلنا، مصطفی کواکبیان شامگاه شن مناظره ای با حجت الاسلام مجتبی ذوالنور جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالن امام خمینی(ره) دانشگاه پردیس قم، در پاسخ به این سوال مجری برنامه که نظر شما در خصوص این ایده برخی از اصولگرایان که معتقدند اختلافات فعلی در اردوگاه اصولگرایان کار اصلاح طلبان است، چیست؟ اظهار داشت: تصور نمی کنم اختلافات فعلی اصولگرایان یک جنگ زرگری باشد، زیرا عده ای می گویند این جنگ، جنگ زرگری است و اینها نهایتا با هم یکی هستند; یعنی در سراسر کشور بالای 150کاندیدای مشترک دارند.
مثلا می گویند 8+7، فقط 30درصد افرادش با جبهه پایداری تفاوت دارد و جبهه پایداری هم 10درصد با جریان انحرافی یا دولتی ها اختلاف دارند و نهایت امر این است که8+7 با دولتی ها حدود 40درصد اختلاف دارند که این مقدار اختلاف هم طبیعی است و در نهایت 150 اسم مشترک دارند. وی افزود: اما بنده به نوبه خود فکر می کنم اختلافات اصولگرایان در مقطع فعلی خیلی جدی است; اگر چه ممکن است در بعضی جاها اسامی مشترک داشته باشند.
نماینده مردم سمنان در مجلس گفت: هر چه آیت الله مهدوی کنی به دوستان اصولگرای خود در جبهه پایداری می گوید شما را به خدا بیایید وحدت کنیم، پایداری ها می گویند ما نمی رویم. پس بنابراین، ما اصلاح طلبان چه کار به دعوای اصولگرایان داریم؟
وی خاطرنشان کرد: البته به نظر من آیت الله مهدوی کنی با توجه به جایگاه فعلی خود باید فراجناحی باشد و شاید درست نباشد که یک چنین شخصی بیاید و برای جریان اصولگرایی کار کند. به نظرم بهتر بود ایشان حالت فراجناحی داشت. اما با این حال باز هم می بینیم که خود اعضای جبهه پایداری حرف ایشان را گوش نمی دهند. پس اختلافات اصولگرایان به ما چه مربوط است که بگویند اصلاح طلبان باعث اختلاف اصولگرایان هستند؟
کواکبیان یادآور شد: از دوستان جبهه پایداری در مجلس، در مورد همین قضایا پرسیدم، می گویند ما اصلا آنها (برخی از اعضای 8+7) را اصولگرا نمی دانیم; آنها هم می گویند 11 روز دورکاری احمدی نژاد هم جاده خاکی بوده او رفته و بعد دوباره به جاده اصلی برگشته است. بعد می گویند مشایی را هم با دو سوت برمی داریم; ما هم می گوییم 7سال است عالم و آدم نتوانستند او را بردارند، شما چطور دو سوته او را بر می دارید؟
وی گفت: ما هم دلمان می خواهد که اصولگراها به اتحاد برسند تا ما بدانیم حریف مان در انتخابات کیست. بعد از سخنان کواکبیان، ذوالنور هم در مقام پاسخگویی برآمد و به ابراز نظرات خود پرداخت. بعد از سخنان ذوالنور، کواکبیان با اشاره به این بخش از سخنان ذوالنور که گفت اصلاح طلبان بهتر است در مقطع فعلی فکری به حال خود کنند، چون قبری هم از آن ها باقی نمانده تا ما بر سر آن فاتحه ای بخوانیم، گفت: شما می توانید بروید هر جا فاتحه بخوانید، اما بدانید استقبال مردم به اصلاح طلبان در همین انتخابات پیش رو، از اصولگرایان حامی دولت بیشتر است.
وی افزود: آقای ذوالنور! قطعا اصولگرایی مثل علی مطهری از شما بیشتر رای می آورد. مگر می شود جلوی آفتاب را گل گرفت؟ کواکبیان با تاکید بر این که هر وقت هر جریان سیاسی بخواهد یک دست شود، از درون متلاشی خواهد شد، گفت: مگر قرار است در رقابت سیاسی مجلس نهم که همه باید به مشارکت سیاسی بیاندیشیم، به حذف یکدیگر فکر کنیم؟ از این بابت من برای آقای ذوالنور که می گویند قبری هم از اصلاحات باقی نمانده تا بر روی آن فاتحه ای بخوانیم، متاسفم.
وی خاطرنشان کرد: اصلا آن ور آبی ها دوست دارند حاکمیت ما یک دست باشد، اما متاسفانه عده ای از اصولگرایان آن ور آبی ها را با اصلاحات یکی می دانند و فقط برای این که جای پای خود را محکم کنند و به خدا اشتباه می کنند. یعنی همانگونه که آن ور آبی ها اشتباه می کنند، این دسته از اصولگرایان هم که این گونه فکر می کنند اشتباه می کنند. دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: جریان خط امام(ره) نخواهد مرد و از این جهت اگر آقای ذوالنور می خواهد فاتحه بخواند، برود جایی که لازم است فاتحه بخواند.
وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر این که به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات می اندیشیم، گفت: ما از ابتدا هم با تحریم انتخابات مخالف بودیم و گفتیم که اگر 150نامزد در سراسر کشور داشته باشیم، لیست سراسری می دهیم و البته درصد احتمال پیروزی مان را هم، صد در صد می دانیم. کواکبیان گفت: آن 14میلیونی که به احمدی نژاد رای ندادند باعث شدند رای 40میلیونی شکل بگیرد و البته شاید عده ای از آنها در این انتخابات شرکت نکنند، اما اکثریت آنها اگر نامزدهای مورد نظر خود را ببینند شرکت می کنند.
از این جهت فقط باید به مشارکت حداکثری در انتخابات بیندیشیم. وی با اشاره به بخش دیگری از سخنان ذوالنور مبنی بر این که اصلاح طلبان سردرگم هستند، گفت: این اصلاح طلبان نیستند که سردرگم هستند، بلکه این اصولگرایان هستند که سردرگم اند، چرا که روزی، وقتی احمدی نژاد وارد مجلس شد، برخی از اصولگرایان از سر و کول هم بالا می رفتند تا از او تبرکی بگیرند، اما روزی هم بود که اصلا کسی به استقبال او نرفت.
نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی، افزود: این ها رویشان نمی شود بگویند احمدی نژاد، می گویند جریان انحرافی; بعد تازه می گویند ما با جریان انحرافی ائتلاف می کنیم; آخر این به ما می چسبد؟ بعد از سخنان ذوالنور در بخش دوم، کواکبیان با اشاره به سخنان ذالنور مبنی بر این که جریان انحرافی یک تومور و غده چند گرمی در کنار نخاع و مغز بدنه دولت است و جراحی آن کار ساده ای نیست و باید شیمی درمانی کرد، گفت: از ذوالنور می خواهیم راه های شیمی درمانی جریان انحرافی را هم بگوید; چون مثل این که ایشان چند واحدی پزشکی گذرانده اند.
کواکبیان با اشاره به این بخش از سخنان ذوالنور مبنی بر این که دولت احمدی نژاد هدف و مسیر انقلاب را با وجود انحراف، گم نکرد، گفت: قهر 11 روزه احمدی نژاد، برخی را به این فکر فرو برد که اصلا از اول احمدی نژاد این گونه بوده است; زیرا مقام معظم رهبری در قضیه وزیر اطلاعات نامه خصوصی به احمدی نژاد می دهند که من می خواهم مصلحی در مقام وزیر اطلاعات باقی بماند و کنار رفتن ایشان نه به مصلحت شما و نه به مصلحت نظام است.
این نامه نادیده گرفته می شود; بعد مقام معظم رهبری نامه رسمی به آقای مصلحی می دهند که شما به کارتان ادامه دهید; بعد دوباره در جلسه خصوصی به آقای احمدی نژاد می گویند که من کنار رفتن آقای مصلحی را به مصلحت نمی دانم. با همه این توضیحات بعد از قهر 11 روزه، احمدی نژاد در جلسه هیئت دولت به مصلحی می گوید برو بیرون. از ذوالنور می پرسم که این کجا با راه انقلاب می خواند؟ وی افزود: در دولت آقای هاشمی و خاتمی، هیچ وقت به این وضوح، جبهه گیری در قابل رهبری معظم انقلاب نداشتیم.
کواکبیان گفت: ما که یادمان نرفته نامه مقام معظم رهبری در خصوص معاون اولی آقای مشایی، یک هفته در کشوی میز آقای رئیس جمهور بی جواب ماند. وی خاطرنشان کرد: آقای احمدی نژاد فکر می کرد همه مردم با او هستند و اگر 11 روز در خانه بنشیند، همه مردم به خیابان ها می ریزند. دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: ذوالنور! در حرف همه تابع رهبری هستند، اما در عمل چقدر این تابعیت وجود دارد؟
وی در ادامه با بیان این که یک عده از کلمه فتنه، نان می خورند، گفت: من از ابتدا هم گفتم که معتقدم هر کس که خط امامی است، باید معتقد به ولایت فقیه باشد و کسی که خط امامی است نمی تواند مقابل رهبری موضع بگیرد. اصلا خود من اولین کسی بودم که در مجلس قبل از همه اصولگرایان کلمه فصل الخطاب بودن سخنان رهبری را به کار بردم. بعد از سخنان ذوالنور در بخش سوم، کواکبیان، با اشاره به سخن ذوالنور مبنی بر این که برخی از سران اصلاحات گفته اند انتخابات را تحریم می کنیم، گفت: فلان آقا نظر خودش را گفته است.
وی افزود: ذوالنور! شما می گویید اگر فلان آقا را از اصلاحات بگیری، چیزی از اصلاحات باقی نمی ماند در حالی که اصلاحات بیش از 50 حزب هستند. کواکبیان خاطرنشان کرد: ما به دنبال نهادینه کردن احزاب در کشور هستیم و وقتی هم که مقام معظم رهبری بحث نظام پارلمانی را مطرح کردند لازمه اش وجود احزاب قوی در کشور است. وی با اشاره به آن بخش از سخنان ذوالنور مبنی بر این که آقای کواکبیان!موضع خود را مشخص کن، گفت: روزنامه مردم سالاری که هرروز منتشر می شود، موضع ماست; اصلا همین قدر که ما می گوییم در انتخابات می آییم، بزرگترین موضع ماست.
بعد از سخنان ذوالنور در بخش چهارم، کواکبیان با اشاره به سخنان وی مبنی بر این که بسیاری از احزاب اصلاح طلب را مردم نمی شناسند، گفت: این که شما احزاب اصلاح طلب را نمی شناسید مشکل ما نیست; برای مثال خانه کارگر در همه شهرها دفتر دارد و روزنامه اش هر روز منتشر می شود. وی افزود: آقای ذوالنور! این که شما بگویید اصلاح طلبان فقط حزب مشارکت هستند و چون فاتحه آن ها خوانده شده، فاتحه اصلاحات خوانده شده، اشتباه است.
مضاف بر این که وزارت کشور اجازه فعالیت به احزابی مثل مشارکت را نمی دهد; پس چه توقعی از آن ها دارید که لیست انتخاباتی بدهند؟ کواکبیان گفت: حالا شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم گفته ما به عنوان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات لیست انتخاباتی نمی دهیم، اما چه اشکالی دارد که برخی از احزاب لیست بدهند؟ برخی از شخصیت های اصلاح طلب هم گفته اند اصلاح طلبان لیست نمی دهند.
بعد از مناظره کواکبیان و ذوالنور نوبت به پرسش و پاسخ دانشجویان رسید. کواکبیان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان بسیجی مبنی بر این که حوادث بعد از انتخابات را اعتراض می دانید یا فتنه؟ گفت: وقتی رهبری لفظ فتنه را به کار بردند حتما فتنه ای در کار بوده است. وی در ادامه در پاسخ به سوال دانشجوی بسیجی دیگری مبنی بر این که چه تضمینی وجود دارد که اگر حزب مردم سالاری در انتخابات شکست بخورد، شما نتیجه آن را بپذیرید؟ و نگویید تقلب شده است؟
گفت: ما مطمئن هستیم این اتفاق نمی افتد; اصلا اگر همین الان بگویند دیگر نماینده نیستم و یا در انتخابات پیش رو رد صلاحیت می شوی، اعتراض نمی کنم و اصلا بنای ما این نیست که بگویند به زور دنبال قدرت هستیم. دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: آیت الله آملی لاریجانی رسما گفتند حتی اگر شکایتی از روند انتخابات نشود و ما احساس کنیم مجری انتخابات تخلف می کند، وارد می شویم; اگر تخلفات به جایی برسد که صدای ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی دخالت کند، نباید از من ایراد بگیرید.
وی پس از سخنان ذوالنور مبنی براین که دولت خاتمی به بیگانگان امتیاز داد تا تحریم نشود اما دولت احمدی نژاد روی اصول ایستاد و انرژی هسته ای را پیش برد، گفت: همین سایت نطنز که شما الان افتخار آن را می کنید، زمان آقای خاتمی ساخته شد. کواکبیان افزود: آقای حسن روحانی زمانی پروتکل الحاقی را امضا کرد که 80کشور دیگر هم امضا کرده بودند، و اصلا سوال من این جاست که مگر می شود شورای عالی امنیت ملی کشور بدون تصویب رهبری کاری را صورت دهد؟
وی خاطرنشان کرد: چهارشنبه ای که گذشت جلسه غیر علنی مجلس در خصوص همین تحریم ها بود; یکی از نمایندگان وزارتخانه ها گفت ما تا آخر ایستاده ایم و حتی اگر دو قطعنامه دیگر هم بدهند ما از موضع هسته ای کوتاه نمی آییم; البته این آقا فکر می کرد در نمازجمعه صحبت می کند. عضو فراکسیون خط امام (ره) مجلس شورای اسلامی گفت: درست است که ما نباید از موضع هسته ای کوتاه بیاییم، اما هنر این است که هم موضع هسته ای داشته باشیم و هم قطعنامه نگیریم.
وی خاطرنشان کرد: برای مثال در قضیه قطعنامه علیه ایران در خصوص اتهام ترور سفیر عربستان، در موقع رای دادن در موافقت یا مخالفت با قطعنامه علیه ایران، کشورهایی مثل سوریه، فلسطین و لبنان دستشویی شان گرفت; یعنی از جلسه بیرون رفتند تا به نفع ایران رای ندهند. کواکبیان با تاکید بر این که بی نظمی ای که در این دولت شد، در تاریخ انقلاب سابقه نداشت، گفت: رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها در آخرین سخن خود گفته است ما بخشی از درآمد هدفمندی یارانه ها را به مردم تزریق کردیم; شما بی جا کردید; شما غیر قانونی عمل کردید; او صریحا اقرار کرده است.
وی گفت: آقای ذوالنور! در حال حاضر کمتر خانواده ای است که بیکار نداشته باشد و یا در فامیل شان حداقل یک معتاد نباشد، بعد شما بگویید مملکت گل و بلبل است؟ کواکبیان در پاسخ به سخنان ذوالنور مبنی بر این که دستاوردهای دولت احمدی نژاد، ارزش آن را داشت که حتی ده برابر تحریم ها بر کشورمان تحمیل شود، گفت: اگر با دید شما باشد که حمله به سفارت انگلستان هم مورد تایید شماست.
در حالی که باید پرسید چرا باید کاری کنیم که وزیر خارجه ما برود و در مقابل انگلیس تاسف بخورد؟ وی در پاسخ به این سوال که نظر شما در خصوص حضور اصلاح طلبان در انتخابات چیست؟ گفت: ما همه نخبگان کشور را به حضور در انتخابات و ثبت نام در آن تشویق می کنیم و علاوه بر آن با تحریمی ها موضع داریم. اصلا تحریم را بر خلاف وصیت نامه سیاسی امام راحل می دانیم. دبیر کل حزب مردم سالاری در خصوص نظرش راجع به بیانیه اصلاح طلبان لندن نشین در خصوص تحریم انتخابات گفت: فلان کس آن ور آبی غلط می کند.
وی در پایان در خصوص دعای یکی از دانشجویان بسیجی که دعا می کنیم اصولگرایان به وحدت برسند تا شاهد حضور امثال آقای کواکبیان در خانه ملت نباشیم، گفت: پسرجان! ما هم برای وحدت اصولگرایان دعا می کنیم، اما چه کنیم که این اتفاق نمی افتد. جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز گفت: اگر بدنه دولت یک وزنه 100کیلویی باشد،جریان انحرافی درون آن یک غده چند گرمی است، اما این غده یک تومور بدخیم است که کنار مغز و نخاع این بدنه قرار گرفته و جراحی آن ممکن است تبعاتی برای نظام داشته باشد.
وقتی هم که نمی شود جراحی کرد، باید شیمی درمانی صورت گیرد. وی در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنان انتقادی کواکبیان مبنی بر این که در انتخابات پیش رو باید به مشارکت حداکثری اندیشید و نگاه حذفی نداشت، گفت: نگاه من، نگاه حذفی نبود، بلکه اتفاقا آنهایی که برای حضور مردم در انتخابات شبهه ایجاد می کنند و می گویند لیست انتخاباتی نمی دهیم، نگاه حذفی دارند.
وی خاطرنشان کرد: مردم هم معطل نگاه این و آن به انتخابات نیستند و خودشان در انتخابات می آیند. ذوالنور گفت: اعتقادم بر این است که آن سلسله جنبان ها که فکر می کنند مردم همراه آن ها هستند و مردم را به یک مسیر خاص دعوت می کنند، مشکل ما با آن هاست. وی تصریح کرد: نظام، نگرانی از اشتباه مردم ندارد، چون نیت های مردم پاک است اما شاید در مصداق شناسی اشتباه کنند. پس کسانی هم که به میرحسین موسوی رای دادند هم کار درستی کردند اما باید راه را از کسانی که با بیگانگان بودند جدا کرد و مردم هم در 9دی همین را گفتند.
این فعال سیاسی، با اشاره به سخنان کواکبیان مبنی بر این که ما خط امامی هستیم و به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات می اندیشیم، گفت: خط امام(ره) خطی است که رهبری در 14خرداد سال گذشته، مبانی آن را تبیین کردند و هر کس به آن شاخص ها نزدیک تر باشد، مورد قبول ماست. وی در ادامه سخنان خود در خصوص شاخص های جریان انحرافی هم گفت: ما منکر این جریان نیستیم، اگرچه رئیس جمهور می گوید این فقط نظر مخالفان دولت است، اما این طور نیست. البته این طور هم نیست که کل بدنه دولت جریان انحرافی باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات