تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۴۰۶۸۴

جزییات تازه از دیدار مشایی و سفیر اتریش

مقدمه: به گزارش «بولتن نیوز» هفته گذشته بخش اول اسناد ویکی لیکس در خصوص جلسه محرمانه سفیر سابق اتریش در تهران با اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور منتشر شد که طی آن پوستل سفیر آن مقطع اتریش در تهران پیشنهادات اسفندیار رحیم مشایی در خصوص موضوعات مختلف ازجمله مسائل هسته ای را دریافت کرد. اگرچه بسیاری از تحلیل گران سیاسی اعتقاد دارند که مشایی هدف از این جلسه را بر رساندن پیغامش به کشور آمریکا قرار داده بود اما از طرفی مایکل پوستل اعتقاد دارد این تنها یک جلسه بین او و مشایی برای بررسی امور جاری دو کشور و شنیدن پیشنهادات مشایی به عنوان نزدیک ترین فرد به رئیس جمهور بوده است. در مطالب زیر به بخش دوم گفت و گوهای پوستل و مشایی که در اسناد ویکی لیکس منتشر شده و سفیر اتریش به خاطر آن مجبور به جوابگویی شده می پردازیم .

مایکل پوستل سفیر سابق اتریش در تهران در خصوص جلسه اش با رئیس دفتر رئیس جمهور می گوید : رحیم مشائی ادعا کرد که ایران هنوز به تماس با آمریکا تمایل دارد و ایران با ورود به مذاکرات اول اکتبر می خواسته تمایلش به تماس با آمریکا را نشان دهد و مشخصا به ملاقات های دوجانبه با آمریکا اشاره کرد.
مشائی همچنین گفت که از کار با روس ها و فرانسوی ها در توافق سایت تهران نا امید و خسته شده و ترجیح می دهد مستقیما با آمریکا روبرو باشد و چند بارتاکید کرد که انگلستان در 1+5 و به طور عمده در مذاکرات نقش مخرب دارد.
همچنین در این سند ویکی لیکس این بخش از سخنان مشاور احمدی نژاد هم اشاره شده است که گفته است : احمدی نژاد با ارسال نامه به رئیس جمهور اوباما برای تبریک گفتن به وی در برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری تمایل شخصی خود به برقراری تماس را نشان داده بود ولی از اینکه جوابی دریافت نکرده بود نارحت بود.
وی خجالت زده شد وقتی که اوباما تصمیم گرفت با رهبری ایران مکاتبه کند و به جای آنکه جواب او را بدهد، نامه خود را برای رهبری انقلاب فرستاد. مشایی همچنین اشاره کرده است که دفتر رهبری یکی از موانع اصلی ما برای بسیاری از کارها و ارتباطاتی است که می خواهیم انجام دهیم و اگر این سد نبود بسیاری از کارها را راحت تر انجام می دادیم .
مشائی در این دیدار به سفیر سابق اتریش گفته است که این کار باراک اوباما تاثیر بسیار منفی بر احمدی نژاد داشت زیرا وی "مرد بسیار مغروری" است. برخلاف نارحتی احمدی نژاد از تحریم ها، وی بعد از به دست آوردن اکثریت بالا در انتخابات خرداد 88 موقعیت مستحکمی دارد.
درمقابل مقامات ایرانی معتقدند رئیس جمهور اوباما با توجه به عدم توانایی برای موفقیت در مسئله ایران در وضعیت ضعیف تری قراردارد بنابراین دولت آمریکا باید قدم بعدی را بردارد.
جانشین تام الاختیار رئیس جمهور در نهاد ها و شوراهای مختلف تصریح کرده : با اتمام بحث پرونده هسته ای، مسئله اتمی به عنوان یک بازی تبدیل شده است و تاسیسات قم که اخیرا مورد توجه قرار گرفته چیزی نیست. آمریکا درمورد اهمیت این سایت بزرگ نمایی کرده و دررابطه با برنامه هسته ای ایران سایت های مهم تری وجود دارد.
مشایی در این دیدار به پوستل اشاره کرده است که منوچهر متکی وزیر امور خارجه در موقعیت قوی تری نسبت به پیش از انتخابات خرداد ماه قراردارد. به نظر می رسید وی از دایره تصمیم گیرندگان بیرون باشد و حتی پس از انتخاب مجدد احمدی نژاد، با تصور اینکه از دومین دولت احمدی نژاد برکنار خواهد شد مهمانی خداحافظی ترتیب داده بود. ولی برخلاف آن تحت حمایت رهبر معظم، وی متنفذ تر می شود.
ویکی لیکس در بخش دیگری از سند خود چنین می نویسد که پوستل همچنین مسئله جریانات پس از انتخابات خرداد را با مشائی مطرح کرد و تاکید کرد که اتریش از وضع حقوق بشر در ایران هراسان است و از مشائی درخواست کرد که در ایران اجازه تظاهرات آزادنه بدهند. مشایی درجواب گفته است که انتخاب احمدی نژاد یک پیروزی کامل بود و جمعیت روستاها " عاشق" احمدی نژاد هستند. سپس اظهار داشت که نشانه های بارزی از دخالت خارجی در تظاهرات دیده می شود بخصوص آنچه در عاشورا اتفاق افتاد.
پوستل در جواب این سوال کمیته که از وی در مورد این دیدار بازخواست می کرد که آیا ایران به واقع باور دارد که خارجی ها پشت سر مخالفین هستند گفت که مقامات ایرانی حتی اگر در ابتدا می دانستند که این تنها جنجال است ولی احتمالا خود را مجاب کرده اند که این مطلب حقیقت دارد. پوستل از عصبانیت و عدم اعتماد اخیر ایران نسبت به آلمانی ها یاد کرد و معتقد بود این مسئله با حضور یک دیپلمات آلمانی در یکی از تظاهرات شروع شد و ایران به موضعگیری سخت فرانسه عادت کرده است. ایران بیشتر با نفوذ بی بی سی فارسی مشکل دارد و پوستل گفت که مشائی این مسئله را خطاکاری غربی می داند.
با توجه به نکات اختصاصی که مشایی در طول ملاقات مطرح کرده بود، مامور کمیته بازخواست از پوستل پرسید که برداشتش از نفوذ مشائی چیست و اینکه تا چه میزان می توان صحبت های وی را سخنان احمدی نژاد دانست. پوستل در جواب گفت که مشائی روشن و با اطمینان از طرف احمدی نژاد سخن می گفت و وقتی مطلبی را که قبلا با رئیس جمهور مطرح نشده بود بیان می کرد می گفت " تصور می کنم رئیس جمهور نیز چنین نظری داشته باشد."
پوستل همچنین در گزارش خود که در سند ویکی لیکس منتشر شده است اشاره کرده که یکی از مسائلی که مانع از این شد مشائی بعنوان معاون رئیس جمهور انتخاب نشود، مخالفت با سخنان وی بود، مانند آنچه که روحانیت سخنان زیاده از حد مثبت وی درمورد اسرائیل تشخیص دادند. برخی مرتبطین پوستل به وی گفته بودند که چند هفته قبل مشائی با روحانیونی که با انتخابش مخالفت کرده بودند دیدار کرده بود تا با آنها مصالحه کند. پوستل هشدار داد که روشن نیست این ماجرا حقیقت دارد یا برای آن است که نشان دهد مشائی و احمدی نژاد در کاهش مخالفت ها قدرتمندتر هستند.
ویکی لیکس همچنین نوشته است که برداشت پوستل همچنین این بود که اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، نشان می دهد که مشائی همچنان بدنبال جایگاه معاونت ریاست جمهوری است. به هر صورتی مشائی در سخنانش درمورد اسرائیل محتاط تر بود و تمایلی به صحبت درباره نداشت و تنها به این نکته که ایران نگران حمله توسط اسرائیل نیست، بسنده کرد. پوستل وی را دست راست احمدی نژاد می دانست و گفت که مشائی شورای وزیران جایی که احمدی نژاد کمتر در آن حاضر می شود، را راهبری می کند که نشانه اعتماد رئیس جمهور به مشائی است. پوستل افزود که مشائی معتدل تر ازبسیاری از ایرانیان طرف صحبت وی بود و پوستل از آرامش وی هنگام صحبت گفت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات