صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۳۵۹۸۵

انتخابات آمریکا و چالش‌های اوباما در قبال ایران


گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی لس‌آنجلس‌تایمز 17 فوریه 2012 (28 بهمن) در مقاله‌ای به سیاست‌های تحریمی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران پرداخت و نوشت: باوجود تعهدات و تأکیدات دولت اوباما بر فلج‌سازی ایران با تحریم‌های اقتصادی، این نقش را کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا به عهده گرفته‌اند. در ماه‌های اخیر، شدیدترین اقدامات به منظور بازداشتن ایران از دنباله‌روی بلندپروازی‌های هسته‌ای در کنگره و اتحادیه اروپا به‌ویژه از سوی انگلستان و فرانسه صورت گرفته است. کاخ سفید پیش از استقبال از این تحریم‌ها به عنوان مواردی غیرقابل اجتناب، به طور مکرر مقاومت کرده بود. دولت اوباما تحریم‌های مختلفی را از سال 2009 علیه ایران تحمیل کرده است. مقامات دولت آمریکا از اینکه ضربه بسیار جدی به ایران به عنوان سومین صادرکننده بزرگ نفت جهان می‌تواند به افزایش بهای نفت بینجامد و احیای اقتصادی در سراسر جهان را با آسیب مواجه کند، وحشت دارند. این مسئله در عین حال، جبهه حمایتی از تحریم‌ها علیه ایران را تضعیف می‌کند و در سال انتخابات آمریکا، آشوب‌های سیاسی به همراه دارد.
در ادامه مقاله آمده است: کنگره در این ماه، قانونی را به منظور قطع ارتباط مرکز خدمات ارزی و ثبت سفارش موسوم به سویفت با ایران، به تصویب رساند. این گام بزرگ می‌تواند آسیبی جدی به اقتصاد ایران بزند، زیرا توانایی بانک‌ها و سایر مؤسسات ایرانی به منظور انتقال منابع مالی به داخل یا خارج کشور با محدودیت روبه‌رو خواهد شد. روز جمعه شرکت سویفت اعلام کرد «آماده اجرای تحریم‌ها علیه مؤسسات مالی ایران» در پاسخ به قوانین جدید اتحادیه اروپاست. «مارک دوبوویتز»، کارشناس انرژی و مشاور کنگره در تحریم‌ها می‌گوید دولت اوباما تلاش کرده است، تحریم‌ها را «به روشی حساب شده به‌منظور تضمین حمایت بین‌المللی و جلوگیری از آشفتگی بازارهای نفتی و اقتصادی» صورت دهد.
در پایان مقاله آمده است: مارک دوبوویتز که مدیریت اجرایی گروهی طرفدار تحریم موسوم به بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها را نیز بر عهده دارد، معتقد است به موازات تشدید نگرانی از پیشرفت هسته‌ای ایران، اعضای کنگره با حمایت دولت‌های فرانسه و انگلستان «در پیشبرد موضع تهاجمی نقش رهبری ایفا کرده‌اند.» بروز بحران جدی با ایران، خطرات سیاسی برای کاخ سفید به همراه دارد. بروز یک جنگ یا کشمکش جدی به افزایش قیمت نفت می‌انجامد و می‌تواند احیای اقتصاد شکننده آمریکا را به خطر بیندازد و احتمالاً باراک اوباما نیز شانس انتخاب مجدد به عنوان رئیس‌جمهور را از دست بدهد. بنابراین، دولت اوباما باید سرعت خود را با کنگره و اروپایی‌ها تنظیم کند. منتقدان کاخ سفید مدت‌هاست اوباما را به «صحنه‌گردانی پنهان» از طریق تحریک سایر کشورها به انجام دستور کار آمریکا در بحران‌های جهانی متهم می‌کنند. حال به نظر می‌رسد دولت اوباما تلاش می‌کند «صحنه‌گردانی پنهان» را کنار بگذارد. مقامات دولت اوباما پافشاری می‌کنند که آن‌ها در قبال ایران موضعی تهاجمی داشته‌اند. آن‌ها به آخرین اقدام خود اشاره می‌کنند که مطابق آن، وزارت خزانه‌داری آمریکا، وزارت اطلاعات و امنیت ایران را به دلیل حمایت از سرکوب مخالفان در سوریه و نیز حمایت از حماس و حزب‌الله در فهرست سیاه قرار داده است. اما قانون‌گذاران آمریکا، دیدگاهی متفاوت‌تر و صریح‌تر دارند. آن‌ها با توجه به حساسیت بسیار شدید به هراس‌های اسرائیل از ایران مجهز به تسلیحات هسته‌ای، استدلال می‌کنند به دلیل اینکه در نهایت ایران فشار و گزندگی تحریم‌ها را احساس خواهد کرد، اکنون زمان تمرکز بر این گزینه است. برخی اعضای کنگره امیدوارند تلاش برای سرنگونی رژیم ایران تشدید شود؛ هرچند این موضوع، سیاست آمریکا نیست؛ اما دیگران امیدوارند افزایش تحریم‌ها سبب می‌شود اسرائیل از حمله نظامی صرف‌نظر کند. به هر حال، قانون‌گذاران با دیدگا‌ه‌های متفاوت در دو حزب جمهوری‌خواه و دو مجلس آمریکا به مقابله جدی با ایران رأی داده‌اند. سناتور «مارک استیون کرک» و سناتور «رابرت منندز» استدلال می‌کنند که دولت آمریکا باید هدفی مشخص را تدوین کند؛ اما دولت این موضوع را رد کرده و ترجیح می‌دهد که در تصمیم‌گیری در مورد مجازات خریداران نفت ایران از جمله ژاپن و کره‌جنوبی که متحدان کلیدی آمریکا هستند، آزادی عمل بیشتری به خرج دهد. در عین حال، زمان حیاتی و حساس در ماه ژوئن خواهد بود که آمریکا در آن هنگام، باید در مورد مجازات کشورهایی که به تحریم‌ها پایبند نبوده‌اند، تصمیم‌گیری کند. مقامات آمریکایی می‌توانند قوانین مجازات را در صورت وارد آمدن آسیب غیرقابل پذیرش به اقتصاد جهانی، کنار بگذارند. اما دولت اوباما در سال انتخابات ریاست‌جمهوری باید حملات و انتقادات شدید سیاسی را مد نظر قرار دهد؛ زیرا سیاست‌های کنونی وی باعث می‌شود این درک به وجود آید که او در قبال ایران ضعیف است و به امور اسرائیل بی‌تفاوت است.
بصیرت: اگرچه این مقاله سعی دارد القا کند که دولت اوباما در برابر تحریم‌های بیشتر ایران، کم‌کاری کرده؛ اما واقعیت این است که دولتمردان آمریکایی به‌خوبی به عدم تأثیر تحریم‌ها به ایران واقفند و تاکنون نیز از هیچ رویکردی برضد ایران خودداری نکرده‌اند؛ اما نتوانسته‌اند نتیجه دلخواه را بگیرند و همان‌گونه که در این مقاله آمده است، بسیاری از مقامات آمریکا از به خطر افتادن اقتصاد شکننده آمریکا وحشت دارند. چراکه در تحریم نفتی اروپا علیه ایران و عکس‌العمل متقابل ایران، به‌عینه دیدند که بازنده اصلی این تحریم، اروپا بود و قیمت نفت هر روز بیش از پیش سیر صعودی دارد، یعنی به نفع ایران و به‌ضرر غرب!

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات