تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۴۳۷۲۶
دکتر ابهری استاد دانشگاه و متخصص رفتارشناسی اجتماعی در جلسه هفتگی انصار حزب‌الله

شگردهای دشمن در جنگ نرم و راه‌های مقابله کارآمد

مقدمه: دکتر مجید ابهری استاد دانشگاه و متخصص رفتارشناسی اجتماعی در جلسه هفتگی انصار حزب‌الله به بررسی علل رشد ناهنجاریهای اخلاقی پرداخت که متن کامل آن تقدیم می‌شود:

جای تأسف فراوان است که بعد از گذشت ۳۲ سال از روزهای شیرین پیروزی انقلاب اسلامی، امروز باید جامعه حزب‌الله و مسلمانان و دلسوختگان انقلاب اسلامی در رثای عفاف و اخلاق و در عزای حجاب به سوگ بنشینند و به دنبال مقصر باشند.
چه باید کرد که این بی‌عفتی و بی‌اخلاقی از جامعه ما کم شود؟!
 ۲۲ سازمان و نهاد فرهنگی ۳۲ سال است که میلیاردها بودجه از حق این مردم را با عنوان کارهای فرهنگی و پیشگیری و مقابله با تهاجم فرهنگی می‌گیرند ولی نتیجه آن این شد که شاهد هستیم و این جای بسی تأسف است. بنده اخیراً کتابی را تحت عنوان «جنگ نرم، تهدید نرم و شیوه‌های مقابله آن» به نگارش درآورده‌ام و آنچه که از نگاه آسیب‌شناسی اجتماعی، مطالعات و دریافت‌های علمی و عقلی خویش بوده است با الهام از فرمایشات مقام عظمای ولایت در این کتاب آورده‌ام. این اوضاع اجتماعی ماحصل جنگ نرم است که گرفتار آن شده‌ایم و اخلاق را در جامعه ما به چالش کشیده است.
اولین هشدار جنگ نرم
در سال ۱۳۶۸ مدتی پس از آن که جنگ تمام شد و به شهرها برگشتیم،رهبر انقلاب امام فرمودند آقایان دانشگاهیان، فرهنگیان و فرهیختگان مواظب تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی باشید. در این مدت ۲۳ سال تا به امروز ظاهراً بنده و امثالهم در خواب خرگوشی بوده‌ایم و هیچ‌کس نفهمید که خروش این سید بزرگوار از کجا ناشی می‌شود و اصلاً شبیخون فرهنگی یعنی چه؟ کمی که جلوتر آمدیم، تئوری جنگ نرم جوزف‌تای و لوین مطرح شد و دشمنان به این نتیجه رسیدند که باید از طریق جنگ نرم وارد مبارزه شوند.
جنگ نرم و مؤلفه‌هایش
جنگ نرم یعنی جنگی که با مجموعه‌ای از رفتارها، نگرش‌ها، ابزارهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و دینی، کمر به قتل یک جامعه می‌بندند. اولین ابزار جنگ نرم عملیات روانی است. عملیات روانی مجموعه‌ای از طرح‌ها و برنامه‌ها و اقداماتی است که برای تحریک افکار عمومی و ایجاد اضطراب اجتماعی و تشویق با هدف‌هایی که از پیش تعیین شده، اتفاق می‌افتد. این ابزارها به راحتی قابل شناسایی نیستند، همین‌طور مبنع عملیات روانی به دشواری قابل شناسایی است ولی این عملیات به جای تکیه بر ابزار جنگی، تکیه بر اراده اجتماعی دارد.
عملیات روانی گاهی آشکار است که بنده به آن عملیات سفید می‌گویم و در این گونه عملیات منبع هدایت آشکار است مثل رادیو «بی‌بی‌سی»، رادیو آمریکا، شبکه‌های ماهواره‌ای من و تو که با سرمایه مستقیم بهائیت از انگلستان پخش می‌شود. اما تبلیغات سیاه و خاکستری در عملیات روانی مخفی این است که منبع آن معلوم نیست و در پوشش‌های سیاسی مستتر است.
هدف عملیات روانی تغییر نگرش و رفتار جامعه است و بیشتر متکی به دو گروه متخاصم هستند. مثلاً وقتی در انتخابات می‌بینند این گروه سیاسی با گروه مقابل درگیر هستند. از یک گروه حمایت کرده و علیه دیگری او را تجهیز می‌کنند و در رسانه‌های خود او را پشتوانه فکری می‌دهند. یا در بین دو کشور غیرمتخاصم مثل ایران و بحرین، چنین القا می‌کنند که ایران از مخالفین حکومت بحرین را حمایت می‌کند و همین‌طور به سوری‌ها ایران اسلحه می‌دهد و در مقابل بابت ادعاهایشان هیچ‌گونه سند و مدرکی ارائه نمی‌کنند. یا اینکه در میان دو کشور متخاصم عملیات روانی راه می‌اندازند مثل کشور ما و آمریکا. واضح است که جنگ ما با آمریکا جنگ اقتصادی نیست.
یک عده معتقدند که باید در بغداد تحریم‌ها برداشته شود. آیا براستی مشکل ما تحریم است. اینها همان کسانی هستند که به تعبیر آقا احساس خستگی می‌کنند. نسخه تجویزی ما برای چنین افرادی تدارک یک جهاد اکبر است. مردم ما مردانه جلوی تحریم‌ها ایستادگی کرده‌اند و به واقع این تحریم‌ها موجب قدرتمندتر شدن ملت ما شده است و اینها نتیجتاً منجر به شکوفایی استعدادهای ما شده است.
یکی از اهداف عملیات روانی این است که دولت یک کشور ناکارآمد جلوه داده شود و مردم را خسته و دلسرد نشان دهند و بگویند در جامعه بین زن و مرد یا بین اقوام تبعیض وجود دارد.
ناجی نشان دادن دشمن اصلی در جنگ نرم
مهمترین تئوری در جنگ نرم ناجی نشان دادن دشمن اصلی است. بعضی از اصلاح‌طلبان، ساده‌اندیشانه می‌گویند: تنها راه نجات ما این است که دست به دامان آمریکا شویم؛ در حالی که هیچ یک از مسئولین ایران به غیر از حضرت آقا حق ایثار ملت ایران را ادا نکرد و همه مسئولین به این مردم بدهکار هستند.
مقام معظم رهبری چهار، پنج سال را پشت سر هم برای الگوهای اقتصادی نام‌گذاری کردند؛ تغییر الگوی مصرف، همت مضاعف، جهاد اقتصادی، حمایت از کار و تولید ایرانی و به جد می‌گویم راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی جامعه دست به دامن آمریکا و دیگری شدن نیست بلکه تحقق بخشیدن به دیدگاه‌های مقام معظم رهبری است. این را به عنوان یک متخصص علوم انسانی و متخصص رفتارشناسی و بدون هیچ‌گونه تعارف عرض می‌کنم.
شگردهای اجرایی جنگ نرم
جنگ نرم چهار شگرد اجرایی دارد. ۱- شگرد اجتماعی ۲- شگرد فرهنگی ۳- ترفند سیاسی ۴- ترفند اقتصادی
اما شگردهای اجتماعی جنگ نرم؛ اولین شگرد اجتماعی نقش و جهت‌دهی به الگوهای رفتاری جامعه است. مثلاً برای گروه‌های مرجع ورزشکاران، مدل ورزشکاران غربی را به عنوان الگو معرفی می‌کنند به گونه‌ای که دست و پا و مدل موی ورزشکاران ما غربی می‌شود و تلویزیون ما هم قیافه طراحی شده آنها را در انظار مردم نمایش می‌دهد.
همینطور الگوهای رفتاری هنرپیشه‌های ما هالیوودی می‌شود و از طرف دیگر به هر فیلمی که درباره ایران سیاه‌نمایی داشته باشد و فقر را نادانی، جهل، درگیری یا تضاد را در کشور نشان دهد، بهترین جایزه‌ها را اهدا می‌کنند و آنها را بزرگ می‌کنند. بنده قصد حمله یا تخطئه شخص خاصی را ندارم ولی می‌خواهم بگویم چگونه است که یک دفعه، یک فیلم ایرانی هر جایزه‌‌ای که در هر جای دنیا می‌دهند به این هم تعلق می‌گیرد؛ این خیلی عجیب است. اینها می‌خواهند همان کاری که با محسن مخملباف کردند، با آقای فرهادی هم همان کار را انجام دهند و خواهیم دید که سرنوشت فرهادی چه خواهد شد.
دومین شگرد اجتماعی تغییر سبک زندگی با تبلیغات
دومین شگرد اجتماعی تغییر سبک زندگی با تبلیغات است. به گونه‌ای که به هر نقطه شهر که نگاه می‌کنیم یکی از این تبلیغات خارجی را شاهدیم. این تغییر شامل نوع خوراک، نوع پوشش و نوع آرایش است. سازمان موساد و سازمان سیا در مرزهای ایران کارگاه‌های تولید شیشه و کراک راه‌اندازی کرده‌اند و محصولات خویش را به صورت اعتباری و نسیه به قاچاقچیان می‌فروشند تا به داخل ایران بیاورند. از طرف دیگر تعدادی زنان رجاله مانکن را به استخدام درآورده‌اند که با آرایش و بزک و ظاهر آنچنانی در خیابان‌های ما پرسه می‌زنند تا عفاف و حجاب را قبح‌شکنی کنند.
یک عده هم غافلانه و بدون اطلاع مقلد اینها شده‌اند و تقلید کورکورانه می‌کنند. بنده در تمام رسانه‌ها اعلام کرده‌ام که حاضرم با هزینه خودم به آمریکا بروم و آقای تری‌جونز کشیش را در حضور روانپزشکان آمریکایی معاینه کنم. اگر ثابت نکردم که این شخص دیوانه است مرا زنده نگذارند. این کشیش دیوانه قرآن سوزی می‌کند و رسانه‌های غربی هم آن را بزرگ‌نمایی کرده‌اند.
مثلث شوم «فتنه، انحراف و فساد» سلاح جنگ نرم
فتنه سال ۸۸ که شاهد آن بودیم، ابزار جنگ نرم بود. همان موقع یک بوزینه شبه آدم از خودش صدایی درآورد و ۴ نفر هم برایش هورا کشیدند و بعد سر از آخور آمریکایی‌ها درآورد و مقدسات ما را به سخره گرفت. او این کار را به قصد این که معروف شود انجام داده بود.
 این فرد اخیراً آهنگی را علیه امام هادی(ع) خواند و معلوم است که عقده‌ جاه‌طلبی دارد. ما نباید این موضوع را بزرگ کنیم ولی باید درسی به او بدهیم که تا زنده است فراموش نکند و آیینه عبرتی برای دیگران شود. اینها می‌خواهند غیرت ما را محک بزنند تا ببینند هنوز حساس هستیم. ما حساس هستیم و جانمان را در راه احیای آرمان‌های تشیع می‌دهیم؛ اما نمی‌گذاریم چنین اشخاصی به قولی بت شوند و هر شب بی‌بی‌سی با او مصاحبه کند.
جریان انحرافی یکی از ابزارهای جنگ نرم
جریان انحرافی موجود باز یکی از ابزارهای جنگ نرم است. با ایجاد رانت، فسادهایی را به‌وجود آوردند که در تاریخ ایران بی‌سابقه است. دزدی‌هایی که رقم‌های آن نجومی است. اینها نمک بر زخم خانواده‌های شهدا می‌پاشند.
یک خواهر شهید برای دو میلیون تومان وام باید سیصد دفعه پله‌ها را بالا و پایین برود ولی به یک دفعه یک جنس مونث نابکار کیفهای ۲۰۰ میلیون تومانی پر از تراول را به مدیران این مملکت رشوه می‌دهد. اینها در باد چه کسی حرکت می‌کنند و تا حالا کجا بوده‌اند؟!
ناهنجاری‌های اخلاقی یکی دیگر از ترفندهای اجتماعی جنگ نرم است و یکی از نمونه‌های آن، مانکن‌های رنگ روغن زده است. کشور ما در مصرف لوازم آرایش در دنیا مقام هفتم را داراست و در خاورمیانه بعد از عربستان دوم است.
ترویج قومیت‌گرایی
چهارمین ابزار جنگ نرم از نظر اجتماعی ترویج قومیت‌گرایی است؛ ترک و فارس و لر و بلوچ را با انحاء مختلف به جان هم بیندازند و با درست کردن لطیفه‌های قومی به اختلافات دامن بزنند. الان کشور آذربایجان دو سه ایستگاه آذری زبان درست کرده تا آذری‌ زبان‌های کشور ما را تحریک کنند ولی کور خوانده‌اند. آقای علی‌اف آرزوی خودش را به گور خواهد برد. لوین نظریه‌پرداز جنگ نرم می‌گوید باید در ایران ترویج فدرالیزم قومی صورت گیرد. کردها را از طرف کردستان ترکیه، ترک‌ها را از طرف آذربایجان، بلوچ‌ها را از طرف پاکستان و... تحریک کنیم.
بهره‌برداری از آسیب‌های اجتماعی و مفاسد اقتصادی
و آخرین ابزار اجتماعی جنگ نرم بزرگنمایی و بهره‌برداری از آسیب‌های اجتماعی و مفاسد اقتصادی است. چندی است که دادگاه محاکمه مفسدان اقتصادی برگزار می‌شود و بعضی مواقع وکلای اینها دادگاه را معاذالله به سخره می‌گیرند به گونه‌ای که یکی از وکلای این��ا می‌گوید این شادترین دادگاهی است که در عمرم دیده‌ام.
برای نشان دادن دست قدرت علوی و روحیه سازش‌ناپذیری حزب‌الله با فساد، باید قوه قضائیه در مورد ارکان این فساد اعم از بانیان و مدیران و مغزهای متفکرش حکم اعدام را بدون تعارف اجرا کند. اگر یک بار برای همیشه این کار صورت پذیرد، دیگر کسی جرئت دست‌اندازی به بیت‌المال را پیدا نمی‌کند. من نمی‌گویم که چین خوب است یا بد ولی دیدید با همسر مائو بنیانگذار انقلاب چین چه کردند. بنده عرض می‌کنم اگر بناست این مفسدین هم به زندان بروند و در آنجا برای خویش حکومتی از نو بر پا کنند و دنیایی دیگر بسازند، همین الان مشمول رافت اسلامی قرار دهید.
ولی اگر می‌خواهید روحیه سازش‌ناپذیری علوی را نشان بدهید چهار - پنج تا از مهمترین آنها را دست‌چین کرده و بدون ترس از حقوق بشر اعدام کنید. ما چه این کار را انجام دهیم و چه ندهیم، اسم‌مان جزو پایمال‌کنندگان حقوق بشر قرار دارد. اقلاً اعدام کنید تا نظام مملکت و اسلام‌مان را حفظ کنیم.
بنابراین مثلث فتنه و انحراف و فساد با زیربنای ایدئولوژیکی صهیونیسم و بهاییت و عرفان‌های کاذب مشغول هستند و شرکای جنگ نرم دشمن هستند و هدف‌شان تخریب هدفمند نظام اسلامی است.
لزوم مبارزه همه‌جانبه و فراگیر و مستمر
مقام معظم رهبری خطر جنگ نرم دشمن را در ۱۹/۱/۷۱ گوشزد کرده‌اند و از آن زمان تا به حال ۲۰ سال می‌گذرد و ابزار مشابه و روش مشابه دشمن برای مقابله با او مورد نیاز است. وقتی ما می‌گوییم مبارزه فصلی با بدحجابی و قانون‌شکنی و انحرافات اخلاقی موثر نیست، به درستی می‌گوییم. اینکه تا فصل تابستان فرا می‌رسد نیروی انتظامی به تنهایی آن هم به مدت یک ماه وارد عمل شود، راه فرهنگ‌سازی مطلوبی نیست. مبارزه باید همه جانبه و فراگیر و مستمر باشد. ۲۶ سازمان مسئول هستند، چرا فقط نیروی انتظامی باید وارد عمل شود.
این نیرو با ظرفیت محدودی که دارد همین که دزدها و قاچاقچی‌ها و جیب‌بر و کف‌زن را دستگیر کند ما دست و پای آنها را می‌بوسیم و به آنها مرحبا می‌گوییم. چرا مبارزه با بدحجابی و انحرافات اخلاقی را به دست سپاه پاسداران و بسیج نمی‌دهند. مگر کمیته انقلاب عمل نمی‌کرد. اینکه ما یک خانمی را به علت بدحجابی بگیریم و ببریم و بعد فردا او را آزاد کنیم که راه مبارزه نیست. تهاجمی که با خمپاره صورت گرفته آیا می‌توان با تیر و کمان جواب بدهیم.
لزوم ارائه محصولات فرهنگی توسط برادران حزب‌اللهی
توقعی که بنده از برادران حزب‌اللهی دارم این است که ضمن انتقاد باید به فکر ارائه محصولات فرهنگی هم باشند. ما به بدحجابی و آسیب‌های اجتماعی معترض هستیم و همین‌طور به گسترش خشونت و رفتارهای ناصواب در جامعه معترضیم. این که یک بچه ۵ ساله با چاقو در اهواز همبازی ۷ ساله خود را کشته است جای نگرانی است.
اینها ناشی از بازی‌های رایانه‌ای سراسر خشونت است و این آغاز راه است. چطور مسئولین ما اجازه می‌دهند یک رستورانی در درکه و شمیران پاتوق شیطان‌پرست‌ها شود و در آنجا با هم آن هم در روز روشن عهد و پیمان شیطان‌پرستی ببندند. حالا اگر قهوه‌خانه‌ای قلیان بدهد، اماکن به سرعت آن را پلمپ می‌کند. بنابراین راه برون رفت از ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی و استخلاص از آسیب‌های اجتماعی کاربردی کردن رهنمودهای مقام معظم رهبری است؛ چرا که بقیه باب شعار روز عمل می‌کنند. بچه حزب‌اللهی‌ها در قبال انتقاداتی که دارند باید تولید فرهنگی نیز داشته باشند از جمله اینکه کتاب بنویسند، فیلم مستند بسازند، شعر بنویسند، تئاتر درست کنند.
ناهنجاری‌های اخلاقی خیانت به آرمان‌های شهدا
یک چهره حزب‌الله ،قدرت ،صلابت و ولایت‌مداری است ،چهره دیگر حزب‌الله فرهنگ خدایی و تلاش‌های فرهنگی در چارچوب اصول مهدویت و تشیع علوی است. ما فقط نباید قیچی یک لبه باشیم باید دو لبه باشیم تا برش داشته باشیم. اصحاب فتنه مطمئن و مطلع باشند که مردم یک بار صابون اینها به تنشان خورده است، دوباره فریب اینها را نمی‌خورند.
نباید غافل باشیم؛ چرا که دشمن کمر به نابودی ما بسته است. یک عروسک به نام باربی به بازار آورده‌اند که در سال ۵۰۰ میلیون دلار در دنیا فروش دارد ولی ما هم یک عروسک دارا و سارا درست کردیم که به درد کسی نمی‌خورد. بازی‌های رایانه‌ای ۹۰ درصد وارداتی هستند و همه در راستای ناهنجاری‌های اخلاقی هستند. در مقابل وارثان انقلاب، ناهنجاری‌های اخلاقی خیانت به آرمان‌های شهداست و عاملین آن شرکای فرماندهان جنگ نرم هستند.
درود بر پاسداران و سپاهیان ارتش سایبری ایران می‌فرستیم که در عین گمنامی، نامدارترین فرزندان تاریخ اسلام هستند. این هنجارشکنی‌ها در جامعه توسط عده‌ای فقط بدحجابی و بی‌حجابی نیست، بلکه دهن‌کجی به آرمان‌های انقلاب و بلند کردن پرچم جنگ با شهداست. شهدایی که روح آنها نظاره‌گر اعمال ما و جامعه ما هستند. ما نباید فکر کنیم که با یک دعای ندبه و نماز جمعه رفتن تکلیف از ما ساقط است.
با کمال صراحت می‌گویم که تا امربه‌معروف به عنوان یک وظیفه قانونی، اجباری، الزامی، دینی در جامعه معرفی نشود، فساد روز به روز گسترش خواهد یافت. باید آمرین به معروف در جامعه تحت پوشش حمایت قانونی قرار گیرند. بنده افتخارم این است که قطره ناچیزی از دریای حزب‌الله در ایران هستم و همیشه از فدائیان ولایت خواهم بود و تا زنده‌ام به سهم خود اجازه نخواهم داد آرمان‌های امام خمینی(ره) مورد بازیچه قرار گیرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی بیک محمدلو
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
129
41
به نظرم بسیار مفید و کارآمد می باشد
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات